- Home
- Films
- Lost Highway
- Filtered
Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 134 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty
IMDb beoordeling: 7,6 (152.637)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 mei 1997
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via MUBI
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Lost Highway
"A lost road on the edge of strange…"
De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.
Externe links
Acteurs en actrices
Fred Madison
Renee Madison / Alice Wakefield
Pete Dayton
Mystery Man
Mr. Eddy / Dick Laurent
Andy
Sheila
Arnie
Bill Dayton
Candace Dayton
Video's en trailers
Reviews & comments
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
geweldige film. ik ken ten eerste weinig films waarin het gebruik van de muziek zo goed is (erg leuk de versie van het nummer van Tim Buckly).
sfeervol, vaag, spannend; typisch Lynch.
blijf met een hoop vragen zitten, maar heb toch wel het idee dat ik het redelijk begrijp. ik ga nu eerst maar eens de link van agony hierboven doorlezen.
4,5 sterren
[edit] het was minder vergezocht dan ik dacht [/edit]
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Net voor het eerst gezien en lekker nog geen spoilers gelezen.
Dit is wat ik erover denk (edit: vergelijking met andere film zelf weggeknipt): Er is een werkelijksheidsdeel (wat de hoofdpersoon niet wil weten/niet mee om kan kan gaan) en er is een geidealiseerd deel (zoals de hoofdpersoon zijn leven gewenst had. Dat verklaart verder niet de cirkel in het verhaal en die kan ik ook nog niet helemaal plaatsen, net als de creep die op meerdere plaatsen tegelijk is, maar echt veel doet dat er niet toe.
Verder is dit weer een fijne trip in de wereld van Lynch. Het verhaal is een presentje erbij, het gaat vooral om mooie scenes, sfeer en het dunner maken van de grens tussen fantasie en realiteit. En ook hier lukt dat weer goed.
Toch miste de film vooral wat warmte en emotie voor mij en vond ik de thema's die voorbij kwamen ook niet altijd echt boeiend.
Bij Lost Highway zit ik ongeveer op 3.75 maar rond voorlopig naar beneden af.
3.5*
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1695 stemmen
Had deze toendertijd in de bioscoop gezien en hij maakte op de een of andere manier TOEN niet veel indruk weet ook niet precies waarom. Gisteren heb ik hem weer eens op DVD bekeken en nu moet ik toch tot de conclusie komen; best een geniale film dit!! Raar dat ik echt hele stukken van de film compleet vergeten was.
Okay en laat ik ook eens een poging wagen om deze film voor mezelf te verklaren.
Het eerste gedeelte denk ik er vrijwel hetzelfde over als de theorie van Rien tot het moment dat hij in de gevangenis komt. Ik denk namelijk niet dat Fred wordt opgepakt maar dat de gevangenis ook een droom is van Fred. Vervolgens zie je een flashback waarin je kennis maakt met de jonge Fred (=Pete) en zijn relatie tot de pornobaas. Pete word tot over zijn oren verliefd op Alice maar het is een totaal onmogelijke liefde. Alice is ook niet dezelfde persoon als Renee denk ik. Vervolgens gaat de flahback na een tijdje weer over in de realiteit. Alice gaat Pete duidelijk opdrachten geven en wordt zo ook een hersenspinsel van Fred. Alice geeft Fred de opdracht om Rudy te gaan vermoorden vervolgens rijdt Fred de woestijn in daar bij het hutje verdwijnt zijn hersenspinsel van Alice en neemt de mysteryman het weer over. Vervolgens vermoord hij Laurent in het hotel en keert weer terug naar de plaats van zijn eerste delict alwaar de agenten posten (want zoals iedere filmagent weet de dader keert altijd terug naar de plaats van de misdaad )
Fred is dus een psychotische schizofrene jaloerse moordenaar waarin de karakters van Fred/Pete/Alice/Mysteryman zijn verenigd.
Totzover de lost Highway Theory by Madecineman.
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
Heb nog maar net kennisgemaakt met het werk van Lynch, maar het bevalt me nu al uitstekend. Lost Highway is een heerlijke bizarre film met scènes die er zonder meer prachtig uit zien. De sfeer is fantastisch en de muziek van Badalamenti is tevens grandioos. De cast (met onder andere een paar leuke cameo's en bijrolletjes) waren ook prima, hoewel ik Arquette niet al te best vond.
Maar verder heb ik erg van de film genoten, hoewel ik wel verwacht dat de film nog moet groeien en een paar herzieningen nodig heeft. Maar eerst op zoek naar het andere werk van Lynch. Ik heb in ieder geval nog veel van de beste man te gaan! Lost Highway krijgt voorlopig voordeel van de twijfel.
