ad

Geregisseerd door: Chris Columbus

Met onder meer: Macaulay Culkin, Joe Pesci en Daniel Stern

Releasedatum: 16 november 1990

Over Home Alone

"A family comedy without the family."

De achtjarige Kevin McAllister wordt per ongeluk alleen thuis achtergelaten wanneer zijn familie op vakantie gaat naar Frankrijk. Wanneer Kevin zich realiseert dat hij alleen thuis is, leert hij al snel voor zichzelf te zorgen. Uiteindelijk moet hij het huis beschermen tegen Harry en Marv, twee inbrekers die van plan zijn in het huis van Kevins familie in te breken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Megan McCallister

Linnie McCallister

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ergens best wel handig dat ik nu al weet dat de komende jaren met kerst deze film uitgezonden word, want dat gebeurt al jaren en dat zal zo ook nog wel jaren blijven.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Belachelijk dat ik dit een 4.0* heb gegeven ooit. Écht belachelijk want dit was, is en zal mijn favoriete film ooit zijn betreft Kerstmis, sfeer en feelgood-gehalte, want wat word ik hier vrolijk van. Net voor de zoveelste keer gezien.

Dit is zo'n film opzich dat ik het raten destijds niet serieus heb genomen denk ik.

avatar van Hdde

Hdde

Uiteraard dit jaar weer van de partij. Blijft een feelgood-movie.

Tot volgend jaar!

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Een erg domme film met veel nonsense met een zwak begin maar wel vermakelijk vooral door een sterk einde. Natuurlijk erg stereotiep met slapsticktoestanden en de rotjochkinderen die we onder andere kennen van Charlie and the Chocolate Factory bijvoorbeeld. Ik vond het alleen erg zwak hoe de ouders werden neergezet. Toch een domper op deze film. Grappig is het wel, al ligt dat deels ook aan de "zo-slecht-dat-het-grappig-is"-factor.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vandaag gezien in Pathe, het blijft een geweldige komedie, leuk om deze weer eens terug te kijken op het witte doek.

avatar van jackie chan

jackie chan

Topfilms! Dit jaar te zien bij SBS6

avatar van Noodless

Noodless

Ongelooflijk, maar deze had ik nog nooit gezien.

Is me vroeger op de één of andere manier eigenlijk voorbij gegaan en nooit echt de moeite gedaan om de film na al die jaren toch eens te bekijken. Door de blijvende positieve commentaren in deze kersttijd toch eens een kans gegeven en ik moet zeggen dat ik me best vermaakt heb met deze komische familiefilm. De film kijkt vlot weg en is gewoon leuk voor deze tijd van het jaar. De kerstsfeer komt goed naar voren en de natte dieven zorgen voor een paar grappige scènes. Macaulay Culkin speelt zijn rol best leuk. Het is al aangegeven, maar deze film zal inderdaad een blijvertje blijven op deze kerstdagen.

7/10

avatar van schrans

schrans

Blijft een vermakelijke film, waar ik toch een aantal keer luidop moest lachen, vooral bij het leveren van de pizza. De verschillende booby traps zijn ingenieus en de film is net lang genoeg, hoewel het stuk met de sneeuwruimer er voor mij niet per se bij moest.

De rustige scènes van Culkin zijn zijn beste, als hij histerisch wordt gaat hij wat aan overacting doen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Nostalgische film uit mijn jeugdjaren. Net als velen (en misschien tot vervelends toe) ontelbare keren gezien. Home alone blijft vermakelijk en past binnen de setting van Kerstmis. Culkin die een heus kindsterretje werd, maar jammerlijk tenonder ging aan de roem en de druk (of gewoonweg op latere leeftijd foute keuzes maakte).

Verstand op nul met deze film. Naar de acteerprestaties moet je niet te veel zien al blijf ik Joe Pesci wél fantastisch vinden. De grappen en grollen leiden op het einde naar een hoogtepunt en dat blijft pure fun. Ook de film in NY boet daar niet op in overigens. Om het wat melig te maken zit er een zoete moraal in de film verwerkt, tja, als kind valt dat je niet op, als volwassenen toch net iets meer. Als je wil, kraak je de film af tot het bot, maar laat ons vooral herinneren dat het doel een feel goodmovie was, laat ons het daarbij houden, want daarin slaagt Home alone wonderwel, zelfs nog na 28 jaar.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel een lieve film.

In de tijd voordat de regisseur aan Harry Potter 1 en 2 begon en Culkin nog niet door de verslaving periode ging was er Home Alone. Ik wou deze al veel eerder zien maar het lukte maar niet. Het is voor mij een beetje te lief en te langdradig soms voordat het stuk echt begint waar de meeste mensen hem kijken, de boobytraps.

