• 8.603.981 stemmen

Met onder meer: Rory Culkin, Emory Cohen en Jack Kilmer

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Lords of Chaos

"Based on truth and lies"

Øystein "Euronymous" Aarseth start half jaren tachtig de band Mayhem. Aarseth raakt gefixeerd op het creëren van echte Noorse black metalmuziek. Naast de agressieve, bloederige liveshows worden er schokkende methoden gebruikt om zijn band op de kaart te zetten. Geweld en brandstichting worden niet geschuwd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jørn 'Necrobutcher' Stubberud

Stian 'Occultus' Johannsen

avatar van Woland

Woland

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar Mayhem speelde afgelopen week in Nijmegen en Leiden. En dat was best wel vet.

avatar van Actarus

Actarus

• 2059 stemmen

Ik heb niets met metalbands en kende Mayhem niet...maar ondanks dat vond ik de film lekker gaaf en heftig. Geen seconde verveeld, en camerawerk is bijzonder onderhoudend.

Bohemian was te braaf, The Dirt was hilarisch, ...maar deze is gewoonweg geschift!

avatar van krosnicky

krosnicky

Mooi onderhouden film met de Jongere broers of kinderen van grote acteurs in de hoofd rol die niet moeten onderdoen voor hun broer of vader de film schetst een goed beeld van Mayhem’s ja hoe moet ik het noemen hoog dagen , criminele periode ... de film toont de periode met Dead als zanger tot hun hoogte punt met hun 2de studio album The mysteriis dom Sathanas en alle ellende in het midden die de band veroorzaakt of meemaakt .

Enig min puntje vind ik dat er wel wat meer Mayhem nummers in gemogen hadden .

avatar van Daan258

Daan258

Zelf luister en houd ik ook erg van rock, hard rock en metal, maar black metal is niet mijn ding.

Daarom had ik voor het kijken van de film ook nog niet eerder gehoord van de band Mayhem en dus ook geen idee in hoeverre dit allemaal daadwerkelijk zo gebeurd is.

Best goed maar ook een erg bizar werkje dit. De eerste helft van de film is gelijk wel het sterkst, daarna zakt de film wat in en duurde het allemaal net wat te lang maar toch geen moment verveeld.

Hier en daar wat smerige scenes en best wat bizarre en wtf momenten.

Rory Culkin weet erg goed te acteren en ook zijn vertolking was prima.

Jammer dat het gewoon net wat te lang door krabbelt.

6,5/10

avatar van Noodless

Noodless

Bizar filmpje gebaseerd op gebeurtenissen rond de band Mayhem, een black metal groep waar ik nog nooit van gehoord had. Nu deze muziek is ook niet mijn ding, maar de film is wel boeiend om te volgen door heel wat absurde en heftige momenten. Je vraagt je inderdaad af of dit allemaal op deze wijze is gebeurd. Er zitten heel wat smerige scènes en zelfs een paar keiharde horrorelementen in de film die vele horrorfilms te kijk zou zetten. De manier waarop iemand vermoord wordt, komt gewoon hier heel realistisch en keihard over. Interessant filmpje om te volgen met goed acteerwerk van Rory Culkin. 6,5/10

avatar van shugenja

shugenja

Je gelooft het bijna niet maar wat er in deze film gebeurd dat gebeurde echt. De regisseur akerlund is zelf heel bekend in de metalband want hij speelde in de ook al heel bijzondere Zweedse band "bathory". Dus hij kende mayhem en zn bandleden. Ik ben zelf vooral in mijn tienerjaren groot black metal fan geweest en heel veel rare shit gebeurde er. Je moet beseffen dat het er gewoon bijhoort net zoals rappers graag ghetto doen is het in black metal cool om satanisch te doen. Ik heb wel het idee dat het na midden jaren 90 een stuk minder heftig werdt mede ook door wat in deze film gebeurd want dit was echt een schok verhaal in de metalwereld.

Er werdt in die tijd live op het podium bv in dode dieren gesneden, bijbels verbrand, vuur gespuugd, met kettingzagen gezwaaid en in armen gesneden live met grote messen etc etc. Niet verwonderlijk dat er eens een psychopaat opstaat die het verschil niet meer ziet tussen cool doen op een podium en aanstootgevend zijn om albums te verkopen en de realiteit.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ben absolute geen fan van de soort muziek, dus ik wist eigenlijk niet waar ik naar ging kijken.

Tot ik erachter kwam dat het verhaal over band Mayhem gaat, en hoe bizar het verhaal gewoon is.