4 sterren.
argus
-
- 365 berichten
- 1182 stemmen
Prachtige zweverige film van David Lynch. Je hoeft idd de film niet eens helemaal te begrijpen om hem goed te vinden en dat is ook juist illustratief voor het ware filmgenot. De film groeit wel na een tweede keer zien. Dat kan haast niet anders of dat komt dan weer door het intrigerende verhaal wat erachter steekt. Weergegeven op een manier waarin realiteit en fantasie vaak met elkaar verweven zijn. Ik moet toegeven dat Lynch dat op een erg stilistische manier in elkaar heeft gedraaid. Ik verhoog mijn waardering voor deze film daarom met en half punt tot 4½*. Kan nog meer worden.... Ik ga vast en zeker meer films van deze regisseur bekijken.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Weer een typische Lynch-film met de gebruikelijke ingrediënten: mysterieuze figuren, mooie dames, vage verhaallijnen, slome dialogen en een onheilspellende sfeer. Ik kan de laatste tijd meer genieten van z'n films omdat ik me met z'n vage manier van vertellen heb verzoend. Een Lynch-film kijk je voor de sfeer, en dat was met Lost Highway net zo. Voorlopig vind ik hem nog net iets minder goed dan Mulholland Drive, maar ik ga hem zeker nog een keer herzien.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Herzien en ineens stukken meer onder de indruk van deze film. David Lynch geeft prachtige beelden waar je eigenlijk gewoon met je verstand op nul van moet genieten. De film is spannend, mysterieus en soms nogal hyper. De vele overgangen tussen rustige scènes en scènes die bol staan van bombastische muziek en heftige sex/actiescènes mogen er wezen.
De overvloed aan humor viel mij nu ook pas op, dat stuk met die bumperklever is echt geweldig uitgedacht en deed mij denken aan een door de heuvels voortrazende 007. Lost Highway is voor mij nu een van de ultieme tripfilms, zoekt en gij zult vinden. Terwijl ik de film in 1ste instantie niet in de buurt vond komen van het sublieme Mulholland Drive, ga ik deze film nu steeds meer waarderen. Mulholland Drive begon ook op een 4* en kijk waar die nu staat. Flinke verhoging dus voor deze trip. 4,5*
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Lynchs films zijn heel leuk als puzzel, maar het is niet zo dat hij gewoon voor de lol alles wat door elkaar gooit en gaat zitten wachten tot de eerste alles juist krijgt, het heeft best wel een doel. Als je wilt tonen hoe iemand innerlijk in elkaar zit, hoe iemand denkt en voelt en misschien totaal waanzinnig wordt, kom je er niet door alles vlot en begrijpbaar te vertellen en niet verder te gaan dan tonen wat je te zeggen hebt. Een film kan volgens mij pas echt realistisch worden in het hoofd van de toeschouwer, die een deel van het personage zelf invult en zo tot leven wekt (dat doet iedereen, en automatisch, maar het lijkt soms dat zodra een film geen romantische komedie meer is, de mensen ineens moeten gaan rationaliseren en alles moeten beginnen snappen, en zo de intuitieve draad kwijt raken, of zoiets ). Ik denk dat je Lost Highway perfect kunt aanvoelen en louter op je intuitie voortgaand, begrijpen wat ermee gezegd wordt. De geluiden, de beelden, de surreële scenes, de verwarring die bij de kijker ontstaat, in principe creëren die samen het beeld van het hoofdpersonage, dat door jaloezie verteerd compleet begint te flippen, en dingen doet die ik niet ga benoemen, om geen spoilertags te moeten gebruiken . Uiteraard raak je gefascineerd en wil je alles proberent e begrijpen, zoals je gewend bent in films, en dat kan frustrerend zijn als je er geen bal van blijkt te snappen, maar je zou dat voor een deel van je af moeten kunnen zetten, en de film gewoon moeten laten gebeuren. En dat gaat natuurlijk gemakkelijker als je er wat over hebt gelezen en alles kunt plaatsen, maar eigenlijk hoeft dat zelfs niet . Persoonlijk vind ik Rabbits trouwens interessanter, juist omdat je daar geen verklaring hebt, en je daar dus niet op kunt terugvallen. Maar dat is maar een haastwerkje dat visueel weinig te bieden heeft en ook niet de emotionele impact heeft van deze film.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Wat een film!
Eerste gedeelte is werkelijk om het doodsbenauwd van te krijgen. Die eerste sexscène... Damn wat straalt dat veel uit. Weet niet precies wat, maar het is één en al sfeer. Jammer dat in dit gedeelte Bill Pullman van de partij is. Die kijkt de hele film alsof hij ongenadig hard moet poepen, en als je je dat eenmaal realiseert verliest de film toch iets van zijn kracht .
Gelukkig neemt de film dan een ander tempo aan en wordt het allemaal wat lichter. Daardoor is het middenstuk iets minder boeiend en spannend, maar toch stuurt de film aan op een climax, met opnieuw een machtige sexscène als hoogtepunt. Verbluffend geschoten met prachtige muziek.
Sowieso had deze film één van de beste soundtracks die ik ooit heb gehoord. Badalamenti's drones geven een ontzettend ongemakkelijke en drukkende sfeer en als je dan oa Rammstein en Marilyn Manson gebruikt om wat stoom af te blazen zit je bij mij helemaal goed.
