The Cloverfield Paradox (2018)

Alternatieve titel: Cloverfield Movie

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Julius Onah
met Elizabeth Debicki, Daniel Brühl en Aksel Hennie

Een groep astronauten, werkzaam in een ruimtestation, doet een schokkende ontdekking die alles wat ze denken te weten op zijn kop zet. Na een uitvoering van een wetenschappelijk experiment verdwijnt de Aarde. Wanneer er bovendien een ruimteveer verschijnt, moeten de astronauten vechten om te overleven.

avatar van Roegge
Leuke SF film ovver de gevaren van de Deeltjesversneller en ook nog een klein beetje Cloverfield uniiverse.
Ik heb me in ieder geval prima vermaakt op TV, maar of ik er ook voor naar de bios zou gaan.....
Goede actie en SFX , goed gedaan.

avatar van joolstein
De eerste Cloverfield en het 'vervolg' 10 Cloverfield Lane waren films in verschillende genres, maar bespraken hetzelfde thema: Overleven en relaties die ons verbinden. "The Cloverfield Paradox" is wederom een film in een ander genre die dit thema probeert over te brengen maar faalt hierin elk opzicht! Er is domweg een gebrek aan verrassingen in het verhaal. De film hangt van clichés aan elkaar. Elk trucje dat in sciencefictionfilms en horror wordt gebruikt zien we langs komen. Aanzwellend geluid gevolgd door een Jump-scare, plotgaten en stupide acties van personages zijn er in overvloed. Daarnaast zijn er in de film de standaard voorspelbare foefjes met een beetje komedie en een beetje actie. Vaak bezit een film nog wel een paar scenes die noemenswaardig zijn. Ik kan er bij deze film geen vinden. Stond de naam "Cloverfield" niet in de titel dan had dit vehikel waarschijnlijk bijna niemand opgevallen. Als op opzichzelfstaande film is het al slecht maar als onderdeel van de franchise is het nog erger.

Matige film over een groep astronauten die in de problemen komt als een wetenschappelijk experiment mislukt. De film was gebaat bij een wat betere introductie en de paradox zelf is niet bijster origineel en simpel uitgewerkt (allemaal al eens eerder gezien). Vervelend wordt het niet, maar dit derde deel is wel de minste uit de Cloverfield-reeks.

13 in dozijn rommel. Eerste tien minuten zijn, op de lelijke expose na, spannend en veelbelovend. Maar al snel ontaardt het geheel in een voorspelbare clichésoep van weinig originele ideeën, plotgaten zo groot als het monster aan het eind en een loslopende arm die for no good reason het plot een handje verder helpt.

avatar van dutchtuga
In de rust van de Super Bowl waren wij getuige van een ongekende aankondiging. We zagen de langverwachte trailer van de nieuwe Cloverfield film, The Cloverfield Paradox, en om het allemaal wat spectaculairder te maken, zoals Amerikanen betaamt, konden we de film meteen zien na afloop van de grootste wedstrijd van het jaar in de VS op Netflix. Laatstgenoemde begint een steeds grotere speler te worden bij distributeurs. Films verschijnen tegenwoordig op tv, thuis, in plaats van in de bioscoop. Zelfs Martin Scorseses nieuwste film, The Irishman, zal hetzelfde pad bewandelen. What times we live in…

Maar goed, The Cloverfield Paradox dus. Deze derde Cloverfield film moet ons gaan uitleggen wat er voorafgaand is gebeurd aan Cloverfield (2008) en 10 Cloverfield Lane (2016). Een prequel dus. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. Maar het Cloverfield universum is best een interessante, dus was ik redelijk benieuwd naar hoe dit zou gaan uitpakken. Helaas moet ik de conclusie trekken dat het maar goed is dat ik hiervoor niet naar de bios hoefde te gaan, want wat een verschil is dit met vooral de eerste Cloverfield.

The Cloverfield Paradox draagt dan wel de naam ‘Cloverfield’ maar los van de scènes op Aarde voelt deze film totaal anders aan. We bevinden ons in het ruimteschip de Shepard, dat naar de ruimte wordt gestuurd om energie op te wekken voor de Aarde, waar alle energievoorraden dreigen op te raken. Dit brengt echter risico’s met zich mee die catastrofale gevolgen kunnen hebben voor onze planeet.

Los van een verwijzing hier en daar en bekende ‘easter eggs’ van producent J.J. Abrams (Kelvin, Slusho) heeft The Cloverfield Paradox maar bar weinig te maken met zijn voorgangers. In plaats daarvan is het een teleurstellend samenraapsel geworden van veel bekende (en betere) sci-fi films. Zo zul je dikwijls herinnerd worden aan Ridley Scotts Alien en om een recenter voorbeeld te noemen: Life. Maar zelfs laatstgenoemde doorsnee sci-fi is beter dan Abrams’ laatste trucje. De acteurs zijn nergens ook gewichtig genoeg om Paradox enige body te geven, maar het wordt ze ook lastig gemaakt door het rammelende en ongeloofwaardige script.

En zo ga je toch vragen stellen over de directe beschikbaarheid op Netflix. Is het dan echt zo’n verdienste van de digitale aanbieder of is The Cloverfield Paradox te slecht bevonden voor de bioscoop en waren ze bang voor een flop? In ieder geval staat vast dat het gedoe om de film heen interessanter was dan de film an sich en dat is een flinke klap voor het Cloverfield universum dat hiermee toch flink in zijn geloofwaardigheid is aangetast.

