Terrifier (2016)

Horror / Thriller

geregisseerd door Damien Leone
met David Howard Thornton, Margaret Reed en Jenna Kanell

Art heeft vorig Halloween de boel flink op stelten gezet, maar het is niet genoeg voor hem. Ditmaal keert de maniakale clown terug om drie jongedames te terroriseren. Hij laat zich hierbij door niets of niemand in de weg staan om zijn lust naar moord te stillen. Het belooft wederom een bloederige nacht te worden.

avatar van Grindhouse62
Collins schreef:
Lekkere slasher.
Veel rust krijg je bij het kijken naar deze film niet. De ene adrenalinestoot volgt op de andere. Art de clown is immer in beweging, ligt immer op de loer en zorgt ervoor dat elke scène in de film de potentie heeft om uit te monden in een bloedbad. Vaak gebeurt dat ook. Het is snijden en hakken. Het is bloed en nog meer bloed. Gore en nog meer gore.
De clown is fantastisch. De clown is eng. En dat terwijl er volgens mij niet heel veel artwork aan te pas is gekomen. Het shabby clownskostuum en -masker en de simpele schmink werken echter effectief. De houterige motoriek en de ijzingwekkende grimassen van de clown maken het huiveringwekkende plaatje compleet. Doodeng.
De kills zijn prima. Rauw en plastisch. Hier en daar met wat suggestie, maar die suggestie werkt niet verstorend. De opbouw naar de kills zijn overigens ook intrigerend. De clown blijkt op die momenten zelfs vaak te bezitten over een dosis zwartgallige humor. Hij blijft wel clown per slot van rekening. De slechte humor werkt, want die maakt de clown nog enger en onaangenamer.
Wel een zwak verhaaltje. Het dunne verhaallijntje dat er is, staat volledig in dienst van de morbide acties van de clown. Het verhaal doet er eigenlijk niet toe en is ondergeschikt aan de actie. Het gaat hier om angst, dood en verderf. En die dingen zijn meer dan ok.
Een filmlengte van 82 minuten is voor het ervaren van die duistere sensaties trouwens een prima lengte.
Prima omschreven. Dit is weer een topper voor de slasher fans. Heb deze zojuist gekeken en maakt het genre horror trots met deze splatter festijn. Deel 2 is onderweg. Even wachten dus. Een 3.5

avatar van Shadowed
Dit was leuk.

Een super simpele slasher maar wel een slasher die compleet in mijn rijtje ligt. Met de regisseur was ik voor de rest totaal niet bekend. Ik wist van een aantal van zijn filmpjes af, maar ik zag er nog geen enkele. En nu blijkt het dus dat deze Art the Clown in nog meer filmpjes heeft gespeeld.

Art is dan ook wel de key van de film. Zodra hij in beeld is is de film toch wel heel erg leuk. De echte hoogtepunten zijn alleen al vroeg. Zodra Art gewoon lol aan het trappen is is de film net een stukje vermakelijker, maar ook als killer doet hij het leuk.

Qua gore vaak opvallend grof en lekker in beeld. Enkele gore-scenes zijn ook nog verrassend schokkend. Vooral als de vrouw ondersteboven doormidden gezaagd wordt is de film vooral hard. Maar voor de rest ook een hoop andere grove, bloederige kills.

De film duurt voor de rest lekker kort en is altijd wel interessant. Het is allemaal wel vrij simpel, dus een heel simpel plot hoef je hier niet snel te zoeken. Maar soms is simpel wel een beetje iets wat nodig is in dit soort films. En hier wordt dat dan ook optimaal benut.

De film verveelt nooit. Er gebeurd genoeg en alhoewel de film soms een beetje doelloos is in loop, is het altijd met een bepaald plezier gebracht waardoor je dat niet snel merkt. Qua komedie is het erg geinig, maar ook qua horror schiet de film vaak raak.

