Home Alone (1990)

Familie / Komedie

geregisseerd door Chris Columbus
met Macaulay Culkin, Joe Pesci en Daniel Stern

De achtjarige Kevin McAllister wordt per ongeluk alleen thuis achtergelaten wanneer zijn familie op vakantie gaat naar Frankrijk. Wanneer Kevin zich realiseert dat hij alleen thuis is, leert hij al snel voor zichzelf te zorgen. Uiteindelijk moet hij het huis beschermen tegen Harry en Marv, twee inbrekers die van plan zijn in het huis van Kevins familie in te breken.

avatar van mikoz
toch een stuk beter dan 2 en 3

avatar van danuz
Zo dat was weer is een portie nostalgie! Heerlijk zeg, deed me echt weer denken aan vroegah!

Heerlijk, 3,5* nogsteeds.

Het blijft een heerlijke film om naar te kijken. 4 sterren.

avatar van Webby
Idd, altijd weer leuk om te zien. Ook na de tigste keer

avatar van Da_BuTcHa
Ik zal hem als kind zeker wel 15 keer gekeken hebben, en ik kijk er nu nog met plezier na. Om sommige fragmenten heb ik me helemaal doodgelachen. Dit is echt zon lekkere kerstfilm, die je met de hele familie moet kijken. Heerlijke film!

Hij krijg van mij 5*

Grappige warme kerst aka famillie film, hoe vaak je hem ook al hebt gezien macaullay culkin met zijn geinige gezicht is altijd leuk om te zien. Zoals we altijd al van chris columbus verwachten is dit puur vermaak film voor jong en oud.

avatar van Gizzmann
Altijd leuk om deze met kerst weer te kijken.

Zag laatst weer een stukje. Echt vreselijk is dit. 1*

Hoezo? De film is inderdaad bij vlagen erg sentimenteel en moralistisch, maar het werkt allemaal perfect. Het is tenslotte een familiefilm (niet dat dát direct een vrijbrief is voor de overdosis moralisme in deze film, maar het is met oog op de doelgroep toch minder storend). Het acteerwerk van Culkin is niet al te best, nee, maar het werkt wel, op de éen of andere manier. Ik vind de film dan ook keer op keer weer éven hilarisch en ik kan me doodlachen om het kattenkwaad van Culkin en de capriolen van Pesci en Stern. Misschien is het omdat ik de film inmiddels ongeveer uit mijn hoofd ken, maar de film zit vol met bijzonder sfeervolle en memorabele scènes, vind ik. Puur vakmanschap dus.

Incognito schreef:
Hoezo?
Lees je volgende zin nog eens, maar dan zonder het stukje achter de komma.
Er zijn toch genoeg leuke kinderfilms die de overdosis moralisme achterwege laten. En ookal is het met het oog op de doelgroep minder storend, dan hoef ik het toch niet te slikken.
Het acteerwerk is vreselijk zelfs. Hoezo werkt het? Omdat het zo lief is? Omdat het kleinde schattige jongetje zich zo goed red in de grote enge stad? Ga toch weg. Een totaal overschat kindersterretje is het (hoe het acteerwerk het er op dit moment uit ziet weet ik niet, hij schijnt wel weer bezig te zijn).
Ik vind het maar cartooneske en flauwe grappen en grollen. Typisch Amerikaans.
Memorabele scènes? Waar dan? En onder vakmanschap versta ik toch iets anders dan deze kinderlijke troep.

Ik vroeg slechts waaróm je het zo'n vreselijke film vindt, zonder je verder iets op te dwingen. Ik zeg alleen dat ik films beoordeel binnen het genre en daarbij dus ook de beoogde doelgroep in acht neem. Het feit dat andere films die dosis moralisme achterwege laten, is voor mij dus ook niet zo belangrijk, daar ik me daar zelden aan stoor in familiefilms. Dat jij films op een andere manier beoordeelt, vind ik prima.

Deze film blinkt uit in alle aspecten die ik belangrijk acht voor een degelijke familiefilm, waarbij ik het sentiment en moralisme niet over het hoofd zie, maar het minder zwaar meeweeg in mijn beoordeling. Dat is niet zozeer een soepelere beoordelingsmethode, maar een simpele conclusie die ik trek uit eerdere kijkervaringen. Binnen het genre beoordeeld wel degelijk vakmanschap dus.

djelle
Ik sluit me grotendeels bij jou aan, Incognito. Jongens toch, dit is een supergezellig familiefilmpje die geen detailuitdieping en technisch correcte ontleding hoeft. Dit is gewoon een enorm genietbare kerstkomedie die erg op de lachspieren kan werken. Het "amerikaanse" die soms erg storend kan zijn (o.a. idd het moralisme) viel hier nog goed mee, en stoorde totaal de fun niet.

Wat me stoort is inderdaad het feit dat ze dit talloze keren heruitzenden, met name vooral in de kerstperiode. (maar dit doet niks af aan de waarde van de film) Daarom wacht ik bewust nog steeds een heel eindje om hem nog eens te zien. Maar als ik nog eens kijk, zal het rond kerst zijn, want dit is een heerlijke kerstkomedie die je bij voorkeur kijkt op een knusse kerstavond met het gezinnetje. Zalig!

