Dawn of the Dead (2004)

Horror / Actie
100 minuten / 109 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Zack Snyder
met Sarah Polley, Ving Rhames en Jake Weber

Een Amerikaanse stad wordt onder de voet gelopen door een heuse zombieplaag en niemand lijkt de hongerige ondoden te kunnen stoppen. Een groep mensen, waaronder een zuster en een politieagent, besluit voor al deze waanzin te vluchten en zoekt tijdelijk hun heil in een verlaten winkelcentrum.

avatar van blurp194
Toch wat tegenvallend.

Het begin is ijzersterk, met mooie brute acties en een lekker vlotte timing. Maar eens we in het winkelcentrum aankomen is het eigenlijk een andere film. Een tikkie serieuzer, veel trager en met minder slapstick achtige situaties, en dat mist dan toch wel. Toch is er nog wel genoeg te lachen over, de dialogen met buurman Andy zijn bijvoorbeeld best grappig - maar er blijft iets teleurstellends over. Er zijn betere films in het genre, dat komt er dan ook nog eens bij.

avatar van danuz
Snyder

Blijft een sterk staaltje zombievermaak. Vooral die oversaturated beelden en de geweldige setting blijven top notch. Het mag dan een remake zijn, Snyder weet er zoveel schwung aan te geven dat dit gewoon een echt eigen werk wordt. Smeuïg, grappig, over de top, dynamisch en met de juiste pacing. Oprecht een topper binnen het genre.

avatar van Alathir
Had er wat meer van verwacht. De personages zijn niet al te uitgewerkt, natuurlijk een beetje de typische typetjes die in dit soort films voorkomen. Je hebt de ultimate dickhead, 1 stoere neger, een agent, een verpleegster en ga zo maar door. Ieder heeft zijn rolletje wel. Diegene die echt geen rol van betekenis hebben die gaan meteen voor de bijl.

Op zich zeker een vermakelijke film die vlot wegkijkt. Survival = altijd heel erg fijn. De film deed mij op zich een beetje denken aan The Mist hoewel de vergelijking al snel stopt daar dat The Mist toch mysterieuzer maar ook gewoon inhoudelijk sterker is.

Na deze film te zien ben ik toch ook eens benieuwd naar het origineel, al zal dat niet voor direct zijn.

avatar van IH88
“It's nice to see that you've all bonded through this disaster.”

Uitstekende zombiefilm van Zack Snyder. Zet verschillende personages samen in een winkelcentrum, met zombies die buiten rondlopen en op hun bloed uit zijn, en het resultaat is een ijzingwekkende film vol paranoia, gekte, ontsnappingspogingen, gruwelijke gevechten tot de dood en humor.

Humor inderdaad, want Dawn of the Dead is op momenten echt ontzettend grappig en alles wordt met een knipoog gebracht. Zonder de doodstrijd van de personages te bagatelliseren, en acteurs als Polley, Rhames, Weber, Phifer en Burrell kunnen goed met het materiaal overweg. De vrolijke muziek voelt soms wat vreemd aan, maar het werkte wel omdat de film zelf ook komische momenten heeft. Uiteindelijk is de onderlinge strijd tussen de personages vaak nog interessanter dan hun strijd met de zombies, en dan weet je dat je met een sterke horrorfilm te maken hebt.

avatar van AC1
AC1
Snyder's meest on-Snyderige film.

avatar van JacoBaco
Omdat het zijn eerste was.

Lekker brute zombiefilm.

Als ik van Snyder zie wat hij tegenwoordig maakt (Superman films) begon ik eens te kijken naar wat hij eerst op het doek neerzette.

Na een goede 300 en een prima Watchmen was Dawn of the Dead aan de beurt. Ik ben niet echt van het genre zombie, want ze zijn meestal allemaal hetzelfde. Deze is ook een basic zombie film, maar deze was erg leuk.

