menu

The Reckless Moment (1949)

mijn stem
3,42 (60)
60 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Film noir
82 minuten

geregisseerd door Max Ophüls
met James Mason, Joan Bennett en Geraldine Brooks

Nadat de moeder van Bea Harper het lichaam van Bea's vriendje vindt, verstopt ze het, in de veronderstelling dat Bea hem vermoord heeft. Er ontstaan problemen wanneer ze gechanteerd wordt door louche types.

zoeken in:
avatar van Dogie_Hogan
4,5
"er is nog niet gestemd"

Dat kan straks, vanaf 18 sept. a.s. Bron 1, bron 2 .
Eindelijk.

avatar van Dogie_Hogan
4,5
Gelezen quoite:
"THE RECKLESS MOMENT is yet another great Hollywood Film-Noir made by a German-born director, in this case Max Ophüls (who went on to achieve his greatest reputation as a film-maker in France in the 1950s). Joan Bennett is Lucia, a Californian housewife determined to hold her family together regardless of the cost. Her daughter has become involved with a particularly unsavoury old man, a relationship that eventually leads to murder and to blackmail. James Mason is Donnelly, a charming and rather likeable blackmailer. Both Lucia and Donnelly are, in their own way, trapped by the lives they lead and the choices they've made. Both are given a glimpse of other lives they could have lived. Neither is willing to pay the price that changing the course of their lives would entail, and both find that maintaining their present course also exacts a very high cost. For Joan Bennett this is a very different kind of Film-Noir role for her compared to her films with Fritz Lang. She's certainly no femme-fatale, but she gives a powerful and moving performance. In an ideal world a performance like this would earn an Oscar, but alas we live in a very imperfect world.

Ophüls and his director of photography, Burnett Guffey, produced a movie that is visually inventive and remarkably effective in conveying both atmosphere and psychology. The constantly moving camera emphasises the feeling of imprisonment – Lucia is constantly in motion, constantly doing things, constantly making strenuous efforts to maintain the façade of respectability and normality, but all her labours only serve to imprison her more surely and more implacably. The only weakness in the movie is that the change in the relationship between Lucia and Donnelly seems too sudden and just a little implausible. The outstanding quality of the acting and the brilliance of the film-making are more than sufficient to overcome this minor flaw, and THE RECKLESS MOMENT is truly a superb Flm-Noir. A must-see for fans of James Mason or Joan Bennett, and a definite must-see for Film-Noir fans".

** DVDReview: Klik hier.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,0
Dogie_Hogan schreef:
"er is nog niet gestemd"

Dat kan straks, vanaf 18 sept. a.s. Bron 1, bron 2 .
Eindelijk.


En deze Kerst (of in een van de dagen erna) op TV. Zag 't gisteren in de gigs bij het filmoverzicht staan. Niet precies gekeken waar en wanneer. Vast BBC, hoewel hij nog niet bij TV overzicht staat.

avatar van allmodcons
5,0
Volgens VARA TV-Magazine wordt deze film donderdagnacht 3 januari 2008 uitgezonden op BBC 2 begintijd: 01:20.
Verplicht kijken voor alle Film-Noir liefhebbers!

avatar van Dogie_Hogan
4,5
allmodcons schreef:
Volgens VARA TV-Magazine wordt deze film donderdagnacht 3 januari 2008 uitgezonden op BBC 2 begintijd: 01:20.
Verplicht kijken voor alle Film-Noir liefhebbers!
Bedankt voor de tip! {Maar HIER staat 4 jan.)

avatar van stinissen
stinissen (crew)
Berichtje naar Jordy

Bij Reckless Moment, The
http://www.moviemeter.nl/film/11759/stats/
staat wel de tijd en datum maar bij de film staat alleen de datum

avatar van stinissen
stinissen (crew)
Dogie_Hogan schreef:
(quote)
Bedankt voor de tip! {Maar HIER staat 4 jan.)



