Night of the Living Dead (1968)

3,50

Horror

geregisseerd door George A. Romero
met Duane Jones, Judith O'Dea en Karl Hardman

De wereld wordt plotseling overspoeld door een epidemie van levende doden, die zich voeden met de levenden. Een groepje mensen kan zich verschansen in een afgezonderde hoeve. Ze worden doorlopend aangevallen, maar ook van binnenuit groeien de spanningen...

407 BERICHTEN 36 MENINGEN
avatar van mikey
geplaatst: 28 februari 2014, 02:52 uur [permalink]
Was dat anders de remake van savini?

avatar van killer13
geplaatst: 28 februari 2014, 13:14 uur [permalink]
mikey schreef:
Was dat anders de remake van savini?

nee, het is wel degelijk de versie van romero. 2 disc special edition, Original 1968 digitally mastered 'coloured version' staat op het doosje. snap alleen niet wat ze bedoelen met 'coloured'... de remake van savini is natuurlijk wel in kleur

avatar van mikey
geplaatst: 28 februari 2014, 13:20 uur [permalink]
Ik dacht heel misschien een dubbel feature van beide... Nee dan snap ik het ook niet.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 1 maart 2014, 23:08 uur [permalink]
Er bestaat ook wel degelijk een kleur versie van deze originele Night of the Living Dead. Daarom vind ik het raar dat hij niet in die dvd van jullie zit, terwijl men op de hoes het wel beloofd.

avatar van Flipman
geplaatst: 3 maart 2014, 09:12 uur [permalink]
Ja, maar die is toch niet met goedkeuring van Romero gemaakt, las ik ooit ergens? Met nieuw beeldmateriaal erin? Of vergis ik me nu...?

avatar van knusse stoel
geplaatst: 8 april 2014, 16:57 uur [permalink]
Jammer voor regisseur George A. Romero maar de film heeft de tijd niet doorstaan.
Het is te gemaakt voor deze tijd, dus zou ik zeggen dat er een remake moet komen. (misschien is die er al?)
Sommige films (Hitchcock) zijn nog veel ouder maar kunnen de tijd doorstaan, helaas is dat met deze film niet het geval. Het is allemaal te traag en veel komt gekunsteld over.
Jammer, want vanwege de hoge score hadden wij hier meer van verwacht!

avatar van Flipman
geplaatst: 9 april 2014, 12:04 uur [permalink]
knusse stoel schreef:
Al sinds 1990 . Niet eens zo verkeerd ook, trouwens.

avatar van de grunt

geplaatst: 27 februari 2015, 10:25 uur [permalink]
Benieuwd naar de kwaliteit van deze blu-ray van Night of the Living Dead (1968). Heeft iemand deze?

De kwaliteit van de transfers verschilt nogal tussen de verschillende blu-rays

avatar van Bottleneck

geplaatst: 10 april 2015, 21:24 uur [permalink]
They're coming to get you Barbara

avatar van baspls
geplaatst: 14 mei 2015, 18:22 uur [permalink]
"They're coming to get you, Barbara, there's one of them now!"

De laatste tijd een heleboel horror gezien en nu maar eens begonnen met de films van George A. Romero. Eerst had ik het niet zo met zombies maar dat kwam vooral door die moderne films, Lucio Fulci had er al voor gezorgd dat ik zombies toch erg gaaf ben gaan vinden.

Het acteerwerk was wel in orde. Bijzonder is dat dit de eerste Amerikaanse film is waar een zwarte acteur de hoofdpersoon speelt. Duane Jones doet het ook prima.

De zwart-wit beelden zien er erg sfeervol uit en geven de film een beetje het karakter van een film die veel eerder is gemaakt. Als de film in kleur was denk ik dat hij veel minder sterk geweest zou zijn. Bovendien lijkt de film ondanks het budget minder goedkoop. Bloed is gemaakt met chocolade-siroop, wie ziet het verschil in zwart-wit? Het huis dat is gebruikt voor de opnames mochten de filmmakers gebruiken van de eigenaar omdat hij het toch wou slopen.

De zombies hadden soms wat beter gekund. Vooral die eerste, behalve wat rare bewegingen en een bleek gezicht zie je niet dat het een levende dode is. Er zaten wel een paar erg goede tussen en voor die tijd is er met de gore niets mis. Kannibalisme is een leuk idee van Romero, in die tijd veroorzaakte de film dan ook veel ophef, mensen dachten dat het kannibalisme zou aanmoedigen...

De muziek vond ik ook wel gaaf, echt die klassieke horror. Helaas is het allemaal stock music, niet voor de film geschreven dus. Het gaafste vond ik de muziek meteen in het begin, heerlijk.

