Haunt (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Scott Beck en Bryan Woods
met Katie Stevens, Will Brittain en Lauryn Alisa McClain

De jonge Harper heeft een ongezonde relatie achter de rug. Het lijkt erop dat haar ex-vriendje haar aan het stalken is. Tijdens Halloween gaat ze met vrienden naar een vervloekt huis dat hun grootste angsten belooft waar te maken. Geen van hen die kan voorspellen dat sommige nachtmerries werkelijkheid zullen worden.

avatar van Actarus
Nou, heb me helemaal niet verveeld met deze spookhuis vs escape room...de kritiek op weinig goor is me wel een beetje overroepen. Zonder dat werkt het ook, ook al is er eens een headshot of een opengereten gezicht. Kwalitatief een stuk beter dan de meeste horror-bagger...Goede opbouw, fijne locatie en heerlijke killers...Gewoon fijn!

avatar van Spartaan1986
Locatie prima, acteerwerk redelijk maar ik vond het verhaal niet al te boeiend en de gore viel ook tegen. Als er al iets van gore te zien was was het na een seconde weer uit beeld. Beetje laf en slapjes voor een R-Rated Horrorfilm. Ik snap daarom ook niet dat deze hoger scoort dan vergelijkbare films. Spanning is er zeker in het eerste half uur, maar het kabbelde daarna maar een beetje voort. Niet slecht, maar je mist ook niks als je hem over slaat.

avatar van de grunt
Dit soort films zijn een belediging voor Wes Craven & Tobe Hooper.

avatar van soom
Come back and haunt me.. (Coldplay/Glee)

Ow, ja. Ik was zeker ''Haunt''. Zo veel zelfs dat ik ergens bij het mooie pauze moment dat de Vue nog steeds gebruikt, daar waar Nathan Mitch zag, er van door ging.
Het was laat op de avond en ik scheet toen wel al alle primaire regenboogkleuren.
Gelukkig kon ik de tweede keer iets vroeger op de avond, dus ik zat wel iets meer op m'n gemak. Zo gezegd, althans.

Want jaa. Ik vond dit echt weer wel zooo eng. Met de gore was ook niets aan de hand, wat mij betrof. Het oogde alleen wel heel goedkoop allemaal en elke scène was eigenlijk echt heel erg bedoeld om schrik aan te jagen. Ik bedoel, het lag er echt iets te dik bovenop.
Voor een angsthaas zoals ondergetekende, betekende dit dan ook veel momenten waar ik zijdelings naar het beeld keek. Of helemaal niet.

Een horrorfilm zoals Truth or Dare had en heeft beduidend meer klasse. Maar deze kreeg het wel voor elkaar om de schrik erin te rammen. Maar toch niet genoeg. Net aan 2.5*..

Heb deze film afgelopen weekend bezocht.

Vond dat er een lekker tempo in zat en ook wel veel gore scenes
Het was alleen al vanaf het begin wel duidelijk wie het zou overleven
vond het alleen een raar einde

avatar van Daan258
Leuk, maar toch iets minder dan verwacht.

Vorige week in de bios gezien. Na heel wat positieve berichten was ik zeer benieuwd naar de film.
Uiteindelijk zeker geen slechte film. De sfeer is erg lekker, de killers zien er gaaf uit, acteerwerk was in orde en het verloopt allemaal redelijk vlot. Toch had ik meer verwacht van het verhaal en vooral van de gore. Dat vele doen zeggen dat de film best bloederig is vond ik dit ontzettend tegenvallen. Juist dit vond ik dus erg jammer en daardoor misschien iets minder dan verwacht. Het is niet echt iets wat we nog niet eerder hebben gezien, allemaal vrij standaard. Toch een leuke film om in de maand oktober te kijken.

Zeer vermaakt bij deze film! Goed geacteerd en leuke plot twists. Ze zijn er goed in geslaagd een draai te geven aan het standaard horror scenario. je blijft toch lang twijfelen of ze misschien toch in een show zaten. Dat maakte het interessant. Toen een van de killers soort van leek te gaan helpen. Je onderbuik gevoel zegt dat het natuurlijk foute boel is maar ergens denk je even, oh misschien dat sommige acteurs er niet bij horen. Het zet je op het verkeerde been en het einde was ook lekker anders dan wat je verwacht.

avatar van Nielojram
Pffff.... nee... of ik heb teveel eelt op mijn horrorziel..
Deze film kon mij niet bekoren, slechte acteurs, van mij mochten ze allemaal afgeslacht worden...
1,5 * voor de moeite...

