22 July (2018)

Noorwegen
Biografie / Drama

geregisseerd door Paul Greengrass
met Anders Danielsen Lie, Thorbjørn Harr en Hang Tran

'22 July' vertelt het waargebeurde verhaal over de nasleep van de dodelijke terroristische aanslag in Noorwegen op 22 juli 2011. Een lid van de rechts-populistische Noorse Vooruitgangspartij, Anders Behring Breivik, plaatste die dag een autobom in de regeringswijk van Oslo. Vervolgens volgde er een massaschietpartij op een zomerkamp voor tieners op het eiland Utøya waarbij 69 mensen om het leven kwamen. Vanuit het oogpunt van iemand die de aanslag overleefd heeft wordt gekeken hoe het land toewerkt naar herstel en verzoening. Een driedelig verhaal over de overlevenden van de aanslag, de Noorse politieke leiders en de betrokken advocaten.

• Vanaf 10 oktober in de bioscoop

avatar van wess16
Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

avatar van cordiacovens
wess16 schreef:
Weet iemand waar deze draait in de Randstad?

Kino Rotterdam voor zover ik weet

jwitjes schreef:
Hij heeft namelijk onder extreem rechts heel veel fans en met de huidige opmars van extreem rechts, loop je heel erg het risico om het monster de humaniseren door te kijken waarom hij dit deed.

Eerst en vooral wat die heeft gedaan is zo dom en afschuwelijk maar beweer je hier dan dat mensen zoals mij straks hetzelfde gaan doen? Goed zot haha, mijn leven is daar te dierbaar voor om zoiets doms te gaan doen, en wat lost het allemaal op? Niks.

Breivik dacht dat die wel duizenden volgers zou hebben en in wat hem heeft gedaan dat er wel veel volgers zouden zijn maar dat is dus absoluut niet het geval en maar goed ook want zo'n mensen brengen extreem rechts in een slecht daglicht. (jaja ik weet het, Breivik was extreem rechts maar ik ben het der deels niet mee eens omdat extreem rechts helemaal geen oorlog wil of 77 mensen wil gaan neermaaien, zijn nonsens).

Mij gaat het erom naast het afschuwelijke wat die heeft gedaan om de boodschap die hem bracht; dit is niet Breivik zijn fout, dit zijn de vele politiekers hun fout, ik kan daar een hele boek overschrijven vol met voorbeelden ervan van met wat ik bedoel. Maar het zijn dergelijke politiekers in al die landen die er de boel naar de knoppen helpen, de miserie er groter maken dan dat het al is en dan krijg je vroeg of laat hier en daar eens 1 die over de schreef gaat, vergeet niet dat het aan de andere kanten erger is want dat vergeet men toch maar iedere keer. Ze hebben een stukje laten tonen van wat Breivik heeft gezegd en dat was er gewoon boenk op zoals ze bij ons zeggen, waarheid als een koe en een waarheid die zoals ik net zei door enorm vele domme politiekers gewoon worden genegeerd, ook nu doen ze het nog steeds, na alles wat er gebeurt is en nu nog steeds en het steeds verder uit de hand aan het lopen is.

Wie denkt dat wij hier in een sprookjeswereld leven zijn eraan voor de moeite, zal nooit gebeuren omdat met name die politiekers de problemen niet aanpakken en het pakt ook niet en kan ook nooit lukken als bepaalde mensen zich bv niet willen aanpassen maar wel hun eisen komen stellen, uw manier van leven ondermijnen enz... Zoals ik al zei; ik kan er een boek over schrijven om alles van a tot z uit te leggen.

schumacher schreef:

Gezeur, Breivik is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Jouw onwelgevallige politici zijn daar niet verantwoordelijk voor. Je moet niet achteraf die schoft zijn daden proberen te vergoeilijken. 70+ kinderen vermoorden, en dan andere politici de schuld willen geven. Walgelijk.

