- Home
- Films
- The Boy in the Striped Pyjamas
- Filtered
Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titel: The Boy in the Striped Pajamas
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mark Herman
Met onder meer: Asa Butterfield, David Thewlis en Vera Farmiga
IMDb beoordeling: 7,7 (245.020)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 januari 2009
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Boy in the Striped Pyjamas
"Lines may divide us, but hope will unite us."
Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...
Externe links
Acteurs en actrices
Bruno Hoess
Shmuel
Elsa Hoess
Ralf Hoess
Lieutenant Kurt Kotler
Pavel
Grandma Nathalie
Maria
Grandpa
Gretel Hoess
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Ik wel.
Het probleem zit hem vooral in dat er niet puur voor het perspectief van het jongetje is gekozen. Hierdoor kan je nooit helemaal meegaan in de gedachtegang van dit kind waardoor het einde dan ook totaal niet aankomt en nu op een fois gras-achtige manier je strot in geduwd wordt.
De scènes tussen de twee jongetjes aan het hek waren dan ook verreweg het mooiste.
2*
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Traag en oppervlakkig oorlogsdrama, dat enkel overtuigt in de één-op-één scènes tussen de twee kinderen. Voor de rest is The Boy in the Stripped Pyjamas het toonbeeld van clichématigheid en stereotypes: schreeuwende en schoppende SS'ers, een door de Nazi-doctrine verblinde vader, een moeder die pas iets in de gaten krijgt als de oorlog op haar einde loopt, een dochter die zonder enige nuance plots hart krijgt voor de 'helden van het vaderland' en een onschuldig kind - te jong om ook maar iets te beseffen - welke als enige oog en gevoel lijkt te hebben voor goed en kwaad.
De film neemt, kortom, te veel hooi op de vork om zichzelf ook maar van enige diepgang te voorzien en kent ondanks de grote hoeveelheid karakters en daarmee verwante potentiële conflictsituaties een rechtlijnig en spanningsloos script, waardoor het in potentie indringende einde haar doel ruimschoots mist.
timbo_
-
- 13112 berichten
- 3720 stemmen
Het boek lezen voor een film is zelden een goed idee en dat is hier ook weer zo. Grote verschil is het uitgangspunt. Het boek bekijkt alles daadwerkelijk door de ogen van een achtjarige hier gebeurt dat slechts sporadisch. Ander groot verschil met het boek is de mate van onwetendheid. Daar waar die in het boek totaal is wordt hem hier na een kwartier al tot op zekere hoogte duidelijk gemaakt wat er aan de andere kant van het hek is.
Pluspunten aan de film zijn vooral het redelijk sterke acteerwerk en het enorm sterke verhaal. Ook het extra drama tijdens de slot van de film werkt uitstekend
Al met al wordt er echter simpelweg te weinig gedaan met het sterke uitgangspunt. Datgene wat het boek zo sterk maakt verdwijnt hier al snel naar achter en het wordt veel meer een schuldvraag film.
The Boy in the Striped Pyjama is uiteindelijk een film die zeker indruk maakt en die vlot wegkijkt maar nooit het boek evenaart.
3,5*
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Historisch gezien klopt de film niet. In Duitsland bestonden geen vernietigingskampen, die stonden allemaal in Polen en een enkele in Wit-Rusland. De jongen die naast het hek contact heeft met een andere jongen is ook zeer onwaarschijnlijk.
Het Britse taalgebruik van de Duitsers vond ik ook erg storend. In het begin dacht ik zelfs even dat we met Britse overlopers te maken hadden.
Oké, tot zover over de historische incorrectheid. Ik beloon deze film toch met 3 sterren omdat ik wel vind dat de film ontroert, en de waanzin destijds goed laat zien. Kinderen zijn onschuldig en zien geen verschil tussen een Jood en een arische Duitser, die ziet alleen een vriendje, welliswaar in pyama, maar het blijft een aardig jongetje. Als film mooi dus, een aangrijpend verhaal en een schokkend einde. Zo'n film kan ik geen onvoldoende geven.
