Hardcore (1979)

Alternatieve titel: Spoorloos

geregisseerd door Paul Schrader
met George C. Scott, Peter Boyle en Season Hubley

Jake Van Dorn (Scott) is een oerconservatief, gelovig mens. Op een dag verdwijnt zijn dochter tijdens een jeugdbijeenkomst in Californie. Hij geeft een prive-detective (Boyle) de opdracht haar terug te vinden, en die stuit op een porno/snuff-movie waarin ze de hoofdrol speelt. Van Dorn vertrekt naar L.A. waar hij de plaatselijke porno-wereld uitkamt op zoek naar zijn dochter. Een afdaling in de hel...

avatar van Mischa
Zeker tien keer gezien, en ondanks een beetje lauw einde een absolute topper!

avatar van John Doe
Bespeur ik hier samenhang met de filmtitel mokum?

Linda
Wat een prachtrol van Scott! Hij had hier een oscarnominatie voor mogen krijgen...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Linda schreef:

Eens, dat houdt deze film dan ook overeind. Want verder viel hij me behoorlijk tegen. Interessant uitgangspunt, maar eigenlijk is alleen het middenstuk echt goed. Tegen het einde zakt het behoorlijk in elkaar. Bij vlagen goede sfeer, maar een erg wisselvallig script waarin sterke scenes worden afgewisseld met zwakke. Vooaraf behoorlijke verwachtingen, achteraf een onbevredigend gevoel.

Buitengewoon goede hoofdrol, dat wel.

avatar van predator
errug goed, met een fantastische rol van Scott. Je ziet pas wat voor een geweldige film het is als je 8mm hebt gezien.

avatar van Quentin
17 feb op koopdvd!

avatar van 93.9
Cult.
Echt serieus goed mag je dit niet noemen (meer).

avatar van as
as
Waarom niet?

avatar van BlueJudaskiss
Viel me tegen, ik vond het kijkje in de pornowereld tamelijk eenvoudig in beeld gebracht, en ook niet zo schokkend. Ook het einde was belabberd. Maar wel een fantastische rol van George C. Scott. 2,5*

avatar van Safri
Haha, die filmposter. Wel erg tof trouwens en tenminste een keer wat anders.

avatar van xangadix
Ook leuk dat het gros van de bevolking in Grand Rapids Nederlands Hervormd is en een Nederlandse naam heeft, al zijn ze dan wat slordig met de spaties...

De film zelf viel me niks tegen, maar inderdaad het einde is wel wat teleurstellend:

- 'Ga weg! Ik haat je!'
- 'Moet ik écht weggaan..?'
- 'Nee, doe toch maar niet.'

avatar van niethie
Ik wou deze film al een tijdje erg graag zien, heb hem gisteren dan ook eindelijk gekocht, voor 5 euro bij rodisc. Ondanks al de slechte berichjes en stemmen van sommige users hier vond ik dit een hele interessante film, het is erg mooi om te zien hoe een zwaar gelovig man uit een klein stadje terecht komt in een wereld van porno, pooiers en andere smerigheden. Scott speelt zoals altijd erg goed, en die scene in die bioscoop waarin hij ondekt dat zijn dochter in de porno zit is dan ook ijzersterk. Het verhaal wordt erg goed opgebouwt, alleen het ongeloofwaardige einde stelt erg teleur. Kortom een pakkende film vol indrukwekkende scenes, en een goede rol van scott, alleen heeft de film een teleurstelend einde.
3,5 sterren

Ik vond hem goed, einde was wel aardig maar had beter gekund.
Jammer dat RO-Disc in Rotterdam niet meer bestaat was een toffe winkel. De enige winkel in nederland waar ze nog inport dvd,s uit engeland en US verkopen is de Boudisque in Utrecht hopen dat die winkel wel blijft bestaan!!!!!!.

avatar van mayhemblik
Potverdomme, heb ik hem eindelijk probeer ik hem er in opgewonden toestand uit de hoes te pakken en je raad het al.... gebroken, net als ik.
Moet ik weer op zoek.

avatar van mayhemblik
Donkere film over een wereld waar ik liever niets mee te maken wil hebben.
Goed geacteerd door mijnheer Scott........................maar, het had van mij nog wel iets ranziger gemogen en ik had het ook toffer gevonden als zijn geloof wat meer op de voorgrond was uitgebeeld.
Heb er toch wel van zitten genieten.
vooral zijn meer dan briljante vermommingen!!

Herzien en toch iets opgehoogd. Film heeft naast een geinig sfeertje en vintage Paul Schrader sleaziness toch ook wel een heel goede rol van Scott.

Al die Nederlandse calvinisten zijn natuurlijk ook grappig.

avatar van badfans69
Voor nog geen 4 euro bij play.com
Linkje Play

avatar van Movie-Addicted
Zeer vermakelijk om deze weer eens te zien, uit de oude doos!

*3.5

avatar van Zinema
Zinema (crew)
George's gelovige.

IJzervreter George C. Scott weet de aandacht vast te houden. Ondanks dat hij nogal miscast rondloopt in dit misdaaddrama, is het juist hij die het verschil maakt. Niet als Nederlandse gelovige maar wel als wanhopige vader op zoek naar zijn dochter in de seksindustrie. Het verhaal is zwak en de uitwerking gemiddeld, maar dankzij de hoofdrolspeler blijft de kijker bij de les.