Graaf Machine schreef:

Mss hebt u een leesprobleem maar ik poste al 2 keer dat wat diene deed absoluut niet kan en laat staan dat dat iets oplost.
Alleen zeg ik dat tot bepaalde hoogte politiek zeker verantwoordelijk is, niet in wat die deed maar wel voor frustratie zorgen bij bepaalde mensen en gelukkig is 99.9% die daarmee kan omgaan en dan heb je her en der er een aantal die dat niet kunnen. Wat die deed is ronduit afschuwelijk want dit kan evengoed gebeuren maar dan naar rechtsen toe.
Alleen zeg ik nog eens dat als 9/10 politiekers de boel verzieken, niet luisteren naar het volk, het niet willen inzien waarmee die bezig zijn, hoe fout dat die bezig zijn dan verschiet ik er niet van als er eens een kieken dergelijke feiten pleegt.
Maar ooit zal de boel nog verder escaleren dankzij die domme politiekers en daar zijn zij weldegelijk voor verantwoordelijk.

Mss hebt u een

Geen idee wat mss betekent. Misschien Nederlands spreken?

avatar van Pollypeachum1
Misschien schrijven, maar dan nog niet weten wat mss betekent. ✌

avatar van Pollypeachum1
Ik vond het een indrukwekkende film. Persoonlijk ben ik van mening dat het goed is om af en toe met je neus op de feiten gedrukt te worden.
In de huidige maatschappij ga je vaak voorbij aan intens drama. Je stompt af. Pas als het menselijk drama in beeld gebracht wordt, zegt het je meer dan alleen een kop op Facebook.

Had er na het zien van de sterke Erik Poppe film een hard hoofd in of een tweede verslag van de trieste gebeurtenissen nog een toegevoegde waarde zou hebben, maar moet toegeven dat Greengrass en met zijn interpretatie toch weer iets aan toevoegt, en het resultaat van de eerste derhalve zelfs bijna evenaart. Greengrass probeert met 22 July meteen maar een magnum opus aan te leveren over deze kippenvel veroorzakende dag, en komt met dit intense verslag een heel eind in de goede richting: één van de misschien beste, maar in elk geval belangrijkste films die 2018 ons tot dusverre heeft gebracht. Ik zal de twee en een half uur dat dit duurt aan het scherm gekluisterd, enorm boeiend en heftig. Maar ook weer net geen meesterwerk, omdat het Hollywood sausje wat er overheen is gegoten bij momenten wat te herkenbaar is en onnodig aanvoelt. Let wat dat betreft maar even op details als dat de jongeren er op het eiland er qua uiterlijk allemaal prima uitzien, en dat zelfs de acteur die Breivik neerzet er met zijn keurig verzorgde baard qua looks de echte Breivik in zijn schaduw plaatst. De verhaallijn van de herstellende jongen en zijn vriendin vond ik daarnaast uiteindelijk ineffectief en overdreven sentimenteel. Tsja en dan die aandacht voor het monster Breivik zelf...….Je vraag je af of de aandacht die hij en zijn krankzinnige ideeën hier krijgen wel nodig en historisch accuraat is. Wellicht belangrijk en zeker moedig dat Greengrass deze man en zijn ideeën zoveel ruimte geeft(en de regisseur is gelukkig geroutineerd genoeg om dit evenwichtig te houden), maar op één of andere manier voelt het niet honderd procent lekker(wat dan natuurlijk ook weer de kracht kan zijn van een goede film, dat ongemakkelijke gevoel wat je er van krijgt). Geen volmaakte film uiteindelijk, wel eentje die op zeker gemaakt moest worden, en door de zelfverzekerde regie zijn plaats in de filmgeschiedenis gaat innemen.

Graaf Machine schreef:

Geen idee wat mss betekent. Misschien Nederlands spreken?

Serieus? Mss =misschien.

Serieus? Mss =misschien.