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Gemengde gevoelens na het zien van deze film. In eerste instantie niet echt veel verwacht van deze prent, maar toen ik behoorlijk wat lovende commentaren las kwam daar verandering in. Alle lof kan ik me zeker wel voorstellen, maar de regisseur pakt ook wel heel makkelijk z'n punten.
Ik struikel niet snel over historische incorrectheid, maar bij deze film druipt het er toch echt aan alle kanten vanaf. Daarnaast is de film gewoon erg ongeloofwaardig. Het belangrijkste is al het feit dat het kamp op een kleine afstand van het huis van Bruno zit, wat helemaal nergens op slaat eigenlijk. Die Schmuel kan mooi altijd naar het hek toe, om daar lekker wat tijd door te brengen met Bruno? Beetje ongeloofwaardig, aangezien alle joden gewoon gigantisch aangepakt werden en volgens mij gewoon geen meter ruimte kregen. De vrouw - Farmiga - weet niet met wie ze getrouwd is, of wat voor baan haar man heeft? Hmm, ik denk dat die dingen algemeen bekend waren, maar oké. Daarnaast bevat de film wat irritante scénes, met Pavel (de joodse slaaf) bijvoorbeeld. Ik werd echt totaal niet goed van de scéne dat hij in elkaar werd gebeukt, door die Duitse soldaat. Tsjah, misschien kan ik nog meer opnoemen, maar dat doe ik niet, want de film kent ook zijn positieve keerzijde. Gelukkig maar...
Ten eerste is de muziek van James Horner echt fantastisch. Hoe houterig de scénes ook lijken, deze muziek lijkt een wonderbaarlijk reddend middeltje te zijn voor elk inzinkend moment. De acteeprestaties zijn meer dan voldoende. Goed gespeeld door de twee kleine jongetjes, maar vooral Farmiga vond ik erg sterk. David Thewlis zet ook een solide prestatie neer, al wist ie' me een paar keer op mijn zenuwen te werken, maar dat zal de bedoeling geweest moeten zijn. De film kent een mooi tempo, neemt de tijd om alles goed te vertellen en werkt op een klasse manier toe naar een einde die je echt bij je keel pakt. Misschien één van de meest indrukwekkende eindes die ik de laatste tijd heb gezien, al kent deze dan ook weer een minpuntje. Want jah, wat vreselijk dat Bruno vergast is, maar Schmuel? Neh, dat is maar een jood, die doet er niet echt toe toch? Beetje fout wat mij betreft, maar tijdens de situatie zelf dacht ik daar niet zo bij na en was het gewoon erg indrukwekkend. Ook een sterke scéne van Famiga weer op dat moment trouwens.
Regisseur Mark Herman zal bij veel kijkers makkelijk punten scoren, omdat indrukwekkende, emotionele eindes nou eenmaal goed scoren. Dat doet de regisseur dan ook prima, maar hij ziet te veel over het hoofd en is eigenlijk te slordig voor mij om hier een hoge score te gaan geven. Een voldoende krijgt de film zeker, want ook ik heb dan een zwak voor emotie en laat me graag meevoeren in indrukwekkende scénes ondersteund en versterkt door prachtige muziek.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Historisch, zoals al veel vaker aangegeven, tamelijk incorrect. Storend? Mwah. Dat zo'n klein kereltje de kans krijgt om bij het kamphek te vertoeven zonder gesnapt te worden past prima in het verhaal. De intentie van de film is dan ook niet om ons bewustzijn te versterken (iedereen kent immers al de gruwelijkheden van de holocaust), maar eerder om te vertederen, zij het op een uiterst wrange manier. Fijn dat de focus gewoon op Bruno ligt en niet op het leven achter het prikkeldraad.
De visie van het achtjarige jongetje op de uitroeing van zijn medemens wordt mooi in beeld gebracht. Zijn tekening van 'de boeren' in hun streepjeskostuum, met een hark in hun handen en een lach op hun gezicht, is triestig naïef. Zijn oudere zus heeft een leeftijd om de nazi-indoctrinatie wel te begrijpen, maar is nog niet oud genoeg om dat zelf te weerleggen. Haar moeder wel. Aangezette personages, wellicht Hollywoodiaans, maar ook binnen de context van het verhaal accepteerbaar.
