The Fountain (2006)

Verenigde Staten / Canada
Mystery / Drama

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Hugh Jackman, Rachel Weisz en Ellen Burstyn

In drie verhaallijnen,die zich in verschillende tijden afspelen, worden tegenstrijdige visies op het levenseinde verteld. Een laborant wordt, door de ziekte van zijn vriendin, met zichzelf en zijn onderzoeksdoelen geconfronteerd. De levensbeschouwelijke crisis die de onderzoeker moet doormaken doet hem beseffen dat er meer is dan alleen wetenschappelijke feiten...

1180 BERICHTEN 94 MENINGEN
avatar van Dieter123
geplaatst: 23 januari 2016, 00:17 uur [permalink]
Passiebloempje schreef:

Gelukkig zijn daar geen regels aan verbonden. 😛

Als ik een film tenenkrommend slecht vind en ik zet 'm uit, omdat ik het echt niet meer trek om nog verder naar die pulp te kijken, dan breng ik daar ook zéker een stem over mag uit.
eigenlijk heb je de film niet eens gezien. Er zijn genoeg films die een heel goed slot hebben maar verder minder goed zijn. Je stemt op een deel van de film. Gelukkig doet niet iedereen dit.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 22 februari 2016, 00:55 uur [permalink]
Goed gespeeld en mooie special fx maar het verhaal vond ik iets te zweverig. Normaal vind ik dat niet zo erg maar op één of andere manier pakte het me niet zo. Aan de cast heeft het niet gelegen want die deed het prima.

avatar van svetliealik
geplaatst: 4 april 2016, 12:40 uur [permalink]
Meerdere keren herzien, blijft ongelooflijk goed. Jackman levert een puik staaltje acteerwerk.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 28 april 2016, 22:28 uur [permalink]
Sfeervol filosofisch geneuzel. Ondanks de prachtige beelden en overtuigend acteerwerk kon het verhaal mij niet zo inpakken zoals ik had gehoopt. Het was allemaal net te vaag om het goed te kunnen begrijpen en daardoor bleef ik een beetje hangen in de mooie beelden.

geplaatst: 23 oktober 2016, 18:33 uur [permalink]
Mien god, wat hou ik toch van deze film.

avatar van tbouwh

geplaatst: 26 oktober 2016, 18:23 uur [permalink]
Prachtige poster, interessante omschrijving, Aronofsky in de regiestoel en een score van Mansell. Snel gaan kijken.

avatar van El ralpho
geplaatst: 31 oktober 2016, 13:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eeuwig leven

Als een film van dezelfde regisseur afkomt als van Requim for a dream en Black Swan dan weet je wat je naar alle waarschijnlijkheid in ieder geval kunt verwachten; een hoop controversie, een verhaal wat op meerdere manieren interpreteerbaar is, veel zweverige scene's en vooral een diepere gedachtegang achter het verhaal. The Fountain biedt dit allemaal en hoewel een onderdeel van het verhaal vrij rechttoe-rechtaan is, zijn de overige onderdelen dit absoluut niet.

Ik doel hiermee op de twee parallelle verhaallijnen die door het hoofdverhaal heen lopen. Mijn interpretatie althans: want iedereen beleeft deze film weer op een andere manier. Met name de verhaallijn van Jackman als een soort monnik vond ik heel wazig en maar moeilijk binnen de andere verhaallijnen te plaatsen. Deze verhaallijn sprak voor mij ook het minste tot mijn verbeelding en vond ik dan soms ook net wat te symbolisch en te zweverig. Echter is de totale kijkervaring die The Fountain biedt een indrukwekkende, en is het een titel die je waarschijnlijk nog jaren bij zal gaan blijven. Dit zal niet voor iedereen op een positieve manier zijn, want dit is geen film waar je gemakkelijk instapt al lijkt dit aanvankelijk misschien wel zo als je de opzet van het verhaal ziet. Met name het slotakkoord vraagt namelijk een bredere blik van de kijker en nodigt de kijker uit om zelf de puzzelstukjes te plaatsen.

Je kunt van The Fountain zeggen wat je wilt, maar een unieke ervaring is dit zeker. Het verhaal biedt namelijk enorm veel ruimte voor de eigen interpretatie van de kijker. Dit maakt film kijken anders dan een manier die gebruikelijk is; verwacht dan ook geen hapklare brok maar een spirituele kijkervaring die de kijker dwingt over de zin van het leven na te denken en ''het zijn''. Maar dit is dan weer mijn interpretatie natuurlijk 😉. Je moet hier in ieder geval wel echt voor open durven te staan.

