Carrie (1976)

Drama / Horror

geregisseerd door Brian De Palma
met Sissy Spacek, Piper Laurie en Amy Irving

Carrie White is een verlegen meisje dat niet snel vrienden maakt. Iedereen uit haar klas haat haar en pest haar altijd. Na een vernederend incident in de doucheruimte, straft de gymlerares al haar klasgenoten. Eén meisje vindt haar zielig en overtuigt haar vriend Tommy om met haar naar het schoolbal te gaan. Carrie is blij, maar mag niet van haar bezitterige moeder. Uiteindelijk gaat ze toch en wanneer het blijkt dat haar klasgenoten wraak willen nemen op het bal, ontwikkelt ze voor haar onbekende telekinetische krachten die ze tegen haar klasgenoten gebruikt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een stijlvolle en uitstekend gemaakte horror, Stephen King mag blij zijn dat zijn eerste boek verfilmd is door een man als De Palma. Carrie is zo'n film die ik in mijn jeugd iets te langdradig en saai vond, maar waarvan een aantal beelden altijd op mijn netvlies zijn blijven staan. Sowieso de gehele climax met Carrie en haar ijzige blik in het rood, maar vooral dat Saint Sebastian beeldje - waarvan ik lang dacht dat het Jezus was, maar dat bleek niet zo te zijn - is me nog lang bijgebleven. Inmiddels na een herziening heb ik ontdekt dat Carrie meer is dan enkel die uiterst memorabele climax.

Echt hoogstaand wordt het allemaal die eerste twee aktes ook niet, hoewel Sissy Spacek en Piper Laurie fantastische rollen spelen. De film is prima, hoewel geen personages verder echt noemenswaardig zijn en het script nu niet per se geniaal in elkaar zit. Maar zodra die emmer varkensbloed naar beneden komt vallen en De Palma alles uit de spreekwoordelijke kast trekt, wordt overduidelijk waarom Carrie niet alleen de allereerste, maar ook nog steeds één van de beste King verfilmingen is.

3,5 sterren.

avatar van IH88
“Telekinesis... thought to be the ability to move... or to cause changes... in objects... by force of the mind?”

Prima klassieker. Het legendarische laatste gedeelte rond “prom” maakt nog steeds indruk, en ook voor de rest weet De Palma er een indringende en intense film van te maken. Dat hele High School gedoe wordt goed neergezet en de regie, de acteerprestaties en de sfeervolle muziek zorgen voor een beklemmende filmbelevenis. Spacek is fantastisch op dreef en ook Laurie (als godsdienstige moeder) en Irving zijn erg sterk. Maar de grootste kracht van Carrie zit hem in de stijlvolle regie van De Palma, en hij weet de juiste sfeer te creëren waardoor al het andere vanzelf op z’n plaats valt.

goeie film.geniet elke keer weer.zit een erg goed verhaal in.ik heb de remake ook gezien ik vind beide films wel leuk.maar deze carrie blijft toch de klassieker.

avatar van misterdhdh
Bijzondere sterke film. Het verhaal op zich is redelijk eenvoudig maar vind ik wel bijzonder interessant. Een film over telekinetische krachten heb ik nog niet zo vaak gezien. Heb het boek niet gelezen maar deze film heeft me enorm positief verrast. De uitwerking ervan is enorm goed. Carrie zelf vind ik niet echt het mooiste meisje om naar te kijken dus dat is in dat opzicht wel goed gelukt. Ze speelt haar rol enorm goed. De spannende en toch wel dreigende sfeer maken ze tegenwoordig niet meer bij films van deze tijd. Moeilijk uit te leggen maar de sfeer uit te vroegere horrorfilms vind ik niet meer te evenaren. Ook de rest van de cast doet het goed. Er gebeurd niet zo bijzonder veel eigenlijk en toch is het een plezier om naar te kijken. Het is ook niet de meest spannende film, maar toch geeft de film je een eng gevoel. Je weet van ooit gaat de emmer vallen en dan gaat de hel los barsten. Heerlijke spanningsopbouw. De moeder zelf was wel eng natuurlijk en enorm vreemd om naar te kijken, maar zeker ook een geweldige rol. Ook het einde vond ik goed. Hou wel van slechte eindes waarin het hoofdpersonage zelf sterft. . Voor mij moest er zeker geen remake worden gemaakt want de sfeer zal toch niet te evenaren zijn. Weer een heerlijk (horror)klassieker ontdekt. Behoort zeker tot het lijstje van beste Stephen King verfilmingen want vaak slagen ze tegen ook.
4/5
****

avatar van Alathir
Amai, dit had ik helemaal niet verwacht. Wat een briljante film! Sissy Spacek is al helemaal geweldig in haar rol. Ja, de remake heb ik niet gezien maar hoewel ik Chloë Grace Moretz wel degelijk vindt, lijkt het me onmogelijk om deze klassieker zelfs maar te evenaren. Vooral om de sfeer op te wekken en uit de kleren gaan zal ze vast ook niet. Niet dat dat hoeft, maar het geeft toch duidelijker de kwetsbaarheid van Carrie weer.

