8MM (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Joel Schumacher
met Nicolas Cage, Joaquin Phoenix en James Gandolfini

De privé-detective Tom Welles wordt door een rijke vrouw ingehuurd wier echtgenoot onlangs is overleden. Zij heeft een stuk film gevonden in een kluis waarop te zien is hoe een meisje wreed vermoord wordt: een snuff-movie. Welles gaat op onderzoek uit en komt via de moeder van het meisje in Hollywood terecht bij een porno-producer. Welles raakt langzaam geobsedeerd door de zaak, en raakt steeds verder vervreemd van zijn vrouw en dochter.

(verwijderd)
Een prima thriller in een duister wereldje met lugubere thema's. Cage speelt sterk en Stormare en Phoenix spelen bijzondere karakters. Persoonlijk vond ik Cage iets teveel cowboy richting het einde van de film. Zowel LA als NY komen aan bod, best een leuke afwisseling dat bijdraagt aan de sfeer.

Niet heel bijzonder, wel vermakelijk voor een keer. Met dit concept was er denk ik desondanks wel meer uit te halen.

Vond dit een onverwachte goede film. Duister sfeertje, mysterieus en boeiend tot het einde. Geen meesterwerk , maar zeker wel een aanrader!

avatar van TornadoEF5
Heel erg mooie thriller die me deed denken aan Se7en en The Silence of the Lambs. Een duistere sfeer, duister verhaal en vrij goede acteerprestaties waar toch Reedus, Gandolfini, Stormare, Phoenix en Cage allemaal de revue passeerden. Ik vind hem flink onderschat overal, en ik snap niet waarom. En dan nog eens die metascore van 19. Lachwekkend.

avatar van Alathir
Sterke film met een ferme cast. Grootste minpunt is misschien enkele overbodige scènes zoals de telefoongesprekken die Cage voert met zijn vrouw, love you, yeah love you too, blablabla Voor de rest een fijne neo noir sfeer met soms best harde beelden. Cage speelt volgens mij hier één van de beste rollen van zijn leven en ook één van zijn betere films. Een must-see in dit genre.

avatar van baspls
Een prive-detective krijgt van een rijke weduwe de opdracht om de authenticiteit van een rol film uit de kluis van haar man te achterhalen. Op de film is te zien hoe een meisje vermoord wordt, het is een zogenaamde snuff-film. De detective gaat op onderzoek uit en komt terecht in de wereld van de hardcore pornografie.

8MM heeft een sterk uitgangspunt. Het onderwerp rond Snuff-films is zowel angstaanjagend als fascinerend tegelijkertijd en heeft veel mogelijkheden tot een spannende Mystery-Thriller. Je zal het maar tegenkomen zo'n film. De Spaanse film Tesis van Alejandro Amenábar, vond ik ook een erg sterke film over het onderwerp (alleen licht de nadruk daar meer op moord en minder op porno).

Voor de doorgewinterde Horror-fan zit er niets schokkends in de film qua bloedvergieten. De snuff-film waar het allemaal over gaat is niet heel expliciet, maar wel slim in beeld gebracht, waardoor het echter lijkt dan het is. De grote hoeveelheid perversiteit en freaky porno was wel vrij choquerend, hoewel je niet echt veel ziet (het blijft Hollywood).

Nicolas Cage kan zichzelf soms verliezen in overacting, maar hier zet hij toch wel een degelijke rol neer en waren de woede uitbarstingen toch ook wel op z'n plaats. Joel Schumacher ken ik voornamelijk van zijn lachwekkend slechte Batman-films. Met films als 8MM en Phone Booth bewijst hij echter dat hij helemaal niet zo'n slecht filmmaker is als eerder genoemde films je doen geloven. De film is namelijk bijzonder degelijk opgenomen, met mooie sfeervolle cinematografie.

Ondanks het zeer duistere thema blijft 8MM wel echt een Hollywood-film met de nodige clichématige momenten en de verwachte sentimenten. Dit is allemaal wel zo degelijk gedaan dat het nergens storend werd en de film over de hele linie vermakelijk blijft. Ik kan het echter niet helpen mezelf af te vragen hoe de film zou zijn als een regisseur als Brian De Palma de touwtjes in handen had gehad.

