Mayhem (2017)

Horror / Actie

geregisseerd door Joe Lynch
met Steven Yeun, Samara Weaving en Steven Brand

Derek Cho (Steven Yeun) is als jurist werkzaam bij een succesvolle advocatenkantoor. Hij staat op het punt om ontslagen te worden, wanneer er plots een levensgevaarlijk virus uitbreekt in het gebouw. De overheid grijpt onmiddellijk in en sluit het hele gebouw af om de buitenwereld te beschermen. Paniek slaat toe tussen de werknemers die nu samen opgesloten zijn. Derek besluit samen met Melanie (Samara Weaving), een ontevreden cliënt, een bloederige weg te banen naar de bovenste verdieping om zijn corrupte werkgevers te confronteren met alle gevolgen van dien.

avatar van tattoobob
Volgens mij is dit geen volbloed actie en is dit een horrorfilm.
Deze film lijkt wel oke te zijn....ik ben benieuwd.

avatar van Shinobi
Dit doet me enigszins denken aan The Belko Experiment (2016).

avatar van Daan258
Met Steven Yeun van The Walking Dead. Hij gaat hier maar even verder een virus bestrijden
Lijkt me een leuk tussendoortje.

avatar van John Milton
Daan258 schreef:
Lijkt me een leuk tussendoortje.
Dat was het ook precies.

De film omarmt zijn zotte premisse volledig, en af en toe is dat gewoon lekker. Het is jammer dat ze er niet nog een stapje bovenop doen, aangezien ze toch duidelijk een r-rating te pakken hebben. Leuk om Steven Yeun weer te zien, altijd een leuk acteur gevonden in TWD.

Ik wilde idd een double bill doen met The Belko Experiment (2016), maar die bleek ik niet te hebben liggen. Ik vond het overigens geen echte horror, al zat er hier en daar wat gore in.

Niet echt bijzonder, maar zeker erg geinig. Samara Weaving kende ik nog niet, maar ze doet het erg leuk.

hangt tussen een zesje en een zeventje, ik rond af naar boven.

avatar van zoutzak
Denk aan The Purge met een snuifje Crank en een vleugje Contagion in een Freudiaanse Zombieland meets Office Space.

Vermakelijke pulp.

avatar van Glacius
Vermakelijk met hier en daar de nodige humor. Samara is een toffe chick om te zien en hoewel ze wel overkomt als een prettig gestoorde meid, is ze soms wel een beetje buiten proporties aan het overacteren. Leuk tussendoortje.

avatar van joolstein
Eenvoudig en vermakelijk. Het virus Idiosa Dartellum 7 oftewel ID-7 breekt uit in een kantoorgebouw. Een virus die alle remmingen van de mens vervaagd of versterkt. Na de uitbraak probeert Derek samen met Melanie, een ontevreden cliënt, zich een bloederige weg naar de bovenste verdieping te banen. En dat is dan ook wat je krijg (te zien) Niets meer of minder. De genre-aanduiding hierboven zijn trouwens omgedraaid (zie IDMB) En dat klopt duidelijk beter omdat dit een actie-film pur-sang is. De Horror zit hem voornamelijk in wat bloed. Etage naar etage en van toegangspas naar toegangspas zien we knok-partijtjes. Waarbij spitsvondige grappen en voorhanden zijnde wapentuig de pret opleuken. Steven Yeun (The Walking Dead) en Samara Weaving (The Babysitter) hebben er overduidelijk ook plezier in. Weinig om het lijf maar het is zeker wel leuk om zo een keer te kijken.

avatar van comely
Na 5 minuten al gestopt. Zo kan een goede film niet beginnen..

avatar van mcdaktari
Ik moest meteen aan REC denken als ik de beschrijving lees.

Leuk.

De film heeft inderdaad veel weg van The Belko experiment, maar dan met een leukere premisse. Een werktoren in een dog eat dog bedrijf waar iedereen z'n morele grenzen ziet opdrogen. Dat kan alleen maar erg fout aflopen.

Lynch opent ook goed. Er zit aardig wat humor in de film, qua uitwerking doet het dan ook wat denken aan Zombieland. Iets minder strak uitgevoerd, maar wel zeker zo grappig. Yeun en Weaving doen het samen ook erg goed, beiden hebben er duidelijk lol in.

Maar na een uurtje blijft deze Mayhem toch wat hangen op sub-mayhem. Na een goede introductie van een dik half uur lijkt Lynch niet zo heel goed meer te weten wat nog meer te doen met het concept. Er wordt regelmatig gezondigd tegen de premisse en je mag ook niet teveel naar de achtergrond kijken want acteurs lijken soms niet helemaal zeker hoe kundig "mayhem" uit te beelden. Eén of andere secretaresse die propjes naar een ander gooit ... niet zo wild eigenlijk.

