• 8.258.892 stemmen

Geregisseerd door: Siu-Tung Ching

Met onder meer: Leslie Cheung en Joey Wong

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Sien Lui Yau Wan

De onzekere, bange en onhandige deurwaarder Ning, verblijft bij gebrek aan geld een nacht in een leegstaande tempel. Maar wat hij niet weet is dat het er behoorlijk spookt. Hij ontmoet een zeer aantrekkelijke vrouw die hem verleid en hij wordt hopeloos verliefd op haar. Wat hij echter niet weet is dat zij eigenlijk een spook is, die normaal iedere man bijna letterlijk laat 'verslinden'.

imageimageimage

Secretary Chiu, Judge's assistant

Policeman

Boss at tavern

Ramon K

Weet iemand of de gehele trilogie nog ergens in een boxset te koop is?

Ze zijn wel los te verkrijgen (onder 'Asiamania') maar ik wil liever de boxset aan mijn collectie toevoegen.

Thanks!

Nog nooit in Belgie besteld. Binnenkort even doen.

avatar van djelle

djelle

Geen probleem!

Zo een groot wantrouwen ten opzichte van België Ramon?

avatar van wibro

wibro

Niet zo lang geleden hier een fragment van gezien in een MM contest. Dat deed mij eigenlijk weinig, maar toen ik deze DVD voor € 2,00 (5 voor €10,00) zal liggen bij de FRS, heb ik hem toch maar meegenomen. Al met al toch best een vermakelijk filmpje, waarvan ik de eerste helft een stuk beter vond dan de tweede. Dat gespring en die zwaardgevechten met die geesten begon mij op den duur toch flink te vervelen. Niettemin toch wel een knap gemaakte film die visueel soms best mooi was.

Waardering; gemiddeld 3,0*

Ramon K

Die poster hier kan echt niet: artwork van Dracula en meer dan de helft van de afgebeelde personages komt niet in de film voor. Is er niets beters te krijgen?

Geweldige film trouwens!

avatar van Derekbou

Derekbou

Op goed geluk voor twee euro meegenomen, voor dat geld zeker geen miskoop. A Chinese Ghost Story brengt een leuke mix van humor, fantasy, drama en kung-fu. Naar mijn smaak lag de nadruk echter iets teveel op de romance tussen de twee hoofdpersonages, waardoor de film zijn vaart af en toe even moest minderen voor een potje drama.

De fantasy elementen zijn leuk uitgewerkt met mooie special effects (enkel de stop-motion zombies zijn wat knullig), geschminkte geesten en een vleugje Chinese mythologie. Het camerawerk en de choreografie tijdens de actiescènes zit ook prima in elkaar. Klein minpuntje nog voor de soundtrack. De grotendeels traditioneel Chinese score wordt op momenten vreselijk onderuit gehaald door lelijke 80's synthesizer muziek.

Al met al een vermakelijke en originele mix van Chinese fantasy en kung-fu. Deel twee en drie komen voor dezelfde schappelijke prijs zeker nog in huis.

avatar van Lennert

Lennert

Ik weet zeker dat Siu-Tung Sing goed gekeken heeft naar Sam Raimi's Evil Dead films, het camerawerk, de special effects en de algehele sfeer waren namelijk bijna letterlijk gekopieerd. Niet dat dit een slecht punt is, want deze compleet absurde film is zeker erg genietbaar met al deze vreemde invalshoeken, zelfs stukjes musical worden niet geschuwd (de zingende taoist vind ik persoonlijk nog het hoogtepunt van de film)

Het verhaal is echter vrij afgeraffeld, maar dit hoeft de pret niet te drukken. De actie is solide, de soundtrack is erg mooi en vooral het camerawerk behoort tot de betere Hong Kong films. Een leuk allegaartje aan stijlen, wat zeker de moeite waard is. Deel 2 en deel 3 samen met dit deel voor zo'n 10 euro voor 6 dvd's aangeschaft bij de Saturn in Rotterdam, dat is de moeite in ieder geval waard

avatar van belchinees

belchinees

Poster is toch niet de juiste?

avatar van swollenaer68

swollenaer68

Leuke film, het verhaal is wel aandoenlijk maar niet zo bijzonder en van het acteren moet je je ook niet zoveel voorstellen. Zelfs qua aktie kan het stukken beter. Het ziet er wel mooi uit en het is onderhoudend. Ruime voldoende.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Een Cheesy film in de goede zin van het woord!

