• 8.303.507 stemmen

Met onder meer: Anders Danielsen Lie, Thorbjørn Harr en Jonas Strand Gravli

Releasedatum: 10 oktober 2018

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot 22 July

"The true story of a day that started like any other"

'22 July' vertelt het waargebeurde verhaal over de nasleep van de dodelijke terroristische aanslag in Noorwegen op 22 juli 2011. Een lid van de rechts-populistische Noorse Vooruitgangspartij, Anders Behring Breivik, plaatste die dag een autobom in de regeringswijk van Oslo. Vervolgens volgde er een massaschietpartij op een zomerkamp voor tieners op het eiland Utøya waarbij 69 mensen om het leven kwamen. Vanuit het oogpunt van iemand die de aanslag overleefd heeft wordt gekeken hoe het land toewerkt naar herstel en verzoening. Een driedelig verhaal over de overlevenden van de aanslag, de Noorse politieke leiders en de betrokken advocaten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Prime Minister Aide

Prime Minister Aide

avatar van wess16

wess16

Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

avatar van cordiacovens

cordiacovens

wess16 schreef:

Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

Kino Rotterdam voor zover ik weet

avatar van Pollypeachum1

Pollypeachum1

Ik vond het een indrukwekkende film. Persoonlijk ben ik van mening dat het goed is om af en toe met je neus op de feiten gedrukt te worden.

In de huidige maatschappij ga je vaak voorbij aan intens drama. Je stompt af. Pas als het menselijk drama in beeld gebracht wordt, zegt het je meer dan alleen een kop op Facebook.

avatar van coumi

coumi

Had er na het zien van de sterke Erik Poppe film een hard hoofd in of een tweede verslag van de trieste gebeurtenissen nog een toegevoegde waarde zou hebben, maar moet toegeven dat Greengrass en met zijn interpretatie toch weer iets aan toevoegt, en het resultaat van de eerste derhalve zelfs bijna evenaart. Greengrass probeert met 22 July meteen maar een magnum opus aan te leveren over deze kippenvel veroorzakende dag, en komt met dit intense verslag een heel eind in de goede richting: één van de misschien beste, maar in elk geval belangrijkste films die 2018 ons tot dusverre heeft gebracht. Ik zal de twee en een half uur dat dit duurt aan het scherm gekluisterd, enorm boeiend en heftig. Maar ook weer net geen meesterwerk, omdat het Hollywood sausje wat er overheen is gegoten bij momenten wat te herkenbaar is en onnodig aanvoelt. Let wat dat betreft maar even op details als dat de jongeren er op het eiland er qua uiterlijk allemaal prima uitzien, en dat zelfs de acteur die Breivik neerzet er met zijn keurig verzorgde baard qua looks de echte Breivik in zijn schaduw plaatst. De verhaallijn van de herstellende jongen en zijn vriendin vond ik daarnaast uiteindelijk ineffectief en overdreven sentimenteel. Tsja en dan die aandacht voor het monster Breivik zelf...….Je vraag je af of de aandacht die hij en zijn krankzinnige ideeën hier krijgen wel nodig en historisch accuraat is. Wellicht belangrijk en zeker moedig dat Greengrass deze man en zijn ideeën zoveel ruimte geeft(en de regisseur is gelukkig geroutineerd genoeg om dit evenwichtig te houden), maar op één of andere manier voelt het niet honderd procent lekker(wat dan natuurlijk ook weer de kracht kan zijn van een goede film, dat ongemakkelijke gevoel wat je er van krijgt). Geen volmaakte film uiteindelijk, wel eentje die op zeker gemaakt moest worden, en door de zelfverzekerde regie zijn plaats in de filmgeschiedenis gaat innemen.

avatar van Confusie

Confusie

De dramatiek die deze beide releases aan de specifieke datum hangen door er alleen al in de titel zo expliciet naar te verwijzen beschouw ik eigenlijk als een tikkeltje teveel eer jegens de aanstichter.

Als zijnde een architect vereeuwigd nu een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Zal wel in zijn klamme knuistje zitten te gniffelen mocht iets in die aard hem ooit bereiken.

