What Happened to Monday (2017)

Alternatieve titel: Seven Sisters

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Tommy Wirkola
met Noomi Rapace, Marwan Kenzari en Glenn Close

Wanneer genetisch gemanipuleerd voedsel leidt tot een genetische afwijking die vervolgens leidt tot massale geboortes van meerlingen, besluit de regering om per gezin slechts één kind toe te staan en meerlingen door de Child Allocation Bureau, geleid door Nicolette Cayman, in te laten vriezen tot er een oplossing voor handen is. Terrence Settman is vastbesloten zijn 7 kleindochters bij elkaar te houden en bedenkt een ingenieus plan waarbij de meisjes vanaf hun kleutertijd elk één dag in de week uit huis kunnen gaan.

avatar van ikkegoemikke
“We are one human family sharing this Earth.
Today, together, we make history.
The Child Allocation Act is the first vital step towards preserving our planet
and making a better future for our children.”

Toen ik de synopsis las van deze film, was ik ogenblikkelijk opgewonden, want het concept sprak me enorm aan. Toen ik exact één jaar geleden de film “The Thinning” bekeek, was ik ook benieuwd naar het eindresultaat omdat ik het basisidee magistraal vond. Spijtig genoeg was het in mijn ogen een mislukte poging om het te lanceren als pilootfilm om er nog enkele hersenloze vervolgen aan te breien. Ik vrees dat ze die plannen opgeborgen hebben. Ook in “Seven Sisters” (oftewel “What happened to Monday?” zoals de film in de V.S heet) speelt de overbevolking de mensheid weer parten. Erger nog. Door de klimaatsveranderingen zorgen extreme droogtes ervoor dat er een schaarste heerst qua voedsel. Een genetische ingreep door de wetenschap brengt soelaas maar heeft één vervelende bijwerking. Het aantal meerlingen die geboren worden, neemt drastisch toe. De oplossing van het ene probleem is nefast voor het andere prangende probleem. Een nieuwe wet wordt gestemd waardoor het alleen toegestaan is om één kind te verwekken. De onwettige kinderen worden middels cryoslaap gestockeerd tot betere tijden aanbreken waardoor ze wel een toekomst hebben in deze wereld.

Zo verliep het dus niet bij de familie Settman. Daar is het de grootvader (Willem Dafoe) die ervoor zorgt dat de zeven zustertjes in groots geheim opgroeien. Uit praktische overwegingen geeft hij elk kind als naam een weekdag, zodanig dat ze op latere leeftijd weten op welke dag ze de woonst mogen verlaten. Op die manier leven ze als zevenling het bestaan van een individu. Het principe van de beruchte drie musketiers “Eén voor allen en allen voor één” vervalt in het niets. Ben je een fervent fan van Noomi Rapace, dan is deze film de vervulling van een natte droom. Ze speelt namelijk de rol van elk zusje in deze familie. Elk hun eigen uiterlijk, karakter, nukken en intellect. Verwacht je dan ook aan veelvuldige scènes waarbij ze duelleert met woorden tegen zichzelf. Een getrukeerde monoloog eigenlijk. Het deed me terugdenken aan de fratsen die Eddy Murphy al demonstreerde in “The nutty Professor”, maar dan niet zo hilarisch en zonder flauwe moppen waar flatulentie bij komt kijken.

Noomi Rapace speelde een schitterende rol in “Män Som Hatar Kvinnor”, was innemend in “Dead Man Down” en maakte indruk op mij in “Child 44”. Hier is het niet haar acteren dat een voorname plaats inneemt. Het zijn de technische hoogstandjes die ervoor zorgen dat ze een gedenkwaardige rol speelt. De perfect gemonteerde dialogen en toch wel ingenieus in elkaar gestoken vechtscènes zorgen ervoor dat ze schittert op het grote doek (in zevenvoud). Spijtig genoeg is dit niet voldoende om er een indrukwekkende film van te maken. Het is uiteindelijk niet meer dan een thriller met sciencefiction elementen. Er was voor mij maar één fragment waar ik ademloos naar gekeken heb en dat is de eerste confrontatie tussen een deel zussen en diegenen die het lang bewaarde geheim willen elimineren. Verder was het een heel onderhoudende film maar indrukwekkend was het echt niet.

