A Quiet Place (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door John Krasinski
met Emily Blunt, John Krasinski en Noah Jupe

'A Quiet Place' volgt een familie die woont op een boerderij. Hun vredige bestaan wordt verstoord wanneer ze geterroriseerd worden door een soort van buitenstaande kracht. Vervolgens proberen ze zo stil mogelijk te zijn om te overleven.

• vanaf 26 september te koop op blu-ray

kappeuter (moderator)
Vanaf 10 mei 2018 in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

avatar van mcdaktari
Dit ziet er niet verkeerd uit. Ben best benieuwd naar deze.

avatar van Shadowed
Lijkt me gaaf

avatar van tattoobob
Hoppata...laat maar komen.
Erg benieuwd naar Blunt in een horror.

Ziet er een beetje uit zoals Hidden (2015)

avatar van clockwork72
Ja dit lijkt me wel wat.

avatar van Shinobi
John Krasinski die zijn vrouw regisseert en zelf ook meespeelt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

avatar van Nick Theunis
Eerste reviews zijn zeer lovend.

avatar van Shadowed
Steengoede reviews, ja nu ga ik m zeker zien

avatar van IH88
Na dit soort reacties ga ik toch twijfelen om hem in de bioscoop te gaan zien ‎‘A Quiet Place’ review by Sam McMahon • Letterboxd. Horrorfilms trekken normaal gesproken al verschrikkelijk publiek, maar bij een horrorfilm zonder geluid lijkt me dit echt een ware marteling. Het 'Ergernissen in de bioscoop' topic zal vol staan .

avatar van mcdaktari
Toch zijn er maar weinig films waar ik zo naar uit kijk dan deze.

avatar van Daan258
Ook ik ben zo benieuwd naar dit werkje.
Zonder twijfel een bioscoopbezoekje waard.

avatar van Solis
Zojuist gezien. Lang naar uit gekeken en de verwachtingen zijn waar gemaakt. Ik heb nog nooit in zo'n stille bioscoopzaal (op de luidruchtige eters na dan) gezeten. Durfde zelf niet eens mijn nacho's aan te raken. Al was dat achteraf gezien misschien ook niet een handige keuze.

Vond de stilte (nauwelijks muziek, geen gepraat, wel zacht gefluister) in het begin wel even wennen en ietwat vreemd. Zeker omdat je hierdoor meer meekrijgt van de mensen om je heen dan normaal. Toch werd ik snel in het verhaal gezogen en zorgt die stilte juist voor een enorm beklemmende sfeer. Vooral vanaf de scene dat Blunt weeën kreeg en haar vliezen braken. Sinds die scene bleef die sfeer ook op dat niveau hangen. Vond de bedachte ideeën zoals de gevarenlampjes om te overleven erg goed bedacht!

Enige mindere vond ik het einde, want ik zat net zo lekker in het verhaal! Absoluut een bioscoopbezoekje waard, al zou ik 'm zelf liever thuis in het donker zonder luidruchtige mensen om me heen willen zien. Maar dat heb ik bijna altijd wanneer een zaal voor meer dan 40% gevuld is.

6-april-2018 de film gezien in de bios.
Een top film als je van dit genre houdt.
Het was bijna muisstil in de zaal als ze met gebarentaal communiceerden.
Dat heb je normaal bijna nooit in de bioscoop.
Erg knap gemaakt. De kinderen waren erg goed zeg.
Het einde vond ik wel goed. Open einde.
Ze kunnen zo een vervolg maken
Zeker de moeite waard.

Hier snap ik dus niks van.. 'topfilm'? Zat ik in de verkeerde zaal?? Mijn vriend en ik vonden het een ronduit lachwekkend tafereel en zijn juist echt zwaar teleurgesteld..

