22 July (2018)

Noorwegen / IJsland / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Greengrass
met Anders Danielsen Lie, Thorbjørn Harr en Jonas Strand Gravli

'22 July' vertelt het waargebeurde verhaal over de nasleep van de dodelijke terroristische aanslag in Noorwegen op 22 juli 2011. Een lid van de rechts-populistische Noorse Vooruitgangspartij, Anders Behring Breivik, plaatste die dag een autobom in de regeringswijk van Oslo. Vervolgens volgde er een massaschietpartij op een zomerkamp voor tieners op het eiland Utøya waarbij 69 mensen om het leven kwamen. Vanuit het oogpunt van iemand die de aanslag overleefd heeft wordt gekeken hoe het land toewerkt naar herstel en verzoening. Een driedelig verhaal over de overlevenden van de aanslag, de Noorse politieke leiders en de betrokken advocaten.

avatar van wess16
Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

avatar van cordiacovens
wess16 schreef:
Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

Kino Rotterdam voor zover ik weet

avatar van Pollypeachum1
Ik vond het een indrukwekkende film. Persoonlijk ben ik van mening dat het goed is om af en toe met je neus op de feiten gedrukt te worden.
In de huidige maatschappij ga je vaak voorbij aan intens drama. Je stompt af. Pas als het menselijk drama in beeld gebracht wordt, zegt het je meer dan alleen een kop op Facebook.

Had er na het zien van de sterke Erik Poppe film een hard hoofd in of een tweede verslag van de trieste gebeurtenissen nog een toegevoegde waarde zou hebben, maar moet toegeven dat Greengrass en met zijn interpretatie toch weer iets aan toevoegt, en het resultaat van de eerste derhalve zelfs bijna evenaart. Greengrass probeert met 22 July meteen maar een magnum opus aan te leveren over deze kippenvel veroorzakende dag, en komt met dit intense verslag een heel eind in de goede richting: één van de misschien beste, maar in elk geval belangrijkste films die 2018 ons tot dusverre heeft gebracht. Ik zal de twee en een half uur dat dit duurt aan het scherm gekluisterd, enorm boeiend en heftig. Maar ook weer net geen meesterwerk, omdat het Hollywood sausje wat er overheen is gegoten bij momenten wat te herkenbaar is en onnodig aanvoelt. Let wat dat betreft maar even op details als dat de jongeren er op het eiland er qua uiterlijk allemaal prima uitzien, en dat zelfs de acteur die Breivik neerzet er met zijn keurig verzorgde baard qua looks de echte Breivik in zijn schaduw plaatst. De verhaallijn van de herstellende jongen en zijn vriendin vond ik daarnaast uiteindelijk ineffectief en overdreven sentimenteel. Tsja en dan die aandacht voor het monster Breivik zelf...….Je vraag je af of de aandacht die hij en zijn krankzinnige ideeën hier krijgen wel nodig en historisch accuraat is. Wellicht belangrijk en zeker moedig dat Greengrass deze man en zijn ideeën zoveel ruimte geeft(en de regisseur is gelukkig geroutineerd genoeg om dit evenwichtig te houden), maar op één of andere manier voelt het niet honderd procent lekker(wat dan natuurlijk ook weer de kracht kan zijn van een goede film, dat ongemakkelijke gevoel wat je er van krijgt). Geen volmaakte film uiteindelijk, wel eentje die op zeker gemaakt moest worden, en door de zelfverzekerde regie zijn plaats in de filmgeschiedenis gaat innemen.

Confusie
De dramatiek die deze beide releases aan de specifieke datum hangen door er alleen al in de titel zo expliciet naar te verwijzen beschouw ik eigenlijk als een tikkeltje teveel eer jegens de aanstichter.

Als zijnde een architect vereeuwigd nu een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Zal wel in zijn klamme knuistje zitten te gniffelen mocht iets in die aard hem ooit bereiken.

Al weet je het natuurlijk nooit helemaal bij zo'n 'n dooie.

Een dergelijke lamme gap.

Onbevattelijk.

Als iets van de uiter space.

Vliegend ruimtepuin.

Voor je botte kop dalijk.

Haalt het lang niet bij Utoya. Maar wel goed om ook vanuit het perspectief van Breivik het verhaal te belichten. Prima film verder.

avatar van Basto
Nogal saai en uitgesponnen vertellingmet veel te veel nadruk om de revalidatie van een getuige. Vond de noorse film veel intenser en beter.

