
Carrie (1976)
Verenigde Staten
Drama / Horror
98 minuten
geregisseerd door Brian De Palma
met Sissy Spacek, Piper Laurie en Amy Irving
Carrie White is een verlegen meisje dat niet snel vrienden maakt. Iedereen uit haar klas haat haar en pest haar altijd. Na een vernederend incident in de doucheruimte, straft de gymlerares al haar klasgenoten. Eén meisje vindt haar zielig en overtuigt haar vriend Tommy om met haar naar het schoolbal te gaan. Carrie is blij, maar mag niet van haar bezitterige moeder. Uiteindelijk gaat ze toch en wanneer het blijkt dat haar klasgenoten wraak willen nemen op het bal, ontwikkelt ze voor haar onbekende telekinetische krachten die ze tegen haar klasgenoten gebruikt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=uPINAszZdZs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 168872)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 9,99 / huur € 3,99Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99kijk op VideolandEcht hoogstaand wordt het allemaal die eerste twee aktes ook niet, hoewel Sissy Spacek en Piper Laurie fantastische rollen spelen. De film is prima, hoewel geen personages verder echt noemenswaardig zijn en het script nu niet per se geniaal in elkaar zit. Maar zodra die emmer varkensbloed naar beneden komt vallen en De Palma alles uit de spreekwoordelijke kast trekt, wordt overduidelijk waarom Carrie niet alleen de allereerste, maar ook nog steeds één van de betere King verfilmingen is.
3,5 sterren.
Prima klassieker. Het legendarische laatste gedeelte rond “prom” maakt nog steeds indruk, en ook voor de rest weet De Palma er een indringende en intense film van te maken. Dat hele High School gedoe wordt goed neergezet en de regie, de acteerprestaties en de sfeervolle muziek zorgen voor een beklemmende filmbelevenis. Spacek is fantastisch op dreef en ook Laurie (als godsdienstige moeder) en Irving zijn erg sterk. Maar de grootste kracht van Carrie zit hem in de stijlvolle regie van De Palma, en hij weet de juiste sfeer te creëren waardoor al het andere vanzelf op z’n plaats valt.
4/5
****
Echt horror zou ik het niet noemen maar zoals de meeste Stephen Kings is het verhaal origineel. De Palma geeft een ijzersterke sfeer aan zijn film en preuts is het ook allemaal niet.
Het is niet simpel om een band te creëren met een filmpersonage in een 90 minuten tijd, maar na een kwartier voel je al mee met Carrie. Ook de andere personages krijgen al meteen een duidelijk karakter mee. Tommy Ross blijkt een toffe pé te zijn en zijn vriendin Sue wilt Carrie helpen. Beetje jammer dat ze geen scène samen met Carrie heeft. Dat lijkt me het grootste minpunt. Chapeau ook voor de lerares die zo voor Carrie opkomt. Beetje jammer dat ze ook om het leven komt net als Tommy. Ook Laurie Piper is erg geloofwaardig in haar rol, heb dat eens als moeder zeg

Ik had deze al verschillende keren bijna opgezet en het was de jaren '70 periode die me tegenhield. Daaraan zie je maar dat elke film anders is ondanks de periode. Deze Carrie is vrij tijdloos. Genoten!
Een van de beste horrors ooit gemaakt. Blu ray van Arrow is prachtig!
Uitstekend acteerwerk van Sissy Spacek die ik vooral nog kende van Badlands van Terrence Malick. John Travolta had maar een beperkt rolletje in de film, maar ik was toch verbaasd hem in Carrie aan te treffen. Het personage van Carrie is redelijk uitgewerkt al vond ik het feit dat ze over paranormale krachten beschikte wel nogal plots. Alsof ze daar de voorbije jaren nog niets van had opgemerkt. En een bezoekje aan de lokale bib gaat ook je ook niet ineens in staat stellen deze krachten te gebruiken of te controleren.
Op het schoolbal moet iedereen eraan geloven, ook de leerkracht die voor haar opkwam en Tommy Ross die blijkbaar toch goede bedoelingen had. Beetje jammer eigenlijk, want zo verliest Carrie toch wat van haar pluimen.
Ondanks de ouderdom toch een film die ook vandaag lekker wegkijkt. De ouderwetse sportbroekjes dito haarkapsels zijn best wel grappig. Fijne regie en camerahantering (denk maar aan de wals tussen Carrie en Tommy). Opperbeste spanningsopbouw mede door de scherpe geluiden die dit nog eens extra onderstrepen, dus meer dan geslaagd!
maar ik was toch verbaasd hem in Carrie aan te treffen.

Beetje jammer eigenlijk, want zo verliest Carrie toch wat van haar pluimen.
Wat betreft de film heb je gelijk, maar ik had het over het personage van Carrie White dat door deze acties aan sympathie inboet. Zij verliest zo wat van haar pluimen, niet de film op zich