Mede door het niet al te lang opbouwen en een lekker lange en brute eindactie scoort deze film hoog bij mij. Daarnaast is er verrassend genoeg ook nog best acteerwerk aan de orde, en lekker smerige koppen gebruiken als zombie. Voor de liefhebber van Actie/Horror is dit een aanrader.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Velen waren verrast in 2004 toen die remake van Dawn of the Dead - met 'schandelijk genoeg' rennende zombies - toch best tof bleek. Ikzelf heb de film ook met veel bewondering meerdere malen in de bioscoop bekeken. Waar Tom Savini in 1990 een zeer trouwe remake maakte van Night of the Living Dead, daar maakte een toen nog onbekende Zack Snyder iets compleet anders van de remake van Dawn. Het winkelcentrum bleef als locatie en geeft talloze odes aan het origineel, zoals kleine rollen voor Tom Savini, Scott H. Reiniger en Ken Foree en knipogen als de nieuwshelikopter of een winkel die Gaylen Ross heet. Maar verder doen Snyder - en scenarist James Gunn - helemaal hun eigen ding.

De openingsscène blijft voortreffelijk, daar valt bijna niet over te twisten. In een paar zeer effectieve, goed uitgevoerde spannende sequenties weet Snyder onze maatschappij naar de kolere te helpen, gevolgd door een even sterke opening credits. Weinig mensen hadden kunnen denken dat muziek van Johnny Cash passend zou zijn in een remake van Dawn of the Dead, maar warempel: het werkt. Hetzelfde geldt voor de rennende zombies, overigens. Er was veel ophef dat zombies niet horen te rennen, maar als je ziet wat voor spanning er veroorzaakt wordt door deze maniakale sprinters, dan zie je dat het prima kan. Niets ten nadele van de langzame kadavers, maar deze snelle monsters waren een verfrissende afwisseling. Maar niet alleen de levende lijken zijn een stuk sneller, de gehele film is twee keer zo snel als het origineel. De film is 40 minuten korter dan het origineel en alles gaat ook nog eens razendsnel. En toch kom je in die korte tijd niets te kort; bloed, actie en toffe special effects vliegen je om de oren.

En zelfs op het vlak van de personages valt de film niet tegen. In tegenstelling tot vier personen heeft Dawn of the Dead wel twintig figuren in het winkelcentrum rondlopen, dus logischerwijs komen ze niet allemaal even goed uit de verf. Een Matt Frewer en Boyd Banks zijn leuk gecast, maar krijgen niet heel veel te doen. Van de hoofdfiguren zijn Michael Kelly als beveiliger CJ en Ving Rhames als agent Kenneth duidelijk het best. Polly is prima, maar een tikkeltje aan de saaie kant. De mannelijke held, gespeeld door Jake Weber, is echter de overtreffende trap van saai. Gelukkig gaat de film snel genoeg om niet te lang bij dergelijke types stil te staan. Toegegeven, rond de climax gaat de film soms wel erg overboord met explosies en in slowmotion vallende kogelhulzen. Anderzijds, het is subtiel vergeleken met het latere werk van Snyder. En Dawn of the Dead is gelukkig niet alleen gore en actie, de film bevat hier en daar opvallend aardige stukjes komedie. Wat dat betreft heeft Dawn of the Dead alle ingrediënten in huis en kok Snyder bouwt er een uitstekende maaltijd van. Jammer dat hij gaandeweg het koken is verleerd en nu alleen nog maar fastfood afhaalt.

4 sterren.

Chainsaw schreef:

4 sterren.

Ik neem aan dat 300 hier niet bijhoort. Vond ik eigenlijk nog beter dan deze. Als je het over de superheldenfilms heb, kan ik dat nog wel begrijpen, ondanks de mooie effecten.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Shadowed schreef:

300 nog niet gezien, trekt me iets minder. Maar wat ik er van kan opmaken is die vooral visueel aantrekkelijk. Dawn of the Dead vond ik inhoudelijk ook sterk - mede dankzij het script van James Gunn. De laatste jaren heeft Snyder niets goeds meer afgeleverd.