Omdat het laatste half uur dan niet echt méér brengt, gaat het ook wat storen dat het qua opzet misschien net iets te makkelijk de common man vs corporate greed is, met extreme karikaturen die de werkmuis iets te dik aanzet om "yay" te roepen wanneer er weer een baas sneuvelt.

Toch is het maar beperkte kritiek, want de film blijft wel fun van begin tot eind. Alleen had ik er op basis van de eerste helft toch iets meer van verwacht. Lynch komt een eind, maar blijkt uiteindelijk toch net niet regisseur genoeg om het waardig af te maken.

avatar van tattoobob
Redelijke film voor de zondag middag op 31 december.
Gewoon vermakelijk en zonder te veel na te denken een film kijken ...daar is deze erg geschikt voor.
Heeft wat weg van The Belko experiment inderdaad maar vond deze wel iets beter.
Samara Weaving vond ik erg aangenaam om naar te kijken....mocht Margot Robbie ooit haar rol opgeven als Harley Quinn dan is hier haar vervangster.

Verder een aardige film.

avatar van Macmanus
Series halen dit wel in.

Dit soort filmpjes werken door de velen series toch wat minder. Het is allemaal wat korter dan bijv. een Ash vs Evil Dead (alle eps bij elkaar dan). Scheelt niet gek veel en series kijk je toch met wat tussen pauzes. Maar qua fun, gore, lol is Ash velen malen beter en leuker. Dit voelde toch allemaal wat achterhaalt aan. Het is idee is in het begin nog wel aardig. Maar uiteindelijk zie je de makers vechten met de speelduur. Shit het moest 90 minuten he. Hoor je ze denken. Dit had in een episode vorm van 30 minuten veel beter gewerkt. Nu rammelt het aan alle kanten. Helpt ook niet dat we hier met serie acteurs te maken hebben. Yeun doet het niet heel slecht, maar het is toch een beetje wat film en serie nog wel eens doet onderscheiden net een iets meer a-list cast, maar dat is hier ook niet zo. Wat rest is ook een wat belegen dialoog. Over haar top 3 bands. Het voelde allemaal wat achterhaald cool aan. Voor iemand die Tarantino al achterhaald vindt, moet ik toegeven dat hij zelfs leukere dialogen naar boven tovert.

Het is qua fun nooit een goede b-film en qua cool nooit een goede a-film.

Stuck in the middle.

2 sterren.

avatar van danuz
Van waar die hyperfocus op series Macmanus? Zou niet weten hoe en waarom je dit in serie-format zou verwerken. Als een losse episode van Black Mirror ofzo? Vind dit juist als relatief korte speelfilm een lekker smeuïg werkje. Yeun's bebloede gezicht in blauw lichtschijnsel deed me bovendien aan Tokyo Fist denken. Niet dat de werken verder veel met elkaar van doen hebben (alhoewel), het is iets dat me positief opviel. Samara Weaving is ook een topper trouwens.

Ik snap de vergelijking Ash vs Evil Dead ook niet

danuz schreef:

Nou voor mij is dit te 90s. Dat vind ik in het tijdperk dat er ook series van 30+ minuten die ook grappig/gore/gewelddadig zijn niet meer zoveel toevoegen. Het is geen letterlijke vergelijking met Ash. Maar in essentie willen beide films een soort gelijk doel nastreven. Fun, gore, gewelddadig. Dan heeft een Ash meer afleveringen maar dat vind ik niet erg, want je kijkt het als een snack 1x per week. Waardoor het in die end vaak leuker, beter en sneller is. Helemaal nu het visueel gewoon beter is dan dit. Daardoor moeten dit soort filmpjes anno 2018 echt met wat meer komen. Het doet het voor mij niet meer. Weaving is in Smilf veel leuker bijvoorbeeld.

Daarbij vind ik dat je als filmmaker wanneer je "maar" 90 minuten hebt en je dit met moeite kunt vullen met leuke ideeën best armoedig. Dan heb ik het over de gehele linie, visueel, dialoog, pacing. Neem de seks scene tussen Yeun en Weaving. De premisse is dat je geen remming meer hebt. Maar de seks is veilig, lief en alles behalve spannend. Ik snap niet als je de premisse hebt ik niet een totale geflipte film zie...opvallend dat jullie zo mild zijn. Disney en blockbusters geven tenminste toe dat ze crowd pleasers willen maken. Deze film doet ons denken dat we iets met lef krijgen maar nee hoor.

