• 8.227.904 stemmen

The Strange Love of Martha Ivers (1946)

Drama / Film noir | 116 minuten

Genre: Drama / Film noir

Geregisseerd door: Lewis Milestone

Met onder meer: Barbara Stanwyck, Van Heflin en Kirk Douglas

Over The Strange Love of Martha Ivers

"Fate drew them together… and only murder could part them!"

In 1928 tracht de jonge erfgename Martha Ivers met haar vriend Sam Masterson haar omgeving te ontvluchten. Dit mislukt en er ontstaat een conflict met haar gouvernante Mrs. Ivers. In een daaropvolgend gevecht doodt Martha Mrs. Ivers. Alleen Sam en Martha's brave stiefbroer Walter O'Neil zijn daarvan getuigen. Achttien jaar na deze gebeurtenis bezoekt Sam zijn oude woonplaats en leert de aantrekkelijke Antonia "Toni" Marachek kennen, die op borgtocht vrij is. Wanneer Toni weer gearresteerd wordt, probeert Sam haar vrij te krijgen en moet daarvoor zijn bij Walter O'Neil. Walter is inmiddels een belangrijke, maar ook aan alcohol verslaafde, advocaat en politicus en heeft een afgedwongen huwelijk met de fortuinlijke Martha. Sams vrienden van vroeger krijgen echter steeds meer grip op hem, wat voor alle betrokkenen ingrijpende gevolgen heeft.

imageimageimageimage

Young Martha

Bobbi St. John

Hotel Clerk

Dogie Hogan

"You may be through with the past, but it sure ain't through with you."

Wat weinig stemmen voor deze, vooral in de VS, vrij bekend drama met Film-Noir elementen. Nou moet ik toegeven deze film ook nog niet gezien te hebben, maar na enthousiaste recenties uit de VS gelezen te hebbben, deze film inmiddels op m'n wensenlijst gezet.

Andere byzonderheden: twee vermeende lesbiennes (Stanwyck en Scott) in 1 film en debuut van Kirk Douglas, en ook z'n enigste rol, waarin hij een softy speelt.

Stanwycks rol moet overeenkomsten hebben met die uit de Western "Forty Guns".

*DVDreview: http://tinyurl.com/32or9l

Dogie Hogan

Een van de beste Film-Noirs die ik gezien heb! Top verhaal en acteerprestaties van zowel de stars als co-stars. Geweldig camerawerk, mede genietbaar door de geres- taureerde transfer. Voelde me zelfs na gezien te hebben wat schuldig, dat ik deze film na meer dan 100 "Noirs" gekeken te hebben, onlangs pas heb aangeschaft.

Liz Scott's rol en performance (en "look") lijkt veel op die van Lauren Bacall in "To have and Have Not". In de extra's van de "Too Late for Tears " -S.E. DVD vertelt Eddie Mullier hier meer over.

En zag Barbara Stanwyck er in "Double Indemnity", 5 jaar eerder, er maar zo aantrek- kelijk en verleidelijk uit als in deze film..."you would kill for her". En Van Heflin is ook hier weer erg solide; hij wordt steeds meer mijn fav acteur. Zeer emotionele showdown.

"The Strange Love of Martha Ivers" is zeker op 't niveau van "Casablanca"'41. IMDB 9/10 is aan de lage kant; score 9,5/10 zou gepaster zijn.

De DVD-transfer (R-1) is ook bovengemiddeld; al met al zeer aanbevolen en een must voor Noir-liefhebbers.

avatar van wibro

wibro

Dogie Hogan schreef:

Enig minpunt is het lage aantal stemmers op MM.

Vind jij dat gek? Wanneer is deze film op TV uitgezonden? Toevallig heb ik de DVD (Import UK) bij Boudisque zien liggen. Ik begin nu gezien jouw reaktie wel interesse te tonen om die aan te schaffen. Zo duur is hij niet. Ik dacht € 10,00.

Ik heb deze film ongeveer 10 jaar geleden gezien; ik meen op Turner Classic Movies. De film was in ieder geval niet ondertiteld en zodoende kon ik het verhaal destijds niet goed volgen, vandaar mijn 3* waardering.

wibro schreef:

Een absolute Noir-topper, in alle opzichten (en ik heb er heel wat gezien); de DVD is in de VS ca. € 5,68 (restored!)

IMDB 9/10*.