Redelijk.

avatar van goongumpa
Psychologisch zeer goed uitgewerkte film, waar je niet koud bij kan blijven. Een nare odyssee van de starre, koppige en blind gelovige Van Dorn, die steeds dieper in de 'hel' van porno, SM en snuff afdaalt met maar één doel: zijn dochter redden... Schrader zoekt ondanks de setting geen sensatie op, en verkent het conflict tussen de zeer conservatieve calvinistische denkwereld en de donkerste krochten van de seksindustrie op interessante wijze. Het meest essentiële van de film is de verandering (of juist het gebrek daaraan) in de psychologie van het hoofdpersonage. Ondanks alles stelt hij zijn geloof en waarden geen moment echt in vraag, en in het fake happy-end blijkt hij nog steeds even koppig en blind als in het begin: hij laat het hoertje staan en luistert niet echt naar zijn dochter ).
Dit verhaal voelt aan alsof Schrader (zelf strikt calvinistisch opgevoed) het niet binnen kon houden. Het is een soort onhoudbare uitdrukking van allerlei gevoelens en frustraties -- en zo heb ik Schrader veruit het liefst. Op stilistisch vlak mag hij dan geen Scorsese zijn (de film is behoorlijk sober), maar hij heeft zijn eigen kracht, en ik houd ervan.
Fantastisch geacteerd van Scott, als man die op elk moment 'over the edge' kan gaan. Let ook op zijn vermommingen . O ja, de kledij van Niki (het hoertje) heeft Cameron Crowe overduidelijk gestolen voor het personage van Kate Hudson in zijn film Almost Famous.
Zwaar onderschat. 4*.

Goeie film waarin een vader op zoek gaat naar zijn dochter als deze vermist wordt. De film neemt je mee in de onderwereld van de porno- en seksindustrie. De donkere en enigszins deprimerende toon passen hier dan ook goed bij. Hier en daar zakt het soms wat in, maar de momenten tussen de vader en het meisje die hij betaald zijn wel goed geschreven. George C. Scott stelt zeker niet teleur in de hoofdrol.

avatar van baspls
De dochter van een Nederlands-Gereformeerde Amerikaan verdwijnt spoorloos. Een privé-detective wordt ingeschakeld. Als zijn dochter wordt aangetroffen in een porno-film is de conservatief genoodzaakt om haar te zoeken in het porno-circuit van LA.

Grand Rapids, Michigan is een plek waar de Nederlandse invloed in Amerika nog goed te merken is. De populatie bestaat grotendeels uit van oorsprong Nederlandse en Duitse immigranten. Vandaar dat de personages ook Van Dorn, De Fries, De Jong en dergelijken heten. Als Nederlander zijnde doet de uitspraak wel haast pijn aan je oren en waarom die Amerikanen de spatie tussen het tussenvoegsel en de achternaam weglaten is me ook een raadsel. Paul Schrader is zelf ook een volgeling van de Dutch Reformed Church.

George C. Scott speelt een sterke rol. We hebben allemaal al wel eens de beroemde "Turn it off!"-scene gezien, maar verder doet Scott het ook niet onaardig. Met name de scenes tussen Jake en Niki, waar de conservatieve wereld van Jake botst met de 'vrijheid blijheid'-wereld van Los Angeles, waren leuk gedaan.

Toch miste ik veel dingen in het verhaal. Het plot is vrij simpel en de uitvoering vrij degelijk. Hoe een streng opgevoed meisje dat naar een religieus jongerenkamp gaat zich binnen enkele maanden ontpopt tot een porno-actrice wordt uit de film niet duidelijk. Ook is het einde vrij apart. Eerst wil ze niet terug, omdat Jake zo streng zou zijn en ze nu vrienden heeft en dan gaat ze toch met hem mee terug. Schrader wilde eigenlijk eindigen met dat Kristen verongelukt was en helemaal niet in LA is geweest, waarna Jake naar huis gaat.

Hardcore is een typische New Hollywood film die doet denken aan het vroege werk van o.a. Martin Scorsese. Geen wonder want regisseur Paul Schrader is immers de scriptschrijver van o.a. Taxi Driver. De opnames zien er prima uit, het über-realisme van de jaren '70, maar voelt daardoor ook een beetje sfeerloos aan. De muziek bestaat naast oer-Amerikaanse countrymuziek ook uit elektronische muziek van Jack Nitzsche, die mij een beetje aan het werk van o.a. Tangerine Dream deed denken.

Vaak wordt gezegd dat 8MM met Nicolas Cage een remake is van Hardcore, maar hoewel er wel overeenkomsten zijn (privédetective zoekt meisje uit pornofilm, 'modelburger' in de onderwereld, held wreekt zich op 'porno-tuig') is het toch echt een totaal ander verhaal. Hardcore gaat namelijk over een vader die zijn dochter zoekt en 8MM gaat meer over Snuff-films. Verder bevat 8MM ook veel meer schokkende factoren, waar in Hardcore pornografie en prostitutie op zichzelf al schokkend genoeg zijn.

Al met al prima film van Schrader, maar de uitwerking had beter gekund en op enkele momenten van Scott's acteerwerk na is niet echt bijzonder.

avatar van MENEER L3GIOEN
Pakte me dramatisch enorm. Maar bovendien wordt ook de couleur locale waanzinnig in beeld gebracht; sleazy, rauw. Een wereldje wat heel dicht bij een vaak dromerige stad staat.