Day of the Dead (1985)

Horror

geregisseerd door George A. Romero
met Lori Cardille, Terry Alexander en Joseph Pilato

Na 'Night of the Living Dead' en 'Dawn of the Dead' het laatste deel uit Romero's zombie-trilogie. Een kleine groep overlevenden, een wetenschappelijk researchteam en enkele militairen, zit verscholen in een ondergrondse bunker die als opslagplaats voor raketten fungeert. Met schaarse voedsel- en munitievoorraden moeten ze zich verdedigen tegen de steeds dichterbij komende zombies, terwijl ook in de groep zelf bloedige conflicten losbreken...

avatar van Chainsaw
Day of the Dead was altijd al mijn favoriet van de oorspronkelijke Romero trilogie. En nu ik de trilogie opnieuw heb gezien, blijf ik nog steeds bij dat standpunt. Je zit er meteen helemaal in, Day of the Dead heeft dan ook een voortreffelijke openingssequentie, waarbij we niet alleen zien dat de wereld zo goed als vergaan is, maar eveneens meteen zien dat de make-up effecten hier van bijzonder hoog niveau zijn. Groot contrast met voorganger Dawn of the Dead; ditmaal geen smurfenschmink, maar hoogstaande make-up en gore. En dat weten de makers ook, want ze laten gedurende de hele film alles in geuren en kleuren zien. De special effects in Day of the Dead staan nog steeds als een huis!

Maar zoals we inmiddels weten is Romero niet enkel geïnteresseerd in slenterende kadavers, maar vooral in de personages. Hij geeft ons een handjevol erg leuke figuren. Sommige zijn weliswaar wandelende stereotypes en subtiel kun je de film niet noemen, maar de clashes tussen de soldaten en de wetenschappers levert spannende momenten op; het zijn de confrontaties tussen Ben en Cooper in Night of the Living Dead in het kwadraad. Joe Pilato is een over de top schreeuwende psycho, maar dat maakt hem tevens enorm memorabel. Sowieso zijn de figuren in Day of the Dead erg memorabel; van de Ierse alcoholist McDermott, de schreeuwlelijk Steel, piloot John en natuurlijk Logan en zijn huisdier Bub. Die laatste is wat mij betreft een fantastische creatie, het moment dat hij het lichaam van Logan vindt is oprecht aandoenlijk. Daarnaast creëert Romero voor het eerst in zijn trilogie een oprecht sterk en interessant vrouwelijk hoofdpersoon met Sarah. Toch van een heel ander kaliber dan Barbara en Francine.

Hoewel elk van de Dead films zich afspeelt op één locatie, Day of the Dead voelt nog het meest claustrofobisch. Was het winkelcentrum in Dawn of the Dead nog ergens een aangename plek, de ondergrondse bunker geeft Day of the Dead een uiterst naargeestige sfeer. De voortdurende dreiging komt vooral door de spanningen onderling en eigenlijk vrij weinig komt van de zombies. Day of the Dead bevat veel scènes met dialoog, vaak intrigerend, maar na 40 minuten ben je langzaamaan wel klaar met het gepraat. Maar dan komt de film ook met een enorm spannende climax, waar iedereen moet rennen voor zijn leven en de hele bunker volloopt met ondoden. Van de drie films bevat Day of the Dead zonder twijfel de spannendste climax. Akkoord, de scare en de cut naar Sarah, John en McDermott op het eiland is ineens erg plotseling. Alsnog voelt de film wel af en is al met al een ijzersterk slot van een uitstekende trilogie. Ergens jammer dat Romero vele jaren later toch nog wat matige sequels uit de mouw moest schudden.

4,5 sterren.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan deze slashers uit deze tijdperk. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Deel 3 uit de Trilogie. Day of the Dead vond ik iets minder goed, maar zeker het kijken waard. Goede make-up en special effects, maar vond het verhaal minder strak dan zijn voorganger Dawn of the Dead. De remake van Day of the Dead uit 2008 vond ik wel aardig. Waarschijnlijk komt dat door de ervaren horror regiseur Steve Miner.