Chainsaw schreef:

Dan raad ik je 300 zeker aan, het is zeker iets anders dan de superheldenfilms van Snyder tegenwoordig, eigenlijk zijn deze de 2 echte "Toppers" van Snyder. Hij is niet bijzonder bruut maar de veldslagen zien er zeer goed uit. Natuurlijk zeg ik niet dat je hem "moet" zien, maar ik raad hem je zeker aan!

avatar van knusse stoel
Een aardige film in het genre "de levende doden", tenminste het boeide ons wel. De film is gewoon gemakkelijk op te pikken, kijkt gemakkelijk weg en is redelijk spannend. Een 7!

avatar van Shinobi
"If I put my foot up your ass, would that be your problem?"

Het origineel heb ik tien jaar geleden eens gezien, maar deze remake nooit.

Eigenlijk is zo een beetje alles aan deze versie veranderd, alleen het uitgangspunt van het schuilen tegen de zombies in een winkelcentrum is behouden. De vaart zit er wel gelijk in, middels Ana die in allerijl moet vluchten tegen het aanstaande gevaar. Datzelfde geldt ook voor de zombies die nu opeens kunnen rennen.

De vlotte pacing lijkt het credo te zijn van deze moderne 'Dawn of the Dead'; alles moet zo snel mogelijk en alle logica wordt maar overboord gegooid, omdat er geen tijd voor is. Dan heeft Danny Boyle het twee jaar eerder al vele malen beter gedaan. Bovendien ontbreekt de maatschappijkritische satire die George A. Romero zo geniaal in zijn film had verwerkt.

Echt spannend of eng wordt het helaas nergens. Soms lijkt men zelfs - onbedoeld - de komische tour op te willen gaan. Ondertussen gaat Zack Snyder vrolijk door met al deze onzinnigheid, waarbij al gauw zijn voorliefde voor slow-mo te zien is. Wat resteert, zijn een aantal aardige kills.

Al met al best oké voor een keer, maar dan zet ik liever het origineel nog een keer op. Overigens zijn de eindcredits wel leuk verwerkt met het einde.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Fisico
Dawn of the dead is een herziening voor mij. Vooral de openingsscène kwam me nog helder voor de geest en vind ik nog steeds uitstekend. De zombies komen uit het niets en het is onduidelijk hoe het allemaal ontstaan is. De scène met het kleine meisje is freaky en zo herkenbaar omdat er bij ons thuis ook eentje is die soms half nacht aan ons deurgat staat.

Nadien - vanaf het winkelcentrum - vervalt de film wat in clichés en wordt het nergens echt hoogstaand. Die bevalling bvb toont dat ook aan. Vermakelijk, dat zeker, maar absoluut niet bijzonder. Waar je bij 28 days/weeks later nog te maken krijgt met uitgehongerde stervende zombies is hier helemaal niets van aan, integendeel zelfs: de meute groeit alleen maar. Ook een beetje vreemd dat dergelijke massa niet de power heeft om onder andere een glazen deur te bestormen. En ook het plot van de loslopende wilde hond had ik anders of beter uitgewerkt. Op zich is er geen enkele reden om die viervoeter niet op te peuzelen (door de zombies wel te verstaan).
Ook het grootste cliché in Hollywood blijft overeind met de romance tussen Ana en die TV-verkoper. Dat ze zeer recent haar man en dochter verloor speelde blijkbaar amper een rol. Oja, twee seconden lang rouwde ze toch.

De actie en het spetterende bloed is prima gedaan. Dat vliegt bij momenten letterlijk in het rond. Ook die kettingzaag was best geslaagd. De consensus om het pand te verlaten was snel en simplistisch, maar de daaropvolgende actie was broodnodig, want de film bloedde letterlijk dood in het winkelcentrum - de bezigheidstherapie ten spijt. De minimale humorelementen waren niet steeds geslaagd, maar kon ermee door. Al bij al een behoorlijke film, voldoende dus met een 3,0*-quotering.

avatar van Donn Gosse
Ja Dawn of the dead kijkt gewoon heerlijk weg (punt)