Juana la Loca (2001)

Alternatieve titel: Mad Love

Spanje / Italië / Portugal

geregisseerd door Vicente Aranda
met Pilar López de Ayala, Daniele Liotti en Manuela Arcuri

Laredo, 22 augustus 1496. Een vloot vaart naar Vlaanderen. Hij brengt de zestienjarige prinses Johanna naar het Koninklijk Huis van Brussel om te trouwen met de vorst die later bekend zal worden als Filips de Schone. Ze voelen zich gelijk tot elkaar aangetrokken en voelen een ongecontroleerd verlangen voor elkaar. Ze vergeten hun politieke verplichtingen en geven zichzelf over aan hun emoties. Maar het lot heeft andere plannen voor ze. Door de dood van haar oudere broer en zus en haar moeder Isabella de Katholieke wordt Johanna de koningin van Castilië en Aragon. Deze gebeurtenissen resulteren in twee gevechten: één politiek gevecht, tussen de Vlaamse en Castiliaanse adel en het andere gevecht, dat veel erger is, moet Johanna uitvechten in haar huwelijk. De verplichtingen die haar nieuwe koninklijke titel met zich meebrengt laten haar koud. Ze ontwikkelt een obsessie voor haar man Filips, ondanks zijn losbandige gedrag tegenover de dames van het hof.

Leuke film, alleen je wordt gek van het woord: Loca!!!!!!

avatar van mikey
Koningshuisdrama, vrouw #1 heeft last van borderline syndrome denk ik. Ook al is de aankleding best aardig, het plot is erg mager en het acteerwerk is te erg voor woorden. Vrouw #1, een Pelelope Cruz lookalike, zorgt ervoor dat de kijker ook totally loca wordt. Alleen al dat fanatieke nare taaltje van haar... brr

Prachtige locaties om de authenticiteit van de verfilming zo dicht mogelijk te benaderen, hoewel ik vraagtekens plaats of het hof in Brussel in een dergelijk gebouw was gevestigd.
Toen ik nog een kind was werd ik al erop gewezen (ijs)koud water niet zo schielijk te drinken wanneer ik verhit van het buiten spelen dorstig verkoeling zocht. Met naam en toenaan (Filips de Schone) werd verteld hoe die daaraan zou zijn gestorven. In de film zie je hoe hij inderdaad na een jachtpartij met ijs gekoeld water drinkt.
Op de omslag van de DVD wordt gesteld dat Filips "onverwacht overlijdt aan de gevolgen van syfilis", maar zo kwam het volgens mij niet in de film uit de verf. Wat doe je tegenwoordig? Je gaat zoeken in wikipedia en daar vond ik de volgende opmerkingen:
"Su muerte, acaecida en la burgalesa Casa del Cordón, fue tan súbita que corrió el rumor que su suegro lo había envenenado. Según parece se encontraba Felipe en Burgos jugando a pelota vasca cuando, tras el juego, sudando todavía, bebió abundante agua fría, por lo cual cayó enfermo con alta fiebre y murió unos días después. Sin embargo, los investigadores más recientes y autorizados atribuyen su muerte a la peste." (cursief door mij)
Dat laatste lijkt mij wèl getoond te worden!

avatar van Carl
kun je dat eens vertalen, ags50?

avatar van Carl
Ik vond het een bijzonder mooie film. Natuurlijk grijpt het verhaal erg aan, wie leeft er niet met deze vrouw mee? Maar ook al het overige wat een film mooi maakt, was aanwezig. De sfeer (en het spaans als voertaal droeg daar zeker toe bij), het spel, het camerawerk, de lokaties - alles was heel goed verzorgd.
Toppertje!

Mijn Spaans is niet van dien aard dat ik een letterlijke vertaling kan geven maar de tekst luidt ongeveer:
Zijn dood, die plaatsvond in het Casa del Cordón in Burgos, riep onmiddellijk het gerucht op dat zijn schoonvader hierin betrokken was. Volgens anderen was Filips in Burgos een balspel (pelote?) aan het spelen toen hij, na het spel, nog bezweet, veel (ijs)koud water dronk om zich af te koelen, een hoge koorts opliep en enkele dagen later overleed. Zonder voorbehoud schrijven de meest recente en deskundige onderzoeken zijn dood toe aan de pest.
De taal, grappig om dat naar voren te brengen. Het is twijfelachtig of Filips Spaans sprak (ook Karel V was die taal niet of nauwelijks machtig)! Latijn en Frans waren voor beiden meer gangbaar. Vergeet niet dat Filips van Oostenrijks/Franse afkomst was en tot 1504 (de dood van Isabella van Castilië) zijn belangen meer noordelijk in Europa lagen.

avatar van xangadix
De cultuurbarbaar in mij heeft zich vrijgevochten: dit kitscherige historische gezever boeit me GEEN HOL.

avatar van Stijn B.
Goed geacteerd drama over Juana en Filips van Bourgondie over haar passionele liefde voor haar echtgenoot die door zijn gedrag haar tot in het diepste van haar ziel kwetst en haar naast haar politieke gevecht een nog zwaarder gevecht laat ondergaan: dat van haar huwelijk

Een krachtig drama over een vrouw wiens strijd voor haar grote liefde gezien werd als "gek" en "onbekwaam regeren".