De kennismaking met een arme sloeber, ondersteunt door zaligmakende liedjes die het leed voor hem zowaar nog wat vergroten, terwijl het buiten regent dat het plenst, oogt grappig.

Deze film is best wel bizar te noemen, aangezien hij zich niet vast laat pinnen op enkel een genre. Actie, komedie, fantasy, romantiek, horror....Wat een heerlijke mengelmoes aan genres komt hier voorbij zeg! De film werkt heus niet even goed op ieder vlak, maar wint het grootste deel van zijn charme wel, dankzij zijn veelzijdige afkomst!

De humor van het niet willen zien, van de kwade geesten in het donkere woud door stuntelige hoofdrolspeler Leslie Cheung is zeer komisch te noemen. 17 jaar later zou Edgar Wright met hetzelfde idee aan de haal gaan voor zijn Shaun of the Dead, zij het veel minder geslaagd en leuk zoals het hier tot uitvoering kwam. Een dikke 3,5*

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Bizar script maar mooi uitgewerkt. Dit is een film die je niet zo snel in Europa of de VS zal zien. Effecten zijn zeker voor de jaren 80 erg goed. Leuke mix van verschillende genres met de bekende Chinese klanken. Ook de humor ontbreekt niet. Wel is het middenstuk een klein beetje saai doordat de relatie tussen de jongen en de geest iets te lang wordt uitgewerkt. Vooral de rol van de geestenjager is erg geestig!

avatar van FillumGek

FillumGek

Ik wilde hem al lang zien, maar omdat ik deze film vaak tegenkwam tijdens één van mijn vele horror-zoektochten en dit geen volbloed horror is, was het er steeds maar niet van gekomen. Apart filmpje, dat inderdaad een aardige mix is van genres. Het overgrote deel is fantasie, aangevuld met wat drama, romantiek, komedie, actie/martial arts en inderdaad horror.

De manier waarop het allemaal is uitgewerkt vind ik niet altijd even geslaagd. Zo is het verhaal aardig, maar waren de dialogen niet zo interessant. Komt wellicht ook omdat ik Yin niet zo'n leuk personage vond. Leslie Cheung deed het gelukkig wel goed en is ideaal voor zijn stuntelige rol. De humor is niet altijd even geslaagd, vaak kinderachtig zelfs. Maar de scenes met het bad vond ik erg vermakelijk. Joey Wong is ook best een prettig aanzicht. Dat de film veel om de romance tussen Ning en Nip draaide stoorde me dan ook niet.

Het camerawerk tijdens de vechtscenes was best aardig, maar af en toe wat verwarrend. De special effects voldeden, ik ben persoonlijk ook wel gecharmeerd van stop-motion techniek en andere gare effecten die in een bizar filmpje als dit niet misstaan. A Chinese Ghost Story is leuk om eens gezien te hebben maar weet uiteindelijk niet echt indruk te maken, helaas.

avatar van jadolino

jadolino

De film verveelde me , niet echt mijn ding.

avatar van Woland

Woland

Knotsgekke film. Soms wordt het wel erg druk, maar grotendeels stuitert deze film op plezierige wijze voort. Ik heb eerder de vergelijking gelezen met The Evil Dead, en ja, die is inderdaad duidelijk te zien. Zeker op de wat meer horror-komedie-momenten is er eenzelfde soort sfeer en een vergelijkbare humor, met een onhandige sukkel als hoofdpersoon die goedkoop gemaakte ondoden te slim af probeert te zijn. In deze film lukt het Ning helemaal met meer geluk dan wijsheid om zich voorbij het kwaad te stuntelen. Zo leuk als The Evil Dead is dit niet, maar toch, leuk is het alsnog. De film zeilt ondertussen alle genres door - de horror en komedie zijn duidelijk aanwezig, maar ook fantasy, romantiek en kung fu komen hier voorbij. De muziek is wel een verschrikking, op een jaren '80 met synthesizer-manier. Maar de film is fijn geschoten en over het algemeen gewoon leuk gedaan, als je flauwe slapstick en slechte grappen kan waarderen, of het in ieder geval niet al teveel stoort. Het is in ieder geval weer eens wat anders dan de zoveelste slasher of matige monsterfilm.

