Brigsby Bear (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door Dave McCary
met Kyle Mooney, Mark Hamill en Claire Danes

Brigsby Bear Adventures is een low-budget tv-show voor kinderen die geproduceerd wordt voor een publiek van slechts één persoon: James. Als de show abrupt tot een einde komt beseft James dat alles in zijn leven een grote leugen is. Hij zal moeten leren omgaan met de realiteit van een nieuwe wereld waar hij niets van weet.

kappeuter (moderator)
Vanaf 19 oktober in de bioscoop (Universal)

avatar van Drulko Vlaschjan
Ondanks extreem sympathieke rollen voor ongeveer iedereen, een prima uitgangspunt en een aantal geslaagde grappen, heb ik me toch voornamelijk geërgerd aan deze film. De totaal ongeloofwaardige manier waarop James de wereld leerde kennen was nog tot daar aan toe, maar die gladde Amerikaanse feelgoodsaus die er met liters overeen werd gegoten trok ik ontzettend slecht. Die truttige muziek, het uitgemolken effectbejag, de voorspelbaarheid; bah, bah, bah. Het leek verdorie Captain Fantastic wel.

avatar van nognooit
Tof gemaakt en een goed concept, maar de uitvoering is soms net te makkelijk (en in het geval van de explosie waarbij direct de politie aanwezig is in de middle of nowhere lachwekkend wat volgens mij niet de bedoeling was). Dat is jammer, want het concept bied een hoop interessante mogelijkheden, zowel op dramatisch als humoristisch vlak en beide vlakken worden onvoldoende benut.
Alsnog een leuke film, waar zoveel meer in had kunnen zitten.

avatar van Syll
Drulko Vlaschjan schreef:

Tja, mee eens. Het is absoluut een sympathieke feelgood film en je moet ervan houden, of niet. Ik verwachtte iets in de trant van The Truman Show maar daar komt ie bij verre van nog niet in de buurt. Hoeft natuurlijk ook niet en de regisseur zal blijkbaar niet de intentie hebben gehad om een gelaagd soort film te maken - wat ik als kijker wel verlang bij het aanraken van onderwerpen als werkelijkheid/realiteit- maar verwacht dit er dus ook niet van.

Lief, klein en fijn.

Kyle Mooney schreef ook het script, The Lonely Island produceerde en Samberg kreeg zelf nog een klein rolletje. Toch is het een veel ingetogenere film dan je op basis van die elementen zou verwachten. Maar daarom zeker niet minder. Verwacht niet teveel comedy, wel feel-good drama.

Het doet wat denken aan Room, maar dan met een klein beetje fairy dust eroverheen. De aanpassing van James gaat een stuk vlotter dan verwacht, het pure drama wordt zo kundig vermeden en wat rest is een erg schattige film. Enkel naar het einde toe zitten er wat onnodige hindernissen in, had liever gezien dat James en vrienden gewoon nog wat meer aan hun film konden werken.

Visueel erg warm, acteerwerk ook zeker naar behoren, vlot tempo en genoeg momentjes die de juiste snaar raken. Vooral het kampeertripje is een klein maar trefzeker hoogtepunt. McCary toont zich een goed regisseur, al valt de kracht van de opzet hier ook niet te onderschatten. Benieuwd dus wat een volgende film gaat geven.

Erg leuk allemaal, dikke meevaller.

avatar van Thomas83
Lekker maffe en in vorm ook originele film. Had zoiets als Frank verwacht, super maf maar met ook een hoop tragiek onder de oppervlakte, maar dit is toch een eindeloos meer onschuldige en optimistische film. Er wordt niet voor een realistische benadering gekozen, het plezierige van de film is juist dat een hoop totaal niet loopt zoals je verwacht. Er wordt geen tragiek gehaald uit de wereldvreemdheid van James, die door Mooney buiten zijn waanideeën als een vrij nuchter persoon wordt neergezet, en hij weet zelfs vrij makkelijk vrienden te maken.

De film is gewoon niet geïnteresseerd in al te zwaar drama en wil meer een ode brengen aan creativiteit en mensen die wat minder doorsnee zijn, en dat lukt op een hartverwarmende manier. Niet in het minst door al die leuke bijrollen. Vooral Kinnear en Simpkins zijn erg leuk. Op het einde wordt het sentiment wel net iets teveel doorgedreven in een tweetal verder juist zo mooie scènes. in die scène in de garage had die groepsknuffel niet gehoeven, en na de première van de film vond ik de staande ovatie eigenlijk ook net wat teveel van het goede. Maar evengoed genietbare scènes. 3.5* ruim.

Brigsby Bear. Als je het mij vraagt is het een beetje van alles wat.
De film toont vooral mooie boodschappen in het thema van vriendschap en doorzettingsvermogen.

Toch zit ik op het einde met wat vragen. Waarom is James gevangengenomen? Waarom moest hij naar Brigsby Bear kijken? Wat wilden Ted en April leren aan James wat hij bij een normaal gezin niet had geleerd, en op welke manier speelde hun televisieshow daar een rol in? etc etc.

Al met al leuk verhaaltje die makkelijk wegkijkt. Had wel meer in kunnen zitten.
Krappe 3.5 (7/10)

Goeie film over een jongeman die al zijn hele leven groot fan is van een kinderprogramma op tv. Een originele film met een mooi fish-out-of-water verhaal. Niet bepaald realistisch gebracht, maar wel grappig en ontroerend. Onderhoudend van begin tot eind, en alhoewel deze film wellicht niet dope als shit is, zijn de 3.5 sterren ruim verdiend.