Ik werd de prent aardig ingezogen, mond viel soms gewoon open.

Maar na een bepaalde tijd begon ik het wel genoeg te vinden, waar het eerst leuk bizar was, werd het verhaal van Aarseth met wel best. Mensen mogen alles doen van mij, maar dit slaat gewoon nergens meer op. Ziekelijk en was er halverwege wel echt klaar mee.

Uniek stuk verhaal op scherm, dat wel. Eerst erg boeiend, later vervelend ziekelijk. Ach met de prent ben ik het ontstaan van de band me bekend geworden. Hield al niet van de soort muziek, nu ook een gezonde afkeer voor de band ontwikkeld.

Ach 3**.

avatar van AGE-411

AGE-411

Left4Dead schreef:

Ik werd de prent aardig ingezogen, mond viel soms gewoon open.

Ach 3**.

'De Mysteriis Dom Sathanas' is nochtans een van de meest toegankelijke albums uit het genre. Zeker een aanrader voor wie Black Metal altijd al eens wou proberen: Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (1994) - MusicMeter.nl

avatar van shrink

shrink

• 2056 stemmen

Als metalfan zat ik al een tijd uit te kijken naar deze film, maar eigenlijk viel hij mij tegen. Ik vond de film behoorlijk traag en niet stoer genoeg. Die scene in Noorwegen leek wel op een groepje van 5 jochies in een hutje haha.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Nice! Film over Mayhem/Burzum geregisseerd door de drummer van Bathory. Ik geloof dat de black metal-scene er nog wel wat kritiek op had. Ik weet of dit nou een heel fijn clubje is geweest om in te zitten, al zou het natuurlijk wel een reden zijn om creatief even flink extreem uit de hoek te komen. Ja de verhalen zijn natuurlijk legendarisch de zanger die zelfmoord pleegt, de kerken die in heel Noorwegen in de fik gaan en natuurlijk de onderlinge relatie en fricties tussen Euronymous en Varg.
Tsja inmiddels kom ik bijna geen Black Metal meer tegen zonder de toevoeging Avantgarde, maar het genre is zowaar nog springlevend. Hier dus even terug naar 1993 toen het nog een wat ondergrondse extreme tak van de heavy metal was, vlak voordat mede door de gebeurtenissen in de film zowaar flink boven kwam drijven.

Theunissen

"Ik ben Oystein Aarseth, A.K.A. Euronymous. Ik ben op deze wereld om er lijden, chaos en dood te brengen. Dit is mijn verhaal. En het loopt slecht af."

Ondanks dat deze film me niet getipt werd door "alexspyforever" (foei Johan ), ben ik toch indirect door hem op deze film gekomen en dat omdat hij tijdens de "Horrorfilm Challenge" van 2020 de film "Mayhem (2017)" had bekeken, die overigens niets te maken heeft met de Noorse Black Metalband Mayhem, waar deze fraaie Drama / Thriller (en toch zeker ook Documentaire) film over gaat en welke verplichte kost is voor de Metal liefhebbers.

In dit verhaal (wat vertellend wordt verteld door Euronymous) gaat het over de over de enerverende geschiedenis van de Noorse Black Metalband Mayhem (en met name de rivaliteit tussen gitarist Øystein 'Euronymous'Aarseth en bassist Kristian 'Varg' Vikernes) en de begindagen van de Noorse blackmetalscene, waarbij Mayhem wordt gezien als één van de belangrijkste bands in de vorming van de vroege Black Metal.

Wat betreft de geschiedenis van Mayhem in een notendop. In de jaren 80 kwam "echte" Noorse Black Metal in het nieuws door zijn bekendste band Mayhem. Met een zanger (Pelle 'Dead' Ohlin) die zelfmoord pleegde, satanische rituelen op het podium, moorden en brandende kerken verwierf de band een ongeëvenaarde beruchtheid. Uiteindelijk werd de gitarist en bandleider Euronymous op brute wijze vermoord door de bassist Kristian 'Varg' Vikernes. Dit is zeker geen "spoiler" waard, want zo is het ook in het echt gebeurt en dat is ook allemaal te zien in deze film die gebaseerd is op ware gebeurtenissen en regelmatig zie je ook echte foto's (en soms ook beelden) van Mayhem voorbijkomen.