Leuk geacteerd (vooral die boeven vond ik hilarisch!), prachtige sfeer en vooral een steengoed en enorm origineel verhaaltje maken deze film echt tot een klassieker! Overigens vind ik niet dat het gericht is op een jeugdig of kinderlijk publiek, het is echt dolkomisch voor gans de familie. Zelfs mijn grootvader lacht zich rot met deze opeenstapeling van amusante en goedgevonden grappen.

Wat mij betreft is dit echt een familiefilmklassieker, waar ik met veel jeugdsentiment aan terug denk. Een heerlijk gezellige kerstkomedie, met een supergoed idee (fantastich knap gevonden, en heel vernieuwend zo'n kleine die alleen thuis is, en het huis vol boobytraps zet, en zodoende 2 stomme inbrekers aanpakt. Su-per-vermakelijk toch!!) welke zorgvuldig en meesterlijk uitgewerkt is. Je leeft mee en je lacht je rot. Ik ben er gek van! 4,5* Net geen 5, omdat de fun (het belangrijkste) toch iets te laat en iets te kort in beeld kwam, waarin Home Alone2 wel ruimschoots in voldeed.

(wel jammer van de serie, met name deel 3 en 4, het 2de was perfect met nog steeds hetzelfde jongentje en het hilarische boevenduo die er best bij passen, maar dit terzijde)

avatar van U-96
Ben het helemaal met djelle eens. Ik vind dit al jaren een geweldige film, die vooral in december erg fijn is om te kijken. (4.5*)
djelle schreef:

Heb laatst nog een stukje gezien van Home Alone 3; erg slecht inderdaad.

avatar van Captain Pervert
Best een leuke film die nodeloos lijdt onder die vieze sequels.
Deel 2 is trouwens ook nog wel aardig.

U-96 schreef:

Meen je niet ? Dat irritante mannetje dat de hoofdrol speelt houdt jullie tenen wel vrij van smeltkaas ?

Menni
nag nag nag

excusez hoor

twg
deze film noem ik nou orgineel

avatar van U-96
FisherKing schreef:

Accepteer nou maar dat er ook mensen zijn die een andere filmsmaak hebben dan jij... Moeilijk?

idd goed gezegd u-96 !

avatar van Ramon K
Weet je wat we moeten doen? Gewoon keihard niet meer discussieren op deze site! Dat moeten we doen......

avatar van sonyjh
geweldige film, met geweldige kerstsfeer, face it

Dustyfan
Ramon K schreef:

En zo is dat, Ramon. Weet je wat? We heffen de site gewoon op, ook geen last meer van gasten die het niet met je eens zijn

Menni
Dit heeft niets met discussie te maken, maar met een beetje elitair zeiken op andermans smaak, waarvoor FisherKing terecht zijn excuses aanbood (hulde).

djelle
Inderdaad. Maar die post van Fisherking vond ik niet zo erg hoor. Als dat irritante, volgens hem, mannetje hem gestoord heeft mag hij dat gerust zeggen. Discussie vind ik plezant en verrijkend op de site. (Zolang het geen scheldpartij wordt, die niks meer met de film te maken heeft natuurlijk) Maar dat is persoonlijk. Als je niet wil discussiëren, doe je dat gewoon niet. Iedereen de keuze.

Ik vind het enorm interessant en verrijkend, vooral als ik eens in detail kan uitvissen waarom een film nu juist goed gevonden wordt of niet, volgens verschillende mensen hun visie. Vind ik het niet correct, zal ik het natuurlijk zeggen. Maar niettemin leer ik enorm bij. Deze site is goed zoals hij is, vind ik.

avatar van Pacino88
Incognito schreef:

Jongens doe toch niet zo moeilijk.De één vindt dit een leuke film,de andere niet.Wel vind ik dat Gotti niet zo veel op andere aspecten moet letten en gewoon naar een film moet kijken zoals die is.Bekijk hem eens zonder hem met van alles te vergelijken.Dit is gewoon jeugdsentiment,en jij gebruikt woorden waar niemand wat van snapt,

dit is gewoon een hele vermakelijke film die ik al tientallen keren heb gezien.Ook de 2e is goed.De tv scenes blijven de beste!

avatar van SmuttWars
Gewoon een lekkere familie/kerst film!!

avatar van Marki_san
Dit is een echte classieker!!!

FisherKing
Het hangt er volgens mij vanaf, op welke leeftijd je dit gezien hebt. Als jezelf even oud bent als de hoofdpersoon is dit natuurlijk het ultieme meesterwerk, maar voor de wat ouderen onder ons is dit een saai, monotoon, onverfrissend werkje.

Bovendien de 2,99 die de film hier krijgt (nog teveel overigens ) laat zien, dat bijna niemand hier een meesterwerk en/of klassieker in ziet.

avatar van Chr.s
Vond dit vroeger inderdaad geweldig.