8MM (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Joel Schumacher
met Nicolas Cage, Joaquin Phoenix en James Gandolfini

De privé-detective Tom Welles wordt door een rijke vrouw ingehuurd wier echtgenoot onlangs is overleden. Zij heeft een stuk film gevonden in een kluis waarop te zien is hoe een meisje wreed vermoord wordt: een snuff-movie. Welles gaat op onderzoek uit en komt via de moeder van het meisje in Hollywood terecht bij een porno-producer. Welles raakt langzaam geobsedeerd door de zaak, en raakt steeds verder vervreemd van zijn vrouw en dochter.

avatar van Teejey
Een prima thriller in een duister wereldje met lugubere thema's. Cage speelt sterk en Stormare en Phoenix spelen bijzondere karakters. Persoonlijk vond ik Cage iets teveel cowboy richting het einde van de film. Zowel LA als NY komen aan bod, best een leuke afwisseling dat bijdraagt aan de sfeer.

Niet heel bijzonder, wel vermakelijk voor een keer. Met dit concept was er denk ik desondanks wel meer uit te halen.

Vond dit een onverwachte goede film. Duister sfeertje, mysterieus en boeiend tot het einde. Geen meesterwerk , maar zeker wel een aanrader!

avatar van TornadoEF5
Heel erg mooie thriller die me deed denken aan Se7en en The Silence of the Lambs. Een duistere sfeer, duister verhaal en vrij goede acteerprestaties waar toch Reedus, Gandolfini, Stormare, Phoenix en Cage allemaal de revue passeerden. Ik vind hem flink onderschat overal, en ik snap niet waarom. En dan nog eens die metascore van 19. Lachwekkend.

avatar van Alathir
Sterke film met een ferme cast. Grootste minpunt is misschien enkele overbodige scènes zoals de telefoongesprekken die Cage voert met zijn vrouw, love you, yeah love you too, blablabla Voor de rest een fijne neo noir sfeer met soms best harde beelden. Cage speelt volgens mij hier één van de beste rollen van zijn leven en ook één van zijn betere films. Een must-see in dit genre.

avatar van baspls
Een prive-detective krijgt van een rijke weduwe de opdracht om de authenticiteit van een rol film uit de kluis van haar man te achterhalen. Op de film is te zien hoe een meisje vermoord wordt, het is een zogenaamde snuff-film. De detective gaat op onderzoek uit en komt terecht in de wereld van de hardcore pornografie.

8MM heeft een sterk uitgangspunt. Het onderwerp rond Snuff-films is zowel angstaanjagend als fascinerend tegelijkertijd en heeft veel mogelijkheden tot een spannende Mystery-Thriller. Je zal het maar tegenkomen zo'n film. De Spaanse film Tesis van Alejandro Amenábar, vond ik ook een erg sterke film over het onderwerp (alleen licht de nadruk daar meer op moord en minder op porno).

Voor de doorgewinterde Horror-fan zit er niets schokkends in de film qua bloedvergieten. De snuff-film waar het allemaal over gaat is niet heel expliciet, maar wel slim in beeld gebracht, waardoor het echter lijkt dan het is. De grote hoeveelheid perversiteit en freaky porno was wel vrij choquerend, hoewel je niet echt veel ziet (het blijft Hollywood).

Nicolas Cage kan zichzelf soms verliezen in overacting, maar hier zet hij toch wel een degelijke rol neer en waren de woede uitbarstingen toch ook wel op z'n plaats. Joel Schumacher ken ik voornamelijk van zijn lachwekkend slechte Batman-films. Met films als 8MM en Phone Booth bewijst hij echter dat hij helemaal niet zo'n slecht filmmaker is als eerder genoemde films je doen geloven. De film is namelijk bijzonder degelijk opgenomen, met mooie sfeervolle cinematografie.

