Lost Highway (1997)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door David Lynch
met Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty

De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.

avatar van de grunt
Deze raadselachtige trip langs een desolate snelweg, deze ode aan de femme fatale, deze fabelachtige bewerking van dè 'noir der noirs' van Robert Aldrich verdient inderdaad (bijna) de volle 5 maar dat zou die andere Lynch weer tekort doen.

Toch zitten er in deze duistere breinfok (exact 50 jaar na 1947 hoe toevallig wil je 't hebben?) verknipte (jawel) beeldfragmenten in, gebaseerd op de nooit opgeloste Black Dahlia Murder, waar Lynch de filmrechten niet meer van bezit ... om maar eens een andere dwarsstraat te noemen.

David Lych tja daar is voor mij alles eigenlijk al mee gezegd. Erg slecht. En wederom supervaag.

johnhendrikos schreef:
David Lych tja daar is voor mij alles eigenlijk al mee gezegd.

avatar van Cikx
Erg tof om deze film nog eens op het grote doek te zien.

Deze film ligt op thematisch vlak het dichtst bij mijn favoriet Mulholland Drive mijns inziens, maar weet de klasse van die film niet te evenaren. Waar Mulholland Drive een perfect geheel vormt waarbij elke scène haast naadloos in de andere overloopt is Lost Highway iets onsamenhangender voor mijn gevoel. De editing is het grootste struikelblok, maar ook de dialogen willen soms niet echt vlotten.

Dat betekent natuurlijk niet dat Lost Highway een slechte film is. In tegendeel, de onmiskenbare Lynchiaanse sfeer is ook hier weer volop aanwezig. De film is duister, nachtmerrieachtig, verontrustend, mysterieus en op een aantal momenten hilarisch. Zelfs na deze derde kijkbeurt kan ik nog steeds niet alles bevatten, maar dat maakt geen donder uit, omdat de sfeer zó goed is. De scène met de mystery man op het feestje zal me in ieder geval altijd bijblijven.

avatar van Drulko Vlaschjan
Na het herzien van Blue Velvet was ik bang dat die hele Lynch een soort jeugdige bevlieging was geweest, maar dat viel gelukkig mee. Ik hou hier echt van, die sfeer, het mysterie, het totale ontsporen. Zonder voorkennis is het misschien het beste, zoals ik mijn eerste Lynch (Mulholland Drive) ooit inging: je bent gewend dat alles te verklaren is, dat alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar vallen, en het duurt heel lang, tot na de aftiteling, tot je denkt: nee, er is geen sleutel, en al is die er wel, ik hoef het allemaal niet te weten. Het is goed zo.

avatar van BobbyShmurda
Inconsistent camerawerk, veel lelijke scènes en de meeste acteurs praten allemaal alsof ze een boek aan het lezen zijn totaal onrealistisch geacteerd. Sommige scènes hebben heel veel beeldruis terwijl andere heel clean zijn. En eww dat lelijke wazige effect in alle scènes . Alles in combinatie met de soms niet 100% synchroon lopende geluiden met beeld en de cartoon achtige sound effects (het pistool in het gezicht geluidje is net tom & jerry hahaha wtf) lijkt het net een amateur film of parody. De hoge hoeveelheid porno en de afgezaagde muziek doet me denken aan 'The Room' trouwens...

avatar van Basto
BobbyShmurda schreef:

Je vergeet de enorme plotgaten te noemen.

Desalniettemin is het een fantastische film.

avatar van dutchtuga
BobbyShmurda schreef:

Laat jij Lynch vooral links liggen in de toekomst en richt je liever op veilige, voorspelbare cinema.

avatar van BobbyShmurda
Basto schreef:

Je vergeet de enorme plotgaten te noemen.

Desalniettemin is het een fantastische film.

Nja het is denk ik wel de enige film ooit die zoveel plotgaten heeft dat er gewoon geen plot is.

Als je op Google of YouTube naar plot explanations zoekt zijn er minimaal 10 verschillende redenen waarom het totaal onmogelijk en onlogisch is. En dan zijn er ook echt mensen die durven te beweren dat je deze film moet 'snappen' terwijl iedereen een eigen uitleg ervoor heeft waarbij er 50 plot holes in zitten... Tja...

Er zijn mensen die beweren dat de hele film een droom is van iemand, er zijn ook mensen die beweren dat de film over psychoses of schizofrenie gaat ............. Hahaha sure het gaat gewoon nergens over.

En weet je het zou me niet eens boeien als het voor de rest een mooie film was maar zoals ik in mijn eerste comment aangaf is het gewoon afschuwelijk om aan te zien & horen.

avatar van Basto
BobbyShmurda schreef:

Het kan natuurlijk je smaak niet zijn, maar behalve mooi of lelijk en logisch of niet, zijn ook zaken als sfeer en Idee elementen die een film goed of slecht kunnen maken.

Persoonlijk houd ik enorm van de (mystieke) sfeer die Lynch creëert en vind ik het idee van een moordenaar die een persoonstransformatie doorgaat om zo met zijn gruweldaad verder te kunnen leven buitengewoon origineel en interessant. Of het logisch is? Ach, kunst is geen wiskunde.

avatar van Don Homer
Onderschatte psychologische thriller van Lynch. Wat mij betreft zijn beste werk!

Hoezo onderschat

avatar van Don Homer
de grunt schreef:
Hoezo onderschat

Hij is relatief weinig bekeken en mijn cijfer is significant hoger dan het gemiddelde . Ik denk dat een beetje interesse in psychologie en psychodynamische theorieën in het bijzonder deze film een extra laag biedt. Verder gewoon een fantastische film noir.

avatar van eRCee
Het is allemaal net iets minder mooi ingekaderd in een schijnbaar normale werkelijkheid (dan bijvoorbeeld MD), maar in de herziening vind ik Lost highway wel een stuk beter dan ik dacht. Mijn herinnering was overigens zeer vaag: feitelijk stonden alleen het shot van de snelweg, de man in het glas en die enge kerel met z'n gezicht me bij. Maar het is in alles een onderscheidende film, met geweldige soundtrack en geluid plus een heerlijke Arquette. Dit staat het dichtst bij Twin Peaks 2017 in mijn ogen.