Leuk.

Het is een traditie aan het worden, zo rond Halloween komen er elk jaar een paar van dit soort "Extreme haunts" filmpjes uit. Niet zo héél verwonderlijk natuurlijk, perfect Halloween voer, vooral qua setting dan. Als schrijver moet je niet eens moeite doen om je personages in gevaar te brengen, dat zit al in het genre ingebakken.

Binnen deze niche is dit een fijn maar voorspelbaar filmpje. Sowieso volgen de meeste van dit soort films hetzelfde verhaal, het gaat hem dan ook puur om uitwerking. Beck & Woods doen dat best goed, met een aantal creepy villains, lekker brute moorden en een erg sfeervolle setting. Origineel is het nergens, maar dat stoort ook niet.

Want spannend is het best wel. Vooral tijdens het kijken dan, want er lang blijft de film niet hangen, maar daar ben je dan ook niet echt naar op zoek als je dit soort werk opzet. Gewoon erg leuk vermaak, niet te lang, best eerie en zonder dooie momenten.

avatar van schumacher
Ik vond dit echt wel een vettig filmpke.
Boeiend vh begin tot het einde.

Escape room in een hardcore versie .

avatar van Kondoro0614
“Do you wanna see my face?”

‘Haunt’ is zeer vermakelijk, en achteraf erg mee gevallen. Helaas dat de film eigenlijk te laat komt om zijn originaliteit te krijgen, we zijn dit jaar doodgegooid met films over de populaire ‘Escape Rooms’ en een clown in de hoofdrol is ook niet weinig gezien dit filmjaar. Echter, word ‘Haunt’ erg goed verzorgd door de regisseurs, ziet alles er niet uit en is er over veel dingen wel nagedacht. Als deze film twee jaar eerder was gekomen was het een heuse knaller geweest maar, nu is de film één van velen en we kennen het langzamerhand wel.

Toch is deze sfeervolle halloween film wel makkelijk uit te zitten, na een korte introductie met de hoofdrolspelers volgt het spookhuis gedeelte al gauw en worden we verwend met een creepy scene en een echte ‘haunted house’. Je komt er al snel genoeg achter waar de film naar toe wilt, en dat voornamelijk met het feit om de groep langzamerhand uit elkaar te drijven en de mensen te gebruiken voor hun ‘acts’. Leuk bedacht allemaal, en prima uitgewerkt alleen vond ik de acteerkunsten soms wel wat middelmatig.

Er is eigenlijk niet zoveel om deze film mee door te spitten. Een vrij neutrale horror film waar gewoon angst en het vermoorden van de hoofdrolspelers op nummer één staat. Zoals ik al zei word de film echt goed mooi aangekleed Scott Beck en Bryan Woods die er zin in lijken te hebben. Ook de ‘bad guys’ waren gaaf, die constant vroeger of hun masker ‘af moest’. Het blijkt dus zo te zijn als je helpt in het huis dat je gezicht daarna word getransformeerd naar een bepaalde ‘masker’. Mensen doen dit ook in het echt voor hun lol, zo heb je een man genaamd ‘Red Skull Emilio’die in het echt zijn gezicht dusdanig verminkt heeft (operatief) om zo op de schuperschruk (en de naam zegt het al) ‘Red Skull’ te lijken uit Captain America. Dit zijn de gezichten die ook terug komen zo in de film, de exacte naam van dit weet ik niet.

Dus ja, ‘Haunt’ was een zeer vermakelijke en snelle weg kijker. Leuk voor op de zaterdag avond en met zijn tijdsduur duurt hij precies lang genoeg, als het langer zou zijn werd de film mooi uitgemolken, ja leuk.

Vrijwel ieder jaar rond de tijd van Halloween komen er wel een aantal nieuwe Horror films uit en "Haunt" (deze zag ik overigens als voorfilm tijdens mijn bioscoopbezoek, begin oktober, bij de Horror / Thriller film "It: Chapter Two (2019)") is daar één van en het speelt zich ook af tijdens Halloween.

Het verhaal gaat over de jonge studente Harper (Katie Stevens), die tijdens de nacht van Halloween samen met een drietal vriendinnen naar een Halloweenfeest gaat en waar ze twee mannelijke studenten ontmoeten. Als ze het feest verlaten, komen ze onderweg bij toeval een "extreem" spookhuis tegen van een gemaskerde man, welke ze besluiten te bezoeken. Ze zien allerlei gruwelijkheden, waar het lijkt dat gemaskerde acteurs mensen vermoorden. Hoort dit wel bij de show ? Langzaam realiseren ze zich dat ze hier misschien nooit meer levend uit zullen komen.