Macmanus schreef:
want je kijkt het als een snack 1x per week.

Maar elke week op dezelfde fastfood zitten snacken is ook maar niks. Doe mij dan maar een vlot filmpje als dit, is na 90 minuten afgelopen en dan is het ook echt gedaan.

Trouwens nog steeds geen serie gezien die op filmisch gebied meer te bieden heeft dan dit soort B-filmpjes.

avatar van Macmanus
Dat is niet geheel waar geen episode is hetzelfde. Dus ik zie het meer als telkens een andere snack van een prima merk. Fastfood heb ik het niet genoemd. Maar ik wil je niet overtuigen om series te kijken hoor. Doe wat je fijn vindt. Ik vind Ash er beter uitzien dan dit, ook een Happy, Shameless of een Black Mirror to name a few. Sowieso is bij de 10/13 episode series het niveau vrij hoog. Camera’s zijn even goed als menig film. Men krijgt niet gek veel minder tijd. Geef toe dat de greys anatomy’s en supernaturals iets achter blijven maar dat zijn imo nog een beetje de oude stempel series. Met teveel episodes.

Denk dat dit soort films nog wel beter kunnen zijn dan series hoor. Maar dit is niet die film.

Macmanus schreef:
Ik vind Ash er beter uitzien dan dit

Nog nooit een volledige aflevering gezien, maar ooit op basis van de trailer wel compleet links laten liggen. Moest het een filmtrailer geweest zijn zou ik hem ook gewoon onder de noemer amateuristisch weggeschoven hebben. Laatst ook stukken van Dark gekeken, redt het ook niet tegen een Cronocrimenes, die op zich al niet zoveel voorstelde. Ik vind het kwaliteitsverschil nog steeds te groot om er echt voor te kunnen gaan zitten. Live-action dan, want op animatiegebied kan het blijkbaar wél.

avatar van Macmanus
Ben het niet met je eens. Dat kwaliteitsverschil is erg klein ik zou zelfs zeggen er is geen verschil of het is zelfs in het voordeel van de series. Althans ivm dit soort films en indd ook een cronoscrimes. Maar ik wil je verder ook helemaal niet overtuigen. Je bent geen Raimi fan en je lijkt mij niet iemand die zijn ongelijk snel toe zal geven, dus laat Ash alsjeblieft links liggen. Verder snap ik wat je tegen series hebt. Ze zijn inderdaad langer dan films als geheel gezien. Dus je bent sneller hiermee klaar. Dat is zo. Ikzelf denk alleen als ik een 3 matige soortgelijke films van rond de 90/100 minuten hebt gekeken en ik dat afstreep tegen 1 seizoen van een 10x 30 minuten serie die ik wel goed vind, ik dat zelf liever heb. Jij niet en dat mag uiteraard.

Wat mijn punt uiteindelijk is, is dat ik vind dat films als deze. Met deze bedoel ik films die het niet echt moeten hebben van de grote box office cijfers maar meer van de buzz, veeeeel meer moeten brengen door de concurrentie (mede van series) Ik denk niet dat deze film een grote lot beschoren is dan zondagmiddag netflix filmpje. Dat zou ik als ik de maker was maar een matig lot noemen. Met wat meer lef had je toch op zijn minst wellicht voor een cultklassieker kunnen gaan. Ik denk dat je in de 90s, wellicht nog wel de cultklassieker status opgeplakt had kunnen krijgen. Maar in deze all you can see wereld kun je imo niet meer aankomen met een slappe bak als deze. Step up your game!

Macmanus schreef:
en je lijkt mij niet iemand die zijn ongelijk snel toe zal geven

Wel als ook daadwerkelijk blijkt dat ik ongelijk heb. Blijkt dat bij smaakgebonden zaken dat zelden het geval is.

Macmanus schreef:

Hoezo ik niet? Ik zie ook liever 1 seizoen van een serie die ik goed vind dan 3 matige films. Maar vind maar eens een serie die goed is ... zolang ze er bij series al niet in slagen om een vaste regisseur aan te duiden ben ik maar amper geïnteresseerd. Lynch verdient best wat kritiek op z'n film hier, maar het is ten minste wel duidelijk 90 minuten Joe Lynch, eerder dan 5 uur generieke middelmaat.