Ondanks het zeer duistere thema blijft 8MM wel echt een Hollywood-film met de nodige clichématige momenten en de verwachte sentimenten. Dit is allemaal wel zo degelijk gedaan dat het nergens storend werd en de film over de hele linie vermakelijk blijft. Ik kan het echter niet helpen mezelf af te vragen hoe de film zou zijn als een regisseur als Brian De Palma de touwtjes in handen had gehad.

Al met al dus een degelijke en vermakelijke film. Begint als een geslaagde Mystery, slaat over in een spannende thriller en vervolgens zelfs een soort wraak-film.

avatar van mikey
Ik had deze film al 10 jaar op een 0.5 staan, dus hoogste tijd voor een herziening. Ik snap nog steeds wel die lage score maar als je deze film vergelijkt met een Troma als Combat Shock, dan valt het nog enigszins mee. Ook al is qua settings, lompheid en lelijkheid beide vergelijkbaar... deze flick heeft net iets meer dynamiek. Misschien is meevallen niet het juiste woord.

Met schumacher op excursie naar het walgelijkste wat de menselijke creatieve geest te bieden heeft: porno, vormgegeven door de groezeligste kamertjes, blubberigste kelders waar ze bondagevideos en homoporno (wel verdikkeme) verkopen vanuit ouwe schoenendozen. Zelfs het hotelkamer is geschilderd in de goorste kleur donkerpaars. Cage ondergaat al deze settings van fetisjisme met zijn aller-ernstigste blik. Soms hoopte ik dat hij zich even ging *%$%$%& bij zijn smokkelwaar om wat relaxter te worden. Soms komt hij weer even thuis bij moeders de vrouw en dan kijkt hij naar zijn baby dochtertje en moet dan huilen. Want elke pornoster is ook iemands dochter, natuurlijk.

Gelukkig komt Cage in contact met pornokenner Phoenix die de boel nog enigwat weet te relativeren en hem helpt met zijn strijd tegen de malafide porno-producent Gandolfini, die hier oefent voor zijn rol als Tony Soprano.

deze film is gewoon te verschrikkelijk voor woorden. Niet te pruimen zelfs. Om van te braken zo slecht. Ik hou die 0.5

Mooie en goed doordachte film.

Sfeer waarin Cage naar de donkere kelders van de obscure soms illegale pornografie afdaalt doet me soms denken aan grote klassiekers als Seven, maar is ook op zichzelf staand goed verfilmd.

Mooie verhaallijn met Cage die het pad kruist met de eenzame moeder die haar dochter kwijt is., terwijl hij een meisje uit een film opspoort.

Het einde (Cage die afrekent met de daders) vond ik wat te gemakkelijk. Ook de vervreemding van zijn vrouw had wat beter in het verhaal gemogen of helemaal niet.

Verder een goed verhaal die tot einde boeit.

Phoenix is acceptabel in zijn laatste rol voordat ie met Gladiator echt bekend werd.
Gandolfini doet het niet verkeerd in zijn typische mafiarol.
Stormare is altijd goed in zijn opvallende karakterrollen zo ook nu weer.

avatar van coendpl
Sterke duistere thriller die redelijk ondergewaardeerd is vind ik. Het duistere thema is qua sfeer de hele film aanwezig. Ook sterk geacteerd.
Relatie met zijn vrouw vond ik wat onnodig in de film, kwam niet echt over.
Kleine 4*

avatar van Zwolle84
Eindelijk weer eens positief verrast op Netflix. Afgaande op titel en artwork had ik hem normaal gesproken ook links laten liggen, maar gelukkig had ik een YOLO-momentje. Lekker foute thriller met een wederom heerlijk over the top acterende Cage (ik ben toch best wel fan van de man), een onderhoudend, bij vlagen spannend verhaal en een erg fijn vuig sfeertje. Zeker niet perfect, zeker wél vermakelijk.

avatar van Arapaho85
De film begint veelbelovend met Cage die als privédetective de authenticiteit van een video-opname moet achterhalen. Hij kan met gemak de verborgen puzzelstukjes (weliswaar soms iets te eenvoudig) terugvinden zoals een goede detective het hoort te doen.
Maar vanaf het ogenblik dat hij omwille van persoonlijke redenen elk slecht individu in de zaak liquideert om er vrede mee te vinden vind ik het enkel verheerlijking van geweld. Ik weet het, het blijft een actiethriller maar de film neemt zich dan veel te ernstig.

