Home Alone 2: Lost in New York (1992)

Familie / Komedie

geregisseerd door Chris Columbus
met Macaulay Culkin, Joe Pesci en Daniel Stern

De familie McAllister gaat wederom op vakantie, ditmaal naar Florida. Kevin raakt echter weer afgezonderd van de rest van het gezin, en komt per ongeluk op een vliegtuig naar New York terecht. Gelukkig voor hem heeft hij de creditcard van z'n vader bij zich, en hij besluit het er eens goed van te nemen. De inbrekers uit de vorige film zijn echter weer op vrije voeten, en zij hebben dit maal als doel om een grote speelgoedwinkel te beroven. Kevin probeert hier wederom een stokje voor te steken.

avatar van Noodless
Ook weer leuk. De film heeft hier zelfs iets meer kerstgevoel door een mooie verpakkende boodschap van vriendschap. Dolle fratsen weer met de twee , ditmaal kleverige boeven , die ook leuk vertolkt worden. Grappig is het feit dat sommige dingen gewoon terug komen zoals in het eerste deel. Herhalingsoefening die echt werkte. 7/10

avatar van Shadowed
Prima vervolg, iets minder.

Home Alone vond ik een prima film, en ik heb toch wel moeten lachen om de boobytraps. En dit deel kreeg nog redelijke recensies dan de delen 3,4 en 5 (ik denk ook dat ik die maar oversla) dus begon hier nog aan.

Ik herkende veel mensen die ik erg goed vind, zoals Tim Curry, Joe Pesci en zelfs Donald Trump. Pesci zat al in het eerste deel maar dat maakt niet uit

Opnieuw gaat het in dezelfde feelgood stijl en Kevin die dit keer in New York beland. Het duurt opnieuw naar mijn mening ietsjes te lang voordat de traps gaan beginnen en ik vond hem soms nog wat saai. Maar door Curry was ie wel goed.

En als de traps komen moest ik opnieuw weer een paar keer lachen, maar sommige traps zijn weer hetzelfde. Maar opnieuw een prima film. Weet iemand nog of de delen 3,4 en 5 zo slecht zijn?

avatar van Phantasm
Shadowed schreef:
Prima vervolg, iets minder.

Deel 3 vond ik zelf nog wel vermakelijk, maar deel 4 is gewoon verschrikkelijk slecht, deel 5 zou ik niet weten.

MaartenTuinstra schreef:
Even leuk als zijn voorganger.

Die duivenvrouw vond ik wat irritant, maar het vermaak wint het opnieuw van de irritatie in dit fijne vervolg. Ook Pesci en zijn makker zijn er weer bij, dus wederom een geslaagd filmpje.

Inderdaad. Die duivenvrouw hoefde van mij ook niet

avatar van notoirefilmhater
Opmerkelijk genoeg is deze opvolger een stuk beter dan zijn voorganger.

De film oogt een stuk frisser (ondanks bekend concept), vlotter, betere humor, betere special effects, leuke New York-scenery en er wordt beter geacteerd. Wat aan Home Alone 1 ontbrak, zetten de makers in Home Alone 2 alle puntjes op de i.

notoirefilmhater schreef:
Opmerkelijk genoeg is deze opvolger een stuk beter dan zijn voorganger.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Heb van het begin tot het eind in een deuk gelegen, wat bij de voorganger - hoewel ook een leuke film - nog niet het geval was.

avatar van Keepthechange1980
Bijna net zo sterk als zijn voorganger, wat erg knap is.

avatar van Tommy De Vito
Kerst ligt al een tijdje achter ons, maar dat weerhoudt mij er niet van om eens even een recensie te schrijven over deze film.

Dit is gewoon de ultieme Kerstfilm als je het mij vraagt (en ook het eerste deel hoort er zeker bij). Maar deze net ietsjes meer. Het zit hem met name in de kleine maar ook grote details. Dit is een film die iets extra's biedt dan alleen maar humor als je hem ook iets meer voelt. Met deze Home Alone film heb ik dat. Het imposante versierde huis (en straat) in het begin van de film, de sneeuw, de koud die door de straten blaast. En dan volgt nog het Kerst-optreden op de school met een mooi liedje 'Christmas Tree'. De setting is 'perfect'. Home Alone 2 heeft afgetrapt en dan moet het avontuur in New York City nog beginnen. The City That Never Sleeps!

Kerst vieren in New-York heeft iets speciaals en dat wordt ook prachtig in beeld gebracht. De hot-spots komen voorbij, zoals de Time Square, Central Park, het Plaza Hotel, Radio Music Hall en de Ground Zero. Zelf ben ik onlangs in New-York geweest en ik heb een aantal van deze spots meegepikt, zoals ook de Gapstow Bridge in Central Park (waar de duivenvrouw veel te vinden is), dicht gelegen bij het Plaza Hotel. Het was erg leuk om het in real-life te zien, vooral als je veel met een film hebt, zoals ik met deze.

Ook in New York City heerst een koude, maar vooral gezellige sfeer. Dat zijn details die de film iets extra's bieden. Overal zie je Kerstverlichting. Haast elke raam is versierd met Kerstlichtjes. Kevin die door de drukke straten slentert, maar ook heerlijk geniet van zijn vakantie en die van alles meemaakt is interessant uitgewerkt. Welk kind zou niet jaloers zijn op Kevin die alles kan kopen wat die wilt, die halve dagen films kan kijken en bediend wordt met heerlijke lekkernijen, lekker kan zwemmen en ook nog eens naar een geweldig grote speelgoed winkel gaat? Als kind vond ik dit fascinerend en ik zal denk ik niet de enige zijn Dan krijgt het verhaal een andere wending als onze Wet Bandits om de hoek komen kijken, of moet ik zeggen Stickey Bandits

De film is doorspekt met bekende Kersliedjes die de film zeker ten goede doen. Heerlijk om naar te luisteren en passen goed bij bepaalde scènes. De film blijft vermaken tot het end. Daarnaast komt er genoeg humor aan te pas, die ook zeker de kijker aan het lachen maakt. Al moet ik zeggen dat ik nu wel iets te oud bent voor de 'valkuil' scènes aan het eind van de film. Daarom niet de volle mep van 5 sterren, maar komt wel tegen het randje aan!