Ben het verder ook wel eens dat deze film veel meer had kunnen zijn, maar als filmfan leg je je er ook bij neer dat de meeste films nu eenmaal geen cultmeesterwerkjes zijn. Ik had ook liever gezien dat het concept wat strakker aangehouden werd en deze film wat meer dubstep mayhem dan heavy metal mayhem was, maar met wat er is overtreft het voor mij nog steeds erg makkelijk wat er op serieniveau te halen valt.

avatar van Macmanus
Haha, uiteraard zul je hopelijk toegeven als je denkt dat 1+1 3 is, dat dit toch niet zo is. Zo flauw schat ik je niet in. Ik betwijfel alleen of je redelijk objectief aan een serie zou kunnen beginnen. Maar nogmaals ik wil je helemaal niet aan de serie hebben.

Ik denk dat je eerder matige films kijkt dan series omdat je eerder aangaf dat je graag na 90+ min klaar bent met iets kijken. Dat is bij series dan zeker nooit het geval.

Regie snap ik deels. Meestal is er wel een draaiboek over de stijl. Zelfde verdere crew. Als de show goed is opgezet in het begin is het niet zo een probleem dat de regie wat wisselt. Houdt het ook wel weer fris imo.

avatar van Left4Dead
Een film van Joe Lynch, had er nog geen enkele van de man gezien. Tja... dat de man van horror-komedie houdt moge duidelijk zijn gezien zijn CV binnen de filmwereld. Echter scoort de beste kerel niet hoog met de films onder zijn regie. Tijd voor mijzelf om eens te gaan ontdekking of die scores terecht zijn of niet, dit alles binnen de 86 minuten die er voor deze prent staan.

Als achtergrond heeft de regisseur voor een kantorengebouw gekozen qua setting. Hier breekt een virus uit, hoe origineel. Maar een saillant detail is het feit dat het verhaal zich baseert op gevoelens die iedereen wel eens met zich mee sleurt. De upper class een poepje laten ruiken aangezien ze alleen maar aan henzelf denken, tenminste dat is een tendens die je steeds vaker ziet. Zeker met de crisis waarin we zijn gestort door bankieren en hun consorten. Helaas moet ik daar wel bij zeggen dat die het wel heel gemakkelijk hebben met het hebberige volkje die zij graag van hun centen af willen helpen.

Door het virus blijkt elk individu een ongeremd projectiel te worden. We worden door een voice-over geïnformeerd over wat voor een effect het heeft op de samenleving, de overheidsinstanties blijken laconiek op de gevolgen te reageren.

De focus ligt op Derek Cho, een kantoorpik met een carrièrezucht. Helaas strand hij als succesvolle advocaat wanneer hij als fallguy ingezet wordt door de bazen. Het is royering met een bak geld toe of vechtend de bazen bestrijden. Daarbij helpt zijn besmetting met het virus hem zeker, een eerdere moordzaak door besmetting is voor de dader goed afgelopen. Cho ruikt zijn kans.

De humor doet het vooral in het begin erg goed, het script is zeker aantrekkelijk. De regisseur doet zijn best en het acteerwerk is zeker prima te noemen. Toch is er een maar te noemen, dat is namelijk dat je het op een gegeven moment wel hebt gezien. Leuk gedaan dat de virus hier als synoniem staat voor de graaicultuur. Met de ellebogen werken om de top te bereiken, zonder scrupules a.u.b.. Slaaf zijn van de maatschappij is de boodschap van de prent in best wel een leuke verpakking als een komedie-horror.

Leuk gedaan, prima momenten gezien. Leuke beelden van de regisseur en cameraman, best goed acteerwerk en vaak leuke humor. Maar, zoals eerder vermeld, was het soms te repeterend en daardoor wel eens saai. Gelukkig kijkt de prent gemakkelijk weg, en dankzij de korte lengte was het een leuk stuk ontspanning.

Beetje rare film vind ik, het begin vind ik niet zo top, vanaf het éénmaal begint is het toch nog cava om verder te kijken.

Deze zeer leuke Horror / Actie film ligt al sinds afgelopen december bij mij op de plank, maar omdat ik dacht dat deze film wel eens flauw zou kunnen zijn, heb ik hem tot gisteravond links laten liggen. Wat flauw betreft zat ik er echter volledig naast, want ik heb me juist vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 85 minuten) uitstekend vermaakt met deze leuke film en dat vooral vanwege de vele leuke personages, de dialogen, de humor en natuurlijk ook de actie.

