Thelma (2017)

Noorwegen / Frankrijk / Denemarken / Zweden
Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Joachim Trier
met Eili Harboe, Okay Kaya en Ellen Dorrit Petersen

Thelma (Eili Harboe), een jonge Noorse studente, verhuist naar Oslo. Daar wordt ze verliefd op een knappe klasgenoot. Op hetzelfde moment begint ze te ontdekken dat ze een raadselachtige en onverklaarbare verbinding heeft met het bovennatuurlijke. Ze blijkt bovennatuurlijke krachten te bezitten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Trier weet hij doet en hij doet dat goed. Thelma kent verwijzingen naar andere films als Carrie of Requiem, maar net als je denkt dat hij te veel die films overneemt, overstijgt hij dat. Enorm sfeervol met dreigende muziek en mooie beelden. Met een heerlijke cast en een spannend verhaal. Blij om nog eens op het puntje van mijn stoel gekluisterd te zijn. Nooit verwacht dat deze film zo goed zou zijn.

avatar van perceived
Een soort Filmhuis Carrie (1976) zonder de Horror.

Beetje aan de lange kant, maar verder toch best een mooie film die goed in elkaar zit en waarin stevig wordt geacteerd.

avatar van TornadoEF5
Zeer sterke film, intrigerend en mysterieus genoeg om voldoende te beklijven, met een rustig tempo gebracht en sfeervol, en met enkele intelligente plotontwikkelingen. Meteen ook een film die flashbacks goed weet te gebruiken, en niet met overmaat. Natuurlijk heb ik wel een zwak voor dit soort films, maar dit is zijn 4,5* zeker en vast dubbel en dik waard om met pleonasmes mijn punt te verduidelijken.

Eerder flauw gebeuren

Weer zo'n arthouse regisseurtje dat bij de genrefilm gaat lenen om z'n drama wat op te fleuren. Zo zijn er de laatste tijd wel erg veel, zelden weten ze er wat van te maken. Allicht omdat de genreëlementen zelden goed uit de verf komen en het drama ondergesneeuwd raakt door de hoop wat spannenders te zien.

Sowieso heb ik niet zo heel veel met de Scandinavische degelijkheid. Het oogt allemaal wel redelijk netjes, maar het is tegelijkertijd zo oersaai, verwacht en afgeborsteld. Thelma voldoet perfect aan die beschrijving. Zelfs wat klassiek mooie onderwaterscenes weten amper indruk te maken, zo'n synth-toetertje aan het eind maakt ondertussen ook niet veel indruk meer.

Rest een drama dat nooit echt vorm krijgt omdat de film de hele tijd met andere genres aan het flirten is. Vleugje mystery, thriller, fantasy, het zit er allemaal wel in, maar veel meer dan een paar seconden hier of daar krijg je niet. Wel een redelijk pover uitgewerkte relatie en wat gedoe met overbezorgde ouders. Het tempo was op dat moment al zo laag dat het amper nog wist te boeien.

Mnee, dit soort halfslachtige films vind ik niet echt boeiend. Doe mij maar een regisseur die vol voor iets wil gaan.

avatar van Heida
Een prachtige film ! Een van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb. Zo ontroerend, aangrijpend en beklemmend.
En wat een knappe actrice ! Thelma sleepte mij mee in haar leven en ik was volledig in de ban met wat haar allemaal overkwam.
Heb deze film nu pas ontdekt, maar wat een pareltje !

Beetje rare film, inderdaad een soort Carrie meets arthouse. Niet meteen verwacht van Trier.