De boobytraps blijven voor mij erg leuk. Hoe hard ik ook probeer niet te lachen gebeurd het toch weer steeds. Erg lollige stukken. Voor de rest kan hij ook een beetje saai zijn op sommige stukken maar het is wel een leuke feel good film. Prima door te komen

avatar van Aidi21

Aidi21

Mijn favoriete kerstfilm! Samen met deel 2. Sinds ik klein was en nu nog op mijn 31ste ?

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Leuk om te zien hoe Macaulay zichzelf herpakt. Dit jaar te gast bij The Tonight Show, Ellen, paar maanden terug bij Joe Rogan in de podcast, onlangs op Youtube een video met RedLetterMedia en ook met ieders favoriete nerd! En nu een leuke commercial... dat bestaat blijkbaar ook nog.

Home Alone Again with the Google Assistant - YouTube

avatar van notoirefilmhater

notoirefilmhater

Jeugdsentiment, niet zo geweldig als vroeger natuurlijk, maar wel heel aardig.

avatar van Doom4

Doom4

elk jaar 5 sterren!

avatar van Stijn92

Stijn92

Mijn favoriete kerstfilm aller tijden!

Akkoord, deze film scoort voornamelijk hoog bij mij vanwege het jeugdsentiment. Op veel vlakken klopt deze films soms van geen kanten, maar als je zoals ik elk jaar uit kijkt naar deze film, dan knijp ik graag een oog (of 2) toe voor de negatieve zaken.

Macaulay speelt zijn rol met verve, je gelooft hem gewoon in alles wat hij zegt of doet. Is gewoon één van mijn favoriete kindacteurs. Op die leeftijd zo iets kunnen is wonderbaarlijk, jammer dat hij geen carrière heeft kunnen uitbouwen door persoonlijke problemen (alhoewel hij nu op het goede pad is)

Pesci en Stern als boeven zijn echt soms hilarisch! Top!

De muziek past super bij de film, de echte kerstsfeer is volop aanwezig (wat ik echt mis in vele van die zogezegde kerstfilms!!)

Qua score vind ik het geen gemakkelijke... Langs de ene kant zijn er heel wat zaken die niet kloppen, maar het is en blijft voor mij één van de beste familiefilms en DE BESTE KERSTFILM, met één van de beste kindsterren in mijn opinie dat ik hier toch mijn score hoger doe uitvallen die ik normaal gezien zo'n film zou geven...

3.5* (en met veel twijfel voor zelfs geen 4* te geven)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Home Alone blijft een goede en amusante kerstfilm. Zowel grappig, ontroerend... en ook de kerstgedachte wordt niet vergeten en op een mooie manier verwerkt. De dialoog tussen Kevin en die oude buurman die zijn zoon niet meer ziet is een scène die er o zo in moest wil men dit ernstig nemen als kerstfilm. Na het lachen met de pogingen tot inbraak van Pesci en Stern was het daarna moeilijk om het droog te houden in de laatste minuten. Vond het allemaal wel enig charme hebben.

avatar van Keepthechange1980

Keepthechange1980

Deze film kan ik net als het vervolg eindeloos blijven herkijken, er zit gewoon een bepaalde sfeer in die nooit verveelt.

Natuurlijk zitten er veel plotholes in en heeft het dat typisch suikerzoete van een kerstfilm, en toch is er iets wat deze film anders maakt dan alle andere kerstfilms. Andere kerstfilms hoef ik na een keer kijken meetstal niet nogmaals te zien.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Home Alone is een komische- maar tegelijkertijd een hartverwarmende film. Een perfecte combinatie voor een Kerstfilm en dit blijk ook uit dat de film elk jaar tijdens de Kerstdagen voorbij komt op de televisie. Te vroeg misschien om een film uit de jaren 90 reeds een klassieker te noemen, maar dit is als je het mij vraagt een regelrechte 'Kerst' klassieker.

Er hangt een knus- en prettig Kerstsfeer gedurende de hele film. Macaulay Culkin kruipt in de rol van Kevin McAllister, een joch die alleen thuis wordt achtergelaten omdat zijn ouders hem vergeten mee te nemen op vakantie. Ook vind ik Culkin heerlijk deze rol vertolken en weet absoluut te overtuigen. Daarnaast bestaat de cast nog uit tal van leuke personages, met name Joe Pesci als Harry en Daniel Stern als Marv, The Wet Bandits. De wisselwerking en chemie tussen die twee is heerlijk. Voor de locatie is gekozen voor een plaats genaamd Winnetka Illinois, die onder de rook van Chicago ligt. De villa waar de familie McAllister woont is inmiddels een bekende trekpleister geworden voor de miljoenen Home Alone fans. Het was zelfs zo erg, dat de huidige eigenaren van het huis een verzoek bij het bedrijf Google hadden ingediend om deze wazig te maken in Google Maps. Dat wil niet zeggen dat het huis moeilijker te vinden is, want de adresgegevens staan op verschillende sites.

