The Boy Who Harnessed the Wind (2019)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Chiwetel Ejiofor
met Maxwell Simba, Chiwetel Ejiofor en Joseph Marcell

Malawi. De dertienjarige William Kamkwamba wordt van school gestuurd wanneer duidelijk wordt dat zijn ouders zijn studie niet meer kunnen betalen. Hij gaat echter niet bij de pakken neerzitten en droomt ervan een windmolen te bouwen zodat zijn dorp geen hongersnood lijdt. Met behulp van de fiets van zijn vader Trywell en kennis uit boeken gaat hij aan de slag.

Onevenwichtig opgaan.

Chiwetel Ejiofors regiedebuut (hij heeft hiervoor 2 kortfilms geregisseerd) is niet gek, maar ook niet goed. Dat komt omdat sterke scènes worden afgewisseld door minder sterke, en de acteerprestaties niet altijd even solide zijn. De grote kracht zit hem in het verhaal, maar ook dat had op betere wijze kunnen worden verteld. Minder rommelig en consequent in één taal. Daarbij komt dat de titel eigenlijk veel verklapt.

Toch is er genoeg positiefs te vertellen over dit waargebeurde verhaal dat zich heeft afgespeeld in het Oost-Afrikaanse Malawi. Het is gebaseerd op de belevenissen van William Kamkwamba, die als tiener te kampen krijgt met allerlei problemen die het land teisteren. De hongersnood die hij aan den lijve ondervindt, dwingt hem een oplossing te zoeken.

Het is wat onevenwichtig en lichtvoetig allemaal, maar er hangt een feelgood sfeer in de lucht die vreemd genoeg wel weet te werken. Hoe voorspelbaar het allemaal ook is, de twee uurtjes vliegen best snel en vermakelijk voorbij. Niets hoogstaand of ingewikkelds, maar de jonge Maxwell Simba houdt de aandacht vast en de Afrikaanse setting doet je al snel opgaan in de film.

**½

Met dank aan Netflix voor het recensie-exemplaar.

avatar van rondh
Onevenwichtig opgaan.

**½

Met dank aan Netflix voor het recensie-exemplaar.
Ik vind het vreemd dat je zo'n laag cijfer geeft terwijl je toch een positief stukje neerzet over deze film.. Ik heb de film nog niet gezien. Dus verder kan ik er nog niets over zeggen.

Onevenwichtig, voorspelbaar en lichtvoetig. Moet toch duidelijk zijn rondh

avatar van Brabants
Onevenwichtig, voorspelbaar en lichtvoetig. Moet toch duidelijk zijn rondh

Hoeveel "pulp"(alles ever enigszins subjectief) heb je bekeken wat een veel hogere sterrenwaardering kreeg? Dan is met al het lof wat je omschrijft en die paar "manco's" voor een regiedebuut jouw waardering idd wat laag, toch?

Zinema (crew)
Nope. Pulp met een hogere sterwaardering verdient soms een hoge sterwaardering vanwege het tóch voldoende kunnen vermaken. Wat dat hiermee te maken heeft is mij onduidelijk. Iets met appels en peren.. Daarbij komt dat deze serieuze toon van de film juist niet altijd even goed rijmt met bepaalde luchtigheid.

Ik vind mijn sterwaardering voor deze film misschien zelfs wel royaal. Die paar manco's (zoals jij het omschrijft) zijn namelijk vrij opvallend binnen deze film. Wellicht begrijp je beter wat ik schrijf als je eerst de film zelf kijkt. Wat overblijft kijkt lekker weg, maar qua 1) wisselvallige acteerprestaties, 2) vertelwijze, 3) rommeligheid, 4) voorspelbaarheid, 5) lichtvoetigheid en 6) onevenwichtigheid (allemaal woorden die in de tekst gebruikt worden), moet er echt iets beters tegenover staan om het geheel naar een voldoende te trekken. Nu is het wat mij betreft een vijfje.

Maar nogmaals, misschien moet je eerst eens naar de film gaan kijken alvorens op mijn recensie te reageren. Wellicht wordt e.e.a. dan een stuk duidelijker.

avatar van Brabants
Zinema schreef:

Over appels met peren vergelijken. jij zegt het.

avatar van macrobody
Hollywood heeft het weer voor elkaar, een film over een klein dorpje in Malawi waar het draait om overleven. Maar toch weten ze nog even de 9/11 er in te verwerken en de top criminele organisaties IMF en World Bank.
Volgens een recensent zou dit gedaan zijn om aan te geven in welke tijdsperiode we zitten en hoe die gebeurtenis ook een effect zou hebben gehad op het leven in dat dorpje. Whahhahaahaha.
Natuurlijk, dit is voor iedereen die alles slikt als zoete koek de ideale verklaring. Ik denk dat het eerder een voorwaarde was om funding te krijgen. Geen mogelijkheid onbenut laten om te massa te brainwashen.
Wat je wel kan meenemen uit deze film is dat de overheid alleen maar in de weg zit, de multinationals alles verpesten en dat het beter is om zelf te studeren dan je tijd te verdoen op school. Het boek is een stuk beter.

Geweldig verhaal, prachtig gefilmd, blijft lang nazinderen, aanrader,,,,,,,,

avatar van Fisico
Zeer degelijke Britse film over de voormalige kolonie die heden Malawi heet. Niet te veel zin om de geopolitiek die even de moeilijke economische omstandigheden in de film aanhaalden als een drogreden te zien. Het is nu eenmaal een feit dat de Malawi naar verluidt één van de armste landen in Afrika is en dat de wereldcrises begin 21e eeuw hen, maar ook heel Afrika (eerst) hard troffen.

Ook aangenaam om eens een Afrikaanse film te zien zonder geweld, kindsoldaten of ontvoeringen. Ondanks de zware levensomstandigheden toch een vrij luchtige en hoopvolle film gezien waarbij onderwijs gestimuleerd werd ook al is het pokkeduur en niet voor iedereen weggelegd. En ook vrouwen hadden hier toegang toe. De jonge William tracht via de school en zelfeducatie zichzelf en zijn dorp vooruit te helpen.

Film in gebrekkig Engels afgewisseld met lokale dialecten, zeker niet fout lijkt me. The struggle van de boeren om te overleven werd goed neergezet. Hun afhankelijkheid van de natuur evenzeer waarbij de hand van de mens een niet te onderschatten impact heeft. Mooi debuut van Ejiofor met sterke acteerprestaties en interessant verhaal.

avatar van Mark de Jong
Mooie film. Feelgood. De oplossing voor een hongersnood gezien vanuit 1 gezin.

Pakkend verhaal die je mee sleept naar corrupte regering leiders en de strijd van de lokale bevolking om te overleven. En vooral het laatste wordt uitgebreid in beeld gebracht. Men maakt kennis met het trotse gezin Kwamkamba, die ondanks de droogte en voedsel schaarste het hoofd recht probeert te houden. Dat hier uiteindelijk zoon William een belangrijke rol gaat vertolken mag duidelijk zijn. Mooie film zonder vals sentiment.