Voor 2018 staat er een project gepland genaamd Overlord, geproduceerd door hetzelfde team achter 10 Cloverfield Lane. Hebben we hier te maken met een vierde Cloverfield film? Zo ja, dan mag ik hopen dat het de franchise weer tot leven wekt na dit teleurstellende derde deel.

The Cloverfield Paradox (Julius Onah) - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van IH88
“Logic doesn't apply to any of this.”

Niet slecht. The Cloverfield Paradox is rommelig en voelt gehaast aan, en als overkoepelende Cloverfield film werkt het niet echt. Maar als sci-fi thriller voldoet het zeker, en het gegeven van een parallel universum wordt goed uitgewerkt. Mbatha-Raw acteert ook ijzersterk en haar verhaallijn zorgt ervoor dat de film een emotioneel anker heeft. De andere acteurs doen het ook goed, en de special effects zien er prima uit. Spannend wordt het nergens en origineel is deze derde Cloverfield film niet, maar ik heb wel een zwak voor dit soort thrillers in space. Alhoewel ik geen idee heb hoe ze nu met het Cloverfield universum verder willen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Cloverfield is een van de weinige titels die ik de volle vijf sterren heb gegeven. Waanzinnig intens, spannend en mysterieus. Daarna volgde 10 Cloverfield Lane, een amusante spin-off, maar lang niet van het niveau van het origineel. En nu is er weer een spin-off/prequel en deze is weer een beetje minder. Niet eens via een bioscooprelease, maar op Netflix. Gebrek aan vertrouwen dat het een bioscoopsucces zou worden? Lijkt het wel op. Wat me het meeste stoort is dat de film niet echt een eigen smoel heeft en nauwelijks een link met Cloverfield kent. Van mij mogen ze stoppen met die spin-offs en gewoon eens een officieel tweede deel maken. Maar goed, deze Paradox is niet eens slecht, zit genoeg mysterie en vermaak in om tot het einde te blijven boeien. Maar meer dan dat is het ook niet, niks extra's en zeker niet dat beetje extra klasse dat je van de franchise verwacht. Geinige slotfase, hopelijk gaan ze bij een vierde deel daar wat mee doen.

Kleine 3*

avatar van mjk87
Lijkt ergens een film die onder de aandacht kwam van Abrams en dat men dit vervolgens in het Cloverfield-universum heeft verwerkt. Want echt samenhangen doen die twee losse delen wat mij betreft niet. Die scènes op Aarde lijken ook niet te passen. De delen op het ruimteschip zijn al beter, soms ook best spannend (als in, je bent benieuwd war het heengaat) maar ook wat clichématig, soms dom gedrag en ondanks leuk design oogt het allemaal wat goedkoop. Niet bijzonder, maar redelijk goed uit te zitten. Ik ben wel benieuwd een keer hoe die tijdlijn nu precies loopt. Eerst dat beest in New York, vervolgens een volledige invasie een dag later al? Ergens lijkt deze film verder in de toekomst te spelen, zonder dat iets over die andere monsters wordt genoemd. Een wetenschapper die dingen roept wordt zelfs uitgelachen door de hoofdpersonen. En met meerdere dimensies werken doorheen de serie zou een wat flauwe oplossing zijn. 2,5*.

Goed.

Ik weet niet zo heel goed hoe mensen de tweede film beleefd hebben ... maar Paradox past wat mij betreft perfect in het concept dat Abrams aan het opzetten is. Zoals steeds staat de gebeurtenis centraal, daarrond worden op zichzelf staande films gebouwd, elk in een ander genre (maar oké, gerelateerd aan horror) die een puzzelstukje vormen.

10CL was ook geen normaal vervolg. De eerste was een Amerikaanse found footage kaiju film, de tweede een hillbilly thriller, deze zoekt het meer als scifi/thriller. Allen hebben beperkte horror elementen (de eerste allicht nog het meest), maar ze beoordelen als horrorfilms (wat ik hier en daar zie gebeuren) is idioot. Zéker dit deel.

Mij deed het vooral wat denken aan Boyle's Sunshine. Ook zo'n internationale crew die in de penarie komen te zitten op hun ruimteschip, met een Aarde onder hen die het niet al te best stelt. Onah is uiteraard niet de regisseur die Boyle is, maar verder oogt het toch allemaal best behoorlijk en is dit duideljk bioscoopvoer. Wat de reden ook mag geweest zijn om direct naar Netflix te gaan, betere scifi kom je in de bios niet tegen. Slechtere wel (cfr The Last Jedi). Vraag me ook af onder welke verdovende middelen iedereen die over het script van deze film klaagt bij die film zat.

Grootse cinema is dit niet, maar dat was de tweede ook al niet. Het is gewoon oerdegelijk genrewerk, hoe sterk dat dan bevalt hangt een beetje af van hoe hard je zit te wachten op een genrefilm als deze. Ik mag ze wel smaken, als er dan wat budget, een aardige crew en geen al te domme afleiding (hello Geostorm) in gegooid wordt ben ik niet geneigd om te gaan zeuren over details.

