Utøya 22. Juli (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Erik Poppe
met Andrea Berntzen, Aleksander Holmen en Brede Fristad

Op 22 juli 2011 werden vijfhonderd jongeren op een zomerkamp op het eiland Utøya aangevallen door een zwaarbewapende rechtsextremist. De moorddadige aanval eiste het leven van 69 mensen. Het was een trauma dat Noorwegen tot in de kern raakte, en nog steeds doet tot op de dag van vandaag. De 19-jarige Kaja brengt een paar dagen door op het eiland met haar jongere zus Emilie. De twee maken ruzie omdat Emilie niet in de stemming is voor het kamp en absoluut geen zin heeft om naar de barbecue te gaan. En dus eindigt Kaja alleen. Dan wordt plots het eerste schot gehoord.

John Milton schreef:
no worries, dat gebeurt. Maar ik zou dan wel je stem nog even weghalen bij deze, tot je hem gezien hebt. En ik zou hem gaan zien, was wat mij betreft zeker de moeite.

Kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen, weet jij dat?

avatar van John Milton
reodina schreef:
Kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen, weet jij dat?
ja hoor, dat kan op deze manier, als je met je muispijltje op je stem gaat 'zweven'

John Milton schreef:

Bedankt, gelukt!

avatar van Noodless
Verrassend lage score van mij ondanks een film die je zou moeten beklijven.
Ik kan er niks aan doen, maar de film zelf wist in ieder geval geen indruk achter te laten.
Ik voelde weinig gezien de tragedie, misschien de manier van filmen. Nochtans is het camerawerk zonder meer goed te noemen, maar op de één of andere manier werkte het niet. Misschien dat de ravage van 72 minuten ook gewoon te lang duurt met veel dezelfde scènes of scènes die veel te lang duren wat het tempo, de spanning, de gruwel onbewust een stuk uit de film haalt. Ook het acteerwerk zorgde niet voor de de nodige kracht die deze film zou moeten uitstralen. Ik vond het eerder povertjes. Een paar keer naar het uur gekeken en dat is toch geen goed teken. 5/10

Ik vond het een goede film en persoonlijk voelde ik de hele film de angst van de slachtoffers. De aanslag duurde 72 min vanaf de eerste schoten die zitten dan ook in de film de resterende minuten zijn een beknopte inleiding totdat de ellende begint.

avatar van Fisico
Sterk aangrijpende film over de dramatische gebeurtenissen op Utoya. Poppe is erin geslaagd een meeslepend dramatisch en sereen beeld te vormen over de schietpartij op het eiland. Bewust koos hij ervoor om de dader geen of amper aandacht te schenken. Zijn naam wordt niet genoemd en ook lijfelijk is hij op één of twee keer na niet in beeld. En indien dit wel gebeurde, was dit op ruime afstand. Zo kan de volle aandacht gevestigd worden op de slachtoffers.

Wat zeer goed naar voren kwam in de film was de angst en paniek die heerste onder de jongeren. Misverstanden ontstonden en eerst dachten er enkelen dat het de politie was die op hen schoot. Wat typerend is bij dergerlijke traumatische ervaringen is het feit dat je op automatische piloot handelt of in overlevingsmodus gaat. Het is ieder voor zich en dat uit zich bij sommigen in egoïstisch gedrag. Geheel normaal lijkt me.

Op basis van vele getuigenissen schetst Poppe een goed beeld van hoe het eraan toeging. Hij construeerde een degelijk plot vanuit het standpunt van Kaja die op zoek gaat naar haar zus Emilie. De hand held camera zorgt voor een extra beklemmende sfeer. Ook het luide gesnik en zware ademhalingen dragen bij tot die typische chaossfeer. Tot slot waren ook de acteerprestaties sterk waardoor de film geloofwaardig overkomt. De idee dat er gewerkt werd met real time slaat aan. Knap, zeer verdiende 4,0*. Nu ook benieuwd naar het broertje op Netflix welk naar verluidt iets explicieter is.

avatar van wimaroca
Noodless schreef:
Verrassend lage score van mij ondanks een film die je zou moeten beklijven.