De film heeft een aantal prachtige scenes, zoals de kerk-scene waarbij Kevin een gesprek met zijn buurman heeft. Best diepgaand, maar dat siert deze film ook. Om daarna lekker te lachen met de 'boobytraps'. Hier kon ik als kind erg om lachen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. De film pakt mij juist op andere aspecten, zoals het gemis van je familieleden tijdens de feestdagen, de verzoening met Kevin en zijn moeder, buurman en zijn zoon etc. Een grote bijdrage aan de film is ook te danken aan de soundtrack die door onze top-componist John Williams gecomponeerd is. 'Somewhere in My Memory' is de bekendste en de mooiste ook. Een prachtig gecomponeerde melodie.

Ja, nostalgie komt ook nog eens om de hoek kijken bij de Home Alone films! Dus, deze Home Alone krijgt van mij welverdiende **** sterren !

avatar van aspro

aspro

ja.gisteren weer voor de zoveelste keer gekeken 21/12/2019

top film!!

en vanavond home alone 2 "lost in new york"

avatar van qhona

qhona

Klassieker, mooie film

avatar van IH88

IH88

“You're not at all worried that something might happen to Kevin?”

“No, for three reasons: A, I'm not that lucky. Two, we use smoke detectors and D, we live on the most boring street in the whole United States of America, where nothing even remotely dangerous will ever happen. Period.”

De ultieme kerstfilm. Home Alone heeft alle elementen in zich die je in een kerstfilm verwacht en wilt zien, maar daarnaast is het ook gewoon een verdomd vermakelijke film. En de kerkscene tussen Kevin en Marley blijft na al die jaren nog steeds geweldig om naar te kijken. Het acteerwerk van Culkin, Pesci, Stern, Heard, Blossom en al die andere acteurs is sterk en effectief, en vooral op het laatst bij de inbrekersscènes laten Pesci en Stern ook zien veel fysieke komische talenten te bezitten. De combinatie van sentiment, humor, melancholie en wat actie blijft ongeëvenaard als het gaat om kerstfilms.

avatar van Thomas83

Thomas83

Ik wist dat deze film nog wel de moeite waard zou zijn, maar na hem na vele jaren weer eens gezien te hebben valt het wel op hoe goed de film ook gewoon gemaakt is. Hoe sterk het uitgangspunt van Kevins familie die hem vergeet ook is, de film doet een hoop moeite om het allemaal tot in detail te laten kloppen. Heel knap hoe men de vele toevalligheden door heel de film heen weet te verkopen.

De regie is ook echt fantastisch, en de film heeft natuurlijk ook een ultieme kerstsfeer, met perfecte muziek van Williams en een heel groot hart. Iets te sentimenteel en makkelijk geschreven scènes als die met de sneeuwschuiver werken door de acteurs. Het is zelfs zo dat de film niet al te braaf of kinderachtig is. Er is wat zwarte humor en er zijn veel leuke kleine terugkerende grapjes en momenten.

Er is ook nog geen scène teveel, en zo'n scène als in de kerk richting het einde sprong er voor mij echt uit, door de warme en liefdevolle manier waarop de scène is geschoten. Pesci en Stern zijn natuurlijk erg leuk als de twee boeven, maar Bammam als de sarcastische oom is bijvoorbeeld ook erg leuk. Ik was zelfs vergeten dat John Candy een rolletje had.

Het enige dat ik eigenlijk op de film kan aanmerken (behalve misschien wat al te sadistisch tekenfilmgeweld op het einde) is dat de schrijvers maar geen goede reden kunnen bedenken waarom de boeven per se in het uit van McCallisters willen inbreken. Volgens mij had dat toch simpel opgelost kunnen worden door ze iets heel specifieks te willen laten stelen. 4.0*.

