• 11.005 nieuwsartikelen
  • 9.003.456 stemmen

Dawn of the Dead (1978)

Horror / Drama | 127 minuten / 139 minuten (Cannes-versie) / 117 minuten (Dario Argento's versie) / 156 minuten (Ultimate Final Cut)
3,59 1.040 stemmen

Genre: Horror / Drama

Speelduur: 127 minuten / 139 minuten (Cannes-versie) / 117 minuten (Dario Argento's versie) / 156 minuten (Ultimate Final Cut)

Alternatieve titels: In de Greep van de Zombies / Dawn of the Living Dead / Zombi / Zombie: Dawn of the Dead / Zombies / George A. Romero's Dawn of the Dead / Zombie

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: George A. Romero

Met onder meer: David Emge, Ken Foree en Scott H. Reiniger

Gesproken taal: Engels, Duits en Spaans

Releasedatum: 2 oktober 1980

Plot Dawn of the Dead

"When there’s no more room in HELL, the dead will walk the EARTH!"

Over de hele wereld komen steeds meer doden tot leven en maken het de overlevenden niet bepaald makkelijk. Reporter Francine besluit om met haar vriend Stephen en de twee soldaten Peter en Roger te vluchten met een helikopter. Het viertal vindt vervolgens onderdak in een enorm winkelcentrum, waar ze barricades opwerpen om zich te verdedigen tegen de gruwelijke vleesetende doden. In eerste instantie lijken ze veilig in het winkelcentrum, maar de levende doden blijven maar oprukken.

Stephen "Flyboy" Andrews

TV Commentator

Police Commander

avatar van Basto

Basto

Net als velen kreeg ik deze week de vuistdikke 4k blu ray box van Second Sight binnen. Een box met alle drie de versies in 4K, een hele berg extra’s en een boek.

Vandaag de lange ’Cannes-cut’ gekeken.

Wat me opviel is hoe weinig de nadruk ligt op gore. Die is er wel volop, maar Romero schetst vooral een lijkbleek toekomstbeeld, waarbij de Coronapandemie mild afsteekt. In deze tijd is het allemaal best actueel met de instabiele situatie in de USA als bonusfeature.

Maar goed, de aandacht gaat vooral uit naar de bestuurlijke chaos, het ‘menselijk’ gedrag en de survival story van onze vier protagonisten. De keuze om in een groot winkelcentrum te gaan schuilen is een briljante. Zo kan de consumptiemaatschappij geparodieerd worden en biedt het enigszins saaie bestaan toch voldoende leuke situaties om een kleine twee uur te kunnen boeien. De finale met de inval van de motorbende is briljant. Zowel conceptueel als in de uitwerking. Pas de laatste 20 minuten mag het special effects team onder leiding van Savini los gaan. Het leuke is dat Savini ook de motorbende aanvoert en op beide vlakken schittert.

Kortom het was een erg fijne herziening van dit meesterwerk. Hoewel het zeker niet bovenaan mijn wishlist voor 4k stond (fotografie is vrij vlak, haast documantair), zag het er allemaal erg goed en strak uit. Kortom, de box is een absolute aanrader.

Binnenkort de Argento-cut maar eens bekijken.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Basto schreef:

Helemaal eens. Kreeg hier ook een beetje het gevoel dat Romero de zombies als de (toekomstige) menselijke bevolking ziet. Wat natuurlijke handelingen hier en daar, maar verder diep geïndoctrineerd door het systeem en wat suf door het leven lopend, net als zowat alle consumerende schapen hier op aarde.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

De beste film van de drie die Romero gemaakt heeft, denk ik. Van hier komt dus de locatie van the shopping mall die we in vele andere zombiefilms en -series terugzien. Het is de ideale locatie om op je positieven te komen, bij te tanken (letterlijk) en je zelfs te ontspannen. Alle wat je elders ontbeert, heb je hier in overvloed, zelfs aan wapens is er geen gebrek. Maar wat voor jou de hemel op aarde blijkt, is dat ook voor een ander ...

