22 July (2018)

Noorwegen / IJsland / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Paul Greengrass
met Anders Danielsen Lie, Thorbjørn Harr en Jonas Strand Gravli

'22 July' vertelt het waargebeurde verhaal over de nasleep van de dodelijke terroristische aanslag in Noorwegen op 22 juli 2011. Een lid van de rechts-populistische Noorse Vooruitgangspartij, Anders Behring Breivik, plaatste die dag een autobom in de regeringswijk van Oslo. Vervolgens volgde er een massaschietpartij op een zomerkamp voor tieners op het eiland Utøya waarbij 69 mensen om het leven kwamen. Vanuit het oogpunt van iemand die de aanslag overleefd heeft wordt gekeken hoe het land toewerkt naar herstel en verzoening. Een driedelig verhaal over de overlevenden van de aanslag, de Noorse politieke leiders en de betrokken advocaten.

Ik ben benieuwd. Blijkbaar toch een iets andere insteek dan Utøya 22. Juli (2018)

Vanaf 10 oktober op Netflix.

avatar van TornadoEF5
Wel typisch een onderwerp voor Greengrass, en raar dat we twee Utoya-films op één jaar krijgen. Hoewel dat vaker gebeurt dan je zou denken.

kos schreef:

Dit is wel zonde ja.

avatar van IH88
kos schreef:
In het Engels... hoe verzin je het. Nu al mislukt.

Aparte opmerking voor iemand die Schindlers List 4.5* geeft .

IH88 schreef:

Aparte opmerking voor iemand die Schindlers List 4.5* geeft .

Eens. Al even belachelijk.

avatar van Macmanus
Wel een geheel Noorse cast. Of dat het logischer maakt weet ik niet (zal waarschijnlijk toch bedoeld zijn om het in de US toegankelijker te maken), maar wel iets behapbaarder om Noren te zien dan Amerikaanse hollywood acteurs.

avatar van Pepino
Ben niet helemaal mee... dus dit jaar zijn er twee films gemaakt over deze verschrikkelijke gebeurtenis? Is er een verschil tussen de twee, of is deze louter de Engelstalige remake?

avatar van de grunt
Engelstalig en waarschijnlijk kun je iets meer ambacht verwachten dan van zijn Noorse collega.

de grunt schreef:

Die Noorse collega was overigens behoorlijk "Greengrassiaans" in zijn stilistische aanpak.

avatar van John Milton
Ik moet zeggen dat ik van mijn laatste Poppe meer onder de indruk was dan van mijn laatste Greengrass, maar we gaan het zien. Ik betwijfel of ik hem indrukwekkender ga vinden dan de Noorse versie, maar we geven het natuurlijk wel een eerlijke kans, voor zover dat kan aangezien het geen pretje is om die gebeurtenis nóg een keer te zien zo snel achter elkaar.

Alleen Anders Danielsen Lie in de rol van Breivik

avatar van Verhoeven
Straka schreef:
Klopt, en Greengrass levert daarentegen een slappe TV-film op met Noorse acteurs die Engels staan te praten. Zou bijna willen spreken van een totaal overbodige film maar gelukkig is er The Guardian.

avatar van John Milton
Misschien gaan we het over deze verfilming meer eens zijn, de grunt. Ben benieuwd

avatar van de grunt
Wij liggen niet ver uit elkaar qua filmidentiteit JM

avatar van skinny_tie
Overigens ook een weekje in een aantal zalen te zien (LAB111, KINO, Filmhuis Den Haag, LHC, Focus).

avatar van n00r
Vanaf morgen op Netflix. Ben toch echt wel benieuwd hoe deze film uit gaat pakken bij het 'publiek'

avatar van Ajax&Litmanen1
n00r schreef:

Het komt een beetje over als de wat commerciëlere versie van Utøya 22. Juli (2018).

Maar zal ook deze de kans geven. Die andere was zeer sterk en imponerend.

avatar van n00r
Ajax&Litmanen1 Ik wil Utøya zeker nog zien maar heb hem gemist in de bioscoop ivm een verhuizing. Is die film nog ergens te bekijken?

