• 8.348.275 stemmen

Braindead (1992)

Horror / Komedie | 104 minuten / 97 minuten (unrated versie) / 85 minuten (R-rated VS versie)
3,61 1.348 stemmen

Genre: Horror / Komedie

Speelduur: 104 minuten / 97 minuten (unrated versie) / 85 minuten (R-rated VS versie)

Alternatieve titel: Dead Alive

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Timothy Balme, Diana Peñalver en Elizabeth Moody

Releasedatum: 3 juni 1993

Plot Braindead

"Some things won't stay down... even after they die."

Lionel (Balme) zit thuis erg onder de plak bij z'n moeder (Moody). Op een dag wordt ze door een gemuteerde rat gebeten en overlijdt ze. Helaas komt ze als zombie weer tot leven en maakt ze Lionel het leven nog zuurder dan voorheen. Ze slaat aan het moorden en binnen de kortste keren zit Lionel met een huis vol zombies.

imageimageimageimageimageimage

Mr. Matheson

Void (onvermeld)

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Hahaha ja heerlijk inderdaad deze film. Pure pulp en belachelijke humor e.d. Beetje a la Evil Dead.

avatar van Shadowed

Shadowed

Zeer vermakelijk.

Grappig om te zien wat Peter Jackson deed voordat hij met The Lord of the Rings begon. Want dit is toch echt een compleet andere ode. Op sommige sites de nummer 1 bloederigste film. Alleen hierom ging ik hem bekijken

Om te beginnen was het acteerwerk niet zo goed, vooral niet van Lionel en zijn vriendin. Maar dat stoorde me totaal niet. De Rataap was erg leuk gedaan en al snel begint er roet in het eten te vallen. Gaat al snel over de top wanneer er meerdere mensen in zombies veranderen en 2 daarvan maken zelfs een baby

de kinderwagen scene was hilarisch, en heb me toch wel flink rot gelachen op sommige scenes. Zeker aan het einde waar je dan redelijk lang op wacht gaat het helemaal over de top, met de gekste elementen die naar boven komen. Letterlijk Levende organen, hoofden rollen over de vloer, een eindmonster.

Ik heb me hier meer dan mee vermaakt. Ik vraag me nog af of Bad Taste ook een goede film is.

Onderhond

De fundamenten zijn duidelijk daar, maar Bad Taste is nog wel wat goedkoper. Maar qua humor ook zeker de moeite, met toch ook een paar legendarische scenes (kots, het schaap, ...)

avatar van wibro

wibro

Het bekijken van deze film heb ik lange tijd uitgesteld omdat het zombie genre mij doorgaans niet ligt. Maar net zoals de film Zombie 2 is deze film voor mij een aangename uitzondering. Naar het einde toe ging deze film wel behoorlijk over de top maar dat neemt niet weg dat ik mij af en toe rot heb gelachen. Tja, en dan is een komedie voor mij zonder meer geslaagd. Na deze film zou Peter Jackson nog een goede film maken "Heavenly Creatures" maar daarna koos de regisseur voor het mainstream publiek en ging hij over naar films zoals de Lord of the Rings trilogie. Films in ieder geval waar ik absoluut niet van onder de indruk was. Tja, het kan verkeren. Niettemin vond ik dit Braindead prima vermaak. Of Peter Jackson ooit nog op dit genre terug zal keren valt te betwijfelen hoewel ik het wel zou toejuichen.

avatar van N00dles

N00dles

Eindelijk weer eens een herkijk.

Ondanks de cheape B-film uitstraling en het vaak bijzonder slechte acteer- en camerawerk heb ik bewondering voor de creativiteit van Jackson en vooral de kwaliteit van sommige prosthetics en practical effects.

Het is extreem over the top en neemt zichzelf nergens serieus, maar is daarom juist ontzettend vermakelijke pulp.

