

Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titel: The Boy in the Striped Pajamas
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mark Herman
Met onder meer: Asa Butterfield, David Thewlis en Vera Farmiga
IMDb beoordeling:
7,7 (260.517)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 januari 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Boy in the Striped Pyjamas
"Lines may divide us, but hope will unite us."
Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...
Externe links
Acteurs en actrices
Bruno Hoess
Shmuel
Elsa Hoess
Ralf Hoess
Lieutenant Kurt Kotler
Pavel
Grandma Nathalie
Maria
Grandpa
Gretel Hoess
Video's en trailers
Reviews & comments

eempag
-
- 399 berichten
- 350 stemmen
Opgeklopt sentimenteel, onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig drama.
Maar speciaal voor het extra realistische tintje spreken alle Duitsers, Joden en anderen allemaal Engels.
Dat is in ieder geval handig voor de onderlinge communicatie.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Opgeklopt sentimenteel, onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig drama.

John Milton
-
- 23044 berichten
- 12657 stemmen
Misschien moet ik deze toch maar eens kijken, zodat ik (met wat meer recht van spreken) mee kan discussiëren.

eempag
-
- 399 berichten
- 350 stemmen
Volgens mij moet jij niet zeggen wat ik moet.
Want volgens mij mag ik zelf mijn mening geven over films die ik zie, zelfs als die niet bij jou mening aansluit.
En mijn mening is dat dit een opgeklopt, sentimenteel en onwaarschijnlijk drama is.
A propos, Zelf denk ik ook niet dat dit een kinderfilm is, zelfs niet als die gebaseerd is op een kinderboek.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Volgens mij moet jij niet zeggen wat ik moet.
Want volgens mij mag ik zelf mijn mening geven over films die ik zie, zelfs als die niet bij jou mening aansluit.
En mijn mening is dat dit een opgeklopt, sentimenteel en onwaarschijnlijk drama is.
A propos, Zelf denk ik ook niet dat dit een kinderfilm is, zelfs niet als die gebaseerd is op een kinderboek.
Het is uiteraard jouw goed recht om te denken dat dit geen kinderfilm is. Laten wij het er maar op houden dat wij daarin van mening verschillen.

eempag
-
- 399 berichten
- 350 stemmen
Het is uiteraard jouw goed recht om te denken dat dit geen kinderfilm is. Laten wij er maar op houden dat wij daarin van mening verschillen.
Exact, we verschillen van mening.
Da's niet erg voor een forum voor filmliefhebbers

T.O.
-
- 2334 berichten
- 2644 stemmen
Dit is La Vita e Bella x 200.
Exact, La Vita e Bella is een toonbeeld van soberheid vergeleken met dit.
Op zich wel met vakmanschap gemaakt, maar wat een edelkitsch verder.

AnyaH
-
- 416 berichten
- 340 stemmen
Wat een ontroerend, maar ook vreselijk dramatisch en beklemmend oorlogsdrama! Het benadrukt wederom waar ze in WO II mee bezig waren...... Het begon met jonge kinderen indoctrineren waardoor hun mindset al meteen negatief over joden was. Daarna werd de jeugd voorgespiegeld dat ze met iets goeds bezig waren om hun land op te bouwen en groot te maken. En de volwassen waren de aanjagers. Een complete natie gehersenspoeld! Als de duivel/satan echt bestaat, dan heeft hij toen flink huisgehouden.....
Helemaal mee eens! De taal had Duits moeten zijn, maar teveel Engelstaligen zijn niet zo goed in ondertiteling lezen.......

Peter Pan
-
- 255 berichten
- 606 stemmen
Een film die niet gebaseerd is op waargebeurde feiten, maar uiteindelijk wel een film die op een afgrijselijke manier laat zien wat er in het verleden gebeurd is...
De film speelt zich af door de ogen van de 8 jarige Bruno, waardoor het in het begin een beetje als jeugdfilm overkomt.
Een gezin waarbij de vader (Nazi officier) "gewoon" naar z'n werk moet. Een kind die in een mooi groot huis woont en lekker, als een "vliegtuig", door het bos rent, op zoek naar nieuwe vriendjes bij de "boerderij".
Het bos is mooi groen, het is rustig, de vogeltjes fluiten en de zo'n schijnt prachtig door de bomen, tot dat Bruno bij het hoge hek van de "boerderij" aan komt.
Vanaf dat moment begint de film heel langzaam aan op te bouwen naar de gruwelijke climax.
De indoctrinatie van jonge kinderen, de haat naar de joden, propaganda films en het niet open staan voor andere opvattingen dan het Nazisme, zelfs niet door familieleden, het komt allemaal voorbij, maar nog steeds op een wat "matte" manier.
Richting het einde wanneer Bruno en Smoul hun plan bespreken voel je aankomen dat het wel eens wat onaangenamer kan worden.
Het einde maakt de hele film en vond ik heel erg aangrijpend, maar kijkend naar een totaal ontwricht gezin, werd ik door mijzelf al heel snel op andere gedachten gezet: Dit is nu eenmalig gebeurd, maar hoe moet dit zijn voor de miljoenen mensen op alle "boerderijen"....?
Goede film, mooi contrast neergezet, ook hier totaal geen probleem met het Engels en een gruwelijk einde met een eind shot wat je laat nadenken.
8- / 4*

