Home Alone (1990)

Familie / Komedie

geregisseerd door Chris Columbus
met Macaulay Culkin, Joe Pesci en Daniel Stern

De achtjarige Kevin McAllister wordt per ongeluk alleen thuis achtergelaten wanneer zijn familie op vakantie gaat naar Frankrijk. Wanneer Kevin zich realiseert dat hij alleen thuis is, leert hij al snel voor zichzelf te zorgen. Uiteindelijk moet hij het huis beschermen tegen Harry en Marv, twee inbrekers die van plan zijn in het huis van Kevins familie in te breken.

Leuke film. Jammer dat alle humor alleen aan het einde van de film zit. Beetje kort.

avatar van PEN15
Uit de tijd dat we ontieglijk veel video games speelden gebasseerd op gelijknamige films, zonder de film in kwestie te hebben gezien. Voorbeeldje was Alien³ waarvan de opzet per platform verschilde, maar in grote lijn een tot de tanden bewapende space marine Ripley bevatte die het moest opnemen tegen planeten vol met xenomorphs. Blijkt dan achteraf een forse domper dat die film nauwelijks overeen kwam met de video games. Waarom, behoeft geen uitleg.

Zo ook eigenlijk met de Home Alones. Wij hadden vroeger deel I & II op een 386SX. In het ene spel moest je enkel boevenvallen opzetten en in Lost in New York moest je het hele spel lang die Bulk&Skull..okee, de "wet bandits" van je af zien te schudden. Heb deze film ondanks zijn immense bekendheid nooit eerder gezien en zodoende gedacht dat de slapstick tussen Kevin en de boeven op zijn minst de halve film zouden vullen. Keep the change, you filthy animal!

acja88
Ik heb me voorgenomen Home Alone deze Kerst een keer over te slaan. Tijd voor wat anders...

Home Alone

De december maand is weer aangebroken ik wou dan toch de Home Alone films weer eens herzien, niet alleen voor een mening maar nu ze op Netflix staan (1 t/m 3) heb ik er zelf ook de tijd en macht over wanneer ik ze ga kijken. Ik wist nog wel dat ik vroeger al groot fan van Home Alone was, wou altijd dat het ook bij mij gebeurde want dat leek mij gaaf. Maar wat ik echt beter aan Home Alone vind is dat deel één echt een gloed nieuw concept (in mijn ogen) was, en ik kan er vandaag de dag nog steeds van genieten.

Wat ik echt zonde vind is dat Macaulay Culkin een persoon is die zijn geld vern**kt door middel van het gebruik met drugs, zonde, zonde, zonde! Althans volgens mijn moeder die dat ooit las in de privé. Acteren doet hij leuk in Home Alone net zoals Joe Pesci en Daniel Stern , de twee boeven uit home alone. Het verhaal is geinig om te volgen, en het concept is leuk bedacht. Het acteer werk is dus prima en de inbreek scenes zijn geweldig! Heerlijke vertrouwde kerst film die echt in het plaatje past, soms word je er gek van de ze elk jaar weer uitgezonden worden maar het is achteraf ook wel weer leuk!

avatar van Maarten0402
Kondoro0614
Tja met Macaulay Culkin ging het een aantal jaar vrij slecht. Ik weet niet hoe het nu met hem gaat.
Het is zonde dat hij dat deed, maar dat kwam ook vanwege de druk die de media op hem legde als jong ventje tijdens en na Home Alone, Home Alone 2: Lost in New York en nog een film daarna (Ri¢hie Ri¢h ).

Maarten0402 schreef:
Kondoro0614

Inderdaad, ik zou nu ook niet weten hoe het me de beste jongen gaat. Raar vind ik het wel, je kiest tenslotte er toch voor om te gaan spelen in de films, dan kun je media verwachten.

avatar van DBTim
Afgelopen week de film met audiocommentaar van Culkin en de regisseur bekeken. De moeite waard moet ik zeggen! Pesci scheen er de pest in te hebben gehad dat hij niet de grote ster van de film was.

avatar van Maarten0402
Kondoro0614 schreef:

Ik weet niet of dat klopt wat je zegt: "dat hij ervoor heeft gekozen". Je weet nooit hoe dat precies gegaan is. En laten we wel wezen, hij was toen nog een kind. Die keuze is op zo'n leeftijd toch echt anders dan dat hij nu bij wijze van spreken voor het eerst benadert wordt voor een rol in een film.

Het lijkt mij (ondanks dat hij er zelf misschien voor heeft gekozen) op zo'n leeftijd erg moeilijk om met een media-druk om te gaan. En de media zijn niet altijd van die lieverdjes.
Niet alleen Culkin heeft dankzij media naar drugs gegrepen. Je ziet het bij heel veel celebrities (Film en muziekwereld).
En hoe de ouders met zijn bekendheid omgingen of reageerden naar Macaulay toe is ook nog een vraag.

Kortom: je hebt een punt dat velen celebrities ervoor hebben gekozen, maar dat neemt nog niet weg dat het een lastige wereld kan zijn. Ondanks dat je ervoor kiest wil het nog niet zeggen dat je er dan ook makkelijk aan went. 24/7 ben je eigenlijk bekend.