Wel een half puntje aftrek, want een 4* is ook weer teveel van het goede. Ik zou trouwens wel eens een making of willen zien, weet iemand of die bestaat?

avatar van IH88

IH88

“They're not dead exactly, they're just... sort of rotting.”

Fantastische horrorkomedie van Peter Jackson. Vooral de manier waarop Jackson al het bloed en de gore in beeld brengt is inventief en schitterend gedaan. Het is pulp en het budget zal niet al te groot zijn geweest, maar de uitvoering is klasse. Braindead heeft ongelooflijk veel onvergetelijke oneliners en de bloederige moordpartijen, personages (de vechtende pastoor) en zombies zullen mij nog wel een tijdje bijblijven. 'Zombie baby'… Ik hoef denk ik niet veel meer te zeggen.

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

Ik heb deze tijdens een horrornight in het toenmalige Alhambra theater in Amsterdam gezien. Dit was toch wel de topper van de avond. We hebben het wel over 1992. De grasmaaier wordt hier voor heel andere doeleinden gebruikt. Ook gezien die nacht Candyman, Hellraiser 3 en Dust Devil.

avatar van Black Math

Black Math

Voor de zoveelste keer gezien. En dan vallen er toch weer nieuwe dingen op, namelijk dat de orgelmuziek in de scène bij de kerk waar de oom Paquita aanspreekt eigenlijk het lied "Sodomy" uit Meet the Feebles is. Leuk, zo'n Easter Egg!

avatar van vindorent

vindorent

Wat was ik heerlijk verrast door deze film! Heerlijk over the top, met een goede dosis humor, waardoor alles perfect op z'n plaats valt.

avatar van Alathir

Alathir

Ik ben enorme fan van Jackson's LOTR en zal dat altijd blijven, al zie ik ze nog eens een keer of twintig. Met Braindead daarentegen ben ik niet opgegroeid. Iets voor mijn tijd. Het heeft dus al geen nostalgische waarde en laat ons eerlijk zijn de film ziet er met alle practical effects behoorlijk gedateerd uit. Braindead bevat wel een aantal originele ideeën zoals bijvoorbeeld die zombiebaby. Ik kan soms ook erg lachen met over-the-top (denk maar aan een Kung Fury) maar Braindead vond ik vaak niet grappig.

Het verhaal is ook nog eens erg povertjes met een romance die in de kaarten beschreven staat. De gore ziet er helemaal niet zo bloederig uit. Het lijkt wel roze prut dat er soms uitspuit in de plaats van dat overheerlijke kersensap. Ik heb wel een paar keer moeten lachen maar grotendeels toch te flauw naar mijn smaak. Les van de film: zie dat je een degelijk grasmachine koopt, het kan van pas komen.

avatar van Pandora0614

Pandora0614

Heerlijke horrorkomedie van Peter Jackson. Lijkt een beetje op Evil Dead. Het verhaal is niet al te best, maar de practical effects zijn geweldig. Het acteer en camerawerk is ook niet erg goed, maar het blijft een van mijn favoriete horrorfilms.

avatar van umbra

umbra

Oh man wat blijft dit vermaak vd bovenste plank, net voldoende gore ? vette humor, allemaal heerlijk vd pot gerukt, met als resultaat meesterlijk cultwerkje die altijd in m'n top 10 ever zal zitten. Deze destijds op VHS samen met Bad Taste aangeschaft en echt zot gedraaid, met vrienden, alleen, in de ochtend, savonds, snachts...gewoon instant happiness ?

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“Damn fine custard. Rich and creamy, just the way I like it!”

Voornamelijk door het meermaals aanhalen van vriend alexspyforever dan toch eindelijk de cult-klassieker ‘Braindead’ aangezet en ik was aangenaam verrast. De film lag al een langere tijd op mijn weg maar ik bleef de film constant maar uitstellen tot vandaag, en daar heeft de ‘Horrordraft KO’ ook wel deels mee te maken die op het moment afspeelt in de filmgames forumsectie. En aangezien ik vrij vroeg klaar was met sporten leek het me een mooie gelegenheid en kans deze film maar eens op te zetten, morgen nog één dagje werken en dan alweer weekend: waarom dan ook niet?

