ad
  • 8.089.383 stemmen

The Boy Who Harnessed the Wind (2019)

Drama | 113 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Chiwetel Ejiofor

Met onder meer: Maxwell Simba, Chiwetel Ejiofor en Joseph Marcell

Releasedatum: 1 maart 2019

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Boy Who Harnessed the Wind

Malawi. De dertienjarige William Kamkwamba wordt van school gestuurd wanneer duidelijk wordt dat zijn ouders zijn studie niet meer kunnen betalen. Hij gaat echter niet bij de pakken neerzitten en droomt ervan een windmolen te bouwen zodat zijn dorp geen hongersnood lijdt. Met behulp van de fiets van zijn vader Trywell en kennis uit boeken gaat hij aan de slag.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Edith Sikelo

Daniel Ngwata

Jeremiah Kamkwamba

Onevenwichtig opgaan.

Chiwetel Ejiofors regiedebuut (hij heeft hiervoor 2 kortfilms geregisseerd) is niet gek, maar ook niet goed. Dat komt omdat sterke scènes worden afgewisseld door minder sterke, en de acteerprestaties niet altijd even solide zijn. De grote kracht zit hem in het verhaal, maar ook dat had op betere wijze kunnen worden verteld. Minder rommelig en consequent in één taal. Daarbij komt dat de titel eigenlijk veel verklapt.

Toch is er genoeg positiefs te vertellen over dit waargebeurde verhaal dat zich heeft afgespeeld in het Oost-Afrikaanse Malawi. Het is gebaseerd op de belevenissen van William Kamkwamba, die als tiener te kampen krijgt met allerlei problemen die het land teisteren. De hongersnood die hij aan den lijve ondervindt, dwingt hem een oplossing te zoeken.

Het is wat onevenwichtig en lichtvoetig allemaal, maar er hangt een feelgood sfeer in de lucht die vreemd genoeg wel weet te werken. Hoe voorspelbaar het allemaal ook is, de twee uurtjes vliegen best snel en vermakelijk voorbij. Niets hoogstaand of ingewikkelds, maar de jonge Maxwell Simba houdt de aandacht vast en de Afrikaanse setting doet je al snel opgaan in de film.

**½

Met dank aan Netflix voor het recensie-exemplaar.

avatar van rondh

rondh

Onevenwichtig opgaan.

**½

Met dank aan Netflix voor het recensie-exemplaar.

Ik vind het vreemd dat je zo'n laag cijfer geeft terwijl je toch een positief stukje neerzet over deze film.. Ik heb de film nog niet gezien. Dus verder kan ik er nog niets over zeggen.

Onevenwichtig, voorspelbaar en lichtvoetig. Moet toch duidelijk zijn rondh

avatar van Brabants

Brabants

Onevenwichtig, voorspelbaar en lichtvoetig. Moet toch duidelijk zijn rondh

Hoeveel "pulp"(alles ever enigszins subjectief) heb je bekeken wat een veel hogere sterrenwaardering kreeg? Dan is met al het lof wat je omschrijft en die paar "manco's" voor een regiedebuut jouw waardering idd wat laag, toch?

Zinema (crew films)

Nope. Pulp met een hogere sterwaardering verdient soms een hoge sterwaardering vanwege het tóch voldoende kunnen vermaken. Wat dat hiermee te maken heeft is mij onduidelijk. Iets met appels en peren.. Daarbij komt dat deze serieuze toon van de film juist niet altijd even goed rijmt met bepaalde luchtigheid.

Ik vind mijn sterwaardering voor deze film misschien zelfs wel royaal. Die paar manco's (zoals jij het omschrijft) zijn namelijk vrij opvallend binnen deze film. Wellicht begrijp je beter wat ik schrijf als je eerst de film zelf kijkt. Wat overblijft kijkt lekker weg, maar qua 1) wisselvallige acteerprestaties, 2) vertelwijze, 3) rommeligheid, 4) voorspelbaarheid, 5) lichtvoetigheid en 6) onevenwichtigheid (allemaal woorden die in de tekst gebruikt worden), moet er echt iets beters tegenover staan om het geheel naar een voldoende te trekken. Nu is het wat mij betreft een vijfje.

Maar nogmaals, misschien moet je eerst eens naar de film gaan kijken alvorens op mijn recensie te reageren. Wellicht wordt e.e.a. dan een stuk duidelijker.

avatar van Brabants

Brabants

Zinema schreef:

Over appels met peren vergelijken. jij zegt het.

avatar van macrobody

macrobody

Hollywood heeft het weer voor elkaar, een film over een klein dorpje in Malawi waar het draait om overleven. Maar toch weten ze nog even de 9/11 er in te verwerken en de top criminele organisaties IMF en World Bank.