Maarten0402 schreef:

Je hoort mij ook niet zeggen dat het geen lastige wereld kan zijn. Lijkt mij dat je zelf wel beslissingen kan nemen later om niet meer te gaan acteren, aan zijn IMDb profiel te zien gaat hij zelf door. De media wereld kan hard zijn, wennen doe je het inderdaad niet of niet snel maar je kunt wel maatregelen nemen, het lijk mij dat je van te voren weet (voordat je eraan begint) dat media aandacht kan komen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Kevin McAllister 25 jaar later:
RYVRS Ep. 1 "Just Me In The House By Myself" starring Macaulay Culkin - YouTube

(Overigens zijn de verhalen over Culkin en drugs grotendeels onbewezen roddels, beetje alsof de pers zit te wachten tot het fout met hem gaat omdat je als kindacteur of een succesvolle filmcarriere moet hebben of compleet aan lager wal moet raken. Mijn indruk is dat Culkin geen van beiden kiest.)

avatar van Macady
Ik heb mn stem verhoogd naar 4*.....Dit is eigenlijk een typische 3 sterren film, echter heeft deze film een klassieke status en dat redden maar weinig films, vandaar een extra ster. Film blijft lekker weg kijken en is contstant up tempo

Klassiekertje

rayman
Komt deze week weer op TV, voor mij de nr.1 Kerstfilm
ik ga 'm maar weer eens kijken voor de 10e of 15e keer (ik ben inmiddels de tel kwijt)

Macady schreef:

Klassiekertje

Die klassieke status komt niet omdat het zomaar een 3* film is. Het is ontzettend knap zo'n enorme feelgood-kerst film te produceren die door een ontzettend groot publiek wordt omarmd. Ik heb deze zonder twijfel vaker gezien dan welke film dan ook, en er zullen ongetwijfeld nog heel veel kijkbeurten volgen.

Wat een legendarische film, hoeveel mensen kijken deze film niet standaard met kerst? Ik wel, alleen daarom al 5*. Een film die nooit verveelt, waarbij de juiste acteurs voor de juiste rol zijn gekozen. Prachtig, een van de mooiste klassiekers aller tijden.

avatar van mcdaktari
Ach ja, het is weer kerst, dan komt deze film ieder jaar wel een paar keer. Zo nu ook weer.
Ik dacht onlangs ergens gelezen of gehoord te hebben dat Macaulay Culkin weer een Home Alone film gaat maken. Weet iemand daar al meer van?

(verwijderd)
Macaulay Culkin speelt oude Kevin.

Goed om te zien dat het (eindelijk) goed met hem lijkt te gaan.

avatar van Tommy De Vito
Sorry hoor, maar hij ziet er nog (steeds) verlept uit.

(verwijderd)
Dat is meer zijn stijl dan zijn gezondheid gok ik.

avatar van Fueledable
Stem verhoogd van 2,5 naar 3 sterren. Dit jaar vind ik hem toch stiekem wel leuk.

avatar van Brabants
Dit lijkt toch echt wel een tijdloze klassieker te zijn en blijft ieder jaar boeien, ook al heb je hem al x-aantal keer gezien. Het is geschreven en geproduceerd door John Hughes die al meerdere successen wist te boeken. Dat dit zo een succes zou worden had hij zeker niet kunnen dromen. Verplichte jaarlijkse kost voor ieder kerstfeest.

avatar van Rodger
Blijft leuke humor,.. Vooral op het laatst ..

Dit is een klassieker. Het is een gezellige film met gezellige kerstmuziek. Hij kijkt lekker weg en het verhaal is prima.

MaartenTuinstra
Genieten geblazen.

Deze heb ik wel erg veel gezien, en dat is natuurlijk niet voor niets. Hoewel de hele film steunt op het uit het huis jagen van Pesci en co door dat opdondertje, is dit op de een of andere manier een waardige klassieker geworden. Als je kritisch naar deze film gaat kijken, bemerk je toch een hoop clichés, maar het vermaakgehalte wint het gelukkig ruim.

Hij blijft leuk

Beste kerstfilm die er is!

avatar van lars-pixar
Helaas was ik te laat geboren om deze film nog mee te maken in de bioscoop.
Gelukkig kreeg ik gisteren de kans om deze kerstklassier in de bioscoop mee te maken!
En dat was erg leuk!

avatar van tbouwh
Geloof het of niet, maar Home Alone is in mijn kindertijd volledig langs me heen gaan. Het moest er toch eindelijk eens van komen…

En wat blijkt, dit is inderdaad wel een vrij vermakelijk filmpje. Het huis is een leuke setting natuurlijk, en ook Kevin’s leven home alone wordt leuk uitgewerkt. Als ik mocht kiezen tussen vakantie of vrijheid wist ik het wel. Die gemaakte burgerlijkheid van Kevin’s gezin aan het begin van de film is echt zum kotzen. Jammer dan ook dat het einde gekenmerkt wordt door zo’n verzoenend toontje. Ik vond de rebellie van Kevin veel leuker, al is het wel begrijpelijk dat een film als deze zo afsluit. Het geheel kon met name op mijn goedkeuring rekenen door de gedeelten met de traps en de heerlijk geforceerde boeven-karikaturen. In het bijzonder vermakelijk is de scène met de ‘montage’ van de oude gangsterfilm. Credits tenslotte voor de rol van de oude dorpsgek, vanuit kind-perspectief is dit enorm herkenbaar (wij hadden hier ook wel zo’n lokale ‘dorpsgek’, waarvan we dachten dat ‘ie kinderen neerstak in steegjes).

Ik had niet al te hoge verwachtingen, en dat scheelde. Voldoende voor 3*.

Kondoro0614 schreef:

Eh... hoe oud was ie destijds...?

avatar van Majestics
Ik denk dat kindsterren het nog wel is ontzettend zwaar kunnen hebben in hun jongere jaren, voornamelijk vanuit een mentaal opzicht. Je moet het maar kunnen, omgaan met zoveel aandacht terwijl je gewoon nog een jochie bent.

avatar van Kondoro0614
Maakt mij niet uit hoe oud hij toen was. Denk dat de jongen zelf ook wel ouder word om keuzes te maken. Toen hij aan de drugs zat was die echt geen acht jaar.

Het is zeker wel knap omgaan met zulke aandacht.