Day of the Dead (1985)

Horror

geregisseerd door George A. Romero
met Lori Cardille, Terry Alexander en Joseph Pilato

Na 'Night of the Living Dead' en 'Dawn of the Dead' het laatste deel uit Romero's zombie-trilogie. Een kleine groep overlevenden, een wetenschappelijk researchteam en enkele militairen, zit verscholen in een ondergrondse bunker die als opslagplaats voor raketten fungeert. Met schaarse voedsel- en munitievoorraden moeten ze zich verdedigen tegen de steeds dichterbij komende zombies, terwijl ook in de groep zelf bloedige conflicten losbreken...

avatar van weerwolf79
Wat een vreselijk bagger verhaal ik heb af en toe meer het idee dat ik naar GTST aan het kijken ben dan naar een horrorfilm de gore en de zombies zien er erg goed uit al mist hier en daar wat schmink, dat maakt de film nog redelijk om te zien, maar het trainen van zombies de debiele leger figuren doet het nivo erg zakken.

avatar van dutchtuga
Wat voor niveau-eisen stel jij aan een zombie-flick? En mist schmink?

En Bub is geweldig!

avatar van goongumpa
Geniaal apocalyptisch horror-actie-drama (of hoe je het ook wil noemen) waarvan ik niet begrijp dat het geen dikke classic-status heeft.
Wat ik zo goed vind aan Romero's stijl, is dat hij het verhaal zo logisch, stap voor stap uitlegt. Het is duidelijk dat hij overal over nagedacht heeft en zijn universum, de personages, de zombies en de locactie, perfect kent.
De climax, die denk ik wel een half uur duurt, is adembenemend: goor, zenuwslopend, spannend, eng, en op de een of andere manier erg bevredigend. Absolute topfilm!

Meneer Bungel
Grotendeels eens goongumpa; Romero heeft er inderdaad erg goed over nagedacht (net als over de voorgaande twee). De scene waar uitgebreid gebekvecht wordt, vond ik echter te lang duren en het acteerwerk is er te matig om zulke dialogen echt kracht bij te zetten. Verder vond ik het niet zo vreselijk eng, maar wel lekker goor natuurlijk. En humoristisch. Het einde deed me denken aan Planet Terror (of andersom eigenlijk).

avatar van jordandejong
Was hij opnieuw geknipt toen hij laatst weer op BBC kwam, of zaten de gore stukjes er dit keer wel in?

Meneer Bungel
Ik kan het niet vergelijken; dit was de eerste keer dat ik 'm zag.

avatar van Number23
Heerlijke zombiefilm met lekkere gore, standaard maar leuke personages en aantal sterke scenes. Vooral de beginscene vond ik super. Verder lekker foute, maar soms ook ietsjes misplaatste '80 muziek. Heb me zeker vermaakt.

avatar van RuudC
Valt iets tegen. Al met al helemaal geen verkeerde film, maar voor een zombieflick heb ik de zombies zelf een beetje gemist. De film draait veel meer om de benauwende sfeer in de legerbasis. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat de helicopter van het begin voor meer missies gebruikt zou worden. Er zijn in elk geval ook genoeg positieve punten op te sommen, want de gore was bijvoorbeeld erg sterk. De eerder genoemde paranoïde sfeer is goed, maar ik ben geneigd te zeggen dat Romero op dat vlak al ingehaald is. (semi)zombiefilms als 28 Days Later en de remake van Dawn Of The Dead vond ik in dat opzicht geslaagder. Zelfs de eerste Night Of The Living Dead slaagde daar beter in. Het is wel vermakelijk om te zien dat George A. Romero als bijna enige regisseur er interesses op nahoudt om zombies weer enige mate van intelligentie te geven. De scenes met de zombie die als proefkonijn wordt gehouden, zijn ook hier best grappig. De personages en het acteerwerk zijn goed genoeg. Visueel is The Day Of The Dead erg sterk De film an sich had van mij alleen best iets grootser mogen zijn.

avatar van Drs. DAJA
Op de nummer 16 in de Horror Top 25 met de beste horrorfilms van de jaren '80 staat Day of the Dead van George A. Romero. Sinds 7 oktober tellen we bij Midnight Movie Review dagelijks af om op Halloween de beste horrorfilm van de jaren '80 vrij te geven.

