What Happened to Monday (2017)

Alternatieve titel: Seven Sisters

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Tommy Wirkola
met Noomi Rapace, Marwan Kenzari en Glenn Close

Wanneer genetisch gemanipuleerd voedsel leidt tot een genetische afwijking die vervolgens leidt tot massale geboortes van meerlingen, besluit de regering om per gezin slechts één kind toe te staan en meerlingen door de Child Allocation Bureau, geleid door Nicolette Cayman, in te laten vriezen tot er een oplossing voor handen is. Terrence Settman is vastbesloten zijn 7 kleindochters bij elkaar te houden en bedenkt een ingenieus plan waarbij de meisjes vanaf hun kleutertijd elk één dag in de week uit huis kunnen gaan.

avatar van Flat Eric
Geen kinderen krijgen is beter voor het milieu.

Een prima uitganspunt waar ik achter sta maar de uitwerking in deze film is wellicht wat extreem. Maar toch leuk gevonden. Familieperikelen in een one child policy wereld.
Onderhoudende sci-fi met een sterk begin en middenstuk maar naar het einde toe wordt het een rommelige schietpartij. Prima performance van Rapace x 7 en Marwan Kenzari. Had verder wel wat meer van Dafoe willen zien.

avatar van aSMoDeuS
Ebenezer Scrooge schreef:
Wat ik hier dus ergens las en niet eens doorhad gedurende de film, is dat Saturday en Sunday wel erg veel geluk hebben met hun namen en altijd een vrije dag hebben.

Nope. Er werd duidelijk gezegd dat ze elke dag op kantoor was.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dat is me dan ontgaan, maar ook op zondag, op kantoor? Dat maakt het niet echt geloofwaardig.

avatar van limelight73
What happened to 3 afgetrainde mariniers verliezen van 5 meisjes. Ik knap daar zo op af.

avatar van david bohm
Uitgangspunt is veelbelovend maar de film ontaardt al gauw in een dertien in een dozijn actiefilm. Dat het Netflix is druipt er ook van af.

david bohm schreef:
Dat het Netflix is druipt er ook van af.

Maar het is geen Netflixfilm. Gewoon een aangekochte film met exclusiviteitsrechten in bepaalde regios.

avatar van david bohm
Onderhond schreef:

Dank voor de correctie. Kan er niet precies de vinger op leggen maar voor mij voelt het aan als typisch Netflix.

avatar van Shadowed
Leuk.

Ik vind dit absoluut niet op Netflix films lijken. Deze film, met horrorzomedy regisseur Wirkola aan het roer, durft ongetwijfeld veel meer dan de gemiddelde film. Het geweld is wat rauwer, maar wat de film vooral goed doet, is je aan het denken zetten.

Ik vind films waarin met de toekomst gespeeld wordt altijd een genot. Ook hier word een maatschappelijk probleem hard aangepakt. Het wordt soms wat zwaar in beeld gebracht, maar daar stoorde ik me niet aan. Effecten en visueel zijn allemaal op niveau.

Rapace acteert redelijk in haar 7 zusters rol. Dafoe was ok wel leuk. Wirkola weet me altijd wel te vermaken, en hiermee dus ook. Aanrader voor Sci-Fi fans, maar ook daarbuiten is deze film gewoon aan te raden.

Heerlijke actiefilm met eens een ander verhaal en Noomi Rapace laat zien hoe geweldig ze is. Ik ben dus echt helemaal geen fan van meerdere rollen door een acteur of actrice maar hier bracht Noomi Rapace het er werkelijk bijzonder goed vanaf en mede daarom de volle 5 sterren, geniaal zonder twijfel.

Geen Netflix film maar een vette actie film a la The Bourne Identity met een aantal hele leuke twists, verrassingen en een goede cast. Niks op aan te merken, TOPPER!

avatar van nadrin
Origineel gegeven die een top verhaal had kunnen opleveren. Maar de film faalt. Na een half uur zat ik me plots te ergeren. Het klopte niet langs geen kanten.

avatar van Capablanca
Clubje meiden schakelt een compleet peleton elitesoldaten uit. Je moet er maar op komen. Ondanks alles toch wel vermakelijk.