Vooral omdat de naïviteit van Bruno bitter, maar aandoenlijk is. Ik ben het dan ook niet eens met het commentaar dat de dood van Bruno boven die van Shmuel geplaatst wordt. Er wordt verteld vanuit het perspectief van het onwetende jongetje en daarom is ieders dood net zo erg. In de ogen van Bruno zijn hij en Shmuel immers elkaars gelijke. Dat er vervolgens enkel gefocust wordt op Bruno's familie is meer dan logisch, want deze film heeft niet de bedoeling om het lijden van de kampbewoners in het midenpunt te plaatsen. Het eindshot zegt tenslotte voldoende.
De muziek van James Horner is overigens wel mooi, maar bij tjid en wijlen een complete kopie van eerder werk. De film zelf is ontroerend.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1770 stemmen
Op aanraden van een klasgenoot deze maar eens bekeken. Best een mooie film die gedurende de speelduur aardig boeiend blijft, het sterke einde doet het hem. Toch vond ik het niet helemaal geweldig, daarom blijft hij op 3 sterren haken.
Dat de jongen bijvoorbeeld heel vaak uren weg kan zijn terwijl ze denken dat hij in de achtertuin zit klopt niet helemaal, en dat dat kleine joodse jongetje daar heel de tijd in die hoek kan komen is ook niet helemaal logisch. Desalnietemin een mooie vermakelijke film die 3 dikke sterren krijgt.
Captain Pervert
-
- 4404 berichten
- 2021 stemmen
Een sterke film die de kijker een (min of meer) nieuwe blik op de Tweede Wereldoorlog geeft, namelijk door de ogen van een onschuldig kind.
Daarin ligt de kracht van de film (de simplistische kijk doet je nogmaals beseffen hoe zinloos en belachelijk oorlog en haat is) maar tegelijkertijd is de grenzenloze naïviteit van Bruno soms wel wat ergerlijk. Ook al ben je acht, en niet zo slim, bepaalde dingen moet je toch in de gaten hebben. Of in elk geval sneller snappen dan Bruno dat doet.
De grootste ergernis van deze film bij anderen, is de onmogelijkheid van het contact tussen Bruno en het joodse jongetje. Bijvoorbeeld alleen al omdat hij nooit zo dicht bij het hek had kunnen komen. Ik denk dat je wat dat betreft een oogje moet toeknijpen en de film wat meer in abstracte zin beschouwen.
Als je even over feitelijke onjuistheden/onmogelijkheden heen kijkt, blijft er een mooie film over, waarin nogmaals, zij het op een heel andere wijze, duidelijk wordt gemaakt dat er in de Tweede Wereldoorlog iets goed fout ging, en dat dat nooit meer mag gebeuren.
3.5 sterren
P.S. Dat joodse ventje, die Shmuel, lijkt wel heel erg op Jantje Smit.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Wat een film en wat een einde (dat had ik dus niet zien aankomen). Dit was een zeer aangrijpende en indrukwekkende film waarin alle acteurs prima speelden. De naïeve Bruno en zijn hele familie speelden ijzersterk, overtuigend en realistisch. Dat er in deze film geen Duits wordt gesproken doet er helemaal niet toe. Dat was helemaal niet van belang in deze film.
dvd-me
-
- 329 berichten
- 418 stemmen
Hele ontroerende film, goed geacteerd ondanks de jonge leeftijden.
Het verhaal heeft natuurlijk wat fouten en wat ongeloofwaardige dingen, maar het verhaal is verder hartstikke goed en heel erg mooi!
Het einde vond ik gewoon ontzettend ontroerend, toch viel het wel licht te verwachten toen hij eenmaal het kamp inging.. De film heeft mij ontzettend weten te bekoren, het heeft mij bijna "opgezogen" en meegenomen in zijn verhaal.
Wat mij betreft een dik verdiend goed cijfer!
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Zeer dramatische film en heel goed verhaal.
prachtige opbouw tot een verdietig einde.
goed acteerwerk van bruno.