Wat mij betreft kan Abrams nog wel even doorgaans met z'n Cloverfield project. Nog genoeg horrorniches en aanverwanten om aan z'n franchise vast te hangen. Een iets bekwamere regisseur zou leuk zijn om het weer boven de bovengemiddelde middelmaat te trekken, maar als vlotte genrefiller vind ik het ook absoluut niet verkeerd.

avatar van arno74
The Cloverfield Paradox, het woord Cloverfield kon men gerust weglaten of door elk ander willekeurige filmtitel vervangen maar dan zakt de waardering voor deze film helemaal in elkaar. Dit is immers een 'Cloverfield', maar niet heus. Net als in het vorige deel lijkt de naam Cloverfield alleen voor commerciële doeleinden te worden gebruikt, al is het grote verschil wel dat in tegenstelling tot deze 10 Cloverfield Lane enige kwaliteit te bieden heeft. Paradox is een TV-scififilm geworden van de bedenkelijke Netflixfilmkwaliteit.

Het eerste uur verloopt rommelig, zonder richting en chaotisch. Na veel jatwerk van goede ingrediënten uit goede films (wat niet per definitie een goede film oplevert) krijgt de film eindelijk na dat eerste uur meer een eigen smoel, dan is het nog wel te doen maar het slechte begin weegt zwaar. De film lijkt meer gemaakt om produktiedoelstellingen te halen (x films per maand) dan om een kwalitatief goede film neer te zetten. Wel leuk dat er zowel naar Cloverfield als naar 10 Cloverfield Lane een knipoog in zit maar daar houden de verbanden wel mee op. En als losstaand ruimtereisfilm vond ik die knipoog op het einde naar Cloverfield de film zelf ook geen goed doen. De weg naar het vervolg is in ieder geval wel ingeslagen: Cloverfield Godzilla. Jammer dat Daniel Brühl zich leent voor bordkartonnen personages in B-producties. Ruime 1,5* / kleine 2*.

avatar van Alathir
Zonde deze derde film. Eerst dacht ik dat dit een zoveelste rip-off van Alien zou worden maar dit bleek dan niet waar te zijn. Tussen de acteurs zitten nog wel enkele bekende mensen met Daniel Brühl, Elizabeth Debicki en Gugu Mbatha-Raw. Ondanks deze vrij bekende namen wordt er hier matig geacteerd.
Al vanaf de eerste minuten werd het duidelijk waar deze film heen ging, geen pure sci-fi maar grotendeels een romantisch drama. Het subplot op Aarde is echter zwaar overbodig.

Qua concept doet het denken aan Another Earth (2011) . Er wordt een iets andere draai gegeven aan het hebben van een doppelganger en waarom ze op de andere Aarde wilt landen. De reden waarom ze dit wil doen, begrijp ik niet. Het zal wel vrouwenlogica zijn.
Wat al helemaal niet past in deze film zijn de belachelijke mopjes tussendoor. Het wilt dus een beetje de komedie toer opgaan en ik vond dit vooral slecht uitgevoerd.
Waar ik me al helemaal niet ik kan vinden is het onderlinge gebekvecht tussen de "astronauten". Een beetje professionaliteit mag wel als je verantwoordelijk bent voor 8 miljard mensen. Dit vond ik volstrekt ongeloofwaardig, geen enkele wetenschapper gedraagt zich zo.

Het einde is op sommige vlakken wat voorspelbaar en soms ook verrassend maar eerder in de negatieve zin. De twist met de omschakeling van antagonist van Schmidt (Brühl) naar Jensen (Debicki) kwam wel als een verrassing. Maar goed er kwamen wel meerdere dingen als een verrassing. De film probeert ook horrorelementen toe te voegen maar de reden is ook daar onduidelijk. Voegt allemaal weinig toe naar mijn mening. Dat oog dat alle kanten op gaat van Volkov, arm die voortkruipt alsof die uit The Walking Dead komt, Volkov die wormen spuwt als een vulkaan. Verder ook nog totaal random gebeurtenissen zoals magnetisme dat plots optreed, kamer die zich plots vult met water, enzovoort Random redenen om de personages te kunnen afslachten als je het mij vraagt.

Wat ik ook jammer vind is dat dit nu, net zoals 10 Cloverfield Lane, ook deze film tot de inmiddels uitgegroeide Cloverfield-franchise wordt gerekend. Deze films hebben sowieso al weinig met elkaar te maken, maar de weinig connectie die deze film heeft met de originele film lijken er op het laatste moment wat aan toegevoegd te zijn. Pure geldklopperij maar het is waarschijnlijk de reden waarom ik ook de volgende film wel zal zien.

avatar van james_cameron
Derde en minste deel in de Cloverfield-franchise. De opbouw is prima en visueel steekt alles netjes in elkaar, maar de plotlijnen worden niet bevredigend samengevoegd en naar het einde toe zakt de film in als de welbekende pudding. De cast is ook niet bepaald bijzonder. Overduidelijk een film die tijdens de productiefase in de problemen is gekomen, waarna men er hals over kop een aantal reshoots aan heeft toegevoegd, zodat de film enigszins past in het Cloverfield-universum. Best slim, eigenlijk.

avatar van Shinobi
"Logic doesn't apply to any of this."

Het was een grote verrassing toen Netflix onaangekondigd deze titel online gooide. Toch ben ik benieuwd hoe deze film in de bios zou zijn.

