• 11.285 nieuwsartikelen

Met onder meer: John Garfield, Lilli Palmer en Hazel Brooks

Gesproken taal: Duits en Engels

Plot Body and Soul

"All for you..."

De avond voor de bokswedstrijd is hij stomdronken, maar dat maakt niet veel uit want de uitkomst van de wedstrijd wordt toch geregeld door het wedgeld. Hij wil echter het beste voor zichzelf en zal ervoor moeten knokken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Charley Davis

Anna Davis

Shorty Polaski

Ben Chaplin

Fighter Being Knocked Out (onvermeld)

Club Patron (onvermeld)

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

6/8/2006: Deze "Noir" is nu in aktie bij www.play.com: LINK 1

Review: LINK 2 . Transfer (R2UK) schijnt ongeveer gelijk te zijn aan de Franse release: LINK 3.

Zodra de film binnen is plaats ik hier commentaar.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Prima, sfeervol camerawerk en geweldige performance van John Garfield (THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE) en Lilly Palmer.

En de introductie van HAZEL BROOKS. Helaas heeft HAZEL BROOKS, naast in SLEEP, MY LOVE, geen andere belangrijke rollen gehad.

Niet veel bokscenes, maar daar staat wel veel achtergrondgebeuren tegenover. Zit dicht tegen die andere boksfilm, THE SET-UP aan; alhoewel THE SET-UP meer boks (worstel-) scenes laat zien. Garfield zit duidelijk goed in zijn -dramatische- rol. Boven verwachting.

De R2UK heeft maar 4 chapters en geen subs, maar de prima DVD transfer en 't indrukwekkende verhaal maken dat meer dan goed. 4*. (IMDB 8*)

PS

Is 1e indruk; verwacht na vaker zien hogere score, conform IMDB.

Kortom, maak gebruik van die aktieprijs bij play.com.

( te huur)

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Inmiddels voor slechts € 4,- verkrijgbaar bij de mediamarkt.

Body and Soul wordt gezien als de eerste grote boksfilm, dat later een echt (sub)genre is geworden. Niet direct mijn ding; boksen associeer ik toch vooral met domme krachten en omkoperij. En ik zag mijn vooroordelen grotendeels bevestigd worden.

De hoofdpersoon, Charly Davis, is een wat naïeve jongen die door omstandigheden gedwongen wordt om prijsvechter te worden. Op zijn weg naar de top laat hij zich echter steeds meer in met louche types en verliest daardoor zijn echte vrienden. Uiteindelijk ziet hij zijn fouten in en komst alles goed. Allemaal uitermate voorspelbaar en moralistisch.

Het verhaaltje stelt dus weinig voor, maar daar was het de regisseur ook niet om te doen. Body and Soul werd vooral geroemd om het camerawerk tijdens de boks scènes. Rossen liet zijn cameramensen op rolschaatsen door de boksring gaan om een zo optimaal mogelijke weergave van het gevecht te krijgen. En het moet gezegd worden: voor een film uit '47 zien deze beelden er verbluffend modern uit.

Enige probleem is echter dat van de gehele speelduur misschien 10 minuten uit bokswedstrijden bestaat. De rest van de tijd wordt besteed om het knullige verhaaltje uit de doeken te doen. En daar zitten echt een paar tenenkrommend slechte scènes tussen. Het bargevecht in het begin, de onwaarschijnlijke dood van Shorty en het theatrale einde van Ben zijn slechts enkele uit een hele reeks en doen de film toch de das om.

Aardig niemendalletje, maar meer ook niet. En film-noir? Ik heb het niet gezien. 2,5*

BBarbie

Uitstekende film noir over een bokser, die in zijn streven naar roem en vooral geld terecht komt in het duistere wereldje van een nietsontziende match fixer. Gaandeweg verliest hij daarbij alles wat hem dierbaar is of zou moeten zijn: zijn vrienden, zijn verloofde, het respect van zijn moeder en uiteindelijk zijn zelfrespect.
Zonder twijfel de beste film van de veel te vroeg gestorven John Garfield. Samen met de vaak ondergewaardeerde Lilli Palmer, een uitzonderlijke schoonheid met een zeer charmante uitstraling, maakt Garfield er een boeiende vertoning van, waarin de boksscènes van ondergeschikt belang zijn m.u.v. de laatste match. En Anne Revere doet waar Anne Revere erg goed in is: het spelen van een verdrietige, niet begrijpende moeder.

avatar van Corran

Corran

Ik ben een fan van boksfilms en ondanks 't feit dat er weinig boks-scènes in deze film zitten, bevat hij genoeg stijlfiguren van dat soort films om voor mij een toppertje te zijn. De idealistische bokser die in een schimmig milieu belandt waar iedereen geld uit hem wil halen, waarbij zijn familie en vrienden hem proberen waarschuwen en hij al de verkeerde keuzes maakt, om uiteindelijk terug uit het dal te moeten klimmen naar de top... zo hoort het. Hier doen niet de allerbekendste acteurs mee, maar ze doen het allemaal prima en zitten stuk voor stuk goed in hun rol.