Sfeer is goed neergezet. Hoe de toekomstige wereldproblematiek aangepakt wordt is interessant. Af en toe wordt het een beetje luguber wat ik kan waarderen. En wat over de top actie erbij en het eindresultaat is een meer dan prima film!

avatar van nakada
Capablanca schreef:
Dat ze erbij lopen als elitesoldaten wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Misschien ingehuurde bewakers die s avonds ook weer gewoon naar hun ene kind gaan?

avatar van Ste*
Dit soort films, thematisch ongeveer in de lijn van Children of Men, hebben automatisch een streepje bij me voor. Vind het erg interessant om een bepaald toekomstbeeld geschetst te zien. Ik mis met dit soort films alleen vaak wel een soort 'bredere blik'. Hoe gaat het er in de wereld aan toe, wat zijn alledaagse consequenties. Bij deze film is het vrij jammer dat het nogal 'actie' is uitgewerkt, met een hoop vecht- en schietscènes die ik persoonlijk wat te talrijk aanwezig vond en te lang vond duren. Gaat wat ten koste van het aardige thema en de wereld waarin het zich afspeelt.

Het begin -zeg het eerste half uur- is dan eigenlijk nog het leukst om te zien, en pas helemaal op het einde wordt het weer echt interessant als je erachter komt wat de beweegredenen waren van Monday. Daar tussenin is het best spannend, maar zoals gezegd iets te standaard uitgewerkt voor een film met zo'n interessant thema. Ook wat betreft cinematografie overigens. Veel binnenscènes, terwijl ik veel meer van de overbevolkte wereld en steden had willen zien. Gemiste kans, maar zal ook wel met beperkt budget te maken hebben.

De rollen van de zeven zussen, en daarmee de acteerprestatie van Noomi Rapace valt te prijzen. Lichte stereotypering ligt op de loer, maar daar ontkom je natuurlijk bijna niet aan.

avatar van Ste*
Oh grappig, kom er nu pas achter dat lekker hapje Adrian een Nederlander is.

Deed me denken aan minority report alleen dan met stuk minder sterk verhaal. Zeker het einde waarop de werkwijze van het bureau wordt tentoongesteld. Verder waren er heel wat details die niet leken te kloppen zoals het afval wat zou zijn opgehaald terwijl ernog vele afvalzakken op straat lagen. Verder is het weer zo’n typische ik trek wat choreografie van de plank film; waarom hebben alle mensen die op straat lopen allemaal van die industriele denim kleren aan? Ook de eerste actie waarop cayman persoonlijk met een zakmes een van de meisjes te lijf wilt gaan maakt de film al gauw vrij smakeloos. Ach ja je blijft t wel aanzien maar begrijp niet waarom er een gemiddelde van 3,5 uitkomt. Nogmaals ook Qua originaliteit in de catagorie van min report of the hundreds, hunger games, of the snowpiercer vind ik dit zeker geen verniewing bieden. En dat is slechts wat er zo even in me opkomt.

avatar van Filmkriebel
Ja, het is weer zo'n film. Vol Roemeense namen in de eindcredits, FX die in België, Frankrijk, India gemaakt zijn, muziek die in Slovakije werd gecomponeerd en dan nog eens met Scandinavische en Amerikaanse acteurs werd gespeeld. Leve de globalisering .

Maar goed, hoe moeilijk ze het willen maken, het is toch een goede film die aangenaam kijkt. Ik vergat soms dat we hier eigenlijk zeven keer dezelfde actrice zagen; het is toch een knap staaltje compositing en zeven keer de oogstrelende Noomi Rapace daar zeg ik ook geen nee tegen. Glenn Close in haar gemeenste rol sinds Fatal Attraction als hoofd van een brutaal agentschap met holocaust-methodes.

Verder een leuk uitgewerkt verhaal dat spannende momenten kent maar ook een vrij voorspelbaar verloop. De actiescènes zijn van het meer stevige soort. De motivatie waarom die ene zuster de andere zes verraadt wordt maar heel flauw uit de doeken gedaan en overtuigde niet. Het moest hier vooral een entertainende actiefilm worden en hell, wat is dit goed op dat vlak. 3,5 met 4* potentieel.

avatar van Koerok
Interessant gegeven, begon ook aardig, maar na een half uur veranderde het in een vervelende onpersoonlijke bagger-actiefilm, waarin blijkbaar (bijna) iedereen dood moet.

