Utøya 22. Juli (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Erik Poppe
met Andrea Berntzen, Aleksander Holmen en Brede Fristad

Op 22 juli 2011 werden vijfhonderd jongeren op een zomerkamp op het eiland Utøya aangevallen door een zwaarbewapende rechtsextremist. De moorddadige aanval eiste het leven van 69 mensen. Het was een trauma dat Noorwegen tot in de kern raakte, en nog steeds doet tot op de dag van vandaag. De 19-jarige Kaja brengt een paar dagen door op het eiland met haar jongere zus Emilie. De twee maken ruzie omdat Emilie niet in de stemming is voor het kamp en absoluut geen zin heeft om naar de barbecue te gaan. En dus eindigt Kaja alleen. Dan wordt plots het eerste schot gehoord...

avatar van BlueJudaskiss
HeatWave schreef:
en aan het eind van de film een reddingsbootje komt terwijl er rond de 700 jongeren op het eiland zitten,..mmm, bedenkelijk.

Was in het echt ook zo.

En de dader? is die plotseling opgelost ofzo. Ook mis ik bij de jongeren de waarom vraag te weing,..waarom gebeurt dit.

Die vraag werd wel degelijk gesteld in de film.

En ik denk als je de dader een paar keer iets dichter in beeld had gebracht je meer inzage krijgt met wat voor idioot we te maken hebben

Daar ging het in deze film dus niet om. Daar zijn de andere films voor gemaakt, o.a. die van Paul Greengrass.

ik kraak de film dus niet af, maar ik mis persoonlijk wat elementen aan de film die meer laten zien wat voor impact deze vreselijke gebeurtenis heeft/ en nog steeds heeft gehad

Nogmaals, dat kwam in deze film niet aan de orde. Was helemaal niet de bedoeling.

. Het eindigde voor mij ook te abrupt

Maar wat had je dan verwacht?

Nou wat vaker de dader in beeld die de jongeren confronteren, die nog net wel of niet aan hem kunnen ontsnappen. De complete impact van de jongeren die met deze gek geconfronteerd worden. Maar alleen maar rennende en schuilende jongeren en knallen in de verte, zonder dus eens confronterende momenten van het nog net weg kunnen komen, zouden deze film nog extra lading kunnen geven om het inlevingsvermogen nog meer bij te zetten, al kon ik me dat goed aanvoelen wat voor angsten er gespeeld hebben. En de reddingsakties nog iets meer uitlichten over de totale waanzin die zich er af heeft gespeeld. Ik denk dat mensen die niks van deze gebeurtenis afweten te oppervlakkig word getoond van het wel en wee.

Maar nog even buiten dat. Wat was dan de bedoeling van de film, dat je alleen maar angstige jongeren ziet. Dat zie je in anderen films of documentaires ook. Ik vind juist dat het uitwerken van deze uitzonderlijke tragedie juist in dit specifieke geval meer belicht had moeten worden en daar hoort af en toe de hele uitdossing en goed voorbereide aanval van de dader wat meer zichtbaar te maken,alsmede de grote reddings operatie even te tonen zodat je een breder beeld krijgt als kijker wat hier gaande is.

avatar van Shadowed
HeatWave

Als ik op dat eiland rondren, dan heb ik ook liever dat de knallen ver weg blijven. Een confrontatie met de dader had de film waarschijnlijk juist geen goed gedaan. Zoals de film het nu laat zien, zo had het precies kunnen zijn. Een ternauwernood-ontsnapt situatie had voor mij afgedaan aan het realisme van de film.

avatar van cantforgetyou
De film begint best goed. De jongeren kunnen niet echt goed acteren, maar al snel gaat het mis en hoeven de jongeren niet veel meer te zeggen. Omdat je de film vanuit hun perspectief kijkt is het op een gegeven moment een beetje langdradig. Eerst nog best spannend. Ze weten niks, ze horen niks, krijgen geen info van de politie als ze 112 bellen. Op een gegeven moment denken de kinderen dat de politie op hen aan het schieten is. Begrijpelijk dat je je dan niet veilig meer voelt.
Onbegrijpelijk dat de moordenaar meer dan 1 uur heeft kunnen schieten en dat de hulp zo lang uit bleef. Zeker omdat er daarvoor ook al een aanslag was gepleegd, dan ben je toch extra alert. Ook geen helikopters etc. Zeer vreemd.

avatar van Lovelyboy
Met grote gretigheid tot me genomen met de gedachte dat ik dit verschrikkelijke gebeuren eigenlijk alweer een beetje vergeten was. Helaas blijkt Utoya 22 Juli een aardige film, maar op enkele punten ook net niet.

De film begint uitmuntend met de echte beelden rond de bomaanslag, dergelijke beelden doen mij altijd wel wat. Daarna volgt de switch naar het eiland waar de jonge Kaja gevolgd wordt en waar ongeloof en vooral de illusie van veiligheid heerst. Verbazing en kippenvel gaan gepaard met de eerste schoten waarop de eerste paniek uitbreekt. De rennende jongeren, de schoten op de achtergrond, het gegil en de camera die 'handheld' in de paniek mee gaat. Het geeft de kijker echt het idee er midden in te zitten. Uitmuntend en pakkend zijn de beelden rond het eerste kliekje dat zich verstopt in het bos. Het acteren, de opgevoerde stress, het camerawerk...alles prima.

Maar toch, het schijnt dat de film de werkelijke tijd van de aanslag aanhoudt, dus 77 minuten. Een interessant gegeven. Toch ondanks de gevoerde stress en spanning waar de kijker in mee genomen wordt, slaat een bepaalde eentonigheid toe. Verstoppen in de bosjes, hijgend en geschrokken van ieder schot, weer klooien met de telefoon, weer een paar jongeren die voorbij komen rennen. Ik snap dat het onderdeel is van de gevoerde lengte en het beeld van wat daar gebeurde. Toch is dat gehijg en gekruip door dat bos op een gegeven moment wel klaar, het wordt een herhaling van zetten waardoor de indruk afvlakt net als het feit dat het nergens heel gruwelijk of rauw wordt.. Het is dat Kaja in beweging komt en er daardoor nog iets afwisseling komt. Toch strand dat ook in ergens anders weer verstoppen en niet in gericht zoek naar een ontsnapping of controle te houden over de situatie. Ontzettend raar moment, tevens onbegrijpelijk ook, is dat Kaja verstijfd, koud en vol angst een potje gaat zitten zingen. En dat terwijl alles tot op dat moment in soort hysterische angst en wil te overleven gedaan is. Overigens wel weer erg goed het feit dat Kaja zelf niet weg komt, het idee hoe random en willekeurig iets dergelijks gaat, wordt daardoor extra onderstreept.

Utoya 22 Juli heeft vooral een paar hele aardige momenten en ingrediënten maar schiet over zijn gehele lengte qua afwisseling en script te kort. Mijn inziens was hier veel meer van te maken geweest, ondanks de voelbare stress en spanning waar je als kijker in mee genomen wordt.