• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.078 gebruikers
  • 9.375.988 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dawn of the Dead (1978)

Horror / Drama | 127 minuten / 139 minuten (Cannes-versie) / 117 minuten (Dario Argento's versie) / 156 minuten (Ultimate Final Cut)
3,59 1.046 stemmen

Genre: Horror / Drama

Speelduur: 127 minuten / 139 minuten (Cannes-versie) / 117 minuten (Dario Argento's versie) / 156 minuten (Ultimate Final Cut)

Alternatieve titels: In de Greep van de Zombies / Dawn of the Living Dead / Zombi / Zombie: Dawn of the Dead / Zombies / George A. Romero's Dawn of the Dead / Zombie

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: George A. Romero

Met onder meer: David Emge, Ken Foree en Scott H. Reiniger

IMDb beoordeling: 7,8 (135.680)

Gesproken taal: Engels, Duits en Spaans

Releasedatum: 2 oktober 1980

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dawn of the Dead

"When there’s no more room in HELL, the dead will walk the EARTH!"

Over de hele wereld komen steeds meer doden tot leven en maken het de overlevenden niet bepaald makkelijk. Reporter Francine besluit om met haar vriend Stephen en de twee soldaten Peter en Roger te vluchten met een helikopter. Het viertal vindt vervolgens onderdak in een enorm winkelcentrum, waar ze barricades opwerpen om zich te verdedigen tegen de gruwelijke vleesetende doden. In eerste instantie lijken ze veilig in het winkelcentrum, maar de levende doden blijven maar oprukken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Stephen "Flyboy" Andrews

Peter Washington

Roger "Trooper" DeMarco

Francine "Fran" Parker

Dr. James Foster

Sidney Berman

Dr. Milliard Rausch

TV Commentator

Police Commander

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

rep_robert schreef:

Deze klassieker is helaas bij een herziening flink tegen gevallen. De afgrijselijk lelijk grijs geschminkte zombies met normale kleur lichaamsdelen, het zeer matige eerste uur, personages die de slome zombies gemakzuchtig op hun af laten komen, het gebrek aan spanning, weinig structuur(geen rode draad, stuurloze film), slechte geluidseffecten, een slechte score en vreemde acties van personages(het einde) zijn dingen waar ik me flink aan heb gestoord.

De motorbende zorgt nog voor wat actie, al is de clash en de afloop hiervan ook ietwat teleurstellend. Ook de humor redt op momenten de film nog enigszins, net zoals de vele leuke kills. Maar het zorgt er niet voor dat ik naar een onderhoudende film heb gekeken.

Dawn of the Dead heeft de tand des tijds duidelijk niet doorstaan en de remake van Snyder is een waardige film die duidelijk laat zien dat remakes af en toe wel iets toevoegen t.o.v. het origineel.

4,0* --> 2,5*

Heb je de Argento versie gezien? Die heeft dankzij de veel betere score en de kortere speelduur de tand des tijds namelijk wat beter doorstaan.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

De remake is beter. Voor de rest een prima film voor die tijd


avatar van MovieMind

MovieMind

  • 6943 berichten
  • 0 stemmen

Als klein moviemindje vroeger gezien en toen was het wel spannend.

In die tijd een topper, maar dat gaat nu niet meer op.

Ben zowiezo geen fan van de trage zombies (met uitzondering van de serie The Walking Dead).

Deze film is welliswaar een klassieker, maar niet één waar ik nog eens lekker voor ga zitten.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

MovieMind schreef:

Als klein moviemindje vroeger gezien en toen was het wel spannend.

In die tijd een topper, maar dat gaat nu niet meer op.

Ben zowiezo geen fan van de trage zombies (met uitzondering van de serie The Walking Dead).

Deze film is welliswaar een klassieker, maar niet één waar ik nog eens lekker voor ga zitten.

Je moet zo'n film natuurlijk wel beoordelen in de context van die tijd. Anders geef je een vertekend cijfer.


avatar van insaniyet

insaniyet

  • 29 berichten
  • 5 stemmen

N23 schreef:

(quote)

Je moet zo'n film natuurlijk wel beoordelen in de context van die tijd. Anders geef je een vertekend cijfer.

