Hatsukoi (2019)

Japan / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Takashi Miike
met Masataka Kubota, Sakurako Konishi en Nao Ohmori

Leo is een jonge bokser die het geluk niet aan zijn zijde heeft. Hij ontmoet zijn eerste geliefde Monica, een prostituee en verslaafde. Leo weet echter niet dat Monica verzeild is geraakt in drugshandel en het koppel wordt achternagezeten door diverse figuren, waaronder een corrupte agent, een Yakuza en een vrouwelijke moordenaar.

avatar van John Milton
Cannes: This hard-boiled piece of pulp fiction thaws into a hysterically violent absurdist comedy about the implosion of the Japanese underworld.

Cannes First Love Review: Takashi Miike’s Violently Funny Yakuza Romp

First Love (Hatsukoi) Teaser (geeft nog niet veel weg!)

Geen slechte poster, wat mij betreft.

avatar van Rvdz
Voor de Miike fans, zeker gaan zien op het IFFR, als dat lukt. Vond dit een van zijn beste, van wat ik gezien heb.

avatar van Basto
Het blijft een geweldenaar. Heerlijke dosis humor en geweld.
Dikke 4

Leukste comedy van het jaar tot nu toe :-p

Goed.

Maar dat is in dit geval echt niet goed genoeg natuurlijk. Ik had het eigenlijk wel een beetje kunnen verwachten, want hoewel het imago van Miike een serieuze deuk gekregen heeft dit laatste decennium (hij zou te braaf, te commercieel geworden zijn), zijn het nét de minder avontuurlijkere films die internationaal nog wat zichtbaarheid krijgen. Zo ook hier dus.

Het valt vanaf het begin al op dat de film een stuk verhalender is. Visueel wat ingetogener, en hoewel er ook in het eerste kwartier al een paar kleine Miike momentjes zitten, blijven ook die wat onder de radar hangen. Dan hoop je nog dat het daarna nog wel losloopt, maar eigenlijk blijft de film de gehele speelduur een beetje op hetzelfde niveau hangen. Dan véél liever een Miike die af en toe wat qua intensiteit schommelt, zeker met pieken naar boven toe.

Berichten dat het een Miike best-off zou zijn, of zoals hierboven "hysterically absurdist" lijken mij te komen van mensen die niet eens zoveel Miike kennen, of allicht oude fans die ondertussen zelf op leeftijd zijn gekomen en het allemaal graag wat rustiger hebben. Maar ook de afgelopen 10 jaar heeft Miike gewoon films afgeleverd die 10 keer zo gestoord zijn als deze film.

Slecht is het niet. Het vermaakt op zich wel, af en toe een grappig momentje, maar bij Miike mag, nee moét het wat meer zijn, is het ook vaak meer, en dat gemis laat zich toch hard voelen. Een degelijk maar wat onopvallend werkje in Miike's oeuvre, belachelijk dat net deze film naar boven komt drijven.

avatar van Hansiro
De kunstenaar uit Japan flikt het weer, genoten van begin tot eind!

Hard, rauw, grappig, spannend, drama, deze film heeft het allemaal. En wat is Tokyo by night toch smullen geblazen!

4,5 ster

avatar van aSMoDeuS
Niemendalletje. Krappe 3.

avatar van james_cameron
Het omvangrijke oeuvre van regisseur Takashi Miike (de teller staat reeds op meer dan honderd films) is op zijn zachtst gezegd nogal wisselvallig, maar dit is gelukkig één van zijn leukere werkjes. De plot doet een beetje denken aan dat van True Romance, maar dan tig keer meer gewelddadig en bevolkt door nog meer idioten. Het werkt vreemd genoeg wel, althans, grotendeels. Hier en daar is het allemaal een beetje teveel van het goede. Over het algemeen is de film echter zeer vermakelijk en onderhoudend, met precies de juiste combinatie van humor en geweld. Bepaalde maffe personages zijn daarnaast helemaal geweldig.

avatar van hannes64
Basto schreef:
Het blijft een geweldenaar. Heerlijke dosis humor en geweld.
Dikke 4

Dat zijn mijn woorden ook.
Geweldige film, niet zo van de hak op de tak-verhaal maar enjoyable genoeg voor mij.
Kubota speelt een bokser
die niet lang te leven heeft, vanwege een hersentumor
, maar dat word in de 2de helft wel wat meer duidelijker.
Een paar gewelddadige en bloederige scenes maken de film zoals ie bedoelt is.

Heb mij niet verveeld, eerder heel erg veel vermaakt.
Het verhaal doet mij wat denken aan The Getaway (Sommige scenes).
Degene die em heeft gezien weet wel waar ik `t over heb.
Nee, dit is een goeie van Regisseur Miike, die met Ichi The killer ook al furore maakte.
Heerlijk, zulken moeten ze wat vaker maken.
Dacht op `t eerste moment vanwege de titel First Love, dat `t een romantische film zou worden, net zoals True Romance maar de titel is misleidend.
Je krijgt hier wat geweld voorgeschotelt.
Top!!!!

avatar van Rodger
Leuke film..
Actie humor drama.. En wat bloed..
In het begin ff goed volgen.. maar dan wordt deze leuk tot het laatst.
3.5 ***