Voor de video: Halloween '80s Horror Top 25 - Nr. 16 Day of the Dead

avatar van DonOswaldo
Beter dan de remake.

Valt in het eerste uur iets tegen wat actie betreft, voornamelijk praatjes hier en daar. Maar gelukkig wordt het toch deels levend gehouden door de toffe characters; zoals bijv. de piloot of dr. Frankenstein met z'n herhalingen en vreemde teksten. In het slotstuk overigens toch nog genoeg actie (/gore) vertier.

Make-up en effecten zijn ook prima ondanks de tijdsoverbrugging. Visueel op het einde in de grotten ook best wat sfeer. Verder een af en toe sfeervolle soundtrack en Symphony No. 9 for the heck of it.

orbit
Geweldige gore, sfeer en muziek vooral!! Blijft een classic in het genre, hier hebben alle zombiefilms sindsdien vel aan te danken en met name de serie Walking Dead. Romero heeft twee meesterfilms afgeleverd en dit is er één van.

avatar van Perfectly clear
Toch knap om een goede filmmaker te worden met ogenschijnlijk dronken figuranten met een laagje schmink, one trick (dead) pony

avatar van Metalfist
Your ignorance is exceeded only by your charm

Zonder dat het eigenlijk de bedoeling was, is de filmavond van gisteren op een Romero avond uitgedraaid met eerst Land of the Dead om dan af te sluiten met deze Day of the Dead. Het eerste deel van Romero's eerste trilogie (Night, Dawn en Day) had ik al eens eerder gezien en ben ik niet meteen zo'n fan van en het tweede deel heb ik jammer genoeg niet in mijn bezit (is ook niet meer gemakkelijk te vinden heb ik de indruk?) maar ik hoopte maar dat het op zich niet noodzakelijk ging zijn dat de twee eerdere films noodzakelijk waren om deze te zien.

Misschien dat ik een paar verwijzingen of iets dergelijks heb gemist maar Day of the Dead is voor de rest gelukkig perfect te volgen zonder voorgaande titels en om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is de beste Romero tot nu toe. Het is ondertussen de 5e film die ik van de regisseur zie en de eerste die ik met een 4* kan belonen. De reden hiervoor is dan ook simpel, namelijk de uitstekende special effects. Dat Tom Savini een naam in het make-up wereldje is, dat was me al langer duidelijk maar het valt me nu pas op waarom. Wat hij hier in samenwerking met Romero laat zien is gewoon fantastisch te noemen. Zelden zoveel gore gezien in één van Romero's zombiefilms maar het ziet er allemaal dan ook nog eens erg geslaagd uit. Erg aangenaam verrast en dit is qua sfeerschepping toch superieur aan alles wat met de computer kan gemaakt worden.

Het valt op dat Day of the Dead en Land of the Dead wel wat overeenkomsten hebben. Dat is blijkbaar te wijten aan het feit dat Romero geen budget had voor zijn film en dus een deel van het verhaal heeft overgebracht naar Land of the Dead om de kosten te drukken. Op zich ben ik daar blij om want volgens mij had hij een vrij lange film moeten maken om heel het plot deftig verteld te kunnen krijgen. In ieder geval valt het op dat Day vrij veel dialoog bevat. We krijgen op zich niet zo enorm veel zombies te zien, met uitzondering van de climax natuurlijk, maar juist hiermee wordt de film in mijn ogen een stuk interessanter en krijgt hij meer diepgang. Daar komt dan nog eens bij dat er een heerlijke jaren '80 soundtrack aan is verbonden die het geheel afmaakt. Cast doet het trouwens op zich ook meer dan behoorlijk met Joseph Pilato als een heerlijk typische klootzak.

Erg aangenaam door verrast, zeker omdat ik Night het zwakste uit Romero's oeuvre vind. Ben in ieder geval erg benieuwd geraakt naar Dawn (de remake van Snyder vond ik op zich ook al vermakelijk) maar moet toch dringend eens werk maken om de rest van zijn films te checken. Kan nog een mooie tijd worden.

avatar van N23
N23
Aanzienlijk beter dan de remake. Maar wat ik daar nog van weet is ook niet veel.