Op zich een bijzonder idee om eens een film mee te maken die juist gebruik maakt van stilte, echter na 30 minuten begon het voor ons toch wel wat saai te worden en zelfs een beetje te irriteren
Erg veel fouten in de film, waardoor het geheel ongeloofwaardig werd. Zo is het ene geluidje genoeg om de monsters uit de verste verte op te laten doemen, maar kan er vervolgens wel een auto de berg afrollen zonder problemen??. Nog zoiets grappigs vond ik het bijzondere fenomeen dat de monsters blijkbaar ook teleporteergaven hadden, aangezien ze zomaar ineens in de schuilkelder terecht kwamen zonder dat hier een opening voor was]. Leuk idee, jammerlijk uitgewerkt. Kers op de taart was nog wel dat Blunt op het laatst in een ware Laura Croft veranderd, wat het 'niveau' van de film nog eens extra onderstreept. Pluspuntje voor het acteerwerk van de kinderen en de scene in bad, desalniettemin doodzonde om je zaterdagavond aan te besteden.

avatar van YouDrunkGoHome
Woozykid schreef:
desalniettemin doodzonde om je zaterdagavond aan te besteden.

Jammer dat je het niks vond maar ik ga het er toch op wagen aankomend weekend . De reacties zijn verder gelukkig wel behoorlijk positief!

avatar van zoutzak
Zeer effectieve horrorfilm die weet te overtuigen in een genre dat wordt gekenmerkt door middelmaat.

IH88 schreef:

Dit is wel een dingetje inderdaad, zit ook flink te twijfelen om te gaan om deze reden. Sowieso een tactisch bezoekje planning qua datum en tijdstip..

avatar van John Milton
Weekend Box Office: John Krasinski’s ‘A Quiet Place’ Is A Thundering Success

The second biggest opening film of the year has almost no dialogue; it only cost $17 million to make. A Quiet Place, one of the most terrifyingly intense films to come along in years, has won the box-office weekend, putting up a huge $50 million, which is nearly $8 million more than the opening of Steven Spielberg’s $175 million film, Ready Player One, last weekend.

avatar van Nicolage Rico
Solis schreef:

Reden genoeg om deze niet in de bioscoop te bekijken.

avatar van synec
Lijkt me ook een afschuwelijke idee om momenteel in de bioscoop te gaan bekijken (zeker met de paasvakantie nu). Horrorfilms + tienerpubliek, ugh, je weet het wel.

Inderdaad best een heel ‘tactisch’ bezoek plannen om een zo leeg mogelijke zaal te hebben.

avatar van Solis
Nicolage Rico schreef:

Reden genoeg om deze niet in de bioscoop te bekijken.

Haha, gewoon ‘s middags gaan. Is het meestal niet zo druk.

avatar van Gh8st
Afgelopen week ook op een middag gegaan. Mensen in de zaal waren allemaal muisstil.
Heb genoten van de film, gewoon mooi gemaakt en goed uitgevoerd. Paar kleine puntjes waar je misschien wat vraagtekens bij kan zetten, maar haalde me niet uit de beleving.

avatar van YouDrunkGoHome
Zaterdagochtend de voorstelling van 10:05 maar even bezoeken. Dan zal het wel rustig zijn toch ?

avatar van John Milton
YouDrunkGoHome schreef:
dat lijkt me een plan, mits mensen niet menen dat ze dan wel in de zaal hun croissantjes e.d. tevoorschijn kunnen gaan halen als zaterdagmorgenontbijt...

avatar van tbouwh
Krasinski speelt met dramatische ironie, en geeft zijn ervaren sound editors (Erik Aadahl, Ethan van der Ryn) alle ruimte om het hoofdthema van de film – het contrast tussen geluid en stilte – in combinatie met de sluimerende score (Marco Beltrami) als een klassieke vorm van suspense te gebruiken.

Ondanks die effectieve inzet van stijlmiddelen is A Quiet Place eerder sfeervol dan eng. Het prachtige shot van het rood verlichte woonerf (‘Red means Run’) beklijft eerder dan het weinig originele zenuwspel tussen de jagers en de opgejaagden. De film werkt als een compact en humaan drama, waarin de rol van Emily Blunt (Evelyn Abbott) Krasinski’s metacommunicatie nog eens versterkt: voor je acterende echtgenote ga je door het vuur, no matter the cost.