Al weet je het natuurlijk nooit helemaal bij zo'n 'n dooie.

Een dergelijke lamme gap.

Onbevattelijk.

Als iets van de uiter space.

Vliegend ruimtepuin.

Voor je botte kop dalijk.

avatar van Jo1990

Jo1990

Haalt het lang niet bij Utoya. Maar wel goed om ook vanuit het perspectief van Breivik het verhaal te belichten. Prima film verder.

avatar van Basto

Basto

Nogal saai en uitgesponnen vertellingmet veel te veel nadruk om de revalidatie van een getuige. Vond de noorse film veel intenser en beter.

Matig

avatar van Thomas83

Thomas83

Dacht eigenlijk dat deze film vooral over de aanval op Utoya zelf zou gaan. Vond het een aangename verrassing dat deze na een half uur al over is, waarna er nog bijna twee uur over is voor de hele nasleep. Dat is toch een stuk smaakvollere benadering. En de film schuwt het niet om opvallend gedetailleerd en direct het herstel van Viljar te tonen, operaties en alles. Alleen ontbreekt wel een beetje de volgende stap om de film echt de diepte in te brengen.

Het is een grote gemiste kans om niet meer van Lara en Torje te tonen. We zien Viljar symbolisch flink zwoegen en afziend gedurende zijn revalidatie, maar dat is op zich allemaal redelijk standaard allemaal. Het perspectief van de advocaat vond ik ook nog wel interessant, maar verder bevat de film echt een of twee verhaallijnen teveel. Tweeënhalf uur is wat aan de lange kant. Dan had ik liever wat meer tijd aan de slachtoffers besteed zien worden. Die kleffe eerste paar minuten volstaan niet.

De cast is over het algemeen ook niet al te best. Wat een zak hooi is die vader van Viljar en Torje. En ik kan me er absoluut niet overheen zetten dat er voor is gekozen allemaal Noorse acteurs Engels te laten praten. Mooie manier om je toch al niet van talent overlopende cast te ondermijnen. Half puntje eraf daarvoor. 2.5*.

avatar van Mescaline

Mescaline

Hou het a.u.b. overzichtelijk en ontopic. Politieke discussies zijn niet toegestaan en persoonlijke aanvallen al helemaal niet. Ik heb bij deze wat berichten verwijderd, probeer hier een beetje op te letten of verder te praten door middel van een privébericht.

avatar van Hannibal

Hannibal

Beetje dubbel gevoel bij deze film. Aan één kant wil ik geen aandacht geven aan die terrorist en zijn zieke wereldbeeld, aan de andere kant moet ook dit verhaal natuurlijk verteld kunnen worden. Gelukkig is er hier voor gekozen om de aanval zelf maar een klein onderdeel van de film te maken, en vooral te focussen op de nasleep; Het proces, het herstel, en de emotionele worsteling waar overlevenden mee zitten.

Een echt manco is het dat in een Noorse film over een Noors drama met overwegend Noorse acteurs Engels wordt gesproken.

avatar van Agent47

Agent47

De film begon goed, maar al snel werd het saai. De film duurde naar mijn mening echt te lang. Jammer.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het contrast met de andere film Utøya 22. Juli (2018) kon niet groter zijn. Daar waar de andere film de sereniteit opzoekt, krijgt men met deze productie van Greengrass een eerder Hollywoodiaans tintje. Het was ook de film die in Noorwegen het meest de wind van voren kreeg. Dat de film in het Engels is, komt ook de geloofwaardigheid niet ten goede.

Niet dat het een slechte film was, zeker niet, maar de persoon Breivik komt een pak prominenter in beeld, alsof de hele film over zijn persoontje ging. Ik kan me voorstellen dat dit tegen de borst stuitte. Maar goed, ook die zijde mag gerust verteld worden. Het grootste probleem met Greengrass is dat hij te veel hooi op zijn vork neemt waardoor de film afglijdt naar mosselen noch vis. Hij had beter 1 of max 2 kernonderwerpen belicht en uitgediept. Nu komt de film vrij langdradig over en zit er in zijn geheel te weinig diepgang in. En de voorbereiding, én Utoya, én de slachtoffers, én het proces. Het is teveel van het goede. En ook de andere hoofdpersonages als de advocaat en de premier komen te weinig uit de verf ... Jammer dat ook hierdoor de horror op Utoya te weinig beklijft, iets wat ik wel had met Utoya 22. Juli.

