Incendies (2010)

Canada / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Lubna Azabal, Mélissa Désormeaux-Poulin en Maxim Gaudette

Na het lezen van het testament van hun moeder Nawal verneemt de tweeling Simon en Jeanne voor het eerst dat ze een broer hebben, en dat hun vader, van wie ze dachten dat hij dood was, in werkelijkheid nog leeft. Hun moeders laatste wil is dat ze hun broer en vader opzoeken en hen een aantal verzegelde brieven bezorgen. Nawal was een mysterie voor haar kinderen en hun relatie was soms erg moeilijk. Simon is kwaad en terughoudend, maar Jeanne voelt zich verplicht haar moeders wil te respecteren. Daarvoor zullen ze een reis naar het Midden-Oosten moeten ondernemen.

Ik begrijp er niets van dat er personen zijn die moeilijk in de film kwamen. Bij mij was het vanaf minuut 1 raak en dit hield de volledige speelduur aan. Erg, erg indrukwekkende film, vind ik. Ik lees hier en daar wat men denkt dat de vader zou hebben gedaan nadat hij de brieven heeft gelezen, ik denk dat het de bedoeling van de filmmakers is dat de kijker verwacht dat hij zichzelf van z'n leven zal beroven. De ondertiteling vertaalde de door de moeder opgelezen brief als dat hij nog 'alive' is maar na het lezen stil zou zijn. Hieruit maak ik op dat de moeder verwacht dat haar zoon/vader van de tweeling zich van zijn leven zal beroven. Niet dat het betekent dat als de moeder dat denkt dat haar zoon het dan ook maar zou doen natuurlijk, maar dat idee kreeg ik er tenminste bij, maar wellicht waren de ondertitels niet geheel correct. Je zou je ook kunnen afvragen als de moeder dat verwacht, of ze dan wel ooit de brieven geschreven zou hebben. Vanuit het oogpunt van de zoon/vader van de tweeling lijkt het mij niet ondenkbaar in elk geval, hij wilde als jongen zo graag z'n moeder terugvinden maar wanneer hij zich realiseerd dat die ontmoeting eigenlijk al lang heeft plaatsgevonden, hoe ga/kan je daar verder mee leven? Hoe dan ook, erg indrukwekkende film, bij de toevalligheden die op deze site worden genoemd kan je achteraf misschien je vraagtekens zetten, maar tijdens de film heb ik ze nooit zo ervaren.

avatar van clubsport
Sterk shockerend verhaal maar tergelijkertijd wel erg veel toevalligheden om nog realistisch geloofwaardig
over te komen .
Wat me flink stoorde aan het verhaal is het duidelijke anti israel sentiment wat vaak duidelijk de aandacht kreeg .

avatar van Lovelyboy
Een film die ik afgelopen week in een opwelling aanschafte vanwege de regisseur, daarna ernstig begon te twijfelen, vooral na dat ik de trailer zag, en daarom met grote twijfel de film begon te kijken gisteren.

En tot mijn grote vrees verliep het eerste deel redelijk stroef qua tempo. De Franse taal, de onduidelijkheid omtrent het tijdstip waar moeders problematiek afspeelt en de Midden-Oosten cultuur die redelijk ver van mijn bed staat, zijn dingen die niet echt meewerken. Slecht is het niet, maar grote indruk maakt het ook niet, mede door de wat onduidelijke koers en geswitch tussen moeder/verleden en dochter/heden.

Maar dan toch, vanaf de helft, wanneer het beeld van moeder in de Iraanse revolutie bijzondere nare vormen aanneemt, begint de film wel degelijk indruk te maken. Ronduit misselijkmakkende momenten komen voorbij in een periode die het beste getypeerd kan worden als 'brand'. Een brand overigens waar bepaalde dingen een oorsprong vinden en dat het naar mijn mening maar al te duidelijk was dat haar eerste kind danig geradicaliseerd was en de martelaar en verkrachter was. Iets dat ik overigens al van te voren raadde, maar verder geen afbreuk doet.

Incendies is een bijzondere film met een plot dat nog aparter is dan de film zelf. Overigens wel een puntje van kritiek is dat het leeftijdsverschil niet echt lijkt te kloppen. De moeder lijkt ten tijde van de verkrachting niet oud genoeg, net als haar zoon als ze die later weer tegenkomt. Maar dat is een detail. De schrijver van het toneelstuk, en Villeneuve, slagen in hun opzet de chaos, brand, wreedheden en familiemoord aan de kaak te stellen en op een prima wijze te brengen, ook al vind ik het een film die ik meerdere keren moet zien om hem helemaal op waarde te schatten.

Incendies verontrust, is soms misselijkmakkende maar boeit vooral en maakt het tweede deel wel degelijk grote indruk.

avatar van Beun de Haas BV
Overtuigend acteerwerk, originele setting en bovendien een bizar verhaal. Denis Villeneuve heeft daarnaast allang bewezen een uitstekend regisseur (en schrijver) te zijn, dus ook daar schort het niet aan. Maar op de een of andere manier pakt Incendies me niet. Kan de vinger niet echt op de zere plek leggen, maar zo te lezen ben ik niet de enige hier.

avatar van Thomas83
Geen vrolijke film dit. Allemachtig. Het verhaal is meeslepend, en wordt ook op een relatief grootse manier verteld voor het kleinschalige familiedrama dat het uiteindelijk vooral is. Behoorlijk grimmig en best schokkend allemaal, ook al is het wel echt melodramatisch en al te sterk op toevalligheden gebaseerd, in het bijzonder wat er op het einde allemaal gebeurt. Maar het werkt nog wel als theatrale fictie. 3.5*.

avatar van macrobody
Spoorloos met een twist.

In het kader van de werkelijkheid is vaker bizarder dan fictie kan ik deze film wel waarderen. Gebaseerd op het verhaal van Souha Bechara. Zeker niet alles maar bepaalde delen.
Het is een verhaal waar we door flashbacks steeds meer te weten komen hoe de vork in de steel zit en op een gegeven moment vallen de puzzelstukjes op z'n plaats.
Gewoon een goede film met een goed verhaal. Puur en zonder fake Hollywood propaganda.

avatar van huiguh
Deprimerende maar zeker ook een sterke film.
Niet makkelijk toegankelijk, ik zat er niet gelijk in. Daarom net niet een echte topper.