ad

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: Kevin Phillips

Met onder meer: Owen Campbell, Charlie Tahan en Elizabeth Cappuccino

Over Super Dark Times

Een afschuwelijk ongeval drijft een wig tussen de beste vrienden Zach en Josh. Dit zorgt ervoor dat ze beide een andere kant op gaan. In de buitenwijken in de jaren 90 wordt de schemerzone tussen adolescentie en volwassenheid, lust en liefde, moed en angst, goed en kwaad verkend.

imageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Macmanus

Macmanus

Ok hoop dat men het in zijn oren knoopt!

avatar van film GPS

film GPS

Net gezien op Netflix zag er veel belovend uit maar de film was onwerkelijk bijna nep te noemen. een jongen die per ongeluk dood wordt gestoken door ze vriend naar een worsteling en dan wordt begraven of te wel we leggen er even wat blaadjes op zo dat niemand hem kan zien. ik vindt het al raar dat niet echt een zoek actie op gang kwam ze zeiden alleen dat hij weg was en die moeder van die jongen die was dood gestoken wist dat hij bij die vriend was. dus hoe kan het zo wezen dat hij nooit was ondervraagd. het idee was goed maar echt slecht uitgewerkt de goeden punten in de film zijn. de sfeer beetje jaren 80/ 90 ik hou daar wel van en de spanningsopbouw was wel goed. het bleef wel redelijk spannend

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Super Dark Times is een vrij logische titel voor dit bijzondere filmpje. Door een afschuwelijk ongeluk lopen de levens van 3 tieners plots heel anders, en dat boeide genoeg, ook aangezien er zoveel meer is dan het plot en de dialogen. Daarvan had ik misschien wel iets 'diepers' verwacht door recensies hier, vond het vrij standaard maar zeker niet irriterend. De film deed mij eigenlijk denken aan tal van films, elke scène weer aan een andere. Gelukkig is het als geheel een film op zich.

Zach, Josh en Allison zijn bijzonder leuk neergezet door de acteurs, van wie ik alleen Charlie Tahan kende uit Ozark. Na verloop van tijd ging ik er op letten hoe foutloos geacteerd er wordt, echt petje af.

Dat de film een ander tijdperk nodig had dan het huidige is totaal overbodig, het valt sowieso niet op. Wel is het zeker een fijn sfeertje, waar vooral de elektronische soundtrack een belangrijk onderdeel in is. Kan daar sowieso geen genoeg van krijgen.

Nét geen 4*.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Leek een beetje op een kruising tussen Mean Creak en Paranoid Park...

...met andere woorden, een zeer geslaagde coming of age film, waarin de regisseur klaarblijkelijk de nadruk op de jaren 90 legt... Dat was ook wel nodig om zo'n verhaal te maken... merk je in de tijd van Social Media. We volgen vier jongens, waaronder twee beste vrienden Zach en Josh... Je weet hoe dat gaat, grenzen zoeken, dingen stelen uit de kamer van je grote broer... en een ongeluk... Wat ga je doen? Jezelf aanmelden zodat je het je rest van je leven die nog moet beginnen kan schudden... of... verduisteren en mondje houden... Bij Darryl moest ik overigens erg denken aan George uit Mean Creek.

De jongens gaan voor de tweede. Maar daar schijnt de ellende nou juist mee te beginnen. Het dubbelleven wat de jongens moeten leiden... Het blijven verzwijgen en liegen... en je best doen om niet op je emoties betrapt te worden. Maar het lijkt er echter wel op alsof de jongens wel iets van krachten hebben om nog redelijk in beweging te blijven. Maar ondertussen voel je de wroeging... Voornamelijk de nachtmerries van Zach waren daar de prima voorbeelden van...

En dan die twist...

Ja, dit was een zeer sterke film... Het verhaal, het acteerwerk, de nadrukkelijke jaren 90 sfeer... Het werkte allemaal erg goed.

avatar van marsie

marsie

Verrassende film die door een bizarre wending noodlottig eindigt. Verhaal op het einde beetje over de top. Maar toch wist het verhaal me van begin tot einde boeien.

avatar van El ralpho

El ralpho

Donkere tijden

Aardig, maar enigszins overtrokken titel waarvan ik alle aandacht die hij krijgt, een beetje overtrokken vind.