Volgens een recensent zou dit gedaan zijn om aan te geven in welke tijdsperiode we zitten en hoe die gebeurtenis ook een effect zou hebben gehad op het leven in dat dorpje. Whahhahaahaha.

Natuurlijk, dit is voor iedereen die alles slikt als zoete koek de ideale verklaring. Ik denk dat het eerder een voorwaarde was om funding te krijgen. Geen mogelijkheid onbenut laten om te massa te brainwashen.

Wat je wel kan meenemen uit deze film is dat de overheid alleen maar in de weg zit, de multinationals alles verpesten en dat het beter is om zelf te studeren dan je tijd te verdoen op school. Het boek is een stuk beter.

avatar van hamajava

hamajava

Geweldig verhaal, prachtig gefilmd, blijft lang nazinderen, aanrader,,,,,,,,

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer degelijke Britse film over de voormalige kolonie die heden Malawi heet. Niet te veel zin om de geopolitiek die even de moeilijke economische omstandigheden in de film aanhaalden als een drogreden te zien. Het is nu eenmaal een feit dat de Malawi naar verluidt één van de armste landen in Afrika is en dat de wereldcrises begin 21e eeuw hen, maar ook heel Afrika (eerst) hard troffen.

Ook aangenaam om eens een Afrikaanse film te zien zonder geweld, kindsoldaten of ontvoeringen. Ondanks de zware levensomstandigheden toch een vrij luchtige en hoopvolle film gezien waarbij onderwijs gestimuleerd werd ook al is het pokkeduur en niet voor iedereen weggelegd. En ook vrouwen hadden hier toegang toe. De jonge William tracht via de school en zelfeducatie zichzelf en zijn dorp vooruit te helpen.

Film in gebrekkig Engels afgewisseld met lokale dialecten, zeker niet fout lijkt me. The struggle van de boeren om te overleven werd goed neergezet. Hun afhankelijkheid van de natuur evenzeer waarbij de hand van de mens een niet te onderschatten impact heeft. Mooi debuut van Ejiofor met sterke acteerprestaties en interessant verhaal.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Mooie film. Feelgood. De oplossing voor een hongersnood gezien vanuit 1 gezin.

avatar van Waku

Waku

Pakkend verhaal die je mee sleept naar corrupte regering leiders en de strijd van de lokale bevolking om te overleven. En vooral het laatste wordt uitgebreid in beeld gebracht. Men maakt kennis met het trotse gezin Kwamkamba, die ondanks de droogte en voedsel schaarste het hoofd recht probeert te houden. Dat hier uiteindelijk zoon William een belangrijke rol gaat vertolken mag duidelijk zijn. Mooie film zonder vals sentiment.

avatar van MSJ_msj

MSJ_msj

Indrukwekkende film waarbij ik alleen maar kan denken: Hoe in en in triest is het dat een arme schooljongen een product moet uitvinden waarvan de techniek in de rest van de wereld zo breed verspreid is.

Maar terug naar de film; goed geacteerd, pakkend tot het einde.

avatar van Paulus53

Paulus53

Te weinig mensen in de westerse wereld realiseren zich wat er in de rest van wereld (met name Afrika) aan de hand is. Mensen die vluchten omdat ze in Europa minder snel dood gaan dan in hun eigen land.

avatar van centurion81

centurion81

• 1954 berichten

MSJ_msj schreef:

Maar terug naar de film; goed geacteerd, pakkend tot het einde.

Nog even een stem uitbrengen dan ?

avatar van Movsin

Movsin

Naar een waar gebeuren - amper een handvol jaren geleden - knap in filmtaal verteld door debuutregisseur Chiwetel Ejiofor, die naast het spectaculaire van de uitvinding in primitieve omstandigheden, de accenten op de barre levensomstandigheden en de verwaarlozing door overheden, in de film ook nog uitblinkt in een gevoelige vader-zoon-relatie.

Ook Maxwell Simba en Aïssa Maiga overtuigen in deze film volledig op locatie gefilmd.

avatar van Capablanca

Capablanca

Sympathiek, maar soms wat simplistisch verhaal dat de misstanden in Afrika blootlegt. Soms krijg je wel eens de indruk dat veel mensen daar in de koloniale tijd beter af waren.

avatar van eRCee

eRCee

Een interessantere vraag is of ze beter af waren in de prekoloniale tijd.

avatar van Zemie 1

Zemie 1

Een film waar geen gratuit geweld en spectaculaire actiescènes in voorkomt. Wat een verademing. Maar voor een aantal van de recensenten blijkbaar te gewoon dus. Simpel verhaal? Ja, maar wat is daar mis mee? En ja, voorspelbaar, ook in de opbouw. Maar zeker pakkend en het doet je nadenken over de verschrikkelijke levensomstandigheden van mensen in grote delen van Afrika. Heel goede acteurprestaties en meeslepende setting. Aanrader dus.