Het is na 0.00 uur dus officeel is het dan de 4de

avatar van Dogie_Hogan
4,5
stinissen schreef:
(quote)
Het is na 0.00 uur dus officeel is het dan de 4de
Ja, wel handig met recorder programmeren.

(Mag graag een Noir zien, maar ik blijf er niet voor opzitten.)

avatar van Co Jackso
3,5
The Reckless Moment is mij zeer goed bevallen. Van begin tot einde is er een spanningsboog. Verder zit de film vol personages waarvan je niet precies weet wat hun volgende zet is. Dit maakt de film zeer intrigerend.

Wat mij ook beviel aan deze film-noir, is dat de klassieke noir elementen op een andere manier worden toegepast. Wat dat betreft lijkt deze film wel meer op een drama.
Nadeel van de film is wat mij betreft de korte tijdsduur. Aan bepaalde karakters wordt niet genoeg tijd gegeven om zich volledig te ontwikkelen. Maar dit nadeel weegt absoluut niet op tegen de voordelen van deze zeer goede film.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,0
Joan Bennett is fantastisch en ook James Mason overtuigt. Vooral het begin is erg sterk. De ontwikkelingen aan het einde komen wat snel en zijn niet heel erg geloofwaardig, maar de films van Ophüls (Opuls geheten op de titelrollen van de films die ik zag) heb ik pas recentelijk ontdekt en zijn een welkome aanvulling op de andere Europees-Amerikaanse noir regisseurs als Fritz Lang en Jacques Tourneur.

avatar van Ramon K
3,5
Ik vind Ophuls nu niet echt een noir-regisseur bij uitstek. Voor mij zijn juist films als Letter From an Unknown Woman, Lola Montes en Madame de... zijn meesterwerken. Melodrama dus.... Daar staat ie eerder om bekend....

avatar van Dogie_Hogan
4,5
Joan Bennett vòòr The Reckless Moment onlangs nog gezien in Woman in the Window en Scarlet Street, beiden uit '45; maar wat ziet ze hier na 4 jaar er een stuk ouder uit, dat was ff wennen! (Vergelijkbaar met Rita Haywoth in Gilda uit '46 en Affair in Trinidad '52: "aged a lot"). Joan is evenals tijdgenote Claire Trevor echter een geweldige en charis- matische actrice. Ze draagt de film!
De momenten, dat Joan niet rookt zijn trouwens te tellen... In de auto-scene vraagt Mason zelfs aan Bennett met roken te stoppen en ze gooit haar sigaret weg, de vol- gende scene in de auto rookt ze alweer.
Mason speelt wel goed, maar evenals in Bigger than Live vind ik hem een wat matte, absente uitstraling hebben.
Ik las net op de IMDB dat Joan's dochter in deze film, de vroeg overleden Geraldine Brooks, van Nederlandse komaf is.

Prima "Noir", wat aan de korte kant misschien (de relatie tussen Bennett en Mason had wat mij betreft verder uitgewerkt kunnen worden...). IMDB 9/10*.

avatar van kos
3,0
kos
Dogie_Hogan schreef:
(de relatie tussen Bennett en Mason had wat mij betreft verder uitgewerkt kunnen worden...). .
Ja, dat kun je wel zeggen!

Het moment dat hij opeens op haar blijkt te vallen kwam wel echt als donderslag bij heldere hemel.

avatar van Dogie_Hogan
4,5
kos schreef:
(quote)
Ja, dat kun je wel zeggen!

Het moment dat hij opeens op haar blijkt te vallen kwam wel echt als donderslag bij heldere hemel.
Inderdaad. Was dit onderwerp verder uitgewerkt, dan zou echter die verfoeilijke Hays-Code om de hoek kijken (overspel), en dan had Bennett moeten sterven...

avatar van Mochizuki Rokuro
4,0
Ramon K schreef:
Ik vind Ophuls nu niet echt een noir-regisseur bij uitstek. Voor mij zijn juist films als Letter From an Unknown Woman, Lola Montes en Madame de... zijn meesterwerken. Melodrama dus.... Daar staat ie eerder om bekend....