Quotering: 7,5 / 10

avatar van J.Ch.
Een volstrekt absurd verhaal dat grotendeels is gebaseerd op historische gebeurtenissen kan mij altijd wel bekoren. Als het niet echt gebeurt was, zou je het nauwelijks kunnen geloven, maar truth is stranger than fiction, blijkt alweer. Of Juana ook daadwerkelijk beviel op het toilet en de navelstreng met haar tanden doorbeet weet ik niet, maar het zou me niets verbazen. Andere delen van het verhaal, zoals het bliksemhuwelijk (dat ging in het echt nog sneller, zelfs zonder een woord uit te wisselen - hoe geloofwaardig is dat?) en Juana's macabere liefde voor het dode lichaam van haar man zijn wel historisch, dus het zou zo maar kunnen.

Eigenlijk is het verhaal best triest. Juana is mentaal niet heel stabiel maar wordt door de trouweloze mannen om haar heen ook tot het uiterste gedreven en wel heel gemakkelijk voor gek verklaard - wat haar vader, man en zoon wel erg goed uitkwam. Ook al ben je een van de machtigste, mooiste en meest ontwikkelde vrouwen van Europa, zelfs dan kun je blijkbaar zomaar aan de kant worden gezet met een slap excuus. Pilar López de Ayala acteert hier heel sterk en laat zowel de strijdbare als de obsessieve kant van Juana goed naar voren komen.

Wat ik jammer vind is dat het verhaal vrij vroeg stopt. Juana leeft nog een aantal decennia waarin ze steeds opnieuw de strijd aangaat om te verkrijgen wat aan haar toebehoort; dit had zonder problemen verfilmd kunnen worden, denk ik. Nu voelt het verhaal wat onaf.

Al met al zeker 3,5 ster waard.

J.Ch. schreef:

Of werd zij toen telkens door anderen als een pion naar voren geschoven, nu eens als drukmiddel om het eigen gewin binnen te halen, dan weer als centrum waaromheen ontevredenen zich konden scharen om het binnenlands beleid in een andere richting te sturen?

avatar van J.Ch.
ags50 schreef:

Ruimte voor interpretatie dus, en daarom een goede reden om nog even door te gaan met de film.

Aardige film over de moeder van Keizer Karel V, bijgenaamd Johanna de Waanzinnige. Een enkele keer wordt een loopje genomen met de werkelijke geschiedenis, maar dat hindert verder niet.

Mooie rol van Pilar López de Ayala, maar net als de andere films van Vicente Aranda weet ook deze film nauwelijks boven de middelmaat uit te stijgen.

avatar van arno74
Mooie film, heb het vooral gezien uit nieuwsgierigheid vanuit historisch oogpunt over het verhaal. En in die zin gaf deze film me zeker voldoening, al schijnt de film het met de ware gebeurtenissen niet zo nauw te nemen.

Middeleeuwser kan het haast niet klinken: Gekke Johanna, prinses van Castillië, trouwt met Schone Filips, koning van Vlaanderen. De film laat zien dat het, ook voor koningshuizen, roerige tijden waren. Het huidige koningsschap moet vast saai en duf aanvoelen in vergelijking met de oorlogen, gevechten, verbonden, e.d. die koningen destijds aangingen.

Een leuke film die ons een kijkje biedt in andere (roerige) tijden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een kostuumdrama dat met de Spaanse opzet een wat pittiger karakter krijgt dan veel soortgenoten. Doet met momenten wat denken aan The Tudors. Het verhaal probeert kennelijk om dicht bij de werkelijkheid te blijven. Op zich geen slecht idee, maar daardoor mist het wel een filmisch gegeven. Zo boeiend was het leven van Johanna de Waanzinnige nu ook weer niet. Toch niet boeiend genoeg voor anderhalf uur film, al is het op zich wel interessant om even het verloop van die tijd te zien. Misschien ben ik eerder benieuwd naar het veel meer kleurige leven van hun zoon: Karel V. Juana la Loca is een goeie film geworden en door het ietwat verschil met de gewoonlijk Engelse, Amerikaanse (die niets hebben met die middeleeuwen trouwens), Franse of Vlaamse films, toch net iets pittiger (om het woord nog eens op te gooien). Leuk, maar geen topper.

avatar van Dievegge
Johanna de Waanzinnige is een interessant historisch personage. Ze erfde de ene helft van Spanje van haar vader Ferdinand van Aragón en de andere helft van haar moeder Isabella van Castilië. Na de dood van haar echtgenoot Filips de Schone werd ze krankzinnig verklaard en opgesloten in een klooster.

Ik geloof voor geen meter dat ze echt krankzinnig was. Haar mannelijke familieleden wilden Spanje zelf in handen krijgen. In plaats van haar te vermoorden waren ze zo genadig haar "slechts" geestesziek te verklaren.

Het is spijtig dat ze hier de indruk wekken dat ze echt geestesziek was, in bezweringen geloofde, hysterisch gedrag vertoonde en necrofilie bedreef. Dat ze haar echtgenoot zo aanbad, geloof ik ook niet. Ze werd op haar zestiende uitgehuwelijkt om puur politieke redenen, wat zou leiden tot het immense keizerrijk van Karel V, waar de zon nooit onderging. Kortom, het is allemaal zwaar geromantiseerd en historisch twijfelachtig.

De voortdurend aanwezige muziek was storend, het soort muzikaal behang dat ze bij veel historische (melo-)drama's gebruiken en totaal niet bij de zestiende eeuw past.