Beast (2017)

Alternatieve titel: Jersey Affair

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Michael Pearce (II)
met Jessie Buckley, Johnny Flynn en Geraldine James

Moll leeft in een geïsoleerde gemeenschap en voelt zich misplaatst in haar familie, die haar onderdrukt en dienstbaar maakt aan de familie, dit tegen haar natuur in. Nadat ze haar eigen verjaardagsfeest ontvlucht, ontmoet ze Pascal, een jager die zwijgzaam is over zijn verleden. Moll trekt bij hem in om aan haar familie te ontsnappen. Intussen is er een tienermeisje uit de regio vermist en er hebben eerder moorden plaatsgevonden. Moll moet een belangrijke keuze maken over wie ze kan vertrouwen.

Basto schreef:

Die is al van een paar jaar terug. Ik zou m sowieso in de bios gaan zien. Film moet het vooral van de sfeer hebben, daar blijft op het kleine kastje in de woonkamer toch altijd een stuk minder van over.

Daar dacht ik gister aan bij het kijken naar Godless, maar volgens mij is dat een tv film. Met dat overweldigende landschap moet je het zien in een bioscoop.

avatar van Woland
Vanavond Beast in de bios meegepakt, en om de woordgrap vast in te koppen: het was best wel een beest van een film. En geen draak gelukkig. En nu hou ik op.

In Beast zien we hoe Moll, een meisje met strenge ouders en geen tot weinig vrienden, langzaamaan uit haar kooi barst onder de invloed van haar opbloeiende relatie met buitenbeentje Pascal. Dit alles op een fantastisch gefilmd Jersey, met schitterende natuurgezichten, kusten, velden, maar ook temidden van een enorme lokale spanning nadat meerdere meisjes ontvoerd en vermoord zijn. En deze hele tumultueuze relatie en alles wat dit losbrengt bij de familie en de gemeenschap gaat met de nodige Sturm und Drang gepaard. Ik denk verder niet dat het heel veel meerwaarde heeft om verder over het plot uit te weiden, maar Beast was een indrukwekkend, intens staaltje film. Moll en Pascal worden beiden zeer overtuigend neergezet, net als de bedrukkende omgeving waar Moll vandaan komt, en de dynamiek tussen hun twee komt zeer natuurlijk over. En continu hangt er een broeierige spanning, die uiteindelijk ook explodeert naar het einde toe, al wringt het wat al te expliciete einde toch wel wat. Hoe dan ook, geen vrolijke of makkelijke zit, maar ik ben onder de indruk, zeker voor een debuut. Voorlopig niet helemaal de volle mep, maar voor zover wel hard op weg naar een mooie positie op mijn jaarlijst.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik houd eigenlijk niet echt van thrillers, met hun eindeloze plottwists en doorzichtige trucjes om je naar het puntje van je stoel te krijgen. (Wat heus werkt; toon mij iemand die 's nachts door zijn eigen huis wandelt en ontdekt dat de tuindeuren openstaan en mijn hart slaat op hol. Het effect zegt alleen niets over het middel. Een trap in je ballen doet pijn, maar een trap in je ballen is geen goede film. Het is pas knap als je zonder die trap toch de pijn voelt.)

In Beast is de spanning onderhuidser, de trukendoos wordt niet geplunderd en de plottwists zijn zowaar aardig gevonden. Zou ik deze film aanraden aan mijn vrienden? Dat niet, maar ik zou hem ook niet afraden en dat is al heel wat.

Ik kende Johnny Flynn trouwens alleen van zijn muziek. Hij blijkt er een aardige acteercarrière op na te houden. Sommige mensen hebben meer talenten dan andere mensen.

avatar van Smugmarty
John Milton schreef:
Wow. Jullie hebben me overtuigd, ik ga de trailer niet eens kijken.

Nou ik sluit me aan ga dus ook zonder trailer overstag ben benieuwd

avatar van Fisico
Ik heb na mijn verlof eindelijk de tijd genomen om Beast te zien in de bioscoop. Ik was de enige in de zaal, hoe houdt zo'n alternatieve cinema zijn broek op zou je soms denken? Veel (Europese) subsidies wellicht ...
De verwachtingen lagen hoog en ik keer tevreden terug. Best een ok film, niet eentje die ik perse zou aanbevelen als must see, maar zeker ruim voldoende. Ligt wat mij betreft wat in dezelfde lijn als Peele’s debuut Get out: kortom een leuke psychologische thriller met hier en daar een leuke twist.

Leuke acteerprestatie en verschijning is die Jessie Buckley die de rol van Moll vervult, een meisje gevangen binnen haar bekakte familie waarin ze weinig manoevreerruimte kent. Het verhaal is wat clichématig met een verliefd meisje dat valt op een verkeerd type waarop de ouders van het meisje afwijzend reageren. Desalniettemin verveelt de film nooit en blijft hij onderhoudend. Hier en daar wel wat vreemde niet uitgewerkte subthema’s zoals die nachtmerries en de ontmoeting met het neergestoken meisje. De klemtoon van de film ligt op de romance tussen Moll en Pascal en hoe de omgeving daarop reageert. Het moordonderzoek zelf is onontgonnen terrein. Het rolletje van die Cliff vond ik bijgevolg ook maar vreemd.