En inderdaad wat je zegt dit lijkt op een commerciële versie van de andere film. Deze film gaat overigens ook over de bomaanslag in Oslo en Utøya 22. Juli (2018) ging alleen over wat er op het eiland gebeurd is, right?

avatar van Ajax&Litmanen1
n00r schreef:

Ik zit te googlen, maar ik kan niks vinden. Wachten tot de dvd release denk ik? Die film verdient een groot publiek. Pathe nam ook al niet de moeite 'm te draaien.

Die film ging inderdaad over Utoya, al kwam de bomaanslag er in het begin heel kort bij. Maar meer om het verhaal in te leiden.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan maar op de dvd wachten zit niks anders op!

avatar van mjk87
Ik zie die trailer nu pas. Serieus, Engels?

avatar van Ste*
Alweer een film, nu al, hierover?

avatar van Flitskikker
skinny_tie schreef:

Hopelijk met betere ondertitels dan op Netflix.

In Winterswijk en Eindhoven kan het nog:
Utøya 22. juli in de bioscoop | Bioscoopagenda - biosagenda.nl

Nederlandse dvd komt pas 6 februari 2019 uit... (sowieso, dvd-only anno 2019...)
Hij is via 'andere wegen' wel online te vinden (in 1080p!).

Ajax&Litmanen1 schreef:
Pathe nam ook al niet de moeite 'm te draaien.

Pathe heeft hem wel gedraaid, maar alleen in Tuschinski.

Bélon
Wat moet deze film bizar overkomen op Noren: Noorse acteurs die in het Engels gebeurtenissen die zich in Noorwegen hebben afgespeeld vertolken. Does not compute.

Danielsen Lie speelt niet slecht maar deze film is niet best. Veel te lang ook. Nee dan was Utøya 22. Juli (2018) een heel stuk geslaagder.

avatar van de grunt
Greengrass kan beter, maar gelukkig heeft hij niet de sensatiezucht van Poppe.

avatar van themanwiththeplan
Gisteren bekeken op netflix. Matige film.
Enkele storende elementen. Zoals hierboven al beschreven, Noorse acteurs die Engels praten. De hoofdpersoon die me ook weinig overtuigend overkomt. Zijn arrogante pose tijdens het verhoor en proces komt tamelijk lachwekkend over.
De film volgt 2 verhaallijnen. De moordpartij van Anders Breivik, zijn arrestatie, verhoor en vervolging.
De andere verhaallijn volgt 1 van de slachtoffers en zijn ouders, de operatie, de revalidatie en het verwerken van de traumatische gebeurtenis. Op zich is deze verhaallijn wel goed uitgewerkt en degelijk geacteerd maar ik vond de eerste verhaallijn boeiender. Van mij mocht het verhaal meer gefocust zijn op zijn voorbereiding, drijfveren en zijn opgroeien in een multiculturele stad als Oslo.
Het boek "een van ons" over Anders Breivik geeft een veel betere inkijk in 's mans strapatsen, drijfveren en wereldbeeld. Dat boek is wel een absolute aanrader.

avatar van Shadowed
Best ok.

Persoonlijk vond ik Poppe's beschrijving van het 2011 Utoya bloedbad veel krachtiger en veel meer impact hebben. Toen ik hoorde dat Greengrass ook nog een film over de gebeurtenissen maar ook de aftermath zou regisseren had ik mijn twijfels. Maar toen ik hoorde dat hij acteurs uit Noorwegen zou gebruiken kreeg ik toch weer meer interesse.

Maar om vervolgens de acteurs Engels te laten spreken? Je ziet al wat het resultaat is, houterige dialogen en acteerwerk. Jonas Strand Gravli als Viljar doet vreselijk zijn best en komt soms ook best overtuigend over, maar je ziet al dat het Engelse accent een enorm struikelblok voor hem is. Anders Lie als Breivik is een boeiend personage en speelt het best.

De film begint vrij grimmig in het eerste half uur waar we gelijk de gebeurtenissen te zien krijgen. De scenes van Utoya waren vrij spannend en wat rauwer dan de versie van Poppe, maar hadden geen impact. Daarna is de film vrij boeiend, maar ook storend aangezien het acteerwerk erg matig is. Greengrass heeft wel een herkenbare stijl, hierin faalt hij toch wel een beetje.

Al bij al geen slechte film. Maar naar mijn mening overstijgt het het niveau van Poppe bij lange na niet.