avatar van james_cameron

james_cameron

Prima zelfverzekerd regiedebuut van Chiwetel Ejiofor, die hier tevens één van de hoofdrollen vertolkt. Een mooi waargebeurd verhaal, subtiel en rustig verteld, met nieuwkomer Maxwell Simba indrukwekkend als de dertienjarige William Kamkwamba, die een ingenieuze manier bedenkt om te voorkomen dat zijn dorp hongersnood lijdt. Fraai in beeld gebracht en bij vlagen best ontroerend.

avatar van missl

missl

Rustig kabbelend verhaaltje waar eigenlijk heel lang niets gebeurd. Wel een mooi experiment van die jongen, dat het waargebeurd is maakt de film in mijn optiek een tikkie beter.

avatar van boemboem27

boemboem27

Indrukwekkende film waarbij je effe aan het denken wordt gezet

gen alledaags verhaaltje.

je moet er wel echt zin in hebben.

op en top drama,ondanks de lange speelduur verveelt ie niet

avatar van Panoramix

Panoramix

Heel sterke film. Inderdaad geen heel verrassend verhaal (en een tikkie traag af en toe) maar wel inspirerend. Mooie personages die uitstekend en geloofwaardig worden neergezet. Ook de beelden zijn prachtig. Soundtrack valt niet op wat ook niet hoeft bij dit type film.

avatar van JJ_D

JJ_D

Een sterk verhaal, een dat gemaakt lijkt om ooit verfilmd te worden. En dan blijkt Netflix in het gat gesprongen te zijn, op de meest stereotiep denkbare wijze: 'The Boy Who Harnessed the Wind' doet fantasieloos aan qua cameravoering, qua ritme, qua acteerstijl…om nog maar te zwijgen van de tenenkrommende mengelmoes van talen en de fors aangezette dramatiek. Auwtsch.

Edoch verdienstelijk: Ejiofors aandacht voor de mystiek van het landschap (de cyclische structuur met de natuurgeesten die leven zowel als dood markeren), de subtiele laag van verschillende culturen die in Afrika schijnbaar broederlijk naast elkaar kunnen leven, de cascade van globalisering naar ontbossing en daardoor eigenlijk het hypothekeren van de eigen landbouw, en ten slotte het generatieconflict waarbinnen een vader zich moet laten vernederen door het excelleren van zijn zoon (hoe pijnlijk dat is, maar evengoed hoe noodzakelijk…) – om maar enkele zaken op te sommen.

Niettemin, in zijn totaliteit: matig.

PS: Zag ik net dat de affiche de finale van de film prijs geeft? Spoiler alert!

avatar van DwarreI

DwarreI

Eens met JJ_D, eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik wel een paar keer een traantje heb moeten laten tijdens deze film. Armoede en onmacht kan ik heel slecht naar kijken.

avatar van KingJ

KingJ

rustige inderdaad voorspelbare ietwat trage film....

mooie inkijkje in het (armoedige) leven op het platte land in Malawi (denk ik vrij realistisch beeld).... ik herken het deels van oost Afrika....

sfeervol, mooie landschappen & mooie mensen..... ik vond het een fijne film

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Uit het leven gegrepen. Het is ook leuk om eens mee te leven in een klein landbouwersdorpje in Malawi, met hun dagelijkse routines en erger, met de klimaatcalamiteiten en hongersnood; soms komt redding uit een onverwachte hoek. Zonder veel sentiment opgevoerd en een klein beetje maatschappijkritisch (met het oude dorpshoofd die een rammeling krijgt na een té kritische speech ), maar toch vooral een realistisch voorbeeld van een Afrika dat zich nog steeds moet redden met weinig middelen en gezond boerenverstand. Dat Ejiofor zich interesseert voor zijn verre roots wordt aangevoeld. Een geslaagd regiedebuut.

avatar van eRCee

eRCee

Een film over echte problemen, alleen daarom al mijn sympathie hiervoor en eigenlijk houdt de The boy who harnessed the wind dat ook de gehele speelduur vast. Raffinement ontbreekt wel grotendeels (misschien met uitzondering van het moment dat de radio-uitzending over 9/11 wordt weggedraaid) en vooral aan het einde is er wat teveel melodrama. Maar de schets van het agrarisch leven in Malawi, en bij extrapolatie een groot deel van de wereld, is waarachtig. Dat geldt overigens ook voor het gebruik van meerdere talen, waar blijkbaar sommige users over struikelen: het Engels is de officiële taal en onderling praten de mensen ofwel het mooie Chichewa ofwel een lokale taal. Ik heb een tijdje in dat land doorgebracht, zo gaat het echt. Qua emotionele impact zit het wel goed en er zijn ook genoeg andere kwaliteiten om van een film te spreken die de moeite waard is.