• 155.447 films
  • 9.299 series
  • 27.667 seizoenen
  • 604.333 acteurs
  • 346.578 gebruikers
  • 8.762.703 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dylda (2019)

Drama / Oorlog | 130 minuten
3,53 151 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 130 minuten

Alternatieve titels: Beanpole / Дылда

Oorsprong: Rusland

Geregisseerd door: Kantemir Balagov

Met onder meer: Vasilisa Perelygina en Konstantin Balakirev

IMDb beoordeling: 7,2 (11.736)

Gesproken taal: Russisch

Releasedatum: 20 februari 2020

  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dylda

Leningrad, het jaar 1945. De Tweede Wereldoorlog laat grote sporen na in de stad. Gebouwen zijn verwoest, de inwoners zowel fysiek als mentaal gebroken. Tussen de wrakstukken bevinden zich twee jonge vrouwen, Iya en Masha, die op zoek zijn naar enige betekenis in het leven. Tijdens hun zoektocht krijgen ze te maken met vele obstakels.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van joolstein

joolstein

  • 8383 berichten
  • 7102 stemmen

John Milton schreef:

Oei. Ik ben benieuwd hoe hij mij gaat bevallen. Het verschilt behoorlijk sinds ik hier voor het laatst keek, vermoedelijk bijna een jaar geleden.

Jou zal de film denk ik wel beter bevallen hoor!! Ik heb minder met films waarin persoonlijk drama centraal staat, ik hoopte meer op een film als; Idi i Smotri of Saul Fia. En tja dat was dit niet!


avatar van John Milton

John Milton

  • 19781 berichten
  • 10902 stemmen

Daar noem je er ook wel twee, 4,5* en 4* bij mij. We gaan het zien


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8467 berichten
  • 3896 stemmen

joolstein schreef:

is er in de film maar weinig echt oorlogsleed te zien. De film blijkt zich geheel te focussen op traumatische effecten van de oorlog.

??? Traumatische effecten van een oorlog op mensen is zowat de definitie van oorlogsleed.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 6411 berichten
  • 3966 stemmen

Vrij zwaarmoedige film over het leven van enkele vrouwen na de Tweede Wereldoorlog te Leningrad, het huidige Sint-Petersburg. Echt vrolijk word je er niet van. De hoofdpersonages hebben wellicht één en ander meegemaakt en dat straalt ook af op hun gezichten. De opvallende kleurlingen groen en rood vallen des te meer op in de voor de rest treurige deprimerende film. Het is ook niet dat de felgekleurde gewaden enige opgewektheid of optimisme uitstralen naar de dames, integendeel zelfs. Ik kon me vervolgens ook minder goed dan anders inleven in de personages.

Een film die me dus onvoldoende kon raken en dat heb je toch net nodig om dergelijke films maximaal tot hun recht te laten komen. Lag het aan de film zelf of aan mijn stemming, ik weet het niet goed. Misschien omdat ik er ook iets te weinig verhaal kon uit puren, wie weet? Zeker een herkijkbeurt waard, nu toch nog even laten bezinken.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 8794 berichten
  • 2860 stemmen

Fisico schreef:
De hoofdpersonages hebben wellicht één en ander meegemaakt en dat straalt ook af op hun gezichten.
Het sterke aan deze film is juist dat op den duur steeds duidelijker wordt wat ze hebben meegemaakt. Wat mij betreft de sterkste film over wat een oorlog met mensen doet, zonder een seconde van de oorlog in de film te zien. Een oorlog waar beide vrouwen hebben gevochten, waarin de compleet uitgemoorde dorpen zijn tegengekomen, waarin Masha haar baarmoeder verloor, en dit door haar trauma tot gevolg heeft dat een kind krijgen het enige is waar ze aan kan denken, en zelfs haar ernstig getraumatiseerde vriendin Iya chanteert om haar doel te kunnen bereiken. Ehm, ja, ze hebben één en ander meegemaakt.

ik weet het niet goed. Misschien omdat ik er ook iets te weinig verhaal kon uit puren, wie weet? Zeker een herkijkbeurt waard, nu toch nog even laten bezinken.

