Land of the Dead (2005)

Alternatieve titel: George A. Romero's Land of the Dead

Canada / Frankrijk / Verenigde Staten
Horror / Thriller
93 minuten / 97 minuten (director's cut)

geregisseerd door George A. Romero
met Simon Baker, John Leguizamo en Asia Argento

De levende doden hebben de Aarde definitief in hun greep gekregen en de laatste overlevende mensen hebben zich in een versterkte stad teruggetrokken. Hun enige verweer tegen de ondoden is een enorme tank, de Dead Reckoning, die in het bezit is van de steenrijke Kaufman. De rest van de bevolking heeft het helaas wat minder goed en moet dagelijks keihard vechten om de ondoden buiten de stadsmuren te houden.

avatar van pierrrke
deze film met paar leuke acteurs had de potentie erg goed te worden, maar ze hebben er gewoon niet alles uitgehaald, de actie was soms erg onverschillig en zombies met machinegeweren zijn gewoon not done ondanks dat het idee leuk was van slimme zombies. De zombies zage er natuurlijk wel goed uit maar dat is dan ook bijdrage van savini ^^
De film was trouwens te kort om goed op gang te komen, ik zat de hele tijd met een gevoel van dat er nog iets fantastisch gaat komen, maar jammer genoeg zo groots is het allemaal niet geworden.

avatar van eavymetal
Gelikte Horrorfilm, die helaas nergens écht eng wil worden.

avatar van YoG
YoG
berrydrum schreef:
zomaar wat nog nooit zoiets slechts gezien

Grammatica anno 2011 ..?

Land Of The Dead Is Romero's best zombiefilm, zonder twijfel!! Vermakelijk verhaal, goed acteerwerk en redelijk enge zombies. Ze zijn alleen wel érg snugger, vooral die vooral die Big Daddy natuurlijk

....Waarom hebben ze die muurtjes om die zombiestad heen zo dun gebouwd Een simpel spaanplaatje waar ze zo doorheen rammen... daar had ik minimaal een muur van een meter dik neergezet.
Enneh, zwemmende zombies??
...tsja

avatar van Shinobi
Redelijk filmpje, vond ik 'm eerlijk gezegd wel wat tegenvallen.
Verhaallijn is niet boeiend en zombies die opeens slim zijn en met machinegeweren, hou maar op...

De actie was op zich wel oké en de zombies zagen er echt goed uit, dat dan weer wel. Helaas werd het nergens echt eng.

Nipt 2,5 sterren.

SlasherMovieMan
Zijn we aangekomen in het Land Van De dood of zijn we ook weer niet de beste in aardrijkskunde?

Ik hoor hier redelijk negatieve reacties, maar persoonlijk vind ik Land Of The Dead nog een redelijke zombiefilm. Absoluut niet zo goed als de originele 'death' trilogy van Romero maar een redelijk interessant verhaaltje en aardig wat gore. Redelijk wat bekende spelers zoals Simon Baker en de inmiddels overleden Dennis Hopper. Tja, ik vind deze film op zich wel te pruimen, maar daar blijft het dan ook bij. Ik geef hem een 3. En YoG moet echt eens de originele 'death' trilogy kijken want dit is absoluut niet de beste zombie film van Romero.

avatar van RuudC
Vermakelijk deel in Romero’s zombiereeks. Voor de verandering eens een film over een zombieplaag in een vergevorderd stadium. De enige films die ik op dat vlak ken, zijn de latere Resident Evilfilms. Land of the Dead is verder geen erg spannende film. Er is een versterkte stad waarvanuit raids plaatsvinden met versterkte voertuigen om voorraden levensmiddelen aan te vullen. Het is dan ook wel leuk om te zien hoe de verhoudingen binnen zo’n stad zijn en verder is het vooral afwachten tot wanneer het mis gaat. Het minpunt van de film is niet de afwezigheid van grote partijen gore of, zoals ik al noemde, de lage spanningsgraad, maar eigenlijk de zombies zelf. Over het algemeen zien ze er wel heel heel tof uit, maar waarom Romero het in zijn hoofd haalt om zombies weer een stukje menselijkheid en beschaving te geven, vind ik onbegrijpelijk. Een wezen dat niets anders kent dan de drang naar eten, moet niet ineens het gras gaan maaien of proberen te tanken. Dat er een is die probeert te blazen op een trompet is tot daar aan toe. Daar kan ik nog wel de grap van inzien. Dat de hoofdzombie brult van woede vanwege een aanval op zijn medezombies, is me te karikaturaal. Ergerlijk zelfs. Het had makkelijk weggelaten mogen worden. Het acteerwerk is verder aardig. Asia Argento is een leuke chick en Dennis Hopper doet het eigenlijk altijd wel goed in zulke rollen. Hier had toch meer ingezeten.

