• 8.353.971 stemmen

Home Alone 2: Lost in New York (1992)

Familie / Komedie | 120 minuten
3,01 2.962 stemmen

Genre: Familie / Komedie

Geregisseerd door: Chris Columbus

Met onder meer: Macaulay Culkin, Joe Pesci en Daniel Stern

Releasedatum: 17 december 1992

Plot Home Alone 2: Lost in New York

"He's up past his bedtime in the city that never sleeps."

De familie McAllister gaat wederom op vakantie, ditmaal naar Florida. Kevin raakt echter weer afgezonderd van de rest van het gezin, en komt per ongeluk op een vliegtuig naar New York terecht. Gelukkig voor hem heeft hij de creditcard van z'n vader bij zich, en hij besluit het er eens goed van te nemen. De inbrekers uit de vorige film zijn echter weer op vrije voeten, en zij hebben dit maal als doel om een grote speelgoedwinkel te beroven. Kevin probeert hier wederom een stokje voor te steken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Noodless

Noodless

Ook weer leuk. De film heeft hier zelfs iets meer kerstgevoel door een mooie verpakkende boodschap van vriendschap. Dolle fratsen weer met de twee , ditmaal kleverige boeven , die ook leuk vertolkt worden. Grappig is het feit dat sommige dingen gewoon terug komen zoals in het eerste deel. Herhalingsoefening die echt werkte. 7/10

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima vervolg, iets minder.

Home Alone vond ik een prima film, en ik heb toch wel moeten lachen om de boobytraps. En dit deel kreeg nog redelijke recensies dan de delen 3,4 en 5 (ik denk ook dat ik die maar oversla) dus begon hier nog aan.

Ik herkende veel mensen die ik erg goed vind, zoals Tim Curry, Joe Pesci en zelfs Donald Trump. Pesci zat al in het eerste deel maar dat maakt niet uit

Opnieuw gaat het in dezelfde feelgood stijl en Kevin die dit keer in New York beland. Het duurt opnieuw naar mijn mening ietsjes te lang voordat de traps gaan beginnen en ik vond hem soms nog wat saai. Maar door Curry was ie wel goed.

En als de traps komen moest ik opnieuw weer een paar keer lachen, maar sommige traps zijn weer hetzelfde. Maar opnieuw een prima film. Weet iemand nog of de delen 3,4 en 5 zo slecht zijn?

avatar van Phantasm

Phantasm

Shadowed schreef:

Prima vervolg, iets minder.

Deel 3 vond ik zelf nog wel vermakelijk, maar deel 4 is gewoon verschrikkelijk slecht, deel 5 zou ik niet weten.

avatar van Aidi21

Aidi21

MaartenTuinstra schreef:

Even leuk als zijn voorganger.

Die duivenvrouw vond ik wat irritant, maar het vermaak wint het opnieuw van de irritatie in dit fijne vervolg. Ook Pesci en zijn makker zijn er weer bij, dus wederom een geslaagd filmpje.

Inderdaad. Die duivenvrouw hoefde van mij ook niet

avatar van notoirefilmhater

notoirefilmhater

Opmerkelijk genoeg is deze opvolger een stuk beter dan zijn voorganger.

De film oogt een stuk frisser (ondanks bekend concept), vlotter, betere humor, betere special effects, leuke New York-scenery en er wordt beter geacteerd. Wat aan Home Alone 1 ontbrak, zetten de makers in Home Alone 2 alle puntjes op de i.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

notoirefilmhater schreef:

Opmerkelijk genoeg is deze opvolger een stuk beter dan zijn voorganger.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb van het begin tot het eind in een deuk gelegen, wat bij de voorganger - hoewel ook een leuke film - nog niet het geval was.

avatar van Keepthechange1980

Keepthechange1980

Bijna net zo sterk als zijn voorganger, wat erg knap is.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Kerst ligt al een tijdje achter ons, maar dat weerhoudt mij er niet van om eens even een recensie te schrijven over deze film.