Geweldige film, die ik absoluut op een mooie luxe DVD wil hebben. Jammer van Pullman, voor de rest weinig negatiefs te melden.
4,5*
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Na het zien van Mulholland Drive kon ik natuurlijk niet achterblijven en heb ik ook maar besloten deze film te kopen. Aangezien Mulholland Drive zo'n diepe indruk bij mij heeft achtergelaten en die film ook veelal word vergeleken met deze moest ik deze wel zien. Had mezelf ook voorgenomen om goed op te letten, vooral op kleine details en ingezoomde camerashots, omdat deze bij Mulholland Drive nogal eens voor een oplossing konden zorgen.
Bij Mulholland Drive kwamen de (meeste) puzzelstukjes na een paar keer kijken wel tot elkaar. In tegenstelling tot die film lijkt er bij Lost Highway nergens een mogelijkheid om de touwtjes aan elkaar vast te kunnen knopen. Maar omdat ik bij Mulholland Drive de eerste keer ook vol verbazing zat te kijken denk ik dat het verstandig is om deze film meerdere malen te gaan zien voordat je weet hoe alles zit.
Het begin van de film is supersterk. Je ziet de camera over de snelweg vliegen met goede bijpassende muziek. De score verzorgd door Angelo Badalmenti is zeer goed, net zoals in Mulholland Drive. Na deze intro zien we hoe Bill Pullman samen met Patricia Arquette hun leventje leiden. David Lynch probeert goed duidelijk te maken dat Arquette iets achterhoudt voor haar man. Ze gaat niet mee naar de club en als Pullman haar thuis belt in de club is ze er niet. Hij wantrouwt haar verschrikkelijk en beelt zich op een avond een verschrikkelijk eng en mysterieus mannetje in die zich in het gezicht van Arquette begeeft op een nacht dat Pullman wakker wordt. Dit was de eerste kennismaking met dat mysterieuze mannetje waar je als kijker nog geen idee van hebt wie dat zou kunnen zijn. Arquette heeft vroeger een baan aangeboden gekregen van iemand (dit horen we twee keer op dezelfde manier in de film, enige verbintenis?) waar ze nogal mysterieus over doet.
Het eerste uur van de film bevat overigens verschrikkelijk spannende scenes. Vooral Pullman in de slaapkamer die vermoed dat ie bespiedt wordt (of zoiets) en de donkere ruimte inziet. Deze spannende scenes worden vooral mogelijk gemaakt door het mysterieuze mannetje. Wat een verschrikkelijk eng figuur zeg. Kreeg kippenvel over mijn hele lichaam toen ik dat ventje zag. We kenden het mannetje al van de nacht dat hij ineens op Arquettes hoofd te zien was (vaag?), maar de eerste echte ontmoeting is op een feest. Volgens mij is dit hallicunatie van Pullman.
Op een dag ligt er een vreemde tape op de stoep. Deze tape laat beelden zien van het huis waar Pullman en Arquette in wonen. De dag erna ligt er weer een tape die laat zien hoe de twee liggen te slapen. Mijn gedachte is dat Pullman zelf heeft gefilmd, want volgens mij ligt hij zelf niet naast Arquette in bed. Het is in ieder geval niet duidelijk te zien. Dan zien we hoe Pullman van het één op het andere moment zijn vrouw heeft vermoord en in de dodencel terechtkomt.
Tijdens zijn verblijf in deze cel zien we hoe hij ineens een ander persoon is. Zijn persoon is ingewisseld tegen die van ene Pete, gespeeld door Balthazar Getty. Deze personenwissel zorgt voor enige verwarring bij de gevangenisbewaarders en Getty wordt vrijgelaten. Eenmaal thuis weet hij niet meer hoe hij in de cel is terechtgekomen. Als zijn vriendin hem aan die bepaalde dag herrinnert weet hij uberhaupt niks meer van die dag. Erg vreemd allemaal. Heb het vermoeden dat Fred (Bill Pullman) nog steeds dezelfde persoon is die misschien zaken doet met het mysterieuze mannetje?
In het begin van de film hoor je dat er aangebeld wordt en dat iemand ''Dick Laurent is dead'' zegt. In het tweede verhaal na de personenwissel kom je als kijker te weten dat Dick Laurent dezelfde persoon is als Mister Eddy. Waarom in hemelsnaam? Op een dag neemt Mister Eddy zijn minnares mee naar de garage waar Getty werkt. Dit is godvriedvanbouljon dezelfde vrouw als Pullman's vrouw in het eerste deel. Things are getting stranger. Het blijkt dat Pullman zaken doet met de mystery man om zo de fictieve minnaar van zijn vrouw te kunnen vermoorden. Hiervoor moet hij in de gevangenis een personenwissel ondergaan (want de gevangenis is echt) om zo tot de man te komen en vervolgens te vermoorden. Arquette heeft volgens mij zo ongeveer dezelfde rol in beidel delen van de film. Ondertussen molt Getty ene Andy (de man van het feest in het eerste deel) om zo er van door te kunnen met zijn droomvrouw Arquette. Als dit achter de rug is zien we hoe Arquette en Getty samen de woestijn ingaan om paspoorten en dergelijke te regelen zodat ze voor altijd uit de problemen zijn en samen verder kunnen. Er blijkt niemand te zijn en al wachtend eindigen ze geloof ik op de woestijngrond waar ze lekkere sex hebben.
