What Happened to Monday (2017)

Alternatieve titel: Seven Sisters

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Tommy Wirkola
met Noomi Rapace, Marwan Kenzari en Glenn Close

Wanneer genetisch gemanipuleerd voedsel leidt tot een genetische afwijking die vervolgens leidt tot massale geboortes van meerlingen, besluit de regering om per gezin slechts één kind toe te staan en meerlingen door de Child Allocation Bureau, geleid door Nicolette Cayman, in te laten vriezen tot er een oplossing voor handen is. Terrence Settman is vastbesloten zijn 7 kleindochters bij elkaar te houden en bedenkt een ingenieus plan waarbij de meisjes vanaf hun kleutertijd elk één dag in de week uit huis kunnen gaan.

avatar van Flat Eric
Geen kinderen krijgen is beter voor het milieu.

Een prima uitganspunt waar ik achter sta maar de uitwerking in deze film is wellicht wat extreem. Maar toch leuk gevonden. Familieperikelen in een one child policy wereld.
Onderhoudende sci-fi met een sterk begin en middenstuk maar naar het einde toe wordt het een rommelige schietpartij. Prima performance van Rapace x 7 en Marwan Kenzari. Had verder wel wat meer van Dafoe willen zien.

avatar van aSMoDeuS
Ebenezer Scrooge schreef:
Wat ik hier dus ergens las en niet eens doorhad gedurende de film, is dat Saturday en Sunday wel erg veel geluk hebben met hun namen en altijd een vrije dag hebben.

Nope. Er werd duidelijk gezegd dat ze elke dag op kantoor was.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dat is me dan ontgaan, maar ook op zondag, op kantoor? Dat maakt het niet echt geloofwaardig.

avatar van limelight73
What happened to 3 afgetrainde mariniers verliezen van 5 meisjes. Ik knap daar zo op af.

avatar van david bohm
Uitgangspunt is veelbelovend maar de film ontaardt al gauw in een dertien in een dozijn actiefilm. Dat het Netflix is druipt er ook van af.

david bohm schreef:
Dat het Netflix is druipt er ook van af.

Maar het is geen Netflixfilm. Gewoon een aangekochte film met exclusiviteitsrechten in bepaalde regios.

avatar van david bohm
Onderhond schreef:

Dank voor de correctie. Kan er niet precies de vinger op leggen maar voor mij voelt het aan als typisch Netflix.

avatar van Shadowed
Leuk.

Ik vind dit absoluut niet op Netflix films lijken. Deze film, met horrorzomedy regisseur Wirkola aan het roer, durft ongetwijfeld veel meer dan de gemiddelde film. Het geweld is wat rauwer, maar wat de film vooral goed doet, is je aan het denken zetten.

Ik vind films waarin met de toekomst gespeeld wordt altijd een genot. Ook hier word een maatschappelijk probleem hard aangepakt. Het wordt soms wat zwaar in beeld gebracht, maar daar stoorde ik me niet aan. Effecten en visueel zijn allemaal op niveau.

Rapace acteert redelijk in haar 7 zusters rol. Dafoe was ok wel leuk. Wirkola weet me altijd wel te vermaken, en hiermee dus ook. Aanrader voor Sci-Fi fans, maar ook daarbuiten is deze film gewoon aan te raden.

Heerlijke actiefilm met eens een ander verhaal en Noomi Rapace laat zien hoe geweldig ze is. Ik ben dus echt helemaal geen fan van meerdere rollen door een acteur of actrice maar hier bracht Noomi Rapace het er werkelijk bijzonder goed vanaf en mede daarom de volle 5 sterren, geniaal zonder twijfel.

Geen Netflix film maar een vette actie film a la The Bourne Identity met een aantal hele leuke twists, verrassingen en een goede cast. Niks op aan te merken, TOPPER!

avatar van nadrin
Origineel gegeven die een top verhaal had kunnen opleveren. Maar de film faalt. Na een half uur zat ik me plots te ergeren. Het klopte niet langs geen kanten.

avatar van Capablanca
Clubje meiden schakelt een compleet peleton elitesoldaten uit. Je moet er maar op komen. Ondanks alles toch wel vermakelijk.