4 sterren
Chimpz
-
- 158 berichten
- 188 stemmen
Holocaust-films staan altijd wel garant voor een rammeling met je emoties, maar man man wat deed The Boy in the Striped Pyjamas dat sterk. Het Holocaust-verhaal uit de ogen van een 8-jarig jongetje is zo enorm indrukwekkend, zo kippenvelopwekkend , met enkele flinke kaakslagen onderweg en aan het eind, dat het één van de sterkere filmervaringen is die ik in lange tijd ondergaan ben. Niet alleen is de casting perfect op elk mogelijk vlak (speciale vermelding voor Vera Farmiga en de kinderen), is de score enorm goed (en lekker klassiek), de cinematografie vrij sterk en het plot enorm goed. Toegegeven, het plot berust op enkele historisch gezien onmogelijkheden en een Nazi-film vol met Britten blijft vrij raar, maar dat kan je allemaal geen hol meer schelen als de film eenmaal begint. Instant classic, gelijk een favoriet en dikke aanrader voor iedereen... en voor de filmblèters: hou een zakdoek bij de hand.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11970 stemmen
Nogal dubbele film.
Enerzijds is de combinatie van wrang en luchtig erg geslaagd in de scenes waar de oorlog door de ogen van het kind bekeken wordt. Ook de scenes bij het hek zijn best geslaagd.
Dit wordt echter overkoepeld door een uiterst sentimenteel (vormgegeven) verhaal. Het ouderwetsen sterk dramatische camerawerk en een vreselijk jankerige soundtrack zorgen voor talloze valse noten.
Verder ook een beetje jammer dat er steeds Brits Engels gepraat werd. Duurde bij mij ook eventjes vooraleer ik doorhad dat het om gewone Duitsers ging.
Wel nog positief het einde, dat hoewel ook enorm sentimenteel, wel op de exact juiste moment stopt. Film duurt gelukkig verder ook niet te lang, want typisch zo'n film waarvan je na het eerste kwartier wel kan verwachten dat er nog 9 kwartier aangeplakt worden.
Had een goede film kunnen zijn, mits het wat beter uitgewerkt was. Nu blijft het wat teveel hangen in oubollig sentiment. 2.0*
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Goede film met nogal wat fouten, dat wel, maar toch weet de film te boeien en te overtuigen. Dat een concentratiekamp zo dicht achter een Duits huis in Duitsland zit gaat er bij mij niet in en het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat zowel Bruno als het Joodse jongetje zo dicht aan beide kanten van het hek van een concentratiekamp kunnen komen. Verder is het jammer dat de Duitsers Brits praten en geen Duits, maar dat was voor mij net als eerder genoemde fouten eigenlijk niet zo heel storend. Het verhaal zit verder wel goed in elkaar met degelijke acteerprestaties en geeft goed het verhaal weer van een Duitse jongen die geen verschil ziet tussen Duitsers en Joden. De muziek is verder best goed en de film weet mede door de sterke laatste 15 minuten wel indruk te maken. Goed en sterk einde op het juiste moment, dat je na afloop nog wel even aan het denken zet.
3,5*
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Pfff... nou ja zeg, dat einde. . Kom nou toch!
De hele film keek redelijk weg, bepaald geen hoogvlieger, beetje theatraal en dat Engels werkt allemaal vrij slecht.
Scenes tussen die jochies maken het allemaal wel kijkbaar.
Maar dat einde... als je scenes uit Schindlers List of La Vita e Bella al raar effectbejag vindt heb je deze nog niet gezien! Slaat echt helemaal nergens op. Kleine 2* dan maar.
my name is bond
-
- 26 berichten
- 29 stemmen
Wat een in en intrieste film...maar desondanks....wat een topfilm!
Als je je verplaatst , kunt verplaatsen , in de belevingswereld van die 8 jarige jongen dan zie je de dilemma`s waar hij mee komt te worstelen...en de vragen waar hij mee zit naarmate de film vordert.
Die film die pakt je. De rollen worden zeer goed vertolkt door de 2 jongens. Het was wellicht nog beter geweest als de film in de Duitse taal was uitgekomen, maar het doet in mijn ogen niets af aan het verhaal zelf.
Seabird
-
- 3 berichten
- 16 stemmen
Goede film. Kende het boek niet en daarom was de afloop des te onthutsender.