Er wordt veel gesproken en weinig actie, maar wanneer er dan iets gebeurd. De constante dreiging is voelbaar net als bij 'night of the living dead'. Al moet ik eerlijk zeggen, die film was veel beter. Vooral de 'typetjes' en het domme gedrag van sommige.... maakt dat deze film niet te goed blijft hangen.

avatar van Eraser2
Vandaag op YouTube in waardeloze kwaliteit de eerste 10 minuten bekeken. Geweldige opening heeft deze film alvast! Ik moet hem echt een keer op de kop tikken zodat ik hem in fatsoenlijke kwaliteit kan afkijken.

avatar van alexspyforever
Na lang wachten dan toch de derde film uit de Romero trilogie gezien. Ik dacht altijd dat ik deze maar niets ging vinden en dat leek tijdens de eerste helft ook zo. Het was soms te veel gepraat, te weinig zombie-actie en misschien wat veel karakters om er een band mee te krijgen. Heel knap bedacht vond ik het trainen van de zombies en dan die scène waarin dr Frankenstein aan Sara zijn lugubere experimenten toont op zombies alsof het een proefneming als een ander is, man dat was wel echt goor en gestoord Heel goed in beeld gebracht was het conflict tussen wetenschappers en militairen. Naar het einde toe dan toch meer zombie-actie en behoorlijk expliciete gore. Qua verhaal misschien beter dan Dawn, maar Dawn vind ik dan weer beter qua karakteruitwerking en ontwikkeling. Dawn blijft mijn favoriet. Night is te gedateerd na het zien van deel 2 en 3.

avatar van GrobbekuikenXL
Prima afsluiting van de trilogie. Benieuwd Naar de Arrow blu ray dus binnenkort nogmaals bekijken. Langzame zombies zijn nog steeds dreigender , alleen in de remake van Dawn was het ok. Remake van Day is terrible.

avatar van Richard_Voorhees
Ik vind de Arrow blu-ray echt geweldig. De coverart van Arrow is foeilelijk, maar de kwaliteit van de disc is echt geweldig. Daarnaast bevat deze editie een aantal leuke extra's.

avatar van Insignificance
Gaaf. Spannend is het natuurlijk allang niet meer, maar het heeft absoluut de zombie charme van toen. Tof opgemaakte ondoden, ja. Vies, vaal en rottend, lekker traag en onnozel grommend, maar in groten getale maken ze het sfeertje van zo'n film wel compleet uitzichtloos en frustrerend.

Met dat laatste lijkt Romero iets te willen doen via zijn cast. Wat dat betreft jammer dat zijn personages meteen al stijf staan van de stress. Dan zit je direct opgescheept met alsmaar brullende en ruziënde militairen die het bloed onder je nagels vandaan halen. Geen compliment in dit geval.

Daar wordt logischerwijs op gepaste wijze mee afgerekend, maar iets meer ontwikkeling op dat vlak had het, onder andere, gemakkelijker te verteren gemaakt. De wijsheden van de heli piloot zijn ook niet al te subtiel, maar ik heb me dan wel weer vermaakt met Dr. Frankenstein en zijn onderzoek.

Ook vanwege Bub uiteraard, een van de trekpleisters van deze dag. Een andere is zonder meer Savini's sappige bijdrage. Goor, smerig en noem maar op, de betere handvaardigheid. Soundtrackje pakt wat wisselvallig uit, maar met een spetterende finale blijft dit filmpje met gemak overeind.

Goeie film waarin een groep overlevenden experimenteert met zombies in een ondergrondse bunker. De spanning komt vooral voort uit de perikelen tussen de personages. Hierdoor komt deze zombie-film wellicht wat stroef op gang, maar maakt het uiteindelijk wel wat boeiender. Vooral tijdens de finale komt er nog genoeg gore aan bod en de make-up effecten zien er 30 jaar na dato nog goed uit.

avatar van baspls
"Come on, Johnny! We're countin' on ya to fly us to the Promised Land!"