Met afstand de beste van de 3 films van George Romero. Dat komt vooral door de gave gore-beelden en de 'hoofdrol zombie'.

avatar van knusse stoel
Een redelijke horror over een wereld waarin enkel nog zombies en her en der nog wat groepjes mensen leven. Ook in deze film die in een soort van serie behoort, is dit het geval. Militairen en onderzoekers wonen in een complex, toegewezen door de overheid en samen omdat de een bescherming behoeft en de andere op zoek is naar een ultieme manier om de zombies te vernietigen of naar de mens zijn pijpen laat dansen.
Dansen doen ze regelmatig in deze film maar anders dan wij weekends in disco's doen. Dansen doen ze hier als de kogels hen om de oren vliegen.
Helaas gaat het onherroepelijk mis, zoals altijd als je verschillende mensen/groepen bijeen zet. Ook in deze "Day of the dead" menen sommigen het beter te weten dan anderen. Waar dat toe kan leiden, zie je in deze film.
Hoe verder in de film hoe "spannender" deze wordt.
Een 6,5.

avatar van DiDa
Ik had deze film nog nooit gezien en nu maar eens besloten deze te kijken. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad. Ik had niet verwacht dat ik deze film zo goed zou vinden.

Het sterke punt van de film is de gehele opbouw. Sommigen beweren dat het soms saai wordt, maar dat vond ik eigenlijk niet het geval. De rustige opbouw zorgt ervoor dat je de personages beter leert kennen en dat ze niet zomaar voer zijn voor de zombies. Dit draagt er ook aan bij dat de film op het eind zeer spannend wordt.

Ook de setting vond ik zeer sterk. Dat ondergrondse benauwde, niet wetende wat er boven je precies allemaal afspeelt. De effecten van Tom Savini waren ook weer topwerk!

Dikke 4 sterren voor dit 3e deel in Romero's zombie trilogy.

Ik heb ooit Dawn of the Dead eens gezien maar die kan ik me niet goed meer herinneren.
Night of the Living Dead heb ik nog nooit gezien (shame on me, I know )
Ik ga snel deze 2 ook nog eens checken!

avatar van Lovelyboy
Derde deel van de Romero zombietrilogie. En hoewel vermakelijk, en dat de film niet met de twee anderen te vergelijken is, lijkt de film toch net iets minder dan de anderen.

Anders dan de uitbraken die de groepen in de andere twee films mee maken, is de uitbraak hier al even geleden en wordt er vooral gefocused op het zoeken naar een oplossing. Iets dat niet door iedereen goed begrepen wordt. En vooral de wrijving die ontstaat tussen de mensen die al aanzienlijke tijd, behoorlijk uitzichtloos, tot geestelijke uitputting aan toe, op elkaars lip zitten is best wel boeiend om te zien. Vooral Frankenstein is erg interessant. Veel zombies en spanning komt er niet aan te pas, van zombie/horror lijkt op een gegeven dan ook niet echt sprake. Als zombiefilm schiet Day of the Dead dan ook wel een beetje te kort, tot de pleuris uitbreekt richting het einde, desondanks is het allemaal niet minder interessant.

De cast is nagenoeg onbekend en van de soundtrack krijg je zowaar tranen in de ogen, zo slecht. Veel maakt het niet uit want de speciale effects en make up is in deze prent is wel op zijn best. Daarmee is Day of the Dead een zit die even op gang moet komen, maar na alle problemen tussen de overlevenden en overkomelijke problemen op het einde, is Day of the Dead vermakelijk zeker de moeite waard.

avatar van Kondoro0614
“I'm running this monkey farm now Frankenstein and I wanna know... what the fuck you're doing with my time?”

Na drie pogingen dan toch eindelijk in staat mijn mening eens te typen voor deze film. De film die ik al een geruime week geleden heb gezien, maar ook onder andere dankzij mijn vakantie van afgelopen week waar ik geen tijd en ruimte had deze weg te typen heeft de mening even opzich moeten wachten. Hoewel ik het daarom ook wel graag wat korter wil gaan houden (want er staan nog een paar films meer te wachten), kan ik wel zeggen dat ‘George A. Romero’ met deze film mij erg goed heeft weten te verassen, waarbij ik toch denk dat deze film wel mijn favoriet is uit zijn eerste zombie-trilogie. Een heerlijke film vol met bloed, coole zombie scenes en een fantastische make-up waar de zombies voor die tijd al erg realistisch oogden en ook behoorlijk goor, zo was er bij eentje het hoofd half weg en zag je een open mond waar de tong nog in hing.

Hoewel het verhaal niet altijd even interessant was en de film toch in het midden wat weg kakte heb ik me uitstekend vermaakt met vooral het begin en de ontknoping, toch de films waar de filmwereld en vooral ‘Romero’ nog een beetje experimenteert en uitvogelde hoe nou de beste zombies er uit moeten zien: ook hier weer een kleine look verandering waar de wezens hun blauwe kleur langzamerhand kwijt raken. En uiteraard dat de zombies nog hersenfuncties hebben waardoor eentje zelfs met een wapen overweg kon, weer eens wat anders en zeker vermakelijk om te zien.