Leuk filmpje dus. Erg simpel, maar effectief in de uitwerking. Heb al zin in Terrifier 2.

avatar van joeygamer2
Enge clown,

Ik ging vrij positief de film in. Ik zag veel hoge cijfers langskomen, dus ik was vrij benieuwd hoe deze film zou lopen.

Begint best OK, nog wel een beetje vaag allemaal. Maar dat is niet zo heel erg. De eerste keer dat de clown in beeld kwam was ik blij verrast dat hij er eng uit zag ook en ik vond het acteerwerk ook heel erg goed.

Wat daarna volgt zijn hele domme mensen die gewoon de dood opzoeken. Dat is wat ik haat aan horror films, als de mensen zo dom doen dat de horrormomenten en schrikmomenten heel makkelijk te doen zijn. Ik hou meer van horror films waar de schrikmomenten wat complexer zijn en niet zo simpel met een paar domme mensen.

Helaas blijft dit de hele film door zo gebeuren en kon ik er weinig plezier aan beleven. Een aantal stukken waren nog best wel bruut en de clown speelt echt geweldig goed vond ik! Dat zijn dan ook de enige pluspuntjes aan de film, want verder sloeg het nergens op.

De hele film door ergeren is natuurlijk heel vervelend en dat heb ik ook bijna nooit en daarom helaas dit lage cijfer. Blijkbaar is dit een vervolg (?) en ben toch benieuwd naar het eerste deel, wat hopelijk betere, complexere, horrorstukjes heeft.

Nét geen 2,0*

avatar van sinterklaas
Clowns...

We kennen Pennywise nu wel... en de hordes andere clownfiguranten uit andere horrorfilms. Maar met deze Clown Art, valt er weinig te lachen.

De film heeft geen verhaal, maar is een soort samenloop der omstandigheden in een retro-jasje. En dat pakt zeker niet verkeerd uit.

Het begint al vrij akelig met die interview en de samenloop hebben we wel vaker gezien; een groep jonge meiden zijn het doelwit van een pyschopaat; in dit geval die Clown... uiteindelijk komen ze in een loods; waar Art de boel goed had uitgestippeld en de boel heeft gesloten. Maar toch weet de boel zo vermakelijk te zijn. De gore-momenten zijn weer overtreffend en ziek genoeg. Neem bijvoorbeeld die Dawn die ondersteboven, via haar vagina, door midden wordt gezaagd. Ook Art de Clown is hier wel vakkundig en goed neergezet. Een zwijgzaam typen, die slechts alleen wat grimassen en rare blikken trekt, waar de prooien of de slachtoffers zelf maar mogen invullen wat hij daarmee bedoelt. Het acteerwerk was ook erg sterk. Ook was die psychotische zwerversvrouw een onvergetelijke rol. Zeker dat moment waarbij er een stukje gevoeligheid uit Art werd gehaald, kwam erg goed uit de verf.

Het einde was weer erg ziek.

Ja, ik heb hier goed van genoten. De Clown is overtuigend, de sfeer is donker, het acteerwerk is goed en voor de gore liefhebber is er genoeg te beleven. Prima junkfood-horror.

