Basto schreef:
Net als velen kreeg ik deze week de vuistdikke 4k blu ray box van Second Sight binnen. Een box met alle drie de versies in 4K, een hele berg extra’s en een boek.
Vandaag de lange ’Cannes-cut’ gekeken.
Wat me opviel is hoe weinig de nadruk ligt op gore. Die is er wel volop, maar Romero schetst vooral een lijkbleek toekomstbeeld, waarbij de Coronapandemie mild afsteekt. In deze tijd is het allemaal best actueel met de instabiele situatie in de USA als bonusfeature.
Maar goed, de aandacht gaat vooral uit naar de bestuurlijke chaos, het ‘menselijk’ gedrag en de survival story van onze vier protagonisten. De keuze om in een groot winkelcentrum te gaan schuilen is een briljante. Zo kan de consumptiemaatschappij geparodieerd worden en biedt het enigszins saaie bestaan toch voldoende leuke situaties om een kleine twee uur te kunnen boeien. De finale met de inval van de motorbende is briljant. Zowel conceptueel als in de uitwerking. Pas de laatste 20 minuten mag het special effects team onder leiding van Savini los gaan. Het leuke is dat Savini ook de motorbende aanvoert en op beide vlakken schittert.
Kortom het was een erg fijne herziening van dit meesterwerk. Hoewel het zeker niet bovenaan mijn wishlist voor 4k stond (fotografie is vrij vlak, haast documantair), zag het er allemaal erg goed en strak uit. Kortom, de box is een absolute aanrader.
Binnenkort de Argento-cut maar eens bekijken.
5*
Een maandje later. Tijd voor de Argento Cut.
Ik moet zeggen, eigenlijk bevalt die me nog beter. Ten opzichte van de Cannes versie is er effectief 22 minuten aan expose on onderlinge relaties uitgeknipt. De toon is daarmee grotendeels verschoven van een sociaal commentaar naar straight foreward horror. Ook de soundtrack van Goblin zorgt voor veel meer gevoel van urgentie en spanning. Ik kan wel zeggen dat dit voortaan mijn favoriete versie zal zijn. Ben nu eenmaal meer fan van horror, dan van sociaal drama. Korter is ook bijna altijd beter. Daarbij blijft de satire (zombies en mensen verschillen bar weinig in hun gedrag) ook in Argento’s versie overeind.