volledig stuk

avatar van m1chel
Het horrorgenre kenmerkt zich de laatste vooral door formulematige en weinig opzienbarende films die steevast in dezelfde valkuilen lijken te vallen. Gelukkig is daar nu het ijzingwekkende en muisstille A Quiet Place van John Krasinski. Het concept van de film is bijzonder genoeg, maar door de vele stiltes ligt saaiheid op de loer. Je moet als maker dan ook van goede huize komen en Krasinski toont hier zijn vakmanschap en brengt de film op werkelijk fenomenale wijze. Zo is er het eerste half uur van de film nagenoeg geen geluid te bekennen, maar zorgt Krasinki ervoor dat de kijker onafgebroken op het puntje van zijn of haar stoel zit. Het zal menigeen verbazen dat Krasinki als regisseur relatief onervaren is, met enkel twee matige komedies en drie afleveringen van The Office op zijn naam. Het maakt zijn prestatie des te knapper, zeker aangezien hij zelf ook nog eens de vaderrol op zich neemt en wordt geflankeerd door zijn vrouw Emily Blunt. Het maakt van A Quiet Place niet alleen een razend interessant project, maar ook voor de makers een heel bijzonder project.

Naast het puike spel van Blunt en Krasinski vallen ook de acteerprestaties van de kindacteurs in de film op. Met volle overtuiging weten ze het geheel prima aan te vullen en de film naar een ongekend niveau te trekken. Vooral de onervaren (en dove) actrice Millicent Simmonds springt in het oog als dochter Regan, wat erg knap is als je bedenkt dat dit pas haar tweede film is. De chemie van de kinderen onderling is ongekend en soms lijkt het er op dat de kinderen daadwerkelijk doodsbang zijn, wat de akelige sfeer van de film behoorlijk ten goede komt. Het eerste half uur van de film wordt je als kijker ondergedompeld in een doodse stilte. Een gewaagde keuze, want even lijkt er maar geen vaart te komen in het verhaal. Toch is dit broodnodig voor de ontwikkeling hiervan en de binding die je als kijker met de karakters krijgt. Wel zorgt het er tevens voor dat A Quiet Place geen film is die ieder zal weten te waarderen.

Ondanks dat het hier een geweldige film betreft, is er wel ook het een en ander op de film aan te merken. Zo is het gebruik van stilte niet altijd even consequent. Een goed voorbeeld hiervan zien we aan het begin van de film als Lee vrij enthousiast door een aantal kranten ritselt. De wezens die gezegend zijn met een supersonisch gehoor nemen dit niet waar, terwijl ze direct in de startblokken staan zodra iemand over een takje loopt. Het zijn kleine puntjes als deze waar iets meer aandacht aan besteed had mogen worden, want nu dreigt het soms de geloofwaardigheid van het geheel wat in de weg te zitten. Ook lijkt de film soms wat leentjebuur te hebben gespeeld bij films als 10 Cloverfield Lane en Netflix-serie Stranger Things. Grootste minpunt is echter het open einde, waarbij de deur wagenwijd open wordt gezet voor een vervolg, wat gezien het succes van de film vast niet lang op zich zal laten wachten. Zoals gezegd zijn het kleine puntjes, want A Quiet Place is een bijzonder interessante film die vooral met een wat groter gezelschap zal zorgen voor een uitdagende kijkervaring.

A Quiet Place doet zijn titel eer aan en zorgt ervoor dat je als kijker soms zelf bijna je adem inhoudt om ieder geluid te voorkomen. Mede door de doodse stilte komt de film wat traag op gang, maar gaandeweg zal je erachter komen dat juist dit nodig is om het verhaal goed uit de verf te laten komen. Het maakt de film uniek in dit genre, waarbij er een akelige sfeer wordt opgebouwd. De film wordt daarnaast geholpen door sterke acteerprestaties, waarbij vooral de kindacteurs een flinke duit in het zakje doen. Wel zijn er wat kleine minpuntjes aan de film. Zo is de film in basis zeer origineel, maar komt die originaliteit soms op de tocht te staan door leentjebuur te spelen bij genregenoten. Ook lijkt een tweede film onvermijdelijk, niet alleen door het succes van deze film maar ook door het open einde. Al met al is A Quiet Place een indrukwekkende film en een bijzondere kijkervaring, zeker in een volle bioscoopzaal. Wellicht is het in dit geval zelfs zo dat de film nog beter tot zijn recht komen in een, wat makkelijker stil te houden, thuisbioscoop.

Net wat! Wil deze zeker zien!! Lijkt me - gezien de recensies - een heel goede film, die net weer anders is dan de doorsnee horrorfilm. En dat trekt mij wel aan.