Day of the Dead (1985)

Horror

geregisseerd door George A. Romero
met Lori Cardille, Terry Alexander en Joseph Pilato

Na 'Night of the Living Dead' en 'Dawn of the Dead' het laatste deel uit Romero's zombie-trilogie. Een kleine groep overlevenden, een wetenschappelijk researchteam en enkele militairen, zit verscholen in een ondergrondse bunker die als opslagplaats voor raketten fungeert. Met schaarse voedsel- en munitievoorraden moeten ze zich verdedigen tegen de steeds dichterbij komende zombies, terwijl ook in de groep zelf bloedige conflicten losbreken...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Day of the Dead was altijd al mijn favoriet van de oorspronkelijke Romero trilogie. En nu ik de trilogie opnieuw heb gezien, blijf ik nog steeds bij dat standpunt. Je zit er meteen helemaal in, Day of the Dead heeft dan ook een voortreffelijke openingssequentie, waarbij we niet alleen zien dat de wereld zo goed als vergaan is, maar eveneens meteen zien dat de make-up effecten hier van bijzonder hoog niveau zijn. Groot contrast met voorganger Dawn of the Dead; ditmaal geen smurfenschmink, maar hoogstaande make-up en gore. En dat weten de makers ook, want ze laten gedurende de hele film alles in geuren en kleuren zien. De special effects in Day of the Dead staan nog steeds als een huis!

Maar zoals we inmiddels weten is Romero niet enkel geïnteresseerd in slenterende kadavers, maar vooral in de personages. Hij geeft ons een handjevol erg leuke figuren. Sommige zijn weliswaar wandelende stereotypes en subtiel kun je de film niet noemen, maar de clashes tussen de soldaten en de wetenschappers levert spannende momenten op; het zijn de confrontaties tussen Ben en Cooper in Night of the Living Dead in het kwadraad. Joe Pilato is een over de top schreeuwende psycho, maar dat maakt hem tevens enorm memorabel. Sowieso zijn de figuren in Day of the Dead erg memorabel; van de Ierse alcoholist McDermott, de schreeuwlelijk Steel, piloot John en natuurlijk Logan en zijn huisdier Bub. Die laatste is wat mij betreft een fantastische creatie, het moment dat hij het lichaam van Logan vindt is oprecht aandoenlijk. Daarnaast creëert Romero voor het eerst in zijn trilogie een oprecht sterk en interessant vrouwelijk hoofdpersoon met Sarah. Toch van een heel ander kaliber dan Barbara en Francine.

Hoewel elk van de Dead films zich afspeelt op één locatie, Day of the Dead voelt nog het meest claustrofobisch. Was het winkelcentrum in Dawn of the Dead nog ergens een aangename plek, de ondergrondse bunker geeft Day of the Dead een uiterst naargeestige sfeer. De voortdurende dreiging komt vooral door de spanningen onderling en eigenlijk vrij weinig komt van de zombies. Day of the Dead bevat veel scènes met dialoog, vaak intrigerend, maar na 40 minuten ben je langzaamaan wel klaar met het gepraat. Maar dan komt de film ook met een enorm spannende climax, waar iedereen moet rennen voor zijn leven en de hele bunker volloopt met ondoden. Van de drie films bevat Day of the Dead zonder twijfel de spannendste climax. Akkoord, de scare en de cut naar Sarah, John en McDermott op het eiland is ineens erg plotseling. Alsnog voelt de film wel af en is al met al een ijzersterk slot van een uitstekende trilogie. Ergens jammer dat Romero vele jaren later toch nog wat matige sequels uit de mouw moest schudden.

4,5 sterren.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan deze slashers uit deze tijdperk. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Deel 3 uit de Trilogie. Day of the Dead vond ik iets minder goed, maar zeker het kijken waard. Goede make-up en special effects, maar vond het verhaal minder strak dan zijn voorganger Dawn of the Dead. De remake van Day of the Dead uit 2008 vond ik wel aardig. Waarschijnlijk komt dat door de ervaren horror regiseur Steve Miner.

Met afstand de beste van de 3 films van George Romero. Dat komt vooral door de gave gore-beelden en de 'hoofdrol zombie'.

avatar van knusse stoel
Een redelijke horror over een wereld waarin enkel nog zombies en her en der nog wat groepjes mensen leven. Ook in deze film die in een soort van serie behoort, is dit het geval. Militairen en onderzoekers wonen in een complex, toegewezen door de overheid en samen omdat de een bescherming behoeft en de andere op zoek is naar een ultieme manier om de zombies te vernietigen of naar de mens zijn pijpen laat dansen.
Dansen doen ze regelmatig in deze film maar anders dan wij weekends in disco's doen. Dansen doen ze hier als de kogels hen om de oren vliegen.
Helaas gaat het onherroepelijk mis, zoals altijd als je verschillende mensen/groepen bijeen zet. Ook in deze "Day of the dead" menen sommigen het beter te weten dan anderen. Waar dat toe kan leiden, zie je in deze film.
Hoe verder in de film hoe "spannender" deze wordt.
Een 6,5.