The Boy in the Striped Pyjamas (2008)

Alternatieve titel: The Boy in the Striped Pajamas

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Mark Herman
met Asa Butterfield, David Thewlis en Vera Farmiga

Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...

Opgeklopt sentimenteel, onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig drama.
Maar speciaal voor het extra realistische tintje spreken alle Duitsers, Joden en anderen allemaal Engels.
Dat is in ieder geval handig voor de onderlinge communicatie.

eempag schreef:
Opgeklopt sentimenteel, onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig drama.
Net als het boek van John Boyne is deze film bedoeld is om de verschrikkingen van de Holocaust behapbaar te maken voor kinderen. Volgens mij moet je een beetje terughoudend zijn om daar "volwassen" criteria op los te laten.

avatar van John Milton
Misschien moet ik deze toch maar eens kijken, zodat ik (met wat meer recht van spreken) mee kan discussiëren.

BBarbie schreef:

Volgens mij moet jij niet zeggen wat ik moet.
Want volgens mij mag ik zelf mijn mening geven over films die ik zie, zelfs als die niet bij jou mening aansluit.
En mijn mening is dat dit een opgeklopt, sentimenteel en onwaarschijnlijk drama is.
A propos, Zelf denk ik ook niet dat dit een kinderfilm is, zelfs niet als die gebaseerd is op een kinderboek.

eempag schreef:
Volgens mij moet jij niet zeggen wat ik moet.
Jij moet mijn commentaar niet lezen als kritiek op jou persoonlijk. Bij nader inzien had ik beter kunnen schrijven: "Volgens mij MOET MEN een beetje terughoudend zijn om daar "volwassen" criteria op los te laten."
Het is uiteraard jouw goed recht om te denken dat dit geen kinderfilm is. Laten wij het er maar op houden dat wij daarin van mening verschillen.

BBarbie schreef:
Het is uiteraard jouw goed recht om te denken dat dit geen kinderfilm is. Laten wij er maar op houden dat wij daarin van mening verschillen.

Exact, we verschillen van mening.
Da's niet erg voor een forum voor filmliefhebbers

kos schreef:

Dit is La Vita e Bella x 200.

Exact, La Vita e Bella is een toonbeeld van soberheid vergeleken met dit.

Op zich wel met vakmanschap gemaakt, maar wat een edelkitsch verder.

avatar van AnyaH
Wat een ontroerend, maar ook vreselijk dramatisch en beklemmend oorlogsdrama! Het benadrukt wederom waar ze in WO II mee bezig waren...... Het begon met jonge kinderen indoctrineren waardoor hun mindset al meteen negatief over joden was. Daarna werd de jeugd voorgespiegeld dat ze met iets goeds bezig waren om hun land op te bouwen en groot te maken. En de volwassen waren de aanjagers. Een complete natie gehersenspoeld! Als de duivel/satan echt bestaat, dan heeft hij toen flink huisgehouden.....

Helemaal mee eens! De taal had Duits moeten zijn, maar teveel Engelstaligen zijn niet zo goed in ondertiteling lezen.......

avatar van Peter Pan
Een film die niet gebaseerd is op waargebeurde feiten, maar uiteindelijk wel een film die op een afgrijselijke manier laat zien wat er in het verleden gebeurd is...

De film speelt zich af door de ogen van de 8 jarige Bruno, waardoor het in het begin een beetje als jeugdfilm overkomt.
Een gezin waarbij de vader (Nazi officier) "gewoon" naar z'n werk moet. Een kind die in een mooi groot huis woont en lekker, als een "vliegtuig", door het bos rent, op zoek naar nieuwe vriendjes bij de "boerderij".

Het bos is mooi groen, het is rustig, de vogeltjes fluiten en de zo'n schijnt prachtig door de bomen, tot dat Bruno bij het hoge hek van de "boerderij" aan komt.
Vanaf dat moment begint de film heel langzaam aan op te bouwen naar de gruwelijke climax.

De indoctrinatie van jonge kinderen, de haat naar de joden, propaganda films en het niet open staan voor andere opvattingen dan het Nazisme, zelfs niet door familieleden, het komt allemaal voorbij, maar nog steeds op een wat "matte" manier.

Richting het einde wanneer Bruno en Smoul hun plan bespreken voel je aankomen dat het wel eens wat onaangenamer kan worden.

Het einde maakt de hele film en vond ik heel erg aangrijpend, maar kijkend naar een totaal ontwricht gezin, werd ik door mijzelf al heel snel op andere gedachten gezet: Dit is nu eenmalig gebeurd, maar hoe moet dit zijn voor de miljoenen mensen op alle "boerderijen"....?

Goede film, mooi contrast neergezet, ook hier totaal geen probleem met het Engels en een gruwelijk einde met een eind shot wat je laat nadenken.

8- / 4*

avatar van Black Math
Goed. Na Jojo Rabbit nog een film over de Holocaust die wat meer op kinderen gericht is, maar die stukken beter is. Niet alles komt geloofwaardig over, maar de film wordt nergens jolig en is gewoon serieus. Het verhaal weet te boeien en het einde is behoorlijk verpletterend.

Wat valt er verder over te zeggen? Het is degelijk opgenomen en ja, van mij had het Engels niet gehoeven, maar het is niet anders, en zoveel stoorde het ook weer niet. 3*.

Tarkus schreef:
Indrukwekkende film is dit, met een einde dat ik zeker niet had verwacht, treurig, maar des te schokkender.
De vertolkingen zijn zeer goed, zeker van de beide jongens, die beiden de film dragen en die fenomenaal hun rol spelen.
Maar wederom heb ik boeiend zitten kijken naar David Thewlis die hier alweer een prachtrol neerzet, evenals Vera Farmiga als de moeder.
Enige minpunt misschien in deze film is dat ie in het Engels is, het had allemaal nog geloofwaardiger geweest had men Duits gesproken, maar dat neemt niet weg dat deze film een grote boodschap in zich draagt die iedereen, en ook de kinderen van deze tijd (geen leeftijdsgenoten als de personages uit deze film uiteraard, daarvoor is het verhaal te schokkend), zou moeten gezien hebben.
Net omdat die boodschap zo goed en schokkend overkomt geef ik deze film, ondanks de verkeerde taal, 5 sterren.
Een aanrader die wellicht bij menigeen een traan zal ontlokken.

Deze film blijft indrukwekkend en bijzonder schokken en tragisch.
En nu ik hem na meer dan 10 jaar opnieuw heb bekeken, dan kan je maar tot één besluit komen, nog steeds is dit een film die iedereen gezien moet hebben.
We zouden er lessen uit moeten trekken, althans sommige mensen onder ons, maar helaas gebeurt dat veel te weinig.

Film over het al dan niet weten, of willen weten, over de "werkkampen" en wat daar gaande was.
Vond het wat gekunsteld al grijpt het bij de relatie tussen de kinderen af en toe toch naar het hart en is het slot zeer, zeer suggestief.
Blijft aanbevolen voor al wie de kennis aan deze gruwelijke tijden dient bijgebracht, de jeugd in eerste instantie dus.