avatar van Collins
Als je zo de synopsis leest, dan verwacht je uiteraard een sci-fi thriller vol actie. Die verwachting komt volledig uit. Tegelijkertijd verwacht je toch ook een film met een prominente maatschappijkritische blik als het gaat om overbevolking, genetisch gemodificeerd voedsel en de éénkindpolitiek die in deze film wordt gepropageerd. Helemaal als het verhaal heel gewichtig met deze gegevens start en hier en daar in onze huidige wereld overbevolking, voedseltekorten en zelfs de éénkindpolitiek (nu tweekindpolitiek), al veel voer voor discussie geven. Een beetje kritiek leek me logisch. Die verwachting komt niet uit.
Een beetje jammer is dat wel. Nu is de film ‘slechts’ een weinig verrassende maar ook zeer degelijke sci-fi thriller. Ach, echt heel erg is dat ook weer niet, want de film is absoluut niet vervelend en zeer vermakelijk. Toch knaagt het een beetje dat de aandacht erg weinig wordt verlegd naar de dystopische omstandigheden waaronder het personage Rapace moet leven. Aan de andere kant is het soms beter om een film gewoon een actiefilm te laten zijn. Gemaakte diepzinnigheid of overgecompliceerd situatieschetsen zijn ook niet altijd alles. Gewoon recht voor z’n raap vermaak, waarin de provocatieve angel ontbreekt, werkt hier prima.
Vermakelijk door het hoge tempo waarmee de actiescènes elkaar opvolgen. Goeie scènes, zowel de grootschalige scènes die zijn overladen met sfx, als de kleinere vechtscènes die door hun heftigheid een intense impact hebben.
Ook vermakelijk door de inzet van Noomi Rapace, die in deze film zeven personages vertolkt en dat bijzonder goed doet. Ze geeft vorm aan zeven volwaardige individuen met verschillende karaktereigenschappen, gebaartjes en uiterlijkheden. Uiteraard krijgt ze daarbij hulp van de afdeling Make-up en heeft de afdeling CGI ook een aandeel in de geloofwaardigheid, maar het innemende en overtuigende spel van Rapace is de grootste inbreng in de volwaardige schepping van de karakters.
Leuke actrice, die Rapace.
Ik heb me prettig vermaakt.

avatar van Lord Flashheart
Tweede filmkeuze voor de oudejaarsavond beviel beter.

Afgezien van het concept - wat ik overigens volstrekt belachelijk vind - dat in de eerste 20 minuten uit de doeken wordt gedaan, ligt de focus van de film verder vooral op actie. Wat volgt is een onderhoudende mysterie-thriller, met een spannend kat-en-muisspel tussen de zeven zussen (Noomi Rapace) en de geheime dienst.

Memorabel of diepgaand is het verder nergens, daarvoor is de thematiek te banaal. What Happened to Monday is dus uitermate geschikt voor een ontspannende filmavond.

avatar van Imane10
Een heel extreme politieke sci fi film, met onze Nederlandse acteur Marwan! Zag je die ooit aankomen? Nee, ik ook niet. De film was aardig goed uitgewerkt, met een open begin en gedurende de film tijdsprongen. Ook bijzonder, de zeven zussen worden gespeeld door 1 actrice, Noomi! En ze doet het echt geweldig, ondanks dat ze indentiek aan elkaar zijn hebben ze elk hun eigen kenmerken en karakter. Enige minpuntje is de duur van de film, ik had nog willen weten hoe het met die vader is afgelopen [/quote] Er mocht ook wel wat meer aandacht besteed worden aan de emotionele band tussen de zussen, zodat ik me meer kon inleven in de personages En van de relatie van Monday en Adrian mochten ze ook wat meer van laten zien Ik had een beetje het gevoel dat het te overhaast ging om het eind.2 uur zou perfect geweest zijn.
Nou even afsluiten.... Dit is een typische ‘what happends in the future’ film die je gezien moet hebben. En later een discussie over het eendkindpolitiek kan starten of nog wat voor jezelf kan opzoeken over cryosleep

avatar van Redlop
Soylent Green meets Children of Men, zoiets zal de bedoeling zijn geweest. Indrukwekkend staaltje CGI en editing waarmee zeven versies van Noomi Rapace soms in één shot naadloos aan elkaar zijn gelast. Wat dat betreft een unieke film. Minpunt is dat de film zich grotendeels in het appartement van de zevenling afspeelt. Het verhaal is gesitueerd in een Blade Runner-achtig wereldbeeld maar daar zien we te weinig van.
Een aardige SF die dankzij Noomi Rapace toch bovengemiddeld is.

avatar van El ralpho
Daden hebben gevolgen

Waarbij ik mij altijd afvraag wat er met mijn weekend gebeurt is, vragen 6 zusjes zich dit af over hun zusje maandag, in een futuristisch plot wat zich afspeelt in 2073. Doordat de 7 hoofdrollen allemaal vervuld worden door Noomi Rapace wordt het al snel compleet onvoorspelbaar wie van de zussen het hele gebeuren gaan overleven, en wie het loodje leggen op het moment dat de hel losbarst. Wat mij betreft een van de sterkste punten van de film.

