Sien Nui Yau Wan (1987)

Hongkong
Fantasy / Horror

geregisseerd door Siu-Tung Ching
met Leslie Cheung, Joey Wong en Ma Wu

De onzekere, bange en onhandige deurwaarder Ning, verblijft bij gebrek aan geld een nacht in een leegstaande tempel. Maar wat hij niet weet is dat het er behoorlijk spookt. Hij ontmoet een zeer aantrekkelijke vrouw die hem verleid en hij wordt hopeloos verliefd op haar. Wat hij echter niet weet is dat zij eigenlijk een spook is, die normaal iedere man bijna letterlijk laat 'verslinden'.

avatar van Ramon K
Weet iemand of de gehele trilogie nog ergens in een boxset te koop is?

Ze zijn wel los te verkrijgen (onder 'Asiamania') maar ik wil liever de boxset aan mijn collectie toevoegen.

Thanks!

Nog nooit in Belgie besteld. Binnenkort even doen.

djelle
Geen probleem!

Zo een groot wantrouwen ten opzichte van België Ramon?

avatar van wibro
Niet zo lang geleden hier een fragment van gezien in een MM contest. Dat deed mij eigenlijk weinig, maar toen ik deze DVD voor € 2,00 (5 voor €10,00) zal liggen bij de FRS, heb ik hem toch maar meegenomen. Al met al toch best een vermakelijk filmpje, waarvan ik de eerste helft een stuk beter vond dan de tweede. Dat gespring en die zwaardgevechten met die geesten begon mij op den duur toch flink te vervelen. Niettemin toch wel een knap gemaakte film die visueel soms best mooi was.

Waardering; gemiddeld 3,0*

avatar van Ramon K
Die poster hier kan echt niet: artwork van Dracula en meer dan de helft van de afgebeelde personages komt niet in de film voor. Is er niets beters te krijgen?

Geweldige film trouwens!

avatar van Derekbou
Op goed geluk voor twee euro meegenomen, voor dat geld zeker geen miskoop. A Chinese Ghost Story brengt een leuke mix van humor, fantasy, drama en kung-fu. Naar mijn smaak lag de nadruk echter iets teveel op de romance tussen de twee hoofdpersonages, waardoor de film zijn vaart af en toe even moest minderen voor een potje drama.

De fantasy elementen zijn leuk uitgewerkt met mooie special effects (enkel de stop-motion zombies zijn wat knullig), geschminkte geesten en een vleugje Chinese mythologie. Het camerawerk en de choreografie tijdens de actiescènes zit ook prima in elkaar. Klein minpuntje nog voor de soundtrack. De grotendeels traditioneel Chinese score wordt op momenten vreselijk onderuit gehaald door lelijke 80's synthesizer muziek.

Al met al een vermakelijke en originele mix van Chinese fantasy en kung-fu. Deel twee en drie komen voor dezelfde schappelijke prijs zeker nog in huis.

Ik weet zeker dat Siu-Tung Sing goed gekeken heeft naar Sam Raimi's Evil Dead films, het camerawerk, de special effects en de algehele sfeer waren namelijk bijna letterlijk gekopieerd. Niet dat dit een slecht punt is, want deze compleet absurde film is zeker erg genietbaar met al deze vreemde invalshoeken, zelfs stukjes musical worden niet geschuwd (de zingende taoist vind ik persoonlijk nog het hoogtepunt van de film)

Het verhaal is echter vrij afgeraffeld, maar dit hoeft de pret niet te drukken. De actie is solide, de soundtrack is erg mooi en vooral het camerawerk behoort tot de betere Hong Kong films. Een leuk allegaartje aan stijlen, wat zeker de moeite waard is. Deel 2 en deel 3 samen met dit deel voor zo'n 10 euro voor 6 dvd's aangeschaft bij de Saturn in Rotterdam, dat is de moeite in ieder geval waard

avatar van belchinees
Poster is toch niet de juiste?

avatar van swollenaer68
Leuke film, het verhaal is wel aandoenlijk maar niet zo bijzonder en van het acteren moet je je ook niet zoveel voorstellen. Zelfs qua aktie kan het stukken beter. Het ziet er wel mooi uit en het is onderhoudend. Ruime voldoende.

avatar van maxcomthrilla
Een Cheesy film in de goede zin van het woord!

De kennismaking met een arme sloeber, ondersteunt door zaligmakende liedjes die het leed voor hem zowaar nog wat vergroten, terwijl het buiten regent dat het plenst, oogt grappig.

