Braindead (1992)

Alternatieve titel: Dead Alive

Nieuw-Zeeland
Horror / Komedie
104 minuten / 97 minuten (unrated versie) / 85 minuten (R-rated VS versie)

geregisseerd door Peter Jackson
met Timothy Balme, Diana Peñalver en Elizabeth Moody

Lionel (Balme) zit thuis erg onder de plak bij z'n moeder (Moody). Op een dag wordt ze door een gemuteerde rat gebeten en overlijdt ze. Helaas komt ze als zombie weer tot leven en maakt ze Lionel het leven nog zuurder dan voorheen. Ze slaat aan het moorden en binnen de kortste keren zit Lionel met een huis vol zombies.

avatar van Maarten0402
Hahaha ja heerlijk inderdaad deze film. Pure pulp en belachelijke humor e.d. Beetje a la Evil Dead.

avatar van Shadowed
Zeer vermakelijk.

Grappig om te zien wat Peter Jackson deed voordat hij met The Lord of the Rings begon. Want dit is toch echt een compleet andere ode. Op sommige sites de nummer 1 bloederigste film. Alleen hierom ging ik hem bekijken

Om te beginnen was het acteerwerk niet zo goed, vooral niet van Lionel en zijn vriendin. Maar dat stoorde me totaal niet. De Rataap was erg leuk gedaan en al snel begint er roet in het eten te vallen. Gaat al snel over de top wanneer er meerdere mensen in zombies veranderen en 2 daarvan maken zelfs een baby

de kinderwagen scene was hilarisch, en heb me toch wel flink rot gelachen op sommige scenes. Zeker aan het einde waar je dan redelijk lang op wacht gaat het helemaal over de top, met de gekste elementen die naar boven komen. Letterlijk Levende organen, hoofden rollen over de vloer, een eindmonster.

Ik heb me hier meer dan mee vermaakt. Ik vraag me nog af of Bad Taste ook een goede film is.

De fundamenten zijn duidelijk daar, maar Bad Taste is nog wel wat goedkoper. Maar qua humor ook zeker de moeite, met toch ook een paar legendarische scenes (kots, het schaap, ...)

avatar van wibro
Het bekijken van deze film heb ik lange tijd uitgesteld omdat het zombie genre mij doorgaans niet ligt. Maar net zoals de film Zombie 2 is deze film voor mij een aangename uitzondering. Naar het einde toe ging deze film wel behoorlijk over de top maar dat neemt niet weg dat ik mij af en toe rot heb gelachen. Tja, en dan is een komedie voor mij zonder meer geslaagd. Na deze film zou Peter Jackson nog een goede film maken "Heavenly Creatures" maar daarna koos de regisseur voor het mainstream publiek en ging hij over naar films zoals de Lord of the Rings trilogie. Films in ieder geval waar ik absoluut niet van onder de indruk was. Tja, het kan verkeren. Niettemin vond ik dit Braindead prima vermaak. Of Peter Jackson ooit nog op dit genre terug zal keren valt te betwijfelen hoewel ik het wel zou toejuichen.

avatar van N00dles
Eindelijk weer eens een herkijk.

Ondanks de cheape B-film uitstraling en het vaak bijzonder slechte acteer- en camerawerk heb ik bewondering voor de creativiteit van Jackson en vooral de kwaliteit van sommige prosthetics en practical effects.
Het is extreem over the top en neemt zichzelf nergens serieus, maar is daarom juist ontzettend vermakelijke pulp.

Wel een half puntje aftrek, want een 4* is ook weer teveel van het goede. Ik zou trouwens wel eens een making of willen zien, weet iemand of die bestaat?