You'll never get me. Dit zegt Arquette als Getty ineens weer een personenswitch heeft ondergaan met Pullman. Zijn we terug in de realiteit of komen we alleen een beetje dichterbij? Samen met de mysterieuze man maakt Pullman Mister Eddy af en de klus lijkt geklaard.
Op het einde zijn we weer bij het begin aangekomen eigenlijk. Bill Pullman die zelf de cameraopnames heeft gemaakt (denk ik) spreekt ook nog even zijn eigen deurbel in. ''Dick Laurent is dead''. Dan moet hij snel wegwezen, want de politie zit achter hem aan. De realiteit lijk dus volgens mij steeds dichter bij te komen. We gaan samen met de politie en Pullman het prachtige Lost Highway op om zo te zien dat hij net zoals in de gevangenis verschrikkelijk last krijgt van barstende hoofdpijn. Lynch maakt dat erg duidelijk in die scene, want het hoof van Pullman trekt alle kanten op. Het lijkt erop dat de klus geklaard leek en Pullman bereid is om terug te gaan naar de realiteit.
Ach jah, ik heb dit in één ruk even getypt en alles wat hier staat is het eerste wat in me opkwam. Misschien klopt er niks van, misschien lijken sommige dingen toch wel redelijk goed te kloppen. David Lynch geeft de kijker toch de mogelijkheid om zijn/haar eigen interpreatie aan deze film toe te voegen dus dat heb ik ook gedaan. Misschien denk ik bij een tweede kijkbeurt heel anders over deze film. Wie zal het zeggen? Feit is dat ik erg genoten heb van deze film en hem zeker vaker zal zien. Prachtig hoe David Lynch mij weer weet te fascineren!
Deze komt in mijn top 10!
* * * * *
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Allereerst: gave soundtrack!
Maar verder….tja, ik snap er gewoon geen zak van de meeste van de films van Lynch. Tot nu toe konden alleen ‘The Elephant Man’ en ‘The Straight Story’ me bekoren. No surprise why….
Als ik een film kijk heb ik enige houvast nodig om deze te kunnen waarderen en Lynch geeft mij wat dat betreft nooit erg veel! ”Het zal me wat?”, denk ik dus vaak na het kijken van zijn films, net zoals erg abstracte beeldhouwwerken of bijvoorbeeld experimentele muziek voor mij gewoon maar een blok steen of een paar losse tonen blijven!
Nu heb ik me met Lost Highway nou ook niet verveeld!
De beelden intrigeerden me wel en het plot zette me af en toe leuk op het verkeerde been, maar aan het eind had ik tòch weer het gevoel met lege handen te staan?
Krappe voldoende voor deze prent.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Toch weer een zeer goede film van Lynch na eerder Blue Velvet gezien te hebben. Alles word ook weer lekker donker gefilmd waardoor alles ook een beetje creepy overkomt. Het verhaal is ook echt onbegrijpelijk en een onoplosbare puzzel want je weet nou toch niet waar de film over wil gaan. Verder vond ik dat er wel zeer goed in werd geacteerd door Bill Pullman als Fred Madison en die dubbelrol van Patricia Arquette. En ook vooral die rol van Pete door Balthazar Getty. Die ook iets wegheeft van de ene Fred. Toch komt Lost Highway wel een beetje over als een schyzofrene thriller.
Naast al die creepy donkere momenten ook wel wat geinige momenten bv: die bumperkleefscene. De muziekverzameling was ook fantastisch met onderandere David Bowie, Rammstein, Nine Inch Nails, Smashing Pumpkins en This Mortal Coil. (vaag dat er van die laatste niks op die score-album staat. . Maar voor de muziek is deze film ook goed te doen. Waar ik me dan nog wel aan stoorde was dat overbodige liefdes, neuk, zoen scenes om de haverklap die ook wel eens vervelend begonnen te worden. Maargoed verder had deze film toch wel een hele hoop in zijn mars. Die Mystery man kwam ook erg eng over en zorgde ook voor een perfecte aanwezigheid op de duistere momenten. Ook die scene met dat Fred en Renee in bed liggen en Renee naar Fred toebuigt en dat er ineens een eng gezicht in Renees gezicht verschijnt was ff een schrikmomentje.
Zou Lost Highway trouwens ook geen inspiratiebron geweest zijn van de Franse film Cache van Haneke? Met die videobanden enz?
Maar voor de verder rest weer een zeer aangename Lynch-film. Probeer het maar eens te begrijpen. Ben nog steeds benieuwt naar de andere films van Lynch. Heb momenteel nog Wild at Heart liggen en wat nog op mijn lijstje staat zijn Twin Peaks, Mulholland Drive, Dune, Elephant Man en Eraserhead (jammer dat de laatste moeilijk te verkrijgen is)
Maar voor deze een 4,0*
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Enorm meespelende film.