In dit verhaal draait het om Derek Cho (Steven Yeun), die een klote dag heeft op zijn werk. Hij werkte voor het grote advocatenkantoor "Towers & Smythe Consulting" en heeft zojuist ontslag gekregen, nadat hij erin is geluisd. Om het allemaal erger te maken, breekt er ook nog een virus uit, te weten het ID-7 virus (oftewel het Red-Eye virus), die iedereen in het pand infecteert. Het goede nieuws daarbij is dat na acht uur iedereen weer zichzelf zal zijn en het slechte nieuws is dat iedereen opstandig wordt en daarbij hun stoutste neigingen de vrije loop laten. Al snel wordt Derek Cho omsingeld door gewelddadige oud-collega's, die iedereen en alles aanvallen. Samen met Melanie Cross (Samara Weaving), een voormalige cliënte die ook nog een appeltje te schillen heeft met "Towers & Smythe Consulting", vecht hij zich naar de bovenste verdiepingen van het gebouw, om daar wraak te nemen op de leidinggevenden.

Het eenvoudige verhaal stelt dan misschien niet zoveel voor, maar de uitvoering van het verhaal zit wel gewoon heel leuk in elkaar en dat begint al gelijk met de leuke vertellende drie minuten durende opening m.b.t. de uitleg over het ID-7 virus, waarbij veel leuk in beeld gebracht geweld is te zien en zelfs ook wat bloot en dat hoofdzakelijk in zwart/wit beeld, waarbij eigenlijk alleen nog de kleur rood is gebruikt en dat om duidelijk het rode oog (vanwege het Red-Eye virus) te laten zien en ook het bloed. Na deze leuke opening, die gelijk de toon zet voor de rest van het verhaal, wordt nog op vertellende wijze de hoofdrolspeler van het verhaal geïntroduceerd, te weten Derek Cho (die het overigens zelf verteld), waarna het verhaal begint.

Deze zonet genoemde hoofdrolspeler Derek Cho is een genot om naar te kijken in deze film en dan vooral vanwege de manier hoe hij zich gedraagt (schijt aan vrijwel iedereen), hoe hij zich verdedigd/verzet tegen zijn onterechte ontslag en de manier hoe hij wraak gaat nemen. Daarbij is Derek Cho overigens niet het enige personage waarvan ik genot, want ook de zeer mooie Melanie Cross (gespeeld door Samara Weaving die ik veel vond weg hebben van Margot Robbie) mocht er wezen (en niet alleen qua uiterlijk) en zij stond ook duidelijk haar mannetje en ze had ook smaak voor muziek.

Want als op een gegeven moment vraagt Derek aan haar "De drie beste muziekbands, zeg op ?", en zij noemt dan op "Motörhead", "D.R.I." en vroege "Anthrax" (van die drie bands krijg je overigens geen muziek te horen, maar wel van de Noorse Deathmetal band "Rivers of Nihil", wat dat betreft zou het leuker en passender zijn geweest, als men gekozen had voor muziek van de Noorse Black Metal band "Mayhem").

Het is jammer dat ze niet de thrashmetalband "Slayer" noemde, want anders was ze waarschijnlijk mijn droomvrouw geweest Zo was ook lekker grofgebekt en had ook humor, want op een gegeven moment zegt ze tegen Derek Cho, die een deur wilt openbreken:

"Je opent deuren zoals mijn oma neukt"

Samen met Derek Cho vormt zij een zeer leuk duo in dit verhaal en nemen ze heerlijk wraak (o.a. met een spijkergeweer, elektrische zaag, hamer en verstelbare moersleutel, welke ze in de kelder van het gebouw vinden, als ze daar worden opgesloten) op een aantal personages en dat mede om toegangskaarten te krijgen, om zodoende via de lift op de bovenste verdieping van het gebouw te komen. Daar wilt men dan afrekenen met CEO John 'The Boss' Towers (heerlijk gespeeld door Steven Brand) die bovenaan de voedselketen staat en een totaal gestoorde maniak (plast o.a. op een lijk) is. De scène waarbij hij een tekening (met daarop een op ontploffen staande bom met drie personen in de buurt) aan Derek Cho (die zich komt beklagen) laat zien en daarbij aan hem vraagt "Zeg me wat je ziet ?", was geweldig.