Echt horror zou ik het niet noemen maar zoals de meeste Stephen Kings is het verhaal origineel. De Palma geeft een ijzersterke sfeer aan zijn film en preuts is het ook allemaal niet.
Het is niet simpel om een band te creëren met een filmpersonage in een 90 minuten tijd, maar na een kwartier voel je al mee met Carrie. Ook de andere personages krijgen al meteen een duidelijk karakter mee. Tommy Ross blijkt een toffe pé te zijn en zijn vriendin Sue wilt Carrie helpen. Beetje jammer dat ze geen scène samen met Carrie heeft. Dat lijkt me het grootste minpunt. Chapeau ook voor de lerares die zo voor Carrie opkomt. Beetje jammer dat ze ook om het leven komt net als Tommy. Ook Laurie Piper is erg geloofwaardig in haar rol, heb dat eens als moeder zeg

Ik had deze al verschillende keren bijna opgezet en het was de jaren '70 periode die me tegenhield. Daaraan zie je maar dat elke film anders is ondanks de periode. Deze Carrie is vrij tijdloos. Genoten!

avatar van Basto
Prachtige ijzersterke horror van DePalma. De kwaliteit druipt er vanaf. Sterk drama, fantastisch geacteerd en een schitterende grand finale.

Een van de beste horrors ooit gemaakt. Blu ray van Arrow is prachtig!

avatar van Baboesjka
Carrie blijft één van mijn favoriete (horror) films. Ik vind het een spannende, sterke film met een boeiend verhaal en goed acteerwerk. Ik heb echt met Carrie te doen. Als ik Sissy Spacek zie, denk ik altijd aan haar. 4,5*

avatar van Fisico
Carrie is een klassieker onder de 'seventies horrorfilms' en is bovendien een geslaagde verfilming van het gelijknamige boek van Stephen King. Het plot is eenvoudig en leidt naar een climax op het einde. Je voelt in alles dat het behoorlijk fout zal aflopen op het dansfeest. Het duurt voor een ongeduldige kijker best lang eer er echt iets gebeurt. De spanning is te snijden, maar wordt pas op het einde op je losgelaten.

Uitstekend acteerwerk van Sissy Spacek die ik vooral nog kende van Badlands van Terrence Malick. John Travolta had maar een beperkt rolletje in de film, maar ik was toch verbaasd hem in Carrie aan te treffen. Het personage van Carrie is redelijk uitgewerkt al vond ik het feit dat ze over paranormale krachten beschikte wel nogal plots. Alsof ze daar de voorbije jaren nog niets van had opgemerkt. En een bezoekje aan de lokale bib gaat ook je ook niet ineens in staat stellen deze krachten te gebruiken of te controleren.
Op het schoolbal moet iedereen eraan geloven, ook de leerkracht die voor haar opkwam en Tommy Ross die blijkbaar toch goede bedoelingen had. Beetje jammer eigenlijk, want zo verliest Carrie toch wat van haar pluimen.

Ondanks de ouderdom toch een film die ook vandaag lekker wegkijkt. De ouderwetse sportbroekjes dito haarkapsels zijn best wel grappig. Fijne regie en camerahantering (denk maar aan de wals tussen Carrie en Tommy). Opperbeste spanningsopbouw mede door de scherpe geluiden die dit nog eens extra onderstrepen, dus meer dan geslaagd!

avatar van mikey
Fisico schreef:
maar ik was toch verbaasd hem in Carrie aan te treffen.
Zat ook in Blow Out

Dat wist ik mikey
Leuke film overigens die Blow out, eveneens van De Palma. Maar van Travolta in Carrie had ik geen flauw benul.

avatar van Ted Kerkjes
Fisico schreef:
Beetje jammer eigenlijk, want zo verliest Carrie toch wat van haar pluimen.
Maar zo verdient de film juist meer pluimen: dat Carrie meedogenloos is en iedereen vermoordt, maakt het verhaal juist meer gelaagd. Anders was de film echt zwak geweest, wat mij betreft.

Ted Kerkjes schreef:

Wat betreft de film heb je gelijk, maar ik had het over het personage van Carrie White dat door deze acties aan sympathie inboet. Zij verliest zo wat van haar pluimen, niet de film op zich excuses voor de verwarring.

avatar van Shadowed
Oef.

Vond de remake al niet zo best, maar na het zien van dit heb ik de remake verlaagd naar 2,0* i p v 2,5* want dit is veel beter. Ten eerste is dit niet perse zo'n typische Amerikaanse tienerfilm of film waarmee je een remake zoals die van 2013 op moet maken.

De film is daarbuiten naar mijn mening niet veel beter. Het eerste deel tot het bal is best slecht en saai. Het acteerwerk is niet om uit te staan (Vooral Margaret White acteert lachwekkend) en alleen Spacek en Travolta bakken er wat van.

Het bal is dan wel leuk geschoten, met een split screen en leuke belichting, maar dat was het dan ook wel weer. Toch wel teleurgesteld.