Hoewel ik een fan van Metal ben (vooral Trash en Death metal en dat laatste genre wordt door Euronymous enorm afgezeikt in deze film ), kon Black Metal me eerlijk gezegd nooit echt bekoren. Mayhem was voor mij dan ook redelijk onbekend, totdat ik hun leuke nummer (ik vind vooral de opening fraai en spannend) "Watchers" zag en hoorde op "YouTube" en toen ben ik me ook gaan verdiepen in de geschiedenis van de band, die behoorlijk duister en luguber is. Deze film was voor mij dan ook geen verrassing om te zien, maar ik vond het wel leuk om de geschiedenis van Mayhem dit keer in filmvorm te zien en ik heb me er ook prima mee vermaakt.

De eerste vijf minuten van de film zijn best geinig (mede ook door het jonge zusje van Euronymous, die o.a. zegt "Jullie zijn echt ruk"), maar zodra zanger "Death" (die zijn naam echt eer aandoet en hij was ook al jaren depressief en mentaal soms ernstig in de war) zijn entree maakt in het verhaal slaat de film al snel om naar een duistere gebeurtenis (desalniettemin is het geregeld nog best komisch, o.a. als ze in hun auto ergens stoppen waar ook een gezin met kinderen is en waar ze dan tegen zeggen "Satan neukt kinderen") en zeker als deze tijdens een optreden in zijn armen gaat snijden (waarbij zijn bloed op de gezichten van het publiek terecht komt en ook gooit hij naderhand nog een varkenskop het publiek in waarin gebeten wordt) en naderhand zelfmoord pleegt door in het afgelegen huis (waar hij op dat moment alleen was) eerst de polsen en keel door te snijden en daarna schiet hij zich met een hagelgeweer door het hoofd (het was best allemaal heftig om te zien). Hij schreef ook een afscheidsbrief, die o.a. bestond uit de woorden:

"Sorry voor het bloed"

Euronymous, die "Dead" als eerste vindt, belt dan niet de politie maar rijdt naar een winkel om een fotocamera te kopen om het gebeuren te fotograferen (hij legt dan ook het hagelgeweer en het mes naast Dead). Hij maakt ook een ketting van deeltjes van de schedel van Dead en geeft deze aan alle bandleden. De huidige bassist Jørn 'Necrobutcher' Stubberud (die door Euronymous wordt voorgesteld als "Vier-snaar fucker Necrobutcher !") wordt daarna uit de band gezet (hij accepteert de ketting ook niet en hij vindt Euronymous ook te ver gaan), omdat hij het niet eens is met Euronymous en hem zien we daarna eigenlijk ook niet meer terug in de film (alleen nog heel even op het einde als hij naar het nieuws kijkt). Deze Jørn 'Necrobutcher' Stubberud keerde een paar jaar later weer terug en hij is tot heden nog het enige originele bandlid welke in Mayhem speelt en hij vond Euronymous een enorme klootzak (in deze film wordt Euronymous nog als enigszins sympathiek weergegeven).

Daarna maken we al snel kennis met Kristian 'Varg' Vikernes die ze niet allemaal op een rijtje heeft en gaat het verhaal nog vooral tussen de rivaliteit tussen hem (hij klaagt ook altijd over geld die hij nog moet krijgen van Euronymous) en Euronymous, die dus uiteindelijk slecht afloopt voor Euronymous, die door Varg maar liefst 23 keer werd gestoken met een mes (twee keer in het hoofd, vijf keer in de nek en zestien keer in de rug) in zijn flat in Oslo en dat werd ook best heftig weergegeven (zeker de messteek in zijn hoofd). Nadat Varg Euronymous al een paar keer heeft gestoken, opent hij de koelkast van Euronymous en maakt hij een chocolade "Kaba" drankje (hij dronk namelijk geen alcohol) klaar, welke hij dronk en daarna gaat hij vrolijk verder met het steken in Euronymous.

Over de rivaliteit tussen Euronymous en Varg zegt de vriendin van Euronymous, te weten Ann-Marit (Sky Ferreira, waarvan ook de borsten en billen zijn te zien en de eerste keer na circa 42 minuten als Varg in het bijzijn van Euronymous tegen haar zegt / commandeert "Doe je kleren uit. Ben je fuckin' doof ? Ik zeg doe je kleren uit. Nu.") op een gegeven moment tegen Euronymous:

Ann-Marit: Ik begrijp niks van die rare competitie die jullie hebben.
Ann-Marit: Ik bedoel, hij doet net of hij de man is, maar we weten allemaal dat hij fucking nep is.
Euronymous: Dat zegt hij over mij.
Ann-Marit: Serieus Øystein, blijf bij hem uit de buurt en zet je shit op een rijtje.