Het decor zag er futuristisch genoeg en deed het soms denken aan “Blade Runner”. De algehele aankleding was perfect verzorgd. Vanzelfsprekend staat Noomi Rapace grotendeels in de schijnwerpers waardoor de rollen van Glenn Close, als stuwende kracht achter het overheidsapparaat CAA, en Willem Dafoe als aanvulsel aanvoelen. Vooral Glen Close, die zich weeral als een rasechte Cruella DeVil gedraagt, is een nogal eendimensionaal personage. Voorts was het ook niet zo moeilijk om te raden hoe de film zou aflopen. Al bij al voelde het aan alsof de hele film gedrapeerd werd rond een ingenieus concept en een pienter uitgedachte gimmick.

avatar van mama_peet
toch wel een verrassende spannende film. ik vond hem zeker de moeite waard, goed acteerwerk van noomi rapace. vroeg me wel af waar dafoe ineens bleef in de rest van de film.

avatar van mixmaster
Fijne sciencefiction/thriller met een goed verhaal en goed acteerwerk.
Er zit goeie actie en spanning in en de vaart zit er goed in.
Het einde vind ik wat minder en had wel wat beter gekund.

avatar van Diederik58
Geweldig goede scifi film. Deed een beetje denken aan Soylent Green. Alleen daar had men een andere manier om overbevolking tegen te gaan. Het verhaal is boeiend al weet je ongeveer halverwege waar het allemaal toe leidt. Spannende actiescènes. Er zit flink vaart in de film. De flashbacks voegen weinig toe. Het had wat mij betreft chronologisch gehouden mogen worden.
De sombere overbevolkte wereld met een verprutst milieu is natuurlijk iets wat we veel vaker in scifi films tegenkomen. Dit doemscenario kan wel eens werkelijkheid worden. Dat de éénkindpolitiek tot mislukken is gedoemd kennen we al uit China. Ook is dat de oplossong niet van de voedselschaarste in sommige delen van de wereld. Het verschil tussen de rijken en armen is veel groter probleem.
Noomi Rapace acteert prima. Knap om zeven personages te spelen. Lijkt wel wat op de Netflix serie Orphan Black.

avatar van hoffhaan
Genoten van deze film. Misdaad S.F. Thriller, Drama en Actie. Goede actie en goed verhaal. Hoofdrolspeler speelt een fantastische rol. 4.0

Niet onaardig. Het gegeven van de 7-ling is sterk. De uitwerking hier en daar wat vlug en oppervlakkig.

avatar van Brabants
Bijzonder origineel verhaal wat cinematografisch goed is neergezet. De sfeer is prima het verhaal goed uitgewerkt. Noomi Rapace x 7 doet het bijzonder goed/leuk. Niet alle scenes zijn even geweldig, maar je verveelt je als kijker geen seconde.

avatar van Vilmkritikus
What happened to Willem Dafoe ?

avatar van talana
what happened to vilmkritikus?

Spannende sci fi met een geweldige noomi rapace. Super actrice! Leuke rol ook voor Nederlander marwan kenzari.

Aardige sci-fi film met een intrigerend uitgangspunt, maar de uitwerking is niet altijd heel overtuigend.

Allereerst is er natuurlijk de zevenvoudige rol van Naomi Raapace die deze film op zich al een kijkje waard maakt - ze doet het erg goed en het is leuk om te zien hoe ze zeven toch redelijk verschillende personages overtuigend neerzet (al is het wel een beetje afgekeken van Orphan Black en is Tatuana Maslany daarin echt nog wel een stukje beter), en gelukkig doet Willem Dafoe ook nog even mee.

De toekomstige samenleving waarin iedereen nog maar 1 kind mag krijgen is ook best overtuigend neergezet, en een tijdje lang ontpopt de film zich als een spannende actiethriller. Verrassend is ook dat een aantal van de zussen vrij bruut wordt afgeslacht Helaas zijn naar het einde toe de ideeën wel op, en het laatste halfuur loopt een beetje op de automatische piloot.

Oh en het is niet allemaal even geloofwaardig, zo vraag je je toch wel af hoe de zussen altijd aan genoeg eten en spullen komenen hoe geheim een schuilplaats nou echt is als de knop om deze te openen gewoon zichtbaar aan de muur hangt.

Maar ach, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van john mcclane 2
Sterk plot , maar niet heel vernuftig .
Een hoofdrolspeler die zoveel rollen tergelijk heeft kan slecht uitpakken .
Maar je ziet weer wat techniek en wat Rapace in huis hebben . Het is in het begin even wennen .
Maar verdomd het overtuigd het zijn echt zeven verschillende persoonlijkheden .
Het een kind policy is zeker iets om over na Te denken , want allle cijfers wijzen uit dat dit niet haalbaar word binnen 100 jaar .
Maar een humane oplossing weet ik niet , net als de film .
Fijne actie scenes , rap tempo . En zoals eerder vermeld een redelijk sterk plot maken dit tot een actie SF film is die beter is als gemiddeld .
Dikke voldoende

avatar van Black Math
Een aardig idee, maar de uitwerking blijft helaas achter.

Allereerst een mooie prestatie voor de hoofdrolspeelster, het moet niet makkelijk zijn om zoveel personages met allemaal een verschillende persoonlijkheid te spelen. Verder dus een aardig uitgangspunt, al kan je je afvragen of de verdeling van de dagen zo eerlijk is. Twee van de zussen (Saturday & Sunday) hebben namelijk altijd hun dag vrij, terwijl de andere zussen moeten werken op hun dag van de week. Maar goed, een kniesoor die daar over valt.

