• 11.472 nieuwsartikelen
  • 9.040.844 stemmen

A Quiet Place Part II (2020)

Horror / Thriller | 97 minuten

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot A Quiet Place Part II

"Silence is not enough."

'A Quiet Place Part ll' vindt meteen na de gebeurtenissen uit het eerste deel plaats. Na de dodelijke gebeurtenissen rondom hun huis zet de familie Abbott hun overlevingstocht in stilte voort in de buitenwereld, terwijl de geheimzinnige wezens op de loer liggen. Evelyn worstelt met het feit hoe ze dit aan moet pakken, zodat haar kinderen een grotere kans hebben om te overleven. Tijdens hun tocht ontdekken ze dat de wezens die op geluid afkomen niet het enige gevaar zijn.

Social Media

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Hoge waarderingen voor een film die naar mijn mening maar vrij matig was. Ik vond het een vrij trage film waar maar weinig spanning inzat.

avatar van mikey

mikey

Haast onmogelijk om dit uit te zitten...

avatar van horizons

horizons

Behoorlijk goed vervolg. Tof.

avatar van ILDIB

ILDIB

Op een paar spannende scenes na echt minder dan deel 1 ondanks het prima acteren. Grootste ergernis wat ook al in deel 1 was: het jaag patroon van de aliens. Als een dolle stier op allesaf wat geluid maakt om daarna als een sluipende tijger te speuren en dan ook nog eens ruimtes doorzoeken zonder aanleiding. En hoe wisten ze op dag 1 dat ze stil moesten zijn? Ander vaag iets de mensen in de haven. Waarom die niet gewoon naar dat eiland gingen..

avatar van DragQueen

DragQueen

Het eerste deel was uitstekend, maar hetzelfde geldt voor deze sequel. Het was spannend, boeiend, er werdt met de nodige geloofwaardigheid geacteerd en het geheel is vakkundig in beeld gebracht.

3,5 Ster.

avatar van wouds601

wouds601

Redelijk vervolg op het eerste deel, ondanks de toegevoegde actie miste ik toch wat extra spanning wat het eerste deel wel had. waarschijnlijk omdat je nu weet wat er te wachten staat. desondanks kijkt ook deze toch prima weg. 3,0*

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

De ontwikkeling van deze sequel begon direct na het succes van de eerste film. John Krasinski verklaarde dat hij oorspronkelijk niet betrokken wilde raken bij dit vervolg, maar de producent overtuigde hem om langs te komen en zijn ideeën voor te leggen. Na drie weken vroeg de studio hem een verhaal te schrijven, en liet weten dat de regie zou worden overgedragen aan andere filmmakers. Scenarioschrijvers Scott Beck en Bryan Woods keerden niet terug, en besloten om zich op andere projecten te concentreren. Na ruim 3,5 weken schreef Krasinski zijn eerste conceptscenario. Uiteindelijk bood hij alsnog aan om de film zelf te regisseren. De eerste film schreef hij als een liefdesbrief aan zijn kinderen. Dit idee wilde hij voortzetten, en speelde zodoende een korte rol in de openingsscène.

Ook de rest van de cast is wederom van de partij. Dit met uitzondering van Cade Woodward. In het eerste deel vertolkte hij de rol van de jongste zoon Beau. In de sequel wordt deze rol ingevuld door zijn jongere broer Dean Woodward. Emily Blunt gaf toe dat ze in het begin aarzelde om zich bij het project aan te sluiten, omdat ze gevoelsmatig het eerste deel niet kon overtreffen. De busscène in het begin wist haar echter te overtuigen, omdat ze in het echte leven ook doodsbang was voor deze stunt. Een ander bekend gezicht is Cillian Murphy. Nadat hij samen met zijn zoons het eerste deel had gezien, wilde hij een mail sturen naar Krasinski om hem te feliciteren met het succes. Op het laatste moment besloot hij om dit niet te doen. Dit in de veronderstelling dat Krasinski het veel te druk zou hebben. Een jaar later werd Murphy benaderd om de hoofdrol te vertolken. Zijn zoons waren enthousiast dat er een vervolg zou verschijnen met hun vader in de hoofdrol. Daarnaast werd Brian Tyree Henry gecast, maar hij stopte wegens planningsconflicten. Hij werd vervangen door Djimon Hounsou terwijl de film in productie was. De film werd binnen 47 dagen tijd opgenomen. Het budget van dit vervolg was drie keer zo groot als de eerste film. De première vond plaats op 8 maart 2020 in New York City. De wereldwijde release werd wegens de pandemie uitgesteld.