Niet mee eens, want oude/nieuwe film, uiteindelijk gaat het om je gevoel bij het kijken naar een film.

Dan ga je niet minder streng doen met je beoordeling omdat het toevallig een film van 30/40/50 jaar geleden is.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

insaniyet schreef:

(quote)

Niet mee eens, want oude/nieuwe film, uiteindelijk gaat het om je gevoel bij het kijken naar een film.

Dan ga je niet minder streng doen met je beoordeling omdat het toevallig een film van 30/40/50 jaar geleden is.

Natuurlijk wel. Bepaalde technieken en thema's waren toen eenmaal anders. Als je het enkel beoordeelt op 'gevoel' wat jij had, dan doet het cijfer er natuurlijk ook niet meer toe. Want van ieder is het gevoel anders.


avatar van insaniyet

insaniyet

  • 29 berichten
  • 5 stemmen

De beste films overleven het vaak wel, maak je geen zorgen.

Alleen de effecten kunnen soms verouderd voelen maar zoals ik al zei: als een film veel meer te bieden heeft dan paar houterige effecten zal het wel goedkomen.

En ik blijf bij mijn mening.


avatar van MovieMind

MovieMind

  • 6943 berichten
  • 0 stemmen

N23 schreef:

(quote)

Je moet zo'n film natuurlijk wel beoordelen in de context van die tijd. Anders geef je een vertekend cijfer.

Daar kunnen de meningen over verschillen.

Zoals ik al zei...in die tijd een topper (mede door gebrek aan beter).

Ik beoordeel elke film opnieuw na een herziening, maakt niet uit van welk jaar het is.

Als ik de film dan nog steeds erg sterk of goed vind dan blijft mijn oordeel staan of stijgt zelfs.

Maar levert de film teveel aan kracht in dan daalt het uiteraard.

En ik hield juist rekening met de context van die tijd...anders was het een halve ster minder geweest.

Maar dat terzijde...het blijft natuurlijk een persoonlijke mening, zoals ook jij je mening hebt.


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5196 berichten
  • 7270 stemmen

Tweede herziening!

En nu weten we het zeker: de ultieme zombiefilm!!!

Daarnaast hoogtepunt in de horror en de jaren zeventig.

Bijna twee-en-een-half uur zombie-pret in de shopping-mall!

Meesterwerk!


avatar van lars-pixar

lars-pixar

  • 1460 berichten
  • 3948 stemmen

Wat houd de Cannes-Versie in, dit is namelijk de uitvoering door DFW (op dvd)


avatar van alexspyforever

alexspyforever

  • 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Deze film een eerste keer in de jaren '90 gezien. Nu in 2014 vind ik deze nog steeds erg sterk. Het is zo een zombiefilm waar ik kon meeleven met alle hoofdkarakters. In dit soort apocalyptische films waar een kleine groep mensen met hun verschillen gedwongen worden samen te werken tegen een gemeenschappelijke vijand (en) is het nog vaak zo dat er altijd wel een irritant karakter moet zitten dat domme dingen doet of enkel handelt uit eigenbelang. Dit gevoel had ik niet bij deze film, ik denk dat de 4 hoofdpersonages als een goed geoliede machine samenwerkten. Deze heeft wat mij betreft de tand des tijds heel goed doorstaan, veel beter dan zijn voorganger "The Night of the Living Dead". Vergelijkingen met de remake zouden eigenlijk niet mogen, want dat is eigenlijk toch een heel andere film. Noem me old-fashioned maar zombies horen traag te zijn, het zijn nu eenmaal levende doden. Bovendien ergerde ik me bij de remake teveel aan de hoofdkarakters die irritant waren en waar ik weinig sympathie voor kon opbrengen.


avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

  • 590 berichten
  • 1234 stemmen

Weer eens bekeken zowel lange versie en Argento cut. Halve punt erbij dus ! de meeste zombies in deze film zijn nog niet zo lang dood dus hoeven ze er ook niet als mismaakte monsters uit te zien. Lijken overigens meer groengrauw dan blauw. Alle acteurs prima. Lekker apocalyptisch sfeertje. De zombies in Zombi 2 van Fulci zagen er natuurlijk prachtig uit al klopte daar eigenlijk niets van. De zombies uit het Spaanse kerkhof waren al heel oud dus hadden er eigenlijk alleen skeletten uit de grond kunnen komen en geen dikke pummel met wurmen in zijn oog. Maar maakt niet uit. Is maar een film en ook die film is prima ondanks de slechte acteurs


avatar van scorsese

scorsese

  • 13169 berichten
  • 11078 stemmen

Goeie film waarin vier overlevenden van een zombieplaag stranden in een groot, overdekt winkelcentrum. Deze zombieklassieker heeft niet op alle vlakken de tand des tijds doorstaan (voornamelijk de make-up). Aan de lange kant, maar wel onderhoudend ook omdat het winkelcentrum een vermakelijk decor vormt. Een goeie soundtrack en ook een goeie dosis humor.


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5588 stemmen

De zeventiger jaren. Toen zwangere vrouwen nog rookten en Romero, naast z'n gebruikelijke kritieken, z'n beste idee ooit losliet op de zombiewereld. Die van een winkelcentrum. Heb de film nooit gezien als een volbloed horror. In die zin dat het voor mij niet bol staat van de spanning of smerigheid.

Ik vind het veel meer een avontuur, soms zelfs gezellig en vaak best grappig met een hele verzameling aan diverse blauwbleke, slome ondoden. Niet dat ze veel gevaar uitstralen, maar er lopen een aantal lolbroeken tussen. Zombies on ice en de Hara Krishna happer, om maar een paar te noemen.

Logisch dat de vier vluchtelingen ook niet helemaal stijf van angst door de film banjeren en ze er maar het beste van maken met een etentje en andere ongein. Romero's soundtrack is een rommeltje, maar alles bij elkaar weet het wel een vreemdsoortige en unieke sfeer voor iets als dit op te roepen.

Kalme mall muziek in een apocalyptische film, leuk. Als het op knokken en dergelijke aankomt, wil het wel eens knullig worden, maar ik zie daar de charme wel van in en met de (nazi) bikers (Savini!) heeft het een kleurrijke finale in huis. Schat van een film, ik heb me er weer kostelijk mee vermaakt.


avatar van ambrosini

ambrosini

  • 496 berichten
  • 525 stemmen

Briljant..

Leven in een winkelcentrum.. wat wil je nog meer.. dat het buiten vol staat met zombies maakt niet meer uit..

Ik zie het film meer als een droom die uitkomt dan een zombie verhaal..


avatar van Antonev

Antonev

  • 1804 berichten
  • 1186 stemmen

Houterig en zwaar gedateerd, zal in de jaren 70' best vernieuwend zijn geweest. Het mag er best wat stoffig uitzien, maar ik vond het bij deze film gewoonweg storend. Ik geef de voorkeur aan de moderne variant.


avatar van Reg29

Reg29

  • 86 berichten
  • 219 stemmen

Moderne variant verouderd ook hoor!Dawn of the dead uit 2004 wordt door sommige over 10 jaar gedateerd gezien dus meeste oude films zijn vaak gewoon goed dan van nu.


avatar van notsub

notsub

  • 1483 berichten
  • 1468 stemmen

Ik heb een paar keer goed moeten lachen, maar het grootste deel van de film ging aan mij voorbij als een mislukte komedie. Het ziet er echt te simpel uit om serieus te nemen, vooral vanwege de leeftijd van de film. Enige logica is me waarschijnlijk ontgaan. Blijven over: een flinke hoeveelheid erg nep nepbloed en etalagepoppen die zich nauwelijks onderscheiden van zombies. Dit is duidelijk over de houdbaarheidsdatum heen.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Afgelopen week de film weer gezien in de 013 terwijl het aanwezige Goblin live de soundtrack speelde. Mooier kan je het haast niet hebben! Halfje erbij.


avatar van Eraser2

Eraser2

  • 387 berichten
  • 922 stemmen

He verdorie dat had ik ook wel willen meemaken! Gaaf zeg


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Lang geleden dat ik deze heb gezien, en heb alle versies in bezit. Binnenkort wil ik hem herzien maar welke moet ik dan kijken voor de beste ervaring? Theatrical, Romero- of Argento-cut?


avatar van Eraser2

Eraser2

  • 387 berichten
  • 922 stemmen

De argento cut heb ik laatst gezien maar daarvan vond ik de beeldkwaliteit enigszins tegenvallen (misschien lag het gewoon aan mijn dvd dat weet ik zo niet). Ik zelf vond de versie van 139 min. het vetst al kan ik me voorstellen dat hij voor sommigen wat langdradig aanvoelt.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Jaren geleden eens gezien maar wist er nagenoeg niets meer van. Nu toch maar voor de theatrical version gegaan en hoewel de 'klassieker'-stempel gerechtvaardigd is ben ik toch geen heel groot fan.