Dat had Euronymous ook beter kunnen doen (en dat was hij ook aan het doen), want die Kristian 'Varg' Vikernes had ze niet allemaal op een rijtje (hij had ook verschillende persoonlijkheden) met het o.a. in de fik steken van een aantal kerken (zodat Mahem aandacht en publiciteit krijgt) in Noorwegen en natuurlijk de brute moord op Euronymous. Het stak Euronymous natuurlijk ook dat Varg hem regelmatig overtroefde (qua populariteit en vrouwen) en daarover zei hij o.a. het volgende:

"Wat ik deed deed Varg,10 keer groter en beter. Zijn creativiteit explodeerde. Hij naaide alles wat bewoog. Hij zette nog een maffe naam op zijn namenlijst... Greifi Grishnackh."

En ook:

"De meiden stonden in de rij om geneukt te worden. De wereld die ik gebouwd had stond op instorten. En hoeveel meiden kan je neuken ? Er stonden overal kerken in brand. Mijn toekomst en succes verdwenen achter zijn acties. Ik moest iets doen."

En dat neuken is ook een aantal keren te zien in de film en dat o.a. na circa 48 minuten als Varg een vrouw aan het neuken is in bed en een andere vrouw (de volgende) zit dan naakt op een stoel naast het bed Van alle vrouwen (o.a. Anna Fésus) die hij neukt valt aardig wat naaktheid te zien in de vorm van borsten, billen en schaamstreken.

Behalve Varg was ook Faust een apart figuur (een simpel geval) die zowel bevriend is met Euronymous als Varg. Op het moment dat hij nog vooral met Euronymous omgaat en ze samen wonen in de platenwinkel van Euronymous, kijkt hij daar o.a. naar de films "Braindead (1992)" en "The Evil Dead (1981)", dus filmsmaak had hij wel. Maar als een 43-jarige homofiel (gespeeld door Jon Øigarden) hem benaderd in een park (nadat ze elkaar gezien hebben in een restaurant) gaat het fout met hem en steekt hij de man herhaaldelijk met een mes dood (ongeveer op dezelfde brute manier zoals Varg dat bij Euronymous deed) en dat werd ook best heftig weergegeven en was niet bepaald fijn om te zien. Nadat hij tegen Euronymous en Varg zegt dat hij iemand vermoordt heeft (het is namelijk groot nieuws op dat moment), zeggen dezen:

Euronymous: Dat was een slimme zet, man.
Varg: Gefeliciteerd.
Euronymous: De nieuwe held van de "Zwarte Cirkel". Dat moeten we vieren.
Varg: Zullen een fucking kerk platbranden ?

En dat laatste gaan ze dan ook met zijn drieën doen en daarna trekt Faust vooral op met Varg en brengt hij hem uiteindelijk ook met de auto naar Euronymous, waar Varg hem vermoord.

Daarna draait het verhaal eigenlijk alleen nog maar om Euronymous (die o.a. verhuisd naar Oslo, waar hij zeer close wordt met zijn vriendin Ann-Marit, waarvan weer wat naaktheid valt te zien in de vorm van borsten en billen, en waar hij ook zijn lange haren laat knippen door haar) en Varg (die o.a. de pers erbij haalt en vertelt over het in de fik steken van de kerken in Noorwegen en over een moord en waarbij hij zich verpraat en de politie hem oppakt en weer vrijlaat omdat ze geen bewijs tegen hem hebben en Varg verlaat ook de band Mayhem vanwege een enorm meningsverschil met Euronymous en hij vindt hem ook nep en bedenkt ook een plan om Euronymous te vermoorden, omdat hij denkt dat Euronymous hem wilt vermoorden) wat uiteindelijk leidt tot de noodlottige gebeurtenis waarbij Euronymous op gruwelijke wijze wordt vermoordt door Varg (die midden in de nacht langskomt met een contract welke Euronymous hem gestuurd heeft en welke beiden nog moeten ondertekenen, maar dat contract was voor Varg een smoes om langs te komen). Daarbij wordt dan ook gezegd:

Euronymous: Waarom deed je dat ?
Varg: Je zei dat je mij ging afmaken.
Euronymous: Dat ging ik toch niet echt doen. Je kent me. Je bent mijn vriend. Ik lul maar wat.
Varg: Precies. Je bent beschamend. Je lult alleen maar wat.
Varg: Daarom ga je sterven.

