Night of the Living Dead (1990)

Horror

geregisseerd door Tom Savini
met Tony Todd, Patricia Tallman en Tom Towles

Remake van George A. Romero's Night of the Living Dead. De levende doden blijven maar oprukken. Een groepje mensen komt gevangen te zitten in een huis en kan geen kant op. Ondertussen komen er steeds meer en meer zombies naar het huisje toe ...

avatar van RuudC
Eigenlijk best een leuke remake. Tom Savini wijkt nauwelijks van het script af, al kijkt deze Night Of The Living Dead verder best goed weg. Beter dan het origineel eigenlijk. Het acteerwerk is voor een zombieflick goed genoeg en de zombies zien er een stuk beter uit. Het verhaal ken je natuurlijk al, dus er zitten hier nauwelijks verrassingen in. Gelukkig zit Ben nog in het verhaal. Voor mij is hij overduidelijk het gaafste karakter. Savini maakt er wel iets meer campy horror van. Je moet er van houden, maar voor mij staat dit op gelijke hoogte als het origineel. Erg vermakelijk en hiermee heb ik de belangrijkste remakes van de Dead trilogie gezien.

avatar van Jimske
Oh man ik word horensdol van dat gegil en geschreeuw. Vreselijk irritante film!!!!!

SAAI

avatar van Metalfist
They're horny, Barbara. They've been dead a long time

Hoewel ik best wel een fan van George A. Romero ben, kon ik zijn filmdebuut genaamd Night of the Living Dead niet echt ten volle waarderen. Hierdoor had ik ook niet al te hoge verwachtingen voor de remake maar uiteindelijk toch maar eens aangeschaft vanwege de aanwezigheid van Tom Savini. Als regisseur maakte hij hier zijn debuut maar mijn fascinatie voor de man was er vooral vanwege zijn uitstekende make-up effecten in onder andere de Friday the 13th reeks. Als er één iemand was die hier iets van zou kunnen maken, dan was het Savini wel.

En dat lukt hem ook, hoewel het weliswaar een tijdje duurt eer hij zich echt kan laten gaan. Zeker de openingsscène op de begraafplaats is werkelijk tergend traag. Bill Moseley (die verkeerd wordt gecrediteerd onder de naam Bill Mosley trouwens) is verschrikkelijk houterig en Barbara lijkt dezelfde saaie doos te zijn uit het origineel. Gelukkig weet Savini door een paar minieme aanpassingen zijn personages wat meer diepgang te geven en is het voor de rest genieten van een heerlijke zombie flick. Vooral de twee hoofdpersonen in de vorm van Ben en Barbara zijn stukken beter uitgewerkt naar mijn gevoel. Nog een reden waarom ik deze versie prefereer is dat dit qua aankleding toch wel mijlenver boven het origineel staat. Logisch natuurlijk want er zit 22 jaar tussen beide films maar deze versie kan zich nog altijd meten met de meer recentere films in het genre. Jammer van de overduidelijk rubberen kop bij één van de zombies maar bon, het wordt met de mantel der liefde bedekt.

Aangenaam verrast ook door Tony Todd. Een acteur die een paar iconische rollen op zijn naam heeft staan, zeker Candyman kan zich in dat rijtje scharen, maar die deze keer eens een atypische rol op zich neemt. Het resultaat mag er in ieder geval zijn maar het is toch Patricia Tallman als Barbara die hier het voortouw neemt. Ik ben een fan van dit soort vrijgevochten vrouwen die de touwtjes in eigen handen nemen en het is een aangename verandering ten opzichte van het origineel waar Barbara een jankende hoop miserie was. De rest van de cast is niet echt een verbetering op het origineel maar ook niet slechter.

Naar het schijnt zou Savini deze remake (met Romero als producent) hebben gemaakt vanwege het feit dat Romero de rechten van het origineel niet bezat en dus nooit een dollar heeft gezien van de winst. Mocht de remake succesvol zijn dan had Romero toch wat geld kunnen verdienen met iets wat oorspronkelijk zijn idee was. Een nobel plan als je het mij vraagt en of Romero er nu uiteindelijk iets aan verdient heeft, ik ben in ieder geval blij dat de remake er is gekomen.

avatar van PEN15
Na een jaartje of 15 eindelijk weer eens gezien.

Ik zal nooit vergeten dat ik deze als onbekende film vond bij de videotheek en 's nachts in het donker en alleen zat te griezelen, hij deed het erg goed. Nu vind ik er eigenlijk nog weinig aan, het is er typisch zo een die wel moeizaam met de tijd meekan. Vijf jaar eerder kwam Day of the Dead uit dat ik het beste vind uit de trilogie, maar ook de spoof Return kwam uit dat destijds een gigantische verrassing was.