Lost Highway begon vrijgoed: Luchtige sfeer en goed camerawerk maar slaat na de mysterieuze videotapes om in een thriller om U tegen te zeggen. Het deel met de videotapes is enorm goed, spannend en angstaanjagend weergegeven: De videotapes zelf, de Mystery Man, de scène in de donkere gang. De geniale soundtrack en camerawerk zorgen ervoor dat dit onvergetelijke suspense blijft.
Na de moord op Renee blijft de film op hoog niveau en is alles spannend en boeiend om te volgen. Goede montage dat weer zorgt voor heerlijke suspense tot het onvoorstelbare gebeurd. Er blijkt opeens iemand anders in de dodencel te zitten. Tja, geniale vondst vind ik en het doet de spanning en het mysterieuze kantje aan de film enkel ten goede. Het stuk vond ik ook zeer sterk gespeeld door Bill Pullman, klasse werk !
De scènes met Pete waren minder dan de vorige. Wel een leuke scène met het bumperkleven met een schitterende Robert Loggia maar daar blijft het dan ook bij. De film pakt de draad van in het begin dan terug op bij het gesprek van Pete met zijn ouders. Het mysterieuze komt terug mede door de nog steeds sublieme soundtrack. Goede spanning heerst er even later ook in het verhaal van Alice. Toch was de relatie tussen Pete en Alice niet zo interessant om volgen.
Al een geluk duikt even later de Mystery Man weer op. Wat een heerlijk personage en ultieme casting van de acteur in kwestie. Perfect uiterlijk, perfecte stem en perfecte houding voor de rol, kortom: Perfect. Het komt dan ook allemaal terug heerlijk op gang, de film behaalt terug het niveau van het eerste deel en is één en al spanning (Even de zoveelste seksscène buiten beschouwing gelaten). Maar dan begint de grote finale
En dan is het denkwerk. In de spoilertopic staan mooie theorieën, daar ben ik al wat wijzer uit geworden.
Door het mindere middenstuk en het feit dat ik Balthazar Getty maar zwak vond niet de volle pot.
4,5*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
We've met before, haven't we?
Na het tegenvallende Eraserhead en Blue Velvet had ik schrik dat Lynch een gelukstreffer bij mij had met zijn Mulholland Dr. en Twin Peaks. Gelukkig bewijst Lost Highway het tegendeel.
Dit is gelukkig weer een Lynch zoals ik hem ken. Creepy personages en dito verhaal, een mindfuck op sommige momenten, ... Zo zie ik hem graag bezig. Alleen het grootste minpunt is de muziek. Die paste op sommige momenten totaal niet, met als dieptepunt Rammstein en Marilyn Manson een aantal keer. Dan hoor ik Badalamenti toch liever in de andere Lynch films.
Acteerwerk is wel van een solide niveau al vond ik Patricia Arquette ma zus en zo. Ze zag er in True Romance ook wel een pak beter uit. Maar het beste personage is sowieso de Mistery Man. Geweldig hoe die man wordt geïntroduceerd, zag er ook angstaanjagend uit.
Met het verhaal heb ik bij een Lynch film toch wel wat meer moeite. Nooit slaag ik erin om van de eerste keer alles te begrijpen al kwam ik met Lost Highway wel redelijk in de buurt maar het zit toch wel weer redelijk complex ineen.
Beter als Mulholland Dr. is het niet maar komt wel redelijk dicht in de buurt.
4*
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Erg sterke film dit van David Lynch die, hoewel op sommige momenten erg verwarrend, een stuk beter te volgen is dan zijn Inland Empire, die ik ook onlangs zag. De sfeer is in ieder geval enorm gaaf. Mooie mysterieuze beelden, ondersteund door prima muziek van Badalamenti en vooral ook het ruige Rammstein. Verder is de introductie van de Mystery Man een fantastische scene, sowieso een erg sterk personage, evenals bijvoorbeeld het moment dat Fred in de dodencel verandert in Pete.
Verder is het verhaal best spannend en boeiend en slaagt Lynch er weer in door de veelal prachtige beelden een wederom unieke film af te leveren. Het verhaal is zoals wel vaker bij hem natuurlijk voor meerdere interpretaties vatbaar, maar had ik toch best wel wat van door, nadat ik het spoilertopic zojuist gelezen heb. Een herziening schept dan natuurlijk weer nieuwe ontdekkingen en die gaat er in de toekomst ook zeker nog wel weer een keer komen, want dit is en blijft wat mij betreft een erg fascinerende en boeiende film!
4,0*
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Wat een fantastische Lynch-ervaring blijft dit toch. De grens tussen verbeelding en werkelijkheid kun je uiteindelijk voor jezelf leggen. Aan de ene kant is dat jammer, want dan heb je niet het 'álles is duidelijk'-gevoel. Aan de andere kant hoeft het van mij ook niet zo. Voor Fred zal het ook niet veel anders zijn, dat hij opeens beseft hoe alles haarfijn in elkaar zit...
