Dawn of the Dead (2004)

3,52

Horror / Actie
100 minuten / 109 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Zack Snyder
met Sarah Polley, Ving Rhames en Jake Weber

Een Amerikaanse stad wordt onder de voet gelopen door een heuse zombieplaag en niemand lijkt de hongerige ondoden te kunnen stoppen. Een groep mensen, waaronder een zuster en een politieagent, besluit voor al deze waanzin te vluchten en zoekt tijdelijk hun heil in een verlaten winkelcentrum.

1172 BERICHTEN 66 MENINGEN
avatar van Ste*
Mwa, vond het niet zo heel sterk. Vooral omdat de film nogal all over the place is, en op een gegeven moment een allegaartje van genres en invalshoeken wordt.

Ik heb betere films gezien in het genre, zoals 28 Days Later, World War Z en Zombieland, die respectievelijk een duidelijke eigen stijl, spanning, of de juiste humor en luchtigheid hebben, maar dit is eigenlijk een nogal bij elkaar geraapt gedoe. Soms humor, soms best spannend, soms wat voorzichtige gore, soms ineens romantiek die er met de haren bijgesleept is, maar alles bij elkaar wordt het nooit echt een sterk geheel. Ook de visuele stijl is niet heel consequent en veranderde doorheen de film een aantal keer, voor m'n gevoel.

Ook vond ik eigenlijk vrijwel alle personages oninteressant, en alle interactie en relaties nogal geforceerd en rommelig.

Dus tja. Tot ongeveer de helft nog wel vrij vermakelijk, daarna kon het eigenlijk nergens meer echt de juiste snaar raken en zit je te wachten op het einde. Ben nu op zich wel benieuwd naar het origineel.

avatar van lars-pixar
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'Dawn Of The Dead versus Dawn Of The Dead, Romero versus Snyder... er kan maar één de beste zijn?'

De films.

Deze film is een remake op Dawn Of The Dead (uit 1978) van George A. Romero en nu door Zack Snyder.
Wat maakte de zombiefilm uit 1978 dan zo goed dat er een remake van gemaakt moest worden...
Omdat het zich twee uur lang weet te vermaken in een winkel centrum waar een klein groepje mensen moet weten te overleven met daar rond om het centrum heel veel zombies.

Voordat dat de unrated director's cut versie begon, kreeg ik een klein filmpje te zien met commentaar van de regisseur zelf.
Hij omschrijft deze versie als zijn eigen bioscoop film waarin hij de personage's beter in kon laten ontwikkelen en meer grip had over het gore in scene's.

Mening over Dawn Of The Dead (2004)

één van de belangrijke personages ontmoet je als kijker in het begin, waar we dockter Ana (gespeeld door Sarah Poley) ontmoeten en tegelijk al iets mee krijgen van het zombie virus.
We volgen haar het eerste kwartier van de film waarin meteen al opvalt dat er sommige stukken bijzonder goed gefilmd worden en zeker voor in het jaar 2004.
Het verhaal komt opgeven moment snel opgang en wordt er in de film een kleine groep gecreëerd met allemaal andere verschillende personage's die op de vlucht zijn voor de zombie horde's.

Het moment dat de groep dan beslist te gaan schuilen (of overleven) in het winkel centrum,
gaat naar mijn idee sneller dan in de versie uit 1978 (net of het uit het niets komt)
Opgeven moment is de groep dus in de het centrum, maar in het bij zijn van drie beveiligers die tot nu toe de leiding denken te hebben en de groep aan het lijntje houdt.
De groep wordt later in het verhaal versterkt door een paar mensen die ontsnapt zijn uit een stad die overgenomen is door de zombies.
Al snel genoeg komt dit uit op een goeie samenwerking en krijg je te zien hoe ze genieten van hun schuil plaats in het centrum.

Dat moment had een hoogte punt kunnen worden, maar wordt naar mijn idee vrij simpel neergezet en duurt ook vrij kort vergelijken met het zelfde stuk uit de originelen film.
Op één of andere weet Dawn Of The Dead later in de film zijn eigen verhaal te ontwikkelen die totaal ontspoort van het originelen.
Er valt opgeven moment dan ook niet echt meer over een remake te spreken en zit je als kijker in een totaal ander verhaal ('wat niet erg is hoor') maar misschien wel als teleurstelling over komt.

Spoilers (nieuw plan in het verhaal)

De groep waarvan nog enkele personage's over zijn weten te ontsnappen uit het centrum en proberen hun bedachte plan te ontwikkelen.
Vanaf dat moment weet regisseur Zack Snyder zijn eigen verhaal en ontwikkelingen daar in ijzer sterk neer te zetten!
De actie blijft maar gaan en er komen steeds meer zombies voorbij, waar je soms wel van kan schrikt.
En dan nog de spanning die zich goed weet op te bouwen!

Conclusie.

Indruk doe je altijd op bij het bekijken van de film, de film kan positief over komen maar ook negatief.
Een remake kan daar in tegen ook een speciale indruk geven op de kijker en misschien wel meer indruk dan je op doet bij het bekijken van de originelen film.

Persoonlijke zie ik hier wel een speciale remake in, een soort van mix aan eigen ideeën gecombineerd met het originelen verhaal.
Er wordt namelijk gebruik gemaakt van het verhaal met het centrum waar de mensen in proberen te schuilen, maar tegelijk wordt er een verhaal ontwikkelt waarin de regisseur zijn eigen wendingen en ideeën in laat ontwikkelen.
Zelf vindt ik na het kijken van de remake de originele film beter, maar dit was dan ook geen slechte film en was dan ook zeer vermakelijk!

avatar van mcdaktari

jeroentjuhhhhh schreef:
Hoe kun je met The Walking Dead hard into zombies zijn, heeft namelijk niks met het zombie genre te maken

Zou dan vooral niet voor titels zoals Zombie Flesh Eaters gaan, dat is namelijk het échte spul. Enorm briljant, maar compleet het tegenovergestelde van wat je zoekt, eigenlijk

Heeft Walking Dead volgens jou niks met zombie genre te maken?
Waar dan mee?

avatar van JacoBaco
Halve eraf. Na 10 jaar weer eens gekeken en in mijn herinnering was het toch net iets beter. En dat heb ik lang niet bij alle films die ik na 10 jaar weer eens aanzet. The Matrix 1 bijvoorbeeld. Nog steeds zeer goed!

avatar van AC1
... in mijn herinnering was het toch net iets beter. En dat heb ik lang niet bij alle films ...

Ja, maar toch geldt dit voor de meeste films. Ik ben begonnen met een 7/10 en dat is zo gebleven na de tweede kijkbeurt. Jij bent altijd iets te enthousiast in het begin, JacoBaco (Prometheus )

Gerlof1378
Yep net zoals Zombieland en Shaun Of The Dead, is dit 1 van de beste zo niet de beste zombie film van de laatste jaren. Heb de film sinds dit weekend op blu-ray en daar komt de film helemaal tot zijn recht. Goed verhaal, sterke cast (vooral Ving Rhames) en coole effecten/make-up gewoon kijken dus.

avatar van ambrosini
Een remak is niet altijd succesvol maar deze was zeker geslaagd.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na mijn mening 1 van de beste zombie films die er zijn gemaakt. Natuurlijk hoor daar ook Zombieland (2009) en wat ik zelf ook wel gave zombie films vond zijn de Resident Evil films...

De uitwerking van de film vond ik goed gedaan.. Ze hebben eens totaal iets nieuws bedacht.. "Overleven" in een Winkelcentrum.. Waarna ze een buurman van de wapen shop ontmoete (Om zo maar te zeggen) en lekker gingen schaken etc.., al gauw merk je dat je een leuke film zit te kijken. Ik vond de Zombie's ook gewoon mooi gemaakt, en het verhaal vond ik leuk,
Ook leuk om te zien, wat je in het begin zag, zo'n standaard Amerikaanse woon wijk. Wat ze ook in de Resident Evil films gebruiken... Wanneer ze zo'n wijk hebben gezet in een film, krijg ik het standaard Zombie Film gevoel.. En dat vind ik toch altijd weer leuk, geniet ik wel van...

kom in totaal op een 4.5* uit... Ik weet zo niet echt wat dat 0.5je weg haalde, maar ik miste iets............

Ik hoop dat ze in de toekomst vaker met zulke films komen!

avatar van jippie2010
Prima, maar niet meer dan dat. *3.0

avatar van Insignificance
Kondoro0614 schreef:
Ze hebben eens totaal iets nieuws bedacht..

Nou.. Nee. Niet echt.

avatar van Kondoro0614
Insignificance schreef:

Nou.. Nee. Niet echt.

Kan kloppen dat er meer zijn in een winkelcentrum hoor, maar dit is de eerste film (Die ik toen zag) in een winkelcentrum met Zombies.. Dat bedoelde ik ermee !