Zeer duistere thriller over de zelfkant van de samenleving. Laat duidelijk zien dat de meest nette mensen net zo goed beesten zijn en er een onderwereld bestaat waar veel mensen niet over praten of het erover willen hebben.

avatar van IH88
“There are some things that you see, and you can't unsee them. Know what I mean?”

Naargeestig, donker en soms misselijkmakend. Wat je te zien krijgt in 8MM is niet voor de gevoelige kijker. De sterke punten zijn Cage, de donkere sfeer en het mysterie rond een snuff-movie met een jonge meisje. Dat zorgt ervoor dat de film lang interessant blijft. Jammer genoeg is de film ook behoorlijk langdradig en het duurt lang voordat de film to the point komt. Hoe het mysterie uiteindelijk in elkaar steekt is voorspelbaar, en de grote bad guys komen te snel in beeld. De spanning is daardoor snel weg. Een actierijk laatste half uur is wat er dan overblijft. Ook niets mis mee.

Opvallend goede (oude) thriller met Cage. Cage is hier op zijn best. Al moet ik even slikken bij al die huilbuien van hem.Na deze film heeft hij heel wat slechts gemaakt trouwens. EEn thriller die boeit van begin tot eind. Onnodig is het betrekken van vrouw en kind in het verhaal en elke keer die onnozele belletjes met zijn vrouw "How are you, love you....Love you too.Ondanks dat een goede thriller, waarbij de twee uren omvliegen. Latere films van Cage waren niet om aan te zien.

Lee92
Teejey schreef:

GEWELDIG VERMAKELIJK! Zou leuker zijn als jezelf of zo'n beestachtige manier aan je eind zou komen zoals in die vervloekte film te zien is! Hoop dan wel dat ze daar ook een film van maken, want DIE wik WEL zien!

Lee92
Wat een godvergeten film! Is wel van 1999, maar de afgelopen jaren en de huidige tijd laat precies zien wat voor een oord Amerika is. Instructiefilms te over hoe je iemand kunt kwellen en doodmaken. Zelfs dr. Mengele uit de concentratiekampen had deze fantasie niet eens! Hier zie je DUIDELIJK wat o.a. een lul als Nicholas Cage en andere acteurs en actrices willen doen om aan hun miljoenen te komen. En het gaat tot op de dag van vandaag door, deze duivelse gruwelijkheden. Als er een bedscene is geweest stappen ze uit bed met bijna al het beddegoed om hun lijf, want oh wee als je een beetje blote tiet ziet.
Zelfs in medische documentaires wordt een borst nog afgeplakt. Die Amerikanen vragen erom om gekeeld te worden. Elkaar begluren met telescopen, gordijnen niet dicht doen, ramen open laten staan, deuren niet afsluiten, licht niet aan doen als je in het donker ergens binnen gaat, enz.
Ik hoop van ganser harte dat meneertje Un heel snel zijn verstand verliest en gauw de eerste atoombommen op Hollywood, Washington en "The Big Devil's Apple" (New York) laat vallen. DAT zal p[as een goeie film worden. Dat mensen dit nog "vermakelijk" vinden. HET IS TEGENWOORDIG DE DAGELIJKSE WERKELIJKHEID! Doe ook in zo'n film mee, dan zijn we van dat soort 'liefhebbers' af! Maar dan geen 'cut' roepen na een scene, nee gewoon doorgaan met martelen tot de dood erop volgt. Wordt de hele wereld een stuk beter van!

avatar van Teejey
Lee92 schreef:

WOW JA DIT IS OOK NIET EENS EEN FILM MAAR ECHT BEELDMATERIAAL. Verrek zeg.