Opmerkelijk dat de bewaking van dat stuk zo slecht was, dat dit allemaal zo kon. Beetje vreemd wel.
ikkie01
-
- 156 berichten
- 1666 stemmen
En sinds wanneer dienen films niet inhoudelijk beoordeeld te worden?
Wat een gel*l of de film waarheidsgetrouw is of niet. Verre weg de meeste Films nemen een loopje met de waarheid, Wat maakt het uit? Mij niets zo lang het geen docu betr. Een film beoordeel je wat mij betr. op alles behalve de waarheid
Ik vond dit een prima film. Goed gespeeld en een prima verhaal. Echt niets mis mee. Vader doet het erg goed in zijn dubbelleven tussen Leger en Familie. Moeder is heerlijk Naïef tot dat ze de waarheid te weten komt. En zo kan ik wel ff door gaan.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Goede film die erg lekker loopt en verbazingewekkend veel lef toont met het einde. Het perspectief van het kind is een sterk element in het verhaal maar wordt niet altijd even goed uitgewerkt. Zo vond ik de scenes tussen Bruno en Shmuel niet sterk geschreven en vond ik het hele spoortje over de moeder die niet zou weten wat er zich afspeelt een beetje twijfelachtig. De kracht van Boy in the Striped Pyjama's zit hem echt in het concept en 't einde.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Met een stevig vooroordeel ben ik deze film gaan kijken, maar mijn oordeel valt nog wel mee. Minpunten zijn hier al zat keer aangehaald, daarom zal ik me beperken tot wat voor mij de pluspunten van deze film waren.
Goed vond ik de scènes waarin de ouders duidelijk gegeneerd reageren op de vragen van Bruno over 'de boerderij'. Ze liegen hem maar wat voor, de waarheid kunnen ze hem niet vertellen. En eigenlijk realiseren ze zich ergens in hun binnenste op dat moment ook hoe fout het is wat er een paar honderd meter van hen vandaan gebeurt. Het jongetje legt onbedoeld steeds de vinger op de zere plek. Liegen is niet goed, maar de waarheid zeggen is nog erger. Dit kind zou zijn ouders zeker moreel veroordelen.
De twee jongetjes vond ik goed acteren. Irritant vond ik wel dat Bruno uiterlijk erg lijkt op dat vreselijke jochie uit 'Die Blechtrommel', waardoor ik in het begin moeite had om hem sympathiek te vinden.
Bottleneck
-
- 8220 berichten
- 2091 stemmen
Mooie film over onwetendheid en verkeerde voorlichting. Het perspectief van kinderen is een goede troef, erg effectief om de onmenselijkheid over te brengen. Het niet kunnen of willen uitleggen aan kinderen zegt al genoeg, net als het feit dat propagandafilms noodzakelijk waren.
De beste scènes zijn dan ook met de twee jongetjes waar je telkens naar uitkijkt en waarvan er meer hadden mogen zijn. Best aangrijpend.. Wel ergerlijk dat er (uiteraard weer..) clichés en uitvergrotingen van Duitse personages zijn. En terzijde: bestaan er (behalve Der Untergang) oorlogsfilms waarin Duitsers als mensen worden neergezet, of sterker nog, films vanuit het perspectief van moffen die - desnoods onvrijwillig - aan het front vechten? Zou wel eens wat anders zijn..
The Boy in the Stripes Pyamas is verder een kwestie van je historisch besef uitschakelen en je mee laten gaan met de metafoor die de film moet voorstellen. Toch was iets meer realisme beter geweest, bijvoorbeeld geen uitvergrote personages, en gewoon de authentieke taal. Dit Brits geleuter met termen als "Herr Kommandant" tussendoor is kneuterig en kan eigenlijk niet meer in de filmwereld anno 2008.
Het onderwerp is ook vrij makkelijk "scoren" op emotie, maar deze film weet me te raken en daar gaat het uiteindelijk om. Prettig ook dat de climax niet tot in den treure wordt uitgesteld.
3,5* - 4*
xEllen
-
- 29 berichten
- 337 stemmen
echt een hele goede en verrassende film!
het einde is wel erg zielig..