Los van het mysterie is het een mooi verfilmde reis door zijn psychotische geest: obscuur, erotisch en vreemd, met goed getimede rustmomenten. Rustige settings en beelden, en dan weer vage flitsen en actie. Er wordt ook weer lekker weinig gesproken. En dan natuurlijk nog met de mooie score zoals vaker aangegeven: van jazz tot Rammstein, al naar gelang de gemoedstoestand. Super.
Ohja, en de Mystery Man natuurlijk..:
Reservoir Dogs
-
- 1393 berichten
- 818 stemmen
Gestoorde film, al begreep ik het einde niet. (Rammstein was een goede keuze qua muziek.)
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Onbegrijpelijke, bizarre film, maar toch een geweldige kijkervaring. Tot minuut 40 goed te volgen, daarna je koppie erbij houden en vooral hardop blijven denken met je kijkgenoot.
Toch nog wat vragen onbeantwoord, zie daarvoor het spoilertopic van deze film (met oa een aardige theorie van vdc).
Tharoy
-
- 313 berichten
- 511 stemmen
Een aparte film met een duistere en sinistere sfeer.
Net zoals bij alle films van Lynch is de sfeer in Lost Highway erg sterk. De griezelige hand camera shots, met het panische muziekje zorgen voor een onbeschrijfelijk angstig gevoel. Het huis waarin Pullman en Arquette 'leven' voelt daarnaast ook heel onnatuurlijk aan, erg kil en kaal. Volledig weggetrokken van de realiteit
De opzet hierin door Lynch is simpelweg briljant, het maakt de film alleen maar vreemder en vreemder, en op een of andere manier kan ik dat alleen maar toejuichen. Het maakt de film tot een mysterie die je ontzettend graag op wilt lossen.
Dan hebben we de scènes waarbij de mystery man optreedt. Zijn aanwezigheid is bloedstollend, vaag, en geeft de kijker een verloren gevoel, alsof deze vent alle gebeurtenissen bepaalt, grote invloed uitoefent en je er niets meer aan kan doen. De scènes waarbij Pullman helemaal gek lijkt te worden voelen aan als een grote mindfuck, en zorgde bij mij voor een soort emotie die ik nog steeds niet met de juiste woorden kan omschrijven.
De manier waarop het andere hoofdpersonage zijn intrede doet is ook heel speciaal. De verhaallijn van dit andere personage is ook erg boeiend en zorgt voor de afwisseling die een film als deze een beetje nodig heeft.
Door de hele film heen is alles een mysterie, en het einde is echt onverklaarbaar, maar eindigt prachtig met (weer) een grote mindfuck op de 'Lost Highway', met het simpele, doch passend en op de maat gezette soundtrack.
Wat deze film zo briljant, en niet irritant maakt, is het feit dat je als kijker je gehele eigen visie en ideeën er op los kan gooien om het te verklaren. De hoeveelheid tekst die hier al over in het spoilertopic is geschreven zegt boekdelen. Daarnaast zorgt Lynch' cinematografie voor een heel claustrofobisch gevoel. De effecten die hij gebruikt zorgen voor meer angst bij de kijker dan de gemiddelde horrofilm. Dat is knap, als je bedenkt dat deze film eigenlijk niet voor de horror is gemaakt, maar voor het mystery gedeelte. Ik moet nog een aantal vreemde films van deze beste man zien, maar het mysterygedeelte? Daarin is Lost Highway echt een meesterwerk.
Voor nu vierenhalve ster omdat een tweede kijkbeurt toch broodnodig is voor de volle hap Bij een herziening gaat ie echter zeer waarschijnlijk omhoog.
4,5*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Verontrustend en raar! Lynch ten voeten uit natuurlijk, maar helemaal wild ben ik nou niet van Lost Highway. Zo'n heel groot puzzelliefhebber tijdens filmkijken ben ik namelijk ook weer niet. Die Patricia Arquette is wel hot. Zomaar wat flarden die me binnenschieten na het zien van deze film.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3855 stemmen
Lost Highway is ook weer een prachtige film van David Lynch, het volgt de gebruikelijke paden die bekend zijn uit het oeuvre van Lynch.
Een ijzersterke sfeer, prachtige bijpassende muziek en scenes waarvan je denkt: "waar kijk ik naar"?
Aan het einde van de film voel je je bedot en heb je geen idee waar je naar hebt gekeken. Dat is het mooie van dit soort films, je wordt automatisch meegesleurd in het verhaal, waardoor je de film helemaal moet uitpuzzelen.
Ook na afloop heb ik dit gedaan, dan valt je eigenlijk pas weer op hoe geniaal een aantal scenes zijn. Het leuke is dan ook dat je de film gelijk weer erin kunt drukken. Dat bevalt me altijd zo aan Lynch zijn films, de herkijkwaarde is veel en veel groter dan bij bijna alle andere films.
Ik moet zeggen dat de theorieën van de mensen in het spoilertopic toch genoegdoening geven, waardoor ik bij een herziening nog meer op de details kan gaan letten en nog meer kan genieten van deze geniale film.