Anders Danielsen Lee zette een knappe presatie neer als koele afstandelijke massamoordenaar Breivik. Niet eenvoudig om als Noor zoiets te presteren. En ook de rest deed het behoorlijk. Gemengde gevoelens dus deze film. Van Greengrass had ik net dat tikkeltje beter verwacht.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wou er toch nog aan toevoegen dat de film op zich niet misstaat naast Utoya 22. Juli ondanks de totaal verschillende aanpak van beide regisseurs. Goede aanvulling en complementair met elkaar om het grotere geheel te zien.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Vooral het eerste uur erg aangrijpend om te zien hoe Breivik als een gestoorde gek huishoudt in Noorwegen. Vlot gefilmd, zonder veel opsmuk. Pas na de gebeurtenissen is er ruimte voor de nodige rouwverwerking en acceptatie bij de slachtoffers. Daar schiet de film wat teveel in door. Vreselijk drama natuurlijk, maar dat weet allemaal toch wat minder te boeien omdat het langdradig wordt. 3*

avatar van vranque

vranque

Hij is geen gestoorde gek zoals wij dat graag willen zien. Hij leeft niet in de wereld waarin wij leven. Matige film ten opzichte van Utøya 22. Juli

avatar van macrobody

macrobody

Iedereen weet dat er een aanslag was in Noorwegen en dat er een hoop kinderen zijn vermoord.

Sommigen weten misschien zelfs dat de dader Breivik heet, maar houd het wel op voor de meeste mensen denk ik buiten Noorwegen.

Deze film gaat vrij vlot naar de gebeurtenis toe en dan krijgen we de rest van de film de gevolgen te zien, voornamelijk van 1 familie. Ook de rechtszaak komt aan bod.

Mijn conclusie is dat meer overheid in de vorm van politici en politiemensen geen enkele garantie is voor een veiliger land, maar dat was wel wat het resultaat was van deze aanslag.

avatar van missl

missl

Terwijl je weet hoe het afloopt toch heftig om te zien en wat een verhaal.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk geslaagd drama. Het verhaal is bekend en wordt vakkundig uitgewerkt door Greengrass. Hij kiest er voor om de focus te houden op de periode na de aanslag. Het begin van de film, de aanslag, hakt er gelijk goed in. Daardoor heeft de rest van de film meer impact en wordt ook minder saai dan dat je verwacht. Greengrass weet de emoties van diverse betrokkenen goed over te brengen. Het acteerwerk is verder okay. Een groot minpunt is de Engels taal. Aangrijpend drama. 3.5/4.0

avatar van IH88

IH88

22 July

Indrukwekkende film over Utøya, Anders Breivik, de slachtoffers en alle andere betrokkenen. Dat is ook gelijk het grootste probleem van de film, want Paul Greengrass wil te veel verhaallijnen en subplots in zijn film proppen. Vooral het gedeelte met de advocaat van Breivik, en het gedeelte met de premier, hadden weggelaten mogen worden. Of je het gedachtegoed van Breivik zo prominent in je film moet stoppen is discutabel, maar ik begrijp wel dat Greengrass alle kanten wilde belichten. De verhaallijn rond Viljar is veruit het sterkste gedeelte van de film, en zijn scene in de rechtszaal op het laatst is een kippenvelmoment.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ik vond het begin wel sterk, maar jammer van het Engels waarvan je direct hoorde dat ze dit normaal niet spreken. De film duurt uiteindelijk veel te lang en is ook niet echt interessant meer. Veel stukken komen erg gedramatiseerd over en lijken weinig nog te maken te hebben met de echte gebeurtenissen.

Tarkus

Indrukwekkende film over de aanslagen in Noorwegen in 2011.

Uiteraard gebaseerd op ware gebeurtenissen, is dit zeer goed en duidelijk verteld aan de hand van getuigenissen van slachtoffers. Maar ook de zijde van de dader komt aan bod, en dat is precies nog het meest schokkende aan het ganse verhaal.