avatar van Spartaan1986
Het is jammer dat er niet meer budget was voor wat betere acteurs en dat er weinig tot geen verhaal in zit. Terrifier is namelijk qua gore 1 van de betere horrorfilms van de afgelopen jaren en clown Art heeft iets duisters en macabers over zich. All Hallows Eve vond ik echt verschrikkelijk amateuristisch gefilmd en geacteerd, hier is het wel iets beter maar nog steeds zitten er een aantal ongelofelijk slechte acteurs in. Regisseur Leone heeft het talent om een grote in het horror genre te worden, maar heeft ook duidelijk meer geld nodig en betere scriptschrijvers. De gore, het macabere sfeertje en de creepy clown Art zorgen ervoor dat er toch genoeg te genieten valt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit was wel echt een sterk staaltje horror zeg. Die clown is oprecht freaky en gestoord, echt een zeer fijn personage voor dit soort films. Hij is niet de eerste horrorclown, maar zeker wel een van de best uitgewerkte versies met zijn griezelige kop, zijn doodse blik, rare mimiek en totale zwijgzaamheid. Terrifier is gebaseerd op een shortvideo die ik nooit heb gezien, hopelijk komt dat nog eens, maar kreeg hier dus een eigen film en dat pakt toch goed uit. De sfeer is macaber en beklemmend, je voelt gewoon dat niemand aan hem zal ontkomen. Er zitten ook een paar behoorlijk smerige stukken in, met het doormidden zagen van die ene meid vanaf tussen haar benen als meest brute deel. Er zit ook meteen sterk camerawerk bij, want je ziet lang niet alles, maar de suggestie is al goor genoeg. Al moet ik zeggen dat Terrifier zeker niet de gore in beeld schuwt.

Valt er dan niets te zeiken? Jawel, het einde. Plots is de clown iemand met bovennatuurlijke krachten? Ik snap dat in horror een hoop onzin voorbij komt, maar dit hadden ze wel weg mogen laten. Al is het ook weer geen groot punt. Hele ruime voldoende. En Terrifier 2 volgt vermoedelijk dit jaar nog, ik kan niet wachten.

PS: 2.85 gemiddeld. Waarom scoort dit in hemelsnaam zo laag op deze site?

avatar van Elchapo
Na Michael Myers,Jason Voorhees,Freddy Kruger en jigsaw kunnen we ons gaan opmaken voor Art de clown:deel 2,3,4,5,6,7 etc etc.ik zeg laat maar komen....3.5 stars.

Die clown ziet er super uit, maar wat jammer dat een B-film is. Met een beter verhaal en in een duurdere productie was dit wel wat geworden.

Dramatisch slechte film, die zich in geen geval mag vergelijken met de slashers en gore uit de jaren '70 & '80. Geen enkele vorm van suspense en ook alle chiches zijn weer eens uit de mottenballen getrokken. We zagen een vrouw door midden met een botte zaag , we onthoofden wat, we trekken wat vreemd vel over ons heen... en dat moet dan voor 'gore' doorgaan. Effects zijn zeer middelmatig. Al met al ruk. Heb de film dan ook op standje forward bekeken. Voor het lijstje wel weer een mooie vink geplaatst.

avatar van mcdaktari
Wat een bagger film dit, en dat vinden de jongens hier goed?????? Als het acteren nou goed was en het verhaal had nog iets gehad, dan had het heel misschien wat kunnen worden, maar ik sluit me aan bij de vorige recensie. Al bij al ruk. Zwaar ruk.

"patrickvanschijndel" en "mcdaktari".

Jullie zijn net als deze moeder en haar zoontje, namelijk geen liefhebbers van clowns

Clown Business

avatar van Actarus
Eindelijk nog eens een pure horror, zonder al die vele geforceerde grappen. De clown hoofdfiguur is een mega-enge freak, Pennywise is een pussy hiermee vergeleken. Disturbing en veel gore, het maakte mijn Halloween des te beter!

Geweldige slasher movie! Van begin tot het eind echt absurd! De film vloog voorbij bij sommige scenes dacht ik echt wtf? het kan dus nog veel erger dan Saw

avatar van BlueJudaskiss
Ik hou dan toch meer van de humor bij films als Dead Snow 2 en Braindead. Ik snap de aantrekkingskracht van dit soort plotloze slashers wél, maar het was niets voor mij dit en ik werd zelf ook wat murw gebeukt door het enorme gratuite geweld, ik vond het letterlijk en figuurlijk vrij smerig. De clown is prachtig gespeeld door Thornton en op de rest van de cast had ik ook niet zo gek veel aan te merken. Tja, het was goor en voor de rest eigenlijk niet zo heel veel meer. 2,5*