Het punt voor mij was hoofdzakelijk dat ik Super Dark Times veel te traag vond en het verhaal ook te mager om 100 minuten mee op te vullen. In de plot word heel prikkelend gesproken over het verkennen van de schemerzone tussen adolescentie en volwassenheid, lust en liefde, moed en angst, en goed en kwaad, maar in feite zijn dit alleen maar een paar prikkelende woorden. Waar het op neerkomt is dat er een tragisch ongeval plaatsvind waarbij een van de twee betrokkenen een fascinatie voor moorden en pijniging ontwikkeld en de andere betrokkenen een normaal rouwproces doormaken. Dit is op zich een interessant uitgangspunt, ware het niet dat je nooit helemaal in het hoofd vanCharlie lijkt te geraken. Oké hij verliest zijn verstand volledig en het ongeluk heeft dit getriggerd, maar in hoeverre was dit de trigger en wat lag er nog meer allemaal aan ten grondslag? van de gezinssituatie en eventuele overige invloeden krijgen we verder als kijker eigenlijk niks mee.

Dit alles maakt deze misdaadthriller toch een beetje slepend en soms ook saai. Het blijft teveel aan de oppervlakte en te magertjes. En hoe Zach na zoveel zwaard steken nog niet dood neerviel is mij een raadsel.

avatar van Daan258

Daan258

Oeiiii!!

Na veel goede berichten gelezen te hebben ben ik hier niet zo positief over.

Ja, de sfeer is inderdaad echt fantastisch en het acteerwerk kon er ook zeker mee door.

Het begint allemaal prima met een goede opbouw en in de eerste 30 min een klein beetje spannend te noemen. De film wist mij dan ook zeker wel verder te boeien en was ik nieuwsgierig waar de film precies heen ging. Ik had namelijk echt het gevoel dat er op een gegeven moment een soort twist zou aankomen die je echt even zou verbazen. Maar nee, na het einde gezien te hebben had ik echt het gevoel dat ik iets miste. Jammer dit want achteraf was het geheel eigenlijk helemaal niet zo boeiend en eigenlijk ook een beetje saai te noemen.

Misschien te hoge verwachtingen?? ik weet het niet.

Helaas een 2,0* van mij

avatar van horizons

horizons

• 1967 stemmen

Geen idee wat deze film met de jaren '90 te maken had en waarom die link er moest zijn.

Buiten het jaartal is het geheel iets te slepend om echt goed te worden maar uiteindelijk met het einde erbij sleept de film er alsnog een verdiende voldoende uit.

avatar van Thomas83

Thomas83

Toffe film. Mooie score, super dromerig, en de cinematografie is echt een lust voor het oog. Ook mooi zo'n buitenwijk waarin de film zich afspeelt, en de overtuigende jaren negentig setting is mooie nostalgie.

Maar de plot heeft toch zijn mindere kant. Het loopt allemaal niet helemaal lekker, ook al gaat dat een groot deel van de film nog wel goed samen met de dromerige visuele stijl en onwerkelijke gebeurtenissen in de film.

Het laatste deel vind ik dan toch wat simpel, waar een meer open einde beter bij de film had gepast. Ik denk dat het interessanter was geweest als het onduidelijk bleef of Josh nou echt een moordenaar was geworden. En eigenlijk had ik ook wel wat meer van het leven van Zach en Josh in betere tijden willen zien. 3.5*.

avatar van macrobody

macrobody

Waar gaat het over? Nergens over naar mijn mening. Ik vond dit echt een super domme film. Het begint al met de verkeerde beslissing te nemen maar goed anders heb je geen film. En dan kabbelt het maar voort met wat droom scenes waarbij hij zijn droomvriendin neukt waarbij ze beiden hun ondergoed nog aan hebben. Wie droomt er zoiets???

En dan na een volle speelfilm lengte te hebben gewacht krijgen we dan de climax van de film die ook zeer onbevredigend is. Waardeloos.

avatar van mikey

mikey

macrobody schreef:

s.