Al met al dus een degelijke en vermakelijke film. Begint als een geslaagde Mystery, slaat over in een spannende thriller en vervolgens zelfs een soort wraak-film.

avatar van mikey
Ik had deze film al 10 jaar op een 0.5 staan, dus hoogste tijd voor een herziening. Ik snap nog steeds wel die lage score maar als je deze film vergelijkt met een Troma als Combat Shock, dan valt het nog enigszins mee. Ook al is qua settings, lompheid en lelijkheid beide vergelijkbaar... deze flick heeft net iets meer dynamiek. Misschien is meevallen niet het juiste woord.

Met schumacher op excursie naar het walgelijkste wat de menselijke creatieve geest te bieden heeft: porno, vormgegeven door de groezeligste kamertjes, blubberigste kelders waar ze bondagevideos en homoporno (wel verdikkeme) verkopen vanuit ouwe schoenendozen. Zelfs het hotelkamer is geschilderd in de goorste kleur donkerpaars. Cage ondergaat al deze settings van fetisjisme met zijn aller-ernstigste blik. Soms hoopte ik dat hij zich even ging *%$%$%& bij zijn smokkelwaar om wat relaxter te worden. Soms komt hij weer even thuis bij moeders de vrouw en dan kijkt hij naar zijn baby dochtertje en moet dan huilen. Want elke pornoster is ook iemands dochter, natuurlijk.

Gelukkig komt Cage in contact met pornokenner Phoenix die de boel nog enigwat weet te relativeren en hem helpt met zijn strijd tegen de malafide porno-producent Gandolfini, die hier oefent voor zijn rol als Tony Soprano.

deze film is gewoon te verschrikkelijk voor woorden. Niet te pruimen zelfs. Om van te braken zo slecht. Ik hou die 0.5

Mooie en goed doordachte film.

Sfeer waarin Cage naar de donkere kelders van de obscure soms illegale pornografie afdaalt doet me soms denken aan grote klassiekers als Seven, maar is ook op zichzelf staand goed verfilmd.

Mooie verhaallijn met Cage die het pad kruist met de eenzame moeder die haar dochter kwijt is., terwijl hij een meisje uit een film opspoort.

Het einde (Cage die afrekent met de daders) vond ik wat te gemakkelijk. Ook de vervreemding van zijn vrouw had wat beter in het verhaal gemogen of helemaal niet.

Verder een goed verhaal die tot einde boeit.

Phoenix is acceptabel in zijn laatste rol voordat ie met Gladiator echt bekend werd.
Gandolfini doet het niet verkeerd in zijn typische mafiarol.
Stormare is altijd goed in zijn opvallende karakterrollen zo ook nu weer.

avatar van coendpl
Sterke duistere thriller die redelijk ondergewaardeerd is vind ik. Het duistere thema is qua sfeer de hele film aanwezig. Ook sterk geacteerd.
Relatie met zijn vrouw vond ik wat onnodig in de film, kwam niet echt over.
Kleine 4*

avatar van Zwolle84
Eindelijk weer eens positief verrast op Netflix. Afgaande op titel en artwork had ik hem normaal gesproken ook links laten liggen, maar gelukkig had ik een YOLO-momentje. Lekker foute thriller met een wederom heerlijk over the top acterende Cage (ik ben toch best wel fan van de man), een onderhoudend, bij vlagen spannend verhaal en een erg fijn vuig sfeertje. Zeker niet perfect, zeker wél vermakelijk.

avatar van Arapaho85
De film begint veelbelovend met Cage die als privédetective de authenticiteit van een video-opname moet achterhalen. Hij kan met gemak de verborgen puzzelstukjes (weliswaar soms iets te eenvoudig) terugvinden zoals een goede detective het hoort te doen.
Maar vanaf het ogenblik dat hij omwille van persoonlijke redenen elk slecht individu in de zaak liquideert om er vrede mee te vinden vind ik het enkel verheerlijking van geweld. Ik weet het, het blijft een actiethriller maar de film neemt zich dan veel te ernstig.

Zeer duistere thriller over de zelfkant van de samenleving. Laat duidelijk zien dat de meest nette mensen net zo goed beesten zijn en er een onderwereld bestaat waar veel mensen niet over praten of het erover willen hebben.

avatar van IH88
“There are some things that you see, and you can't unsee them. Know what I mean?”