Kwalitatief toch wel echt het beste deel van George A. Romero's Dead-trilogie. Maar ook dit deel is weer niet echt perfect te noemen.

Met het acteerwerk is niets mis, grote verbetering ten opzichte van de vorige films. De film komt maar wat langzaam opgang en er zijn behoorlijk wat dialogen. Dat zou erg goed hebben kunnen uitpakken maar uiteindelijk hebben we vooral vervelende militairen die ruzie maken en wetenschappers met meningen over waar het onderzoek nou over moet gaan. Ik vind het wel een goed idee om eindelijk onderzoek te laten doen naar zombies in plaats van ze gewoon neer te schieten of mensen op gevreten te laten worden.

De muziek van John Harrison was prima. Eindelijk geen gedateerde royalty-free muziek meer. Niks mis met de typische 80s geluiden al had de muziek waarschijnlijk beter onder een actiefilm gepast. John Carpenter of Goblin (weer) hadden het veel beter gedaan.

De gore was erg sterk. De zombies zien er erg goed uit, misschien een beetje ongeïnspireerd af en toe. Maar in ieder geval veel beter dan die in Dawn of the Dead. Aan het eind van de film breekt de slachtpartij gelukkig alsnog los en de special effects waren toen gelukkig ook erg sterk. Er is ook veel meer aandacht besteed aan de make-up waarschijnlijk omdat er in het begin ook veel minder zombies in beeld zijn.

De stripboek-achtige humor uit Dawn is gelukkig veel minder hier. Alleen de zombie Bub was misschien een klein beetje belachelijk maar toch ook weer leuk eigenlijk. Aanvankelijk had Romero veel ambitieuzere ideeën voor Day of the Dead maar het lukte hem niet om de financiering rond te krijgen. Later heeft hij het originele script alsnog verfilmt als Land of the Dead, toch heeft Romero gezegd dat dit zijn favoriete werk is.

Ook dit deel had weer veel beter gekund en is misschien ook een beetje langdradig door de dialogen maar ik vind dit persoonlijk het beste deel uit de reeks. Misschien mist het wat van de sfeer maar toch is de film kwalitatief beter. Ik moest onwillekeurig steeds aan een 80s actiefilm denken bij de mijn-scènes.

baspls
Goede review en ben het grotendeels met je eens maar vraagje bij dit

Je bedoelt hier enkel de muziek dat Carpenter beter had gedaan of ook de actie? Ik ben totaal geen Carpenter fan dus ik zou er van gruwen als hij deze film zou hebben geregisseerd.

avatar van baspls
alexspyforever schreef:

Ik bedoelde hier de muziek. Maar zelf ben ik een enorme fan van John Carpenter, al heb ik geen idee hoe hij deze film aangepakt zou hebben.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zombiefilms blijft toch altijd iets gevaarlijk en snel gedateerd. Al heeft Romero enkele pareltjes gemaakt in het genre. We zijn ondertussen iets dynamischer zombies gewoon. De wezens uit Walking Dead, 28 days later, Resident Evil of I am legend zijn dreigender dan deze slome doden. De focus ligt ook meer op de mensen in dit 3e deel. Al komt dat zombie-gedeelte wel goed in de scènes met Bub en vooral de gore finale. Verder nog van gevarieerde kwaliteit waarbij de mensen het niet altijd even goed doen helaas. Leuk om zien, tijd om de andere Romero's nog eens te bekijken.

avatar van Vinokourov
Een groep wetenschappers heeft het gered, whoehoe, en probeert zich staande te houden tegen de onophoudelijke stroom zombies. Helaas vliegen ze elkaar ook wel eens de haren in en bestaat de eerste helft uit veel geruzie en gepraat tussen hen. Alleen wat freaky scenes met een chirurg die zich ook als gedragsdeskundige opwerpt zijn wel grappig. Hij probeert ondermeer een zombie te 'temmen'. Maar goed, dan komt er toch een bevredigend laatste halve uur, dat er bovendien ook nog erg grafisch uitziet. Toch wel weer een vermakelijk zombiefilmpje, ook al is het recept telkens hetzelfde .

avatar van Phantasm
Film komt wel wat traag op gang, maar wordt uiteindelijk toch beter, leuk om een keer gezien te hebben.