Dit is gewoon de ultieme Kerstfilm als je het mij vraagt (en ook het eerste deel hoort er zeker bij). Maar deze net ietsjes meer. Het zit hem met name in de kleine maar ook grote details. Dit is een film die iets extra's biedt dan alleen maar humor als je hem ook iets meer voelt. Met deze Home Alone film heb ik dat. Het imposante versierde huis (en straat) in het begin van de film, de sneeuw, de koud die door de straten blaast. En dan volgt nog het Kerst-optreden op de school met een mooi liedje 'Christmas Tree'. De setting is 'perfect'. Home Alone 2 heeft afgetrapt en dan moet het avontuur in New York City nog beginnen. The City That Never Sleeps!

Kerst vieren in New-York heeft iets speciaals en dat wordt ook prachtig in beeld gebracht. De hot-spots komen voorbij, zoals de Time Square, Central Park, het Plaza Hotel, Radio Music Hall en de Ground Zero. Zelf ben ik onlangs in New-York geweest en ik heb een aantal van deze spots meegepikt, zoals ook de Gapstow Bridge in Central Park (waar de duivenvrouw veel te vinden is), dicht gelegen bij het Plaza Hotel. Het was erg leuk om het in real-life te zien, vooral als je veel met een film hebt, zoals ik met deze.

Ook in New York City heerst een koude, maar vooral gezellige sfeer. Dat zijn details die de film iets extra's bieden. Overal zie je Kerstverlichting. Haast elke raam is versierd met Kerstlichtjes. Kevin die door de drukke straten slentert, maar ook heerlijk geniet van zijn vakantie en die van alles meemaakt is interessant uitgewerkt. Welk kind zou niet jaloers zijn op Kevin die alles kan kopen wat die wilt, die halve dagen films kan kijken en bediend wordt met heerlijke lekkernijen, lekker kan zwemmen en ook nog eens naar een geweldig grote speelgoed winkel gaat? Als kind vond ik dit fascinerend en ik zal denk ik niet de enige zijn Dan krijgt het verhaal een andere wending als onze Wet Bandits om de hoek komen kijken, of moet ik zeggen Stickey Bandits

De film is doorspekt met bekende Kersliedjes die de film zeker ten goede doen. Heerlijk om naar te luisteren en passen goed bij bepaalde scènes. De film blijft vermaken tot het end. Daarnaast komt er genoeg humor aan te pas, die ook zeker de kijker aan het lachen maakt. Al moet ik zeggen dat ik nu wel iets te oud bent voor de 'valkuil' scènes aan het eind van de film. Daarom niet de volle mep van 5 sterren, maar komt wel tegen het randje aan!

avatar van Thomas83

Thomas83

Dit vervolgens is nog steeds wel genieten, maar wel beduidend minder. Als een echte echt vervolgfilm worden bijna alle onderdelen (op een mindere manier) gerecycled, en is de film ook onnodig veel langer ineens. Maar wat me vooral opviel was dat er ditmaal geen enkele moeite wordt gedaan om op een nog enigszins geloofwaardige manier te verklaren waarom Kevin ditmaal alleen wordt gelaten en twee oude bekenden ontmoet.

Het gedeelte met de booby traps en het geweld begint ditmaal al veel eerder in de film en voelt ook een stuk langer. Geen idee of dat ook zo is. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat ze nu echt veel te veel doorslaan met het sadistische geweld. Het is eigenlijk gewoon niet leuk meer.

Wel Coca Cola in plaats van Pepsi voor iedereen ditmaal. Dat is dan in elk geval een vooruitgang. En Kevins streken in het hotel zijn nog steeds erg leuk, mede doordat het hotelpersoon ook zo leuk is. Vooral Tim Curry steelt een beetje de show. Ook die nepfilms zijn een leuke terugkerende grap. Een dikke 3.0* is wel genoeg.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2050 stemmen

Vandaag met deel één samen herzien, blijft een heerlijke feel-good kerst film en echt nostalgisch. Doe hem een half puntje omhoog.

avatar van Ste*

Ste*

'Meer is beter', moeten de makers hebben gedacht, maar zelf vond ik dat niet echt opgaan. New York is leuk om te zien, maar voor de rest is dit veel te lang, langdradig, en waar het hele boobytrap-gebeuren in het huis uit deel 1 nog best aardig was om te zien gaat het hier veel te lang door en zijn de boeven zo stompzinnig dat het echt niet leuk meer is (zelfs de slechteriken uit Bassie en Adriaan zijn nog betere en geloofwaardigere personages). Echt alleen leuk voor de allerkleinsten die nog kunnen lachen om infantiele valpartijen x 100.