Naargeestig, donker en soms misselijkmakend. Wat je te zien krijgt in 8MM is niet voor de gevoelige kijker. De sterke punten zijn Cage, de donkere sfeer en het mysterie rond een snuff-movie met een jonge meisje. Dat zorgt ervoor dat de film lang interessant blijft. Jammer genoeg is de film ook behoorlijk langdradig en het duurt lang voordat de film to the point komt. Hoe het mysterie uiteindelijk in elkaar steekt is voorspelbaar, en de grote bad guys komen te snel in beeld. De spanning is daardoor snel weg. Een actierijk laatste half uur is wat er dan overblijft. Ook niets mis mee.

Opvallend goede (oude) thriller met Cage. Cage is hier op zijn best. Al moet ik even slikken bij al die huilbuien van hem.Na deze film heeft hij heel wat slechts gemaakt trouwens. EEn thriller die boeit van begin tot eind. Onnodig is het betrekken van vrouw en kind in het verhaal en elke keer die onnozele belletjes met zijn vrouw "How are you, love you....Love you too.Ondanks dat een goede thriller, waarbij de twee uren omvliegen. Latere films van Cage waren niet om aan te zien.

Lee92
Wat een godvergeten film! Is wel van 1999, maar de afgelopen jaren en de huidige tijd laat precies zien wat voor een oord Amerika is. Instructiefilms te over hoe je iemand kunt kwellen en doodmaken. Zelfs dr. Mengele uit de concentratiekampen had deze fantasie niet eens! Hier zie je DUIDELIJK wat o.a. een lul als Nicholas Cage en andere acteurs en actrices willen doen om aan hun miljoenen te komen. En het gaat tot op de dag van vandaag door, deze duivelse gruwelijkheden. Als er een bedscene is geweest stappen ze uit bed met bijna al het beddegoed om hun lijf, want oh wee als je een beetje blote tiet ziet.
Zelfs in medische documentaires wordt een borst nog afgeplakt. Die Amerikanen vragen erom om gekeeld te worden. Elkaar begluren met telescopen, gordijnen niet dicht doen, ramen open laten staan, deuren niet afsluiten, licht niet aan doen als je in het donker ergens binnen gaat, enz.
Ik hoop van ganser harte dat meneertje Un heel snel zijn verstand verliest en gauw de eerste atoombommen op Hollywood, Washington en "The Big Devil's Apple" (New York) laat vallen. DAT zal p[as een goeie film worden. Dat mensen dit nog "vermakelijk" vinden. HET IS TEGENWOORDIG DE DAGELIJKSE WERKELIJKHEID! Doe ook in zo'n film mee, dan zijn we van dat soort 'liefhebbers' af! Maar dan geen 'cut' roepen na een scene, nee gewoon doorgaan met martelen tot de dood erop volgt. Wordt de hele wereld een stuk beter van!

avatar van Vidi well
Prima thriller die vooral in het eerste deel de sfeer goed neerzet. Ik zat meteen richting de krottenwijken van Seven te denken, of het smerige huis van Buffalo Bill uit Silence of the lambs. 8mm speelt zich net als deze jaren 90 thrillers af in de duistere onderwereld van de grote stad, waar de meeste mensen nooit een voet zullen zetten. En met goede redenen. De perverse wereld van gewelddadige porno die ons hier voorgeschoteld wordt is ziek, en doet je afvragen hoe mensen tot deze daden kunnen komen. Nicolas Cage heeft deze vragen ook maar vindt, net als de kijker, geen antwoordt hierop. De groezelige sfeer wordt goed neergezet met duistere kroegen, en vreemde figuren.
Het tweede deel van de film neemt de spanning wat af. Met dit soort sferen is het toch altijd het meest griezelen als alles wat mysterieus blijft. Wanneer duidelijk wordt hoe alles zit, is de waarheid weliswaar schokkend, maar niet meer zo spannend. Dat Cage aan het eind zelf ook het kwade pad kiest maakt het allemaal wat over de top. Dat hij zijn ziel zou verliezen werd al lang voorspeld door zijn collega Phoenix en kwam dan ook niet echt meer als een verassing.
De dramatische scenes met zijn vrouw en kind voegen weinig toe aan de film, en hadden wellicht sterker neergezet kunnen worden om het contrast tussen de ‘normale’ wereld en de schimmige onderwereld nog groter te maken. Desondanks, een nare, maar prima film om eens gezien te hebben.

avatar van Pecore
Cage werkte bij vlagen op mijn lachspieren. Het is vaak alles of niets bij hem, en hier viel hij soms echt door de mand, vooral wanneer hij begon te schreeuwen. Van de andere rollen, Phoenix en Gandolfini, kon ik meer genieten. En het hele snuff-gebeuren is intrigerend en zorgt voor een lekker duister sfeertje. Vermakelijke thriller, maar nergens hoogstaand.

avatar van FlorisV
baspls schreef:
EIk kan het echter niet helpen mezelf af te vragen hoe de film zou zijn als een regisseur als Brian De Palma de touwtjes in handen had gehad..