Deze franchise heeft mij sinds het eerste deel uit 2008 altijd weten te intrigeren, vooral vanwege het mysterie waarin dit universum gehuld is. '10 Cloverfield Lane' die na acht jaar volgde verklaart nog steeds weinig. Aan deze prequel is het om je als kijker van antwoorden te voorzien, althans dat wordt er gepretendeerd.

Aan de basis staat hiervoor een groepje astronauten dat middels een deeltjesversneller energie probeert op te wekken, omdat de aarde kampt met een energietekort. Waar de film nog gedegen opent lijkt men naargelang de weg kwijt te raken door verscheidene elementen te incorporeren uit andere films, gesteund door het spelen met dimensies. Hierdoor voelt het geheel aan als een samenraapsel, ondanks dat het op momenten nog best spannend wordt.

Het is duidelijk dat 'The Cloverfield Paradox' bezwijkt aan het schatplichtig zijn aan deze reeks, met name omdat enkele scènes op aarde achteraf toegevoegd zijn om maar de link te kunnen leggen; dat einde?! Als standalone film had dit mij denk ik beter gesmaakt. Daarvoor wordt de subplot rondom het personage van Gugu Mbatha-Raw te weinig eer aangedaan.

Al met al best een redelijke spin-off, maar de voorgaande delen zijn simpelweg te sterk om überhaupt te kunnen overtreffen. Ik ben alleen bang dat men nu te veel gaat voortborduren op het trucje om een film te nemen en er referenties aan te plakken, opdat het universum maar uitgebreid kan worden.

2,5 Sterren.

avatar van horizons
Men neme flinke dosis Sunshine, husselt er wat Event Horizon doorheen, mengt het vervolgens met wat Cloverfield Slusho en je krijgt The Cloverfield Paradox!

Leuke film, nette productie, achtergrond verhaal wijkt genoeg af van het genre om fris te voelen.

Cloverfield universum mag zo wel lekker doorgaan.

Ik heb me goed vermaakt met deze leuke Thriller / Sciencefiction film, die alleen op het einde wat flauw is, maar voor de rest is dit gewoon een boeiende, spannende (tot op bepaalde hoogte), mysterieuze en zelfs visueel (inclusief speciale effecten) mooi gemaakte film.

Dit verhaal speelt zich af in 2028, waar er een wereldwijde energiecrisis heerst (energievoorraad is binnen vijf jaar uitgeput) en waar tevens oorlog dreigt. De internationale bemanning, bestaande uit zeven personen, van het ruimtestation "Cloverfield Space Station" probeert met de laatste hoop voor de mensheid, een deeltjesversneller (oftewel "The Shepard") aan de praat te krijgen, die de aarde van gratis energie moet voorzien. Maar onheilsprofeten vinden dit geen goed idee en waarschuwen dat er zodoende een "Cloverfield Paradox" kan ontstaan, waardoor het weefsel van ruimtetijd scheurt, verleden, toekomst, dimensie en universa met elkaar gaan botsen en dat er zels monsters en demonen zullen volgen. Oftewel er zal totale chaos gaan heersen. Maar ondanks de waarschuwingen, wordt het experiment met de deeltjesversneller toch voortgezet en is de aarde opeens niet meer zichtbaar.

Ik vond het verhaal opzicht wel leuk gevonden (de energiecrisis vond ik zelfs realistisch) en het hele verhaal wist me daarbij ook nog te boeien en te vermaken en er gebeuren ook veel vreemde en onverklaarbare dingen en dat zowel op het ruimtestation als op de aarde. Op het ruimtestation begint de bemanning te twijfelen aan haar realiteitszin (levert veel leuke momenten op) en vertrouwd men elkaar ook niet meer (mede door bepaalde nationaliteiten) en op de aarde zijn er opeens monsters, waarbij de echtgenoot, te weten Michael (Roger Davies), van één van de astronauten, te weten Hamilton (Gugu Mbatha-Raw), probeert weg te blijven met het gevonden kind Molly (Clover Nee).

De vreemde en onverklaarbare dingen die gebeuren zijn ook lekker mysterieus en bij een aantal gebeurtenissen, moest ik ook vaak denken aan de goede en spannende Horror / Sciencefiction film "Event Horizon (1997)". Want in deze film vindt men op een gegeven moment op het ruimtestation een schreeuwende (klonk lekker eng) onbekende vrouw, te weten Mina Jensen (Elizabeth Debicki), die tussen de bedrading achter de wand is ingeklemd, sterft een bemanningslid, te weten de Rus Volkov (Aksel Hennie), aan een hoofd vol wormen die lekker worden uitgespuugd, verliest een bemanningslid, te weten de Ier Mundy (Chris O'Dowd), pijnloos een arm, waarna deze een eigen leven begint te leiden (deed me denken aan de Horror film "Evil Dead II (1987)"), bevriest een bemanningslid, te weten de Chinees Tam (Ziyi Zhang Ziyi Zhang ), in een luchtsluis, nadat deze onder water is komen te staan en wordt het voorheen genoemde bemanningslid Mundy, ook nog eens dodelijk gegrepen door magnetisme.