Veel duiding dus in deze film van bijna 2,5 uur, die nergens verveeld en zeer interessant is.

Laat ons echter hopen dat men zulke films niet meer hoeft te maken, al zal dat alweer ijdele hoop zijn en blijven.

Grote fout in de film, er wordt Engels gesproken...

avatar van Diederik58

Diederik58

Logisch dat in de film vanwege Netflix in het Engels wordt gesproken. Maar dat is wel heel jammer. In Utøya, 22. juli maakt het Noors de film juist authentiek.

De film laat na een inleiding met nagenoeg dezelfde beelden als in Utøya/Oslo, maar dan meer vanuit het perspectief van Breivik. Dat deel van de film is redelijk geslaagd. Het roept afkeer op en bij mij ook wraakgevoelens t.o.v. Breivik. Anders Danielsen Lie zet overtuigend de onsympathieke Nazi Breivik neer.

De intelligentie, geslepenheid en het zelfbenoemde leiderschap van Breivik komen goed uit de verf.

In de film volg je nog de familie Hanssen waarvan Torje en Viljar de aanslag overleefd hebben. Dit geeft de film een meer persoonlijke tint. Maar het suddert door en duurt te lang.

De film slaagt er niet in om de beangstigde sfeer neer te zetten van Utøya, 22. juli. Terwijl heel Noorwegen (en Europa) in rep en roer was. Het blijft te oppervlakkig.

Al met al de moeite waard om te zien.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Beide films kort na elkaar gezien, beide films erg indrukwekkend. Van het Engels van de acteurs had ik geen last, commentaar over slecht acteerwerk begrijp ik totáál niet - zeker niet als het gaat om de jongen die Anders Breivik speelt. Een paar losse eindjes - de bedreigingen aan het adres van de advocaat - maar sfeertekening was zo verschrikkelijk goed dat ik me er niet aan gestoord heb. Ik snap dat er kritiek was op het maken van de film maar voor mij als buitenstaander zijn dit soort films juist een interessante verdieping om zicht te krijgen op hetgeen wat er gebeurd is en de nasleep voor de slachtoffers.

Net als de andere film een 4,5*.

avatar van AnyaH

AnyaH

Indrukwekkende en aangrijpende dramafilm over de aanslagen in Oslo en op Utoya in Noorwegen. Cinematografie: veel mooie beelden van de ruige Noorse natuur. Muziek: vaak dramatisch. Acteurs spelen hun rollen goed, maar jammer dat ze Engels spreken, dit komt de geloofwaardigheid niet ten goede.

Plot: de gruwelijke aanslag op Utoya in Noorwegen. De veerboot had Anders Breivik nooit naar het eiland mogen brengen, want BOA's handelen nooit alleen, maar mensen zijn goed van vertrouwen als ze een uniform zien. Graag had ik de jongeren op het kamp in het begin beter willen leren kennen want dan was de impact groter en pijnlijker geweest! Nu kwam de aanslag meteen in het begin heftig binnen, terwijl de slachtoffers amper waren geïntroduceerd. Ik heb wel regelmatig kippenvel gevoeld, bij de eerste aanslag en bij de schoten op het eiland!

Tweede deel laat zien welk fysiek en mentaal trauma de slachtoffers hebben opgelopen en de zware revalidatie die volgt. Verder krijgt de rechtzaak en Anders' verdediging aandacht. Voor mij was van toegevoegde waarde geweest als ze het psychiatrisch onderzoek meer hadden uitgewerkt en dat er meer over Breivik zijn verleden was verteld en waarom hij zo geworden is......

Het blijft een bizarre gebeurtenis, waarvan we hopen dat zoiets nooit weer zal gebeuren, maar waarvan ik vrees dat het ijdele hoop zal blijken te zijn........