Sfeer is goed neergezet. Hoe de toekomstige wereldproblematiek aangepakt wordt is interessant. Af en toe wordt het een beetje luguber wat ik kan waarderen. En wat over de top actie erbij en het eindresultaat is een meer dan prima film!

avatar van nakada
Capablanca schreef:
Dat ze erbij lopen als elitesoldaten wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Misschien ingehuurde bewakers die s avonds ook weer gewoon naar hun ene kind gaan?

avatar van Ste*
Dit soort films, thematisch ongeveer in de lijn van Children of Men, hebben automatisch een streepje bij me voor. Vind het erg interessant om een bepaald toekomstbeeld geschetst te zien. Ik mis met dit soort films alleen vaak wel een soort 'bredere blik'. Hoe gaat het er in de wereld aan toe, wat zijn alledaagse consequenties. Bij deze film is het vrij jammer dat het nogal 'actie' is uitgewerkt, met een hoop vecht- en schietscènes die ik persoonlijk wat te talrijk aanwezig vond en te lang vond duren. Gaat wat ten koste van het aardige thema en de wereld waarin het zich afspeelt.

Het begin -zeg het eerste half uur- is dan eigenlijk nog het leukst om te zien, en pas helemaal op het einde wordt het weer echt interessant als je erachter komt wat de beweegredenen waren van Monday. Daar tussenin is het best spannend, maar zoals gezegd iets te standaard uitgewerkt voor een film met zo'n interessant thema. Ook wat betreft cinematografie overigens. Veel binnenscènes, terwijl ik veel meer van de overbevolkte wereld en steden had willen zien. Gemiste kans, maar zal ook wel met beperkt budget te maken hebben.

De rollen van de zeven zussen, en daarmee de acteerprestatie van Noomi Rapace valt te prijzen. Lichte stereotypering ligt op de loer, maar daar ontkom je natuurlijk bijna niet aan.

avatar van Ste*
Oh grappig, kom er nu pas achter dat lekker hapje Adrian een Nederlander is.

Deed me denken aan minority report alleen dan met stuk minder sterk verhaal. Zeker het einde waarop de werkwijze van het bureau wordt tentoongesteld. Verder waren er heel wat details die niet leken te kloppen zoals het afval wat zou zijn opgehaald terwijl ernog vele afvalzakken op straat lagen. Verder is het weer zo’n typische ik trek wat choreografie van de plank film; waarom hebben alle mensen die op straat lopen allemaal van die industriele denim kleren aan? Ook de eerste actie waarop cayman persoonlijk met een zakmes een van de meisjes te lijf wilt gaan maakt de film al gauw vrij smakeloos. Ach ja je blijft t wel aanzien maar begrijp niet waarom er een gemiddelde van 3,5 uitkomt. Nogmaals ook Qua originaliteit in de catagorie van min report of the hundreds, hunger games, of the snowpiercer vind ik dit zeker geen verniewing bieden. En dat is slechts wat er zo even in me opkomt.

avatar van Filmkriebel
Ja, het is weer zo'n film. Vol Roemeense namen in de eindcredits, FX die in België, Frankrijk, India gemaakt zijn, muziek die in Slovakije werd gecomponeerd en dan nog eens met Scandinavische en Amerikaanse acteurs werd gespeeld. Leve de globalisering .

Maar goed, hoe moeilijk ze het willen maken, het is toch een goede film die aangenaam kijkt. Ik vergat soms dat we hier eigenlijk zeven keer dezelfde actrice zagen; het is toch een knap staaltje compositing en zeven keer de oogstrelende Noomi Rapace daar zeg ik ook geen nee tegen. Glenn Close in haar gemeenste rol sinds Fatal Attraction als hoofd van een brutaal agentschap met holocaust-methodes.

Verder een leuk uitgewerkt verhaal dat spannende momenten kent maar ook een vrij voorspelbaar verloop. De actiescènes zijn van het meer stevige soort. De motivatie waarom die ene zuster de andere zes verraadt wordt maar heel flauw uit de doeken gedaan en overtuigde niet. Het moest hier vooral een entertainende actiefilm worden en hell, wat is dit goed op dat vlak. 3,5 met 4* potentieel.

avatar van Koerok
Interessant gegeven, begon ook aardig, maar na een half uur veranderde het in een vervelende onpersoonlijke bagger-actiefilm, waarin blijkbaar (bijna) iedereen dood moet.