Je kunt je bij bovenstaande gebeurtenissen afvragen of dat wel allemaal nodig was en waarom toch, maar ik vond het wel leuk en vermakelijk en bovendien komt er hier en daar ook wat humor bij te pas (vooral op conto van het bemanningslid Mundy). Wel is het zo dat naarmate het einde van het verhaal nadert, het allemaal wat flauw en clichématig wordt en het einde vond ik zelfs zwak en dan doel ik op het einde op het ruimtestation, waar de onbekende gevonden vrouw Mina Jensen (komt uit een andere dimensie) gaat ingrijpen (dood daarbij ook bemanningslid Monk en verwondt bemanningslid Schmidt, waarbij het uiteindelijk uitloopt tot een eindgevecht tussen haar en bemanningslid Hamilton) en uiteindelijk in de ruimte wordt gezogen. De laatste paar minuten van het verhaal vond ik wel weer leuk en geeft ook een tip van de sluier m.b.t. de Horror / Thriller film "Cloverfield (2008)". Echt realistisch is dat wel niet want die film speelt zich af in 2008 en deze in 2028.

Ook zijn sommige plotelementen wat aan de zwakke kant. Zo heeft het doorgedraaid bemanningslid Volkov op een gegeven moment een geweer nodig en dat maakt hij gewoon even met een 3D-printer, die voorheen werd gebruikt voor het maken van "Bagels" en daarin blonk de 3D-printer niet bepaald in uit. Verder komen de dialogen wat ongeïnspireerd over en vooral m.b.t. de technische dialoog, waarin de bemanning naar verklaringen en oplossingen zoekt voor wat hen overkomt.

Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen, want het ruimtestation "Cloverfield Space Station" werd regelmatig fraai in beeld gebracht en dat zowel van buitenaf als van binnen. Ook met de special effecten zat het wel goed. Wat dat betreft is dit zeker geen goedkope film geweest en had hij ook zomaar in de bioscopen kunnen draaien (dan was ik er zelfs misschien heengegaan).

De cast in deze film is min of meer op twee handen te tellen en hoewel niemand echt wist te overtuigen, deden ze het wel verdienstelijk en leuk en dat laatste is vooral van toepassing op Chris O'Dowd in de rol van de eerder genoemde Mundy en dat voorval vanwege zijn humor. Hij is dan ook vooral bekend als komediant. Degene die het vooral verdienstelijk deden, waren Gugu Mbatha-Raw (als bemanningslid Eva Hamilton, afkomstig uit Engeland) en de bekende Daniel Brühl (als bemanningslid Schmidt, afkomstig uit Duitsland). Die twee spelen ook min of meer de hoofdrol in dit verhaal en zeker op het ruimtestation en ze zijn ook de twee die op het einde weer terugkeren naar de aarde, wat ze echter beter niet hadden kunnen doen

Alle acteurs en actrices heb ik eigenlijk genoemd in mijn bericht op John Ortiz (als bemanningslid Monk en het is me ontgaan uit welke land hij afkomstig is) en David Oyelowo (als commandant Kiel, die zich op een gegeven moment opoffert bij het loskoppelen van een onderhoudsdek van het ruimtestation) na dan en de laatste komt clichématig uit de Verenigde Staten. De film mag dan wel afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, maar is het is gewoon flauw dat een commandant steeds uit de Verenigde Staten moet komen.

Deze Thriller / Sciencefiction film krijgt veel negatieve kritieken, maar ik heb me er gewoon goed mee vermaakt en ik vond deze film met circa 95 minuten ook wel lekker wegkijken.

avatar van El ralpho
If complexity does not beat you, paradox will

Het blijft interessant hoe meningen toch altijd weer zo kunnen verschillen. Omdat ik bijna alleen maar negatieve geluiden over The Cloverfield Paradox hoorde ging ik hier echt met flinke tegenzin in. Hoewel ik de negatieve feedback wel kan plaatsen, vond ik dit vervolg in zijn totaliteit beter dan 10 Cloverfield lane, die met name door zijn finale de gehele film een negatief nasmaakje gaf. Men vloog hier totaal uit de bocht, en niet op een positieve manier. Het origineel uit 2008 blijft nog steeds onbetwist de beste, maar dit derde deel is wat mij betreft zeker weer een stapje in de goede richting.

Wat ik zo sterk vond aan Paradox (Ja, STERK ja ) is dat er weer een heel andere sfeer wordt neergezet ten opzichte van de voorgaande twee delen. Ik hoor klachten dat men het jammer vind dat er geen aliens voorkomen hier terwijl ik juist het hele paradoxaal gegeven verfrissend en interessant vond. Zitten er gaten in de plot? Sure, maar dit is bij de hoogst geprezen films vaak nog wel het geval. Als je wilt muggenziften kun je altijd wel iets vinden.

Wel snap ik de kritiek over een aantal scene's die totaal niet verklaard worden. Allereerst heb ik het dan over Volkov die opeens raar begint te doen. Natuurlijk snap ik dat het niet prettig is als er opeens een aantal kilo wormen in je maag zit, maar hier leek het aanvankelijk echt of hij werd aangedreven door een mystieke kracht. Ook de afgehakte maar behulpzame hand sloeg nergens op en werd totaal niet uitgewerkt. Raar dat dit soort zaken door de regiekamer komen want voor dit soort zaken hoef je echt geen oplettende kijker te zijn om hiervoor een plausibele verklaring te willen krijgen.

