Utøya 22. Juli (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Erik Poppe
met Andrea Berntzen, Aleksander Holmen en Brede Fristad

Op 22 juli 2011 werden vijfhonderd jongeren op een zomerkamp op het eiland Utøya aangevallen door een zwaarbewapende rechtsextremist. De moorddadige aanval eiste het leven van 69 mensen. Het was een trauma dat Noorwegen tot in de kern raakte, en nog steeds doet tot op de dag van vandaag. De 19-jarige Kaja brengt een paar dagen door op het eiland met haar jongere zus Emilie. De twee maken ruzie omdat Emilie niet in de stemming is voor het kamp en absoluut geen zin heeft om naar de barbecue te gaan. En dus eindigt Kaja alleen. Dan wordt plots het eerste schot gehoord...

avatar van 606
Dat was schrikken tegen het eind !! Kaja wie heeft dat verhaal verteld ?

Pijnlijk maar nodig. Hopelijk komt Breivik niet meer vrij na deze daad. De beelden blijven indrukwekkend.

Wel vond ik de film ietwat langdradig. Doordat het zich veel afspeelde op één eiland deed ‘t “low budget” aan.

Het einde was (zoals gezegd) vrij heftig.

3* sterren.

avatar van schumacher
Ik heb een andere film gezien en die was een heel stuk beter dan deze, daar lieten ze veel meer tonen van wat Breivik deed en hoe hem het gedaan heeft enz...

Deze film hier is saai, heel eventjes was het voor 2 min goed en derna niks meer, ééntonig , totaal niks over de achtergrond of wat dan ook vd mensen ofzo terwijl dat in de vorige film wel zo was. Der zaten toch ook een paar snuggere tussen: dien ene bleef neuten over een oefening en een andere zit te wurtelen over haare voet enz... rete irritant, wat voor meerwaarde had dit dan?

Stel je voor dat je der niks van weet? En je bekijkt deze film lol: wie was dan de dader, hoe zag die eruit, wat zei die in de rechtbank of in zijn manifest, hoe heeft die alles in zijn werk gesteld en hoe er te geraken en noem maar op.

Ook een paar kleine dingetjes die linkse zeg maar propganda waren, dat opt einde vd film die tekst en ervoor dat van Israel.

Eender wie zo'n feiten pleegt zijn idioten, je lost er niks mee op. Breivik heeft voor een stuk gelijk van wat die zei in die andere film maar mensen beginnen neerknallen lost werkelijk niks op.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb enkele berichten verwijderd. Politieke discussies zijn niet toegelaten. De grens is misschien vaag bij deze film, maar graag enkel over de film aub en geen politieke uiteenzetting over de omstandigheden van de gebeurtenissen in deze film. Bedankt.

avatar van Ajax&Litmanen1
schumacher schreef:

Waarom zou een film beter zijn als je het volledige verhaal toont? Je hebt toch zelf enige kennis en inlevingsvermogen? Waarom moet je dan zoveel achtergrondinfo krijgen? Daar kijk je lekker die andere Breivik film over als je dat zoekt. Deze film is juist veel krachtiger omdat je niks krijgt te weten. Je krijgt een band met de slachtoffers, voor hen is deze film gemaakt. Tonen aan de wereld wat zij hebben moeten doorstaan. Breivik is maar een onbelangrijke schim. Het enige dat je moet weten is dat er een zwaarbewapend persoon aanwezig was.

Als je dit werkelijk saai noemt, dan ben je zo ongelofelijk met de verkeerde insteek dit gaan kijken. Bizar.

avatar van schumacher
Ajax&Litmanen1 schreef:

Als je dit werkelijk saai noemt,

Yup, saai, deed me niks, pakte me niet mee op 2 min na heel effe, derna heel de tijd hetzelfde, schoten en dan zagerij over ene haar enkel, de andere neuten dat wel een oefening zal zijn en bleef dat maar zeggen, wat een simpelaars zeg, de andere leutere dat ene haar gsm afpakte, dzjeezes. En dan de zoveelste keer dat er voorbij lopen tja, ééntonig gebracht, nadien noppes info of wat dan ook en dat zou dan een film voor de slachtoffers zijn?

Breivik een onbelangrijke schim? Wtf.

Ik deel Rob... zijn mening hier op pagina 1.

avatar van Dievegge
Afgezien van de inleiding met de aanslag in Oslo krijg je de indruk dat alles in één take opgenomen is. In werkelijkheid hebben ze enkele takes zo gemonteerd dat het er maar een lijkt. Deze stijl geeft een veel intensere beleving dan wanneer er dreigende of sentimentele achtergrondmuziek op geplakt wordt of allerlei effecten. Het moet allemaal zeer goed gepland zijn. De twintigjarige actrice loopt van de ene naar de andere dramatische scène zonder dat de intensiteit ooit afneemt. De handcamera loopt overal achter haar aan, zelfs wanneer dat wat schokkerige beelden heeft. Er zijn zelfs geen waterspatten te zien. Ondanks de strakke planning is hier en daar ook gebruik gemaakt van het toeval, zoals wanneer die mug op haar arm komt zitten. Ook het geluid versterkt de ervaring van nabijheid. Hijgerige ademhaling, geklots van water, en dan die schoten uit de verte die met onderbrekingen paniek veroorzaken.