Daarna wordt Faust opgepakt en ondervraagd (o.a. over de film "Die Hard 2 (1990)" welke een alibi had moeten zijn) en daarna wordt Varg uiteindelijk gearresteerd door de politie. Daarna is de film nog niet afgelopen en hoor je nog de stem van Euronymous (ook al is hij dood), die zegt:

"Nee. Fuck. Stop met deze sentimentele bagger. Stop ! Er is niks treurigs aan mijn dood of mijn leven.Ik ben Euronymous, oprichter van Mayhem, de meest beruchte Black Metal band ter wereld. Ik had mijn eigen platenzaak. Ik had mijn eigen label. Ik heb een hele nieuwe muziekstijl uitgevonden, Echte Noorse Black Metal, en ik heb Mayhem opgericht. Wat de fuck heb jij dan gedaan ? Poser."

Wat betreft "Poser" zo noemde hij Kristian 'Varg' Vikernes toen ze voor het eerst met elkaar kennis maakte in een shoarmatent na circa 20 minuten, omdat Varg o.a. een embleem van de Duitse hardrockband "Scorpions" op zijn vest had.

De cast speelt overigens overtuigend waarbij de verschillende rollen goed ingevuld waren met o.a. Rory Culkin (Euronymous) die een jongere broer is van Macaulay Culkin (bekend van de "Home Alone (1990)" reeks), Emory Cohen (Kristian 'Varg' Vikernes), Jack Kilmer (Pelle 'Dead' Ohlin), Anthony De La Torre (Jan Axel 'Hellhammer' Blomberg, die de drummer van Mayhem was), Valter Skarsgard (Bård Guldvik 'Faust' Eithun) en Sky Ferreira (Ann-Marit).

Hoewel het huidige Mayhem niet blij is met deze film (zeker niet het originele lid Jørn 'Necrobutcher' Stubberud) vond ik het een goede en interressante (ook al wist ik wat er ging gebeuren) Drama / Thriller film, die me zowel van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten) wist te vermaken en te boeien en ook vond ik het regelmatig leuk om de muziek te horen en te zien (dat krijgt wel niet al te veel aandacht en is ook vooral te zien en te horen in de eerste circa 20 minuten van de film).

Theunissen

Het nummer "Freezing Moon" welke in deze film te zien (wel niet helemaal) is, is overigens een fraaie soundtrack.

Theunissen schreef:

"Sorry voor het bloed"

Ann-Marit: Ik begrijp niks van die rare competitie die jullie hebben.
Euronymous: Dat zegt hij over mij.

En ook:

Euronymous: Dat was een slimme zet, man.
Varg: Gefeliciteerd.
Euronymous: De nieuwe held van de "Zwarte Cirkel". Dat moeten we vieren.
Varg: Zullen een fucking kerk platbranden ?

Euronymous: Waarom deed je dat ?
Varg: Je zei dat je mij ging afmaken.
Varg: Precies. Je bent beschamend. Je lult alleen maar wat.
Varg: Daarom ga je sterven.

Het toch altijd weer een plezier om die uiteenzettingen van Theunissen te lezen.
Al meermaals hebben zijn schrijfselen mij aangezet om naar de desbetreffende film te grijpen. Als is het dikwijls eigenlijk niet meer nodig om hem bekijken omdat Theunissen hem al helemaal zelf heeft naverteld.

themanwiththeplan schreef:

Je moet het zo zien, nu heb je zowel het boek (mijn recensie) gelezen als de film gezien. Ik ben benieuwd welke van de twee je beter vond In ieder geval leuk en fijn om te lezen dat je mijn recensies met plezier leest en dat je daardoor bepaalde films bent gaan kijken

avatar van frolunda

frolunda

De gebeurtenissen rondom de Noorse Black Metal band Mayhem, leden en volgelingen verenigd in de Black Metal Inner Circle en de daaruit voortvloeiende incidenten heb ik destijds (de periode 1985-95) in grote lijnen wel meegekregen. Maar ook weer niet genoeg om te beoordelen of, nu zo'n dertig jaar later de film Lords of Chaos recht doet aan de waarheid. Of dat in dit geval echt belangrijk is weet ik niet, voor sommige direct betrokkenen waarschijnlijk wel en die waren dan ook overwegend vrij negatief over Lords of Chaos, maar anders kun je natuurlijk altijd nog documentaires als Until the Light Takes Us (2008) of Pure Fucking Mayhem uit hetzelfde jaar bekijken.

