The Cakemaker (2017)

Alternatieve titel: האופה מברלין

Israël / Duitsland

geregisseerd door Ofir Raul Graizer
met Sarah Adler, Tim Kalkhof en Roy Miller

Nadat de Israëlische zakenman Oren tijdens zijn werk in Duitsland bakker Thomas ontmoet ontstaat er een langeafstandsaffaire, ondanks de wetenschap dat Oren een vrouw en een kind in Jeruzalem heeft. Na een gelukzalige relatie van meer dan een jaar keert Oren niet terug en stoppen alle telefoontjes en berichten abrupt. Thomas reist naar Israël om de schokkende reden te ontdekken waarom het contact is gestopt. Rouwend zoekt hij troost bij Orens weduwe zonder te onthullen dat hij haar man kende.

Begrijp niet zo goed waarom deze film zo'n beperkte release heeft gekregen in Nederland. Persoonlijk vond ik The Cakemaker een mooie film, die een groter publiek verdient dan hij tot nu toe krijgt. Ben vooral te spreken over de hoofdrol van Tim Kalkhof, die op overtuigende wijze een introverte patissier speelt, die verliefd wordt op een getrouwde Israëlische zakenman, met wie hij enige tijd een amoureuze relatie heeft, tot de man in kwestie ineens niets meer van zich laat horen. Waar de film en het karakter van de hoofdpersoon aanvankelijk wat oppervlakkig blijft, ontvouwt zich een intrigerend drama vanaf het moment dat het scenario zich verplaatst naar Jeruzalem. Ook Sarah Adler (op dit moment ook te zien in Foxtrot) speelt een overtuigende rol als vrouw van de genoemde zakenman. Hoewel de film best wat vragen oproept (waar veelal geen antwoord op komt), heb ik dit niet als storend of onoverkomelijk ervaren. Met enig inlevingsvermogen zijn de keuzes die de hoofdrolspelers maken invoelbaar. Een film voor fijnproevers...

Vanaf 3 mei in de bioscoop (Arti Film)

Bijzonder mooie film is dit.
Een niet alledaags verhaal, maar wel heel emotioneel.
Goede vertolkingen een prima scenario, wat moet een mens meer hebben om van een film te genieten.
Warm aanbevolen.

avatar van John Milton
Ziet er heel mooi uit, helemaal gemist deze release.

avatar van jeuletaxi
Ik denk een over het hoofd gezien pareltje, waarin zonder te veel sentiment zeer goed wordt geacteerd.
Jammer dat de film afgelopen was wat een goed teken is.
Zeker een aanrader voor degene die van rustige films houd en ook nog eens zeer origineel.

avatar van Pazmaster
Prachtige film. Ondanks dat je de onvermijdelijke afloop ziet aankomen blijft het verhaal boeien tot het eind. Een mooi, ingetogen verhaal op een laag tempo, goed spel van de cast en mooie, bijpassende muziek van Dominique Charpentier. Het klopt allemaal. Ook wat mij betreft een pareltje.