Om op de bovenste verdieping te komen bij John 'The Boss' Towers , moeten Derek Cho en Melanie Cross de toegangskaart zien te krijgen van de mooie donkere Kara 'The Siren' Powell (zeer leuk gespeeld door Caroline Chikezie), die de operationele directeur is en die Derek Cho mede erin gesluisd heeft, waardoor hij ontslagen wordt. Zij had overigens een mooie assistente, te weten de rondborstige Meg (Claire Dellamar), en ze was duidelijk ook niet op haar mondje gevallen, want op een gegeven moment zegt ze tegen Meg (als die haar toegangskaart komt brengen, die ze in de magnetron heeft gestopt en dus niet meer bruikbaar is):

"Je bent een leeghoofdige, klaplopende, parasitaire strontkop. Je bent een stel tieten zonder talent"

Het is overigens Meg die als laatste lacht en ze dood ook Kara met een schaar. Een ander leuk personage (waarvan men ook de toegangskaart nodig heeft en dat om op de verdieping van Kara 'The Siren' Powell te komen) was Lester 'The Reaper' McGill (zeer leuk gespeeld door Dallas Roberts), die hoofd personeelszaken is en die de ontslagprocedures regelt, men noemt hem ook wel "Magere Hein" en dat mede omdat hij loopt met een wandelstok, die er enigszins uitziet als een zeis. Hij wordt uiteindelijk door Melanie Cross gedood met een elektrische zaag.

Ook de andere CEO, te weten Irene Smythe (verdienstelijk gespeeld door Kerry Fox), en Ray (ik weet helaas niet wie hem speelde), die de man van I.T. is, waren wel leuke personages en zeker m.b.t. de scène waarbij Irene contact opneemt met Ray omtrent haar trage Internet en dan tegen hem zegt:

"Mijn internet is trager dan jouw hersenen"

Irene Smythe is overigens ook het personage waar Melanie Cross een appeltje mee te schillen heeft en dat doet ze natuurlijk ook, want ze slaat haar uiteindelijk dood met een hamer, nadat men haar toegangskaart heeft gekregen (die van Kara 'The Siren' Powell was immers niet meer bruikbaar), in ruil voor haar computerbestanden die men haar afhandig heeft gemaakt.

Met de actie zit het ook wel goed in dit verhaal en dat levert regelmatig leuke gevechten op, die ook zeer leuk en hard in beeld worden gebracht en dat o.a. met muziek. Zo laat Derek Cho op een gegeven moment het nummer "Motherfucker" van de rockgroep "Faith No More" opzetten, waarbij hij samen met Melanie Cross gaat vechten tegen vijf personen uit het team van Kara 'The Siren' Powell. Het einde is misschien voorspelbaar en flauw, maar hoort gewoon bij dit verhaal en was ook leuk en mede omdat men Derek Cho nog op andere gedachten (men wilt dat hij iets lucratiefs ondertekend) wilt brengen met o.a. twee mooie vrouwen (gespeeld door Annamaria Serda en Nina Senicar), waarvan eentje dan op een gegeven moment tegen hem zegt:

"Teken en ik pijp je"

Uiteraard tekent Derek Cho niets (althans niet wat John 'The Boss' Towers hem aanbiedt) en dood hij uiteindelijk John 'The Boss' Towers, door hem van de bovenste verdieping naar beneden te gooien. Het virus is dan ook uitgewerkt (de 8 uren zijn dan afgelopen) en Derek Cho en Melanie Cross verlaten dan hand in hand het gebouw en de film is dan afgelopen.

Al met al vond ik dit een verrassend leuke en vermakelijke Horror / Actie film (Horror moet je eigenlijk met een korreltje zout nemen), die zich vanaf de eerste tot de laatste minuut lekker wegkijkt en dat in een hoog tempo waarin veel gebeurt en vooral heel veel leuke dingen, zoals leuke en mooie personages (ook de nog niet genoemde receptioniste Jenny, gespeeld door Lucy Chappell, die tijdens de opening van het verhaal wordt lastig gevallen door iemand en waarbij Derek Cho het dan voor haar opneemt), leuke dialogen, leuke humor (ook het nog niet genoemde gedoe omtrent een koffiemok) en leuke actie.

Omdat deze film afkomstig is van regisseur Joe Lynch, had ik niet verwacht dat ik deze film zo leuk zo vinden, want de andere twee films welke ik gezien heb van hem, kregen respectievelijk een 1,0* (bij de Actie / Thriller film "Everly (2014)") en 1,5* (bij de Horror / Komedie film "Wrong Turn 2: Dead End (2007)") van mij en deze krijgt nu maar liefst 4,0* van mij.

avatar van Noodless
De actiescènes zien er vaak lekker goed en bloederig uit, maar het verhaal zelf boeide totaal niet.
Fijn om Steven Yeun (Glenn van Walking Dead ) hier te zien die gegoten zit in zijn rol. Vermakelijk filmpje, maar de verwachtingen lagen hoger. 6/10