Vond de remake al niet zo best, maar na het zien van dit heb ik de remake verlaagd naar 2,0* i p v 2,5* want dit is veel beter. Ten eerste is dit niet perse zo'n typische Amerikaanse tienerfilm of film waarmee je een remake zoals die van 2013 op moet maken.
De film is daarbuiten naar mijn mening niet veel beter. Het eerste deel tot het bal is best slecht en saai. Het acteerwerk is niet om uit te staan (Vooral Margaret White acteert lachwekkend) en alleen Spacek en Travolta bakken er wat van.
Het bal is dan wel leuk geschoten, met een split screen en leuke belichting, maar dat was het dan ook wel weer. Toch wel teleurgesteld.
We krijgen het verhaal van een tiener die bij haar religieus extremistische en geschifte moeder leeft. Die bagage zorgt dat ze nogal teruggetrokken en schuw is en een ideaal mikpunt voor pesten op school. Doe daar nog de combinatie bij van telekinetische krachten. Brian De Palma houdt die elementen ook niet als verrassing. Je weet dat ze bepaalde krachten heeft, dat haar moeder veel invloed op haar heeft en je weet dat er iets gaat gebeuren op het schoolbal. Dat wordt duidelijk in beeld gebracht. Hij bouwt duidelijk op naar wat de mix gaat geven als het moment daar is.
Sterk is wel dat het pesten gewoon schoolpesten is dat (helaas) wel meer voorvalt. De leerkracht grijpt wel degelijk in en veel leerlingen hebben nadien ook spijt volgens mij. Je ziet dat duidelijk aan de reactie van Sue en haar vriend Tommy (die uiteindelijk met Carrie naar het bal gaat) dat die dat echt doen uit schuldbesef. Het is maar één klasgenoot die wraak wil en haar vriendje er bij betrekt. Een 'grap' die helemaal uit de hand loopt en zo de lont aansteekt van de telekinetische Carrie. Heel belangrijk hier is dat je geen goed versus kwaad hebt, maar dat Carrie door haar psychotische moeder beïnvloed lijkt te zijn en met haar krachten zich afreageert op de hele school. Het stelt de 'schuldige' meteen in vraag en is niet meteen duidelijk. De klasgenoten die haar pesten? De klasgenote met haar vriend die de emmer met bloed laten vallen? De moeder die met haar religieuze krankzinnigheid haar dochter helemaal psychisch heeft beïnvloed? Of gewoon Carrie die uiteindelijk toch iedereen vermoord heeft?
De climax op het bal is erg sterk. De scene waarin Carrie iedereen uitmoord is best heftig, vooral ook omdat ze geen enkel onderscheid maakt in haar slachtoffers. Wat verder opvalt aan de film is het erg sterke camerawerk en de steker en emotionele muziek van Pino Donaggio.
4,5*
Wat verder opvalt aan de film is het erg sterke camerawerk en de steker en emotionele muziek van Pino Donaggio.
De opbouw naar de walgelijke grap varkensbloed over haar heen gooien duurt lang (zoals ook de climax van Rosemary's baby een lange aanloop heeft). De muziek die ik bewust op mono heb gezet is krachtig en luchtig als het moet. Het moment van de duivelse krachten is uitstekend in beeld gebracht en voor die tijd nog mooi gemaakt met wat onhandige dubbele beelden, want je komt ogen te kort wat er allemaal gebeurd.
Carrie heeft veel details en is best een hele interessante film. Zo zag ik dat voor het huis van haar moeder ook een kruis was gemaakt op het asfalt voor de deur. Zo zit de film vol van kleine dingetjes.
De film is twee keer uitgebracht op blu ray. De eerste versie met Ned. ondertiteling is vrij slecht. De tweede van Arrow met "4K"is beter, maar geen top. Zo blijft de film veel ruis houden, maar dit is niet echt storend. Vlekjes en vuiltjes zijn voor 98% verwijderd. Opvallend zag ik op het eind in het huis van haar moeder toch nog een gemist spotje voorbij komen. De kleuren zijn soms erg mooi, maar ook vaak gedateerd. Maar ik heb slechtere transfers voorbij zien komen. Het geluid voor die tijd is goed te noemen. Je kunt kiezen voor 5.1 of mono. Ik heb voor het laatste gekozen. Moest het wel doen met Engelse subs, maar dat is voor deze film geen enkel probleem. Het Engels is eenvoudig genoeg om te volgen.
Carrie heeft toch voor mij wel indruk gemaakt. De nieuwe versie zal ik zeker ook gaan bekijken, maar zal denk ik niet het niveau hebben van Sissy Spacek.
Film 4.0
Beeld Blu Ray 3.5
Geluid 3.5
Extra's 4.0
De opbouw kan je wellicht erg traag noemen en de aandacht kan er wat bij verslappen, maar aan de andere kant moet zoiets gekoesterd worden, want tegenwoordig moet alles maar snel en zit alles vol jumpscares.
Het enige dat je de film en wellicht het plot ook kwalijk kan nemen is dat het eigenlijk allemaal wel op 1 moment teert en dat je puur aan het wachten bent tot alles losgaat. Het is dan aan de persoon die kijkt of diegene de trage opbouw kan waarderen of niet. Ook had de film wel spannender kunnen zijn in de confrontaties tussen Carrie en haar moeder, of juist compleet over de top de humor. Nu valt het er net wat tussen.
Carrie blijft wat dat betreft een fijne klassieker, maar qua impact op mij persoonlijk blijft het wellicht toch wat minder gewichtig.
3,5*
Had hier nog geen recensie geschreven, was ook lang geleden dat ik deze film nog eens had gezien. Paar keer gezien, maar ondertussen was het nu wel heel lang geleden. Blijft een goede film met de iconische bloederige Sissy Spacek in een glansrol. Travolta heeft eigenlijk maar een heel klein rolletje, dat wist ik niet meer. Het verhaal kent een lange opbouw, maar wel een geslaagde met uiteindelijk een geweldige finale. Die split screens, de slow motion beelden, de versnelde slow waar jezelf dol van wordt zijn leuke scènes die ik me toch niet meer kon herinneren. Het slot , misschien wel het meest angstaanjagende voor de meeste mensen zat nog wel in mijn geheugen. Toch ga ik voor Sissy Spacek zelf als het meest effectieve horrorelement in de film, namelijk die dodelijke blik van haar....brrrr. Dit is een horrorfilmpje dat gewoon tijdloos blijft. Een dikke 8/10