Het gaat absoluut niet om de gore, voor deze film en voor mij. Je kunt het wel zien als Ben tijdens daglicht, die zombie zijn hoofd probeert te doorboren en het is kompleet BUITEN BEELD, hij had net zo goed luchtgitaar kunnen spelen, hadden we dat ook niet gezien. Het lugubere sfeertje is geheel geslaagd, het acteren vond ik vrij redelijk en de filmscore klonk erg fout en goedkoop. Ed Starink had dit beter gekund!!

prachtige hoestekening trouwens, dit is exact dezelfde als de VHS cover die ik in mijn handen had.

avatar van dutchtuga
dutchtuga schreef:
Slechte remake. Nog groter was de teleurstelling dat de gore ZWAAR tegenviel. En dan te bedenken dat dit gemaakt is door de master of gore : savini. Moet er wel bij zeggen dat ik de cut versie heb gezien. Slecht acteerwerk m.u.v. de candyman . Barbara was het dieptepunt in dat opzicht, wat een belabberde actrice. Verder is dit bijna een scene for scene remake m.u.v. het allerlaatste shot waarmee savini nog 'anders' probeert te zijn dan het origineel. Moet wel zeggen dat na het bijzonder matige begin de film langzamerhand beter werd maar bij lange na niet goed genoeg als het meesterlijke origineel. 2*

Zo, hoe een mening na 7 jaar kan veranderen. Vind deze remake bij herziening toch wel erg fijn. Vooral enorm sfeervol, vlot en met een ijzersterke soundtrack. Heerlijk 80's, begin 90's allemaal en ondanks dat het een directe remake betreft, erg van genoten.

avatar van Richard_Voorhees
Savini heeft hier inderdaad nog best een redelijke remake van gemaakt. Nergens weet hij het origineel te evenaren, maar hij weet wel gewoon te vermaken.

avatar van Kondoro0614
Staat nu ook op Netflix Nederland!

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, begin is wel traag.

avatar van baspls
"They're coming to get you, Barbara!"

Als filmliefhebber is mijn eerste reactie tegenover remakes vaak erg sceptisch, maar de al wat oudere remakes van films die toch wel een beetje gedateerd zijn kunnen toch nog best aardig zijn. Dat is hier ook het geval. Make-up specialist Tom Savini (die alle zombies in Romero's films heeft gedaan) maakt zijn debuut als regisseur. Tijdens de openingstitels werd ik steeds enthousiaster, Romero is producent en schreef het verhaal en de film is een productie van niemand minder als Menahem Golan van Cannon Films.

De film opent meteen met het letterlijk citeren van de originele film en we zien een vergelijkbare scène op het kerkhof. Die is wel een stuk minder iconisch dan de kerkhof scène in het origineel. Hoe iedereen naar het huis komt is ook erg klungelig hier maar daarna begint het toch best aardig te worden. De zombies zijn hier veel beter en het huis (dat volgens mij het zelfde is als in het origineel) is best sfeervol. De film zit ook vol van alternatieve ideeën die Romero destijds in gedachten had en heeft een paar 'foutjes' waar Romero achteraf mee zat hersteld.

Patricia Tallman is een heel ander soort Barbara, want in plaats van volledig in shock te blijven houd ze het hoofd juist heel koel. Uiteindelijk is ze ook de enige die het overleeft en sluit ze zich aan bij de zombiejagende hilbillies. Tony Todd leek erg op Duane Jones (op zijn stem na dan) en speelde een prima Ben. Verder zijn alle personages een stuk extremer als in het origineel, Cooper is nog starder, Mevrouw Cooper is nog bezorgder om haar dochter, Tom is nog beduusder en Judy is erg paniekerig. Ook hebben de personages veel meer achtergrond in deze versie en herkennen ze sommige zombies als bekenden.

Prima soundtrack van Paul McCollough, al is de soundtrack van het origineel behoorlijk sfeervol een originele score is vrijwel altijd beter.

Uiteindelijk gaat de film een stuk langer door en is het einde totaal anders. Zoals ik al zei is deze remake veel minder iconisch en origineel en ook best wel campy, maar het is wel een erg onderhoudende film met erg leuke verwijzingen naar Romero's eerdere films. Cannon had veel meer horror mogen maken wat mij betreft, ze hadden van mij ook vervolgen mogen maken op de Dead-trilogie (met het zelfde team als hier dan uiteraard). De remakes uit de 00s ga ik niet kijken, want dat is waarschijnlijk niets voor mij, wel ben ik nieuwsgierig naar Romero's latere films.

avatar van Mr-Mcmovie
"They're coming to get you, Barbara!"

ooit gezien, maar wou deze heel heel graaag herzien, en moet toegeven hij is me deze keer veel beter meegevallen dan de eerste maal.