De film stevende af op een degelijke voldoende, maar het einde maakte veel goed. Spannend, wisselende plots en mooi uitgewerkt waarbij de naam van de titel eigenlijk op beiden van toepassing is. De slotscène zou zomaar uit een boek van Stephen King kunnen komen al kan je dit doortrekken naar de gehele film. Tot slot adembenemende beelden van Jersey, eveneens een pluspunt.

avatar van de grunt
Indrukwekkend debuut. Sfeervoller en gelaagder krijg je ze zelden voor je kiezen. De ontmanteling van het ware Beast

avatar van John Milton
Nu word ik nog benieuwder.

Woland én De Grunt.

(Klinkt opeens als een Twentse muziek-act)

avatar van tbouwh
Geen ruimte gezien voor de bios JM? Of waren ze in Utrecht weer bedreven in de roulatie?

avatar van schumacher
Eerst en vooral zeggen dat dit echt niet mijn genre film is maar om 1 of andere manier vond ik die best oke, kon er zeker mee door.
Acteurs waren goed, verhaal was goed, passende muziek, sfeervol, het plaatje klopte wel.
Voor mij was het eerder een drama met een licht gestoord kantje aan . Thriller? Dat gevoel had ik niet echt.

En tja: familie, ook bij ons is het niet alles, der zitten ook zo'n mensen tussen, ook al ruzie gehad met die irritante betweterige moeiallen van een mensen. Daar zou je idd soms echt gek van worden.

John Milton schreef:
(Klinkt opeens als een Twentse muziek-act)

JM een man met levendige fantasie!
Net zoiets als: Mozes & The Firstborn

Woland & De Grunt

Klinkt al goed

avatar van max cady
Mooi geschoten maar ik ben hier niet zo van .. ik geef dus ook geen cijfer

avatar van vranque
Ik wel. 3,5* Super mooi in beeld gebracht inderdaad. En heerlijk sfeergevoelig. Een film die me trouwens niet lang zal bijblijven. Daarvoor is meer nodig.

avatar van John Milton
tbouwh schreef:
precies dat, ongunstige tijden. Binnenkort maar eens kijken.

avatar van Cikx
Degelijke film die mijn verwachtingen niet helemaal waarmaakte. Door de lovende recensies en de catchphrase "A warped adult fairy tale" leek dit me een eigenzinnig en fantasierijk filmpje te gaan worden. Helaas werd het nooit meer dan een rechttoe rechtaan mystery-drama zonder al te veel poespas. Het kabbelde maar een beetje voort zonder ooit echt indruk te maken. De film ziet er goed verzorgd uit, maar weet ook op dat gebied niet te imponeren. Het blijft allemaal vrij timide en binnen de lijntjes. Het enige dat uit de bocht vliegt is het drama gehalte wat op sommige momenten wat dik aangezet is, maar gelukkig weet hoofdrolspeelster Jessie Buckley het overtuigend over te brengen. Blijft over een onderhoudende film die me helaas niet lang bij zal blijven.

Goeie film waarin een vrouw een relatie krijgt met een man met een discutabel verleden. Het relatief simpele plot is hier ondergeschikt aan de personages. Maar beiden hoofdpersonages en hun relatie weten te intrigeren en hier zit dan ook de spanning in. De film wordt dan ook langzaam steeds spannender. Redelijk rauw, maar nergens over de top en het eiland vormt een mooi decor.

avatar van Noodless
De film moet het hebben van het goede acteerwerk, de fijne locatie en het mysterieverhaal. Niet dat het verhaal nu echt spannend is, maar de onderlinge relaties en koele dialogen van beide hoofdpersonages en de familie van Moll maakt dat het verhaal wel voldoende intrigerend blijft. Toch lagen mijn verwachtingen hoger. 6,5/10

avatar van IH88
“Can you keep a secret?”

Uitstekende film. Jessie Buckley is echt een ontdekking, Johnny Flynn is sterk, Jersey is een schitterende locatie en de naargeestige en onheilspellende sfeer is fantastisch. Geweldig werk van Michael Pierce, en ondanks dat er niet heel veel gebeurt zit je toch de hele tijd op het puntje van je stoel. Het whodunnit plot, de regie en het acteerwerk zorgen ervoor dat je geboeid blijft kijken. Er zitten een aantal twists in de film die ik wel zag aankomen, maar het briljante en gruwelijke laatste gedeelte blies mij wel omver. Geweldig gedaan.

avatar van ChantalParis
Teleurstellende film!
Ik had echt grote verwachtingen na het lezen van de vele positieve kritieken die deze film toebedeeld krijgt.
Het wordt nergens echt spannend, meeslepend of opwindend. Alles is zeer braaf en alle scherpe kantjes, die normaal typisch zijn voor een Britse productie, zijn netjes eraf gehaald.
Het einde is dan ook nog eens erg ongeloofwaardig.
Gemiste kans...

avatar van extremezz
Mooie spannende film,geen minuut verveeld en spanning genoeg.Ook al vermoed je wie het beast is je snel op je dwaalspoor kan zitten.