Dat soort afkortingen zijn mij doorgaans inderdaad erg onbekend. Achteraf is het logisch, maar als je het niet weet, moet je maar gokken. Ik zit niet zoveel te whatsappen of te twitteren, of waar komen die afkortingen ook vandaan..

vh = van het
vd = van de
wrm = waarom

Alles wijst in feite zichzelf uit ze , dat komt wel, zoiets leer je wel allemaal. Als je een zin leest dan kan je het woord vaak zelf wel invullen ook. Ja, op Twitter zit je beperkt in uw posten dan begint iedereen afkortingen te gebruiken en ze doen dat ook zodat ze tijd uitsparen en sneller hun bericht kunnen posten enz...

avatar van Confusie
De dramatiek die deze beide releases aan de specifieke datum hangen door er alleen al in de titel zo expliciet naar te verwijzen beschouw ik eigenlijk als een tikkeltje teveel eer jegens de aanstichter.

Als zijnde een architect vereeuwigd nu een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Zal wel in zijn klamme knuistje zitten te gniffelen mocht iets in die aard hem ooit bereiken.

Al weet je het natuurlijk nooit helemaal bij zo'n 'n dooie.

Een dergelijke lamme gap.

Onbevattelijk.

Als iets van de uiter space.

Vliegend ruimtepuin.

Voor je botte kop dalijk.

avatar van Confusie
Volgens mij hoef ik echt niet uit te leggen dat niet elke post op deze site een recensie betreft, of zou moeten zijn.

Hier is volgens mij het onderscheid tussen gewone berichten en 'meningen' voor in het leven geroepen.

Mijn bericht is niet aangevinkt als mening.

Het is geen recensie.

Ben geen filmrecensent.

Koester niet die pretentie.

Wel geef ik mijn visie op de titel van de film, wat volgens mij gewoon relevant is.

Of het nou inhoudelijk over de film gaat, of over de cast, de poster of de titel.

Nergens staat dat we hier niet vrij in zouden zijn.

Confusie schreef:

Als zijnde een architect vereeuwigd nu een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Al weet je het natuurlijk nooit helemaal bij zo'n 'n dooie.

Een dergelijke lamme gap.

Onbevattelijk.

Als iets van de uiter space.

Vliegend ruimtepuin.

Voor je botte kop dalijk.

Steek er nog een op.

avatar van Confusie
Ik ben een hele nette jongen die zich ver houdt van dergelijke praktijken.

Dus neen.

Verder gaat het hier volgens mij over deze film.

Niet over mijn berichten.

Haalt het lang niet bij Utoya. Maar wel goed om ook vanuit het perspectief van Breivik het verhaal te belichten. Prima film verder.

avatar van Basto
Nogal saai en uitgesponnen vertellingmet veel te veel nadruk om de revalidatie van een getuige. Vond de noorse film veel intenser en beter.

Matig

avatar van Thomas83
Dacht eigenlijk dat deze film vooral over de aanval op Utoya zelf zou gaan. Vond het een aangename verrassing dat deze na een half uur al over is, waarna er nog bijna twee uur over is voor de hele nasleep. Dat is toch een stuk smaakvollere benadering. En de film schuwt het niet om opvallend gedetailleerd en direct het herstel van Viljar te tonen, operaties en alles. Alleen ontbreekt wel een beetje de volgende stap om de film echt de diepte in te brengen.

Het is een grote gemiste kans om niet meer van Lara en Torje te tonen. We zien Viljar symbolisch flink zwoegen en afziend gedurende zijn revalidatie, maar dat is op zich allemaal redelijk standaard allemaal. Het perspectief van de advocaat vond ik ook nog wel interessant, maar verder bevat de film echt een of twee verhaallijnen teveel. Tweeënhalf uur is wat aan de lange kant. Dan had ik liever wat meer tijd aan de slachtoffers besteed zien worden. Die kleffe eerste paar minuten volstaan niet.

De cast is over het algemeen ook niet al te best. Wat een zak hooi is die vader van Viljar en Torje. En ik kan me er absoluut niet overheen zetten dat er voor is gekozen allemaal Noorse acteurs Engels te laten praten. Mooie manier om je toch al niet van talent overlopende cast te ondermijnen. Half puntje eraf daarvoor. 2.5*.