Echter vind ik dit niet betekenen dat de hele film hierdoor als een grote figuurlijke ramp moet worden gezien. Ja er zijn onwaarschijnlijkheden die totaal niet uitgelegd worden en ja, het had soms ook wel wat spannender gekund. Vermakelijk blijft deze Paradox wel en het word allemaal nog een stuk interessanter als je de verbanden met het origineel weet te gaan leggen zoals op deze site gedaan word:

The Cloverfield Paradox Ending Explained & How It Connects the Entire Series | Den of Geek - denofgeek.com

Dit soort voorbeelden geven aan dat The Cloverfield Paradox echt niet gemaakt is om even snel te cashen en dat de kijker aan het denken wordt gezet om na te denken over de link met het origineel. Daarnaast zorgen de paradoxale werelden voor bijna eindeloze mogelijkheden binnen het Cloverfield universum. Ik kijk dus maar wat graag uit naar deel 4 (en 5, en 6? etc.)

Paradox krijgt wat mij betreft een nette 6,5, maar omdat het moviemeter systeem (nog steeds) niet met halve punten werkt ga ik toch voor de 3 sterren.

avatar van dzjo-dzjo
Dit deel geeft je inderdaad een compleet ander gevoel dan de andere twee delen.
Ik hou normaal ook niet zo van die "star trek"-achtige space ship films, maar deze ging nog net.
Ze hadden wat mij betreft het verhaal in het schip wat korter mogen maken... en nog wat langer door mogen gaan met wat er zich op aarde afspeelde...
Het loopt nu wel heel abrupt af, met een veel te groot monster zeg maar..

Toch vond ik de film al met al niet heel slecht, en geef deze film daarom een zuinige 2,5*

avatar van RuudC
Het Cloverfield universum begint echt steeds beter te worden. De eerste film moet ik maar eens gaan herzien, want daar heb ik nog steeds een onvoldoende staan. In die tijd zag het er nou niet naar uit dat daar een vervolg op kwam en dan is die film voor mij echt niet meer dan een prent waarin een gigantische alien die door New York banjert.

Cloverfield Paradox licht weer een tipje van de sluier, zoals 10 Cloverfield dat ook deed. De laatste blijft nog wel mijn favoriet, maar met Paradox heb ik me ook heel goed vermaakt. Dit is alleen wel erg sci-fi, waardoor de lage scores me niet verbazen. Erg toegankelijk is het niet. In het eerste deel vond ik het gebrek aan info een minpunt, maar hier zorgt het voor spanning. Er worden wel genoeg puzzelstukjes gegeven om je een idee te geven wat er precies aan de hand is. Dan blijft het nog giswerk, maar het stimuleert je fantasie en daardoor bleef ik wel geboeid kijken. Het einde bevat nog een mooie knipoog naar Alien: Resurrection en om nog even controversieel te eindigen: ik vond het acteerwerk en de personages wel goed.

Het is dat de benaming Cloverfield in de filmtitel staat want behoudens de bespottelijke laatste vijf seconden, zou je de link met de voorgaande films niet kunnen leggen. Dit zou je dan ook een pre kunnen noemen(men probeert iets anders) maar helaas is deze film qua niveau zeer gemiddelde sciencefiction, lijkt meer op een opgerekte doorsnee aflevering van Star Trek. De film verveelt net niet, maar als je puur kwalitatief bekijkt is het niet overweldigend. Door een op één schakeling van clichés(ja, er is weer een zeer diverse groep astronauten die één voor één het loodje leggen, en ja er zit weer een booswicht tussen die stoute plannen heeft) kom je nooit echt in het verhaal. De story over het verkeren in verschillende dimensies hebben we al vaker gezien, en ook beter want gevoelsmatig geloofde ik geen moment in wat we hier allemaal krijgen voorgespiegeld. Ik sluit me aan bij de meerderheid: deel één was fris, spannend en origineel, deel twee idem dito maar vloog tegen het einde uit de bocht en deze derde is een overbodige toevoeging, alleen te genieten als je zit te wachten op een melige sf movie. Laat er geen vierde Cloverfield komen.

avatar van Diederik58
Gloverfield paradox was een beetje simpel en leek qua opbouw erg op andere scifi films. Een beetje van van 10 kleine negentien en toen waren er nog 9. Verder is het bestaan van meerdere dimensies in het heelal ook al uitgemolken. Het ingebouwde drama was misplaatst.
Het nut om de bemanning te doden zie ik niet zo zitten. Evenals het onbevredigend einde van de film.
Ik vond het niettemin een aardig spektakel. De computereffecten waren prachtig. Knap om ook nog te acteurs in een niet bestaand decor te laten functioneren functioneren.
Zeker voldoende.

Ze hebben de naam Cloverfield aan deze film geplakt maar dat maakt het geen betere film. Het roept slechts hogere verwachtingen op misschien. Qua cast en budget zit het best goed, maar het script is gewoon waardeloos en bespottelijk. Nergens spannend of boeiend, wederom een erg matige Netnix film.

avatar van John Milton
Zo intrigerend als Annihilation laatst was, zo matig beviel The Cloverfield Paradox. Het was maar goed dat ik hem niet onbevangen en met mijn aanvankelijke hoge verwachtingen direct zag na de verrassende aankondiging tijdens de Super Bowl: dan was het helemaal een uit het niets komende megadeceptie geweest. De eerste kritische geluiden hadden mijn enthousiasme echter al iets getemperd. Kort gezegd: het is een zooitje, en het is niet iedere maand of zelfs jaar, dat je zoveel acteertalent in één film verspild ziet worden. Hopelijk is de volgende Cloverfield film beter, want nog zo’n flater overleeft de franchise wellicht niet, tenzij een Netflix toevoeging het punt is waar de ambitie voortaan eindigt met deze reeks.