Goed om te weten is dat de nadruk in deze film op de actie ligt, terwijl deze zich afspeelt in een sciencefiction setting. Het verhaal werkt prima door op de achtergrond, maar dient vooral als kapstok om zoveel mogelijk actie en spannende momenten aan elkaar te rijgen. Ook aan de verschillende achtergronden van de zussen wordt minimale aandacht besteed. Gedurende het verhaal worden de verschillende karaktertrekken en kwaliteiten per personage wel steeds beter zichtbaar maar wanneer je verwacht dat er per zuster uitgebreid stilgestaan wordt, kom je van een koude kermis thuis.

Persoonlijk had ik met bovenstaand punt geen enkel probleem en heb ik mij prima weten te vermaken. Op den duur werd het wel erg ongeloofwaardig hoe ver de zussen wisten te komen, maar het was dan ook eveneens sterk dat ze niet allemaal de eindstreep wisten te halen. Hoewel ik wat meer had willen zien van het leven in een overbevolkte wereld zat de plot verder goed in elkaar en is What Happened to Monday zowel een aanrader voor de actie, als Sci-Fi fans onder ons.

avatar van missl
Deze film over 7 kinderen in een 1 kind wereld begint erg goed, Dafoe en Rapace spelen goed, echter veranderd het verhaal en is richting het einde niet meer dan een schietfilm met een onrealistisch plot.

aSMoDeuS schreef:

Nope. Er werd duidelijk gezegd dat ze elke dag op kantoor was.

Da's dan weer jammer

El ralpho schreef:

Dat is ook vrij logisch als je weet dat ze 'buiten' een en dezelfde persoon zijn.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

avatar van Someone.
Een actiefilm met een goed verhaal, dat is nieuw! Ik ben fan.

avatar van knusse stoel
Er wordt soms erg veel kritiek geleverd op Netflix om de films die ze uitbrengen en rommel zouden zijn. Van deze film kan je dat absoluut niet zeggen!
Het verhaal speelt zich af in een overbevolkte wereld en dan is er voor onze leiders maar één oplossing en dat is het aantal mensen naar beneden brengen. In dit verhaal doet men dat volgens de manier waarbij ieder gezin maar een kind mag hebben. Voor dat éne kind is dan ook alles aanwezig en is zeker van een fijn leven in een niet zo'n fijne wereld.
Tenminste, dat is mijn mening.
Hier is in het verhaal een onwaarschijnlijkheid gebeurt waarmee de overheid geen rekening had gehouden: een jonge vrouw bevalt van 7 ééneiige dochtertjes en laat daarbij zelf het leven. Haar vader, de opa dus van de kinderen, kan het niet over zijn hart halen om de 6 teveel geboren meisje aan te geven bij de autoriteiten en voedt hen stiekem op totdat ze in de film ongeveer 25 jaar oud zijn!
De man komt te overlijden en de avonturen vangen aan!
Een prachtfilm en van ons een 8-!

avatar van Daan258
Leuk!

Allemaal best vermakelijk maar wel een veel te lange speelduur. Het had een heel stuk korter gemogen, de 2 uur voelde bijna als 2,5 uur aan. Het verhaal was oké maar niet heel bijzonder. Hier en daar wat leuke actie scenes en prima acteerwerk van Noomi Rapace.

avatar van Boneka
Wat een heerlijke film is dit zeg. Totaal niet verwacht, omdat ik een soort van Children of Men (2.5 ster van mij) had verwacht. Maar "What Happened to Monday zit van begin tot eind uitstekend in elkaar.

Uiteraard zitten er wat schoonheidsfoutjes in. Inderdaad; werken die 7 sisters van Monday to Sunday? En ook opvallend bij de val in de container hadden ze niet verwacht dat ze op woensdag alles kwamen legen. Echter de straten zaten nog wel vol met vuilniszakken. Maar goed met de kleine minpuntjes valt goed te leven. Bijzonder vond ik de rol van Noomi Rapace. Zo'n film als deze had pak 'm beet tien jaar niet gemaakt kunnen worden met de huidige techniek. Toch heel erg knap dat alles zo in elkaar is geweven. 7 sisters aan tafel van een persoon. The girl van Mannen die vrouwen haten (2009) zet hier weer een puike prestatie neer.

De acties zaten verder goed in elkaar en er was een goed evenwicht in de slachtoffers. Vond het wel apart dat de burgerwacht totaal niet merkte dat hij met een andere vrouw seks had. En dan ook nog eentje die maagd was? Beetje heel ongeloofwaardig. Zag er trouwens wel vrij goed uit.

De rustige opbouw naar volle actie beviel me wel. Daarnaast zat het verhaal ook goed in elkaar. Prima vermaakt!