5*
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Goed.
Het verhaal is natuurlijk bekend, maar het is toch weer vanuit een ander oogpunt.
Acteerprestaties van de 2 jongens waren goed, alhoewel de shots en muziek ook hun bijdrage leverden. Na me eerste kennismaking met Vera Farmiga in Orphan, zet ze ook hier een grootse prestatie neer en zie ik haar steeds grager in me films. Eigenlijk de hele cast volstaat..
Einde is erg sterk
Aapje81
-
- 2121 berichten
- 4945 stemmen
Vooraf wist ik niets over deze film en had ook geen verwachtingen.
Dit was werkelijk een prachtig stuk cinnema. Het script zat schitterend in elkaar. De jeugdige invalshoek is heel innovatief gedaan en de sfeer en het acteerwerk waren erg goed.
Wat ik ook heel indrukwekkend vond was het volledig ontbreken van sentimentaliteit. De toon blijft heel onschuldig maar tegelijkertijd ook heel erg wrang en dan naar het einde wordt naar een adembenemde climax gewerkt.
Deze film is gewoon af. Ik heb van begin tot het eind op het puntje van mijn stoel gezeten en dat gebeurt de laatste tijd niet meer zo vaak. Dit is toch wel een klein meesterwerkje.
Nicolage Rico
-
- 20126 berichten
- 2220 stemmen
Ik had het boek al gelezen, dus het einde - een erg belangrijk moment van de film, wist ik al. Dat maakt de kijkervaring toch anders.
Goed verfilmd, het blijft moeilijk om een boek op het witte doek te proppen, al was het boek in dit geval niet heel dik. Het bezoek van Hitler aan huize Bruno is weggelaten. Maar een Engels sprekende Hitler zou niet sterk overkomen. HET grote mankement van de film: Engels sprekende Duitsers. Toch wel erg essentieel in een film over Duitsers in de W.O. II. dat Duitsers gewoon hun moedertaal spreken. Eigenlijk zou ik een heel punt van de score moeten halen - puur vanwege deze feit.
De kleine mannen stelen de show. Vooral het jongetje dat Shmuel vertolkt doet het uitstekend. Ik had net iets meer conversaties tussen de vrienden willen zienm de film had best een scene langer mogen duren.
Het einde had ik net wat subtieler willen zien. Hoewel het eindshot wel weer prachtig is.
Een kleine 3,5*.
Paalhaas
-
- 1569 berichten
- 2443 stemmen
Lieve help, wat een draak van een film! In eerdere posts is al aangegeven wat er schort aan deze prent: hij is historisch incorrect, bevat clichématige zwart-wit stereotypering van de personages, ontbeert diepgang en de emoties worden je door de strot geduwd met de subtiliteit van een op hol geslagen betonmolen (met als klap op de vuurpijl natuurlijk het einde), niet in het minst door de verschrikkelijke bombastische muziek. Gelukkig voor regisseur Mark Herman kun je met een dergelijke mix nog meer dan genoeg mensen voor de gek houden, anders zou hij al snel aan een nieuwe carrière moeten gaan denken.
Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2103 stemmen
Wat is dat toch met filmmakers, dat ze van mening zijn dat een Engels accent gerust voor Duits door kan gaan? Het werkt niet, en het eerste halfuur van The Boy in the Striped Pyjamas (verschrikkelijke titel, overigens) voelt dan ook eerder aan als een Harry Potter dan als een oorlogsdrama. De hoeveelheid clichés en het voorspelbare verloop van het verhaal werken ook niet echt mee aan een prettige kijkervaring. De jeugdige invalshoek heeft duidelijk als doel de kijker aan het huilen te krijgen. Ook over het einde valt te twisten: aan de ene kant is het passend, aan de andere kant, zoals ook al eerder aangegeven, douwt het de sentimentaliteit ook wel behoorlijk door je strot. Maar goed, laten we niet vergeten dat het Hollywood is, en Hollywood heeft het wel eens bonter gemaakt als het hierop aankomt. Als bombastisch drama voor de massa is deze film dan ook goed geslaagd - en ik heb me niet helemaal kapot zitten ergeren onder het kijken van deze film, dat is ook wel wat waard.