scorsese

Goeie film over een bokser op zijn retour die betaald krijgt om een wedstrijd te verliezen. Deze film staat bekend als de eerste boksfilm (ondanks dat er vrij weinig boks-scenes in zitten). Het laatste gevecht ziet er overigens wel prima uit. Verderheeft dit regiedebuut van Robert Rossen een onderhoudend rise-and-fall-verhaaltje en is goed gecast.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Body and Soul was de eerste film van John Garfield geproduced door Enterprise Productions, de onafhankelijke productiemaatschappij mede opgericht door Garfield nadat zijn contract met Warner Bros. afgelopen was. Het verbaast me dan ook niet helemaal dat de ethos die deze film uitstraalt helemaal past bij Warner Bros, met een verhaal dat focust op een uitgegroeid straatjochie dat opgang maakt in de sportwereld en kennis maakt met de daaraan verbonden verleidingen van het geld. De personages die John Garfield alias bokser Charlie Davis daarbij omringen, representeren mooi de evolutie die hij doormaakt. In de eerste helft van de film wordt hij omringd door zijn oude vrienden (Joseph Pevney), moeder (Anne Revere) en goedhartige vriendin (Lilli Palmer). Waarna in de tweede helft allerlei schimmige figuren hun opwachting maken, met een femme fatale (Hazel Brooks) en een nietsontziende bokspromotor (Lloyd Gough) weet je het als kijker wel.

Het vlotte scenario van Abraham Polonsky wordt mooi in beeld gebracht door Robert Rossen en cameraman James Wong Howe. Maar hoewel deze film wordt beschouwd als een klassieker had ik lange tijd toch het gevoel te kijken naar een bovengemiddeld noirish drama. Het laatste half uur tilt echter het niveau op, met de spannende boksmatch als finale. Behalve de fysieke knock-out deelt Garfield hier ook nog een verbale uppercut uit aan Cough. Deze sequentie vond ik ook wel realistisch gebracht, en blijkbaar wordt die opinie nog wel meer gedeeld aangezien de film in 2014 werd uitgeroepen tot beste boksfilm ooit (hoewel er toch wel stevige concurrentie bestaat van latere klassiekers). Voor de boksscenes stapte James Wong in de ring met handcamera en op rolschaatsen (!)

John Garfield is een echte noirheld in deze film, schommelend tussen goed en kwaad, afwisselend beïnvloed door bovenvermelde personages. En hoewel hij een bokskampioen is wordt er in de film toch gealludeerd op zijn underdogpositie wat betreft afkomst. Tweemaal wordt in de verf gezet dat zijn moeder (en hijzelf dus ook) Joods is en daarbij wordt één keer verwezen naar het slachtofferschap van de Joden tijdens WO II. Qua inspiratie zal het niet ver zoeken geweest zijn voor scenarist Polonsky. NIet enkel was hij zelf Jood, maar dat gold evenzeer voor Garfield, Palmer en Rossen om dan maar deze te noemen. Zowel Rossen, Polonsky als Garfield zouden nadien nog in de nachtmerrie terechtkomen van de blacklisting, een gitzwart Hollywood hoofdstuk dat niet onderdoet voor het scenario van de betere film noir.

avatar van TMP

TMP

Een boksfilm waarin helaas niet al te veel wordt gebokst. Het eindgevecht wordt wel uitgebreid in beeld gebracht, maar daarvoor worden slechts enkele korte flitsen van bokswedstrijden getoond. Jammer, want het eindgevecht behoort tot de sterkere scènes. De hoofdpersoon is op zich niet zo heel interessant en de gebeurtenissen in zijn privéleven zijn dat evenmin. Ook verder niet echt intrigerende personages. Daarom uiteindelijk geen al te boeiende film, hoewel het goed zou kunnen dat latere boksfilms hier wel wat inspiratie uit hebben gehaald.

avatar van clubsport

clubsport

BBarbie schreef:

Hoe kan je het respect van je moeder verliezen als je het nooit hebt gehad .
Nee het klopt zijn moeder begreep hem niet , dat wou ze ook niet, hij moest in het keurslijf gestopt worden waarin ze hem hebben wou maar ze kreeg het niet voor elkaar omdat hij een sterke eigen wil had .
Dat moreel op een voetstuk zetten van de vrouwen is zoiezo een cliche thema dat hollywood eindeloos gebruikt heeft .
De film zelf is verder sterk , met beperkte boks scenes maar veel verhaal buiten de sport om en goede acteerprestaties van de cast .
Toch vond ik in vergelijking (The set up) beter .

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

De meeste noirs waren geen enorme hits maar films met een laag tot gemiddeld budget die gewoon betrouwbaar geld in het laatje brachten, maar af toe was er een film die veel succesvoller was dan verwacht. De tweede film van Robert Rossen die hij al aan het maken was toen zijn debuut in première ging was er zo een.

Dit was een film gemaakt via Garfields eigen productiemaatschappij. En het was een kritiek en commercieel succces. De film kreeg drie oscarnominaties en won er een. Voor de montage. De twee oscars die niet werden gewonnen zijn echter de twee allersterkste punten van deze film. De geweldige rol van Garfield. Die zowel overtuigend is als een jongensachtige beginneling en als cynische bokser die alles al zag en voor het scenario van Abraham Polonsky dat de film een fraaie antikapitalistische laag meegeeft. Geld maakt alles wat mooi is kapot in deze film. En de kleine man staat hoe ver hij ook komt altijd in dienst van een door en door corrupt systeem.

Ik word steeds meer fan van Garfield en juist hij werd min of meer de dood in gejaagd door The Powers That Be.