Toch wat teleurstellend vervolg dat zich te eenzijdig afspeelt in dezelfde setting; iets wat hier niet goed uitpakt. De spanning moet met name komen van de karakters onderling, niet zozeer van de zombies die pas op het einde echt in beeld komen. Mede door de oninteressante karakters werkt dit niet.

avatar van alexspyforever
Deze is me bij een herziening ook minder goed bevallen. Het blijft beter dan Dawn qua karakterontwikkeling en verhaal. Ik dacht dat er meer zombie actie was, maar blijkbaar was ik vergeten dat er veel dialoog was en geruzie. Misschien de Dead films volgende keer niet zo kort na elkaar kijken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Day of the Dead was altijd al mijn favoriet van de oorspronkelijke Romero trilogie. En nu ik de trilogie opnieuw heb gezien, blijf ik nog steeds bij dat standpunt. Je zit er meteen helemaal in, Day of the Dead heeft dan ook een voortreffelijke openingssequentie, waarbij we niet alleen zien dat de wereld zo goed als vergaan is, maar eveneens meteen zien dat de make-up effecten hier van bijzonder hoog niveau zijn. Groot contrast met voorganger Dawn of the Dead; ditmaal geen smurfenschmink, maar hoogstaande make-up en gore. En dat weten de makers ook, want ze laten gedurende de hele film alles in geuren en kleuren zien. De special effects in Day of the Dead staan nog steeds als een huis!

Maar zoals we inmiddels weten is Romero niet enkel geïnteresseerd in slenterende kadavers, maar vooral in de personages. Hij geeft ons een handjevol erg leuke figuren. Sommige zijn weliswaar wandelende stereotypes en subtiel kun je de film niet noemen, maar de clashes tussen de soldaten en de wetenschappers levert spannende momenten op; het zijn de confrontaties tussen Ben en Cooper in Night of the Living Dead in het kwadraad. Joe Pilato is een over de top schreeuwende psycho, maar dat maakt hem tevens enorm memorabel. Sowieso zijn de figuren in Day of the Dead erg memorabel; van de Ierse alcoholist McDermott, de schreeuwlelijk Steel, piloot John en natuurlijk Logan en zijn huisdier Bub. Die laatste is wat mij betreft een fantastische creatie, het moment dat hij het lichaam van Logan vindt is oprecht aandoenlijk. Daarnaast creëert Romero voor het eerst in zijn trilogie een oprecht sterk en interessant vrouwelijk hoofdpersoon met Sarah. Toch van een heel ander kaliber dan Barbara en Francine.

Hoewel elk van de Dead films zich afspeelt op één locatie, Day of the Dead voelt nog het meest claustrofobisch. Was het winkelcentrum in Dawn of the Dead nog ergens een aangename plek, de ondergrondse bunker geeft Day of the Dead een uiterst naargeestige sfeer. De voortdurende dreiging komt vooral door de spanningen onderling en eigenlijk vrij weinig komt van de zombies. Day of the Dead bevat veel scènes met dialoog, vaak intrigerend, maar na 40 minuten ben je langzaamaan wel klaar met het gepraat. Maar dan komt de film ook met een enorm spannende climax, waar iedereen moet rennen voor zijn leven en de hele bunker volloopt met ondoden. Van de drie films bevat Day of the Dead zonder twijfel de spannendste climax. Akkoord, de scare en de cut naar Sarah, John en McDermott op het eiland is ineens erg plotseling. Alsnog voelt de film wel af en is al met al een ijzersterk slot van een uitstekende trilogie. Ergens jammer dat Romero vele jaren later toch nog wat matige sequels uit de mouw moest schudden.

4,5 sterren.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan deze slashers uit deze tijdperk. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Deel 3 uit de Trilogie. Day of the Dead vond ik iets minder goed, maar zeker het kijken waard. Goede make-up en special effects, maar vond het verhaal minder strak dan zijn voorganger Dawn of the Dead. De remake van Day of the Dead uit 2008 vond ik wel aardig. Waarschijnlijk komt dat door de ervaren horror regiseur Steve Miner.