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Boeiende, aangrijpende film; niet alleen op de aanslagen gericht maar ook op het verder verloop. Geen verveling, ondanks de lange speelduur.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Goede film die wel wat te lang duurt maar je krijgt door de film wel een goed beeld van hoe het ongeveer gegaan is en wat voor een bak ellende dit met zich meebrengt.

avatar van zinedine1983

zinedine1983

Wauw. Wat vreselijk wat daar is gebeurd. Onbeschrijfelijk. Ik snap niet hoe iemand tot zoiets evils in staat is. Waren allemaal jonge slimme studenten, de toekomst van Noorwegen! In 1 klap weggevaagd!

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Net als bij Ted Kaczinsky moeten die advocaten toch weten dat zo iemand niet ontoerekeningsvatbaar wil verklaard worden...

Dan heeft het "manifest" al helemaal geen zin gehad in de dader zijn ogen.

Het zijn rare tijden ja. Die ene zin in heel de film die nog het meest indruk maakte.

Al bij al wat langdradig, maar wel mooi vertelt vanuit het oogpunt van de slachtoffers. Vooral de nasleep en het PTSS wordt goed in beeld gebracht. Jammer van het Engels. .

avatar van notsub

notsub

Ik heb de volle speelduur gekluisterd aan het scherm gezeten. De film laat de aanslagen van alle mogelijke kanten zien en doet dat zeer intens. De verhaallijn rond de jonge Viljar maakte de meeste indruk, maar het karakter en profielschets van de koelbloedige dader was ook heel bijzonder. In een land als Noorwegen zijn dit soort aanslagen natuurlijk als een bliksem bij heldere hemel en de plotselinge chaos maakt dan veel los, zowel op sociaal/politiek, als op persoonlijk niveau. 22 July brengt dat allemaal in beeld en laat zien wat een éénmans actie van een losgeslagen monster allemaal tot gevolg kan hebben.

Theunissen

Na eergisteren de indrukwekkende en lugubere Drama film "Utøya 22. Juli (2018)" van de Noorse regisseur Erik Poppe te hebben gezien, was het gisteren de beurt aan deze Netflix film van de Britse regisseur Paul Greengrass (bekend van o.a. de Jason Bourne-films, "United 93 (2006)" en "Captain Phillips (2013)"). In tegenstelling tot Erik Poppe kiest Paul Greengrass er wel voor om Anders Breivik in beeld te brengen.

Het is 22 juli 2011 en de broertjes Viljar (Jonas Strand Gravli) en Torje (Isak Bakli Aglen) verblijven samen met honderden medestudenten op het eiland Utøya. Na een bomaanslag in het centrum van Oslo worden ook de jonge kampeerders op Utøya het doelwit van de extreem-rechtse Anders Breivik (Anders Danielsen Lie). Vermomd als een politieagent vertrekt hij naar het eiland waar hij bij aankomst het vuur opent op de kampbeheerders en de nietsvermoedende kinderen. Na 72 minuten wordt hij eindelijk in de kraag gevat door de politie en begint het zenuwslopende proces tegen de terrorist die naar eigen zeggen als een soldaat van de natie aan zijn plicht voldeed en één van de getuigen bij dit proces is de door Anders Breivik neergeschoten Viljar

Eric Poppe zijn verfilming is een hartverscheurende drama terwijl de door Paul Greengrass geregisseerde film meer een reconstructie en politieke thriller is. Hij begint namelijk eerder, met flarden van Breiviks voorbereidingen en de bomaanslag via een busje (volgepropt met kunstmest en aluminiumnitraat) op het Noorse parlement in Oslo voor hij naar Utøya rijdt waar de schietpartij plaatsvindt. Hij brengt deze gebeurtenissen zeer feitelijk in beeld tijdens het eerste half uur en hij vertelt het verhaal verder door, waarbij de nasleep van Breiviks daden en zijn rechtszaak het grootste deel van deze film in beslag nemen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de kinderen, en vooral natuurlijk van de jongen Viljar die tijdens de schietpartij op Utøya ernstig gewond raakt (wordt vijf keren geraakt). Maar ook vanuit het perspectief van de dader Anders Breivik, advocaat Geir Lippestad (Jon Øigarden) die de opdracht krijgt Breivik te verdedigen en de Noorse Premier Jens Stoltenberg (Ola G. Furuseth) op dat moment. Oftewel het wordt verteld in vier verschillende verhaallijnen en verder zijn er ook nog twee sub verhaallijnen omtrent de vader en moeder van Viljar, te weten Sveinn Are Hanssen (Thorbjørn Harr) en Christin Kristoffersen (Maria Bock), en nog een ander slachtoffer, te weten Lara Rachid (Seda Witt), die de schietpartij heelhuids overleeft heeft, maar haar zus Bano (Selma Strøm Sönmez) niet.

