• 8.345.575 stemmen

Alternatieve titel: Five Fingers

Geregisseerd door: Joseph L. Mankiewicz

Met onder meer: James Mason, Danielle Darrieux en Michael Rennie

Plot 5 Fingers

"The true story of the most fabulous spy of all time!"

1944. De oorlog is in volle gang en hij weet als butler uiterst geheime documenten met betrekking tot de komende invasie te stelen en te verkopen. Zijn groeiende fortuin moet echter goed ondergebracht worden. Daarom zoekt hij contact met zijn vroegere werkgeefster, een gravin. Zij heeft geen bezittingen meer en wil misschien met hem vluchten naar Zuid-Amerika.

imageimageimage

L. C. Moyzisch

Col. von Richter

Count Franz Von Papen

Keith Macfadden

Singer on French Record (stemrol) (onvermeld)

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Spannende film met weer een uitstekende rol van James Mason.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik ben nog zo'n fan geweest van die ontzettend Britser dan Britse rollen van Mason, maar als de subversieve (haast-dubbel) spion is toch wel sterk.

Typisch Mankiewicz materiaal met het gebruik van liefde en lust om een machtsspel rond politieke intriges vorm te geven (denk aan The Quiet American).

Het eerste uur is vrij tam, maar als de eerste twists zich aandienen gaat alles vrij snel en ontstaat een spannende climax, waarin Mason zijn rol maximaal benut om verwarring te zaaien.

De -bij mij- eigenlijk alleen van 8 Femmes bekende Darrieux ziet er weergaloos uit en verdwijnt helaas nogal snel van het toneel .

Fijn 'open' einde ook

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een spannende film met een uitstekende James Mason.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Zeker de moeite waard voor mensen die veel films over WO II hebben bekeken.

3,5 *

avatar van Biosguru

Biosguru

Niet alles is waargebeurd... Cicero heeft bestaan en de plot met spionage en Nazi's in verwarring klopt ook en het geld was ook nep, maar de dame was nooit in het spel, die is door Hollywood toegevoegd. Geen enkel probleem mee

avatar van Movsin

Movsin

Uitstekende spionagethriller met enkele verrassende wendingen wat het geheel des te boeiend maakt.

Degelijke verhaalstructuur en indien berustend op ware gebeurtenissen toch wel interessant om weten.

De ganse cast is zeer op de hoogte van zijn taak maar de absolute ster is voor James Mason, schitterende acteur, door weinigen inzake tekstoverbrenging te verbeteren.

gauke

Deze combinatie van een spannende spionagethriller (kat en muisspel) en een documentair drama, waar je de aandacht bij moest houden, was gebaseerd op ware gebeurtenissen. De gecreëerde sfeer was bijtend en een aantal dialogen klonken grappig. De cast speelde uitstekend met als middelpunt een briljant spelende James Mason in de rol van de gewiekste, egoïstische, ijskoude en riskant opererende butler.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Mooi gebruik van de Turkse setting, een intelligent scenario en goed acteerwerk van Mason als spion en Darrieux als zijn maîtresse maken van 5 Fingers een onderhoudende spionagethriller. Mason is perfect als amorele, trotse bediende, die zijn zinnen heeft gezet op een leven in rijkdom. Zijn groeiende zelfverzekerdheid wordt kernachtig samengevat in een enkel zinnetje ("Will you fetch me a drink, Anna?") Hoewel ik wel wat films met Darrieux heb gezien kende ik haar niet echt, en ze is pas een paar jaar geleden overleden op 100-jarige leeftijd.

Hoogtepunt vond ik de knap opgebouwde scène met de stoïcijnse schoonmaakster. Het einde was ook fijn. De titel "5 Fingers" wordt volgens mij nergens verklaard.