De film begint erg leuk, een verhaal waar ik opzich makkelijk in kwam en die wel even op gang moest komen. De introductie’s laten al vrij snel merken dat Peter Jackson hier wel voor een paar figuren heeft gekozen die er erg boven op lagen, geen enkele personage (op ‘Paquita Maria Sanchez’ na) voelt normaal gezond aan. Iedereen leek wel rijp voor het gekkenhuis. De film startte dus met winkelbediende ‘Paquita Maria Sanchez’ die door middel van ‘spirituele’ kaarten haar toekomst wist te ontcijferen en deze beloofde veel liefde. Omdat moment komt ‘Lionel’ binnen, een eigennaardige jonge man die bij een hele vreemde moeder woont. Vanaf dat moment zit ‘Paquita’ achter hem aan en worden de twee langzamerhand een lief stelletje.

Maar daarnaast draait het verhaal om een zekere virus. Dat virus is mee gekomen met een zeldzame rattenaap (hoe verzin je het) die was overgekomen van een eiland (waar ik de naam zo snel even niet meer van weet). Het aapje, de rat hoe je het ook wil bestempelen bijt vervolgens de *moeder van Lionel in haar arm waarna ze ziek word en langzamerhand muteert in een vleesetende ondode. Ze maakt meer slachtoffers en na mate de film door dendert word het een heuse slachtpartij en heeft het verhaal eigenlijk geen enorme inbreng meer.

Maar, je moet er wel van houden hoor van dit soort horror films. En ik zit eigenlijk nog in een twijfelfase want aan de ene kant heb ik me eigen soms rot gelachen om bepaalde gebeurtenissen in de film of handelingen van de hoofdrolspelers maar het toch wat saaie acteerwerk en het feit dat het allemaal wel heel erg over-de-top is wist me dan weer minder te vermaken. Ik keek de ‘Uncut’ versie dus die duurde ook weer wat langer waar ik achteraf wat spijt van had want het duurde me soms iets te lang. De bloederige slachtscenes hadden mijn aandacht, en normaal vind ik dit erg leuk maar bij ‘Braindead’ is het soms wel erg overdreven wat de film er uit perst.

Peter Jackson laat zien dat hij toch een waanzinnige kop vol met ideeën heeft en je kunt merken dat het wel één van zijn eerste prenten is. Nog niet alles loopt perfect. Ook vond ik het mooi hoe hij het vliegtuig en de trams verving door zichtbaar speelgoed varianten waarschijnlijk om het budget voor de bloederige eindscène wat hoog te houden. Het was gelukkig niet een directe stoornis maar het viel wel direct op.

Dus heb ik mij vermaakt dan antwoord ik daar een ‘Ja’ op maar de over-de-top horrorfilms zijn nog niet helemaal mijn ding. Het werd me soms iets te veel dat mijn interesse daardoor weg zakte maar om het algemeen heb ik me prima vermaakt met deze film vol met ondode. En ik heb me uitermate vermaakt om de vaak domme acties van 'Lionel' en op sommige manier waarop de mensen dood gingen. En hoewel ik nog wel veel meer over de film kan vertellen laat ik het nu hierbij, ik ben tevens ook te moe om er nog echt veel verder in te spitten. Voor de horrorfans zeker een must-see film en hij hoort er bij, al is dat over-de-top niet voor iedereen direct weggelegd, misschien vermaak ik me nog meer na een herziening in de nabije toekomst.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19861 berichten

Ik ben eigenlijk verrast dat je die nu pas hebt gezien Kondoro0614. Ik dacht dat je die al langer geleden had bekeken en dat het ook een van je favorieten zou zijn want het ligt toch echt wel in jouw straatje. De film werd ook al vaker genomineerd en kwam veel in lijstjes terug. Nu goed, beter laat dan nooit en ben blij dat je hem leuk vond

avatar van Pim1993

Pim1993

Tering jantje. Wat een vermaak! Pure cult ook. Een grote gruwelcocktail van ranzigheid. Wandelende ruggengraten, kruipende ingewanden, opengespleten schedels. Als je een zwakke maag hebt zou ik hem overslaan. Verder is het uiteraard wel zo gemaakt dat het natuurlijk komedie is, het hoeft allemaal niet bijster realistisch te lijken, en toch ziet het er indrukwekkend uit als je nagaat dat deze uit 1992 komt.