Dawn of the Dead is zo'n beetje de eerste film waarin de zombie-epidemie op zo'n grote schaal is gefilmd. Waar ze in Night of the Living Dead nog een afgelegen huisje binnen probeerde te dringen, komen ze hier in grote getale op een winkelcentrum af. Een ideale locatie waar je veel creatieve wapens vindt en in elk hoekje een dooie kan schuilen. Maar helaas ook een plek voor ongepaste lolbroekerij.

Dat is één ding wat me niet helemaal ligt. Erg spannend wordt de film niet en daar helpt de ongepaste humor niet aan mee. Het was Romero's bedoeling om in de lijn van de comic te blijven maar het is mij hier en daar wat te cartoonesk. De klappen zijn af en toe erg slecht gechoreografeerd en hoewel het een tongue-in-cheek-grap was naar Night vond ik de taartengooi-scene echt enorm storend. De soundtrack is bij vlagen veel te happy waardoor het klinkt alsof je over de kermis loopt.

En dan de zombie make-up; dat blijft toch een beetje jammer. Tom Savini mocht dan wel aan het roer van de special effects staan; de grijze kleur die hij had uitgekozen voor de zombiegezichten bleek uiteindelijk veel te blauw uit te vallen op het scherm. Ongelofelijk ook dat het zo'n drie uur kostte om iemand in een zombie te toveren want buiten een speciaal kleurtje is er helaas nauwelijks iets aan gedaan. En dan lijkt het soms toch meer op een traag stel bejaarden in plaats van vleesetende monsters. Bloed en gore was dan wel redelijk sterk, al miste ik een beetje de details zoals het spelen met ingewanden, wat in de laatste scenes wel gebeurd.

Acteerwerk was naar behoren, en Ken Foree is legendarisch geworden door zijn rol. Helaas doet het geheel net iets te lang, en ben ik blij dat ik niet Romero's uncut heb gezien. Vaak wat traag, soms te clownesk, maar bij vlagen ook vermakelijk als je door sommige dingetjes heen kijkt. De film was 35 jaar geleden waarschijnlijk een stuk enger. Het is misschien als horrorliefhebber niet cool om de remake iets beter te vinden, maar dat is in dit geval wel zo.


avatar van alexspyforever

alexspyforever

  • 21517 berichten
  • 2328 stemmen

FillumGek ik snap je verzuchtingen goed. De film is allerminst zonder fouten. De scènes met de bikerbende past er naar mijn mening niet zo goed in. Als je Day of the Dead nog niet hebt gezien, die heeft naar mijn mening geen van dat soort clowneske momenten. Heel serieus en naar mijn mening sterk verhaal en karakters.

De remake van Dawn tja misschien wat de zombies zelf betreft iets beter al vind ik speed zombies nogal onnozel en de karakters zijn totaal niet interessant. Maar dat is mijn mening.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

"When there's no more room in hell, the dead will walk the Earth."

Heb de langste versie (De Cannes-cut) gezien (achteraf spijt van, misschien was Argento's cut me veel beter bevallen). Niet helemaal wat ik had verwacht.

Na het succes van Night of the Living Dead kreeg Romero tien jaar later weer de kans om een zombiefilm neer te zetten maar dan met een klein beetje meer budget. Dario Argento bewonderde Romero's werk en Romero dat van Argento en daarom besloten ze samen te werken. Argento hielp Romero met het script, maakte met z'n huisband Goblin een groot deel van de muziek en zorgde ervoor dat de financiering rond kwam. Als beloning mocht hij de Europese versie maken, waar een jaar later door zijn landgenoot Lucio Fulci een vervolg op werd gemaakt.