Wat wel jammer is, is dat de film iets te happig aanwijzingen geeft, waardoor het verdere verloop uitgetekend kan worden. Op het moment dat de overige zusters erachter komen dat zus Monday dingen buiten hun weten heeft uitgespookt (het formulier, de geliefde), is het duidelijk dat Monday de verraadster is. Natuurlijk is het zo voorspelbaar dat de overbodige kinderen niet bevroren worden (waar laat je ze? En hoeveel energie zou de opslag wel niet kosten?) maar vernietigd worden. En natuurlijk weet je bij dit soort films ook dat er nog een twist komt. In dit geval in de vorm van de zwangerschap van Monday. Het is allemaal zo voorspelbaar.

Verder de nodige actie, die weliswaar degelijk in beeld wordt gebracht, maar verder niets speciaals heeft. Geen één scène die echt memorabel is, dus ook hier geen extra punten, waardoor de film blijft steken op 1,5*.

Film met wel een interessant uitgangspunt en die ook wel interessant begint, maar gaandeweg
steeds meer standaard wordt, met (vooral aan het begin) enige prima actiescenes. De acteerprestatie
van Noomi Rapace is wel goed, maar eigenlijk amper te beoordelen bij de verdeling van de zeven
personages. De rol van Glenn Close nogal stereotiep, en die van Dafoe (Bijna altijd goed) helaas
vrij beperkt. Niet een film die echt bijblijft, maar al met al toch wel goed.

Prachtige film is dit.
Noomi Rapace is een van mijn lievelingsactrices van de laatste jaren en was dus blij vast te stellen dat ze hier de 7 hoofdrollen op zich neemt... 7 zal U zeggen ?
Wel kijk maar, u zal verrast zijn net als ik.
Ook de andere rollen zijn prima vertolkt, en de wereld van 2073 wordt goed uitgebeeld al is die dan niet zo fraai !!
Ik heb alleszins genoten van deze SF prent, maar vooral van de prestatie van Noomi Rapace, ik kan niet wachten om nog meer van haar te zien, sublieme actrice !!

avatar van Zwolle84
Tarkus, heb je Child 44 gezien? Haar mooiste rol, vind ik. Uitstekende actrice inderdaad.

Zwolle84 schreef:

Ja heb ik gezien, ook een goede film en een prima Noomi.

avatar van Flitskikker
Is deze nog ergens te zien met de bioscoopvertaling (Subs Media)? Op dvd en VOD is hij alleen maar te zien met een ondermaatse vertaling van een of ander Duits vertaalbureau. Vreemd, want de distributeur is bij beide Splendid.

Niet echt Wirkola's ding.

Toch vooral de man bekend van de horror comedies, de switch naar ietwat serieuzere sci-fi is dan niet zo eenvoudig. Hij heeft wel het voordeel dat Rapace in vorm is (ook wel nodig als je een 7-dubbele rol moet vervullen), maar daar blijft het wel zo'n beetje bij.

Qua vormgeving oogt het net wat te eenvoudig en te goedkoop. Hier en daar wat moderne toetsen, maar het ziet er soms zelf minder futuristisch uit dan sommige hedendaagse plaatsen. Een bandje, spiegel met wat tekst in of een hologram boksworst ... het zijn dat soort dingetjes waar je je als scifi fan aan moet opwarmen.

Het plot zelf is ook eerder kitsch dan serieus, maar wordt wel nogal zwaar gebracht. Een onnodige twist, kritiek op milieubeleid en whatnot ten spijt, Wirkola kan niet vermijden dat hij hier eigenlijk een stevige B-film op poten zet, jammer dat de uitwerking dan niet wat meer in die lijn ligt.

Rapace doet het verder wel goed, al heeft ook zij te kampen met de wat makkelijke uitwerking. Pruikje en typisch kenmerk per personage en daarmee moet ze het maar doen. Het is dat het verder best vlot loopt en vermakelijk is, Wirkola vertilt zich gewoon een beetje aan deze film.

kappeuter schreef:
Tevens aangekocht door Netflix, maar vanwege bioscooprelease hier is het de vraag of en wanneer de film hier op Netflix te zien zal zijn.
Netflix trailer

Nu hier alsnog te zien op Netflix!

Goeie film waarin zeven zussen in de buitenwereld als één persoon doorgaan. Een aardig uitgewerkt gegeven voor deze dystopische sci-fi thriller. Alhoewel het antwoord op de vraag van de titel al te snel duidelijk is, blijft de film de gehele lengte onderhoudend. Noomi Rapace doet het goed in de hoofdrol en zet op een vermakelijke manier zeven zussen neer.

avatar van Flitskikker
kappeuter schreef:

Nu hier alsnog te zien op Netflix!