avatar van Perry Meer
tja het ziet er allemaal gelikt uit, het heeft wat gekost en er gaat regelmatig een hoofd
van een zombie door de lucht maar er is geen spanning, de film sukkelt 1 1/2 uur door
maar een spanningsboog ontbreekt, is er niet, en met de zombie's een 'gezicht' geven
gaat de film helemaal de mist
nu een cijfer, mmmm ik geef deze film voor straf omdat de regisseur er zich met een Jantje van leiden heeft afgemaakt 2,5 zombies

avatar van ibendb
Niet best.
Ik keek deze film eigenlijk enkel omdat Simon Pegg en Edgar Wright een bijrol hadden, maar dat was ook alles. De film valt al direct met de deur in huis. Ik zie eerlijk gezegd liever ook het begin van een zombie-aanval. Maar ja, het is ook een sequel. Niet zo best. 2,5*

avatar van DjFrankie
Weinig bijzonder, standaard saai verhaal. Had meer verwacht met deze cast, geen voldoende dus.

Horror/komedie als genre is meer op zijn plaats.

avatar van van duijn
Matige zombiefilm, op geen enkel moment echt eng maar wel met een aantal gore scènes. Ook geen heel slechte acteurs maar op de een of andere manier vond ik de zombies (vooral de pompbediende) overkomen alsof ze elk moment in tranen uit konden barsten. Daarnaast is het op vele momenten saai en het is allemaal niet best uitgewerkt. *1,5

avatar van Metalfist
In a world where the dead are returning to life, the word "trouble" loses much of its meaning

De films van George A. Romero hebben altijd een raar effect op mij gehad. Zijn eerste film The Night of the Living Dead wordt als een zombie meesterwerk beschouwd maar persoonlijk vind ik die film het zwakste uit zijn oeuvre. Zijn latere films zoals Diary of the Dead en Survival of the Dead vond ik een stuk vermakelijker en met Land of the Dead begon Romero terug aan zijn zombies na een afwezigheid van 20 jaar. Het is dan ook de eerste van zijn nieuwe Dead trilogie (waar Diary en Survival dus de vervolgen op zijn) en mijn interesse was wel gewekt.

Nu is het ook alweer lang geleden dat ik Diary en Survival heb gezien maar Land of the Dead viel een beetje tegen. Het concept is op zich nochtans wel vrij vermakelijk. Romero levert hier een mix van kritiek op de huidige maatschappij en zombies af en dat blijft wel boeien maar de spanning is jammer genoeg soms nogal ver te zoeken. Wel schudt de regisseur hier en daar een geweldig moment uit zijn mouw (de oversteek van de zombies doorheen het kanaal ziet er erg mooi uit) maar het is vooral wachten op een uitleg waarom de zombies opeens slimmer zijn geworden. Het wordt nooit duidelijk of dit via evolutie is gebeurt of via iets anders en dat miste ik toch een beetje. Qua special effects ziet het er allemaal vrij degelijk uit, al ben ik meer te spreken over Day of the Dead (die ik gisteravond na deze heb gezien) maar dat heeft hier natuurlijk geen belang.

Goede cast met veel bekende namen, iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht. John Leguizamo neemt de rol van Cholo (een Spaans woord dat naar inwoners van Ecuador, Peru en Bolivia verwijst en dus niet te verwarren is met het belachelijke yolo) op zich en weet de aandacht redelijk goed vast te houden. Een ietwat typisch personage zonder veel diepgang maar bon, hij doet wat hij moet doen. Tof om Simon Baker eens te zien voor zijn Mentalist periode. Als tough guy is hij niet altijd even geslaagd maar net als Leguizamo doet ook hij wat hij moet doen. Neen, de leukste rol was voor mij die van Dennis Hopper. Niet noodzakelijk een fan van de man maar dit soort rollen zijn hem natuurlijk op het lijf geschreven. Er komt dan ook nog eens wat vrouwelijk geweld aan te pas via Asia Argento, dochter van Romero's goede vriend Dario Argento, en dan is de cirkel rond.

Vermakelijke film en ik zou Night of the Living Dead eigenlijk eens opnieuw moeten zien. Zou mooi zijn als ik Dawn of the Dead ook nog te pakken zou krijgen want Romero begint meer en meer mijn interesse te wekken. Land of the Dead is in ieder geval een geslaagde zombie film die jammer genoeg iets te vaak een net niet gevoel teweeg brengt.

avatar van knusse stoel
Metalfist schreef:

En dankzij jouw stukje, ben ik weer op het spoor van Romero gezet, die ik dus ga "achtervolgen" met mijn kijkgedrag. Ik hoop dat ik er ook iets van de spanning van "The living dead" serie in terugzie.
Bedankt ervoor, mijn mening kan je hier over enige tijd terug zien.

avatar van Left4Dead
Ben geen zombiefilmliefhebber maar bij het zien van de namen die hier aan mee werkten werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Had zin in een film met een ontspannend karakter, zeg maar: poten omhoog, cola en chips erbij en chillen.