Toppertje. Heerlijke suspense, personages waar je zelfs na de aftiteling niet precies weet wat je er precies mee aan moet, maximaal resultaat halen uit minimaal gegeven, prima allemaal. Schitterende locatie opnamen waardoor je Beast eigenlijk op een groot scherm zou moeten zien, en een ijzersterke hoofdrol van de Ierse zangeres/actrice Buckley die de sterren van de mooie hemel speelt. Gelukkig dat er uit de onverwachte hoek zo iets fraais opduikt, nadat je de ene na de andere voorspelbare eenheidsworst hebt gezien. Genoten.

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Proefde haast helemaal niets van de sfeer, waarbij ik welgeteld maar een handvol momenten de sfeer wel voelde terwijl ik al 30 minuten in de film zit. Ik zat nergens echt in het verhaal, en dan duren de 107 minuten uiteindelijk toch wel vrij lang.

Wat ook direct opvalt, is het stroeve acteerwerk van Buckley. Zeer neutraal en in de eerste helft geen enkele overtuigende dialoog. In het tweede deel, komt er gelukkig iets meer emotie uit. Flynn was ok. De rest is me nergens bijgebleven.

Enkele mooie beelden van het gras en strand, maar dat wordt eigenlijk al snel verstoort door het matige gebruik van de camera. Wild heen en weer op werkelijk momenten die romantisch moeten zijn, dat matcht niet en hier dus al helemaal niet. Spanning was er heel af en toe maar te kort om echt mee te gaan in de sfeer.

De sfeer ging ergens wel opeens naar een hoogtepunt, wanneer die kerel dat begraven lichaam vindt is de sfeer zelfs uitmuntend. Maar in het algemeen proefde ik er weinig van, de sprookjesachtige sfeer is soms wel ok, maar zorgt er wel voor dat het verhaal zelf rommelig verloopt.

Ook niet heel veel in gestopt waarmee het maar een beetje interessanter kan worden, behalve dat in het tweede deel de dialogen wat scherper zijn. Het eerste deel is mak, vooral door het emotieloze en matige acteerwerk van Buckley. Leek echt nergens op.

Ik ga hier dus ook niet een heel hoog cijfer voor uitdelen, maar extra punten voor de mooie beelden soms, en hier en daar, toegegeven, uitmuntende sfeer die even om de hoek komt kijken. Volgende keer je camera stilhouden als het moet.

avatar van mikey
arthouse waarin de regisseur het vertikt om eens van de hoofdrolspeelster weg te knippen. Hoe irritant ze ook is: ze is permanent in beeld! Erg onprettige film met keuzes die heel vervelend overkomen.

avatar van de grunt
En die prachtige onverschrokken filmlocaties dan mikey?

Onverschrokken filmlocaties?

Ja

avatar van mikey
ja je hebt daar een bos.. ik kijk nu naar de serie La Trêve waarin je ook al 'grandioze natuurtaferelen' ziet. Maar heeft daar tenminste nog nut in een detective verhaal. Hier niet aan de orde.

avatar van Jan met de pet
Niets mis mee heb echt genoten en verrassend einde......3,5

avatar van Rodger
Eentje waar van je moet houden, en na een half uurtje kwam de verveling bij mij naar deze film.
Toch uitgekeken..
net een 2.5 **

avatar van AniSter
Ondanks de voorspelbaarheid een verrassende film. De buitenscene na die herdenkingsdienst maakte echt indruk. En die moeder had ik als eerste de nek omgedraaid...

avatar van Brabants
Beast is een film wat door het trage tempo snel lijkt te vervelen. Toch onthult het verhaal wat zaakjes waardoor de film best interessant blijkt te zijn. Heb me er best wel mee vermaakt.

avatar van Thomas83
Haast een feilloos debuut van Pearce. Vooral zijn regie is indrukwekkend in deze duistere maar ook bepaald niet onsympathieke film. Buckley steelt de show met een rol die ontwapenend is en zoveel meer. De film wordt steeds ongemakkelijker. Heel geladen sfeer ook. Benieuwd wat Pearce nog meer in zijn mars heeft. Dit smaak echt naar meer. 4.0*.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik vroeg me in het begin voortdurend af waar dit nu was gefilmd, ik kon het niet thuisbrengen, zeker niet in combinatie met de Britse accenten. Jersey blijkt dus behoorlijk fotogeniek te zijn en de locatie vormt een grote meerwaarde bij het kijken van de film. Een ander pluspunt is het acteerwerk van vooral Jessie Buckley die overtuigt als beschadigd muurbloempje. Het scenario is niet heel bijzonder maar het blijft tot het eind redelijk open, en het slot vond ik ook wel bevredigend. Ook erg sfeervol in beeld gebracht in soms zinderende kleuren (niet in het minst dankzij het het rode haar van Buckley), een knap debuut dus van Michael Pearce.