Van de eerste hoorbare schoten tot het einde duurt het iets minder dan zeventig minuten. De personages zijn fictief, al hebben ze zich gebaseerd op getuigenissen. Spanning zit in de vraag of Kaja haar zusje zal vinden en wie wel of niet zal overleven. Door hem (vrijwel) niet te tonen komt de dader over als een monster met een gestoorde ideologie dat de vredige rust komt verstoren. Achteraf is het interessant om het eerste kwartier te herbekijken, wanneer je al weet hoe het met de personages af zal lopen. Het is een aangrijpende weergave van een traumatische gebeurtenis.

avatar van K. V.
Dit drama was onlangs op tv en me er ook maar eens aan gewaagd. Het eerste kwartier is toch wel redelijk heftig en intens. De rest van de film is dan weer veel meer drama en leer je de personages wat beter kennen. Het einde was dan ook weer intens.
Er zaten wel enkele niet zo logische keuzes in, maar dit heb je wel vaker in films.
De cast deed het wel prima.
Vond hem wel de moeite om gezien te hebben.

coumi schreef:
Sterke, emotionele achtbaan. Lijkt op het eerste gezicht ook niet al te moeilijk om van zo een heftige, trieste gebeurtenis een aansprekende film te maken, maar ik heb ook Gus van Sants ergerlijke poging tot zoiets(Elephant) gezien, en toen bleek dat je toch erg subtiel moet zijn. Ik verwacht dan ook weinig van Paul Greengrass poging om deze 22 juli te doen herleven(zit niet te wachten op een film waar de heer Breivik ook nog media aandacht krijgt). Sterker nog: deze Noorse film is eigenlijk precies de productie die je van Greengrass had mogen verwachten. Intens vooral, door die dicht op de huid camera, real time(althans die indruk wordt succesvol gewekt), en behoorlijk integer. In detail kun je er over twisten of alles wel helemaal goed is gegaan. Die boodschap over extremisme is tamelijk overbodig, sommige scènes(Kaja's uiteindelijke dood terwijl haar zus overleeft, de dood van dat jongetje in die gele jas, en de uitgebreide sterfscène van dat meisje ) voelen wat ongemakkelijk en zou je kunnen zien als sensatiezucht maar uiteindelijk beoordeel ik dat toch anders. Het is gewoon een acceptabele manier om die gebeurtenissen invoelbaar te maken, onmogelijk bijna om dat te realiseren zonder dat je de gruwelijke consequenties van die dag concreet laat zien. Niet te missen derhalve deze prent, nog niet eens zozeer als film op zichzelf, maar als document voor de toekomstige generaties aangaande de niet te vatten waanzin die zich in de tegenwoordige tijd soms afspeelt.

Compleet eens met deze recensie.
Het viel mij weer eens op hoe verfilming van zo'n gebeurtenis zo veel meer impact heeft dan nieuwsberichten, hoe afschuwelijk die ook waren.

Prachtige film over de schietpartij op het Noorse eiland Utoya waar veel jongeren bij omkwamen. De film is in één take opgenomen en in dat opzicht technisch uitstekend gedaan. Door deze opzet is het geheel nog indringender. Een aantal aangrijpende momenten en de totale angst en onduidelijkheid over wat er gebeurd komt goed over (de jongeren die wanhopig een veilig plekje proberen te zoeken).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film lijkt in het begin op Elephant, de film van Gus Van Sant over de schietpartij in de Columbine High School in 1999. Van Sant maakte die film met lange shots. Bij Utøya 22. Juli gaat Erik Poppe nog verder om alles in 1 lang shot te maken. Net als Victoria uit 2015, al is daar dan ook meteen alles mee gezegd. Wat je wel hebt bij dit soort films is dat je niet snel van personage kan wisselen of even overgaan naar een andere scène op een andere plaats. Je gaat als kijker mee met de camera die in deze film 1 hoofdpersonage volgt.

De film kiest duidelijk voor de slachtoffers en de angst die ze doorgemaakt hebben. Je krijgt de dader zo goed als niet te zien en zelfs bij de verwijzing naar de echte feiten worden wel cijfers weergegeven, maar geen naam van de dader. Het gaat tenslotte niet om hem, maar om de slachtoffers die overleden, gewond of getraumatiseerd zijn.

De film moet het uiteraard niet hebben van een plot. Je weet wat er gebeurd is op het eiland. Poppe kan zeer goed de sfeer weergeven (wat ik toch veronderstel als buitenstaander). De impact is overweldigend als de geweerschoten klinken. Ze komen ook van overal, net zoals de jongeren dat zo ervaren hebben. Met de eerste vragen wat er juist gebeurt, of het wel echt is, geen idee wat het beste is: vluchten of zich verstoppen, …

Ik lees hier enkele berichten dat de impact van deze film groter is dan de nieuwsberichten. Poppe is er in geslaagd om de gebeurtenissen duidelijk weer te geven zoals ze waren, zonder de sensatie op te zoeken. De dader staat verre van centraal. En de personages in de film zijn niet echt gekend (weinig namen gekend en geen uitgebreide achtergrond), wat je in veel films ziet om sympathie met het personage op te bouwen. Dat doet er niet toe, we kennen die slachtoffers evengoed niet. Het gaat over jongeren die met de angst zitten omdat een extremist aan het schieten is en andere jongeren rond hen sterven of gewond raken. Dat is sowieso erg, wie die mensen ook mogen zijn.

Indrukwekkende film!

Erg indrukwekkend. De film laat goed de totale chaos zien. Verrassend einde ook.