Ook de rest sleept allemaal wat. Kevin die net in New York aankomt en het ervan neemt in het hotel is nog best leuk, maar alles daarna duurt gewoon te lang, ook dat bijvoorbeeld met die duivenvrouw.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Verder dan Home Alone 2 ben ik niet geraakt en zal ik ook niet snel raken. Deze sequel is erg genietbaar en moet mede door de herkenbare cast die nagenoeg dezelfde is als het eerste deel weinig onderdoen voor de eerste film. De surprise en de opzet mag dan wel voorbij zijn, de film is toch wel geslaagd te noemen en is toch een tikkeltje anders aangepakt. Kevin wordt ditmaal niet vergeten, maar zit domweg op het verkeerde vliegtuig en moet het opnieuw helemaal in zijn eentje rooien.

Verder eveneens herkenbaar is de dakloze dame die de rol overneemt van de angstaanjagende buurman, de kerstmoraal die nogal melig overkomt en natuurlijk het domme boevenduo Harry en Marv. Hoewel er wel humor zit gedurende de hele film is en blijft het toch steeds uitkijken naar de laatste 20 minuten waarbij alle remmen worden losgegooid met de booby traps. Fijn ook dat het hotelgebeuren in het midden van de film best aangenaam is. Ook prima hotelpersoneel overigens. Trump als cameo, anno 2020 (2021 intussen) toch wel grappig ...

avatar van bart007bond

bart007bond

Deze net met deel 1 besteld op bol voordat Donald Trump uit de film gesneden word.

Belachelijke actie overigens.

Deel 1 en 2 geweldig grappig, de rest kan bij het grof vuil.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2082 berichten

Toch wel beduidend slechter dan het eerste deel ook al speelt de voltallige cast terug mee in dezelfde rol. Het zijn allemaal karikaturen geworden. I.p.v. grappig werd het belachelijk.

avatar van Black Math

Black Math

Merry Christmas, you filthy animal.

Net als het eerste deel heb ik deze film meer dan 10 jaar, wellicht zelfs meer dan 15 jaar geleden voor het laatst gezien. Ik herinnerde me er dan ook maar weinig van, behalve dan dat Trump een cameo had, omdat de opnamen in één van zijn hotels plaatsvonden.

Kort samengevat is dit afgezien van de setting een regelrechte kopie van het eerste deel. Precies hetzelfde patroon: jochie raakt familie kwijt, ontmoet een eng persoon, heeft een wijze levensles voor de enge persoon, komt bandieten tegen, verdedigt zich met boobytraps, wordt uiteindelijk door de bandieten gegrepen, maar gered door de enge persoon.. En ook deze film laat een fragment zien van een fictieve film. In de eerste film was dat Angels with Filthy Souls, kennelijk een parodie op Angels with Dirty Faces. De bovenstaande quote komt uit de fictieve film in deze film, Angels with Even Filthier Souls een vervolg op de fictieve film uit het eerste deel. Vanwege de herhalingsoefening het hoogtepunt uit de film, wat natuurlijk niet echt een aanbeveling is. 1*.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Deze kerstfilm is wat kinderachtig maar best leuk. De kerstliederen en de beelden van de lichtjes in de straten en aan de huizen, vooral ook die grote speelgoedwinkel, erg gezellig allemaal.

De situatie van een kind dat met een tas vol geld alleen op hotel verblijft, daar had meer uitgehaald kunnen worden. Tim Curry vind ik trouwens een beetje te cartoonesk overkomen. De ontmoeting met de 'gekke' duivenvrouw en de melige boodschap van vriendschap en jouw hart durven openstellen voor liefde, valt wel te verdragen in deze kerstdagen.

Maar het leukste blijft natuurlijk de jacht van het domme boevenduo op Kevin in het huis van zijn oom. De boobytraps zijn best pijnlijk en het gegeven dat ze er geen blijvende schade aan overhouden en maar blijven jagen op Kevin, doet denken aan de oude Tom & Jerry cartoons.

Leuk vervolg op deel 2. Oké, het haalde niet bij deel één, maar vervelen deed het (gelukkig) niet. Mede, doordat dezelfde acteurs/actrices er aan meededen.