Stephen King sprak op Twitter zijn lof uit over het eerste deel. Opvallend genoeg was de recent overleden regisseur William Friedkin positief ingesteld over deze sequel. Hij sprak van “een klassieke horrorfilm.” Dit in een tweet van 29 mei 2021. De tweet eindigde met de tekst “Cinema is back.” Zoals gewend bevat ook dit vervolg weinig dialogen, en draait het grotendeels om de opbouwende spanning en suspense. De openingsscène doet vermoeden dat het om een prequel gaat, maar dit zijn slechts flashbacks. We zien het personage van Krasinski dan ook hooguit 10 minuten in beeld. Het verhaal gaat verder waar het was gestopt, en weet op een eenvoudige en effectieve wijze te overtuigen. Toch vond ik hem iets minder dan het eerste deel. Voor de liefhebbers lijkt er goed nieuws te zijn, want de plannen voor een derde film staan momenteel in de kinderschoenen.

3,0 *

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2094 stemmen

Allereerst waar ik blij van word: m’n dochter houdt ook van horror. Jammer alleen dat onze smaken verschillen, zo ook bij A Quiet Place. Zij genoten, maar ik vind het een one trick pony die dezelfde rondjes hobbelt: superstil zijn, monster in de buurt, nog stiller zijn, per ongeluk of juist bewust geluid maken - de film schreeuwt intussen je moet bang zijn!” - en de kop van het beest wordt meestal simpel aan flarden geschoten .

Wat niet meehelpt voor de spanning is dat je aan alles aanvoelt dat de schattige kids en moeder blijven leven. Het pakt me niet en dan is het een lange, taaie zit. Dacht vooraf trouwens dat dit een vervolg op een soortgelijke film was, maar bleek helaas in de war te zijn met een andere.

Omdat de film degelijk gemaakt is, past er een middle of the road score bij, maar het abrupte einde verlaagt deze. Dat sloeg nergens op, slechts een simpele knip als opmaat voor een derde film (die ze zonder mij zal kijken, niet met minder plezier).

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ik zie hier toch niet veel meer in dan een kruising tussen een zombiefilm (want de aliens kunnen altijd en overal opduiken) en een monsterfilm (dus moet je je steeds achter kastjes en muren verbergen). Effectief geregisseerd, met een interessante flashback (de openingsscène) en een aardige climax (de drie parallelle verhalen), maar verder is er niet veel nieuws onder de zon (of de grond). Deel 1 had dan nog de "gimmicks" van de verplichte stilte en Regans doofheid, en deel 2 bouwt daar goed op verder, maar heel veel nieuws biedt dit allemaal niet, en die buitenaardse wezens zijn vrij fantasieloos vormgegeven. Na deel 1 (kosten 17 miljoen dollar, opbrengst 341 miljoen) kostte deel 2 zo'n 60 miljoen terwijl hij 397 miljoen in het laatje bracht, nog steeds behoorlijk succesvol dus, maar volgens mij niet genoeg om bij de studio veel vertrouwen in het succes van een derde deel te wekken. Positief is wel dat John Krasinski zichzelf nu niet alleen als acteur maar ook als capabele regisseur duidelijk op de kaart heeft gezet.

avatar van eRCee

eRCee

• 1930 stemmen

Eerste helft prima, tweede helft matig. Maar leuk dat ze nog even met het begin begonnen. Wat ik sterk vond zijn de scenes tussen de moeder en die oudste jongen, vooral in de loods als ze vertrekt, echt mooi gedaan. In de tweede helft zitten weer teveel ontmoetingen met die wezens, wat ongeloofwaardigheid oplevert. Vooral dat als zo'n ding op dat eiland opduikt, er geen protocol is maar iedereen begint te gillen en te rennen. Ook de gedoe over 'jij bent niet als mijn vader' en 'nee jij, bent als je vader', zucht. Voor beide films geldt dat er meer in had gezeten met iets meer artistieke durf.

Edit: o ja, natuurlijk ook zeer spijtig dat Emily Blunt die prachtige jurk afscheurt en dat er dan een rode legging onder verschijnt.

avatar van Draconia

Draconia

Jaaa lekker! De betere schrikmomenten, ik heb ervan genoten

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Bericht zonder veel spaties en hoofdletters maar vol spelfouten verwijderd.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak