Dawn of the Dead (2004)

Horror / Actie
100 minuten / 109 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Zack Snyder
met Sarah Polley, Ving Rhames en Jake Weber

Een Amerikaanse stad wordt onder de voet gelopen door een heuse zombieplaag en niemand lijkt de hongerige ondoden te kunnen stoppen. Een groep mensen, waaronder een zuster en een politieagent, besluit voor al deze waanzin te vluchten en zoekt tijdelijk hun heil in een verlaten winkelcentrum.

avatar van JoeCabot
Je hebt regisseurs die voorzichtig aan hun carrière bouwen. En dan heb je Zack Snyder die in zijn debuut meteen alle remmen losgooit. Dawn of the Dead is een heerlijke hersenloze (neem dat gerust letterlijk) horrorflick die het publiek ouderwets uitnodigt om met popcorn naar het scherm te gooien.

Echt spannend wordt het nooit, daarvoor gaat deze film te veel over-the-top. De makers nemen het allemaal niet bijzonder serieus, waardoor deze remake eerder naar comedy dan naar thriller neigt. Wie tussen de lijntjes leest, zal links en rechts ook wat maatschappijkritiek zien passeren. Het geeft de film extra cachet zonder dat het prekerig wordt.

Ook op visueel vlak is dit nog steeds een topper. Vooral de ontsnappingsscène met de bussen werd erg cool in beeld gebracht: qua post-apocalyptische chaos kan hier weinig aan tippen. De gore vond ik eerder braaf, maar naar Hollywood-maatstaven zeker “toereikend”.

Dawn of the Dead heeft ondertussen al 17 jaar op de teller staan… Gelukkig zit er nog geen spoor van sleet op. 4*

avatar van AC1
AC1
frans123 schreef:
Als ik iets "'armoedigs vind in de filmwereld is het films over en met zombies. Een paar uur stompzinnigheid en viezigheid..Sla het over.

Een goeie zombiefilm gaat nooit over zombies maar over de mensheid en hoe ze met de nieuwe wereld omgaat.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na een jaartje of twaalf heb ik deze Dawn of the Dead maar eens opnieuw bekeken en merkte ik dat mijn enthousiasme niet meer zo groot is als destijds. Ook niet zo gek, in zoveel jaren verandert je smaak vermoedelijk wel en is er ook flink wat vergelijkingsmateriaal weer verschenen. Op gebied van zombies is een paar jaar na deze film natuurlijk de toon gezet met de behoorlijk creapy ondoden uit The Walking Dead. Maar dat neemt niet weg dat Zach Snyder nog steeds een hele fijne zombiefilm op zijn naam heeft, want ik heb me met Dawn of the Dead echt nog wel goed vermaakt. Overigens erg gaaf dat dit jaar een nieuwe zombiefilm van de beste man op Netflix gaat verschijnen. Can't wait en deze film herzien is meteen een mooi voorgerechtje.

Dawn of the Dead begint echt vrij briljant, met een normaal gezinnetje in een normale woonwijk die merken dat er stront aan de knikker is. Lekker bruut en ongemakkelijk. Geen lange aanloop, meteen over naar de feiten. Ik hou er wel van. Dat shot als ze in de auto duikt en vertrekt van die brandende wijk en het gebied er omheen is ijzersterk. Jammer dat ze dit niveau niet vol kunnen houden, want eenmaal in het winkelcentrum neemt het tempo af en is het sporadisch nog maar spannend of bloederig. Richting het einde voeren ze het tempo weer op en krijg je nog een heel lekker slotstuk met die bus. Dat sluitstuk vond ik weer typisch Zach Snyder. Deze film voelt niet helemaal als een Snyder film, want meestal zijn zijn werken stijl boven inhoud, maar hier heeft hij er nog geprobeerd om de personages diepgang te geven.

Is niet helemaal gelukt, het grootste gedeelte is saaie opvulling, maar bijvoorbeeld Ving Rhames is best tof. En hoofdrolspeelster Sarah Polley is ook nog wel leuk, al is ze ook een tikje saai. Wel leuk om een jonge Ty Burrell te zien, die later natuurlijk wereldberoemd werd als de geweldige Phil Dunphy uit Modern Family. Hij is hier een eikel en dat is best even wennen, maar zijn gevoel voor wrange humor maakt zijn rol wel leuk.

De film kan na een kleine 17 jaar nog steeds mee, ook visueel, al is een serie als The Walking Dead wel echt een stuk verder gegaan met het grimeren van zombies, die daar nog smeriger en onmenselijker ogen. Maar dit kan er ook echt goed mee door. De mix van actie, humor en tempo maakt dat het een nog altijd van de betere zombiefilm is.

3,5* (was 4*)

avatar van notsub
Zo af en toe is het gewoon lekker naar deze ranzigheid te kijken; zombies staan toch altijd wel garant voor bloederig amusement met een knipoog. Ook in Dawn of the Dead worden er weer vele levende lijken neergehaald en afgeslacht. Het had alleen wel wat korter gekund, want regelmatig wordt de vaart er uit gehaald door semi-sentimentele bijzaken, waarin de film niet op zijn sterkst is. Fijn is wel dat het er niet al te serieus aan toegaat en dat de zombies hier atletisch gezien aardig meekunnen.

avatar van MindlessAssassin
Zelf ben ik een groot fan van in principe alles wat met zombies te maken heeft. Films/series, games, comics. Noem het maar op.

Alleen worden er niet elk jaar nieuwe zombie films gemaakt, dus als er dan eentje uitkomt heb ik direct hoge eisen die ze vaak niet waar weten te maken voor mij. Ook ‘Dawn of the Dead’ weet daar voor mij niet in te slagen. Ja, het is zo nu en dan vrij amusant, maar ik mis toch nog wat. Meer inhoud of een beter verhaal en wat betere CGI of gebruik het niet. Want slechte CGI doet het toch af voor mij, dan heb ik liever dat het niet gebruikt word.

‘Dawn of the Dead’ is dan ook een vrij low budget zombie movie. Alhoewel de zombies er zeker degelijk uitzien, is de CGI niet erg denderend. Net zoals de acteerprestaties die ik hier toch vrij ondermaats vind. Vond Sarah Polley zelfs slecht en de rest deed het ook niet heel veel beter.

6.0/10