HAHA Ja dat is heel slecht, en Victoriaans-Amerikaans.

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Inhoudsloos.

Vond hier echt niet zo heel veel aan. Ik denk dat het vooral te wijten is aan het feit dat de personages enorm oninteressant zijn. Ook het verhaal vind ik in zijn algemeenheid gewoonweg te makkelijk uitgewerkt. Het zal wel bewust gedaan zijn, maar ik vond het ongelooflijk irritant dat je niets wist over de gedachtegang van die psychopaat.

Acteerprestaties waren daarentegen wel dik in orde. Visueel gezien was het ook erg fijn geschoten, maar dat compenseert niet genoeg voor het ergerlijke verhaal.

avatar van IH88

IH88

Super Dark Times

Wat begint als een sfeervol coming of age verhaal verandert al snel in een horrorachtige nachtmerrie. Die mix maakt Super Dark Times ook zo'n sterke film, alhoewel je wel even moet meegaan in de complete verandering die de film doormaakt. Na het 'zwaard incident' moet je wel even een knop omzetten, maar dan word je wel beloont met een sterk en spannend laatste gedeelte.

De sfeervolle regie van Phillips helpt ook, net zoals het acteerwerk van Campbell, Tahan en Cappuccino. De focus in de laatste scènes op Allison is sterk gedaan, en ik zou het liefst gelijk verder willen kijken hoe zij haar leven weer oppakt. Iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven (Is ze slachtoffer? Medeplichtige? Of is ze gewoon gefascineerd door moord en bloed?).

avatar van sinterklaas

sinterklaas

horizons schreef:

Blijkbaar kon je toen, omdat er nog geen social media en vele preventies waren, minder snel gesnapt worden nadat je iemand had vermoord.

avatar van Noodless

Noodless

Interessant dramatisch verhaal met goed acteerwerk van de jonge cast. Het komt misschien wat gestaag op gang, maar het verloop en de uitwerking mag er zijn. Opvallend neusje van de zalm is Elizabeth Cappuccino. 7/10

avatar van Prinz

Prinz

Goed uitgevoerde kopie van een kopie.

avatar van Rodger

Rodger

Wel verassend, gewoon een prima thriller. met de gedachte.. hoe zou je zelf reageren.

3.5***

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Eerste half uur kabbelt saai voort met puberale clichés waarna het enigszins op gang komt maar nooit echt spannend gaat worden. Verhaal is niet echt boeiend.

avatar van frans123

frans123

• 2096 berichten

horizons schreef:

Jaren 90????Wat dacht je van Clinton?? En omdat in die tijd telefoons in Amerika er uit zagen als portofoons.. Kort daarop kwamen mobiels, die er uit zagen als een schoenendoos, met zand, zo zwaar

Historisch besef, helpt soms...smiley.

avatar van horizons

horizons

• 1967 stemmen

Daar gaat het niet om. Dat de film in de jaren 90 speelt heeft geen toegevoegde waarde.

En zo'n schoenendozen heb ik ook gehad.

avatar van timmienoelie

timmienoelie

Wat is de toegevoegde waarde van een film die zich afspeelt in het heden?

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Laat ik voorop stellen dat het spel overdonderd goed was, van deze jonge cast .

De dialogen vooral als het nog wat minder serieus is , in het begin zijn heel erg sterk , en realistisch .

Misschien moet ik de film nog eens zien, wang het donkere duistere ( tja de titel liegt er niet om ) einde, het laatste kwartier zag ik dus ondanks de titel totaal niet aankomen.

En voelde als onlogisch .

Maar het thema schuld , boete , en adolescentie , zijn sowieso erg heftig ,

Voor nu een Drie * .

Maar als ik het einde wat meer is gemarineerd , misschien meer.

Ik vond het gewoon onlogisch .

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Super Dark Times is zo’n film die je best met zo weinig mogelijk voorkennis bekijkt.