Zeker doen!


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5482 berichten
  • 4620 stemmen

Cinemember :O klik


avatar van scorsese

scorsese

  • 11181 berichten
  • 9863 stemmen

Goeie film over twee vrouwen in Rusland die een leven proberen op te bouwen na de tweede wereldoorlog. Redelijk lange takes en ook vrij traag wat hier een paar indringende momenten oplevert met een flinke dosis menselijk leed. Echter aan de andere kant ook wat afstandelijk gebracht allemaal.


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 3020 berichten
  • 3428 stemmen

Een stugge speelfilm van Kantemir Balagov over twee vrouwelijke Russische soldaten die terugkeerden naar Leningrad in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, stond op de shortlist voor de Oscar voor 'Beste Internationale Film' van vorig jaar (het haalde de laatste vijf niet). De lange slungelige Iya is het titelpersonage (gespeeld door Viktoria Miroshnichenko) die in een militair hospitaal wordt vergezeld door Masha (Vasilisa Perelygina). Het paar deelt een perverse band die alleen maar dieper en donkerder wordt naarmate het verder gaat. En duisternis vormt de kern van 'Dylda'.

De Russen verloren naar schatting 25 miljoen mensen tijdens de oorlog, dus het is niet verwonderlijk dat Balagov een bevolking vol wanhoop en hopeloosheid voorstelt. Een tijd en een plek waar zelfmoord en overlijden door een ongeval zich nauwelijks lijken te registreren in hun emoties. Iya lijdt aan een zo ernstige vorm van PTSS dat ze last krijgt van catatonie. Masha ' s wonden zijn meer naar buiten gericht, maar niet minder diep.

Het acteerwerk is goed, het productiegeluid en Balagov toont een beheersing van het medium, maar zijn scenario (geschreven in samenwerking met Aleksandr Terekhov) is verstikkend. Die druk maakt zeker deel uit van de constructie, maar het is hier zo beklemmend dat er weinig ruimte is voor dramatische groei. Zelfs als er tegen het einde een paar onthullingen worden gedaan, registreer je nauwelijks emotioneel niveau. 'Dylda' is een goed gemaakte film, maar een die te beperkt is om echt effectief te zijn. het is hier zo beklemmend dat er weinig ruimte is voor dramatische groei. Zelfs als er tegen het einde een paar onthullingen worden gedaan, registreren ze zich nauwelijks op emotioneel niveau.

De kleuren vonden wij echt passend in deze film, een prachtig overtrokken kleurenpalet.

Een 8.


avatar van K. V.

K. V.

  • 3947 berichten
  • 3498 stemmen

Op goed geluk deze eens bekeken, maar hij viel toch een beetje tegen. Het tempo in deze film is wel redelijk traag en de lange speelduur hielp ook niet echt. De film werd wel beter naar het einde toe. De cast deed het gelukkig wel goed, dus dit was nog een pluspunt. 'k heb hem uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.


avatar van shrink

shrink

  • 1877 berichten
  • 2127 stemmen

Nee, deze film is niet best. Halverwege was ik nog een beetje positief, maar op een gegeven moment is het verhaal niks meer. Ging als een nachtkaars uit.


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2436 berichten
  • 1788 stemmen

Moeizame Russische film. Goed geacteerd, mooie kleuren (veel dingen zijn groen) een bijna geen muziek. De nasleep van de Eerste Wereldoorlog door de ogen van twee getraumatiseerde vrouwen. Het zal niet ieders ding zijn, maar ik heb ademloos zitten kijken. Vier sterren.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7205 berichten
  • 7863 stemmen

Zwaarmoedig en rauw realistisch deze film waarvan het toch niet zo verwonderlijk is dat dit merkwaardig oorlogsdrama met een Certain Regard Prijs in Cannes ging lopen.

Het waarom van de beslist nare toestanden in de film worden aanvankelijk niet zo maar vrijgegeven zodat er voor de kijker wat giswerk volgt en eigenlijk blijft dat wel een beetje zo. In zijn geheel niet zo prettig om volgen maar weer eens wordt het intrieste tot het onmenselijke van een oorlog overduidelijk onderlijnd.