Wel het Splendid-logo, maar weer niet de bioscoop-ondertiteling.

avatar van Freespirit2
Vond het toch wel een leuk en verrassende film. Leuk verhaallijn.
Heb echt even opgezocht wie de hoofdrol speelde en ontdekte dat er maar 1 persoon alle 7 zusters speelt.
Dat hebben ze leuk gedaan met Noomi, en lijkt me ook geweldig voor haar om al die karakters zo neer te zetten.
Ik me zeer vermaakt met deze film

Waar het uitgangspunt van de film geweldig is, stort de film halverwege helemaal in. Het lijkt erop alsof er teveel materiaal uit is gesneden of helemaal niet is gefilmd. Wie weet waar Defoe is gebleven?

Één zus verraad de andere zussen. Dat heeft een familieslachtingen tot gevolg. Maar het verraad was helemaal niet erg. Weemoedig wordt aan haar teruggedacht. We missen haar zo en ze deed het ook allemaal voor ons... .

avatar van kimberlyVD
Op papier een heel interessant verhaal. Op scherm een pak minder.

Aan Noomi Rapace zal het niet gelegen hebben. Zij zet elk personage met verve neer.
Niets op aan te merken. Je moet het maar doen...
Ook de rest van de cast doet het ok. Geen vervelende koppen of personages.

Het begin van de film vond ik goed. Het voorstellen van de karakters, de uitleg van het hele 'one child policy',... Eigenlijk vond ik de film leuk, totdat de actie er meer en meer begon in te komen. Dan werd het allemaal wat chaotisch en ongeloofwaardig naar mijn gevoel.

Het einde boeinde me dan ook zo goed als niet meer.
Jammer, hier had meer, veel meer ingezeten.

2.5* voor het begin en Rapace

avatar van jippie2010
Knap gedaan!
Het verhaal is intrigerend, technisch goed gemaakt,
en wat een prestatie om een 7-voudige rol te spelen!
Hier een daar een plothole, haast onvermijdelijk,
maar de film als geheel is verrassend. *3,5

avatar van bjerik76
ik haakte bij woensdag af.

de film begon goed, en ook het verhaal op zich klonk aantrekkelijk, hoe wat, zou de toekomst van de zusjes verlopen !

Echter werd het dus hoe verder de film gaat hoe ( nog) ongeloofwaardiger.
Die meiden hadden uiteraard echt alles in huis wat ze nodig hadden, elk computerprogramma, elk signaal konden ze opvangen. (wat de overheid dan allemaal niet had om ze op te sporen, eigenlijk al vanaf hun geboorte was alles in huis ?

dus op een gegeven moment vertrouwde ik de zusjes wel dat alles goed zal komen ( mede dus door al hun apparatuur) want het werd te langdradig.
zonde.

avatar van macrobody
Het verhaal rammelt hier en daar, maar toch een leuke film.

Op het puntje van mijn stoel, twee uur lang. Goed in elkaar gezet, goed verhaal, sterk gecast. Met een perfecte snelheid word je meegenomen in een futuristisch verhaal, waarbij Rapace absoluut een 10 verdient voor haar acteerwerk. Het einde is onvoorspelbaar en zorgt dat alles op zijn plek valt. Absoluut een aanrader.

avatar van Ebenezer Scrooge
Op zich wel leuk, maar inderdaad met een vrij rammelig plot. Wat ik hier dus ergens las en niet eens doorhad gedurende de film, is dat Saturday en Sunday wel erg veel geluk hebben met hun namen en altijd een vrije dag hebben. Het verhaal is helemaal niet zo origineel, heb dit minstens tig keer eerder gezien: iemand leeft in een dystopische wereld en weet in zijn eentje (7 in dit geval) een totalitair regime omver te werpen. Aan het einde komen ze wel heel gemakkelijk dichtbij Nicolette Cayman, hoofd van de Child Allocation Bureau, gespeeld door Glenn Close. Je zou toch denken dat zo iemand in zo'n maatschappij iets beter beveiligd wordt.
Glenn Close heeft maar een klein rolletje, wat ze best aardig doet, maar is in feite niet meer dan een karikatuur van een villain en speelt duidelijk leentjebuur bij haar eigen vroegere schurkenrollen. Noomi Rapace speelt zeker niet belabberd, maar om nu te beweren dat ze de sterren van de hemel speelt, gaat mij net iets te ver. Op een gegeven moment somt ze alle namen van haar zussen op en dacht ik even nog dat ze Friday I'm In Love ging zingen, van The Cure.
De gehele film oogt als een mix van Minority Report, The Hunger Games en 1984, de aankleding had iets weg van het communisme en vond ik ergens toch wel heel goed. Met name de politiekleding.