Deze film is best wel bizar te noemen, aangezien hij zich niet vast laat pinnen op enkel een genre. Actie, komedie, fantasy, romantiek, horror....Wat een heerlijke mengelmoes aan genres komt hier voorbij zeg! De film werkt heus niet even goed op ieder vlak, maar wint het grootste deel van zijn charme wel, dankzij zijn veelzijdige afkomst!

De humor van het niet willen zien, van de kwade geesten in het donkere woud door stuntelige hoofdrolspeler Leslie Cheung is zeer komisch te noemen. 17 jaar later zou Edgar Wright met hetzelfde idee aan de haal gaan voor zijn Shaun of the Dead, zij het veel minder geslaagd en leuk zoals het hier tot uitvoering kwam. Een dikke 3,5*

avatar van Jack Sparrow
Bizar script maar mooi uitgewerkt. Dit is een film die je niet zo snel in Europa of de VS zal zien. Effecten zijn zeker voor de jaren 80 erg goed. Leuke mix van verschillende genres met de bekende Chinese klanken. Ook de humor ontbreekt niet. Wel is het middenstuk een klein beetje saai doordat de relatie tussen de jongen en de geest iets te lang wordt uitgewerkt. Vooral de rol van de geestenjager is erg geestig!

avatar van FillumGek
Ik wilde hem al lang zien, maar omdat ik deze film vaak tegenkwam tijdens één van mijn vele horror-zoektochten en dit geen volbloed horror is, was het er steeds maar niet van gekomen. Apart filmpje, dat inderdaad een aardige mix is van genres. Het overgrote deel is fantasie, aangevuld met wat drama, romantiek, komedie, actie/martial arts en inderdaad horror.

De manier waarop het allemaal is uitgewerkt vind ik niet altijd even geslaagd. Zo is het verhaal aardig, maar waren de dialogen niet zo interessant. Komt wellicht ook omdat ik Yin niet zo'n leuk personage vond. Leslie Cheung deed het gelukkig wel goed en is ideaal voor zijn stuntelige rol. De humor is niet altijd even geslaagd, vaak kinderachtig zelfs. Maar de scenes met het bad vond ik erg vermakelijk. Joey Wong is ook best een prettig aanzicht. Dat de film veel om de romance tussen Ning en Nip draaide stoorde me dan ook niet.

Het camerawerk tijdens de vechtscenes was best aardig, maar af en toe wat verwarrend. De special effects voldeden, ik ben persoonlijk ook wel gecharmeerd van stop-motion techniek en andere gare effecten die in een bizar filmpje als dit niet misstaan. A Chinese Ghost Story is leuk om eens gezien te hebben maar weet uiteindelijk niet echt indruk te maken, helaas.

avatar van jadolino
De film verveelde me , niet echt mijn ding.

avatar van Woland
Knotsgekke film. Soms wordt het wel erg druk, maar grotendeels stuitert deze film op plezierige wijze voort. Ik heb eerder de vergelijking gelezen met The Evil Dead, en ja, die is inderdaad duidelijk te zien. Zeker op de wat meer horror-komedie-momenten is er eenzelfde soort sfeer en een vergelijkbare humor, met een onhandige sukkel als hoofdpersoon die goedkoop gemaakte ondoden te slim af probeert te zijn. In deze film lukt het Ning helemaal met meer geluk dan wijsheid om zich voorbij het kwaad te stuntelen. Zo leuk als The Evil Dead is dit niet, maar toch, leuk is het alsnog. De film zeilt ondertussen alle genres door - de horror en komedie zijn duidelijk aanwezig, maar ook fantasy, romantiek en kung fu komen hier voorbij. De muziek is wel een verschrikking, op een jaren '80 met synthesizer-manier. Maar de film is fijn geschoten en over het algemeen gewoon leuk gedaan, als je flauwe slapstick en slechte grappen kan waarderen, of het in ieder geval niet al teveel stoort. Het is in ieder geval weer eens wat anders dan de zoveelste slasher of matige monsterfilm.

avatar van John Milton
Woland schreef:
Dat kan ik niet
of het in ieder geval niet al teveel stoort.
Dat deed het zoals wel vaker helaas wel, in ieder geval teveel voor een voldoende. Dit soort filmpjes zullen nooit mijn ding worden vrees ik, vooral de komische noot niet.

avatar van Woland
John Milton schreef:
Dat kan ik niet[.

Maar je houdt toch van Chaplin?