Lost Highway (1997)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door David Lynch
met Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty

De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.

• vanaf 22 februari te koop op blu-ray

avatar van de grunt
Deze raadselachtige trip langs een desolate snelweg, deze ode aan de femme fatale, deze fabelachtige bewerking van dè 'noir der noirs' van Robert Aldrich verdient inderdaad (bijna) de volle 5 maar dat zou die andere Lynch weer tekort doen.

Toch zitten er in deze duistere breinfok (exact 50 jaar na 1947 hoe toevallig wil je 't hebben?) verknipte (jawel) beeldfragmenten in, gebaseerd op de nooit opgeloste Black Dahlia Murder, waar Lynch de filmrechten niet meer van bezit ... om maar eens een andere dwarsstraat te noemen.

David Lych tja daar is voor mij alles eigenlijk al mee gezegd. Erg slecht. En wederom supervaag.

avatar van de grunt
johnhendrikos schreef:
David Lych tja daar is voor mij alles eigenlijk al mee gezegd.

avatar van Cikx
Erg tof om deze film nog eens op het grote doek te zien.

Deze film ligt op thematisch vlak het dichtst bij mijn favoriet Mulholland Drive mijns inziens, maar weet de klasse van die film niet te evenaren. Waar Mulholland Drive een perfect geheel vormt waarbij elke scène haast naadloos in de andere overloopt is Lost Highway iets onsamenhangender voor mijn gevoel. De editing is het grootste struikelblok, maar ook de dialogen willen soms niet echt vlotten.

Dat betekent natuurlijk niet dat Lost Highway een slechte film is. In tegendeel, de onmiskenbare Lynchiaanse sfeer is ook hier weer volop aanwezig. De film is duister, nachtmerrieachtig, verontrustend, mysterieus en op een aantal momenten hilarisch. Zelfs na deze derde kijkbeurt kan ik nog steeds niet alles bevatten, maar dat maakt geen donder uit, omdat de sfeer zó goed is. De scène met de mystery man op het feestje zal me in ieder geval altijd bijblijven.

avatar van Drulko Vlaschjan
Na het herzien van Blue Velvet was ik bang dat die hele Lynch een soort jeugdige bevlieging was geweest, maar dat viel gelukkig mee. Ik hou hier echt van, die sfeer, het mysterie, het totale ontsporen. Zonder voorkennis is het misschien het beste, zoals ik mijn eerste Lynch (Mulholland Drive) ooit inging: je bent gewend dat alles te verklaren is, dat alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar vallen, en het duurt heel lang, tot na de aftiteling, tot je denkt: nee, er is geen sleutel, en al is die er wel, ik hoef het allemaal niet te weten. Het is goed zo.