Wel moet ik bekennen dat het een best lange zit was... De film is niet echt spannend en al helemaal niet eng, al had ik dat ook niet verwacht. Wel ben ik erg benieuwt naar de latere films van Romero. Voor die tijd is het een bijzonder aardige horror, al vind ik dat Hammer in Engeland wel een paar betere films heeft gemaakt toen der tijd.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 20 mei 2015, 10:14 uur [permalink]
baspls ik zou je zeker de 2 sequels aanbevelen. Dawn of the Dead (1978) en Day of the Dead (1985). Deze zijn een stuk spannender en hebben een betere karakterontwikkeling en verhaal (vooral Day gaat toch naar een hoog niveau op dat vlak). Bij deze films heb je ook meer dat apocalyptische gevoel. Bij Night heb je eerder een claustrofobisch gevoel en leer je de karakters ook nooit echt kennen. Het blijft natuurlijk een baanbrekende film.
Ik zou zeggen kijk die 2 en mijd de remakes en moderne zombiefilms.

avatar van baspls
geplaatst: 20 mei 2015, 15:26 uur [permalink]
alexspyforever schreef:
Ik zou zeggen kijk die 2 en mijd de remakes en moderne zombiefilms.

Heb de Uncut-versies van de vervolgen ook meteen al aangeschaft. Waarschijnlijk is Dawn aankomend weekend al aan de beurt. Had sowieso voor de vervolgen wat hogere verwachtingen.

avatar van danuz

geplaatst: 30 mei 2016, 14:06 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Mjah, Romero de criticaster.

Het zwart/wit onderstreept uiteraard naar de rassenthematiek, de psychedelische tijdlijn duidt op een niet in te schatten menselijke willekeur, het gebrek aan maquillage verduidelijkt dat mens en zombie niet zo verschillend zijn, zo ook de dode vrouw die plots geen skelethoofd meer heeft.

Haha!

Nou deze kan ik als zombie-fetishist eindelijk van mijn lijstje strepen. Fotografisch best iconisch, maar verder heb ik toch veel meer met de hedendaagse zombiefilms en -series.

avatar van Boeikens
geplaatst: 19 juli 2016, 12:18 uur [permalink]
Ook na een zoveelste kijkbeurt, nog steeds een toppertje!

"De" eerste zombie die bepalend was voor al wat volgen zou, zelf nu no komt de basis van het verhaal zo vaak terug. Mensen zijn opgesloten, hebben onderling onenigheid en worden bovenop nog bedreigd door iets ongekend maar uiterst dodelijks van buitenaf. Dat in combinatie met prachtige sfeerschepping zal, zelfs zwart/wit, altijd vermakelijk blijven!

avatar van joolstein
geplaatst: 3 september 2016, 16:38 uur [permalink]
De zwart/witte versie van George A. Romero had ik nog niet gezien. Redelijk goede film. Al blijven de mensen in het huis wat oppervlakkig. De film zette wel de toon voor alle films die later nog gingen komen toch geef ik meer de voorkeur aan Dawn of the Dead (1978) en Day of the Dead (1985). Deze waren net iets beter. Niet dat deze nu slecht is want er zitten een paar fantastische scene`s in.

avatar van Flavio
geplaatst: 30 oktober 2016, 15:09 uur [permalink]
Waarschijnlijk een van de meest invloedrijke horrorfilms, die de archetypische zombie introduceerde zoals we die nog steeds kennen uit o.a. The Walking Dead. Baanbrekend en belangrijk, maar helaas ook wel wat gedateerd.

Terwijl klassieke drama's, westerns of oorlogsfilms met gemak overeind blijven na tientallen jaren, ligt dat bij horror vaak wat anders. De horrorklassiekers uit de jaren 20 jagen al helemaal geen schrik meer aan, maar zijn in elk geval artistiek nog interessant, Night of the Living Dead is toch vooral traag, met name in het middenstuk kakt het behoorlijk in. Hoewel er wat aardige scenes in zitten die destijds ongetwijfeld heftig waren, zal de hedendaagse kijker nauwelijks nog iets zien wat hij al niet 100 keer voorbij heeft zien komen.

Daarmee moet Night of the Living Dead het dus vooral hebben om zijn pioniersrol en invloed op het genre, die onmiskenbaar is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 30 mei, 22:43 uur [permalink]
De blauwdruk die het zombiegenre mee bepaalde. De film die de spelregels neerzette. Latere films zouden er creatief mee omgaan, maar altijd blijven deze basisregels het genre overheersen. In tegenstelling tot bvb vampieren (van Dracula tot Blade, van Buffy tot Twilight) dat veel kanten uit ging met vampieren, blijft een zombiefilm een zombiefilm. De ene gaat al wat sneller dan de andere, de oorzaak veranderd wel eens en de setting, maar verder blijft dat toch hetzelfde.

Zonder deze Night of the living dead zou het er helemaal anders uit zien of geen zombiefilms gemaakt worden. Maar de film zelf is ondertussen al wel verbeterd. Dawn of the dead, The Walking Dead en 28 days later zijn een pak beter geworden. Een belangrijke film dus, maar ondertussen voorbijgestreefd en wel wat verouderd.