In de kerstsferen met Home Alone ''Er is geen detail weggelaten'' - Talkshow M

M schreef:

Dit jaar is het de dertigste verjaardag van de kaskraker Home Alone. Voor velen is het géén kerst als ze de film niet hebben gezien, want aan deze ultieme cultfilm klopt werkelijk alles. Van de goede grappen: 'Keep the change, ya filthy animal' tot aan de muziek. Bij M drie Home Alone-liefhebbers: regisseur Martin Koolhoven, muzikant Thijs Boontjes en actrice Esmée van Kampen.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

4k versie van de Duitse blu-ray is echt prachtig gerestaureerd. Aanrader om in huis te halen met kerst.

avatar van Boneka

Boneka

Precies 30 jaar geleden verscheen Home Alone. Toentertijd nog op de Betamax of de VHS band. Daarna de veel grijsgedraaide DVD en de blu ray in 2008 en dit jaar dan de prachtige 4K versie die het allerbeste beeld laat zien. Ook het geluid is dik in orde. Daarmee wordt je kijkplezier toch weer wat verhoogd. Mijn oude ranking was 3 sterren en nog steeds is het niet de allerbeste Kerstmovie allertijden, maar hij blijft wel erg leuk om naar te kijken. Vooral technisch valt er nog wel wat op aan te merken. In het tweede deel zijn de grappen als Laurel and Hardy. De stapt op een plank deze beweegt en dan krijg je de reactie. Dat ziet er niet altijd spontaan uit. Toch heeft ie genoeg puntjes die wel erg leuk zijn om te zien, met voor mij het hoogtepunt die film. Eerst gaan we de pizzaboer bang maken en daarna een van die onnozele inbrekers. Leuk gedaan. Maar het idee concept van Home Alone is natuurlijk ook grappig bedacht en origineel. Het jongetje veel te wijs voor zijn leeftijd speelt erg leuk. Dat geldt ook voor zijn uitstapjes naar de supermarkt en de kerkdienst waar hij in aanraking komt met een zgn. moordenaar die uiteindelijk fijn voor Kerstman speelt. De gesprekjes zijn aangenaam en vooral voor Kerst het ultieme moment om Kerst vooral te vieren met je familie. Gladjes dat zeker, maar wel erg mooi en origineel gemaakt. Dat the jokes niet allemaal geslaagd zijn soms zelfs flauw opgezet moeten we dan maar voor lief nemen.

Film 3.5

Beeld 4K 5.0 (Engelse Subtitles)

Geluid 5.0

Extra's 3.5

avatar van LiaKna

LiaKna

Het verhaal is simpel en je kan als aan het begin zien hoe het af gaat lopen. Het is een beetje een voorspelbaar verhaal maar daardoor blijft het een film die je af wil kijken omdat je juist wilt weten hoe het afloopt om te kijken of dat je gelijk hebt. Het verhaal is simpel vet een slap begin maar een mooi einde. Gek genoeg is het een 5-delige serie geworden. De eerste twee films zijn het beste.

Lees hier mijn volledige review: Review Home Alone

avatar van Ste*

Ste*

Ik kan me niet herinneren deze film in mijn jeugd ooit (helemaal) te hebben gezien, en daarna ook nooit meer. Werd dus hoog tijd.

Best vermakelijk, Kevin is een aandoenlijk ventje en vooral zijn zelfstandigheid is leuk om te zien. De twee domme dieven vond ik persoonlijk teveel slapstick, dat is waarschijnlijk vooral leuk voor kinderen. Alle slimmigheidjes van Kevin in het huis waren dan wel weer leuk, de film heeft daarbij toch ook een behoorlijke status opgebouwd. Als er in een andere film een boobytrap wordt gemaakt is het toch al snel 'hee, Home Alone'.

Ook een mooi plotje met de oude 'enge' man.

avatar van Kondoro

Kondoro

Kondoro schreef:

Home Alone

De december maand is weer aangebroken ik wou dan toch de Home Alone films weer eens herzien, niet alleen voor een mening maar nu ze op Netflix staan (1 t/m 3) heb ik er zelf ook de tijd en macht over wanneer ik ze ga kijken. Ik wist nog wel dat ik vroeger al groot fan van Home Alone was, wou altijd dat het ook bij mij gebeurde want dat leek mij gaaf. Maar wat ik echt beter aan Home Alone vind is dat deel één echt een gloed nieuw concept (in mijn ogen) was, en ik kan er vandaag de dag nog steeds van genieten.

Wat ik echt zonde vind is dat Macaulay Culkin een persoon is die zijn geld vern**kt door middel van het gebruik met drugs, zonde, zonde, zonde! Althans volgens mijn moeder die dat ooit las in de privé. Acteren doet hij leuk in Home Alone net zoals Joe Pesci en Daniel Stern , de twee boeven uit home alone. Het verhaal is geinig om te volgen, en het concept is leuk bedacht. Het acteer werk is dus prima en de inbreek scenes zijn geweldig! Heerlijke vertrouwde kerst film die echt in het plaatje past, soms word je er gek van de ze elk jaar weer uitgezonden worden maar het is achteraf ook wel weer leuk!

Nostalgie ten top. Vandaag na vijf jaar weer eens herzien, bleef genieten. Ga mijn verdere mening niet aanpassen, blijf bij de 3.5*