avatar van John Milton

John Milton

Woland schreef:

Dat kan ik niet
of het in ieder geval niet al teveel stoort.
Dat deed het zoals wel vaker helaas wel, in ieder geval teveel voor een voldoende. Dit soort filmpjes zullen nooit mijn ding worden vrees ik, vooral de komische noot niet.

avatar van Woland

Woland

John Milton schreef:

Dat kan ik niet[.

Maar je houdt toch van Chaplin?

avatar van jono

jono

Sien Nui Yau Wan (Engelse titel: A Chinese Ghost Story) is een fantasy/griezelfilm van regisseur Siu-Tung Ching. In de hoofdrol speelt de bekende Oosterse acteur Leslie Cheung, en met deze film werd hij een grote ster in Azië.

Het verhaal gaat over de verlegen ambtenaar Ning, die op een nacht in een leegstaande tempel verblijft. In de tempel ontmoet hij een mysterieuze vrouw waarop hij verliefd wordt. Ze blijkt echter een spook te zijn, en Ning besluit vervolgens haar ziel te gaan redden.

A Chinese Ghost Story is een aardige Oosterse film. De fantasyelementen zijn leuk uitgewerkt en de special effects zijn prima verzorgd. Ook het camerawerk en de choreografie tijdens de actiescènes zitten goed in elkaar. Ik vond alleen de soundtrack niet zo geslaagd: de grotendeels traditioneel Oosterse score wordt regelmatig vreselijk verpest door lelijke synthesizermuziek.

Al met al een vermakelijke en originele mix van Chinese mythologie, fantasy, horror en martial arts. De film kreeg twee vervolgen, wederom met Leslie Cheung in de hoofdrol, en die ga ik ooit ook nog eens bekijken. Nu al zin in. 3,5*

avatar van shrink

shrink

Ik moest er even inkomen, maar de film krijgt een plezierige romantische lading. Het einde vond ik niet erg spectaculair. Dat mocht wel iets 'romantischer'. Daarnaast is dat drukke gedoe van die chinezen even leuk, maar na een poosje een beetje irritant. Niet helemaal mijn ding dan.

avatar van jipt

jipt

Briljant wuxia-horror sprookje. Heeft het meeste weg van het eerdere werk van Sam Raimi. Lekker over-the-top en vlot. De tijd vloog voorbij. 4,5*

avatar van FlorisV

FlorisV

Poye Polomi!

Deze Hong Kong klassieker betekende een mijlpaal voor zogeheten Wuxia films (mystieke martial arts films, in tegenstelling tot kungfu) en kan misschien het beste omschreven worden als Big Trouble in Little China meets Sam Raimi. De combinatie (lichte) horror, humor en fantasie werkt goed in deze plezierige, soms wat chaotische productie die opgeluisterd wordt met heerlijke muziek, afwisselend melancholisch of catchy zoals de titelsong van Leslie Cheung. De vuurballen schietende taoist Ying (Wu Ma) steelt de show, maar de vertolking van de aimabele Leslie Cheung is ook een feest.

De kosten waren minder dan 6 miljoen. Die waren toch wel inventief besteed, met mooie sets en veel effecten. Die effecten zijn soms wat goedkoop of ouderwets gemaakt (stop motion, razend snelle cuts) maar ze trekken alle registers open. Uiteraard ontbreken de reuzensprongen met touw ook niet.

Actie, humor, romantiek, magie, het zit er allemaal in met de nodige vaart. Van harte aanbevolen.