Verstand op 0, paar biertjes achterover tikken en met een paar vrienden kijken.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wat een geweldige culthorror! Het was even wachten tot de metamorfose van de moeder, maar dan breekt de hel los met heel veel gore, pulp en bloed. Uiteraard mag de nodige absurditeit en humor niet achterwege blijven.

Het kwam redelijk traag op gang met die kannibalenstam. Eigenlijk had dit weinig affiniteit met de rest van de film. Dat beest zag er overigens niet uit. Maar kom, de eerste paar minuten hadden we toch al enkele amputaties, dat beloofde voor de rest van de film.

Wat volgde was één grote bloedfontein, zeker naar het einde toe met de grasmaaier. Maar er is wel meer: opengespalkte schedels, levende ingewanden, rondlopende benen en ga zo maar door, je kan het zo gek niet bedenken. Niet voor gevoelige magen dus. Over eten gesproken, die scènes aan tafel eerst met de grootmoeder en de pudding en later met de vier zombies ... geweldig!

Beetje over the top allemaal, maar erg vermakelijk en super om eens te zien. Leuk!

avatar van De_Dorstige

De_Dorstige

Hallo lieve mensen,

Ik zit er over te denken om deze film te bestellen. Wat denken jullie?

avatar van Basto

Basto

De_Dorstige schreef:

Hallo lieve mensen,

Ik zit er over te denken om deze film te bestellen. Wat denken jullie?

Doen! Of nog even wachten. Eind dit jaar komt er waarschijnlijk een nieuwe 4k en blu ray versie van uit.

avatar van De_Dorstige

De_Dorstige

Basto schreef:

Bedankt Basto.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Zotjes.

Dat is wel het minst dat men over Peter Jackson's komisch gevoel kan zeggen. Met Braindead doet hij Bad Taste nog eens over, maar dan met zombies. Natuurlijk, de film ziet er ook wat minder studentikoos uit maar verloochent z'n roots niet. Braindead is goedkope, platte horrorhumor, waar men vér over-the-top gaat.

Dat is gelijk het grote respect dat Jackson hier verdient: hij komt echt met véél nieuwe dingetjes en zotte taferelen voor de dag. Elke keer je denkt "haha, dit kan toch niet?" is daar al de volgende vondst die er nog een schepje bovenop doet.

Ook mijn respect voor de effects - die zijn echt wel goed gedaan. Van de stop motion tot de props en liters nepbloed. De gore - of gewoon vettigheid - is talrijk aanwezig. Ikzelf kick daar niet zo op, maar ik kan me goed inbeelden dat liefhebbers van het genre watertanden van, bijvoorbeeld, die grasmachine-scène.

Jackson doet wel écht goed volgens het genre, en ik kan er me wel de ganse speelduur mee vermaken, maar ik vrees dat genre an sich me gewoon niet genoeg ligt om er ook meesterwerken in te zien. Deze films zijn amusant voor een keertje, maar dat is het dan ook.

avatar van Basto

Basto

Leuke review, maar gek genoeg benoem je niet de grootste kwaliteit van deze en Bad Taste: De films kennen een fantastische cinematografie en editing.

Op visueel vlak liet Jackson met deze twee films al zien over eenzelfde groot visueel talent te beschikken als Spielberg. Iets wat bij zijn LotR trilogie ook bij het grote publiek duidelijk werd.