Donkere geheimen, intriges, macht, machtsmisbruik, tragiek , en romantiek.

Klinkt als een beschrijving van een televisie-soap en dat is ook direct een beetje het probleem bij deze film. Ondanks een zeer sterke cast, met een sterke Van Heflin, een goed debuterende Kirk Douglas en de altijd goed spelende Barabar Stanwyck is de film wat mij betreft iets te veel een opstapeling van cliché momenten.

De film was duidelijk beter geweest met een compacter scenario en wat scherpere dialogen.

Toch door de cast zeker de moeite waard.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Een geweldige 'rit' die 2 uur lang blijft boeien. Ik begin steeds meer geïnteresseerd te raken in het film noir gènre, ik leer het eindelijk te waarderen.De film blijft onvoorspelbaar tot de laatste minuut en Stanwyck acteert voortreffelijk in de spectaculaire finale.

Een mooie bijrol van Lizabeth Scott, die een zeer tragische rol speelt en veel sympathie opwekt. Helaas vond ik het personage van Van Haflin verschrikkelijk. Hij was veel te overdreven macho en die zware stem erbij maakte het een beetje bespottelijk.

Ik had het einde iets anders verwacht.Dat Sam en Toni bij elkaar zouden eindigen, zat er natuurlijk aan te komen. Maar eigenlijk had Martha de rest van haar leven met Walter moeten doorbrengen. Want zoals Kirk Douglas al in zijn eerste scène tegen haar zei: Ze leeft in een kooi en wacht wanhopig tot iemand haar bevrijdt.

Zou het niet een perfecte straf zijn voor de moord op de man die onterecht werd veroordeeld?

Wel moet opgewerkt worden dat het gevecht tussen Martha en haar tante wel erg goedkoop was.

De DVD is trouwens ook gewoon in Nederland uitgebracht, dus er hoeft geen moeite gedaan deze uit Amerika te laten overschepen.

avatar van wibro

wibro

Dogie Hogan schreef:

Enig minpunt is het lage aantal stemmers op MM.

Niets aan toe te voegen, behalve dan dat de geweldige score van Miklos Rosza extra bijdroeg in de broeierige sfeer van deze uitstekende film-noir die inderdaad veel te weinig stemmen heeft en zonder meer ook een must is voor elke liefhebber van het film-noir genre.

Mijn eerste kijkbeurt leverde niet meer dan 3 sterren op omdat ik het verhaal niet kon volgen omdat ondertiteling ontbrak. Gelukkig is de film van deze DVD een paar jaar geleden ook in Nederland uitgebracht met Nederlandse ondertiteling, zodat ik het verhaal nu wél goed kon volgen en dat is een vereiste gezien het zeer boeiende plot.

Waardering; verhoogd naar 4,5*

avatar van JiMBR0wsKi

JiMBR0wsKi

Door deze film ben ik in het genre gedoken.

Beter dan de Matltese Falcon (41) maar minder dan Touch of Evil (58) als je het mij vraagt.

Ook de R2 release heeft een goede transfer en ziet er tip top uit.

JiMBR0wsKi schreef:

Voor mij de eerste noir die ik ooit (bewust als noir) gezien heb. Inmiddels al weer even geleden. De film heeft me de hele tijd kunnen boeien. Het verhaal steekt goed in elkaar. En het is overtuigend geacteerd. Door deze film ben ik in het genre gedoken.

Beter dan de Matltese Falcon (1941) maar minder dan Touch of Evil (58) als je het mij vraagt.

Inderdaad!

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11934 berichten

Geen typische noir, maar omwille van een aantal kenmerken van dit genre en de tijd waarin ie gemaakt is, mag hij die naam wel dragen.

Ik weet niet wat het is met deze film. Op zich gebeurt er per saldo niet eens zo heel veel, maar de film is wel erg boeiend. De eerste 10 minuten zijn sterk, maar daarna kabbelt de film lange tijd wat voort (en eigenlijk duurt de film ook gewoon een half uur te lang). Maar door sterke acteerprestaties (een jonge Kirk Douglas, in de oudste film die ik van hem zag, een Cagney achtige Heflin en twee mooie dames), een sterke basis voor de plot en solide regie van Milestone (All Quiet on the Western Front) is dit gewoonweg een erg vermakelijk film geworden.