Lekker spannende zombie film vol met actie, goede film

avatar van Antonev
Uitstekende remake die mijns inziens het origineel overstijgt. Het oogt allemaal fris en alles ziet er keurig verzorgd uit. Het origineel is wat mij betreft te gedateerd en kijkt daardoor niet lekker weg. Heb hem met pijn en moeite uit kunnen kijken, tot een 2e kijkbeurt zal het niet meer komen.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja... een prima cast in een dertien-in-een-dozijn-zombiefilm, met een paar aardige grappen (Ving Rhames die op het dak via omhooggehouden tekstborden met zijn overbuurman communiceert over een schaakpartij!) en verder eigenlijk helemaal niets aparts of unieks of eigenzinnigs. Een totaal overbodige en zeer on-spannende remake.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Blijft geweldig, vooral omdat er enkele geniale personages tussenzitten. Bij elke zin die Steve uitsprak lag ik dubbel omdat ik onwillekeurig moet denken aan Phil "I'm the cool dad" Dunphy in Modern Family En blijf het ook mooi vinden hoe ze een zo normaal mogelijk leven proberen te leiden in nogal dramatische omstandigheden.

Ook een film die zichzelf niet té serieus neemt, en dan wil ik de onrealistische kantjes graag door de vingers zien. Bijvoorbeeld hoe de vuurbol wel de hele meute zombies doodt, maar de bus of de mensen erin hebben geen schrammetje, of dat ze onmiddellijk weten welke boot ze moeten hebben terwijl de enige die 'm ooit gezien heeft vijf minuten eerder neergeknald is

Topamusement, jammer dat Zack Schnyder zich niet wat meer met dit soort pulp heeft beziggehouden in plaats (op pakweg Sucker Punch zaten nu toch echt niet veel mensen te wachten lijkt me, en zelfs 300 vond ik niets speciaal).

avatar van hel1
Ik snap de hoge waarderingen niet. Het was niet eng, spannend of grappig. Het was onderhoudend genoeg om de film uit te kijken maar dat was ook alles. Vervelende personages, ongeloofwaardige en voorspelbare gebeurtenissen.

avatar van Kersje26

Niets kan tippen aan The Walking Dead

avatar van FillumGek
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De laatste keer dat ik deze zag was ie net uit. Ik weet nog dat het intro enorm veel indruk maakte. Ik wist niet van het bestaan van 28 Days Later... maar het was voor het eerst dat ik zombies zag rennen! En het beviel me meteen. Na het origineel pas te hebben bekeken en ook deze na vele jaren eens herzien te hebben ben ik deze remake alleen nog maar meer gaan waarderen.

Zoals gezegd zet het sterke intro meteen de toon waarin duidelijk in beeld wordt gebracht dat de wereld ten onder gaat aan een zombie-epidemie. De film heeft een flinke vaart, zeker vergeleken met het origineel, en dat juich ik alleen maar toe. Ook de sfeer is gelijk aan de klassieker uit 1978, doet er niks voor onder. Het winkelcentrum vind ik nog wat beter in beeld gebracht zelfs.

Er zitten ook best wat memorabele scenes in. De ´Henrietta´ look-a-like bijvoorbeeld - gespeeld door een man! - die er enorm goor uitziet. Maar beter nog is de zombie-baby, die doen het altijd goed. Maar ook de scenes met Andy zijn genieten, en niet geheel verwacht dat hij zou turnen nog voordat hij echt contact had gemaakt met de survivors. De cast is absoluut geslaagd. Ving Rhames is een perfecte vervanger van Ken Foree. Daarnaast leuk om Ty 'Phil Dunphy' Burrell aan het werk te zien. Hij speelt hier al een beetje eenzelfde typetje als dat hij jaren later in de serie Modern Family zal doen. Lindy Booth is altijd een dikke plus en ook Weber en Polley spelen goed. Niet te vergeten; Foree, Savini en Reiniger - die alle drie deelnamen aan het origineel - vullen een cameo in. Tof!

Maar ook de soundtrack is niet zo hinderlijk als in Romero's werk. En dan doel ik op de veel te blije stukken. Thank God koos Snyder voor een realistische aanpak en ging hij alle comicstijlen uit de weg. Daardoor zien de zombies er vaak erg goed uit, al zullen de Walking Dead-fans niet onder de indruk meer raken. De special effects waren ondanks dat lekker goor.