Horror / Thriller films waarin een groep mensen één voor één de morgen niet haalt, hebben we natuurlijk al vaker gezien en "Haunt" doet eigenlijk precies hetzelfde. Omdat Katie Stevens de hoofdrolspeelster is, weet je al dat zij de meeste kans maakt om dit horrorfestijn te overleven en mede ook omdat haar achtergrond wordt uitgelicht. Verwacht dus geen grote verrassingen (op het einde misschien na dan, wat wel leuk en verdiend was) in deze verder weinig originele, clichématige en voorspelbare film.

Echt slecht is deze Horror / Thriller film nu ook weer niet, want het tempo zit er goed in, met al dat angstige ronddwalen door de duistere gangen, de bloederige valstrikken en het gezwaai met poken en kettingzagen. Maar echt eng of spannend wordt het helaas nergens (alleen de lange gang met daarin poppen als spoken, waarbij één pop natuurlijk een echte persoon is, had nog iets spannends) en ook zijn er geen schrikmomenten aanwezig. Natuurlijk worden er wel een aantal personen op grove gedood (meestal door het hoofd en dat o.a. met een pook, hooivork, hamer, moker, geweer, pistool, deksel en honkbalknuppel) en daarbij is soms ook wat goor te zien (o.a. als iemand zijn gezicht er wordt afgetrokken vanuit de mond).

De zes jongeren blijken overigens lang niet zo irritant als ze in dit genre zo vaak zijn en de meeste zijn zelfs sympathiek en behulpzaam, waardoor de gemaskerde moordenaars niet de helden worden, zoals in sommige Horror / Thriller films nog wel eens het geval is, bijvoorbeeld in de film "The Devil's Rejects (2005)". De gemaskerde moordenaars zagen er met hun verschillende maskers en pakken (clown, heks, duivel, geest, vampier en zombie) best "creepy" uit, maar echt indruk maakten ze nu ook weer niet (komen zelfs wat dom over) en ook niet als een aantal van hun het masker afdoet en je dan hun enge hoofden (o.a. voorzien van tatoeages en metalen voorwerpen) ziet.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze deden het wel verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeelster Katie Stevens als Harper met een verleden (o.a. betrekking op haar vriendje Sam en haar moeder en vader, waarbij de vader de moeder mishandelde, oftewel haar ouderlijke huis was ook een soort van spookhuis), maar ook Will Brittain (als Nathan, die rondloopt in een honkbal uniform en daarmee leuk afrekent met een gemaskerde moordenaar). En Lauryn Alisa McClain (als Bailey die de kamergenoot is van Harper en die rondloopt in een Catwoman Halloween kostuum) en Shazi Raja (als Angela, die rondloopt in een verpleegster Halloween kostuum) vond ik vooral mooie vrouwen om naar te kijken.

Eigenlijk is het spookhuis nog het leukste in deze film met al haar gangen, proeven, valstrikken en enge ruimtes en het is niet zomaar een spookhuis dat je op de kermis kunt vinden. Het is namelijk een spookhuis voor volwassenen dat aan bepaalde regels is onderworpen (o.a. zijn telefoons verboden, moet je op de gemarkeerde paden blijven, mag je de acteurs niet aanraken en moet je bepaalde acties uitvoeren) en ook moet je er een verklaring ondertekenen. Maar als beloning krijg je wel een horrorervaring die je nog lange tijd zal heugen

Al met al niet meer dan een dertien in een dozijn "copycat" Horror / Thriller film, die wel nog enigszins weet te vermaken. Op naar de laatste film die ik waarschijnlijk in 2019 ga bekijken (vanavond), namelijk "Hellhole (1985)".

avatar van alexspyforever
Na 3 kwartier begon ik de moed een beetje te verliezen. Ok dit kijk je niet voor het goede verhaal of sterk acteerwerk en de personages zijn van bordkarton. Het budget is vooral gegaan naar een donkere setting, die is dik in orde. Het vervelende was dat de film maar niet spannend wilde worden. Uiteindelijk werd mijn geduld beloond en kreeg ik de laatste pakweg 40 minuten alsnog spanning en gore. Uiteindelijk redelijk dertien in een dozijn en een vermakelijke 2de helft, maar het eerste deel had gersut ingekort kunnen worden.