Er is niet één ding wat er duidelijk uitspringt qua slechtheid, het is gewoon ontzettend meh.

avatar van ikkegoemikke
“If you go... you and I will survive.
I'm afraid if you don't ...
No one will.”

Cloverfield” was een unieke film. Een film met veel aanhangers die uitkeken naar een vervolg op deze amusante found footage monsterfilm. Dat vervolg kwam er 8 jaren later met “10 Cloverfield lane”. Uiteindelijk heb je niet het gevoel dat deze film iets te maken heeft met de initiële film. Tot op het einde. Overduidelijk dat deze film zich na de gebeurtenissen uit “Cloverfield” situeert. En dan duikt er ineens vanuit het niets deze Netflix release op. “The Cloverfield Paradox” tracht een verklaring te geven voor alle ellende die zich afspeelt in Manhattan. En dan zitten we weer met het hele prequel en sequel gedoe, waar ik eigenlijk zo’n bloedhekel aan heb. Want dat het een connectie heeft met de originele “Cloverfield” films is overduidelijk te zien aan de filmposter.

Deze film past echter perfect in mijn straatje. Een SciFi horror dat zich afspeelt op een gesofisticeerd ruimtestation en waar de bemanningsleden hun beste beentje moeten voorzetten om hun hachje te redden. Daar heb ik nu eens een zwak voor. Het enigste probleem is dat ze zich niet moeten verdedigen tegen hatelijke en bloeddorstige ruimtewezentjes. Maar wel tegen een paradox die voor eigenaardigheden zorgt en die ze zelf veroorzaakt hebben. Zo zitten ze allemaal bovenop een gigantische deeltjesversneller die, mits het fatsoenlijk zou werken, de aarde moet voorzien van ongelimiteerde hoeveelheden energie. Hoe dat in zijn werk gaat snapte ik totaal niet. En ik twijfel eraan of de makers van de film het zelf ook snapte. De ontwikkelingen naderhand zijn enerzijds hilarisch, anderzijds eng. Maar hoofdzakelijk liggen ze in het verlengde van wat ik juist beweerde. Dit was ook niet bepaald eenvoudig om te volgen.

Het falen van de deeltjesversnelling heeft er voor gezorgd dat ze in een andere dimensie terecht komen, de aarde kwijt zijn en dat zich de meest absurde taferelen afspelen aan boord van het ruimteschip Cloverfield. Voordat ze het beseffen vinden ze een geteleporteerd persoon achter een paneel. Kruipt er een arm rond. Verdwijnen wormen uit hun verblijfplaatsen. Worden deze wormen teruggevonden op een niet zo evidente plaats. Blijkt de gyro (een soortement kompas) verdwenen te zijn. En wordt deze laatst ook weeral teruggevonden op een niet zo evidente locatie. En deze vinden ze terug met de hulp van de schrijvende op zichzelf bestaande arm (deed me meteen terugdenken aan Thing uit “The Adams Family” en de afgehakte hand uit “Evil Dead II”). Klinkt nogal bizar allemaal, niet ?

Uiteindelijk had ik net hetzelfde gevoel bij deze film als bij “10 Cloverfield Lane”. Het lijken beide totaal op zichzelf staande films die op het allerlaatste moment een kleine aanpassing meekregen om op die manier met het fenomeen “Cloverfield” gelinkt te zijn. Zowel de film uit 2016 als deze hadden initieel een andere filmtitel en kregen dan een variant opgespeld met de term Cloverfield in. Was het een paniekerige beslissing? Vreesde men in beide gevallen dat het misschien voor een financiële kater zou zorgen? En was dan de link met de film, met de meest originele marketing ooit gebruikt, een manier om voor een gelijkaardige nieuwsgierigheid te zorgen?

Bij “10 Cloverfield lane” was ik niet echt van mijn sokken geblazen. Ik ben van mening dat ze deze laatste film ook hadden moeten uitbrengen onder de titel “The God Particle” en elke verwijzing naar het Cloverfield universum beter hadden weggelaten. Als een op zichzelf staande film had men kritiek kunnen geven over wat de film is, in plaats van wat de film wou zijn. Heel bizar, maar de film heeft zelf voor een paradox gezorgd. Ondanks alles heb ik me toch kostelijk geamuseerd hiermee.

avatar van eRCee
Zo, dat viel goed mee. Wel de minste van de drie tot nu toe, maar zeker geen B-film ofzo. Wat ik vooral erg leuk vind aan The Cloverfield paradox, is precies dat, de paradox. Twee verschillende realiteiten die samen komen en vechten voor hun plekje, dat was ik nog nooit zo tegengekomen. Dit uitgangspunt houdt de film ook overeind tijdens de SF-cliché's, waarvan de makers blijkbaar menen dat je die allemaal moet gebruiken: een brand in een ruimteschip, losvliegende delen die ontkoppelt moeten worden, scenes met deuren die niet opengaan, scenes met deuren die met een simpele handbeweging opengaan, mensen die de ruimte in worden gezogen nadat een glaswandje het begeeft, mensen die worden gekoloniseerd door iets dierlijks, enzovoorts en zo verder. Ook de dialogen en de humor die wordt gepoogd toe te voegen door middel van die Ier zijn niet om over naar huis te schrijven. Of het gegeven dat je met zes astronauten bent en dat er dan ééntje vrolijk Chinees gaat praten. Afijn, het rammelt aan alle kanten qua uitwerking, maar de basis is best wel in orde, het vermaakt, en het einde was weer fijn. Meer Cloverfield a.u.b.!