Ik kan eigenlijk niets negatiefs bedenken over deze remake, al is het geheel niet speciaal genoeg voor een echte topscore. Het is allemaal gewoon ontzettend degelijk en met gevoel voor detail in elkaar gezet. Ik verkies deze remake dan ook boven het ietwat gedateerde origineel, op elk aspect.

avatar van Proeneke
In het begin is het nog wel leuk, maar na een tijdje krijg je het gevoel alsof er vanalles bijverzonnen wordt om er maar een verhaal van te breien net alsof ze het terplekke bedacht hebben.
En wat ik ook vind is dat in deze remake veel te veel air uitgaat van de acteurs , terwijl naar mijn idee de acteur meer in dienst zou moeten staan van de film ipv de egotripperij die ik bespeurde. Daarbij ook nog wat ''prachtige" slow motions van vallende kogelhulzen. Ik vind t allemaal veel te gelikt en opgeklopt , met een leeg , of zelfs eigenlijk geen verhaal.
Ik ga morgen het origineel nog eens bekijken en ben benieuwd naar het verschil.
Als er vannacht tenminste geen zombievirus uitbreekt....

avatar van Herculaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De maatschappijkritiek uit Dawn of the Dead (1978) ontbreekt in deze remake. Wat overblijft is een eendimensionale, maar vakkundig gemaakte horrorfilm. Weinig origineel en écht eng wordt het nergens, maar de film houdt je wel op het puntje van je stoel. Leuk vermaak.

Twee scènes begonnen sterk, maar eindigden helaas in een anticlimax. De vader die moest worden doodgeschoten: erg flauw en gemakzuchtig dat hij vlak voor zijn executie toch in een zombie veranderde. Het was veel krachtiger geweest als Ving Rhames hem daarvóor had doodgeschoten. Ook de babyscène doofde als een nachtkaars uit. In de buik was de baby uitermate actief, zodat ik verwachtte dat er een monstertje geboren zou worden. Dat bleek niet zo te zijn, het kind was weliswaar een zombie, maar toch hulpeloos. De Italianen uit de jaren 70 en 80 hadden hier ongetwijfeld iets heel engs van gemaakt!

avatar van schenkowiets
Begon heel goed. Zakte iets in , toen die mensen erbij kwamen met die vrachtwagen. Toen werd het een half uurtje big brother kijken. Daarna weer spannend,maar een beetje domme akties waardoor ze telkens in de problemen kwamen. Verder goede special effects,en niet slecht geacteerd. Had een dikke 4 kunnen wezen als ze de spanning Van begin tot eind erin hadden kunnen laten.
Keek iedergeval lekker weg

avatar van Alexander1900
Redelijk, maar had er meer van verwacht gezien de lovende recensies. Aan het begin zijn een aantal personages vervelend, er is te weinig spanning en te weinig gevechten met de zombies. Pas op het laatst gaat de boel los.

Ik kan deze film nog maar net een 7 / 10 geven. In tegenstelling tot een aantal andere zombiefilms zal ik Dawn of the Dead niet snel weer opzetten.

avatar van DVD-T
Geweldig wat Snyder hiermee heeft gedaan.

Eigenlijk net zo goed als het origineel. Geweldige upgrade met fantastisch camerawerk (dat shot als de auto wordt gevolgd in de gekte) en een heerlijke vlotte editing. De film is nergens echt heel eng, en als het dan echt eng is/wordt, komt dat niet van de zombies maar van het feit dat je opgesloten zit met een aantal mensen waar je niets vanaf weet en mensen binnenlaten die je niet vertrouwd. Het is net als in het origineel geweldig om te zien wat ze allemaal doen en hoe ze zichzelf bezighouden in het winkelcentrum met alles wat voor handen is. Ook de interactie met Andy van de "Gun-shop" is erg leuk. Acteerwerk is heel erg degelijk en technisch, zoals we gewend zijn van Snyder, is het erg goed. Ook de make-up effecten zijn van een zeer hoog niveau. Erg geloofwaardig. Goed debuut van Snyder.

avatar van Phantasm
Prima zombie/horrorfilm die lekker wegkijkt.

Ik heb deze film gezien is horror film op televisie in 2009 bij rtl7 en bij veronica ook in 2014 het komt weer op tv bij sbs9 dinsdag 8 maart 2016 om 20:30 dawn of the dead 2004 Sarah Polley,Ving Rhames,Jake Weber,Ty Burrell,en Mekhi Phifer

avatar van plano
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijn favoriete zombie film. Persoonlijk vind ik deze dan ook beter dan het origineel, het moderne jasje heeft het verhaal goed gedaan (en dat komt maar heel sporadisch voor!). Vind het trouwens ook meer een thriller dan een horror, de schrik momenten zijn minimaal. Er zitten inderdaad (en uiteraard) wel zombies in, dus het stempel 'horror' staat er al snel op, maar ben je geen horror liefhebber en kan je wel tegen een horde zombies; zeker kijken!