Afgezien daarvan is Lords of Chaos vooral een onderhoudende en interessante film geworden. Geregisseerd door de Zweed Jonas Åkerlund, die als voormalig drummer van de Metalband Bathory vermoedelijk wel wat kennis van zaken had en eerder onder meer verantwoordelijk was voor Spun en Horsemen, respectievelijk uit 2002 en 2009. Hij heeft er een vlot geheel van gemaakt dat het vooral moet hebben van het (natuurlijk) fascinerende verhaal en de fraaie beelden.

Het gedachtegoed van de Black Metal boys kon en kan ik (ook) vanwege gebrek en visie nauwelijks serieus nemen, iets wat in de film mooi tot uiting komt bij het interview van Varg Vikernes door een doortastende journalist.

Hun lugubere daden die indertijd een schok in de Noorse samenleving te weeg bracht en ook het zwaartepunt van de film vormen waren dat echter wel en worden hier ook prima in beeld gebracht.

Over de cast ben ik wat minder enthousiast, erg onevenwichtige acteerwerk. De meeste indruk maakte nog Jack Kilmer (inderdaad de zoon van) als de zanger van Mayhem Pelle "Dead" Ohlin. Rory Culkin deed het redelijk als Euronymous, de man waar het in eerste instantie om draait, maar hij kon me nooit volledig overtuigen en Emory Cohen als Varg Vikernes wisselde erg sterke momenten af met uitermate zwakke scenes.

Kom ik in zijn geheel uiteindelijk uit bij voldoende tot goed voor Lords of Chaos, en dat komt dan voornamelijk doordat de film werkelijk geen moment verveeld en de aandacht over de volle lengte, mede door het opmerkelijke verhaal, voortreffelijk weet vast te houden.

avatar van Shadowed

Shadowed

Opdringerig.

Ik heb het gevoel dat regisseur Åkerlund op z'n knieën zat bij het maken van deze film. Ik zie niet vaak films die zo uit balans zijn als deze film, maar daarnaast wordt er ook heel wat ondernomen om deze film niet op andere films te laten lijken om daarmee indruk te maken. Is ook niet zo moeilijk met dergelijk bronmateriaal als de metalband Mayhem. Daar kan je veel mee doen.

Diegene die niet veel achtergrond kennen van Mayhem raad ik toch wel aan het een en ander op te zoeken voordat deze aan Lords of Chaos begint. De eerste helft voelt namelijk zonder de achtergrondkennis nogal overweldigend aan met de behoorlijke hoeveelheid gruwelijkheden en edgy beelden die in sneltreinvaart op je af worden geslingerd. Volgens mij leggen 10 dieren binnen 10 minuten al het lootje.

Niettemin wordt er wel een vlotte toon behouden en de gruwelen die Culkin uithaalt zorgen ervoor dat je als kijker geboeid bent. Lekker tempo dus, maar ook zeker een aardige sfeer. Ziet er niet bepaald professioneel uit, maar het is passend bij dit soort concepten. Weinig visueel imposante beelden, maar wel veel rauwe sfeerzettingen die de toon nagenoeg direct duidelijk maken.

De grootste fout van de film is de redelijk vlotte eerste helft om laten slaan in een subtiele en sentimentele boel. Eenmaal Cohen in beeld verschijnt daalt het niveau van de film aanzienlijk. De gruwelijkheden verdwijnen naar de achtergrond en de dramakant van het verhaal wordt naar de voorgrond getrokken. Toch is er met de focus op de slechte eigenschappen van Culkin in de eerste helft niet veel ruimte om deze in de tweede helft een subtiel figuur te maken. Het voelt nogal ongemakkelijk aan, want de draai gaat wat te makkelijk.

Uiteindelijk verveelt de film ook gewoon, en wanneer Åkerlund bekende muziekjes uit andere films gaat knippen voel je wel aan hoe laat het is. Ik vind het een ietwat opdringerige manier om indruk te maken, deze Lords of Chaos. Het loopt lekker, is grauw genoeg, maar het voelt niet oprecht aan. Er lijkt geen interesse te zijn in de achtergrond, alleen op de gruwelijkheden, wat gesnotter en Culkin zelf. Bovendien is de keuze om de toon volledig te draaien een nogal ineffectieve keuze en dat maakte Lords of Chaos duidelijk toen mijn ogen dichtvielen gedurende de tweede helft.

avatar van Basto

Basto

Drama / Thriller?

Ik zou het toch eerder omschrijven als horror want het gaat er geregeld erg bloederig aan toe in deze soms ook geestige ‘bio pic’ over een Noorse black death metal band. Gemaakt door Zweed.

Vermakelijk. Kleine 4*