Fijn vervolg op de film uit 1968. Bij momenten zelfs komisch hoe het viertal zich gedraagt. Ook grappig hoe er spelletjes gespeeld werden met de zombies, alsof het tikkertje betrof. De zombies waren gewoon te loom. Alleen in een grote massa zijn ze echt gevaarlijk, of wanneer je in het nauw gedreven wordt.

Fijn plotverloop ook met de motorbende en het uitvallen van enkele musketiers. Verder goede actie, prima sfeer en erg vermakelijk. Nergens zakt het echt in. Leuk!

avatar van Basto

Basto

Basto schreef:

Vandaag de lange ’Cannes-cut’ gekeken.

Binnenkort de Argento-cut maar eens bekijken.

Een maandje later. Tijd voor de Argento Cut.

Ik moet zeggen, eigenlijk bevalt die me nog beter. Ten opzichte van de Cannes versie is er effectief 22 minuten aan expose on onderlinge relaties uitgeknipt. De toon is daarmee grotendeels verschoven van een sociaal commentaar naar straight foreward horror. Ook de soundtrack van Goblin zorgt voor veel meer gevoel van urgentie en spanning. Ik kan wel zeggen dat dit voortaan mijn favoriete versie zal zijn. Ben nu eenmaal meer fan van horror, dan van sociaal drama. Korter is ook bijna altijd beter. Daarbij blijft de satire (zombies en mensen verschillen bar weinig in hun gedrag) ook in Argento’s versie overeind.

avatar van blurp194

blurp194

When there’s no more room in Hell, the dead will walk the earth

Qua motief en idee echt wel vrij geniaal natuurlijk. Maar de uitwerking redt het niet echt helemaal tegen de tand des tijds - op zo ongeveer alle vlakken. Ook het zombiegenre heeft niet stilgestaan, tegenwoordig hoort daar toch een heleboel meer humor bij. En meer gore, en ietsje overtuigendere zombies. Ondertussen zijn er toch best wel wat films gemaakt waarin het toch allemaal wel wat beter is uitgewerkt, inclusief het hele mall-concept. Nouja, zodra de bikers op komen draven wordt het wel weer ietsje vlotter, en de volstrekte chaos in het begin is geloof ik ook wel ongeevenaard. Verder ook nogal wisselend. De muziek is het ene moment prima, maar ook af en toe als nagels over een schoolbord - ook dat viel vooral op eens de bikers los gaan. Misschien was het budget toen eigenlijk al op, zoiets.

Dit was dan de Argento, en die ik vond al ruim lang genoeg. De andere versies kunnen wel een jaartje of twintig wachten op hun kans.

avatar van Noodless

Noodless

Rewatch !

Na een lange tijd een herziening ! Toch iets minder goed dan wat ik in mijn gedachte had. De reden is vooral het lange middenstuk waar eigenlijk niet zoveel gebeurt. Ik heb ook de uncut versie gezien van 139 minuten wat uiteindelijk ook wat te lang is. Maar er is natuurlijk heel wat te beleven vooral als de motorbende in het winkelcentrum komt. 7/10

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

Ik vond het eerder matig. De kleinschaligheid van de eerste film had in feite meer charme. Door de grootte van het winkelcentrum kan je minder spreken van een pure single locatie film. De personages vond ik weinig aanspreken, al probeert men hier een min of meer zelfde samenstelling als in film 1 te gaan. De gore is overduidelijk fake en komt daardoor wel erg cheesy over. De zombies zijn nog steeds zo loom en zwak als maar kan zijn. Ik heb de extended versie bekeken en vond die toch wel echt te lang. 2u20 zoiets voor een zombiefilm en in feite wordt het er ook niet boeiender op eenmaal Roger sterft aan zijn zombieinfectie. Nee, dit viel toch wat tegen. Het zal misschien doorbijten worden om film 3 er nu nog in te gooien.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Bekeken versie : Argento's versie.

