Utøya 22. Juli (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Erik Poppe
met Andrea Berntzen, Aleksander Holmen en Brede Fristad

Op 22 juli 2011 werden vijfhonderd jongeren op een zomerkamp op het eiland Utøya aangevallen door een zwaarbewapende rechtsextremist. De moorddadige aanval eiste het leven van 69 mensen. Het was een trauma dat Noorwegen tot in de kern raakte, en nog steeds doet tot op de dag van vandaag. De 19-jarige Kaja brengt een paar dagen door op het eiland met haar jongere zus Emilie. De twee maken ruzie omdat Emilie niet in de stemming is voor het kamp en absoluut geen zin heeft om naar de barbecue te gaan. En dus eindigt Kaja alleen. Dan wordt plots het eerste schot gehoord.

• vanaf 6 februari 2019 te koop op dvd

John Milton schreef:
no worries, dat gebeurt. Maar ik zou dan wel je stem nog even weghalen bij deze, tot je hem gezien hebt. En ik zou hem gaan zien, was wat mij betreft zeker de moeite.

Kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen, weet jij dat?

avatar van John Milton
reodina schreef:
Kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen, weet jij dat?
ja hoor, dat kan op deze manier, als je met je muispijltje op je stem gaat 'zweven'

John Milton schreef:

Bedankt, gelukt!

avatar van Noodless
Verrassend lage score van mij ondanks een film die je zou moeten beklijven.
Ik kan er niks aan doen, maar de film zelf wist in ieder geval geen indruk achter te laten.
Ik voelde weinig gezien de tragedie, misschien de manier van filmen. Nochtans is het camerawerk zonder meer goed te noemen, maar op de één of andere manier werkte het niet. Misschien dat de ravage van 72 minuten ook gewoon te lang duurt met veel dezelfde scènes of scènes die veel te lang duren wat het tempo, de spanning, de gruwel onbewust een stuk uit de film haalt. Ook het acteerwerk zorgde niet voor de de nodige kracht die deze film zou moeten uitstralen. Ik vond het eerder povertjes. Een paar keer naar het uur gekeken en dat is toch geen goed teken. 5/10