Eens, niet bij uitstek (Tourneur ook niet), maar dit soort noir films vind ik erg fijn. Beter dan de hard-boiled Americana's eigenlijk. Herken ook in deze film zeker melodrama elementen. Lola Montes is van de vier Ophüls-films tot nu toe ook mijn favoriet. Boeiende regisseur. Heb in de Kerst vakantie ook wat Tourneur ingehaald. De BBC is toch wel onmisbaar voor mij.

avatar van Ramon K
3,5
De noirs en horrorfilms van Tourneur die ik tot nu toe zag vind ik erg goed. De twee noirs van Ophuls (deze en Caught) halen het niveau van Tourneur niet vind ik. Maar wie ben ik?

Ik heb vooral diep in de nacht al heel wat moois gezien op de BBC, inderdaad.

avatar van boerenpummel
3,0
Hier had ik meer van verwacht. Vond de film niet echt geweldig uitgewerkt, zowel het verhaal als de personages (de verfoeide code zal hier mede de oorzaak van zijn). De plotwendingen zijn te vergezocht en /of te onlogisch. Na afloop van de film overheerste dan ook de irritatie.

3*

rick@themovies
Ik heb deze film een tijdje laten bezinken. Direct na afloop was ik niet bepaald enthousiast. Een fantastisch uitgangspunt, maar op het eerste gezicht een nogal magere uitwerking. Weinig diepgang, een rommelig en ongeloofwaardig plot, een matige verhaalstructuur, en mager acteren van vooral de bijrolspelers.

Daarna realiseerde ik me dat er nogal wat merkwaardige elementen in de film zitten die de indruk wekken dat er met deze film meer aan de hand is. Het constante roken van Joan Bennet, haar zoon die tot irritatie van moeder voortdurend half ontkleed rondloopt, de zeer aanwezige schoonvader, de onkarakteristieke dame bij het schimmige leenbureau.
Kortom, dat ruikt naar symboliek; een film met ‘more than meets the eye’.

Op basis van die constateringen begon ik te draaien. Was hier sprake van een hele goede film, misschien wel een miskend cinematografisch meesterwerkje?

Maar hoewel dat uiteindelijk misschien wel zo is, kan het geen kwaad om zo nu en dan op je eerste indruk af te gaan.

Bij deze: Goed camerawerk, hele goede hoofdrolspeelster, maar over de hele linie nogal saaie, rommelige, matige gespeelde noir annex melodrama.

avatar van Dogie_Hogan
4,5
Voor de 2e keer dit jaar op BBC2: 23 dec : 02.55-04.15u.

avatar van BBarbie
3,5
Bij vlagen spannende film noir met een paar aardige, nogal onverwachte wendingen. Helaas wordt de film naar het einde toe tamelijk oppervlakkig afgehaspeld, alsof de filmmakers niets beters konden bedenken dan de belagers van het familiegeluk maar uit de weg te ruimen. Voelt toch aan als een zwaktebod.
Joan Bennett en Jason Mason zijn uitermate gekipt voor dit soort drama’s, maar beiden hebben wel betere films op hun naam staan.

3,5
Film zou gebaseerd zijn op een story die verscheen in het vrouwenblad "The Ladies Home Journal" wat meteen verklaart dat begrippen als moederliefde en ook edelmoedigheid eigenlijk het middelpunt van de film vormen en ook misscien wel dat het einde van de film nogal theatraal overkomt.
Maar goed, "The Reckless Moment" is een goed geregisseerde film die boeit en ook spannend blijft en geniet van goed acteerwerk waarbij onvermijdelijk James Mason, als de gecharmeerde chanteur met zijn puik taalgebruik, opvalt.
'k Zoek in een film noir steeds een femme fatale en die ontbrak deze keer. Who cares, als de film ook zo te genieten valt.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:40 uur

geplaatst: vandaag om 22:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.