Het drama is verschrikkelijk,maar deze film is niet aan mijn besteed,met moeite afgekeken,maar in grote lijnen inderdaad steeds hetzelfde

avatar van david bohm
Door het goede acteerwerk van Andrea Berntzen toch wel een redelijke film. Niet heel beklemmend, de laatste tien minuten vind ik in dat opzicht nog het sterkst. Maar nu toch meer een beeld van het drama dat zich op Utoya heeft afgespeeld.

avatar van Thomas83
Beter dan 22 July, en eigenlijk precies wat ik had gedacht wat die film zou zijn. Je wordt veel meer in het moment geplaatst. Alles mooi in een take opgenomen volgens mij, en de paniek, verwarring en shock zijn goed voelbaar, mede doordat de schutter, op een scène waarin hij ver weg staat na, buiten beeld blijft. Ergens vind ik het wel wat ongepast om van een gebeurtenis als deze amusement te maken, maar het is een goed gemaakte film in elk geval, en alles draait om hoe de kinderen op de situatie reageren. Ook geen knullige elementen als Engels sprekende Noren of zo'n over de top onbezorgde intro. Dat doet deze film allemaal beter.

De cast is niet fantastisch natuurlijk, maar Berntzen en Holmen zijn meer dan prima en spelen naturel. Het script heeft zijn gedramatiseerde momenten, maar dat irriteert nergens. Vond het best aankomen toen Kaja op het einde werd doodgeschoten. Dat zag ik niet aankomen. Ook de scène met dat meisje dat neergeschoten meisje dat sterft is effectief. En vind het ook best een goede keuze om de naam van de dader niet te noemen. Hij heeft maar al te graag een podium. 3.5*.

Noodless schreef:
Verrassend lage score van mij ondanks een film die je zou moeten beklijven.

Je geeft de film geen 2,5 maar je zelf....

avatar van parcivalis
'Mensen' zijn rare wezens. Gillen moord en brand als een van hen de eigen soort aanvalt en vele slachtoffers maakt en maken er dan dan vervolgens een film van om er nog eens naar te kunnen kijken. Gaaf man: 72 minuten lang kijken naar een idioot die kinderen neerschiet. Beats me.

avatar van Ajax&Litmanen1
parcivalis schreef:

Dus je hebt gewoon dit bekeken en dan serieus helemaal niks van de boodschap die de maker aan kijker richt op weten te vangen?

avatar van parcivalis
Ajax&Litmanen1 schreef:

Bedoel je dat je een film van 72 minuten nodig hebt om de boodschap te vatten? Had ik even niet aan gedacht.

avatar van Brabants
De film toont in realtime de werkelijke gebeurtenissen op Utøya op 22 juli 2011 vanuit het perspectief van Kaja. Wat zich daar heeft afgespeeld is onbegrijpelijk. De film gaat helemaal niet over de sensatie maar geeft de beelden goed weer zoals ze zijn. Het is dan ook geen sensatiefilm maar wel iets wat nu eenmaal heeft plaatsgevonden. Je kijkt er naar of niet, ieder zijn/haar keus.

NRT
mjk87 schreef:

NRC gaf 1 ster en had weer een of ander idioot verhaaltje dat zoveel geweld niet kan. Of zo. Geen idee, ik snap die recensie na 3 keer herlezen nog niet wat nu precies het punt is waarom dat verkeerd is.

Ik ben benieuwd. In het beste geval geeft dit hetzelfde gevoel als United 93 waarin je ook kijkt naar mensen die real time niet begrijpen wat er aan de hand is en waar ze in zijn beland.

Dat zoveel geweld niet kan? Er zijn daar 69 doden gevallen en nog meer gewonden. Wat is dat voor een flutkrant. Niet op jou persoonlijk, maar die recensenten menen dat zij de waarheid in pacht hebben.

Alsof ge er zelf bij waart, zo intens is dit drama in beeld gebracht.
Veel waardering aldus, ook voor de jonge acteurs.
Alleen wat verrast met het einde waarbij de redding niet wat langer aanhield - beslist een emotievolle gebeuren - en vervangen werd door teksten waarvan de inhoud ondertussen éénieder bekend zijn. Maar dat is zelfs geen half minpuntje waard.