Calibre (2018)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Matt Palmer
met Jack Lowden, Martin McCann en Tony Curran

Vaughn, die binnenkort vader wordt, gaat eindelijk weer eens met zijn jeugdvriend Marcus op pad. Ze gaan een weekendje jagen in een klein en afgelegen dorp in de Schotse hooglanden. Nadat de eerste avond stevig gedronken wordt met de dorpsgenoten, gaat het stel vroeg op pad het bos in. Het is een mistige, herfstachtige ochtend als het noodlot toeslaat.

Ik had geen idee wat ik kon verwachten, maar ik wilde graag een thriller zien en deze zag ik op Netflix staan. Ik zag de reacties hier en dat was genoeg.

Ondanks wat er gebeurde voelde ik echt met de twee mee en je blijft je ook afvragen hoe dit verder gaat verlopen. Heel tragisch allemaal en dat hele gevoel blijft de hele film hangen. Ik ben het wel eens met sommigen die zeggen dat het wat langdradig werd, er had net even iets meer mogen gebeuren.

Ik begrijp niet wat men bedoelt met dat ze nog met vragen zitten. Welke vragen?

avatar van Ebenezer Scrooge
Lange tijd deze film links laten liggen, omdat het over jagers gaat en daar heb ik doorgaans niet zo'n hele erge trek in. Maar goed, door de hoge waardering hier wilde ik het toch een kans geven en misschien dat de regisseur net als ik iets tegen jagen heeft en die afkeer op een of andere manier ook laat blijken. Ik moet zeggen dat het stukje met het hert wel erg goed was, net als even later het hertenvlees dat wordt genuttigd. Dat stemt tot nadenken. Toch kon ik mijn haatgevoelens jegens het jagen niet volledig onderdrukken, ook al deugt die ene jager wel. Hij haalt wel de trekker over op dat cruciale moment en dan wordt het voor mij moeilijk om nog iets van empathie te voelen. Ook wel heel doorzichtig trouwens dat er één goede jager is en één die niet helemaal deugt.
De film is op zich best spannend, niet spannend als in 'eng' spannend, maar eerder een 'nerveuze' spanning. Het spannendste vond ik niet de achtervolging of het laatste gedeelte, maar gek genoeg de scène waarin ze in het holst van de nacht de lichamen begraven. Er gebeurt niets, maar toch. De achtervolging stelde niks voor, de hond heeft 'm wel heel snel te pakken. Dat had veel spannender gekund en had ook wel iets langer mogen duren.

Het verhaal stelt eigenlijk niet veel voor.

Onderhoudende film. Je weet wel zo'n beetje welke kant de film uit zal gaan. Maar zo erg is dat niet. Goede regie, goede fotografie en goede vertolkingen. En een paar opmerkelijke overgangen: beeld op zwart en geluid weg. En dan het verhaal weer verder oppakken. Kwam ik nog niet eerder tegen.

avatar van tattoobob
Spannende film en prima acteerwerk.
Je zit inderdaad steeds op het puntje van je stoel en kan alleen maar speculeren wat er verder gaat gebeuren.
Erg goede thriller.

avatar van mrkos
Spannende en beklemmende film. Ik ben wel fan van zulke films en vraag me dan ook altijd zelf af wat ik diezelfde situatie had gedaan. Wel grappig dat je bij zulke films altijd 1 iemand met een geweten hebt en de ander alleen aan zichzelf denkt.

Dikke voldoende. 3.5 *