Black Math
-
- 5417 berichten
- 1741 stemmen
Goed. Na Jojo Rabbit nog een film over de Holocaust die wat meer op kinderen gericht is, maar die stukken beter is. Niet alles komt geloofwaardig over, maar de film wordt nergens jolig en is gewoon serieus. Het verhaal weet te boeien en het einde is behoorlijk verpletterend.
Wat valt er verder over te zeggen? Het is degelijk opgenomen en ja, van mij had het Engels niet gehoeven, maar het is niet anders, en zoveel stoorde het ook weer niet. 3*.

Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Indrukwekkende film is dit, met een einde dat ik zeker niet had verwacht, treurig, maar des te schokkender.
De vertolkingen zijn zeer goed, zeker van de beide jongens, die beiden de film dragen en die fenomenaal hun rol spelen.
Maar wederom heb ik boeiend zitten kijken naar David Thewlis die hier alweer een prachtrol neerzet, evenals Vera Farmiga als de moeder.
Enige minpunt misschien in deze film is dat ie in het Engels is, het had allemaal nog geloofwaardiger geweest had men Duits gesproken, maar dat neemt niet weg dat deze film een grote boodschap in zich draagt die iedereen, en ook de kinderen van deze tijd (geen leeftijdsgenoten als de personages uit deze film uiteraard, daarvoor is het verhaal te schokkend), zou moeten gezien hebben.
Net omdat die boodschap zo goed en schokkend overkomt geef ik deze film, ondanks de verkeerde taal, 5 sterren.
Een aanrader die wellicht bij menigeen een traan zal ontlokken.
Deze film blijft indrukwekkend en bijzonder schokken en tragisch.
En nu ik hem na meer dan 10 jaar opnieuw heb bekeken, dan kan je maar tot één besluit komen, nog steeds is dit een film die iedereen gezien moet hebben.
We zouden er lessen uit moeten trekken, althans sommige mensen onder ons, maar helaas gebeurt dat veel te weinig.

Movsin
-
- 8104 berichten
- 8304 stemmen
Film over het al dan niet weten, of willen weten, over de "werkkampen" en wat daar gaande was.
Vond het wat gekunsteld al grijpt het bij de relatie tussen de kinderen af en toe toch naar het hart en is het slot zeer, zeer suggestief.
Blijft aanbevolen voor al wie de kennis aan deze gruwelijke tijden dient bijgebracht, de jeugd in eerste instantie dus.

bjerik76
-
- 2299 berichten
- 1748 stemmen
Ook al is de film " luchtig" neergezet, het is toch een tranentrekker.
De beelden van de kampen zijn niet heftig zoals ze in het echt waren, de gruweldaden zijn daar niet echt goed te zien om het voor jongere kijkers ook nog aan te kunnen zien.
Toch door de acteer prestaties, de achtergrond zit je al vrij snel helemaal in het verhaal.
Ik had uiteraard jaren gelee het boek gelezen, dus het plot wist ik al, maar dit blijft gewoon enorm ontroerend.

John Milton
-
- 23044 berichten
- 12657 stemmen
Na een handvol berichten sinds 2015, heb ik mezelf er toch maar eens toe gezet deze te kijken. En helaas werden mijn aanwezige verwachtingen, na een erg mooi gefilmde opening, geleidelijk aan steeds meer gestaafd, en vond ik The Boy in the Striped Pyjamas een behoorlijk problematisch filmpje. Om te kijken waar ik met die gedachte vandaan kom, zou je eventueel door die paar berichtjes kunnen gaan. Ik houd het hieronder spoilervrij, de links doen dat niet.
Kort gezegd: tijdens mijn studie heb ik geprobeerd in een aanloop naar een masterscriptie over Maus zoveel mogelijk vakken over holocaust te volgen, over hoe we die herdenken, hoe we die verbeelden, en specifiek over materiaal voor holocaust educatie, beeldmateriaal als graphic novels, strips, etc. Ik dacht dat dat vernieuwend was, maar dat bleek allesbehalve het geval, er was reeds een schat aan informatie. Met die scriptie is het nooit helemaal goed gekomen, maar mijn denkbeelden zijn wel voorgoed veranderd. Als je zoveel uur bezig bent met groepsdiscussies over historische bronnen, films, boeken en theorie daarover, en echt hier zo diep mogelijk op in te gaan, verandert dat hoe je naar iets kijkt. Een La Vita È Bella (1997) bijvoorbeeld, of deze verfilming van Boyne's in drie dagen geschreven fabel.
Hoewel de film verrassend goed gewaardeerd wordt door heel veel kijkers (dat is op MM niet anders), en bij behoorlijk wat mensen echt wel een gevoelige snaar raakt, kan ik me daar dus lastig iets bij voorstellen, wanneer je kijkt wat de film doet, en waar het emotionele gewicht wordt gelegd in het verhaal en de karakters. Want wie krijgen er het meest een gezicht, en met wie wordt je als kijker uitgenodigd te sympathiseren? Wat is de crux van de climax van de film? Wanneer je die vragen stelt en de narratief in een historische context plaatst, wordt het voor mij eigenlijk eerder een moreel verwerpelijke fictieve verbeelding van een historische tragedie, dan ontroerend. De specifieke manier waarop de kijker wordt uitgenodigd dit drama vanuit deze invalshoek met de karakters te beleven, staat me echt tegen.
Wanneer je zoekt op de kritiek die mensen op de film hebben, vind je best wat negatief sentiment dat uit die hoek komt.
En helaas snap ik het volledig. Er zijn betere manieren om kinderen over de holocaust te leren, dan dit fictieve verhaal met problematische bril. Mocht deze film je uitnodigen om je er meer in te gaan verdiepen, helemaal goed. Maar wees gewaarschuwd dat de holokitsch welig tiert, en dat niet alles je persé een goed beeld van het verleden geeft. Dat hoeft een film ook niet altijd noodzakelijkerwijs te doen, maar ik dit geval heb ik er wat meer moeite mee.
2*