Matig

avatar van Thomas83
Dacht eigenlijk dat deze film vooral over de aanval op Utoya zelf zou gaan. Vond het een aangename verrassing dat deze na een half uur al over is, waarna er nog bijna twee uur over is voor de hele nasleep. Dat is toch een stuk smaakvollere benadering. En de film schuwt het niet om opvallend gedetailleerd en direct het herstel van Viljar te tonen, operaties en alles. Alleen ontbreekt wel een beetje de volgende stap om de film echt de diepte in te brengen.

Het is een grote gemiste kans om niet meer van Lara en Torje te tonen. We zien Viljar symbolisch flink zwoegen en afziend gedurende zijn revalidatie, maar dat is op zich allemaal redelijk standaard allemaal. Het perspectief van de advocaat vond ik ook nog wel interessant, maar verder bevat de film echt een of twee verhaallijnen teveel. Tweeënhalf uur is wat aan de lange kant. Dan had ik liever wat meer tijd aan de slachtoffers besteed zien worden. Die kleffe eerste paar minuten volstaan niet.

De cast is over het algemeen ook niet al te best. Wat een zak hooi is die vader van Viljar en Torje. En ik kan me er absoluut niet overheen zetten dat er voor is gekozen allemaal Noorse acteurs Engels te laten praten. Mooie manier om je toch al niet van talent overlopende cast te ondermijnen. Half puntje eraf daarvoor. 2.5*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hou het a.u.b. overzichtelijk en ontopic. Politieke discussies zijn niet toegestaan en persoonlijke aanvallen al helemaal niet. Ik heb bij deze wat berichten verwijderd, probeer hier een beetje op te letten of verder te praten door middel van een privébericht.

avatar van Hannibal
Beetje dubbel gevoel bij deze film. Aan één kant wil ik geen aandacht geven aan die terrorist en zijn zieke wereldbeeld, aan de andere kant moet ook dit verhaal natuurlijk verteld kunnen worden. Gelukkig is er hier voor gekozen om de aanval zelf maar een klein onderdeel van de film te maken, en vooral te focussen op de nasleep; Het proces, het herstel, en de emotionele worsteling waar overlevenden mee zitten.
Een echt manco is het dat in een Noorse film over een Noors drama met overwegend Noorse acteurs Engels wordt gesproken.

avatar van Agent47
De film begon goed, maar al snel werd het saai. De film duurde naar mijn mening echt te lang. Jammer.

avatar van Fisico
Het contrast met de andere film Utøya 22. Juli (2018) kon niet groter zijn. Daar waar de andere film de sereniteit opzoekt, krijgt men met deze productie van Greengrass een eerder Hollywoodiaans tintje. Het was ook de film die in Noorwegen het meest de wind van voren kreeg. Dat de film in het Engels is, komt ook de geloofwaardigheid niet ten goede.

Niet dat het een slechte film was, zeker niet, maar de persoon Breivik komt een pak prominenter in beeld, alsof de hele film over zijn persoontje ging. Ik kan me voorstellen dat dit tegen de borst stuitte. Maar goed, ook die zijde mag gerust verteld worden. Het grootste probleem met Greengrass is dat hij te veel hooi op zijn vork neemt waardoor de film afglijdt naar mosselen noch vis. Hij had beter 1 of max 2 kernonderwerpen belicht en uitgediept. Nu komt de film vrij langdradig over en zit er in zijn geheel te weinig diepgang in. En de voorbereiding, én Utoya, én de slachtoffers, én het proces. Het is teveel van het goede. En ook de andere hoofdpersonages als de advocaat en de premier komen te weinig uit de verf ... Jammer dat ook hierdoor de horror op Utoya te weinig beklijft, iets wat ik wel had met Utoya 22. Juli.

Anders Danielsen Lee zette een knappe presatie neer als koele afstandelijke massamoordenaar Breivik. Niet eenvoudig om als Noor zoiets te presteren. En ook de rest deed het behoorlijk. Gemengde gevoelens dus deze film. Van Greengrass had ik net dat tikkeltje beter verwacht.

avatar van Fisico
Wou er toch nog aan toevoegen dat de film op zich niet misstaat naast Utoya 22. Juli ondanks de totaal verschillende aanpak van beide regisseurs. Goede aanvulling en complementair met elkaar om het grotere geheel te zien.