Je krijgt dan mooie, lange shots maar De Palma wil ook best veel laten zien...natuurlijk bleef het zaagwerk in Scarface buiten beeld maar er zijn ook wel heel expliciete scenes met boren en andere bouwmarktaankopen in zijn films...Schumacher heeft de sfeer goed neergezet en zich ingehouden. Anders zit je ook wel een beetje een film te maken die zich ietwat schuldig maakt aan het kwaad wat het wil tonen.

avatar van Lovelyboy
Valt veel aan 8mm op te merken, gewoon van die kleine details die de film iets minder geloofwaardig maken zoals dat gezeik in het begin over het roken, dat stereotype huis en gezinsleven, het harken van de bladeren in de tuin en wat voor rookbom ligt daar te roken op straat...?

Desalniettemin een hele aardige thriller die een bepaald beeld van de porno-industrie weergeeft, uiteraard niet zo'n best beeld. Het sterke aan de film is toch wel de buitengewoon sinistere sfeer. Donkerder dan donker. Dan is er de bijzonder muziekkeuze die licht Arabisch aandoet bij tijd en wijlen, maar het geheel toch iets aparts geeft. Verder prima rollen van Gandolfinni, Stormare en Phoenix. Cage is zoals Cage is. De ontknoping is eigenlijk even typerend als sneu. Een zoon die nog in huis woont bij een uber gelovige moeder en toegeeft een sadist te zijn. Het geeft de burger in die zin geen moed, het is wat het is, en dat maakt de film verontrustend echt.

avatar van Brabants
Deze film neemt je als kijker mee in het zeer duister en pervers onderwerp van de pornografie. De verhaallijn is knap uitgewerkt en staat bol van emoties, duistere beelden en spannende momenten. De scenarioschrijver Andrew Kevin Walker die ook Se7en voor zijn rekening nam weet hier duidelijk raad mee. Het acteerwerk van Joaquin Phoenix en James Gandolfini is groot, maar het aandeel van Nicolas Cage doet voor mij hier zeker niet onder. Het laat zien dat de man tot meer in staat is, dan het grootste deel van zijn oeuvre is verknalt aan gruwelijk slechte B-films. Dit ter zijde is deze film gewoon zeer meeslepend en erg indrukwekkend.

avatar van Left4Dead
De krochten van de menselijke geest, of zou ik dierlijke geest moeten zeggen bij dit verhaal.
Een schaduwzijde van de evolutie die de mensheid schijnt te hebben doorstaan, één van de sterkste punten van de mens is wegkijken als het je te gevaarlijk wordt. Als slimste dier op deze planeet schijnen we nog steeds dieptreurig te zijn wanneer het om macht en wellust gaat. Geld is daarin een middel.

Daar gaat het om in deze prent, de wellust en daarentegen het verdriet. De smerige zaken van onmenselijke proportie worden belicht na een vondst van een snuff-film. Is deze nu echt of niet, dat zoekt de P.I. uit.
Helaas is de hoofdrol vertolkt door Cage die ik gewoon niet sterk genoeg vind voor deze rol. De prent brengt heel goed de smerige klootzakken in beeld die zich bezig houden met verdienen aan vunzige zaken met als dieptepunt snuff.

Ja de mens is sociaal en vredelievend, voor een ieder die dat nog geloofd is dit een prent om eens goed naar te kijken. Want ik geloof sterk dat snuff-films bestaan, alles is immer te koop, waarom dit dan niet. De armoedzaaier die op het verkeerde moment de verkeerde lui tegenkomt is de dupe. Het is een beetje de wet van de natuur, de zwakste overleefd het niet, de sterkste wint.

Deze prent al een paar keer gezien en altijd op 3** gehouden. Maar ik verhoog de inzet naar 3,5** voor nu aangezien Schumacher het wel heel goed droevig in beeld brengt. Het is een kankergezwel van de mensheid, het misbruik van de onvertuinlijken op onze aarde. Joaquin Phoenix staat weer goed zijn mannetje samen met nog wat andere prima namen.