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In The Walking Dead was Steven Yeun jarenlang een vredelievende softie, maar dat gebrek aan geweld mag hij in Mayhem van Joe Lynch dubbel en dwars inhalen. Lynch, die al vanaf de openingsscène in zijn regiedebuut Wrong Turn 2 bewees dat hij wel raad weet met de combinatie van over de top geweld en onderbroekenlol, geeft een enorm vermakelijke adrenalinekick. Vergelijkbaar met The Belko Experiment van Greg McLean en James Gunn vorig jaar, maar in mijn optiek zelfs nog een stukje leuker. We zien een leuke rol van Yeun, maar vooral een schitterende rol van Samantha Weaver als Melanie. De twee lopen, gewapend met een heel arsenaal van de Gamma, rond in een kantoorpand met allerlei geflipte juristen. Diepgang is ver te zoeken, maar het pure entertainment dat Lynch serveert smaakt uitstekend; over de top karikaturen die elkaar de kop inslaan, afgewisseld met geinige onderonsjes. Als Yeun een deur niet openkrijgt, roept Weaver hem toe ‘je opent deuren zoals mijn moeder neukt’. In Mayhem heeft subtiliteit een ATV’tje.

3,5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schimmig schap.

Hoogstaand is dit B-werkje van regisseur Joe Lynch (geen familie van) absoluut niet, maar vermakelijk is het gelukkig wel. Er valt namelijk voldoende te gniffelen tijdens dit naar de jaren tachtig ruikende B-filmpje, dat een schimmig schap van de videotheek destijds in elk geval niet had misstaan. Geen wonder, gezien de filmmaker zijn voorliefde voor videovoer uit dat decennium. De score had in elk geval zo onder een aflevering van Miami Vice gekund.

Steven Yeun is op wraaktocht in een kantorencomplex dat in quarantaine wordt geplaatst nadat er een gevaarlijk virus is uitgebroken. Iedereen die besmet wordt raakt zijn normbesef kwijt en de kantoormedewerkers slaan elkaar meteen de hersens in. Dit klinkt leuker dan dat het hier - enigszins low budget en soms ook wat braaf - in beeld wordt gebracht, maar door de vaart erin te houden komt de filmmaker ver. Of hij de eindstreep haalt valt te bezien, maar de verveling slaat gelukkig niet toe.

***

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

Leuk al die reviews! Dus allemaal (behalve Zinema natuurlijk) de film gestolen want de film komt eind volgende maand uit, hij wordt daarvoor eerst vertoond op IMAGINE Film Festival. Dus vond je het een leuke film, betaal er dan eens voor, dan zorg je er in ieder geval een beetje voor dat films nog gemaakt kunnen worden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Joe Lynch heeft wmb het beste Wrong Turn deel gemaakt, al zegt dat ook niet zo heel gek veel. Ging i.t.t het eerste deel vooral voor de blood & guts, maar bovendien met een belangrijk korreltje zout. Daarna heb ik hem niet zo aandachtig gevolgd, al had hij een oké bijdrage in Chillerama (2011) en ligt Knights of Badassdom (2013) wel klaar op DVD. Met Mayhem levert hij in ieder geval precies dat: mayhem. Niet uitbundig / weird genoeg naar mijn smaak, maar het is al heel wat om een (sort of) interessant nieuw idee te zien met tevens een kwalitatief solide uitwerking. Genoeg tempo en schwung in de montage en Yeun weet het ook wel onverwacht fijn te brengen met Weaving op hetzelfde niveau.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond stond eigenlijk alweer een Zuid-Koreaanse oorlogs film op de planning, ook wel ‘Mai Wei’ maar aangezien we wat problemen hadden met het afspeelapperatuur wat geen ondertiteling wou afspelen zijn we maar afgestapt van deze film voor die avond, tot dat we het probleem gemaakt hebben. We kunnen helaas niet vloeiends Koreaans spreken en verstaan dus dat werd hem niet.

Een paar weken geleden zijn we al eens op ‘Mayhem’ gestuit, dit voornamelijk door de filmtip die ‘Theunissen’ mij gegeven heeft een aantal weken geleden, en deze al sinds die tijd klaar lag om ook eens opgezet te worden maar meer door ons als buffer gebruikt werd, mochten we droog komen te staan aan films. Nu waren we blij dat we deze buffer hadden anders zaten we mooi zonder, aangezien we beiden met een grote schoonmaak bezig zijn en de andere films even niet in handbereik lagen.