Tot die tijd krijgt Los Highway 'maar' een 4,5*
TinkerTex
-
- 312 berichten
- 312 stemmen
Een man (Bill Pullman), een vrouw (Patricia Arquette), een jongen (Balthazar Getty), een mysterieuze man (Robert Blake) en nog wat vreemde figuren in een verhaal over obsessie en andere dingen.
Zeker niet de sterkste film van David Lynch, maar wel een erg goede. Vanaf het begin af aan weet hij de kijker in spanning te houden. Veel zaken blijven onverklaard en vereisen een sterk inbeeldingsvermogen. Ik kan dat wel waarderen. Robert Blake speelt een erg naargeestig en gedenkwaardig persoon. Het is moeilijk om alles een plek te geven, zoals wel vaker het geval is bij films van Lynch.
JacoBaco
-
- 10564 berichten
- 2326 stemmen
Verdomme, wat een film weer zeg van die Lynch. Tijdens de eerste 3 kwartier was ik nog vol zelfvertrouwen en durfde ik zelfs al te beweren dat dit allemaal wat minder complex zal worden dan Mulholland Drive. Dit is trouwens pas de 2e film die ik van Lynch gezien heb.
Vanaf het moment dat we Pete in de cel zien zitten en de bewaker zegt dat er iets spookachtigs aan de hand is, begon ik al wat minder zelfverzekerd te worden. En vanaf dat moment wordt het alleen nog maar uitdagender en uitdagender. Op een gegeven moment was ik wel de draad kwaad. Het enige waar ik aan kon denken, was een soort alter ego van Fred en dat zou dan Pete moeten zijn. Dat vervolgens in combinatie met de werkelijkheid, hersenspinsels en hersenkronkels, maar dan nog is het knap lastig allemaal.
Een aantal opvallende zaken die voor mijn gevoel erg belangrijk zijn, zijn het moment waarop Fred zegt: ''Ik hou niet van videobeelden, ik onthoud de dingen liever op mijn eigen manier ook al wijkt dat af van de feiten'' en als Pete aan het werk is in de garage, hoor je op de radio volgens mij exact dezelfde muziek die Fred speelt in de club. Er zijn eigenlijk tal van opvallende momenten in Lost Highway. maar ik laat de film even voor wat het is.
4,0*
chevy93
-
- 12691 berichten
- 1243 stemmen
Nadat Mulholland Drive super was, ben ik me gaan interesseren in Lynch. Lost Highway is de film die daarvan het meeste uitsprong (qua interesse), dus daar ben ik ook naar op zoek gegaan. Met dank aan Wonderbra heb ik deze weten te bemachtigen.
Lost Highway is misschien nog wel beter dan MD. De sfeer is geweldig en het verhaal is nog warriger. Mulholland Drive was voor mij toch (redelijk) duidelijk aan het einde. De kleine details heb ik niet op gelet, maar de grote lijn was wel te volgen. Iets wat ik bij Lost Highway totaal niet had. Verder dan Fred en Pete zijn dezelfde personen en óf Renee is niet echt óf Alice bestaat niet kwam ik niet. Met dank aan de berichten van vdc in het spoilertopic, ben ik toch iets beter geïnformeerd en snap ik het een beetje beter. Echter is het nog steeds warrig en zitten er genoeg gaten in mijn "theorie".
Muziek was geweldig, op de barslechte cover van I Put A Spell On You na. Vooral het stukje rond 01:00-01:10 (dat is in uren) was geweldig. Weet iemand welk nummer dat was?
Enige probleem met de muziek was de afkapping. Soms werd het wel erg abrupt afgekapt naar de volgende scène. Dat was wel jammer.
In combinatie met de prachtige beelden, was dit een prachtige parel. De oprollende deur in de gevangenis, de prachtige gestyleerde vrijscène in de woestijn en de terugspoelende camerabeelden van het brandende huisje. Een kleine greep uit de prachtige beelden.
Maar wat wordt het dan? Aan de ene kant is dit een prachtige thriller die je, nagenoeg foutloos, ruim 2 uur lang op het puntje van je stoel laat zitten. Aan de andere kant zitten er toch ook weer wat scènes in die in verhouding matig genoemd kunnen worden.
Revolt
-
- 1385 berichten
- 374 stemmen
Hele, hele aparte Lynch (alweer). Tijdens het kijken van deze film, en vervolgens het lezen van de uitleg in het spoilertopic (bedankt vdv), heb ik me bedacht dat ik toch verkeerd heb gekeken naar Blue Velvet, en zeker Mulholland Drive. De wijze waarop Lynch mentale 'gekheid' verfilmt is intrigerend.
Ik heb niet ontzettend kunnen genieten van de film, voornamelijk omdat het zo ongelofelijk ingewikkeld is allemaal. Ik ga Lost Highway, Mulholland Drive, en misschien ook Blue Velvet, allemaal nog een keer bekijken.