avatar van Noodless
Het gegeven de paradox zelf is leuk bedacht, maar de uitwerking laat de wensen over. Er komen heel wat typische genreclichés naar voren wat de spanning niet ten goede komt. Op zich zit het wel redelijk goed betreft de aansluiting op de vorige delen, al is deze toch wel de minste van de drie films. Gemiddeld. 6/10

avatar van DVD-T
We're definitely not in Kentucky anymore.

De marketing campagnes achter de Cloverfield films kun je niet anders dan briljant noemen. De manier waarop de eerste film verkocht was geweldig. Ze kwamen erg laat met de trailer van 10 Cloverfield Lane, waar velen echt Psyched werden, inclusief ikzelf. En een Super Bowl spot maakte begin dit jaar bekend dat per direct de film op Netflix was te zien.

Dit keer dus geen bios release. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant begrijpelijk. Visueel ziet de film er toch behoorlijk indrukwekkend uit. Had zeker beter gewerkt in de bios. In het verhaal hebben de schrijvers wat meer complexiteit proberen te schrijven. Dit werkt half. Er zitten zeker goede vondsten in, maar zo heel af en toe loopt The Cloverfield Paradox zichzelf wat voorbij, door soms onnodig gecompliceerd te doen. Toch blijft de interesse tijdens het kijken en is het spel van de acteurs van vele verschillende nationaliteiten best goed. Er was duidelijk minder budget voorhanden, aangezien het grotendeel van de film zich op sets afspeelt. De effecten die we krijgen te zien, zien er behoorlijk goed uit. En naast wat een wat dieper verhaal, wordt er ook genoeg vermaak geboden.

Zit toch wel een beetje op hetzelfde niveau als de vorige entry in de reeks, ware het niet dat het einde daar de ervaring een beetje verpestte, dat gebeurde hier gelukkig niet en is het toch een bevredigende afsluiter geworden.

avatar van Warning
Er is aansluiting op de vorige delen. Complex, met vreemde gebeurtenissen. 2 verschillende realiteiten die samen komen en vechten voor hun plekje. Toch blijft de interesse tijdens het kijken. De effecten zien er behoorlijk goed uit. Op het einde, met dat monster, is het duidelijk dat er niet 1 monster rondloopt op de aarde in de eerste film van de reeks, maar meerdere.. Belooft wat... Ik kijk graag uit naar de volgende film in de reeks.

avatar van Shadowed
Mwa.

Net iets te irritant en te weinig Cloverfield om echt een deel in de reeks te kunnen zijn. Leuk dat ze de ruimte ingaan, als er tenminste iets Cloverfield aan is. Nu was het vooral een normale sci-fi/thriller die op 1 scene na, gewoon een eigen film had kunnen zijn.

Acteerwerk is prima, iedereen acteert overtuigend en fijn dat ze de Chinese actrice gewoon Chinees laten spreken. Hiermee stijgt ze al snel het niveau uit dat de gemiddelde Chinese actrice in een Amerikaanse film neerzet. Dat was goed.

Visueel ook prima, er zit wel degelijk een behoorlijk budget in en dit levert prima sci-fi scenes op. Helaas is het verhaal zelf een beetje vreemd. Het lijkt net alsof Onah een soort bingo heeft gedaan met ideeën en deze dan maar aan elkaar heeft verbonden. De meeste waren gewoon belachelijk en krijgen niet eens een antwoord in hoe dat in godsnaam gebeurt.

Daarnaast zijn de keuzes van sommige karakters weer te stom voor woorden, zo stom dat ze zelfs mij beginnen op te vallen. Debicki wil graag de laatste 3 neerschieten om haar planeet te redden, waarom slaat ze dan Raw eerst neer, waarom schiet ze haar niet gelijk neer?

Een te ongeloofwaardige film dus eigenlijk soms, die soms gewoon irritant is. Sommige scenes voelen misplaatst aan en daar kan een goed acterende cast niet echt meer tegenop. Onah maakt er gewoon een rommeltje van, terwijl ik zijn verhaal nog best wel leuk bedacht vond.

Ook een heel tof einde. Dus blijft mijn cijfer op een 2,5*

avatar van blurp194
We're not in Kentucky anymore.

Dat citaat is wellicht van toepassing, omdat net als degene die het uitspreekt, het er nogal op lijkt dat de makers er maar weinig van begrepen hebben. Het concept is op zich aardig - hoewel niet bepaald fris - maar wordt echt beroerd uitgewerkt. De gebeurtenissen zijn te onwaarschijnlijk, waardoor ik het gevoel krijg naar een opstapeling van plotholes te kijken. De karakters zijn ongeloofwaardig, verdienen geen sympathie. En de spanningsboog is weg.

Wel een paar aardige beelden, maar ook een heleboel die het bij mij niet halen. Jammer, mislukte poging.