Een ding kan ik wel meegeven: Kevin Phillips maakt indruk met zijn debuutprent. Hij sleurt je mee in een akelige nachtmerrie en laat je niet los tot de aftiteling. Het recept? Een minimum aan schrikeffecten en een maximum aan paranoia. Wat is echt, wat is ingebeeld? Dit is zo’n film die het publiek vooral gek wil maken en daar ook aardig in slaagt.

… En toch had ik het gevoel dat hier meer in zat. Deze film doet zo hard zijn best om intens over te komen dat het bij momenten wat geforceerd aanvoelt. Een mix van genres - à la Donnie Darko - had misschien wel een interessanter resultaat opgeleverd. Nu vond ik de aanpak nogal eenzijdig. Het is allemaal wel creepy en mysterieus, maar je raakt niet echt betrokken bij de leefwereld van de personages.

Al wordt dit gebrek aan diepgang wel weer gecompenseerd met een geweldige sfeer. De soundtrack - een mix van poprocksongs en koele, lugubere ambient - sluit perfect aan bij de sombere herfstbeelden van een al even somber Amerikaans stadje. Kudos.

Zoals gezegd, deze film houdt je de volle 100 minuten in haar greep. Alleen blijft-ie daarna niet echt nazinderen. Geen grootse cinema dus, wel een geweldige trip. 4*

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Hij kijkt goed weg, maar had er meer van verwacht ....

(EDIT moderator: signature verwijderd)

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Omwille van de behoorlijke recensies me ook aan deze film gewaagd. Een degelijke film, maar voor mij niet zo bijzonder zoals dit voor sommige anderen wel het geval was. Een film die wat uiteenvalt in twee delen. Het begin focust zich op wat tieners zoals ik er eentje was in de jaren 90. Wat rondhangen en flirten met het andere geslacht. En ook zonder al die gsm's of social media waren we best creatief.

De ongelukkige daad verandert veel en eenieder gaat er anders mee om. Vreemd dat er weinig onderzoek gedaan werd naar de verdwijning van die jongen. Behoorlijk geacteerd met een knappe sfeer. Het einde is best interessant en zit redelijk in elkaar, maar een echt wow-gevoel ervoer ik nooit. Gewoon fijn om gezien te hebben, eentje die ook snel vergeten zal zijn. Beetje oppervlakkig bij momenten, zwevend rond een "voldoende"

avatar van Basto

Basto

Op zich sfeervol en verontrustend, maar de transformatie was helaas ongeloofwaardig. Maar goed, krappe 3,5

avatar van Capablanca

Capablanca

Een strak begin en knap acteerwerk kunnen niet verhinderen, dat de film als geheel wat tegenvalt. Het verhaal is namelijk wat inconsistent en het eind is a bit too much.

avatar van Woland

Woland

Kan ik me goed bij aansluiten. Als coming-of-age drama in de eerste helft kan het er prima mee door, en op het film- en acteerwerk heb ik weinig aan te merken. Sterker nog, zeker het acteerwerk was gewoon goed. Maar ook ik vond de tweede helft en zeker het einde als de film richting een ongeloofwaardige quasi-horror beweegt een slag minder, met inderdaad een weinig geloofwaardige karakterontwikkeling (en een compleet gebrek aan zoektocht/onderzoek) als grootste makke. Alsnog geen vervelende film om gezien te hebben, maar er had meer in gezeten.

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Super Tenenkrommend-slecht Times.

Ik ben echt de moeilijkste niet met films, maar dit sloeg werkelijk waar nergens op. Een film zonder doel en logisch verhaal. Te weinig diepgang, teveel van de hak op de tak. De niet-creatieve titel zou al voorspeld moeten hebben dat het nergens over zou gaan en dat bleek ook. Dom eind ook.

Elk woord is teveel. Ik laat het hierbij.

avatar van umbra

umbra

Vond dit nu ook geen hoogvlieger, dat is nog zacht uitgedrukt, want vond het gewoon niet goed. Het vrij hoog gemiddelde hier en ook op IMDb (6.5+ ik dit nu eenmaal), had me meer doen hopen, dan wat het uiteindelijk was. Kvond het nogal een van de hak op de tak film, nooit echt spannend, had het niet zo met de karakters, soit ik kon hier niet zoveel mee.