Niet uit te zitten. Veel van hetzelfde vooral : beetje duwen en trekken, schieten, weglopen, verschansen. Doe dit nog tien keer over en je hebt Dawn of the Dead. Verschrikkelijk ééntonig allemaal. Dan die blauwe waggelende zombies die zich (te) makkelijk laten afknallen. Geen weerstand, geen spanning. Gelukkig hebben ze dit in recentere zombiefilms intussen verholpen. Wanneer die bikers hun intrede deden werd het niveau dan toch nog eens omhoog getild. Voor een echt goede zombiefilm moet je wat mij betreft bij Fulci's Zombi 2 zijn... Ik zal mijn hoop maar vestigen op Day of the Dead uit 1985 en de remake.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

We hebben de 156 minuten (Ultimate Final Cut) bekeken.

"Dawn of the Dead" is misschien wel het beste horrorvervolg aller tijden!

Het is echter gemakkelijk in te zien dat de gebeurtenissen van Dawn direct na Night of the Living Dead (Film, 1968) - MovieMeter.nl lijken plaats te vinden wanneer de helikopter over het landelijke Pennsylvania vliegt.

Het verhaal en zijn verhaallijn zijn er absoluut en ik vind het prachtig om te zien wat Romero's onderliggende boodschap was voor de film; het consumentisme en de connectie met het politiek kapitalisme.

De zombies hebben een geweldige make-up en logge bewegingen, echt goed gedaan door de choreografen die dat allemaal hebben opgezet. Bovendien heeft Tom Savini uitstekend meesterlijk werk geleverd aan de gore-effecten, die ik vandaag in moderne films mis. Als kijker was ik erg gehecht aan de vier hoofdlijnen en hoe ze de tegenspoed in het winkelcentrum het hoofd konden bieden.

Afgezien van de doden die over de aarde lopen, de sfeer is zeer geloofwaardig en heeft een sterk gevoel van angst.

"Dawn of the Dead" is een bijna horror-meesterwerk en een geweldige film in het algemeen.

Een 8 als waardering!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

knusse stoel schreef:

Niet mee eens maar dat is niet erg Bekijk zeker Fulci's Zombi 2 : dat heeft alles wat ik hier miste. Voor jou kan dit alleen maar meevallen. Geen bijna horror maar een volwaardige horror.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1997 berichten

Zeer fraaie special effects: een zombiehoofd dat explodeert, het duurt nog geen halve seconde maar is uiterst effectief. Zombies die mensen bijten alsof ze een hap uit een cake nemen, heel mooi gedaan. Zombies die ledematen verscheuren en rustig gaan zitten wegkauwen, het ziet er af en toe heel onsmakelijk uit, ook al weet je dat het nep is. Ook geestig is de grijsblauwige lijkkleur die zombies (toen nog) hadden. Het tempo van de zombies was nog nét iets te traag, en sommige zombies liepen nog met hun armen gestrekt voor zich uit, als een soort spookverschijning.

Maar ondanks dat gedateerde zet Romero een prachtfilm neer waarin hij (onder meer) de Amerikaanse politie te kijk zet (quote politieagent: "..blow all their little Puerto Rican and nigger asses right off!" Werd trouwens vertaald als "Stelletje tuig!), maar de film is vooral een briljante satirische afspiegeling van consumentisme. Zien ze al die zombies lopen door de mall, vraagt zij: "Waarom komen ze hier?" Zegt hij: "Ze volgen hun instinct. Ze weten wat ze vroeger deden. Dit was 'n belangrijke plek voor ze." Dan weer een shot van de zombies, lopend door de mall, als gewone klanten, er is dus niet zo heel veel veranderd. Ook later met die televisie aan- en uitzetten en dan zij: "What have we done to ourselves?" Geniaal hoe Romero dit alles weet om te toveren in film/kunst.

Anarchistische zombiehorror uit de jaren zeventig met coole personages, Ken Foree met name, en een levendige, speelse regie die je zelden nog ziet, zoals het moment dat hij zich van de roltrap af laat glijden, recht op de camera af die beneden staat.