‘Mayhem’ is wat dat betreft een perfecte horror/actie film waarmee je, je avond echt wel mee kan vermaken. De film deed me soms wat denken aan ‘The Belko Experiment’ waar we nu vooral te maken kregen met een virus wat men tot moordlustige, hitsige beesten wist te maken die elkaar ook van kant wouden maken of ongeschaamd op het bureau even een lekker potje gingen vrijen. Daarna begon de film vrijwel met veel tekst en uitleg, waar draait de film nou precies naar toe, wat gebeurd er en wat houd het virus in principe in. Voormij had deze uitleg niet persé gehoeven want ik zou het vrijsnel snappen maar, voor sommige onder ons kon het misschien nog wel van toepassing zijn.

“I'm only the messenger, Derek. Screaming at me is like yelling at your watch because you're late.”

De film kent leuke scenes die vaak erg nietszeggend zijn, met geinig moordscenes uiteraard maar een verhaal en concept wat eigenlijk vrij weinig inhoud bevat. Toch doen deze films mij vaak erg veel goeds waar ik toch kan zeggen dat het vaak wel erg geslaagd is om te naar te kijken, sterker nog ik kan er best van genieten om dit soort films zo op zijn tijd eens te bekijken en dan bedoel ik ook wel op zijn tijd, want als ik dit te vaak kijk dan is het concept al erg snel saai.

Wel leuk om de cast van deze film te volgen, voor mij best een bekende cast met onder andere Steven Yeun die ook een mooie rol had in de zombie-serie ‘The Walking Dead’ en Samara Weaving die ik vooral ken van de ‘Netflix Original’ film ‘The Babysitter’ waar ze ook aardig in wist te schijnen. Een aardig leuke en bekende cast moest deze film met zich mee slepen en dat is toch wel aardig gelukt al zeg ik het zelf, met een leuke acteerprestaties komen deze twee wel het verst in de hele film. De rest van de cast deed het leuk maar het was uiteraard nergens echt bijzonder.

Ook wel leuk dat er een aantal metalbands naar voren werden gehaald, vooral door ‘Melanie Cross’ waaronder de meest bekende band denk ik van alles, ‘Motörhead’ en ook nog even in het kort 'Anthrax' maar dan wel de vroegere jaren van de band waar ik het totaal mee ens ben. Ook werden er nog wat meer bands en nummers afgespeeld in de metalscéne maar Theunissen heeft hier al een mooi verslag van gemaakt.

“My mother used to say that no one raindrop ever thought it caused the flood. I now know what she meant by that.”

Het verhaal stelt niet zo héél veel voor, en is best makkelijk te benoemen. We volgen eigenlijk twee verhaallijnen wat mooi op elkaar aansluiten, waarmee we eerst zien hoe Derek Cho zijn baan haat, en deze daarna kwijt raakt. En al gauw slaat het virus in, waarna Derek en Melanie besluiten naar de baas zijn kamer te vertrekken om hem te vermoorden en dan begint de onheil.

Al om al, leuke film om op een zaterdagavond te kijken waar je razendsnel door heen schiet want het verveeld niet snel. Toch zal ik het niet aanraden deze film met een serieuze blik te gaan kijken, want herzenlose actie staat hier toch wel hoog. Ik denk, en raad je aan om voor wat uitgebreide informatie naar mijn bovenbuurman ‘Theunissen’ te gaan, die heeft het wat uitgerbreider verwoord maar, ‘Mayhem’ is een leuke zit.

avatar van Daan258
Inderdaad had de film wat weg van The Belko Experiment (2016)
Gewoon een film waarbij je je verstand op nul zet en het allemaal nog wel vermakelijk is.
Het was leuk om Steven Yeun hier te zien spelen wat voor mij de gehele film al wat leuker maakte.
Er had zeker wel een heel stuk meer bloed en actie in gemogen want het was vrij braafjes.

Al met al al prima vermaak.

Klein 3,0*

avatar van Boeikens
The Purge meets Belko Experiment.

Aanvankelijk moest ik wat wennen aan de vertelmethode maar dat kwam best goed. Lekker brutaal, vlot lopend en bij momenten een goede komische insteek. De horror zit hem in de bloody moments en dat alles gebaseerd is op een virusuitbraak.

avatar van keimpeS
Deed mij ook wel denken aan The Belko Experiment, waarin hoofdbedrijf wordt afgesloten van buitenwereld en de chaos kan beginnen. De horror van Belko bevatte meer gore, deze film is toch meer richting lichte horror en komedie, alles met een knipoog. The Belko Experiment spreekt mij persoonlijk meer aan, toch voor deze film 2,5 ster!