ad

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty

Releasedatum: 15 januari 1997

Over Lost Highway

De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van wihu61

wihu61

Basto schreef:

Moet het ergens over gaan dan? Is vorm op zichzelf niet genoeg?

In de beeldende kunst zijn we inmiddels zover, voor films zal dat toch nog wel even duren denk ik, ook voor mij in de meeste gevallen.

Kronos

Inhoud heeft altijd een bepaalde vorm en vorm heeft altijd een bepaalde inhoud.

David Lynch speelt bewust met stijlfiguren om iets over het onbewuste te zeggen.

ZenZin

De toch gewoonweg absurditeiten worden met zoveel serieus aplomb gebracht dat het bijna grappig wordt wat denk ik toch niet de bedoeling was, zo ja: geniaal en ben de enige die het snapt: -)

Kronos

Dat je het snapt blijkt niet uit je waardering en uitleg.

ZenZin

De fan club kan wel wat meer gevoel voor humor gebruiken maar dat gaat kennelijk niet samen.

avatar van Lavrot

Lavrot

Als "lid" van de fanclub zie ik dan weer wel de humor van een imploderende "shack" in combinatie met "What the fuck is your name?" Maar ik begrijp dan ook wat The Mysterie Man voorstelt. In Twin Peaks verschijnt hij ten tonele onder de naam Bob.

ZenZin schreef:

De fanclub ziet de humor juist wel. Jij daarentegen gaat ervan uit dat het nergens humoristisch bedoeld is. Maar ja, als je niet onbevangen kijkt naar de geprojecteerde film maar druk bezig bent met het projecteren van veronderstelde bedoelingen, dan is Lynch (en zen) niks voor jou.

wihu61 schreef:

(de serie Twin Peaks beviel me grotendeels uitstekend).

Mij ook behalve de laatste aflevering.

Basto schreef:

Moet het ergens over gaan dan? Is vorm op zichzelf niet genoeg.

Overigens gaat het wel ergens over, namelijk dat je na het plegen van moord, niet meer dezelfde persoon bent. Op zich toch wel een interessante gedachte?

Ah ja wel interessant en inderdaad, het hoeft niet "ergens over te gaan", misschien wel liever niet zelfs.

Ik was wat kort door de bocht. Laat ik het nog eens proberen:

het begint allemaal stijlvol en intrigerend wat nieuwsgierig naar het vervolg maakt. Maar de boel ontspoort vervolgens dermate dat het niet meer serieus te nemen is. Het is de vraag of dat nou zo bedoeld is, hoewel ik best wel oog heb voor onderkoelde humor krijg ik de indruk van niet.

Mag allemaal natuurlijk alleen vind ik het dan toch tegenvallen. Als ik deze film 20 jaar eerder had gezien had ik hem waarschijnlijk beter gevonden, het doet nu achterhaald aan.

Anyway, ook helemaal prima uiteraard als iemand anders het allemaal wel de moeite waard vind.

Misschien wat flauw van mij om over "fanclub" te beginnen maar ik kreeg die indruk omdat sommigen wel erg fanatiek het laatste woord willen hebben met repliek op een mening die afwijkt van de hunne.

avatar van wihu61

wihu61

Was even van plan om het nog eens te proberen. Maar na het lezen van enkele commentaren, waaronder het mijne, toch maar voor iets begrijpelijkers gekozen. Maar... komt wel weer een keer.