Romero is en blijft natuurlijk wel een legende in het zombie genre, maar kwalitatief vind ik de meeste toch wel tegenvallen (heb alleen de wat gangbaardere gezien). Het is dan ook een andere tijd, maar evengoed vind ik in dit geval de moderne variant sterker.

Er is dan ook wel echt geweldig gecast. Het zijn niet je alledaags a++ acteurs, maar een stel degelijke acteurs die hier met zijn allen, in en om het winkelcentrum, een geweldige groep weten neer te zetten. De agent is groot en badass, het stel uit een wat 'slechtere' wijk is meer op zichzelf en heeft de baby op 1 staan, de zuster is (inmiddels) eenzaam en de jonkies vormen een onvermijdbare romance uit verdriet. Het zit echt bomvol clichés en stereotypes, maar deze zijn niet erg als het gewoonweg werkt!

Ook Jake Weber verraste mij hier zeer positief. De man met van alles in zijn mars, waar hij maar weinig mee had gedaan in zijn leven, die de gelegenheid aangrijpt om een leidinggevende rol op zich te nemen met verantwoorde keuzes, initiatief en al het andere wat daarbij komt kijken. Hij zet het ijzersterk neer. De menselijke drang om een groep te vormen en 'verder' te gaan in het leven, komt goed uit de verf en ontknoopt zich ook in een dramatisch einde, wat gang begint te krijgen bij de dood van de eigenaar van de pistolen winkel.. (cliché vermeden, chapeau!)

Dit is een film die ik kan blijven kijken en me toch telkens weer kan laten genieten. Ik geef de film dan ook een hoog eindcijfer voor de hoge hollywood entertainmentwaarde!

avatar van Daan258
Na ongeveer 10 jaar weer is herzien, maar ik moet zeggen dat ie nu toch wel ietsjes tegenviel.
Het blijft verder gewoon een prima zombie film met aardig wat actie maar ik vind hem niet zo leuk/goed meer als vroeger.
Toch nog zeker wel een 3,0*

avatar van JTV-kijker
Een meer dan degelijke zombiefilm. De spanning zit goed en ik heb me niet geërgerd aan de acteerprestaties. De cast deed het wel goed. Alleen jammer dat sommige personages nogal domme beslissingen nemen. Tamelijk wat clichés en stereotypen die hier in voorkomen wat de personages nogal wat zwart/wit maakt natuurlijk. Het helpt dan ook niet echt als ze proberen de personages wat meer diepgang proberen te geven. Al bij al een geslaagd filmpje. Ik had zin in wat actie en dat is naar mijn gevoel wel geslaagd ondanks dat in niet zo'n zombiefan ben.

avatar van thoyouknow1980
Een van de beste zombiefilms ooit.
Het verhaal,locatie,sfeer en spanning zijn van hoog niveau.
Gewoon lekker laten meeslepen in dit actievolle zombie avontuur

avatar van Boeikens
Na herziening na de Romero versie, blijf ik toch voorkeur geven aan de versie van de zombiegrootmeester, noem het pure nostalgie

Toegegeven, hier is de FX (CGI) beter uitgewerkt en er zit meer vaart in de film. Ook goed dat het verhaal niet 1:1 is gekopieerd maar toch wel een andere weg opgaat. Toch is hier naar mijn smaak de sfeer en dreiging nergens echt geëvenaard, en heb ik echt een voorkeur voor die langzaam slenterende zombies

avatar van blurp194
Toch wat tegenvallend.

Het begin is ijzersterk, met mooie brute acties en een lekker vlotte timing. Maar eens we in het winkelcentrum aankomen is het eigenlijk een andere film. Een tikkie serieuzer, veel trager en met minder slapstick achtige situaties, en dat mist dan toch wel. Toch is er nog wel genoeg te lachen over, de dialogen met buurman Andy zijn bijvoorbeeld best grappig - maar er blijft iets teleurstellends over. Er zijn betere films in het genre, dat komt er dan ook nog eens bij.

avatar van danuz
Snyder

Blijft een sterk staaltje zombievermaak. Vooral die oversaturated beelden en de geweldige setting blijven top notch. Het mag dan een remake zijn, Snyder weet er zoveel schwung aan te geven dat dit gewoon een echt eigen werk wordt. Smeuïg, grappig, over de top, dynamisch en met de juiste pacing. Oprecht een topper binnen het genre.