avatar van john mcclane 2
Rare hoge score hier . Met horror weet je het nooit of het is te laag in mijn ogen ( het gemiddelde )
Als iets dan best hoog scoort verwacht je ook verrast te worden .
Helaas was dat niet het geval .
De finale is wel oké , maar Het tempo ligt niet hoog en er gebeurd weinig . Hier en daar weet het te verrassen , maar het verhaal zelf is ook nergens bijzonder , sterker nog ( ik baal dat ik de titel niet meer weet ) maar een tijd geleden, kan een jaar zijn heb ik een horror film gezien die bijna exact hetzelfde verkoopt maar dan zag het er wat minder goed uit , waarschijnlijk lager budget , en meer in het donker .

Maar waarom dit een ruime voldoende krijgt en iets wat dat zelfde jaar uitkwam namelijk
3 from Hell (2019) - MovieMeter.nl
Of een ander voorbeeld ook met een clown ( veel beter)
Terrifier (2017) - MovieMeter.nl

En geen 3 sterren haalt is mijn een ( het ) raadsel, waar ik in het begin op duidt .

avatar van Noodless
Zeer vermakelijke, simpele horrorprent met een fantastisch sfeervol uitgewerkt spookhuis. Ik vraag me eigenlijk af of deze heerlijke griezelige locatie ooit beter is uitgewerkt.
Daarbij is er een leuk gegeven dat de daders juist onder hun masker er angstaanjagend uitzien. Knap gevonden. De personages zijn best wel sympathiek en de verschillende keuzes die ze in het spookhuis maken worden met de nodige spanning opgebouwd en tof weergegeven. De scènes met de witte doeken en de escaperoom bevatten toffe horrorelementen. Ook de kills zagen er best goed uit. Naar het einde verliest de film wat van kracht door bepaalde simpele confrontaties, maar het slot maakt dat weer goed.
Aangenaam verrast 7,5/10

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien hebben.

avatar van geezoes
Wie dachten er ook allemaal dat het gewelddadige ex-vriendje wel even de avond zou komen redden?

avatar van n00r
geezoes schreef:

Haha precies dit!

avatar van umbra
john mcclane 2 schreef:
Rare hoge score hier.
3 from Hell (2019) - MovieMeter.nl
Of een ander voorbeeld ook met een clown ( veel beter)
Terrifier (2017) - MovieMeter.nl

Die 2 films die jij hier opsomt vind ikzelf ook veel beter en ben evenzeer verbaasd dat deze 'Haunt' hier dan een +3.10* krijgt, wat sowieso een mooie score is voor een horror. Heb hem zelf gezien toen hier nog geen * waren gegeven, ik was echt stom verbaasd dat er daarna zo positief werd gedaan over dit filmpje. Ach de helft vd tijd vind ik een film met hoge scores toch niet denderend, terwijl er hier met lof nr gezwierd wordt.

avatar van Grindhouse62
Noodless schreef:
Aangenaam verrast 7,5/10
Ik was ook aangenaam verrast, maar ik vond dat film zijn vaart hield tot vlak voor het einde, want het einde vond ik afgezaagd. Dat had anders gekund. Maar dit was een geslaagde horrorfilm op alle fronten. Een 3.5

avatar van princesspeach
Goede film met goede horror elementen. Lekker gruwelen en goeie stukjes Gore. Af en toe tikkeltje voorspelbaar .

avatar van cantforgetyou
Verrassend goede horror film. We zien zoveel slechte horrors de laatste tijd, maar deze springt er dan toch weer uit. En waar zit het hem dan in? Het spookhuis ziet er goed uit met zijn boobytraps. De moorden zijn eng en gruwelijk. De spelers zijn niet te hysterisch. Op één gezette speler na. De sfeer is spannend en claustrofobisch. De moordenaar (s) met hun outfits zien er griezelig uit. En het is leuk dat er op een gegeven moment ook teruggevochten gaat worden, waardoor de slachtoffers in hun kracht komen te staan. Verder goede timing en leuk gedaan. Zeker een aanrader.

avatar van Elchapo
Mwaaahhhh redelijk maar meer niet,echt een standaard filmpje over tieners in een spookhuis die geslacht worden.Het kan zijn dat ik er inmiddels wel meer van gezien heb natuurlijk.....2 stars.