Dit heeft als gevolg dat geen van die verhaallijnen echt goed werkt en hierdoor wordt het ook nergens echt indrukwekkend of aangrijpend (m.u.v. de schietpartij). Sterker nog, hier en daar wordt het zelfs wat langdradig. Paul Greengrass schuwt ook geen indrukwekkende beelden van de schietpartij en ik kan mij voorstellen dat het bij veel mensen kwaad bloed zet (in Noorwegen was er ook ophef over het feit dat deze wandaad door een Hollywoodregisseur werd verfilmd). Persoonlijk vond ik dit wel het meest indrukwekkende in deze film, want het werd behoorlijk heftig weergegeven (sowieso al het begin waarbij de kampleidster en het Hoofd Veiligheid, beide volwassenen, als eersten op brute wijze worden neergeschoten op het eiland).

De schietpartij op Utøya, die circa 10 minuten in beeld te zien is (duurde in werkelijkheid maar liefst 72 minuten), is echter slechts een klein onderdeel van de bijna 140 minuten durende dramafilm, want in het derde bedrijf ligt de focus vooral op hoe de overlevenden de draad weer proberen op te pakken, hoe Anders Breivik met misplaatste trots de verantwoordelijkheid neemt voor de aanslagen, hoe de advocaten aan beiden kanten zich voorbereiden op de rechtszaak en hoe de Noorse Premier een onderzoek naar de veiligheid in zijn land laten uitvoeren, waarbij hij wilt weten of ze de aanslagen hadden kunnen voorkomen. Na het einde volgens nog wat weetjes over slachtoffer Viljar, advocaat Geir Lippestad en Premier Jens Stoltenberg (is sinds 1 oktober 2014 secretaris-generaal van de NAVO).

Alle hoofdrolspelers in deze film doen het opzicht goed en met name Jonas Strand Gravli in de rol van slachtoffer Viljar Hanssen, die de schietpartij overleeft, maar wel meerdere keren geraakt wordt (o.a in zijn hoofd) en een lange weg van revalidatie voor zich heeft. Ook was het wel mooi om te zien welke impact de aanslag op hem en zowel zijn familie heeft. Verder zet Anders Danielsen Lie de rol van Anders Breivik ijzingwekkend neer en dat zowel tijdens zijn voorbereidingen op de aanslag, de schietpartij waarbij hij zich sluw vermomde als politieagent en de rechtszaak (waarbij hij ook de Hitlergroet uitbrengt) tegen hem. Tijdens en na de aanslag staat hij er echter helemaal alleen voor, want zowel zijn moeder, zijn advocaat en extreemrechts wilt niets meer met hem te maken hebben. Verder vond ik de rol van Maria Bock als de moeder van Viljar nog wel noemenswaardig.

Paul Greengrass weet met "22 July" deze zwarte dag uit de Noorse geschiedenis goed neer te zetten als een reconstructie en politieke thriller en dat inclusief de gevoelens die het teweeg bracht en de impact die het had op iedereen. De film is zeker de moeite waard om te kijken, maar "Utøya 22. Juli (2018)" weet toch iets meer indruk te maken.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Wat een geweldig ontroerend drama. Alle facetten van deze laffe daad komen zeer goed in beeld. Beter als die andere versie Utøya 22. Juli (2018), die het aankijken nauwelijks waard was.

avatar van John Milton

John Milton

Grappig, ik vond die andere (duidelijk) de betere film, al was deze zeker niet slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Utøya 22. Juli (2018) vind ik ook echt vele malen beter, daar maakt alles flinke impact. Deze Greengrass film is een goede feitenfilm maar verder best langdradig.

6,8/10 en 3,29/5

7,2/10 en 3,50/5

IMDb en MM is het met Milton en mij eens.