avatar van maxcomthrilla
Vooral het eerste uur erg aangrijpend om te zien hoe Breivik als een gestoorde gek huishoudt in Noorwegen. Vlot gefilmd, zonder veel opsmuk. Pas na de gebeurtenissen is er ruimte voor de nodige rouwverwerking en acceptatie bij de slachtoffers. Daar schiet de film wat teveel in door. Vreselijk drama natuurlijk, maar dat weet allemaal toch wat minder te boeien omdat het langdradig wordt. 3*

avatar van vranque
Hij is geen gestoorde gek zoals wij dat graag willen zien. Hij leeft niet in de wereld waarin wij leven. Matige film ten opzichte van Utøya 22. Juli

avatar van macrobody
Iedereen weet dat er een aanslag was in Noorwegen en dat er een hoop kinderen zijn vermoord.
Sommigen weten misschien zelfs dat de dader Breivik heet, maar houd het wel op voor de meeste mensen denk ik buiten Noorwegen.
Deze film gaat vrij vlot naar de gebeurtenis toe en dan krijgen we de rest van de film de gevolgen te zien, voornamelijk van 1 familie. Ook de rechtszaak komt aan bod.
Mijn conclusie is dat meer overheid in de vorm van politici en politiemensen geen enkele garantie is voor een veiliger land, maar dat was wel wat het resultaat was van deze aanslag.

avatar van missl
Terwijl je weet hoe het afloopt toch heftig om te zien en wat een verhaal.

avatar van filmkul
Redelijk geslaagd drama. Het verhaal is bekend en wordt vakkundig uitgewerkt door Greengrass. Hij kiest er voor om de focus te houden op de periode na de aanslag. Het begin van de film, de aanslag, hakt er gelijk goed in. Daardoor heeft de rest van de film meer impact en wordt ook minder saai dan dat je verwacht. Greengrass weet de emoties van diverse betrokkenen goed over te brengen. Het acteerwerk is verder okay. Een groot minpunt is de Engels taal. Aangrijpend drama. 3.5/4.0

avatar van IH88
22 July

Indrukwekkende film over Utøya, Anders Breivik, de slachtoffers en alle andere betrokkenen. Dat is ook gelijk het grootste probleem van de film, want Paul Greengrass wil te veel verhaallijnen en subplots in zijn film proppen. Vooral het gedeelte met de advocaat van Breivik, en het gedeelte met de premier, hadden weggelaten mogen worden. Of je het gedachtegoed van Breivik zo prominent in je film moet stoppen is discutabel, maar ik begrijp wel dat Greengrass alle kanten wilde belichten. De verhaallijn rond Viljar is veruit het sterkste gedeelte van de film, en zijn scene in de rechtszaal op het laatst is een kippenvelmoment.

avatar van Chelsea94
Ik vond het begin wel sterk, maar jammer van het Engels waarvan je direct hoorde dat ze dit normaal niet spreken. De film duurt uiteindelijk veel te lang en is ook niet echt interessant meer. Veel stukken komen erg gedramatiseerd over en lijken weinig nog te maken te hebben met de echte gebeurtenissen.

Indrukwekkende film over de aanslagen in Noorwegen in 2011.
Uiteraard gebaseerd op ware gebeurtenissen, is dit zeer goed en duidelijk verteld aan de hand van getuigenissen van slachtoffers. Maar ook de zijde van de dader komt aan bod, en dat is precies nog het meest schokkende aan het ganse verhaal.
Veel duiding dus in deze film van bijna 2,5 uur, die nergens verveeld en zeer interessant is.
Laat ons echter hopen dat men zulke films niet meer hoeft te maken, al zal dat alweer ijdele hoop zijn en blijven.
Grote fout in de film, er wordt Engels gesproken...

avatar van Diederik58
Logisch dat in de film vanwege Netflix in het Engels wordt gesproken. Maar dat is wel heel jammer. In Utøya, 22. juli maakt het Noors de film juist authentiek.
De film laat na een inleiding met nagenoeg dezelfde beelden als in Utøya/Oslo, maar dan meer vanuit het perspectief van Breivik. Dat deel van de film is redelijk geslaagd. Het roept afkeer op en bij mij ook wraakgevoelens t.o.v. Breivik. Anders Danielsen Lie zet overtuigend de onsympathieke Nazi Breivik neer.
De intelligentie, geslepenheid en het zelfbenoemde leiderschap van Breivik komen goed uit de verf.
In de film volg je nog de familie Hanssen waarvan Torje en Viljar de aanslag overleefd hebben. Dit geeft de film een meer persoonlijke tint. Maar het suddert door en duurt te lang.
De film slaagt er niet in om de beangstigde sfeer neer te zetten van Utøya, 22. juli. Terwijl heel Noorwegen (en Europa) in rep en roer was. Het blijft te oppervlakkig.
Al met al de moeite waard om te zien.