Hounds of Love (2016)

Australië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ben Young
met Emma Booth, Ashleigh Cummings en Stephen Curry

Vicki Maloney wordt door een gestoord paar ontvoerd, ergens in een straat in een buitenwijk. Terwijl ze de dynamiek tussen haar ontvoerders waarneemt, beseft ze al snel dat ze hen tegen elkaar moet opstoken. Zo maakt ze een kans om te overleven.

avatar van arnodw
Vond dit echt een onwaarschijnlijk goeie film. Slomobeelden kunnen voor mij perfect, zolang je er niet mee overdrijft. In Hounds of Love is het precies goed. Die scènes dragen ook bij tot de beklemmende sfeer die de hele film overheerst, net als de bloedstollende score.

De drie hoofdrolspelers stelen de show en verkeren stuk voor stuk in bloedvorm. Vooral de perfect gecaste Emma Booth is subliem als de labiele Evelyn White, maar ook Cummings en Curry acteren geweldig.

Mijn favoriete scène? Dat moment waarop Vicki, onder de melodramatische noten van Nights in White Satin, beseft dat ze in de val is gelokt. Het dansende echtpaar maakt deze passage helemaal af.

De ontknoping zou me in vele andere films misschien teleurstellen, maar het emotionele weerzien werd door de slow motion en het gebruik van Joy Divisions Atmosphere zodanig over the top gebracht dat het gewoon weer goed was.

Kortom, Hounds of Love sleepte me mee van het eerste tot het laatste shot.

avatar van DiDa
Spannende thriller! Het concept is heel simpel, maar door het fantastische camerawerk, de editing, de acteerprestaties en de beklemmende sfeer is dit een hele spannende realistische thriller.

De film is trouwens gebaseerd op dit waargebeurde verhaal

David and Catherine Birnie - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van keimpeS
Mooi sprekend in beeld gebracht, best wel realistisch. De scène waarbij de schreeuw en sluitende deur sprak boekdelen en bezorgde mij wel goosebumps terwijl je toch niks zag! (Erg sterk gedaan) Leuk DiDa die Wiki link, bedankt.

avatar van Noodless
Prima filmpje !
Het verhaal wordt boeiend gebracht door de drie hoofdpersonages die een geloofwaardige invulling geven en hun rollen prima spelen. Daarbij ook het gebruik van een sfeerrijke sound en leuke muziek. De scène dat het gestoorde paar danst op Nights in White Satin terwijl Vicki langzaam beseft dat ze ontvoerd is geworden, is erg sterk. Ook het gebruik van de camera had hier een toegevoerde waarde die een extra tintje meegeven aan de sfeer. De camera die rustig voorbij gaat bij de verschillende woonhuizen en het leven daaromtrent is leuk gedaan. Of de slow-motion beelden. Stijlvolle elementen !
Naar het einde toe pakt het misschien wat minder uit : iets te simpel uitgewerkt, zeker die messteken. 7/10

avatar van Daan258
Toch een tegenvallertje.
Mijn verwachtingen waren veel te hoog. De sfeer en het acteerwerk is prima. Maar qua verhaal is het allemaal best simpeltjes en had het van mij een stuk grover gemogen wat ik van te voren eigenlijk ook verwacht had.

Helaas kan ik er niet meer dan een 2.0* voor geven.

avatar van mrklm
Sfeervolle, goed geschreven en sterk geacteerde psychologische thriller gebaseerd op ware feiten begint in Perth in 1987, wanneer Vicki Maloney [Ashley Cummings] wordt gekidnapt door het jonge echtpaar John [Stephen Curry] en Evelyn White [Emma Booth]. Het scenario richt zich op de gespannen relatie tussen de explosieve John en de onderdanige Evelyn, maar vooral vanuit het perspectief van Vicki, die daardoor al snel door heeft dat de sfeer op elk moment om kan slaan. Dat gegeven zorgt voor veel suspense, ook al neemt regisseur/scenarist Ben Young in zijn speelfilmdebuut wat teveel zijn toevlucht tot stijlmiddelen.

avatar van alexspyforever
Dit is typisch zo een film die vanwege het camera- en acteerwerk wordt geprezen. Of dat terecht is laat ik in het midden, ik kan enkel oordelen hoe ik het heb ervaren. Voor mij is dit zo een film die nogal hipster overkomt met slo-mo beelden die voor de sfeerschepping moeten zorgen. Ik vind het eerder zoals ze in het voetbal zouden zeggen vertragingsmanoeuvres en tijd rekken. Bovendien gaat de film al aan een slakkengang vooruit.

Als dat slome ritme dan nu nog werd gebruikt om een deftige karakterontwikkeling of plot te bewerkstelligen zou je nog denken. Nu kan je in slaap vallen en als je weer wakker wordt geen al te belangrijke informatie hebben gemist. Waarom dat stel dat doet, waarom die vrouw in godsnaam bij de hufter blijft en dat spelletje meespeelt, verder dan wat halfslachtige uitleg krijg je als kijker niet. Van slachtoffer Vicki krijgen we uiteindelijk ook niet erg veel te weten al is ze wel pakken interessanter dan haar ontvoerders.

Misschien komt het als verfrissend over vanwege de stijl en het feit dat bijna alle geweld wordt gesuggereerd of volkomen buiten beeld. En rarara wie gaat er weer dood, juist de hond Moet ik geloven dat die Evelyn lekker meedoet aan seksspelletjes en ze het niet door heeft dat haar man eigenlijk meer plezier heeft aan de slachtoffers dan zijn dooie mus van een echtgenote?

Enkele rauwe geweldsscènes, wat echte smerigheid is wat deze film nodig had. Het einde maakte nog wel wat goed, beetje voorspelbaar wel. Uiteindelijk bleef ik met een onvoldaan gevoel achter me afvragend wat was nu eigenlijk het punt dat de regisseur poogde te maken? Deze voegde niets toe aan het genre. Henry: Portrait of a Serial Killer zou ik eerder aanraden, to the point en met veel meer persoonlijkheid dan dit zoutloos stelletje. Slachtoffer die haar ontvoerders tegen elkaar opstookt, nou daar heb ik toch niet zo ontzettend veel van gemerkt...

avatar van Flavio
Stijlvol geschoten met onder andere veel gebruik van extreme slow motion, een naargeestig sfeertje maar verder niet erg opzienbarend. Vond de acteurs niet slecht al lag de labiliteit van Evie er wel zo dik bovenop dat je je afvraagt hoe de manipulatieve John haar nog kon vertrouwen. Het einde was me ook iets te makkelijk. Het is dat Atmosphere zo'n goeie plaat is, maar een einde dat gered wordt door de muziekkeus is toch niet goed te noemen.

Politie had trouwens wel iets meer kunnen doen lijkt me, vingerafdrukken vergelijken van al die brieven van verdwenen meisjes was toch wel het minste, zeker nu de laatste een verborgen boodschap bleek te bevatten. De opmerking van John dat "ze" altijd eerst naar de achterdeur lopen suggereert dat ze al veel meer ontvoeringen en moorden op hun geweten hebben en dat ze een bekend stramien volgen.

Maar goed, voor een debuutfilm wel meer dan verdienstelijk en een regisseur om in de gaten te houden.

avatar van Basto
Erg fijne feel bad cinema. Regisseur weet heel knap een onheilspellende sfeer neer te zetten, waarin het (magere) verhaal op optimale wijze verteld wordt.

Sterk!