Anarchie leeft in de straten, de wereld loopt over van zombies en er is iets aan de gang, de zombies lijken zich te evolueren. Tijd voor onze hoofdrolspelers om in te grijpen voordat het volledig uit de hand loopt. Eén mooie start kent de film, zelfs een glimlach kwam erbij te pas bij het aanschouwen van een brassband met een volledige bezetting van zombies. Heerlijke knipoog! In de strijd tegen de zombies is er de Dead Reckoning, een pantservoertuig met alle wapens aan boord om aanvallen de kop in te drukken en charges uit te voeren. .

Er is echter naast de puinhopen in de straten een wereldje van Kaufman. Deze verzorgt luxieuze verblijfplaatsen voor de welgestelden, veilig en volledig afgesloten van de wereld vol ondoden: Uniontown. Hier een plaats krijgen is niet gemakkelijk. Natuurlijk is het klassenverschil ook hier weer een verschil dat stinkt, zeg maar corrupt, en dit is een verwijzing naar onze levensstructuur. Eat or be eaten, als je mazzel hebt ben je aan de goede kant van de scheidslijn geboren. Kaufman vraagt om de hulp van de buitenwacht om een aanval van zombies op zijn imperium te verijdelen.

De film bevat gelukkig nog redelijke humor als glijmiddel waardoor de film prima wegkijkt want een échte topper kan ik het niet noemen. Dat ligt meer aan het feit dat ik het verhaaltje over zombies wel een beetje beu ben, de verhalen zijn vaak te simpel en het acteren te vaak te slecht. Hier valt dat allemaal mee, het verhaal heeft nog wel een kleine aantrekkingskracht. De cast is goed bezig en het script loopt op een goed tempo. Beeld en geluid staan er zeker prima op en de regie is goed verzorgd. De zombies waren zoals ik ze dan ook graag zie, dreigend zonder het allemaal weer te overdrijven.

Op een paar kleine schrikmomenten na is de film nou niet echt spannend te noemen. Maar dat is op zich nog niet eens zo verkeerd te noemen, het verhaal is vermakelijk en houdt je bezig. Vooral dankzij de cast is het prima om te doen. Een 6.5 op een schaal van 10, hier een 3.

avatar van Insignificance
Zomaar een zombiefilm. En dat is met Romero aan het roer niet echt goed nieuws. Hij heeft nog wel wat te zeggen, het ligt er zelfs dik bovenop, maar wat hij laat zien, laat een vluchtige indruk achter. Met drie succesvolle voorgangers is het natuurlijk ook een beetje vechten tegen de bierkaai.

Vooral het sfeertje wil maar niet loskomen. Ietwat extravagant en van tijd tot tijd mikkend op al dan niet bloederige gein, maar het komt vaak nogal dommig over. Die grote Samoaan bijvoorbeeld. Niet erg leuk. Net als het ideetje om de trage ondoden een vorm van intelligentie mee te geven.

Dan zit je te kijken naar een brullende Neanderthaler op ontdekkingstocht. Hopper valt tegen, te timide. Veel bloedvergieten en daar zit af en toe wel eens iets aardigs tussen, maar met een oninteressant plot, saaie personages en een overdaad aan gunplay, treedt stilletjes aan verzadiging op.

Prima zombie film.

Mooi om de naïviteit van de 'normale' mens te zien. Zombies zijn domme wezens, totdat ze evalueren.
Zombies leren en vechten terug.
Mooi gevonden.

Wat een slechte film. Het heeft geen goed verhaallijn en het is te simpel! Jammer!

avatar van U96
U96
van begin tot einde een goor & bloedrige zombie slachting met veel bloedrige kills, het verhaal is opervlakkig goedkoop, was wel een leuk tijdverdrijf met veel komische taferelen, meer kan ik er niet over vertellen 2,5*

avatar van danuz
Blijft een aardig filmpje in de saga. Vooral het idee van zo’n chique flat temidden van post-apocalyptische choas is tof bedacht. Jammer dat de uitwerking qua verhaal, cinematografie en karakters verder weinig bijzonder is. Maar whats new in zombiefilmland?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De jaren 90 waren niet echt een vruchtbare tijd voor meneer Romero. Een samenwerking met Argento, een vergeten Stephen King verfilming en een thriller die bijna niemand is bijgebleven. En aangezien Zack Snyder anno 2004 scoorde met een remake van zijn film Dawn of the Dead kon de zombiekoning zelf niet achterblijven en begon hij aan een nieuw deel van zijn Dead serie, wat uiteindelijk een nieuwe trilogie zou worden. Maar net als Peter Jackson en George Lucas had ook Romero die tweede trilogie beter kunnen laten.