2,5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Een ongeloofelijk gewaardeerde film bij mijn familie (en kennelijk ook op MovieMeter, was me nog niet echt opgevallen eigenlijk). Ervaring leert mij films niet te vertrouwen als mijn moeder ze goed vind. Zeker niet als ze over de holocaust gaan. Zoals gewoonlijk werd ik weer teleurgesteld.
Ondanks de goede bedoelingen deugt de film gewoon niet. Het is denk ik de meest manipulatieve holocaustfilm die ik tot nu toe zag. In iedere scène krijg je een lesje. Iedereen ouder dan 12 zou zich echter moeten schamen als hij dat lesje nog niet kende. We krijgen dus weer het ouderwetse beeld van nazi's als mensen die bijna constant in schreeuwen lijken uit te barsten of anders rustig vilijn zijn, zoals die leraar. De joden schieten uiteraard meteen de hoofdpersoon te hulp als hij een keer valt. Ja, de nazi's hebben slechte dingen gedaan en de joden verdienden hun lot niet, maar moet deze film echt zó zwart-wit zijn. Het leek wel haast een karikatuur van W.O.II.
Ja, je kunt zeggen dat het vooral op iets oudere kinderen gericht is, maar nog steeds werkt het niet. Op een bepaalde manier laat de holocaust zich niet vergemakkelijken tot een niveau dat voor kinderen te behapstukken valt. Maar ook als kinderfilm is het gewoon niet bepaald een To Kill a Mockingbird. Ik vond het geheel bijzonder weinig beklijven.
Niets, maar dan ook niets bereidde mij voor op dat einde. Die mag wat mij betreft in de top 10 slechtste slotscènes ooit. Kennelijk vinden veel mensen het gewaagd en ontroerend, maar een kind laten sterven in een film wordt altijd gezien als zowel gewaagd als ontroerend. Iemand die echter verder kijkt dan het gemakkelijke sentiment ziet dat dit einde niets, maar dan ook helemaal niets zegt over de holocaust. Het is er alleen maar om een shock en tranen uit het publiek te trekken. De holocaust als melodramatische effectbejag is het. Het is toch bizar dat de hele dramatische lading van de jodenvervolging hier omgezet wordt tot de droefheid van een Duits, niet-joods (!) jongetje die per ongeluk (!) vergast wordt. Het zegt werkelijk niets over de holocaust.
Bah, bah, bah, bah, bah. Het ergste is nog wel dat iedereen erin trapt.
1,5* voor het acteerwerk van de jongetjes.
horned_reaper
-
- 386 berichten
- 269 stemmen
Ik vindt de film wel behoorlijk onrealistisch.... kijkend naar de feiten hebben de joden in het kamp het daar zo slecht nog niet met de werkelijkheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar Band of Brothers deel 9, daar is pas toe zien hoe het er werkelijk aan toe ging.
Natuurlijk is het engels helemaal van de zotte..... plus dat wanneer hij in het kamp zou hebben gelopen en er iemand in het duits aan het schreeuwen was, dit door de soldaten echt wel was opgemerkt.
De regisseur pakt hier dan ook behoorlijk makkelijk zijn punten door er op het einde even een bult drama in te gooien dat iedereen zou moeten raken, hier val ik dus absoluut niet voor.
Maar het neemt niet weg dat het geen fijne film was om te kijken
3,0*
Minotaures
-
- 7806 berichten
- 2386 stemmen
Prachtig en ontroerend film.
Meer is er niets over te zeggen.
Gerelateerd nieuws
WOII-film 'The Boy in the Striped Pyjamas' vanaf vrijdag te zien op Netflix
Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod
Zes steengoede Tweede Wereldoorlog-films die je op Netflix kunt kijken
Bekijk ook
The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.420 reacties
Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties
Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
23 reacties
Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
151 reacties
The Help
Drama, 2011
269 reacties
Hachi: A Dog's Tale
Drama / Familie, 2009
710 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boeknationalismconcentratiekamptweede wereldoorloggas chamber naziconcentration camp prisonerchildren in wartime
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.