Jean Pete Von Bözekom
-
- 175 berichten
- 576 stemmen
Matig en ongeloofwaardige film met sterk einde...
De ongeloofwaardigheid komt voornamelijk door de slechte casting...het is vaak moeilijk te beseffen dat je naar de Wehrmacht kijkt omdat iedereen Engels met een sterk Brits accent praat en vrijwel iedereen ook gewoon een Britse uitstraling heeft! (logisch als dit de manier van casting is....)
Ook de gebeurtenissen die gebeuren in de film zijn behoorlijk ongeloofwaardig....
Einde was sterk, fucktop en ontzettend ironisch!
☆2,5
Oh ja; Ik ben zeker niet vies van ongeloofwaardige films/verhalen maar als het gaat om "serieuze" (oorlog) drama's dan heb ik het liever wel geloofwaardig of dat de logica wordt geforceerd door een sterke manier van verhaal schrijven.

teigertje
-
- 2572 berichten
- 2758 stemmen
Een aangrijpende en prachtig gemaakte film.
Met een behoorlijk beladen onderwerp.
Een indrukwekkende film in dit genre waar ook subliem in geacteerd wordt door de cast.
Een bijzondere en geen doorsnee drama oorlogs film.

mjk87 (moderator films)
-
- 13913 berichten
- 4217 stemmen
Leerzame film. Dat juist in Nazi-Duitsland, nogal behoorlijk nationalistisch volgens mij, men allemaal Engels sprak is echt een openbaring. En dan met een accent alsof ze op Oxford gestudeerd hadden. Dat wist ik niet.
Nu gebeurt dat vaker vanwege luie Amerikanen die geen ondertitels willen lezen en ik uit vaak genoeg mijn ongenoegen maar bij deze fim, juist vanwege dat accent, stoorde dat extra. Geen moment voelde ik aan dat we hier ergens in Duitsland rond de jaren 40-45 zaten. De film is hiermee nogal ongeloofwaardig. Voorts werkt zeker de tweede helft niet echt. Ik las hier ergens dat het boek beter is omdat je daar veel meer vanuit de ogen van een kind kijkt. Hier speelt dat deels wel het eerste stuk maar wordt allengs minder om nogal over the top te gaan in de finale. Enkele mooie momenten nagelaten (met die Joodse huishouder die vroeger arts was en het kind helpt met een verband) is dit nogal een film van grote gebaren en werkt daarom niet. De film kijkt nog wel makkelijk weg maar raakte me nergens. 2,0*.

LLoyd Gallagher
-
- 252 berichten
- 139 stemmen
Wat een draak van een film. Lelijk gefilmd, verschrikkelijk acteerwerk, te sentimenteel en ze spreken perfect Brits Engels. Want dat deden Duitsers zegmaar, het was ook echt een ding. Ik zag dit in de brugklas en toen vond ik het wel zielig maar als volwassene is dit te sentimenteel om serieus te nemen. Een halve ster voor dit wanproduct
Gerelateerd nieuws

Kijk nu nog op Netflix: de beroemde WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas'

Netflix verwijdert deze maand weer veel goed beoordeelde films: Onder meer 'Pulp Fiction' en 'Tár' verdwijnen

Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod

Zes steengoede Tweede Wereldoorlog-films die je op Netflix kunt kijken
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.422 reacties

La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.834 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
554 reacties

Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
23 reacties

Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties

Heidi
Drama / Familie, 2015
4 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boeknationalismconcentratiekamptweede wereldoorloggas chamber naziconcentration camp prisonerchildren in wartime
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.