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
Deze film doet me denken aan een citaat van James Joyce, toen hem werd gevraagd waarom hij Finnegan's Wake had geschreven: 'Om de critici driehonderd jaar bezig te houden' - want inderdaad, er valt geen touw vast te knopen aan Lost Highway. Gelukkig voor David Lynch valt dit moeilijk als nadeel te bestempelen: het ontzettend mooie, gestileerde camerawerk (wellicht een van de mooiste die ik ooit in een film heb gezien), het fenomenale acteerwerk, de prachtige muziek en de onnavolgbare plotontwikkelingen houden de kijker ruim twee uur lang meer dan tevreden. In tegenstelling tot zijn laatste film, Inland Empire, is Lost Highway niet alleen maar frustrerend vaag en beklemmend, maar ook nog eens een lust voor het oog - en het oog komt ruim aan zijn trekken, durf ik wel te zeggen, al was het maar vanwege Patricia Arquette. Waar de film over gaat, daar ben ik nog lang niet uit, maar erg belangrijk is het ook niet echt: Lost Highway is zonder twijfel de beste mysteryfilm die ik ooit heb gezien.
4,5*
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
“I like to remember things my own way. How I remembered them, not necessarily the way they happened.”
En zo is het maar net! Potsiedikkie wat een film! Ongrijpbaar en onbegrijpbaar.
Na alle lovende kritieken die ik er over hoorde, heb ik deze maar snel opgezet. Ik dacht dat ik al best wat gezien had in mijn jonge leventje, maar dit was een heuse desoriënterende en surrealistische trip. Deze post-moderne film noir is wellicht één van de grootst indrukwekkende filmervaringen ever. De kunstzinnigheid spat er vanaf en de kijker wordt absoluut niet gespaard. Op een gegeven moment heb je totaal geen logica maar en twijfel je aan alles wat je ziet. Het zou je zelfs niet meer verbazen wanneer er plots roze kikkers rondspringen. En volgens mij kun je er op los blijven filosoferen, de echte waarheid valt niet te bevatten. Voor mij niet, tenminste. Er zullen vast mensen zijn die zeggen/denken dat ze de film 100% begrijpen en 'dat er niks ingewikkeld aan is', maar zo zie ik dat persoonlijk niet. Dat het geen lichte kost is, zullen de meeste mensen wel met me eens zijn.
Wat een beklemmende, duistere, absurde en ziekelijke sfeer hangt er in deze film. Wat de sfeer absoluut goed doet, is de fantastische soundtrack. Heerlijk. Ook op technisch gebied klopt het allemaal. Uniek, apart, overweldigend..
Je moet er natuurlijk van houden, die complexiteit van Lynch. Ik begrijp dan ook goed dat het bij 'normaal' filmpubliek, die dit soort films niet gewend zijn en waarbij The Butterfly Effect al ingewikkeld is, niet in de smaak valt.
Ik heb er van genoten, van de eerste seconde tot de laatste.
Shinobi
-
- 4260 berichten
- 2498 stemmen
Een erg interessante film om te zien. De sfeer zit er gelijk goed, lekker duister en naargeestig en dit wordt er de hele film in gehouden. Het wordt zelfs alleen maar versterkt.
Dit is echt zo een film waarin je in alles wel iets kan zien als ik zo bepaalde verklaringen op IMDB zo lees, bijvoorbeeld dat een rode jurk symbool staat voor de dood enz. Het ligt er maar net hoe je zelf deze film interpreteert. Weer andere zijn van mening dat dit een soort tijdreis film is, maar volgens mij speelt het zich gewoon in de hoofd van Fred af die tevergeefs de koers van zaken probeert te veranderen.
4,5 Sterren.
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Fascinerende film. Het verhaal, de muziek, de personages allemaal prachtig. Ook een aantal rake one-liners onder andere over het promiscue gedrag van Pete, raak. deze film van Mr Lynch spreekt mij persoonlijk het meeste aan.
Hopelijk ziet deze filmvirtuoos tussen het mediteren door kansom weer eens een film-project op te pakken. De appel is bij de familie Lynch mijns inziens toch wel een stukje van de boom gevallen namelijk.
5 boeddha sterren
Gerelateerd nieuws
Voor moord vervolgde 'Baretta'-acteur Robert Blake (89) overleden
Bekijk ook
Bara no Sôretsu
Drama, 1969
35 reacties
Das Testament des Dr. Mabuse
Mystery / Misdaad, 1933
46 reacties
The Straight Story
Drama / Roadmovie, 1999
569 reacties
Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.883 reacties
The Elephant Man
Drama / Biografie, 1980
333 reacties
Bound by Honor
Drama / Misdaad, 1993
588 reacties
Gerelateerde tags
gevangenispornografiedual identityjaloeziedroomerotieksexual frustrationviolent husbandparanoiaheadache death rowmotelprison celljazz singer or musiciannachtmerriegangstercar mechanichallucinatiesuspicionbedroomhighwayidentity crisistransformatiepolitiekrankzinnigheidmoordauto ongeluksurrealismelos angeles, californiëvideotapegraphic violencegraphic violence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.