• 8.262.953 stemmen

What Happened to Monday (2017)

Sciencefiction / Thriller | 123 minuten

Genre: Sciencefiction / Thriller

Alternatieve titel: Seven Sisters

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België

Geregisseerd door: Tommy Wirkola

Met onder meer: Noomi Rapace, Marwan Kenzari en Glenn Close

Releasedatum: 2 november 2017

Plot What Happened to Monday

"Seven sisters. One identity."

Wanneer genetisch gemanipuleerd voedsel leidt tot een genetische afwijking die vervolgens leidt tot massale geboortes van meerlingen, besluit de regering om per gezin slechts één kind toe te staan en meerlingen door de Child Allocation Bureau, geleid door Nicolette Cayman, in te laten vriezen tot er een oplossing voor handen is. Terrence Settman is vastbesloten zijn 7 kleindochters bij elkaar te houden en bedenkt een ingenieus plan waarbij de meisjes vanaf hun kleutertijd elk één dag in de week uit huis kunnen gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

The Settman Siblings / Karen Settman

Adrian Knowles

Terrence Settman

Nicolette Cayman

Young Karen Settman

avatar van frolunda

frolunda

Onderhoudende en vlotte film waarmee de Noorse regisseur Tommy Wirkola opnieuw bewijst dat hij prima overweg kan met,in de grondslag vrij standaard materiaal en er ook nog een originele draai aan weet te geven.

Het verhaal over een zevenling in een maatschappij waar nog maar één kind per gezin is toegestaan en daarom vervolgens ieder één dag per week de buitenwereld ingaan als één persoon zit prima in elkaar.

In het eerste gedeelte van What Happened to Monday wordt een goed en duidelijk beeld gegeven van de situatie waarna de film aansluitend het tempo en de actie flink opvoert.

Wirkola schuwt daarbij hard en bot geweld niet en weet dat ook te pakken in tal van enerverende scenes.Daarbij wordt hij gesteund door een sterke acteerprestatie van Noomi Rapace die voldoende onderscheid tussen de zussen weet neer te zetten.Ook Glenn Close maakt weer eens indruk als de onderkoelde 'bad woman',iets wat ze al eerder deed in Dangerous Liaisons en Fatal attraction.

Willem Dafoe komt er wat dat betreft een beetje bekaaid af al had hij ook maar weinig screentime.

What Happened to Monday kent daarnaast nog een paar aardige plotwendingen en heeft ook nog wat andere verrassingen in petto die tegenwoordig niet al te veel meer ziet.

Alleen qua locaties vond ik het allemaal wat minder maar verder is het puur kijkgenot.

Fijne en pittige film die meer dan de moeite waard is.

avatar van Patjée

Patjée

Zeer onderhoudende film die lekker wegkijkt. Ondanks het soms ongeloofwaardige verhaal word je er helemaal ingetrokken. De sfeer werd goed neergezet. Dat Monday de anderen verraden had, zag ik al ver voor het einde aankomen. Zeker omdat ze zo nerveus was in het begin van de film voor “haar grote dag”. De beweegredenen waren wat minder voorspelbaar, althans, voor zover het de baby’s betrof. Dat ze dit deed omdat ze de “perfecte” Karen was en dit de enige manier voor haar was om echt vrij te zijn, zag je best wel aankomen. Anyway: fijne film, mooi geacteerd, interessant maatschappelijk thema en prachtig hoe ze haar zeven keer in beeld kunnen laten komen zonder dat het onnatuurlijk overkomt.

avatar van pietpuk

pietpuk

Begint aardig maar zakt in en eindigt vrij teleurstellend.

avatar van brawljeff

brawljeff

Was deze film destijds niet aangekondigd als Netflix Original productie (zie ook poster)? Inmiddels staat hij er helaas niet meer op.

avatar van K. V.

K. V.

Dit was nog een goeie film. De film deed me niet direct een belletje rinkelen, maar de film had nog een behoorlijk bekende cast.

Nog een origineel verhaal die realistisch overkwam. Ook de cast deed het prima en de film zag er nog goed uit. Leuke film.

avatar van amenmalek

amenmalek

Goeiendag..... wat een film. Goed geacteerd van Noomi. Ik kon me er niet aan onttrekken parallellen te zien met films als Children of Men en Equilibrum.

Erg sterk. Bij vlagen ietwat traag richting het einde, maar het geheel is prima in orde. Er zaten wel een paar goede kippenvelmomentjes in. Zeer genoten en een grote verrassing eigenlijk wel.

avatar van teigertje

teigertje

Wat een ster is Noomi Rapace.

Zoals ze dat liet zien in Close zo doet ze dat ook in deze gigant van een film.

Een origineel verhaal gecombineerd, in een ijzersterke film.

Een film of je in een achtbaan zit.

Ze heeft nu wel laten zien, dat deze actrice toch wel de vrouwelijke aktie ster van het witte doek is.

Wat ze wederom ongelooflijk goed doet, alwaar ze 7 rollen neerzet.

Een film waarvan je na afloop, moet bijkomen.

Applaus