Naast het sterke begin is het Haneke achtige (erg ruimzichtig, maar ach) eind ontluisterend sterk. Film dreigde als een nachtkaars uit te gaan, maar de dubbele zelfmoord is echt geweldig.

4 sterren voor deze wat a-typische en onbekende film noir.

[edit] lees nu zelfs dat het 't debuut is van Douglas. Vind hem eigenlijk sterker hier dan in zijn latere films, waar hij een beetje last heeft van maniertjes.

Dogie Hogan

Per 29 mei a.s. een Blu-ray release!

Dogie Hogan

Helaas voegt de Blu-ray niets toe aan kwalitet: DVDBeaver.

avatar van beavis

beavis

• 12064 stemmen

Een nogal matig begin voorspelt dat het een lange zit gaat worden met een standaard noir over afpersing en botsende romantiek, maar de film veranderd en de lange speelduur blijkt vooral te gaan zitten in een interessante psychologische relatie tussen een man en een vrouw; die gebouwd is op schuld en boete. Het blijft nog steeds binnen de lijntjes voor die tijd, hoewel de twee eindes misschien gezien kunnen worden als een omkering van een Christelijke moraal... of misschien lees ik te veel in de vele referenties naar de bijbel die door de film heen zijn gestrooid... maar goed in een echte noir is natuurlijk niets zomaar toevallig. Uiteindelijk dus een zeer genietbare film, al weerhoud mijn persoonlijke smaak me er van om een hogere score te geven. De stijl en het acteerwerk zijn me daarvoor te afstandelijk en kunstmatig, de muziek te aanwezig, ook het camerawerk is voor een noir niet eens zo heel opmerkelijk hier. Wel een aanrader voor de fans van het genre en deze periode in Hollywood dus.

avatar van Movsin

Movsin

Iets te lang en de "liefde" behoorlijk complex, vandaar terecht sprake in de titel van "strange love".

Toch kan men spreken van een goed script en een goede regie. Een super film noir maak ik er evenwel niet van.

Barbara Stanwyck is zoals altijd erg overtuigend in haar act en ook haar tegenspelers zijn goed.

Zag van Lewis Milestone reeds een 5-tal films (waaronder 3 oorloggsdrama's), en dit is de eerste film in dit genre.

avatar van Harco

Harco

Het filmdebuut van Kirk Douglas. Op negentwintigjarige leeftijd speelt-ie een district attorney die op het punt staat herkozen te worden: een succesvol mannetje, dus. Maar in tegenstelling tot zijn latere rollen, speelt Douglas hier een aan alcohol verslaafde zwakkeling. Ondanks zijn Europese achtergrond is Milestone geen echte noir-regisseur en dat is te merken: de film ziet er wat flets uit voor een noir omdat het allemaal redelijk contrastarm is en de diepe zwarttinten ontbreken. Een van de laatste shots waarin we Douglas en Stanwyck samen in een raamopening zien staan is trouwens wel erg mooi. Daarnaast doen ook de vaker terugkerende locaties zoals het landhuis en het hotel wat doods aan. Verder is het echter wel vermakelijk en doet Heflin het naar behoren.

avatar van Corran

Corran

Ik heb de film gekeken omdat hij in noir-lijstjes stond, maar dit is gewoon een sterk drama met hoogstens wat vleugjes noir. De 4 hoofdrollen (Stanwyck, Douglas, Heflin, Scott) zijn allemaal sterk, maar ik merkte dat ik de scenes met Douglas toch de hoogtepunten vond. Diens cynische maar brutaal eerlijke dialogen waren genieten geblazen. Ook zijn zowat alle combinaties van bovenstaand kwartet interessant en werken die bijna allemaal, waarbij gekwelde eeuwige geliefden Stanwyck en Heflin als duo dan eigenlijk nog het minste bracht. Heel sterk einde ook. Best wel een aanrader, ook als je niets hebt met noirs.

avatar van clubsport

clubsport

Kan me grotendeels wel vinden in Corran's verslagje , meer drama dan echte noir , verder solide spel van alle

spelers , Stanwyck 's 5e film die ik gezien heb en ook hier stelde ze me niet teleur , Heflin kende ik nog van oa

Patterns en zijn manier van acteren bevalt me wel , ook Douglas doet het in zijn debuut meer dan prima ook al is het wel effe raar om hem een soort eotioneel wrak te zien spelen .

Verhaal zit verder redelijk in mekaar en weet ondanks de wat lange zit toch boeiend te blijven .