De volle mep voor een film die zijn beoordeling niet zozeer direct te danken heeft omdat hij toegankelijk zou moeten zijn en een breed publiek zou moeten trekken, maar meer vanwege het feit dat je hier naar een uniek stukje cinema zit te kijken die uitnodigt om over het bestaan van het leven na te denken, je als kijker ontroert en je misschien, net als bij mij, waarschijnlijk wel de rest van je leven bij gaat blijven. Dit was voor mij dan eigenlijk ook geen filmervaring meer te noemen, maar meer een spirituele trip, waarvan ik overigens niet verwacht dat iedereen hiervoor open zal staan. Aan te raden aan iedereen is deze film dan ook absoluut niet, omdat je kijkervaring bij deze film zal staan of vallen bij hoe jij deze film ervaart.

Good job Aronofsky, je derde 5,0* van mij.

avatar van baspls
geplaatst: 8 januari, 10:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Fountain is een erg aparte film van Darren Aronofsky. Er worden drie verhalen verteld die op een aparte manier allemaal met elkaar zijn verweven. In ieder verhaal zoekt een man het eeuwige leven voor zijn geliefde. Het verhaal van de Spaanse conquistador vond ik persoonlijk het interessantst, maar het verhaal dat zich in de tegenwoordige tijd afspeelt is ook een erg goed drama. De boeddhistische monnik (?) die op weg is naar de Nebula vond ik dan weer een beetje vaag.

Hugh Jackman speelde een goede hoofdrol. Rachel Weisz deed het ook aardig, al vind ik de manier waarop ze praat altijd erg irritant. Haar personage is ook best irritant, haar man zoekt een genezing voor haar ziekte, maar ze verwijd hem dat hij aan het werk is en valt hem lastig met irrelevante hersenspinsels.

De film is degelijk opgenomen, al was de cinematografie niet zo bijzonder. Aronofsky zou geen CGI hebben gebruikt voor de film, maar micro-organismen hebben gefilmd. Voor de scènes in de ruimte geloof ik dat wel, maar verder is er toch echt CGI aan te pas gekomen. Voor die tijd is het best goed gedaan, alleen houd ik gewoon niet zo van die 00s CGI-look.

Erg goede muziek van Clint Mansell, vooral tijdens de scènes die zich in de tegenwoordige tijd afspelen.

Al met al vond ik The Fountain een erg interessante combinatie van Fantasy, SF, Drama en Historie. Op zich goed bedacht hoe de Maya’s met de bijbel worden verweven, maar waarom de Maya’s denk ik dan. De Egyptenaren leefde bijvoorbeeld veel eerder, namelijk in 3300 v.Chr. al en de Maya’s pas in 2000 v.Chr. De Inca’s zijn weer van nog later, pas in 1197. Zoals altijd bij films die een beetje vaag zijn en open voor interpretatie, vind ik het moeilijk om de film te beoordelen. Het is in ieder geval geen standaard film en het verhaal was best aangrijpend. Wellicht een keer herzien.

Na Pi en het enigszins ondergewaardeerde Noah is dit mijn derde film van Aronofksy, ben inmiddels best nieuwsgierig geworden naar Requiem for a Dream en Black Swan.

avatar van horizons
geplaatst: 9 januari, 08:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toevallig de film afgelopen week weer eens bekeken. Boet niets aan kracht in.

baspls schreef:

Zoals ik het zie: het echte verhaal is het heden met Tommy als chirurg/onderzoeker en Izzy als stervende. Izzy weet dat ze dood zal gaan en wil dat Tommy dat gaat accepteren. Daarom schrijft ze dat boek. Het boek om Tommy tot (zelfde) inzicht (als haar) te komen. De reis in de bubbel is de "geestelijke" reis die Tommy aflegt. Hij leeft in zijn eigen wereld/bubbel totdat hij haar dood eindelijk kan verwerken..

Hugh Jackman speelde een goede hoofdrol. Rachel Weisz deed het ook aardig, al vind ik de manier waarop ze praat altijd erg irritant. Haar personage is ook best irritant, haar man zoekt een genezing voor haar ziekte, maar ze verwijt hem dat hij aan het werk is en valt hem lastig met irrelevante hersenspinsels.

Zie mijn vorige opmerking. 😉

Degelijk? Geweldig! 🙂
Er is wel green screen gebruikt en dan via PC ge-edit. Maar er zit echt niets aan CGI, let op de term. Er zitten wel visual effects in.

geplaatst: 26 februari, 15:41 uur [permalink]
Goede film. Symboliek goed uitgewerkt en voor mij eenvoudig te begrijpen. Mooie beelden en fijn verhaal. De hele film werkt naar het einde toe, maar blijft tot het einde onvoorspelbaar.