Land of the Dead voelt als een oude man die probeert mee te komen met de jeugd. Was Romero baanbrekend in de jaren 60 en leverde hij met Day of the Dead in de jaren 80 nog steeds zombiefilms van hoog niveau, bij Land of the Dead loopt hij achter. De zombiefilm kende anno 2005 al talloze vormen; van rennende zombies in 28 Days Later of de Dawn of the Dead remake tot komische films als Braindead en Shaun of the Dead. Dan zit je niet echt meer te wachten op een inwisselbare zombieflick en zéker niet van de grootmeester zelf. Inhoudelijk probeert Romero zijn zombiefilm nog veel mee te geven door het stukje maatschappijkritiek er flink bovenop te leggen en verder te gaan waar hij was gebleven met Bub uit Day of the Dead, de zombie die bepaalde elementen uit zijn vorige leven kon herinneren en hergebruiken. Alleen ditmaal hebben we geen Bub, maar een lachwekkende automonteur-zombie, die steeds om het minste of geringste moet janken als hij onrecht ziet. Dat zielige geschreeuw van hem werkt al snel op de lachspieren.

Maar het is nog altijd leuker om deze slenterende automonteur te volgen dan de hoofdpersonages. Ons hoofdfiguur is Mr. Boring McBland. Hij heeft een komische sidekick, ontmoet een love interest, heeft een rivaal en er is een grote schurk in de vorm van Dennis Hopper. En zelfs die laatste speelt een vrij zoutloze rol. En dat is toch knap, Dennis Hopper saai weten te maken. En terwijl onze automonteur-zombie een leger met zombies verzamelt, zien we Mr. Boring McBland saaie dingen doen. We zien een dealtje met een waarschijnlijk komisch bedoelde mini-pooier. We zien hem verliefd worden op Asia Argento. En we zien John Leguizamo champagne drinken met Dennis Hopper. Oftewel, een hoop oninteressant geneuzel, maar het is nog altijd interessanter dan de oneindige shots van soldaten in vuurgevechten. Romero was al geen geweldige actieregisseur, maar wil wel Land of the Dead voornamelijk vullen met mensen die pistolen en geweren leegschieten. Een conflict tussen twee mannen in een huis wist Romero in Night of the Living Dead nog uiterst spannend te krijgen. Het rondschieten in Land of the Dead is daarentegen oersaai.

Nog twee elementen die Romero niet zo best afgaan in Land of the Dead zijn de humor en de CGI. Zat de humor in een Dawn of the Dead nog best subtiel verstopt, hier is het voornamelijk geforceerd en - erger nog - zelden grappig. De CGI is ook enorm lelijk. Zo’n grap waarin een zombie hoofdloos lijkt, maar z’n kop nog deels aan zijn romp blijkt te hangen kan heel leuk zijn, maar ziet er hier uit alsof je naar het spel Resident Evil 2 zit te kijken. Wat dat betreft heeft Romero hier en daar nog wel een paar leuke ideeën en geestige vondsten, maar jammer genoeg komen deze veelal niet uit de verf en is Land of the Dead uiteindelijk vooral een saaie, inwisselbare zombiefilm. En dat is een groot contrast met Romero’s voorgaande trilogie.

2 sterren.

avatar van alexspyforever
Kan me eigenlijk wel vinden in de recensie van voorganger Chainsaw. Ik had Diary of the Dead al gezien, die was me toch wat te braaf en te gezapig. Ik hoopte dat deze eerste uit Romero's nieuwe trilogie dan toch iets leuker zou zijn. De film borduurt een beetje verder op het personage Bub deze keer in de vorm van een automonteur die zijn intelligentie poogt over te brengen naar enkele andere ondoden (waaronder een man met een slagersmes en een blondine met een rood jasje). Dat de zombies eigenlijk leuker zijn om te volgen dan de 'helden' (bij gebrek aan een beter woord) is al geen goed teken. Geen leuk verhaal, oninteressante karakters. Slaapverwekkend geneuzel wordt afgewisseld met standaard geknal op zombies helaas 95% van de tijd in de duisternis dus de gore komt ook niet echt uit de verf. Neen, had deze film 10 jaar eerder gekomen met een beter verhaal had het misschien nog iets kunnen worden. De Resident Evil achtige setting, gelikt en CGI past niet bij de stijl van Romero zeker niet als je de originele trilogie voor ogen houdt.
Misschien was Dawn of the Dead remake nog niet eens zo slecht, hoewel nah was ook lelijke troep.