Heb de orginele versie nog niet gezien (ga ik zeker wel doen)

Savini is zeker en blijft één van de mannen in horror historie net als: Carpenter, Roth, Hooper enzo enzo enzo.

Tony Todd zqs een hele goede keus daarnaast nog paar bekende gezichten ook zoals Bill Moseley dat heel even hier in kwwqam.

qua zombie horror is dit wel één van de beste ooit gemaakt vind ik alles is hier aanwezig, een geweldige prachtige sfeer, geweldige make up, old school zombies die ontzettend traag zijn, campy muziek, geweldige 80/90's horror sfeer zoals ze die tegenwoordig niet snel meer in horror films krijgen, en vooral een heel leuke outro met leuk deuntje en prentjes.

heb me het kleine anderhalfuur enorm vermaakt, en heb niet kunnen wegkijken zat er van begin tot eind in. Wat een geweldige old school zombie film.

4,5 zeker verdiend.

Teleurstellende verfilming met voor geschreeuw en bijzonder irritante karakters, die mekaar maar blijven irriteren (en de kijker ook!). De beginscène waarin de hoofdrolspeelster de begraafplaats op komt rijden is één van de irritantste scenes ooit, de dialogen vanuit die auto zijn niet te harden.
Daarnaast vraag je je constant af wat ze in dat huis blijven doen, die 5 tergend langzame zombies doen weinig (zoals die vrouw ook maar blijft zeggen.. ga dan ook!).

avatar van U96
U96
aangenaam verrast na het zien van deze film het gebeurd niet vaak dat een remake beter is dan het origineel, bij deze film is het wel van dit, acteerwerk is iets beter dan in het origineel, maar vooral de special effects zijn een heel stuk beter niet moeilijk natuurlijk de mogelijkheden waren groter in 1990 het verhaal licht ook lichtjes anders dan in het origineel maar stoort langs geen kanten het is zelfs iets beter naar mijn mening kortom een super zombiefilm, 3,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Toen ik de film vele jaren geleden voor het eerst zag, vond ik ‘m beter dan het origineel. Nu is deze remake ook iets toegankelijker voor jeugdige kijkers, het tempo ligt bijvoorbeeld iets hoger (en de film is met zijn 80 minuten lekker kort). Maar bij herziening bleek het origineel toch een stuk steviger te staan. Night of the Living Dead van Tom Savini is geen slechte film, maar bepaalde keuzes maken de film er niet beter op.

Night of the Living Dead is een vrij trouwe remake; script en personages zijn één op één overgenomen. Eén van de grootste verschillen is het personage van Barbara. In het origineel raakt dit hoofdpersonage in shock en doet weinig meer, hier ontpopt ze zich vrij snel als een krachtige vrouw. Een prima update, hoewel soms wel een tikkeltje ongeloofwaardig als het verlegen muurbloempje in zo’n korte tijd een soort vrouwelijke actieheld wordt. Met de casting is weinig mis - Tony Todd is bijvoorbeeld een prima Ben en Bill Moseley is een geinig Johnny - maar niet alle personages komen even goed uit de verf. Zo is Harry Cooper hier meteen een eendimensionale klootzak en blijft dit de hele film. Ondertussen werkt Judy Rose met haar eeuwige gegil vooral op de zenuwen. Het geruzie tussen Ben en Cooper werkt ook lang niet zo goed als in het origineel, er ontbreekt spanning en een geloofwaardige strijd.

De film scoort iets meer punten met de actie. Scènes als Barbara’s achtervolging op het kerkhof in het begin zijn hier iets minder knullig en Savini komt met wat creatieve vondsten hier en daar. Desondanks verwacht je bij een naam als Savini iets meer van de special effects. Sommige effecten zijn erg ‘rubberig’ en interessante gore - zoals bij Day of the Dead vijf jaar eerder - ontbreekt. De make-up van de wandelende doden is prima, maar nergens echt noemenswaardig of baanbrekend. De film voelt daarnaast ook niet zo claustrofobisch als het origineel. De zombies zijn hier wel érg traag en we krijgen ook zelden het gevoel dat het er heel veel zijn. Dat maakt de vrij langdurige sequenties waarin mensen hout voor de ramen timmeren ook niet echt spannend. Wat dat betreft is Night of the Living Dead een aardige update, maar ook vrij braaf . En dat zou je met een naam als Tom Savini aan het roer niet meteen verwachten.

3 sterren.

Het einde vond ik beter dan het origineel.