Het acteerwerk kon er prima mee door. Al waren sommige kleine rollen niet erg goed, in het begin van de Cannes-versie zijn er een paar slecht nagesynchroniseerd. De hoofdrollen waren allemaal wel goed gespeeld.

De film is wat minder serieus van toon als Night of the Living Dead, George A. Romero wou de film de stijl van een stripboek geven. Ik vind dat een beetje een misser, sommige stukjes waren erg flauw en onlogisch. Vooral toen ze pret gingen maken in het winkelcentrum en de motorbende kwam opdagen.

De muziek van Goblin/Dario Argento vond ik weer best geslaagd. Alleen jammer dat het nauwelijks word gebruikt in de Cannes-versie. Net als in de vorige film word er gebruikt gemaakt van public-domain muziek en dat is te merken. Vooral in het winkelcentrum is de muziek erg slecht en op sommige momenten verpest de muziek de sfeer of emotie volkomen, vooral aan het einde. Ook vond ik het vervelend dat er op het audiospoor veel ruis zit, moest de hoge tonen op mijn versterker helemaal naar beneden draaien om de film te kunnen volgen.

De make-up Tom Savini vond ik wel geslaagd. Zelf was hij er niet zo tevreden over omdat het er erg blauw uitzag. De zombies die prominent in beeld waren waren best gaaf en de gore zag er sterk uit. Sommige van de extra's - die 20$, een kop-koffie en een t-shirt kregen betaald - deden alleen niet genoeg hun best, maar dat valt nauwelijks op. De film had toch wat meer op gore mogen draaien, nu is het meer actie.

Dawn of the Dead is de eerste film waar op redelijk grote schaal een zombie-apocalyps in beeld word gebracht. Deels doet Romero dat ook erg aardig, vooral de tv interviews en paniek is goed gedaan. Maar aan de andere hand vond ik die mensen die een beetje op zombies gaan jagen een beetje flauw.

Ben benieuwt hoe het laatste deel is, ik hoop beter. De 139 is mij toch veel te langdradig. Een kortere cut zou ik waarschijnlijk beter kunnen waarderen. De Argento versie een keer kijken.


avatar van alexspyforever

alexspyforever

  • 21517 berichten
  • 2328 stemmen

baspls

De film is wat minder serieus van toon als Night of the Living Dead, George A. Romero wou de film de stijl van een stripboek geven. Ik vind dat een beetje een misser, sommige stukjes waren erg flauw en onlogisch. Vooral toen ze pret gingen maken in het winkelcentrum en de motorbende kwam opdagen.

Helemaal met je eens op dat vlak. Ik hou nog steeds erg van deze film maar ik moet toegeven dat ik deze scène nogal dom vind en ook te lang uitgesmeerd. De versie waarbij die scène flink is ingekort is dus meer aan te raden.


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 7597 berichten
  • 7506 stemmen

Prima horrorfilm die lekker wegkijkt, de versie van 139 minuten gezien.


avatar van schenkowiets

schenkowiets

  • 343 berichten
  • 288 stemmen

Als je deze na Worldwar Z ziet,dan begrijp ik niets van het hoge cyfer.

Om te lachen met die geschminkte mannetjes.

Lijkt mij dat dit zelfs in die tijd er nep uitzag.

Als dit horror drama is ,eet ik mijn hoed op.

Humor/horror kan ik me nog iets bij voorstellen.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

schenkowiets schreef:

geschminkte mannetjes.

Weet jij een betere manier om zombies te maken? In The Walking Dead is het ook make-up hoor...


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

schenkowiets schreef:

Als je deze na Worldwar Z ziet,dan begrijp ik niets van het hoge cyfer.

Om te lachen met die geschminkte mannetjes.

Lijkt mij dat dit zelfs in die tijd er nep uitzag.

Als dit horror drama is ,eet ik mijn hoed op.

Humor/horror kan ik me nog iets bij voorstellen.

Romero bedoelde deze film ook deels als komedie. Satire eigenlijk. Dat de geschminkte mannetjes er niet bijzonder realistisch uitzien zal deels ook wel met het lage budget te maken hebben gehad, maar het bloed bijvoorbeeld had zijn felrode kleur vanwege het komische effect dat daar vanuit ging.